B 42 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om mere rimelige muligheder for at få tilbagebetalt ulovligt
opkrævede skatter og afgifter.
Fremsat den 1. december 2005 af
Colette L. Brix (DF), Kim Christiansen (DF),
Walter Christophersen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF),
Christian H. Hansen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Poul Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om mere rimelige muligheder for at få
tilbagebetalt ulovligt opkrævede skatter og afgifter
Folketinget opfordrer regeringen til senest den 1.
april 2006 at fremsætte lovforslag om mere rimelige regler og
muligheder for, at virksomheder får bedre og mere
retfærdige vilkår, når der søges om at
få tilbagebetalt skatter og afgifter, der
efterfølgende viser sig ikke at være hjemmel til at
opkræve.
Bemærkninger til forslaget
Mange virksomheder oplever, at det er urimeligt
svært at få skatter og afgifter tilbage, der er
ulovligt opkrævet, eller hvor
hjemmelsgrundlaget falder bort som følge af domme og
afgørelser. Siden 1999 er der udsendt over 40
cirkulærer og genoptagelsescirkulærer, som ændrer
beskatningsgrundlaget for
opkrævningen af skatter og afgifter. Det
svækker retsopfattelsen og -sikkerheden, når man ikke
kan være sikker på, at lovgrundlaget for
opkrævningen af skatter og afgifter er holdbart. Især
når det drejer sig om, at
skattemyndighederne har
opkrævet for meget, hvilket det altid drejer sig om.
Seneste eksempel er opkrævningen af
arbejdsmarkedsafgift og SP-bidrag af sygedagpenge
m.m. hos selvstændigt erhvervsdrivende. Her er der
opkrævet 450 mio. kr. netto for meget i
arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag
siden 1995. Her er skatten fratrukket, som skal betales af de
beløb, der ikke skulle betales som
arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag. Andre eksempler er sagerne
om ulovligt opkrævet bowling- og kantinemoms,
ulovligt opkrævede afgifter på
motorbrændstof, smøreolie,
registreringsafgift, CO2 - og energiforbrug,
vin, glødelamper etc. Fælles for disse sager er, at
erhvervsdrivende skal igennem en meget omfattende
tilbagesøgningsprocedure for at få pengene retur.
Penge, der vel og mærke aldrig skulle være betalt.
I langt de fleste af sagerne skal der også afgives
dokumentations- og
bevismateriale. Bl.a. skal der oplyses om
konkurrenters prispolitik og markedsforhold, ligesom
der skal oplyses om interne priskalkulationer og
omsætningsforhold. Besværet med at tilvejebringe
oplysningerne og risikoen ved at afgive oplysninger, som
tilhører virksomheden, betyder i realiteten, at ikke alle,
der er berettiget til tilbagebetaling, søger, og at kun
nogle få procentdele af det ulovligt
opkrævede provenu rent faktisk tilbagebetales.
Det er vel og mærke et provenu, som aldrig skulle være
tilfaldet statskassen.
Derfor opfordrer
forslagsstillerne af dette beslutningsforslag regeringen til at
skabe et lovgrundlag der sikrer følgende:
€" Når der udarbejdes
genoptagelsescirkulærer, skal det fremgå, hvor mange
erhvervsdrivende, der er omfattet (har betalt den
pågældende skat, afgift, moms etc.), og hvor meget der
er kommet ind i ekstra provenu som følge
af den tidligere praksis. Det er utilfredsstillende, at man ikke
som i lovforslag har erhvervsøkonomiske
vurderinger af omfanget af den tidligere praksis, herunder
hvor mange erhvervsdrivende der har betalt for meget
i skatter og afgifter, og hvor mange erhvervsdrivende det
drejer sig om. Når tilbagesøgningsperioden er
udløbet, skal der også udarbejdes
en evaluering, der viser, hvor meget provenu der er
tilbagebetalt, og hvor mange erhvervsdrivende der har
fået tilbagebetalt provenu.
€" Forslagsstillerne har forståelse for,
at der skal være værnsregler, der sikrer, at
tilbagebetaling ikke sker, hvis stigende priser hos
virksomhederne uden markedstab til følge har
kompenseret for det beløb, som erhvervsdrivende har
betalt for meget i skatter og afgifter. Imidlertid
er praksis hos Told og Skat blevet så stram og
omfattende, at de færreste virksomheder har
ressourcer til eller mulighed for at fremskaffe de
nødvendige oplysninger om pris- og
markedsforhold i virksomheden og hos konkurrenter.
Derfor skal
tilbagesøgningsproceduren forenkles
med færre dokumentationskrav og mindre
bevismateriale. Det kan overvejes, om
det ikke i en del tilfælde bør være
skattemyndighederne, der bør have bevisbyrden, henset til,
at det er myndighederne og ikke virksomhederne, der har
begået fejl. Samtidig skal virksomheder, der er
omfattet af det pågældende cirkulære,
skriftligt orienteres om, at der er mulighed
for at få tilbagebetalt skatter og afgifter m.m.
€" Hvis en virksomhed har udgifter i
forbindelse med tilbagesøgning af ulovligt opkrævede
skatter og afgifter, kan virksomheden kun delvis få
kompensation, når omkostningen fratrækkes som
en driftsomkostning. Samtidig får virksomheden ikke
kompensation for det interne tidsforbrug og
andre omkostninger. Derfor bør virksomheden få
100 pct. omkostningsgodtgørelse, som det
kendes fra skattetvister, og virksomheden bør
også få interne dokumenterede
omkostninger dækket fuldt ud, herunder
lønomkostninger. Sidstnævnte skal dog
godkendes af f.eks. en revisor.
Skriftlig fremsættelse
Colette L. Brix (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om mere
rimelige muligheder for at få tilbagebetalt ulovligt
opkrævede skatter og afgifter.
(Beslutningsforslag nr. B 42).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.