B 35 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om krav til passagerrettigheder for togrejsende.
Fremsat den 16. november 2005 af
Poul Henrik Hedeboe (SF),
Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav til passagerrettigheder for
togrejsende
Folketinget opfordrer regeringen til inden
folketingsårets udgang at fremsætte de
nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige
ændringer i administrative forskrifter med henblik på
at forbedre togpassagerernes rettigheder efter følgende
retningslinjer:
1) Kompensation til
togpassagererne ved forsinkelser (gælder S-tog, metro,
IC-tog, regionaltog, lokalbaner m.fl.).
1a) Ved forsinket ankomst:
Der gives rabat på månedskortene for
næste måned, hvis togene har været forsinket i
mere end 5 pct. af tiden på den pågældende
pendlerstrækning. Rabatten svarer til
forsinkelsesprocenten.
Øvrige rejsende ydes en kompensation for
forsinket ankomst ved den enkelte rejse efter følgende
retningslinjer:
€" 0-29 minutters forsinkelse: ingen
kompensation.
€" 30-59 minutters forsinkelse: kompensation
på 25 pct. af billetprisen.
€" 60-89 minutters forsinkelse: kompensation
på 50 pct. af billetprisen.
€" 90-119 minutters forsinkelse: kompensation
på 75 pct. af billetprisen.
€" Forsinkelse på 120 minutter eller
mere: kompensation på 100 pct. af billetprisen.
1b) Ved forsinket afgang:
Er en togafgang 30 minutter eller mere forsinket,
skal passagererne have ret til alternativ transport, f.eks. taxa,
på togselskabets regning.
2) Minimumsr egler for, hvilken
information der skal være til rådighed for
passagererne.
3) Et selvstændigt
privatankenævn for klager over transport med tog.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for forslaget er et ønske om at
fastholde passagererne i den kollektive togtrafik. Den lange
periode med ustabil kørsel, der har været, har gjort,
at mange overvejer at bruge bil frem for kollektiv trafik. På
baggrund af den dårlige tilstand, skinner og signaler har,
kan vi se frem til yderligere en årrække med potentielt
hyppige forsinkelser, uanset hvilken strategi der vælges til
renovering af områderne.
En måde at fastholde passagererne i den
kollektive togtrafik på er at sikre passagererne bedre
rettigheder ved forringet regularitet. Danmark er i forhold til
mange andre lande bagud på dette område. England,
Holland, Frankrig, Finland, Spanien, Irland, Italien, Sverige og
Norge har allerede rejsegarantier, der enten er udformet af
togselskaberne selv eller er nedfældet i lovgivningen.
Tanken med dette beslutningsforslag er, at
passagerrettigheder for togpassagerer overordnet set skal
nedfældes i lovgivningen (jernbaneloven), således at de
gælder generelt for passagererne hos alle
togoperatører. Herved følges også anbefalingen
i rapporten Togpassasjerers rettigheter i Norden fra
Nordisk Ministerråd (TemaNord 2004:544) om, at
togpassagerernes vilkår bør sikres gennem ufravigelig
lovgivning. Rapporten kan læses på
http://www.norden.org/pub/velfaerd/konsument/sk/TN2004544.pdf
De konkrete krav til passagerrettigheder, som
dette beslutningsforslag omhandler, er i høj grad inspireret
af et forslag, som Forbrugerrådet har udarbejdet og
præsenteret for Folketingets Trafikudvalg, jf. TRU alm. del
€" bilag 53. Forslaget kan ses på hjemmesiden
http://www.forbrugerraadet.dk/tog/krav/
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad 1) Kompensation ved
forsinkelser
Forsinkelser ved ankomst
(gælder S-tog, metro, IC- og regionaltog, lokalbaner
m.fl.):
Det foreslås, at der, for så vidt
angår pendlerne, gives rabat på månedskortene for
næste måned, hvis togene har været forsinket i
mere end 5 pct. af tiden (dvs. med en bagatelgrænse på
5 pct.) på den givne
pendlerstrækning. Forslagsstillerne forestiller sig,
at regulariteten kunne opgøres på faste
tidsintervaller (f.eks. fra og med første tog til kl. 9.00,
9.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00 og fra kl. 18.00 til og med
sidste tog), således at en pendler, der dagligt kører
med toget på arbejde inden for tidsrummet 9-12 og hjem
igen inden for tidsrummet 15-18, kompenseres ud fra regulariteten
inden for disse to tidsrum. Herved sikres det, at den enkelte
pendler kompenseres ud fra den regularitet, der findes på
præcis de tidspunkter, hvor den pågældende
rejser, og det påvirker ikke den rabat, pendleren
får, hvis regulariteten er bedre (eller
værre) inden for de øvrige tidsrum, hvor den
pågældende ikke benytter toget. Det er tanken, at
rabatten skal svare til forsinkelsesprocenten. Hvis toget på
en pendlerstrækning eksempelvis har haft en regularitet
på 89 pct. inden for de tidsrum, hvor en given pendler
rejser, ydes der 11 pct. rabat på næste måneds
pendlerkort. Ellers, hvis toget har haft en regularitet på 85
pct. inden for de tidsrum, hvor den pågældende
rejser, ydes der en rabat på 15 pct. på
næste måneds pendlerkort.
For så vidt angår øvrige
rejsende, fastsættes kompensationen som en procentdel af den
pris, den enkelte rejsende har betalt for sin billet. Hvor stor en
procentdel af billetprisen kompensationen er, afhænger af,
hvor lang forsinkelsen er, idet den procentvise kompensationen
stiger, jo længere forsinkelsen er, dog med en
bagatelgrænse på 30 minutter. Kompensationerne
fastsættes, som det fremgår af dette skema:
Minutter forsinket | Kompensation i pct. af billettens
pris |
0-29 | 0 |
30-59 | 25 |
60-89 | 50 |
90-119 | 75 |
120 eller mere | 100 |
Forsinkelser ved afgang
(gælder S-tog, metro, IC- og regionaltog, lokalbaner
m.fl.):
Med hensyn til forsinkelser i togafgangene,
forestiller forslagsstillerne sig også en bagatelgrænse
på 30 minutter, men ved forsinkelser på 30 minutter
eller mere skal passageren have ret til alternativ transport,
f.eks. taxa, på togselskabets (operatørens)
regning.
Ad 2) Bedre information til
passagererne
Der skal være et sæt minimumsregler
for, hvilken information der skal være til rådighed for
passagererne, uanset hvilken togoperatør det drejer sig
om.
Disse regler inkluderer krav om information af
forbrugeren før, under og efter rejsen, og at informationen
gives af udbyderen af rejsen, uden at passageren specifikt beder om
det.
Ad 3) Ankenævn for klager
over offentlig transport
Der bør oprettes et selvstændigt
privatankenævn for klager over transport med tog, ligesom der
findes ankenævn på en lang række andre
områder som f.eks. energi, rejser, forsikring, hotel,
restaurant og turisme, køreundervisning m.m.
Hvis EU€™s forordning for
internationale togpassagerrettigheder (KOM (2004) 143) senere
træder i kraft, vil det desuden være oplagt at
lægge klagebehandlingen i dette ankenævn.
I dag findes der kun mulighed for at klage over et
togselskab i Forbrugerklagenævnet, men her skal
»produktets« værdi være over 800 kr.,
før man kan klage.
Skriftlig fremsættelse
Poul Henrik Hedeboe (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav til
passagerrettigheder for togrejsende.
(Beslutningsforslag nr. B 35).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.