B 28 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om tilskud til kulturskoler.
Fremsat den 8. november 2005 af
Jytte Wittrock (S), Mogens Jensen (S),
Bente Dahl (RV),
Ole Sohn (SF) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om tilskud til kulturskoler
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af 2005 at tilvejebringe det nødvendige
lovgrundlag, så der kan ydes statsligt tilskud til drift og
etablering af kulturskoler.
Ved en kulturskole forstås en skole, der
yder undervisning til børn og unge inden for billedkunst,
dans, drama eller litteratur. Kulturskolerne drives som kommunale
eller selvejende institutioner med kommunalt tilskud.
Staten yder delvis refusion af kommuners eller
andres lønudgifter i forbindelse med driften af
kulturskolerne efter samme retningslinjer som for tilskud til de
eksisterende musikskoler. Derudover yder staten et grundtilskud til
kulturskolerne, der tager hensyn til forskellene i kulturskolernes
vilkår i forhold til musikskolerne.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 80, folketingsåret 2004-05, 1.
samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A
side 4169 og 4171). Forslaget bortfaldet ved Folketingsvalgets
afholdelse.
Fra midten af 1990€™erne
iværksatte flere kommuner forsøg med etablering af
såkaldte musiske skoler, der samlede undervisning til
børn og unge inden for musik, drama og billedkunst.
Sådanne skoler eksisterer stadig i flere kommuner.
Mulighederne for at opnå statslig medfinansiering er dog
særdeles ulige for undervisning i de forskellige kunstformer.
Bestemmelser i musikloven giver lovgrundlaget for, at musikskolerne
kan opnå en statslig medfinansiering af lønudgifterne,
mens undervisning i de øvrige kunstformer ikke kan modtage
samme støtte eller anden støtte i øvrigt.
Den forskel ønsker forslagsstillerne at
fjerne. Formålet er at udbrede etableringen af
undervisningstilbud i kreative, musiske fag til børn og unge
som supplement til folkeskolens tilbud. Uanset hvor i landet de
bor, bør børn og unge have muligheden for at
vælge sådanne undervisningstilbud.
Forslaget er et element i en kulturpolitisk
målsætning om, at samfundet i højere grad skal
motivere til og muliggøre, at børn og unge udvikler
deres kunstnerisk skabende og kreative evner. Forslagsstillerne
ønsker ikke en udvikling, hvor børn og unge alene
bliver opdraget til at være passive forbrugere af de mange
kulturelle underholdningstilbud. Forslagsstillerne er i den
forbindelse enige med den kendte erhvervsmand og tidligere formand
for det nu nedlagte Børnekulturråd, Lars Kolind, som i
forbindelse med sin afgang som formand for
Børnekulturrådet udtalte: »Børn og unge
er så vigtige for videnssamfundet, at vi er nødt til
at satse på dem. Og dem støtter vi ikke ved at satse
på den professionelle elitekunst i Kunstrådet.
Erhvervslivet har brug for, at børnene udvikler bredere
kreative og sociale færdigheder. Det kan blandt andet
kulturen fremme.« I den forbindelse mener forslagsstillerne,
at kulturskoler kan være et nødvendigt supplement til
folkeskolens undervisning i musiske, kreative fag.
Musikskolerne har været et forbillede for,
hvordan børn og unge kan få lov at udvikle deres
interesse for at udtrykke sig musisk. Således modtog 127.865
elever mellem 0 og 25 år undervisning på en af Danmarks
229 musikskoler i 2004-05. Samtidig har der været en stigende
tendens i antallet af børn og unge, der står på
venteliste til en plads på en musikskole. I 2004-05 ventede
9.263 elever på at få plads. Med en sådan succes
og en så betydelig efterspørgsel burde støtten
til undervisningen i kreative, musiske fag i højere grad
ligestilles med støtten til andre populære
fritidsaktiviteter for børn og unge som for eksempel
idræt, der i dag modtager markant mere i offentlige tilskud,
end de musiske fag modtager. Forslagsstillerne vil i den
forbindelse medvirke til, at refusionsprocenten til
lønninger på kulturskolerne, herunder musikskolerne,
hæves til de maksimale 25 pct. over en
årrække.
Kulturskolerne skal sikres en statslig
støtte, der er på niveau med støtten til
musikskolerne. Der er dog en række forskelle i
vilkårene for drift af musikskoler og kulturskoler, der
gør, at den model, der anvendes for støtte til
musikskolerne, ikke umiddelbart kan anvendes direkte for
støtten til kulturskoler. En væsentlig forskel er den
mere udbredte brug af holdundervisning i undervisningen inden for
billedkunst og drama. Det vil indebære, at
støttemodellen for musikskolerne, hvorefter staten alene
yder en bestemt procentdel af musikskolernes
lærerlønninger, kun vil have en begrænset
positiv effekt på kulturskolerne. Forslagsstillerne
ønsker derfor en støttemodel, der er sammensat af en
tilskudsprocent til lønudgifter og et grundtilskud til
skolens drift og materialeanskaffelse.
Det er vigtigt for forslagsstillerne, at dette
beslutningsforslag ikke medfører en forringelse af den
støtte, som musikskolerne modtager i dag. Forslaget
forudsættes derfor ledsaget af en stigning i de samlede
bevillinger til undervisning i kreative, musiske fag.
Forslagsstillerne ønsker, at omfanget af denne stigning
tilrettelægges efter en analyse af, hvor mange
støtteberettigede skoler der vil kunne søge
støtte efter de nye regler. Støtte må herefter
fastlægges på et niveau, der ligestiller
statsstøtten til undervisning i forskellige kreative,
musiske fag.
Det er ikke forslagsstillernes intention, at
forslaget skal medføre udgifter til anlæg i
forbindelse med oprettelse af kulturskoler. Forslagsstillerne
forestiller sig, at undervisningen kan foregå i ledige
kommunale lokaler eller i samarbejde med de eksisterende
musikskoler. Det burde også være muligt at etablere et
samarbejde med musikskolerne om administration af undervisningen.
Udgifterne som følge af forslaget vil derfor udgøres
af en mindre udgift til administration og udgifter til
aflønning af kunstnerisk kompetente undervisere.
I lighed med lovgivningen om musikskolerne vil
oprettelsen af kulturskoler ikke være et krav til kommunerne,
men alene en mulighed hvortil der kan opnås delvis statslig
medfinansiering. Kommunerne skal derfor som udgangspunkt ikke
kompenseres for deres samlede udgifter til oprettelse af
kulturskoler.
Skriftlig fremsættelse
Jytte Wittrock (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om tilskud
til kulturskoler.
(Beslutningsforslag nr. B 28).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.