B 3 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en forfatningskommission.
Fremsat den 6. oktober 2005 af
Svend Auken (S), Lotte Bundsgaard (S),
Morten Bødskov (S),
Mette Frederiksen (S),
Henrik Sass Larsen (S),
Jan Petersen (S) og Helle Thorning Schmidt (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en
forfatningskommission
Folketinget nedsætter en bredt sammensat
forfatningskommission med repræsentanter for alle de i
Folketinget repræsenterede partier.
Forfatningskommissionen skal udarbejde et forslag
til en ny grundlov, der lever op til de krav, som et moderne
demokratisk samfund må stille til sin forfatning.
Især skal forslaget til en ny grundlov:
1. Tage udgangspunkt i folkestyret og gøre
sproget tidssvarende.
2. Opdatere de grundlæggende borgerlige,
politiske, økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder
samt fastslå den enkeltes ansvar over for fællesskabet,
naturen og de kommende generationer.
3. Definere statsmagternes funktioner og
kompetencer.
4. Understrege de politiske partiers centrale
rolle i vor demokratiske styreform.
5. Sikre åbenhed i forvaltningen.
6. Styrke Folketingets indsigt i og kontrol med
udenrigs- og sikkerhedspolitikken.
7. Gøre monarkiet tidssvarende, bl.a. ved,
at tronen går i arv til den førstefødte.
8. Sikre folkekirkens selvstyre og sikre
religionsligheden.
9. Muliggøre et selvstyre inden for
rigsfællesskabets rammer på Færøerne og i
Grønland.
10. Smidiggøre reglerne for ændring
af grundloven.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 181,
folketingsåret 2002-03 (se Folketingstidende 2002-03,
tillæg A side 7084 og 7093), der ikke nåede at komme
til førstebehandling inden mødeperiodens afslutning,
beslutningsforslag nr. B 51, folketingsåret 2003-04 (se
Folketingstidende 2003-04, forhandlingerne side 5671 og
tillæg A side 2740 og 2749), beslutningsforslag nr. B 10 fra
folketingsåret 2004-05, 1. samling (se Folketingstidende
2004-05, 1. samling, tillæg A side 1072 og 1081), der ikke
nåede at komme til førstebehandling inden
folketingsvalget den 8. februar 2005, og B 87 fra
folketingsåret 2004-05, 2. samling (se Folketingstidende
2004-05, samling, tillæg A side 7395 og 7404), der ikke
nåede at komme til førstebehandling inden
mødeperiodens afslutning.
Grundloven fejrede den 5. juni 2005 sin
52-års-fødselsdag. I form og sprog er den dog mere end
155 år gammel.
Der er sket væsentlige ændringer i
grundloven, siden den kom til verden i 1849. Den almindelige og
lige valgret €" også for kvinder €" blev
grundlovsfæstet i 1915. I 1953 blev Landstinget afskaffet,
det parlamentariske princip blev indføjet, og der kom nye
bestemmelser om oprettelse af en ombudsmandsinstitution, om
folkeafstemninger og om mulighederne for at afgive
suverænitet til mellemfolkelige myndigheder.
Grundloven, som den fremstår efter
ændringerne i 1953, har ikke været til hinder for, at
Danmark og vor demokratiske styreform har kunnet tilpasse sig den
løbende udvikling. Det må dog alligevel anses for
uhensigtsmæssigt, at grundloven ikke giver et reelt billede
af, hvordan forholdet er mellem kongemagten og folkestyrets
organer, og at sproget er umoderne og vanskeligt tilgængeligt
for nutidens danskere. Samtidig synes det heller ikke
hensigtsmæssigt, at borgernes rettigheder og friheder er mere
vidtgående i den europæiske
menneskerettighedskonvention og i EU€™s charter om
grundlæggende rettigheder end i vores grundlov, og at nye og
principielt væsentlige spørgsmål, som er kommet
til siden 1953, slet ikke er omtalt i grundloven.
Omvendt er mange af de forhold, som grundloven
omhandler, ganske uaktuelle i forhold til de udfordringer, det
danske samfund står over for i første halvdel af det
21. århundrede.
Monarkiet er fortsat en central del af det danske
samfundsliv. Det har stor symbolværdi og vigtige
repræsentative funktioner. Monarkiets direkte rolle i det
politiske liv er dog for længst udspillet, og ingen
ønsker ændringer heri. Derfor kan det virke
ejendommeligt at have en grundlov, hvor begrænsningen af
kongens/dronningens magt er det væsentligste anliggende. Det
var det i 1849, men det er det ikke i dag.
Grundloven af 1953 har naturligvis ikke kunnet
tage højde for den teknologiske udvikling og for udviklingen
i det internationale samarbejde, og det har gjort en række
spørgsmål vedrørende beskyttelse af individet
og vedrørende suverænitetsoverdragelse mere
påtrængende.
Helt nye spørgsmål som hensynet til
miljøet og behovet for en bæredygtig udvikling er
kommet til siden 1953. Den stærke opkomst i Danmark af
forskellige religioner og trosretninger udgør også et
nyt problemkompleks, og med den teknologiske udvikling er der
opstået en nærliggende fare for social
udstødning. Alle disse menneskeligt set væsentlige
spørgsmål er der slet ikke taget højde for i
den nuværende grundlov.
Som moderne mennesker har vi først og
fremmest brug for en forfatning, der sætter rammer omkring
det politiske liv, som det leves i begyndelsen af det 21.
århundrede. I en tidssvarende grundlov må demokratiets
helt grundlæggende principper slås fast, og sproget
må gøres tilgængeligt og fængende.
Svenskerne har fornyet deres grundlov flere gange
i de seneste 30 år, og den fremstår i dag som en
forfatning, der forholder sig til tidens centrale
spørgsmål, og som giver et dækkende billede af
den svenske styreform og af de demokratiske principper, den er
baseret på.
Finland fik en ny grundlov i år 2000, og
også om den kan man sige, at den lever op til de krav, en
moderne befolkning må stille til sin forfatning.
I Danmark har det været svært at
rejse en grundlovsdebat, selv om det må være
åbenbart for enhver, at der er et påtrængende
behov for at forny vores grundlov og bringe den på niveau med
grundloven i henholdsvis Sverige og Finland.
Socialdemokraterne håber, at der nu vil
kunne skabes politisk tilslutning til, at der allerede i
indeværende folketingsår nedsættes en
forfatningskommission med repræsentanter for alle de i
Folketinget repræsenterede partier, samt at kommissionen vil
etablere en nær dialog med indenlandske og udenlandske
eksperter.
Beslutningsforslagets ti punkter er ingenlunde
udtømmende for de emner, forfatningskommissionen vil komme
til at beskæftige sig med, og de er ikke tiltænkt en
bindende karakter. Det må selvfølgelig være
sådan, at forfatningskommissionen har helt frie hænder
og kan gå i gang med sit arbejde uden
forhåndsbindinger.
Hvis kommissionen, som foreslået,
nedsættes i indeværende folketingsår, bør
den kunne gøre sit arbejde færdigt inden udgangen af
2007, så der ligger et konkret forslag til en ny grundlov
på Folketingets bord, som befolkningen kan tage stilling til
i begyndelsen af 2008.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til punkt 1.
En ny grundlov bør indledningsvis
fastslå, at al offentlig magt i Danmark udgår fra
folket, samt at det danske folkestyre bygger på den frie,
lige og almindelige valgret, et repræsentativt og
parlamentarisk princip, et kommunalt selvstyre og et forpligtende
internationalt samarbejde.
I de indledende bestemmelser vil det også
være naturligt at fastslå, at Danmark er en
selvstændig stat, at statsformen er monarkisk, og at tronen
går i arv til den førstefødte uanset
køn.
Den gældende grundlov bygger i både
sin form, sit indhold og sit sprog på den grundlov, der blev
formuleret i 1849. Det gør den vanskelig at læse og
for uindviede næsten umulig at forstå.
Der er et påtrængende behov for, at
grundloven ombrydes og skrives i et moderne og letforståeligt
sprog.
Til punkt 2.
Der er et påtrængende behov for at
bringe grundlovens kapitel om borgernes frihedsrettigheder i
overensstemmelse med den europæiske
menneskerettighedskonvention og EU€™s charter om
grundlæggende rettigheder (charteret).
I det moderne velfærdssamfund har
indbyggerne fået borgerlige, politiske, økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder, som ligger klart ud over, hvad
der følger af den nuværende grundlovs ord. Også
på dette punkt er der et behov for at opdatere grundloven.
Samtidig bør det fælles værdisæt, som
disse rettigheder udspringer af, indføjes i grundloven.
Det fælles værdisæt kan kort
udtrykkes ved,
€" at ethvert menneske har værdi og
udfolder sig under ansvar over for fællesskabet,
€" at dette ansvar er særlig
stærkt i forhold til de dårligst stillede, og
€" at der skal værnes om de
værdier, som ikke kan måles i penge.
En ny grundlov bør sikre ligestilling
mellem mænd og kvinder og gøre det klart, at der med
rettigheder følger pligter, og at et ansvar følger
med udnyttelsen af enhver frihed. Således bør det
klart fremgå, at den enkelte ikke blot har et ansvar over for
andre mennesker og menneskelige fællesskaber, men også
har et ansvar over for naturen og de kommende generationer. Ingen
må for at tilfredsstille sine personlige behov belaste
naturen eller lægge sådanne byrder på eftertiden,
at andre ikke kan få de samme muligheder, som de selv har
haft. Bæredygtighed bør være et overordnet
princip i lovgivningen.
Det bør også klart fremgå, at
intet hensyn til den private ejendomsret må begrænse
tankens og forskningens frihed. Magtfulde individer, virksomheder
og organer må ikke kunne begrænse andres frie
muligheder ved at monopolisere medieområdet eller ved €"
gennem patentering €" at blokere for en videre idé-
eller videnudvikling. Indsatsen mod forurening og for
naturbeskyttelse må ikke underordnes hensynet til
snævre grundejer- og landbrugsrettigheder.
EU€™s charter om grundlæggende
rettigheder er foreløbig en politisk deklaration vedtaget
på Nicetopmødet i december 2000, men meget tyder
på, at det vil blive indarbejdet som en juridisk bindende del
af en kommende forfatningstraktat.
Charteret synliggør, at EU også er
et fællesskab om værdier, som ikke kan måles i
penge, og at det ikke blot er systemet, der har rettigheder over
for borgerne, men at det også er borgerne, der har
rettigheder over for systemet. Hvad mere er: Charteret ligestiller
de økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder med de
borgerlige og politiske. Det sker under henvisning til
menneskerettighedskonventionens første artikel, som siger,
at den menneskelige værdighed skal respekteres og beskyttes,
og at det vil krænke den menneskelige værdighed, hvis
et menneske ikke har noget at leve af eller bo i, fordi det bliver
ude af stand til at forsørge sig selv.
En tidssvarende demokratisk grundlov må
slå fast,
€" at al offentlig magt skal udøves i
respekt for alle menneskers ligeværd og for det enkelte
menneskes frihed og værdighed, og
€" at den enkeltes personlige,
økonomiske og kulturelle velfærd skal være et
grundlæggende mål for den offentlige virksomhed.
Særskilt skal det pålægges den
offentlige myndighed at sikre retten til sundhed, arbejde, bolig og
uddannelse samt at virke for social omsorg og tryghed.
En ny grundlov må naturligvis også
præcisere, at vort samfund bygger på et humant
grundlag, hvorfor mennesker ikke må diskrimineres på
grund af køn, hudfarve, national eller etnisk baggrund,
sprogligt eller religiøst tilhørsforhold, handicap,
seksuel orientering, alder eller andre forhold, som gælder
det enkelte menneske.
Ved formuleringen af de enkelte rettigheder kan
der i øvrigt hentes inspiration i de bestemmelser fra
charteret, som gengives i bilaget til dette beslutningsforslag.
Til punkt 3.
Efter grundlovens § 3 findes der tre
»statsmagter« nemlig den lovgivende, den
udøvende og den dømmende magt. I princippet skal de
tre statsmagter holdes adskilt for at forhindre magtmisbrug. Intet
organ bør således have magt til både at lave
reglerne, at administrere dem og at bedømme, om de er blevet
overholdt.
I dag er situationen den, at domstolene
dømmer. Administrationen administrerer, lovgiver og
dømmer. Lovgiverne lovgiver og administrerer.
En tidssvarende demokratisk grundlov må
udtrykkeligt fastslå, at Folketinget som landets
øverste folkevalgte forsamling i god overensstemmelse med
den demokratiske grundopfattelse skal have kompetence til at
udstede enhver retsakt, som ikke udtrykkeligt er forbeholdt et
andet statsorgan efter grundloven. Heraf følger også,
at Folketinget kan delegere dele af sin kompetence, idet det er
overladt til Folketinget at afgøre, hvilke beslutninger der
er så væsentlige, at Folketinget selv vil træffe
beslutningen frem for at overlade den til ministrene eller
forvaltningen.
En ny grundlov må klart udtrykke, at det i
sidste ende er domstolene, som afgør, hvad der i konkrete
situationer er gældende ret. Hvis lovgiverne er utilfredse
med domstolenes fortolkning af de gældende lovtekster,
må de tage initiativ til at ændre lovgivningen.
Visse typer af afgørelser, som er konkrete
og veldefinerede, kan ved udtrykkelig lovgivning herom
henlægges til nævn, råd og kommissioner, der
reelt er uafhængige i forhold til den pågældende
minister, og som er indrettet således, at deres
procedureregler minder om dem, der gælder ved domstolene.
I overensstemmelse med den demokratiske
grundopfattelse skal en ny grundlov fastslå, at ministrene og
forvaltningen udøver deres magt på grundlag af hjemmel
i lov med ansvar over for Folketinget. Det juridiske ansvar
følger af lov om ministeransvar.
Til punkt 4.
Selv om de politiske partier er kernen i vort
repræsentative demokrati, er de slet ikke nævnt i
grundloven. Det er en åbenbar mangel.
Derfor bør det overvejes at indføre
en grundlovsbestemmelse, der siger, at vort folkestyre er baseret
på eksistensen af politiske partier, samt at kun anmeldte og
godkendte partier kan opstille kandidater til folketingsvalg.
De politiske partiers centrale rolle i vor
demokratiske styreform tilsiger, at de støttes af staten
efter principper, som fastsættes i valgloven.
I denne forbindelse kan det overvejes at forbyde
arbejdsmarkedets og erhvervslivets organisationer og virksomheder
at yde tilskud til politiske partier.
Til punkt 5.
Til et tidssvarende folkestyre hører
åbenhed og borgerinddragelse €" ikke blot af
principielle grunde, men også fordi åbenhed og
borgerinddragelse styrker kvaliteten af de beslutninger, som skal
træffes.
Allerede i dag foreligger der en lovgivning om
offentlighed i forvaltningen, men loven hæmmes af mange
undtagelser og en uklar praksis. Danmark har tillige fortsat en
restriktiv arkivlov.
I FN-regi blev der i 1998 vedtaget den
såkaldte Århuskonvention, som på
miljøområdet pålægger de underskrivende
lande en forpligtelse til at give deres borgere adgang til alle
oplysninger, ret til at deltage i beslutningerne og adgang til
retslig prøvelse.
En ny grundlov bør udbrede konventionens
principper til hele den offentlige forvaltning, men dog
således, at forberedende interne papirer, der fortsat er til
overvejelse, ikke er omfattet af offentlighedskravet. Der kan
også være tungtvejende samfundsinteresser, som kan
tilsidesætte ønsket om offentlighed.
Til punkt 6.
Selv om de seneste ændringer i Folketingets
forretningsorden har styrket Folketingets udenrigspolitiske
indflydelse, er det utilfredsstillende, at det i grundlovens §
19 hedder: »Kongen handler på rigets vegne i
mellemfolkelige anliggender.« Her trænger en opdatering
sig virkelig på.
Af en tidssvarende dansk demokratisk grundlov
må det klart fremgå, at også i landets
udenrigspolitik har Folketinget den øverste magt.
Demokratisk set er det ligeledes
utilfredsstillende, at det ofte er højesteretsdommere og
ikke det danske folk, der kan blive bedt om at afgøre
omfanget af de beføjelser, der kan overlades til
mellemfolkelige myndigheder.
§ 20 lyder:
»Stk. 1. Beføjelser, som
efter denne grundlov tilkommer rigets myndigheder, kan ved lov i
nærmere bestemt omfang overlades til mellemfolkelige
myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med andre
stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
Stk. 2. Til vedtagelse af lovforslag
herom kræves et flertal på fem sjettedele af
Folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke,
men dog det til vedtagelse af almindelige forslag nødvendige
flertal, og opretholder regeringen forslaget, forelægges det
folketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse efter de
for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.«
Socialdemokraterne ønsker at give det
danske folk det sidste ord i afgørelser om overdragelse af
suverænitet. Det kunne for eksempel ske ved at sende
afgørelsen ud til folkeafstemning, hvis der ikke er tre
fjerdedeles flertal for den i Folketinget.
Til punkt 7.
Monarkiet er fortsat en væsentlig del af
det danske samfundsliv. Det er et symbol for landet, og på
regeringens ansvar har monarkiet vigtige repræsentative
funktioner. Monarkiets direkte rolle i det politiske liv er dog for
længst udspillet, og ingen ønsker at ændre
herved.
Derimod kan der være grund til at
gøre det mere tidssvarende. Det er utidssvarende, at
tronfølgeloven lader en førstefødt datter vige
for en senere født søn. Derfor ønsker
Socialdemokraterne lige arveret til tronen.
Det er heller ikke tidssvarende at inddrage
monarken i det partipolitiske spil omkring regeringsdannelsen. For
at undgå det har man ved flere lejligheder brugt Folketingets
formand som »kongelig undersøger«, således
at ingen statsminister udnævnes af monarken, før
Folketingets formand har sikret sig, at der ikke vil være
flertal imod ham eller hende. Det ønsker Socialdemokraterne
grundlovsfæstet i Danmark, hvad det også er i
Sverige.
Endelig er store dele af Statsrådets
arbejde utidssvarende. Det er utidssvarende, at regeringen €"
i modsætning til almindelige medlemmer af Folketinget €"
kun kan fremsætte lovforslag, hvis monarken har givet sin
tilslutning i Statsrådet. Det er heller ikke tidssvarende, at
Folketingets formand skal sende et lovforslag, der er vedtaget af
Folketinget, til stadfæstelse af monarken i Statsrådet,
inden det kan sendes videre til Lovtidende. Det bør
være nok, at Folketingets formand sender det direkte til
Lovtidende.
Ifølge den svenske grundlov indkaldes
Statsrådet, som består af monarken og regeringens
medlemmer, når parterne har behov for at tale sammen, og
derudover har statsministeren pligt til løbende at
underrette monarken om samfundsudviklingen både ude og
hjemme. Mere bør der heller ikke stå om
Statsrådet i den danske grundlov.
Til punkt 8.
En ny grundlov bør sikre folkekirkens
selvstyre og sikre religionsligheden ved at give de øvrige
trossamfund vilkår, der tåler sammenligning med
folkekirkens.
Det kunne f.eks. ske ved en lovgivning, hvorefter
staten giver alle anerkendte trossamfund sammenlignelige
økonomiske tilskud pr. medlem, ligesom grundloven også
skal forholde sig til de grundlæggende rettigheder og pligter
for disse trossamfund.
Uden at krænke religionsligheden vil man
med en sådan ordning kunne bevare den evangelisk-lutherske
kirke som den danske folkekirke og støtte den fra statens
side. Dette vil indebære et tidssvarende grundlag for
lovgivningen om så vel folkekirken som de øvrige
trossamfund.
Der er brug for en bred folkelig debat om
så vel folkekirkens som de øvrige anerkendte
trossamfunds forhold. Kun på dette grundlag kan der sikres
det nødvendige grundlovsmæssige fundament for
religionsfriheden og -ligheden i Danmark.
Til punkt 9.
En ny grundlov må tage højde for det
færøske og det grønlandske folks ønske
om at blive anerkendt som to folk med hver sin historiske og
kulturelle baggrund og ret til folkeretligt at optræde som
selvstændige nationer inden for rigsfællesskabets
rammer. Det gør Færøerne og Grønland
allerede i dag i relation til EU, hvor Danmark er medlem, men hvor
Færøerne og Grønland står udenfor. Den
model må kunne anvendes på andre internationale
områder inden for rigsfællesskabets og grundlovens
rammer.
Det konkrete fremtidige samarbejde mellem
Danmark, Færøerne og Grønland, der er baseret
på ligeberettigelse mellem selvstændige nationer inden
for rammerne af et rigsfællesskab, kan fastlægges i
selvstyrelove. Disse skal tage hensyn til, at der inden for
retsvæsenet, de videregående uddannelser,
sygehusvæsenet og udenrigstjenesten kan være
områder, hvor Færøerne og Grønland har
behov for at kunne trække på danske serviceydelser.
En ny grundlov skal rumme mulighed for, at
Færøerne og Grønland kan træffe deres
egne beslutninger om at udtræde af rigsfællesskabet og
vedtage deres egen forfatning.
Til punkt 10.
Det er i modsætning til forholdene i de
fleste andre lande ganske besværligt at ændre den
danske grundlov. Det var en velbegrundet ordning, så
længe grundlovens hovedopgave var at sætte
grænser for kongemagtens udøvelse både med
hensyn til lovgivningen og forvaltningen og i relation til
borgernes rettigheder og friheder. I et moderne veludviklet
demokratisk samfund som det danske bør der imidlertid
være lettere adgang til at justere grundloven, så den
hele tiden kan være ajour med udviklingen og forandringerne i
samfundet.
I Sverige kan grundloven ændres, hvis den
svenske Riksdag vedtager et forslag herom og senere bekræfter
vedtagelsen efter et afholdt rigsdagsvalg. Siden 1980 har et
mindretal i den svenske Riksdag kunnet kræve, at der afholdes
folkeafstemning før den bekræftende afstemning i
Riksdagen.
Socialdemokraterne foreslår to
alternative muligheder for ændring af grundloven:
1. Hvis mindst tre fjerdedele af Folketingets
medlemmer stemmer for et forslag om ændringer og et nyvalgt
Folketing bekræfter forslaget med almindeligt flertal.
2. Hvis et flertal af Folketingets medlemmer
vedtager et forslag om ændringer og forslaget bekræftes
ved en folkeafstemning, men således, at ændringerne
bortfalder, hvis et flertal af de deltagende vælgere i
folkeafstemningen, dog mindst 30 pct. af samtlige
stemmeberettigede, har stemt imod grundlovsændringerne.
Bilag
Fra EU-charteret kan også hentes inspiration
til den orden, hvori de borgerlige, politiske, økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder skal præsenteres i
grundlovens afsnit om de grundlæggende rettigheder. Charteret
ryster så at sige posen og fremstiller rettighederne i et
halvt hundrede artikler fordelt på kapitlerne:
Værdighed, Friheder, Ligestilling, Solidaritet, Borgerne i
Unionens medlemsstater og Retfærdighed i retssystemet.
Fra hvert af disse kapitler peger
Socialdemokraterne på nogle af de grundlæggende
rettigheder, hvormed den danske grundlovs rettighedskatalog
passende kunne udbygges.
Fra kapitlet om værdighed kunne grundloven
kopiere:
Artikel 1. Den menneskelige
værdighed.
Den menneskelige værdighed er
ukrænkelig. Den skal respekteres og beskyttes.
€" samt Artikel 2€™s
forbud mod dødsstraf.
Fra kapitlet om friheder kunne der bl.a.
hentes inspiration fra formuleringerne i:
Artikel 12. Forsamlings- og
foreningsfrihed.
Enhver har ret til frit at deltage i fredelige
forsamlinger og til foreningsfrihed på alle niveauer, navnlig
i forbindelse med politiske og faglige sammenslutninger og
medborgersammenslutninger, hvilket indebærer, at enhver har
ret til sammen med andre at oprette fagforeninger og at slutte sig
hertil for at beskytte sine interesser.
Fra kapitlet om ligestilling er der meget at
hente:
Markant er formuleringen i stk. 1 af:
Artikel 21.
Ikkeforskelsbehandling.
Enhver forskelsbehandling på grund af
køn, race, farve, etnisk eller social oprindelse, genetiske
anlæg, sprog, religion eller tro, politiske eller andre
anskuelser, tilhørsforhold til et nationalt mindretal,
formueforhold, fødsel, handicap, alder, seksuel orientering
eller ethvert andet forhold er forbudt.
Artikel 23. Ligestilling mellem
mænd og kvinder.
Stk. 1. Der skal sikres ligestilling mellem
mænd og kvinder på alle områder, herunder i
forbindelse med beskæftigelse, arbejde og løn.
Stk. 2. Princippet om ligestilling er ikke
til hinder for opretholdelse eller vedtagelse af foranstaltninger,
der giver det underrepræsenterede køn specifikke
fordele. En sådan paragraf hører også til i en
tidssvarende grundlov.
Artikel 24. Børns
rettigheder.
Stk. 1.Børn har ret til den beskyttelse og
omsorg, der er nødvendig for deres trivsel. De kan frit
udtrykke deres synspunkter. Der tages hensyn hertil i forhold, der
vedrører dem, i overensstemmelse med deres alder og
modenhed.
Stk. 2. I alle handlinger vedrørende
børn, uanset om de udføres af offentlige myndigheder
eller private institutioner, skal barnets tarv komme i
første række.
Stk. 3. Ethvert barn har ret til
regelmæssigt at have personlig forbindelse og direkte kontakt
med begge sine forældre, medmindre dette er i modstrid med
dets interesser.
Artikel 25. Ældres
rettigheder.
Unionen anerkender og respekterer ældres ret
til et værdigt og uafhængigt liv og til at deltage i
det sociale og kulturelle liv.
Det bør den danske grundlov også
gøre.
Artikel 26. Integration af
mennesker med handicap.
Unionen anerkender og respekterer retten for
mennesker med handicap til at nyde godt af foranstaltninger, der
skal sikre deres autonomi, deres sociale og erhvervsmæssige
integration og deres deltagelse i samfundslivet.
En lignende anerkendelse og respekt bør den
danske grundlov også vise vore handicappede medborgere.
Fra kapitlet om solidaritet er der allermest at
hente, men fortrinsvis til inspiration, da artiklerne i vidt omfang
er skrevet med unionspen. Efter en lettere omskrivning vil de dog
kunne yde et væsentligt bidrag til en tidssvarende dansk
grundlov. Kapitlets interessante artikler gengives i deres fulde
ordlyd:
Artikel 27. Ret til information
og høring af arbejdstagerne i virksomheden.
Arbejdstagerne eller deres repræsentanter
skal på passende niveauer have sikkerhed for information og
høring i god tid i de tilfælde og på de
betingelser, der er fastsat i fællesskabslovgivningen og
national lovgivning og praksis.
Artikel 28. Forhandlingsret og
ret til kollektive skridt.
Arbejdstagere og arbejdsgivere eller deres
respektive organisationer har i overensstemmelse med
fællesskabslovgivningen og national lovgivning og praksis ret
til at forhandle og indgå kollektive overenskomster på
passende niveauer og i tilfælde af interessekonflikter ret
til kollektive skridt, herunder strejke, for at forsvare deres
interesser.
Artikel 29. Ret til
arbejdsformidling.
Enhver har ret til at kunne gøre brug af en
gratis arbejdsformidlingstjeneste.
Artikel 30. Beskyttelse i
tilfælde af ubegrundet opsigelse.
Enhver arbejdstager har ret til beskyttelse mod
ubegrundet opsigelse i overensstemmelse med fællesskabsretten
og national lovgivning og praksis.
Artikel 31. Retfærdige og
rimelige arbejdsforhold.
Stk. 1. Enhver arbejdstager har ret til
sunde, sikre og værdige arbejdsforhold.
Stk. 2. Enhver arbejdstager har ret til en
begrænsning af den maksimale arbejdstid, til daglige og
ugentlige hvileperioder samt til årlig ferie med
løn.
Artikel 32. Forbud mod
børnearbejde og beskyttelse af unge på
arbejdspladsen.
Børnearbejde er forbudt. Minimumsalderen
for adgang til at udføre erhvervsarbejde må ikke
være lavere end den alder, hvor skolepligten ophører,
dog med forbehold for regler, der er gunstigere for de unge, og af
begrænsede undtagelser. Unge, der udfører
erhvervsarbejde, skal sikres arbejdsbetingelser, som er tilpasset
deres alder, samt beskyttelse mod økonomisk udnyttelse og
enhver form for arbejde, der kan skade deres sikkerhed, sundhed og
fysiske, mentale, moralske eller sociale udvikling, eller som kan
gå ud over deres skolegang.
Artikel 33. Familieliv og
arbejdsliv.
Stk. 1. Der drages omsorg for juridisk,
økonomisk og social beskyttelse af familien.
Stk. 2. For at kunne forene familieliv og
arbejdsliv har enhver ret til at være beskyttet mod
afskedigelse på grund af graviditet og barsel samt ret til
betalt barselorlov og til forældreorlov efter et barns
fødsel eller ved adoption af et barn.
Artikel 34. Social sikring og
social bistand.
Stk. 1. Unionen anerkender og respekterer
retten til adgang til sociale sikringsydelser og sociale tjenester,
f.eks. i tilfælde af graviditet og barsel, sygdom,
arbejdsulykker, plejebehov eller alderdom samt i tilfælde af
arbejdsløshed efter de bestemmelser, der er fastsat ved
fællesskabslovgivningen og medlemsstaternes lovgivning og
praksis.
Stk. 2. Enhver, der har bopæl og
bevæger sig lovligt inden for Unionens område, har ret
til sociale sikringsydelser og sociale fordele i overensstemmelse
med fællesskabslovgivningen og medlemsstaternes lovgivning og
praksis.
Stk. 3. For at bekæmpe social
udstødelse og fattigdom anerkender og respekterer Unionen
retten til social bistand og boligstøtte, der skal sikre en
værdig tilværelse for alle, der ikke har
tilstrækkelige midler, efter de bestemmelser, der er fastsat
ved fællesskabslovgivningen og medlemsstaternes lovgivning og
praksis.
Artikel 35.
Sundhedsbeskyttelse.
Enhver har ret til at få adgang til
forebyggende sundhedsydelser og til at modtage
lægehjælp på de betingelser, der er fastsat ved
medlemsstaternes lovgivning og praksis. Der skal sikres et
højt sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og
gennemførelsen af alle Unionens politikker og
aktiviteter.
Artikel 37.
Miljøbeskyttelse.
Et højt miljøbeskyttelsesniveau og
forbedring af miljøkvaliteten skal integreres i Unionens
politikker og sikres i overensstemmelse med princippet om en
bæredygtig udvikling.
Artikel 38.
Forbrugerbeskyttelse.
Der sikres et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau i Unionens politikker.
Fra kapitlet om borgerne i Unionens medlemsstater
knytter interessen sig til en artikel, som i lettere omskrevet form
ville høre hjemme i en tidssvarende dansk grundlov:
Artikel 41. Ret til god
forvaltning.
Stk. 1. Enhver har ret til at få sin
sag behandlet uvildigt, retfærdigt og inden for en rimelig
frist af Unionens institutioner og organer.
Stk. 2. Denne ret omfatter navnlig:
€" retten for enhver til at blive hørt,
inden der træffes en individuel foranstaltning over for
ham/hende, som måtte berøre ham/hende negativt,
€" retten for enhver til aktindsigt i de
akter, der vedrører ham/hende, under iagttagelse af legitime
fortrolighedshensyn samt tavshedspligt og sagernes
fortrolighed,
€" pligt for forvaltningen til at begrunde
sine beslutninger.
Stk. 3. Enhver har ret til erstatning fra
Fællesskabet for skader forvoldt af dets institutioner eller
dets ansatte under udøvelsen af deres hverv i
overensstemmelse med de almindelige principper, der er fælles
for medlemsstaternes retssystemer.
Stk. 4. Enhver kan henvende sig til
Unionens institutioner på et af traktaternes sprog og skal
have svar på samme sprog.
Fra kapitlet om retfærdighed i retssystemet
er der ligeledes en artikel, som i lettere omskrevet form ville
høre hjemme i en tidssvarende dansk grundlov:
Artikel 47. Adgang til effektive
retsmidler og til en upartisk domstol.
Stk. 1. Enhver, hvis rettigheder og
friheder som sikret af EU-retten er blevet krænket, skal have
adgang til effektive retsmidler for en domstol under overholdelse
af de betingelser, der er fastsat i denne artikel.
Stk. 2. Enhver har ret til en
retfærdig og offentlig rettergang inden for en rimelig frist
for en uafhængig og upartisk domstol, der forudgående
er oprettet ved lov. Enhver skal have mulighed for at blive
rådgivet, forsvaret og repræsenteret.
Stk. 3. Der ydes retshjælp til dem,
der ikke har tilstrækkelige midler, hvis en sådan
hjælp er nødvendig for at sikre effektiv adgang til
domstolsprøvelse.