Skriftlig fremsættelse (12. januar
2006)
Udenrigsministeren (Per Stig
Møller):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til f olketingsbeslutning om fortsat
dansk bidrag til en multinational sikringsstyrke i Irak.
(Beslutningsforslag nr. B 63).
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker fortsat stilles til rådighed
for en multinational sikringsstyrke i Irak, herunder fortsat
stilles til rådighed for beskyttelsen af civilt dansk
personel og ejendom i landet samt fortsat bidrager til NATOs
træningsindsats i Irak, således at træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt understøttelse
af den civile genopbygningsindsats vil blive tillagt stadig
større vægt.
Det internationale samfund yder på
grundlag af FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 1546 af
8. juni 2004 og efter anmodning fra den midlertidige irakiske
regering støtte til de politiske og økonomiske
reformer i Irak og til opretholdelse af sikkerhed i landet. I
resolution 1546 bekræfter Sikkerhedsrådet sin
bemyndigelse til den multinationale sikringsstyrke i Irak og
fastlægger styrkens mandat, som udløber, når den
politiske overgangsproces afsluttes med afholdelse af
parlamentsvalg den 15. december 2005 og efterfølgende
dannelse af en regering. Der vil imidlertid også fremover
være behov for at støtte den politiske proces,
herunder den irakiske regeringsdannelse, konsolideringen af det
politiske system og den nationale forsoning.
Resolution 1546 indeholder en appel til
FN€™s medlemsstater om at yde bidrag til
sikringsstyrken, herunder med militære styrker, for at
imødekomme det irakiske folks behov for stabilitet og
sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning samt
støtte til FN€™s tilstedeværelse i landet.
For at imødekomme FN€™s appel til medlemsstaterne
består Danmarks indsats i Irak af en række elementer
fra bidrag til den multinationale sikringsstyrke til
humanitær hjælp og genopbygningsbistand samt
støtte til FN€™s aktiviteter.
FN€™s Sikkerhedsråd vedtog
den 8. november 2005 resolution 1637, der er en såkaldt "roll
over" resolution. Dermed er den multinationale sikringsstyrke
mandat og opfordringen til FN€™s medlemsstater til at
bidrage til styrken fortsat gældende. Knyttet til resolution
1637 er breve fra den irakiske premierminister Ja€™afari
og USA€™s udenrigsminister Rice til formanden for
Sikkerhedsrådet.
Den danske styrke i Irak har ved
folketingsbeslutning B 89 af 31. maj 2005 mandat indtil den 2.
februar 2006. Det er regeringens holdning, at den danske
militære indsats bør fortsætte så
længe FN og de irakiske myndigheder ønsker det, og
så længe det gør nytte. Henset til a)
anmodningen fra FN€™s Sikkerhedsråd og den
irakiske regering, b) vigtigheden af støtte til den
fortsatte politiske proces i Irak, herunder regeringsdannelsen og
forsoningsprocessen, c) ønsket om at etablere et fredeligt
og stabilt Irak, d) vigtigheden af støtte til den civile
genopbygning samt e) vigtigheden af fortsat støtte til
opbygning af de irakiske sikkerhedsstyrker foreslår
regeringen, at der træffes beslutning om forlængelse af
det danske militære bidrag til bl.a. den multinationale
sikringsstyrke i Irak frem til 1. juli 2006.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige
udenlandske tropper €" være undergivet folkeretten,
herunder den humanitære folkeret.
Regeringen lægger stor vægt
på fortsat opprioritering af træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker, herunder inden for rammen af
NATO€™s træningsmission i Irak, samt fortsat
opprioritering af støtten til den civile
genopbygningsindsats, herunder FN€™s aktiviteter. De
danske styrker stilles endvidere fortsat til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Overdragelse af ansvaret for sikkerheden til irakerne og mulighed
for reduktioner i den multinationale sikringsstyrke vil indgå
som del af en ny Irak-analyse, som regeringen vil udarbejde i
foråret 2006. En ny Irak-analyse efter regeringsdannelsen i
Irak vil kunne danne grundlag for at træffe beslutninger om
evt. ændringer i sammensætningen af det danske bidrag i
Irak. Gradvis reduktion i mandatperioden kan derudover komme
på tale, såfremt der sker en væsentlig forbedring
af sikkerhedssituationen.
Det samlede danske militære bidrag til
Irak omfatter i alt ca. 530 personer. Fokus for den danske styrke
vil i stigende grad rettes mod træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker og støtte til den civile
genopbygningsindsats. Styrken vil fortsat kunne indsættes mod
sikkerhedsmæssige trusler. Behovet for en selvstændig
dansk bataljonsstruktur i det sydlige Irak vil løbende blive
vurderet i koordination med irakerne og de øvrige
koalitionspartnere og udviklingen i den overordnede struktur for
den internationale militære tilstedeværelse.
For yderligere at styrke bataljonens
dedikerede støtte til genopbygningsindsatsen
forstærkes den særlige støtteenhed, der pt.
omfatter ca. 10 soldater, med ca. 35 personer, idet dette ikke
forøger den samlede størrelse af bataljonen.
Herudover vil andre dele af bataljonen fortsat situationsbestemt
kunne støtte de civile rådgivere i Basra i
gennemførslen af civile genopbygningsaktiviteter, herunder
ikke mindst i form af logistik og beskyttelse.
Den irakiske premierminister har anmodet NATO
om hjælp vedrørende træning af irakiske
sikkerhedsstyrker. En sådan træningsindsats er nu
iværksat. Regeringen agter at fortsætte, og hvor
muligt, at øge støtten til NATO€™s
træningsmission, i det omfang NATO har behov herfor og i
lyset af Danmarks øvrige indsats i Irak. Pt. bidrager
Danmark med ca. 20 personer, hvilket pt. svarer til godt 10 pct. af
træningsmissionen.
Regeringen finder, at der er behov for et
stærkt internationalt engagement i støtten til
opbygningen af et demokratisk, økonomisk og socialt
levedygtigt irakisk samfund. Regeringen ønsker derfor at
fortsætte støtten til en styrket FN, EU og NATO
indsats, hvor det er muligt.
FN€™s bistandsmission til Irak
(UNAMI) har fortsat en ledende rolle med hensyn til
økonomisk udvikling og den politiske proces, herunder
gennemførelse af valg, sikring af menneskerettighederne og
bidrag til koordination af genopbygningsbistanden.
EU€™s samlede engagement i Irak er
under udbygning. Den 21. september 2005 vedtog EU og den irakiske
regering en fælles erklæring om gennemførelse af
en politisk dialog, hvor bl.a. menneskerettighedsaspektet er
indeholdt. EU er ved at etablere et repræsentationskontor i
Bagdad med åbning i første halvdel af 2006. EU har via
fællesskabsbistanden ydet mere end 500 mio. euro til
genopbygningsindsatsen i Irak. Den 1. juni 2005 iværksattes
EU€™s polititræningsprojekt for Irak (EUJUST LEX).
Danmark gennemfører i samarbejde med de nordisk-baltiske
lande to kurser og vil fortsat spille en aktiv rolle i forbindelse
med gennemførelsen af EUJUST LEX.
Den 15. juni 2005 tiltrådte Folketingets
finansudvalg en bevilling på 250 mio. kr. til anden fase af
den danske bistand til Irak i perioden 2005-2008. Den fremtidige
indsats vil bygge videre på de aktiviteter, som trods de
vanskelige forhold er blevet igangsat i løbet af de
foregående to år, bl.a. med fokus på fremme af
menneskerettigheder og demokrati, retssektorreformer, mindre
infrastrukturprojekter, samt humanitær bistand. Derudover er
støtten til landbrugssektoren og
nærområdeindsatsen til hjemvendende flygtninge og
internt fordrevne blevet opprioriteret
Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter
regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt
det i øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at
justere bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt,
eller såfremt der i øvrigt skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for sikringsstyrkens tilstedeværelse,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.