B 47 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af en »klippekortordning« for
overtrædelse af reglerne om dyretransport.
Fremsat den 13. december 2005 af
Christian H. Hansen (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Jørn Dohrmann (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af en
»klippekortordning« for overtrædelse af reglerne
om
dyretransport
Folketinget pålægger regeringen at
indføre en »klippekortordning« for
vognmænd, således at en overtrædelse af reglerne
for transport af dyr giver et »klip« i tilladelsen til
at transportere dyr. Efter tre klip bortfalder vognmandens
tilladelse til at transportere dyr.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at dyr skal
behandles ordentligt. Ligegyldigt om der er tale om kæledyr,
husdyr (produktionsdyr) eller vildtlevende dyr i naturen, er
mennesker forpligtede til at behandle dyr ordentligt.
Dyreværnsloven opstiller de generelle regler
for pleje og pasning af dyr, herunder for transport af dyr. Der har
gennem årene været en række sager fremme i
pressen om transport af dyr, hvor transporten er foregået
på en måde, der kan sidestilles med
dyreplageri/mishandling.
På baggrund af de mange sager
indførtes i juli 2005 nye regler for transport af dyr, der
bl.a. giver dyrene 20 pct. mere plads i lastbilen. De nye regler er
et skridt i den rigtige retning.
Imidlertid er Europa-Kommissionen ikke tilfreds
med de danske regler og påstår, at disse er i strid med
EU€™s lovgivning. Kommissionen siger, at reglerne
på dette område skal være ens i alle
medlemslande. Det fremgår af dagspressen, at regeringen
afviser Kommissionen og fastholder de danske regler. Det skal
regeringen endelig blive ved med, for det er det rigtige.
Dyrevelfærd tæller højere i vores land end
snørklede harmoniseringsregler fra Bruxelles.
I november måned 2005 gennemførte
politiet en række kontrolaktioner i Sønderjylland,
hvor en lang række dyretransporter blev kontrolleret. Det
fremgår af Kristeligt Dagblad den 25. november 2005, a t 30
lastbiler med svin var blevet stoppet, og at halvdelen af dem blev
noteret for ikke at overholde reglerne for dyretransport. F.eks.
havde chaufførerne ikke sørget for vand til dyrene
under transporten. Det er under al kritik.
Klippekort
Regeringen og Dansk Folkeparti har med succes
indført den såkaldte klippekortordning for bilister,
hvor forskellige trafikforseelser udløser et
»klip« i kørekortet. Ordningen tilskrives
allerede nu en bedre trafikmoral på landevejene og et fald i
antallet af tilskadekomne i trafikken.
Helt analogt med klippekortordningen for
bilister mener forslagsstillerne at der skal indføres en
ordning, når det drejer sig om transport af dyr.
Forslagsstillerne forestiller sig »
klippekortordningen« udmøntet således, at
vognmænd ud over den straf, der i øvrigt gælder,
tillige får et »klip« i tilladelsen til at
transportere dyr. Tre klip i tilladelsen skal medføre en
automatisk inddragelse af retten til at transportere dyr.
I spørgsmål nr. S 777 af 4.
november 2005 har Christian H. Hansen spurgt justitsministeren, om
ministeren ville tage initiativ til en sådan ordning.
Justitsministeren har svaret således:
»Rigspolitichefens
Færdselsafdeling foretager stikprøvekontrol af de
køretøjer, der transporterer dyr, og Rigspolitichefen
har oplyst, at der i år €" i lighed med sidste år
€" er fundet fejl ved ca. en fjerdedel af de kontrollerede
dyretransporter. Knap halvdelen af de fundne fejl har
vedrørt forhold af mere formel karakter, mens der i lidt
over halvdelen af tilfældene er konstateret fejl, der direkte
har med dyrenes velfærd at gøre.
Som jeg ved flere lejligheder har
tilkendegivet, er det efter min opfattelse helt uacceptabelt, at
der konstateres fejl, der direkte vedrører dyrenes
velfærd, i ca. hver syvende dyretransport. Jeg er derfor
tilfreds med, at Rigspolitichefen har uddannet medarbejdere med
særlig kompetence til at foretage kontrol af dyretransporter,
ligesom kontrolindsatsen på dette område har fået
en særlig prioritet.
Netop for at følge op på den
høje andel af overtrædelser har Rigspolitichefen
tilkendegivet, at kontrolindsatsen vil blive yderligere
forstærket i 2006. Jeg er helt enig i denne fortsatte
prioritering af kontrollen med dyretransporter, og jeg har samtidig
en forventning om, at den styrkede indsats vil føre til
færre overtrædelser.
Jeg vil nøje følge udviklingen i
andelen af kontrollerede køretøjer, der ikke
overholder reglerne om transport af dyr. Hvis det øgede
kontrolpres på transportørerne ikke fører til,
at andelen af overtrædelser falder, vil jeg således
overveje, hvilke tiltag der er nødvendige for, at
transportørerne kan forstå, at dyrs velfærd skal
sikres under hver eneste transport. I disse overvejelser vil bl.a.
kunne indgå en udvidelse af adgangen til at fratage
transportører retten til at transportere dyr, herunder om en
model herfor i givet fald kan udformes med inspiration fra
klippekortordningen for
færdselslovsovertrædelser.«
Så vidt justitsministeren.
Forslagsstillerne finder ministerens
indstilling for svag. Det er ikke godt nok at ville se tiden an.
Det er her og nu og under de nugældende regler, dyrene lider
under transporterne, jf. politiets kontrolaktioner, som beskrevet
ovenfor.
Forslagsstillerne vil derfor
pålægge regeringen at indføre et
»klippekortsystem« gældende for vognmænd.
Klippekortordningen har virket for bilister, og det vil den
også gøre til gavn for dyrene.
Skriftlig fremsættelse
Christian H. Hansen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af en »klippekortordning« for
overtrædelse af reglerne om dyretransport.
(Beslutningsforslag nr. B 47).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.