B 63 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat dansk bidrag til en multinational sikringsstyrke i
Irak.
Fremsat den 12. januar 2006 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat dansk bidrag til
en multinational sikringsstyrke i Irak
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker fortsat stilles til rådighed
for en multinational sikringsstyrke i Irak, herunder fortsat
stilles til rådighed for beskyttelsen af civilt dansk
personel og ejendom i landet samt fortsat bidrager til
NATO€™s træningsindsats i Irak, således at
træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt
understøttelse af den civile genopbygningsindsats vil blive
tillagt stadig større vægt.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Det internationale samfund yder
på grundlag af FN€™s
Sikkerhedsrådsresolution 1546 af 8. juni 2004 og efter
anmodning fra den midlertidige irakiske regering støtte til
de politiske og økonomiske reformer i Irak og til
opretholdelse af sikkerhed i landet. I resolution 1546
bekræfter Sikkerhedsrådet sin bemyndigelse til den
multinationale sikringsstyrke i Irak og fastlægger styrkens
mandat, som udløber, når den politiske overgangsproces
afsluttes med afholdelse af parlamentsvalg den 15. december 2005 og
efterfølgende dannelse af en regering. Der vil imidlertid
også fremover være behov for at støtte den
politiske proces, herunder den irakiske regeringsdannelse,
konsolideringen af det politiske system og den nationale
forsoning.
Resolution 1546 indeholder en appel til
FN€™s medlemsstater om at yde bidrag til
sikringsstyrken, herunder med militære styrker, for at
imødekomme det irakiske folks behov for stabilitet og
sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning samt
støtte til FN€™s tilstedeværelse i landet.
For at imødekomme FN€™s appel til medlemsstaterne
består Danmarks indsats i Irak af en række elementer
fra bidrag til den multinationale sikringsstyrke til
humanitær hjælp og genopbygningsbistand samt
støtte til FN€™s aktiviteter.
FN€™s Sikkerhedsråd
vedtog den 8. november 2005 resolution 1637, der er en
såkaldt "roll over" resolution. Betydningen er, at de dele af
en tidligere resolution, som ikke udtrykkeligt ændres i den
nye resolution, fortsat er gældende. Dermed er den
multinationale sikringsstyrkes mandat og opfordringen til
FN€™s medlemsstater til at bidrage til styrken fortsat
gældende. Knyttet til resolution 1637 er breve fra den
irakiske premierminister Ja€™afari og USA€™s
udenrigsminister Rice til formanden for Sikkerhedsrådet. I
brevet fra den irakiske premierminister anmoder denne om den
multilaterale sikringsstyrkes fortsatte tilstedeværelse i
Irak. Det fastslås i resolution 1637, at mandatet for den
multinationale sikringsstyrke skal evalueres senest 15. juni 2006
eller på anmodning fra den irakiske regering, at mandatet
udløber ved udgangen af 2006, samt at mandatet vil
ophøre tidligere, hvis den irakiske regering anmoder
herom.
Det er et klart mål for irakerne og
det internationale samfund, at Irak selv skal kunne overtage
ansvaret for opretholdelse af sikkerhed og stabilitet i landet.
Helt i overensstemmelse med regeringens Irak-analyse fra april 2005
arbejdes der målrettet mod at overdrage mere ansvar til de
irakiske sikkerhedsstyrker. Sikkerhedssituationen i Irak er fortsat
alvorlig, men opbygningen af irakiske sikkerhedsstyrker og politi
spiller en stadig større rolle for varetagelsen af
sikkerheden i landet.
Målet er, at de multinationale
sikringsstyrker gradvist i løbet af 2006 kan indtage en mere
tilbagetrukket rolle i varetagelsen af direkte sikkerhedsopgaver
såsom patruljering og i stedet primært fungere som
støtte for de irakiske sikkerhedsstyrker og i
planlægnings- og rådgivningsfunktioner. Opbygningen af
de irakiske sikkerhedsstyrker og efterfølgende overdragelse
af det formelle ansvar for sikkerhedsopgaverne vil medføre,
at behovet for de multinationale sikkerhedsstyrker bliver gradvist
mindre for til sidst at falde helt bort. I takt med udviklingen af
de irakiske sikkerhedsstyrkers mulighed for i højere grad at
overtage sikkerhedsopgaver kan fokus for indsatsen yderligere
rettes mod trænings- og genopbygningsindsatsen. Evt.
reduktioner i den multinationale sikringsstyrke vil kunne ske
gradvist i faser, hvor styrken løbende indtager en mere
tilbagetrukket rolle og flytter fokus til rådgivning og
overvågning af de irakiske sikkerhedsstyrker.
Den danske styrke i Irak har ved
folketingsbeslutning B 89 af 31. maj 2005 mandat indtil den 2.
februar 2006. Det er regeringens holdning, at den danske
militære indsats bør fortsætte så
længe FN og de irakiske myndigheder ønsker det, og
så længe det gør nytte. Henset til a)
anmodningen fra FN€™s Sikkerhedsråd og den
irakiske regering, b) vigtigheden af støtte til den
fortsatte politiske proces i Irak, herunder regeringsdannelsen og
forsoningsprocessen, c) ønsket om at etablere et fredeligt
og stabilt Irak, d) vigtigheden af støtte til den civile
genopbygning samt e) vigtigheden af fortsat støtte til
opbygning af de irakiske sikkerhedsstyrker foreslår
regeringen, at der træffes beslutning om forlængelse af
det danske militære bidrag til bl.a. den multinationale
sikringsstyrke i Irak frem til 1. juli 2006.
Regeringen lægger stor vægt
på fortsat opprioritering af træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker, herunder inden for rammen af
NATO€™s træningsmission i Irak, samt fortsat
opprioritering af støtten til den civile
genopbygningsindsats, herunder FN€™s aktiviteter. De
danske styrker stilles endvidere fortsat til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Overdragelse af ansvaret for sikkerheden til irakerne og mulighed
for reduktioner i den multinationale sikringsstyrke vil indgå
som del af en ny Irak-analyse, som regeringen vil udarbejde i
foråret 2006. En ny Irak-analyse efter regeringsdannelsen i
Irak vil kunne danne grundlag for at træffe beslutninger om
evt. ændringer i sammensætningen af det danske bidrag i
Irak. Gradvis reduktion i mandatperioden kan derudover komme
på tale, såfremt der sker en væsentlig forbedring
af sikkerhedssituationen.
II. Den samlede internationale
militære tilstedeværelse i Irak finder sted på
grundlag af samtykke fra den irakiske regering. Det folkeretlige
grundlag for den multinationale sikringsstyrkes
tilstedeværelse i Irak udgøres således af den
irakiske regerings anmodning og bemyndigelsen i FN€™s
Sikkerhedsråds resolution 1546 af 8. juni 2004 som
forlænget ved resolution 1637 af 8. november 2005. Grundlaget
for NATO€™s træningsmission i Irak er en anmodning
fra den irakiske regering.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige
udenlandske tropper €" være undergivet folkeretten,
herunder den humanitære folkeret.
III. Den multinationale sikringsstyrkes
opgaver er uændrede, jf. FN€™s
Sikkerhedsråds resolution 1546 og de dertilhørende
breve fra den daværende irakiske premierminister og
USA€™s daværende udenrigsminister til formanden
for Sikkerhedsrådet, ligesom Sikkerhedsrådets
bemyndigelse til at anvende alle nødvendige
foranstaltninger, herunder brug af væbnet magt, til at
bistå med opretholdelse af stabilitet og sikkerhed i landet,
herunder bekæmpelse af terrorisme, står ved magt.
Den multinationale sikringsstyrke har p.t.
deltagelse af Albanien, Armenien, Australien, Azerbajdjan, Bosnien,
Danmark, El Salvador, Estland, Georgien, Italien, Japan,
Kasakhstan, Letland, Litauen, Makedonien, Mongoliet, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Storbritannien, Sydkorea, Tjekkiet og
USA.
Det danske styrkebidrag er sammensat i
overensstemmelse med målsætningen om at overdrage
ansvaret for sikkerhedsvaretagelsen til irakerne i takt med, at de
er i stand til at påtage sig denne opgave og har derfor en
indbygget fleksibilitet mellem udnyttelse af ressourcer til direkte
sikkerhedsopgaver, monitoreringsopgaver, støtte til
træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt
støtte til den civile genopbygningsindsats.
Det samlede danske militære bidrag
til Irak omfatter i alt ca. 530 personer. Fokus for den danske
styrke vil i stigende grad rettes mod træning og uddannelse
af irakiske sikkerhedsstyrker og støtte til den civile
genopbygningsindsats. Styrken vil fortsat kunne indsættes mod
sikkerhedsmæssige trusler. Behovet for en selvstændig
dansk bataljonsstruktur i det sydlige Irak vil løbende blive
vurderet i koordination med irakerne og de øvrige
koalitionspartnere og udviklingen i den overordnede struktur for
den internationale militære tilstedeværelse.
Det nuværende danske styrkebidrag
til den multinationale styrke i Irak består af en bataljon
på ca. 490 personer. Bataljonen indgår i den britiske
brigade, som er underlagt den britisk-ledede division i det
sydøstlige Irak. Bataljonen er sammensat af et
panserinfanterikompagni, en spejdereskadron, et stabs- og
logistikkompagni, et ingeniørdetachement, et
militærpolitidetachement, en sanitetsdeling, en
støtte- og samtænkningsenhed vedrørende
militær støtte til genopbygningsindsatsen, et
nationalt støtteelement samt stab og stabsofficerer,
herunder et mindre antal officerer ved den britiske brigade og
division. Et bidrag fra Litauen på ca. 55 personer forventes
fortsat tilknyttet den danske bataljon. Endvidere forventes et
britisk kompagni fortsat underlagt den danske bataljon. Yderligere
bidrages med op til fem stabsofficerer til den multinationale
division i det centralt sydlige Irak.
Den danske bataljons træningsindsats
omfatter dels træning af de irakiske sikkerhedsstyrker, dels
træning af det irakiske politi og monitorering af de
specielle enheder til beskyttelse af særlige installationer
inden for det danske område. Det er målsætningen
at opbygge en brigade med tre irakiske bataljoner i
Basra-provinsen. Den danske styrke har uddannelsesansvaret for en
af bataljonerne og støtter briterne i uddannelsen af de
øvrige bataljoner. Endelig har Danmark imødekommet en
anmodning om at udsende to personer som hhv.
næstkommanderende og assistent til koalitionens
militære uddannelsesenhed i Irak.
For yderligere at styrke bataljonens
dedikerede støtte til genopbygningsindsatsen
forstærkes den særlige støtteenhed, der pt.
omfatter ca. 10 soldater, med ca. 35 personer, idet dette ikke
forøger den samlede størrelse af bataljonen.
Herudover vil andre dele af bataljonen fortsat situationsbestemt
kunne støtte de civile rådgivere i Basra i
gennemførslen af civile genopbygningsaktiviteter, herunder
ikke mindst i form af logistik og beskyttelse.
Et mindre antal soldater, pt. 10, specielt
uddannede i personbeskyttelse, er udsendt mhp. beskyttelse af den
danske repræsentation i Bagdad. Forsvaret bidrager desuden
med den nødvendige beskyttelse af den danske styringsenhed i
Basra, pt. 10 personer.
I forbindelse med udsendelse af danske
politifolk til det sydlige Irak for at bistå med
træning af det irakiske politi samt i takt med udsendelse af
civile rådgivere til støtte for genopbygningsindsatsen
vil indkvartering, logistik og beskyttelse blive koordineret med
det danske styrkebidrag.
Den irakiske premierminister har anmodet
NATO om hjælp vedrørende træning af irakiske
sikkerhedsstyrker. En sådan træningsindsats er nu
iværksat. Regeringen agter at fortsætte, og hvor
muligt, at øge støtten til NATO€™s
træningsmission, i det omfang NATO har behov herfor og i
lyset af Danmarks øvrige indsats i Irak. Pt. bidrager
Danmark med ca. 20 personer, hvilket pt. svarer til godt 10 pct. af
træningsmissionen.
FN€™s Sikkerhedsråds
resolution 1637 vedtaget den 8. november 2005 bekræfter
FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI). Regeringen har
imødekommet FN€™s anmodning om at besætte
posten som assisterende militærrådgiver ved UNAMI for
en periode på 12 måneder med udsendelse 23. november
2005. Regeringen vil søge at identificere yderligere
relevant støtte til UNAMI.
Som led i de løbende overvejelser
vedr. den internationale tilstedeværelse i Irak er USA og
Storbritannien ved at etablere Provincial Reconstructions Teams
(PRT€™er) i Irak. Der er ikke tale om et fast koncept,
og PRT€™erne vil i hvert tilfælde skulle tilpasses
situationen i de enkelte provinser i Irak. USA er ved at opbygge
PRT€™er i det nordlige Irak, mens Storbritannien har
besluttet at oprette PRT€™er i det sydlige Irak i 2006.
Der er tale om civile-militære teams, der bl.a. skal
bistå med at oparbejde administrativ kapacitet i de enkelte
provinser.
IV. Regeringen finder, at der er behov for
et stærkt internationalt engagement i støtten til
opbygningen af et demokratisk, økonomisk og socialt
levedygtigt irakisk samfund. Regeringen ønsker derfor at
fortsætte støtten til en styrket FN, EU og NATO
indsats, hvor det er muligt.
FN€™s bistandsmission til Irak
(UNAMI) har fortsat en ledende rolle med hensyn til
økonomisk udvikling og den politiske proces, herunder
gennemførelse af valg, sikring af menneskerettighederne og
bidrag til koordination af genopbygningsbistanden.
UNAMI€™s provinskontor i Basra er oprettet med 12
permanente FN-ansatte og vil gradvis blive styrket. For at sikre
UNAMI den nødvendige mobilitet i operationsområdet,
vil der kunne være behov for at bistå med transport og
beskyttelse efter anmodning fra FN. Den danske styrke vil i muligt
omfang kunne bidrage til løsningen af sådanne opgaver.
Danmark har desuden bidraget til FN€™s arbejde i Irak
gennem FN€™s Irak-fond, hvortil et bidrag på 20
mio. kr. er blevet givet til støtte til folkeafstemningen i
oktober og parlamentsvalget i december 2005. Et yderligere bidrag
på 15 mio. kr. er planlagt til FN€™s
Højkommissariat for Flygtninges (UNHCR) arbejde med
flygtninge og internt fordrevne. Danmark har med disse bidrag samt
tidligere FN-bidrag opnået medlemskab af Den Internationale
Udviklingsfond for Irak.
EU€™s samlede engagement i Irak
er under udbygning. Den 21. september 2005 vedtog EU og den
irakiske regering en fælles erklæring om
gennemførelse af en politisk dialog, hvor bl.a.
menneskerettighedsaspektet er indeholdt. EU er ved at etablere et
repræsentationskontor i Bagdad med åbning i
første halvdel af 2006. EU har via
fællesskabsbistanden ydet mere end 500 mio. euro til
genopbygningsindsatsen i Irak, hvoraf størstedelen af
midlerne er givet som bidrag til fonde administreret af FN og
Verdensbanken. Den 1. juni 2005 iværksattes EU€™s
polititræningsprojekt for Irak (EUJUST LEX). Projektet
støtter opbygningen af retsvæsenet i Irak og styrker
det tværfaglige samarbejde mellem dommere, politi og
kriminalforsorg. Missionens mandat udløber den 31. maj 2006,
men ventes at blive forlænget på baggrund af anmodning
fra de irakiske myndigheder. Danmark gennemfører i
samarbejde med de nordisk-baltiske lande to kurser og vil fortsat
spille en aktiv rolle i forbindelse med gennemførelsen af
EUJUST LEX.
V. Den 15. juni 2005 tiltrådte
Folketingets finansudvalg en bevilling på 250 mio. kr. til
anden fase af den danske bistand til Irak i perioden 2005-2008. Den
fremtidige indsats vil bygge videre på de aktiviteter, som
trods de vanskelige forhold er blevet igangsat i løbet af de
foregående to år, bl.a. med fokus på fremme af
menneskerettigheder og demokrati, retssektorreformer, mindre
infrastrukturprojekter, samt humanitær bistand. Derudover er
støtten til landbrugssektoren og
nærområdeindsatsen til hjemvendende flygtninge og
internt fordrevne blevet opprioriteret. Tilrettelæggelsen af
den danske bistandsindsats sker i samarbejde med de irakiske
myndigheder, og Danmark arbejder aktivt på at styrke de
nationale koordinationsmekanismer under irakisk ledelse. Den
irakiske regering fremlagde i oktober 2004 den første
nationale udviklingsstrategi, som løbende er blevet
revideret. I den praktiske gennemførelse af den danske
bistand tilstræbes størst mulig brug af irakiske
strukturer og samarbejdspartnere bl.a. for at sikre den
nødvendige bæredygtighed af projekterne, også
selvom det kan være med til at nedsætte
gennemførelseshastigheden.
Den anden fase af bistandsindsatsen
fokuserer på projekter i Basra-området, som kommer
lokalbefolkningen til gavn og styrker det økonomiske
grundlag. Blandt aktiviteterne kan fremhæves den
opprioriterede landbrugsindsats, som er koncentreret om tre
større kunstvandingsprojekter med henblik på at
øge dyrkningsarealerne for indbyggerne i flere af de
største byer i Basra-provinsen. Samtidig støtter
Danmark en bred vifte af mindre projekter, som er udvalgt af de
demokratisk valgte distriktsråd i provinsen. På
menneskerettighedsområdet gennemfører bl.a. Dansk
Institut for Menneskerettigheder og Det Internationale
Torturrehabiliteringscenter (IRCT) konkrete projektaktiviteter i
Basra. De humanitære indsatser vil bl.a. omfatte
reintegration af flygtninge og internt fordrevne, mine- og
ammunitionsrydning, samt rehabilitering af infrastruktur f.eks.
drikkevandsforsyning.
Danmark vil endvidere bidrage med ca. 250
mio. kr. til gældslettelse til Irak i medfør af den
aftale Danmark har indgået i Paris-klubben sammen med de
øvrige vestlige kreditorer i 2004.
Gennem fortsatte
nærområdeindsatser er det målet at styrke
muligheden for flygtninge og internt fordrevnes mulighed for at
vende hjem, samt hjælpe de lokalsamfund, hvor de er bosat.
På kort sigt vægtes det at dække akutte behov for
assistance, f.eks. modtagelse og rådgivning i forbindelse med
fundamentale hygiejne- og sanitetsforhold. Regeringen har
foreslået de kompetente irakiske myndigheder at der
indgås en aftale om tilbagetagelse af irakiske statsborgere.
Den danske udlændingeattaché i Bagdad er i
løbende kontakt med de irakiske myndigheder med henblik
på at opnå en aftale. Der arbejdes endvidere på
en række projekter, der kan fremme mulighederne for en
tilbagetagelsesaftale. Danmark har således fremsat en
række tilbud, der sigter mod at bidrage til genopbygningen af
det irakiske samfund, og som vil kunne iværksættes i
forbindelse med indgåelse af en tilbagetagelsesaftale.
Tilbudene omfatter bl.a. rådgivning,
repatrieringsstøtte og opkvalificering m.v. af herboende
irakere, der er i udsendelsesposition, og
nærområdeindsats til de områder, hvortil der
repatrieres.
Danmark styrker sin
polititræningsindsats i 2006 som et vigtigt bidrag til den
civile genopbygningsproces. Bl.a. øges støtten til
træning af det irakiske politi i menneskerettigheder, og der
laves forsøg med mønsterpolitistationer.
Projektmonitoreringen styrkes, ligesom den danske
træningsindsats vil blive flyttet fra træningsakademiet
til de enkelte politistationer, herunder som en mentorordning.
Sikkerhedsrisikoen for de udsendte rådgivere minimeres gennem
den militære understøttelse af projektet i form af den
logistik og beskyttelse, som ydes af styrkebidraget.
Som en integreret del af politiprojektet
udsendes en højtstående dansk polititjenestemand som
rådgiver til koalitionens centrale koordinationsenhed vedr.
polititræning i Bagdad for at gøre tjeneste i det
irakiske indenrigsministerium. Der er desuden udsigt til, at en
dansk polititjenestemand vil kunne indsættes som leder af
træningen i Basra Nord og dermed indgå i den
koordinationsgruppe, der leder polititræningen i
Basra-provinsen. Aktiviteterne er samstemt med det britiske
polititræningsprojekt og aftalt med de irakiske
myndigheder.
Polititræningsprojektet vil blive
gennemgået i forbindelse med den Irak-analyse, der forudses
gennemført i foråret 2006.
VI. Samtænkning mellem civile og
militære indsatser vil fortsat blive opprioriteret i den
sydlige del af Irak.
Samtænkningsindsatsen består
grundlæggende af to dele. Den ene del vil fortsat være
militærets understøttelse af den civile danske
genopbygningsindsats. Denne understøttelse har
afgørende betydning for gennemførslen af de danske
bistandsaktiviteter. Blandt de centrale støttefunktioner kan
fremhæves (i) tilstedeværelsen af beskyttelse til
styringsenheden i Basra by, (ii) indkvartering, beskyttelse og
transport af korttidsrådgivere ved bataljonen, (iii)
indkvartering, beskyttelse og transport af langtidsrådgivere
ved bataljonen henset til sikkerhedsforholdene i Basra by, (iv)
bidrag til dataindsamling til brug for bistandsprojekter, (v)
bidrag til monitorering af civile projekter. Den anden del af
samtænkningsindsatsen vil fortsat være bataljonens
facilitering af projekter. Forsvaret har siden 2003 brugt ca. 10
mio. kr. til bl.a. genoprettelse af vand og elforsyning, sundheds-
og uddannelsesprojekter samt mindre infrastrukturarbejder. Samlet
har Forsvaret fået tildelt ca. 14,5 mio. kr. fra
Udenrigsministeriet samt en yderligere ramme for 2006 på 5
mio. kr. Flere midler kan overføres ved anmodning herom.
For at styrke samtænkning mellem den
civile og militære indsats er der etableret en særlig
støtte- og samtænkningsenhed under den danske bataljon
med henblik på at understøtte den danske
genopbygningsindsats. Enheden er en nydannelse i relation til
forsvarets normale kerneopgaver. Enheden er dedikeret til
planlægning og gennemførelse af
samtænkningsindsatsen i området og omfatter pt. ca. 10
personer. Som led i opprioriteringen af samtænkningen af
militære og civile indsatser forstærkes den
særlige støtte- og samtænkningsenhed fra februar
2006 med yderligere kapacitet til at facilitere
genopbygningsprojekter samt dedikerede sikrings-, eskorte- og
transportelementer. I alt forstærkes støtte- og
samtænkningsenheden med ca. 35 personer til i alt ca. 45
personer, idet dette ikke forøger den samlede
størrelse af bataljonen. Herudover vil andre dele af
bataljonen fortsat situationsbestemt kunne støtte den danske
genopbygningsindsats i det sydlige Irak, herunder ikke mindst i
form af logistik og beskyttelse. Der vil fortsat være udsendt
en civil rådgiver fra Udenrigsministeriet til bataljonen for
at bistå med rådgivning om
samtænkningsprojekter.
Regeringen vil fortsat bistå danske
NGO€™er, som vurderer, at det er muligt for dem at
arbejde i Irak. Regeringen vil ligeledes undersøge
mulighederne for at bistå dansk erhvervsliv, i takt med at
sikkerhedssituationen måtte tillade det og under hensyntagen
til en effektiv anvendelse af danske ressourcer.
VII. Indsættelsen af de danske
militære bidrag i Irak er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet følgende vurdering af
situationen i Irak:
"Truslen for angreb mod danske styrker,
herunder terrortruslen vurderes som høj i det sydlige Irak
og meget høj i det centrale Irak. Truslen fra civile
uroligheder og sabotage mod danske styrker vurderes som middel. Den
landmilitære minefare og faren fra ueksploderet ammunition
vurderes som middel til høj alt efter område. Truslen
mod lufttransport af danske styrker i irakisk luftrum varierer fra
lav til høj, afhængig af flyvehøjde og
område. Modstandsgrupper angriber hyppigt med improviserede
sprængladninger, fortrinsvis i form af vejsidebomber. Truslen
fra denne type angreb vil fortsætte og er ligesom for
øvrige angreb høj i det sydlige Irak og meget
høj i det centrale Irak. En række grupperinger og
organisationer i Irak gennemfører omfattende spionage mod
den multinationale styrke, herunder den danske styrke i
Basra-provinsen. Spionagen foretages primært af irakiske
oprørsgrupper, kriminelle organisationer, visse militser og
stammer samt udenlandske efterretningstjenester. Truslen fra
spionage mod de danske styrker i Irak vurderes derfor som
høj. Truslen fra biologiske og kemiske kampstoffer vurderes
som lav, mens truslen fra terrorgruppers egenfremstillede
biologiske og kemiske giftstoffer vurderes som middel. Truslen mod
danske enheder i form af organiseret kriminalitet, der også
kan omfatte gidseltagning, vold og brug af håndvåben,
vurderes at være middel."
VIII. Forsvarets personel vil under
udsendelsen være omfattet af forsvarets særlige
erstatnings- og godtgørelsesordning. Forsvarets personel vil
under udseendelsen være omfattet af den reviderede "Coalition
Provisional Authority Order number 17 (revised)" af 27. juni 2004
vedrørende statusforhold.
IX. Da dele af det danske militære
bidrag vil indgå i en indsats, hvor der kan blive tale om
anvendelse af militære magtmidler anmodes om Folketingets
samtykke under henvisning til grundlovens § 19,
stk. 2.
Henset til a) anmodningen fra
FN€™s Sikkerhedsråd og den irakiske regering, b)
vigtigheden af støtte til den fortsatte politiske proces i
Irak, herunder regeringsdannelsen og forsoningsprocessen, c)
ønsket om at etablere et fredeligt og stabilt Irak, d)
vigtigheden af fortsat støtte til den civile genopbygning
samt e) vigtigheden af støtte til opbygning af de irakiske
sikkerhedsstyrker foreslår regeringen, at der træffes
beslutning om forlængelse af det danske militære bidrag
til bl.a. en multinational sikringsstyrke i Irak frem til 1. juli
2006. Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
forlænge bidraget yderligere, agter regeringen at
forelægge sagen for Folketinget. Såfremt det i
øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere
bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt, eller
såfremt der i øvrigt skulle ske en væsentlig
ændring i opgavernes karakter eller det folkeretlige grundlag
for sikringsstyrkens tilstedeværelse, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
X. Merudgiften ved fortsat udsendelse af
det danske militære bidrag til Irak vurderes samlet at
udgøre ca. 175 mio. kr. for en fem måneders periode,
der afholdes over finanslovens § 35.11.26.10., reserve
til merudgifter forbundet med forsvarets internationale
operationer.