B 62 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af et nævn til sikring af offentligt ansattes
ytringsfrihed.
Fremsat den 10. januar 2006 af Line Barfod
(EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Majbrit Berlau (EL), Per
Clausen (EL) og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af et nævn til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketinget pålægger regeringen at
etablere et centralt, uafhængigt nævn til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed, hvortil offentligt ansatte kan
henvende sig anonymt og få rådgivning og støtte
med hensyn til efterfølgende navngiven benyttelse af
ytringsfriheden i forbindelse med forhold på arbejdspladsen.
Nævnet skal ud over støttefunktionen også
videreudvikle metoder til at skabe og forbedre den åbne
dialog i den offentlige sektor.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for
beslutningsforslaget
Mange offentlige institutioners
beslutningsprocesser er lukket land for offentligheden, hvilket
ofte begrundes med, at det er vigtigt at give en arbejdsplads og
dens ledelse arbejdsro. Men offentligheden har brug for at
være orienteret om følgerne af de politiske
prioriteringer. At politikerne og befolkningen har kendskab til,
hvordan de politiske beslutninger omsættes i praksis, hvordan
de forvaltes, og hvilke konkrete konsekvenser de har, er hele
grundlaget for den demokratiske proces. Det er derfor centralt for
et dynamisk demokrati, at de, der oplever følgerne af de
politiske beslutninger og har den faglige viden til at
forstå, hvad der foregår, tør stå frem.
Ved at stå frem med deres viden er de offentligt ansatte med
til at lede demokratiet i den rigtige retning ved at dele deres
erfaringer med offentligheden. Politisk beslutningstagning
foregår i blinde, hvis de, der skal udføre
beslutningerne, ikke råber op om beslutningernes
konsekvenser.
At stå frem for offentligheden kan
imidlertid være at stille sig i en særdeles udsat
position. Samtidig er der i disse år et stigende behov for,
at offentligt ansatte bringer forhold frem i lyset, som de vurderer
er fagligt uforsvarlige, hvad f.eks. sagen om Frank Grevil tydeligt
illustrerer. Beslutningsforslaget lægger derfor op til, at
Folketinget og regeringen gennem oprettelsen af et nævn til
sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed tager fat på
spørgsmålet om, hvordan man skaber trygge rammer for,
at offentligt ansatte kan leve op til deres samfundsansvar.
Nævnet anses ikke som den endelige kur for problemet, men som
et middel til at udvikle metoder og få overblik over behovet,
samtidig med at man med det samme går i gang med at
støtte dem, der er ved at komme i klemme. Nævnets
formål er at sikre, at ytringsfriheden bliver beskyttet og
benyttet, og at forebygge, at offentligt ansatte selvcensurerer sig
og sætter hæfteplaster over munden på sig selv af
misforstået loyalitet eller af frygt for konsekvenserne.
Et sagsforløb omkring, at en offentligt
ansat står frem for offentligheden, starter typisk med, at
man først bliver stemplet som »brokkehoved« og
så sygemelder sig og til sidst bliver fyret på grund af
for højt sygefravær. Det er derfor vigtigt, at
offentligt ansatte, der står frem, bakkes op i deres
loyalitet over for deres arbejdsopgave. Samtidig forventes et
arbejdsklima, hvor det er almindeligt at blande sig, når der
er noget, der vedkommer en selv eller vedkommer dem, som den
offentligt ansatte har ansvar for, for at kunne
imødegå, at mennesker, der er stået frem, bliver
isoleret på arbejdspladsen.
Det er særdeles vigtigt at skabe rammerne
for en løsning af konflikterne i de tilfælde, hvor
dårlig ledelse eller et arbejdsmiljø præget af
mangel på solidaritet umuliggør en løsning
inden for institu-tionens egne rammer. Med stigende problemer med
rekrutteringen til den offentlige sektor er et godt
arbejdsmiljø helt centralt. Beslutningsforslaget tilsigter
ikke at skabe en angiverkultur blandt offentlige ansatte, men at
skabe et forum til fremme af den åbne dialog og muligheden
for kritik inden for det offentlige samt skabe rum for
konfliktløsning gennem uvildig ekstern rådgivning og
støtte både under og efter en eventuel
offentliggørelse. Samtidig har offentligheden brug for
tilstrækkelig information til at kunne sikre, at den
offentlige sektors effektivitet ikke begrænses ved, at
kolleger dækker over hinanden af loyalitet, af frygt for
sanktioner eller af frygt for et ry som sladrehank.
I tilfælde af uansvarlige forhold på
arbejdspladsen bør en ansat selvfølgelig først
og fremmest kontakte den berørte person eller sin
umiddelbart foresatte. Ideelt set bør problemer i offentlige
institutioner altid kunne løses ved, at man går den
reglementerede kommandovej. Det er imidlertid fuldt
forståeligt, at offentligt ansatte holder sig tilbage fra at
protestere til ledelsen eller til offentligheden over dårlige
dispositioner fra ledelsens side af frygt for repressalier eller
forbigåelse på arbejdspladsen.
Offentligt ansatte er ansat af os alle, og de har
derfor egentlig en pligt til at holde offentligheden orienteret,
hvis de vurderer, at der er uforsvarlige forhold på
arbejdspladsen. Som tingenes tilstand er i dag, kan det være
særdeles svært for offentligt ansatte at leve op til
deres ansvar for deres arbejdsopgave, idet overordnede eller
politikere forsøger at ændre deres loyalitet til at
gælde systemet og ikke opgaven og borgerne. Nogle steder i
hospitalssystemet, f.eks. på psykiatriske afdelinger, der
ikke længere er bemandede i weekenderne, har man
således i dag en opfattelse af, at hvor man tidligere sendte
patienterne hjem for patienternes skyld, sender man dem nu hjem for
hospitalets skyld.
Egentlig mener forslagsstillerne, at man burde
overveje, om offentligt ansatte ikke bare har ytringsfrihed, men
nærmest pligt til at fortælle om uforsvarlige forhold
på deres arbejdsplads, fordi deres loyalitet over for de
borgere, de tager sig af, og over for os alle som borgere i det
samfund, der betaler for den offentlige sektor, bør
stå højere end loyaliteten over for den nærmeste
chef. Men mange af de offentligt ansatte, forslagsstillerne har
talt med, er meget nervøse for, at en eventuel pligt vil
blive brugt som endnu en mulighed for at prøve at
knægte de offentligt ansatte. Derfor har forslagsstillerne
valgt i stedet at foreslå et nævn, som
forslagsstillerne håber kan være med til at skabe en
mere åben kultur på de offentlige arbejdspladser
€" en kultur, hvor man tør diskutere fejl, og hvor det
bliver set som positivt, at man er så engageret i sit
arbejde, at man kaster sig ud i den offentlige debat om forholdene
på arbejdspladsen. Det vil også kunne fremme den
demokratiske debat og proces.
Baggrund for oprettelse af et
nævn til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed
Det er Ombudsmandens opgave at afgøre sager
om brud på ytringsfriheden inden for den offentlige
forvaltning. Det er imidlertid forslagsstillernes vurdering, at det
er nødvendigt med et nævn, da Ombudsmandens fokus er
overholdelse af lovene, mens beslutningsforslaget er rettet mod en
forberedende afklaring med hensyn til den ansatte, der
ønsker at stå frem, allerede inden eventuelle sager
opstår. Der ændres således ikke ved Ombudsmandens
opgave i beslutningsforslaget.
I Sverige har offentligt ansatte mulighed for at
indberette uregelmæssigheder direkte til pressen og derefter
opnå anonym kildebeskyttelse. Lovgrundlaget er ifølge
Sveriges Riksdags hjemmeside:
» Meddelarfrihet
innebär att personer som arbetar inom det offentliga Sverige
har rätt att vända sig till pressen och berätta om
något som de anser är viktigt och behöver bli
allmänt känt.
Den som publicerar
materialet har inte rätt att avslöja källan om
personen i fråga vill vara anonym. Endast tidningens utgivare
har rätt att kräva namnet men har absolut
tystnadsplikt.
Det är straffbart
för det allmänna, till exempel en chef på en
myndighet, att försöka ta reda på vem som
läckt uppgifterna till medierna.«
Forslagsstillerne mener imidlertid ikke, at den
svenske model i tilstrækkelig grad imødekommer hverken
offentlighedens behov for indblik i følgerne af politiske
beslutninger eller beskyttelsen af den person, der står frem.
D et vurderes, at der kan være en vis risiko for
arbejdsmæssige sanktioner ved at stå frem. Derfor er
der behov for opfølgning og støtte i et omfang, som
umiddelbart overstiger almindelig praksis i pressen, og som
må tilfalde offentligheden, i hvis interesse den offentligt
ansatte har handlet.
Det foreslås derfor, at der oprettes et
nævn til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed, der
skal rådgive og vejlede offentligt ansatte i sager
vedrørende den offentlige sektor og i
offentliggørelsen af relevante sager til pressen. Offentligt
ansatte skal kunne henvende sig anonymt til nævnet og
få en indledende afklaring af, hvad det vil komme til at
betyde for dem at stå frem. Efterfølgende tænkes
alle henvendelser, der resulterer i, at en offentligt ansat
står frem i offentligheden, at være med navns
nævnelse. Nævnets rolle vil således være
på én gang at sikre tilstrækkelig
uafhængighed i behandlingen af sager, at indhente uvildige
oplysninger fra alle involverede parter, at rådgive omkring
offentliggørelse og efterfølgende at modarbejde, at
den offentligt ansatte bliver syndebuk for administrative
prioriteringer, og at støtte den ansatte i forbindelse med
eventuelle tjenstlige sanktioner på grund af offentlige
ytringer. Det skal således være nævnets opgave at
være behjælpelig med, at vigtige informationer om
politiske prioriteringer og om den offentlige sektor kommer til
offentlighedens kendskab, og at støtte
offentliggørelsen af disse informationer
Det er forslagsstillernes tanke, at nævnet
vil kunne sikre uvildigheden, det faglige niveau og kvaliteten af
baggrundsinformationer til pressen om den offentlige sektor,
samtidig med at en bedre støtte vil få den offentlige
debat til at blomstre op. Det er forslagsstillernes forventning at
en række mennesker, der ellers er forblevet tavse af frygt
for følgerne, vil turde stå frem for nævnet,
idet de her vil kunne få kompetent vejledning og få
støtte, såfremt der iværksættes tjenstlige
sanktioner over for anmelderen som følge af henvendelsen til
nævnet. I de tilfælde, hvor nævnet vurderer det
nødvendigt, skal nævnet som en del af støtten
til den offentligt ansatte, der vælger at stå frem,
have mulighed for at henvise til relevant psykologbistand.
Det er umuligt fuldstændig at beskytte folk,
der står frem, mod at blive set skævt til på
arbejdspladsen, hvis nævnet i forbindelse med en eventuel sag
har indhentet informationer fra arbejdsgiveren, da man på en
lille arbejdsplads ofte vil kunne regne ud, hvem anmelderen er.
Dette gælder, uanset om en anonym forespørgsel ender
med at blive til en sag, hvor en offentligt ansat står frem
med navns nævnelse, eller det bare bliver ved en indledende
høring. Men det er forslagsstillernes forventning, at den
øgede åbenhed, som nævnet vil skabe, i en vis
grad vil begrænse også de kollegiale følger af
at stå frem. Den offentlige debat vil derfor blive
væsentligt beriget, da offentlighe-den vil kunne få
indblik i problemer, der ellers udspiller sig for lukkede
døre.
Der har været overvejet forskellige modeller
for et forum til styrkelse af offentligt ansattes ytringsfrihed,
men det vurderes, at et nævn er den instans, der bedst vil
kunne kombinere muligheden for direkte kontakt med folk og
bemyndigelsen til at indhente fortrolige oplysninger fra offentlige
institutioner til vurdering af en given sag.
Eksempler
En række sager har i den seneste tid vist
behovet for en mulighed for støtte i forbindelse med
offentligt ansattes ytringsfrihed.
Behovet for støtte i forbindelse med
offentlige ytringer ses f.eks. i sagen om Tom Skyhøj, der
blev presset og forbigået, og hvis speciale blev
nedprioriteret som følge af, at han i en tv-udsendelse
foranlediget af hospitalsledelsen gjorde opmærksom på,
at hospitalets økonomiske dispositioner var i direkte
modstrid med nyere medicinsk forskning inden for
apopleksibehandlingen.
Et andet eksempel af samme type er sagen om
skoleleder Louis Hansen, der blev fyret på grund af, at han
havde skrevet et læserbrev, hvor han forsvarede sine
underordnedes arbejdsindsats, efter at en lokalpolitiker i pressen
havde angrebet hans skoles faglighed.
Et eksempel på, hvordan offentligt ansatte
af deres ledelser er blevet tvunget til at handle i modstrid med
samfundets interesser er jordemødrene på Kolding
Sygehus€™ kamp for at få en anstændig
normering af antallet af jordemødre. Jordemødrene
havde gentagne gange henvendt sig til ledelsen med omfattende
dokumentation om den dårlige normering, der formodentlig var
indirekte årsag til to spædbørns død.
Ligeledes havde Sundhedsstyrelsen i et brev til Kolding Sygehus i
forbindelse med et spædbarns død fastslået, at
den dårlige normering, der fører til, at en jordemoder
i 40 minutter ikke tjekker et spædbarns hjertelyde, er yderst
kritisabel. Alligevel opnormerede sygehusledelsen først
antallet af jordemødre, da sagen efter 3 år kom i
pressens søgelys.
Opbygning af et nævn til
sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed
Nævnet foreslås opbygget efter samme
model som pressenævnet. Nævnet foreslås mindst at
bestå af en jurist, en presserådgiver og en
organisationspsykolog, suppleret med en repræsentant for det
i en given sag relevante fagforbund eller for foreninger eller
underafdelinger under det relevante fagforbund som eksempelvis
Dansk Selskab til Sikring af Lægers Ytringsfrihed eller
Transparency International.
I den forbindelse foreslås det, at alle
fagforbund opfordres til at vælge en fast repræsentant
til nævnet, som kan indkaldes, hvis et af fagforbundets
medlemmer er berørt af en sag. Repræsentanten for
fagforbundets opgave i nævnet er at være
behjælpelig dels med at beskytte et anmeldende medlem og dels
med at beskytte den anmeldte. Herudover bør nævnet
have mulighed for at indkalde relevante personer til
rådgivning eller information i forbindelse med behandlingen
af konkrete sager samt pligt til at indkalde en redegørelse
fra alle berørte parter i en given sag.
I tilfælde af, at der er tale om direkte
ulovligheder, skal nævnet videregive sagen til den rette
instans. Nævnets opgave er alene at støtte offentligt
ansattes ytringsfrihed og at fremme offentlig orientering, ikke at
tage sig af ulovligheder.
Det foreslås, at nævnet opretholder en
hurtig arbejdsgang, afhængigt af sagens indhold og omfang,
med en maksimal samlet behandlingstid på et halvt år,
for at undgå, at offentlige instanser gennem unødigt
at forsinke sagsbehandlingen modarbejder, at en sag kommer til
offentlighedens kendskab. I den forbindelse foreslås det, at
alle offentlige institutioner pålægges at give
relevante svar på nævnets henvendelser inden for 2
måneder.
Nævnet foreslås årligt at skulle
udgive en rapport om, hvordan det står til med offentligt
ansattes ytringsfrihed. Denne rapport forventes at kunne fastholde
opmærksomheden på vilkårene for offentligt
ansattes benyttelse af ytringsfrihed og at kunne skabe fokus
på tendenser inden for graden af åbenhed på
offentlige arbejdspladser.
I det omfang nævnet finder, at der er hold i
en offentligt ansats henvendelse, skal nævnet kunne
støtte den offentligt ansatte med henblik på at
offentliggøre sagen ved efterfølgende at fungere som
garant og juridisk ansvarlig for rigtigheden af
informationerne.
Forbedret arbejdsklima og
effektivisering som følge af nævnet til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed
Arbejdsklima er en væsentlig faktor for,
hvorvidt offentligt ansatte bliver i deres job. Chefjordemoder Lene
Maigaard fortæller således i Tænk og Test fra
marts 2002, at »hvor det tidligere kunne være
svært at få jordemødre på grund af den
geografiske beliggenhed, oplever Ringkøbing Jordemodercenter
i disse år at kunne tiltrække jordemødre, der
søger væk fra de store og meget travle
sygehuse«. I samme artikel udtaler en jordemoder på
Hillerød Sygehus: »Det generer mig enormt, at vi
jordemødre ikke har ressourcer til at være hos den
fødende kvinde, når hun har brug for det.« Som
følge af oprettelsen af nævnet til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed forventes det, at den daglige
arbejdsgang på offentlige arbejdspladser i forbindelse med
ansattes klager vil blive forbedret, idet der vil komme til at
herske en mere åben diskussion om arbejdsgange,
prioriteringer og ressourcer.
Det er forslagsstillernes forventning, at en af
følgerne af bedre rammer for muligheden af at skabe
offentligt fokus på uhensigtsmæssige
ledelsesbeslutninger vil være, at personaleflugten inden for
den offentlige sektor vil blive mindre, idet det er
forslagsstillernes oplevelse, at mange ansatte i vikarbureauer er
ansat under den form, fordi de tidligere har oplevet problemer med
ledelsen på deres arbejdsplads eller med de politiske rammer
for arbejdspladsen og ikke længere ønsker at
være ansvarlige under forhold, hvor de ikke føler at
de kan leve op til deres ansvar.
Sanktionsmuligheder
Det er ikke tanken, at nævnet skal fungere
som dommer i forbindelse med lovbrud. Nævnets opgave skal
derimod være at give den offentligt ansatte vejledning og
støtte i gråzonen af tilsløringer,
ansvarsforflygtigelse og grov udnyttelse af en magtposition.
Samtidig er formålet med nævnets virke, at
offentligheden skal få større kendskab til
følgerne af politiske beslutninger og få indsigt i de
tilfælde, hvor den praktiske implementering af beslutninger
har medført uhensigtsmæssige konsekvenser.
Nævnet skal således ikke have direkte
sanktionsmuligheder. Baggrunden for dette er, at nævnet,
såfremt det finder, at der i en given sag vitterlig er tale
om uforsvarlige forhold, skal støtte, at den offentligt
ansatte tager kontakt til relevante medier. Herigennem vil
nævnet have udstrakt mulighed for indirekte sanktioner i form
af det moralske pres, som offentlighedens opmærksomhed vil
skabe. I den forbindelse er det særdeles vigtigt, at
nævnet udtømmende indsamler information, og at alle
parter høres, inden nævnet bakker en eventuel kontakt
til medierne op.
Økonomi
Udgifter til nævnets virksomhed, herunder
udgifter til nævnets sekretariat og vederlag til
nævnets medlemmer samt til indkaldte rådgivere
foreslås afholdt af staten. Udgifterne forventes at svare til
udgifterne til Pressenævnet, der ifølge
Pressenævnets sekretariatschef samlet beløb sig til
ca. 1,4 mio. kr. i 2004.
Skriftlig fremsættelse
Enhedslisten:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af et nævn til sikring af offentligt ansattes
ytringsfrihed.
(Beslutningsforslag nr. B 62).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.