B 26 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om initiativer, som modvirker butiksdød og udtynding af
grundlaget for detailhandelen i nærområderne.
Fremsat den 4. november 2005 af
Per Clausen (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL),
Line Barfod (EL), Majbrit Berlau (EL),
Rune Lund (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om initiativer, som modvirker butiksdød
og udtynding af grundlaget for detailhandelen i
nærområderne
Folketinget opfordrer regeringen til at
fremsætte en lovpakke, som forbedrer de mindre, lokale
butikkers konkurrencemulighed i forhold til store lavprisbutikker
og butikscentre, samt iværksætte initiativer, som
vender udviklingen, med henblik på
€" at forbedre ikkebilisters
indkøbsmuligheder i byerne,
€" at styrke de små samfunds
overlevelsesevne,
€" at reducere den voksende
miljøbelastning fra den øgede bilisme som
følge af centralisering af dagligvarehandelen og
€" at reducere de samfundsomkostninger, der
følger af denne øgede bilaktivitet.
Indsatsen skal bestå af følgende fire
elementer:
1. Fjernelse af afskrivningsmulighederne for alle
butikstyper samt indførelse af en miljøafgift knyttet
til størrelsen af kundeparkeringsarealer ved større
butikker og centre.
2. Anbringelse af provenuet fra
miljøafgiften på kundeparkeringsarealer i en statslig
butiksfond, som støtter bevarelsen af og oprettelse af
små lokale dagligvarebutikker i områder, hvor lokalt
engagement tilskynder hertil.
3. Etablering af offentlige servicefunktioner i
lokalbutikker i de tyndt befolkede områder.
4. Forpligtelse af Dansk Tipstjeneste til at
placere forhandlingen af koncernens spilleprodukter i små og
mellemstore butikker.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 74 fra
folketingsåret 1996-97 (se Folketingstidende 1996-97,
tillæg A side 2679 og 2682).
Planloven har siden 1997 bremset for tilgangen af
nye varehuse og lavprisvarehuse. Overordnet set har denne lov
været en succes. Hvis ikke planloven var blevet strammet i
midten af 1990€™erne, ville situationen i dansk
dagligvarehandel i dag have været fundamentalt anderledes, og
markedsandelen for de små handlende havde været
væsentlig mindre.
De nu fastsatte grænser for
butiksstørrelser og regler om udlægning af arealer til
butiksformål er således rammen for den
planlægning, kommunerne skal udføre på
detailhandelsområdet. Efter kommunalreformen skal
miljøministeren fastsætte regler for beliggenheden af
større butikker og for butiksområder uden for
bymidten, svarende til de nuværende regionplanretningslinjer.
Det er tilsvarende miljøministeren, der fastsætter
regler for beliggenheden af de centrale byområder i
hovedstadsområdet. Det forudsættes, at ministeren i den
forbindelse redegør for de særlige
planlægningsmæssige begrundelser for fastsættelse
af eventuelle butiksstørrelser på mere end 3.000
m² for dagligvarebutikker og 1.500 m² for
udvalgsvarebutikker.
Der verserer for tiden en række sager om
byggerier af større butikker og butikscentre som
følge af en række overskridelser af reglerne for
detailhandelsbyggeri. Regeringen har nedsat et udvalg, der skal se
på detailhandelsudviklingen, vurdere, om de nuværende
regler har haft den tilsigtede virkning, og vurdere behovet for at
justere bestemmelserne for størrelser af butikker og
butikscentre og deres placering. Forslagsstillerne ser frem til den
debat, der i den forbindelse bliver om den ønskede
butiksstruktur.
Fokus for detailhandelsplanlægningen bliver
ofte kommunernes konkurrence om at få større
butikskæder til at placere en stor butik i netop deres
kommune. I denne konkurrence glemmes et vigtigt formål med
planloven, som er at fremme et varieret butiksudbud i mindre og
mellemstore byer samt i de enkelte bydele i de større byer
at sikre, at arealer til butiksformål udlægges, hvor
der er god tilgængelighed, og at fremme en
samfundsmæssig bæredygtig detailhandelsstruktur, hvor
transportafstandene i forbindelse med indkøb er
begrænsede.
Forslagsstillerne mener, der mangler fokus
på udviklingen af de små butikker og på, hvordan
man styrker det nære butiksliv.
Analyseinstituttet Vilstrup har netop
gennemført en undersøgelse for De Samvirkende
Købmænd om befolkningens holdning til varehuse og
storcentre. Heraf fremgår det, at over 70 pct. af de
adspurgte mener, det er vigtigt med en stram planlov, og at det er
vigtigt at begrænse antallet af storcentre og varehuse. Dette
indikerer, at forbrugerne gerne vil have et udbud af butikker, der
sikrer, at de nære indkøbsmuligheder er til stede.
Det er ikke kun et spørgsmål om
manglende fokus på den almindelige detailhandel i
planlægningssammenhænge, men i høj grad
også et spørgsmål om konkurrenceforholdet mellem
storcentre og de mindre butikker.
Der skal gennemføres indgreb over for de
eksisterende storcentre, så konkurrenceforholdet over for de
mindre butikker bliver mere lige og samfundsomkostningerne ved de
store centre også betales af disse. Ud fra et ønske om
oprigtigt at opnå et varieret butiksudbud i mindre og
mellemstore byer skal der iværksættes en særlig
indsats, som får vendt udviklingen. Den lokale
dagligvarehandel skal genopbygges både på
brokvartererne og i landsbyerne. Med den nye kommunale struktur er
der en fare for, at kommuner prioriterer at udvikle få store
centre, der gør betingelserne for mindre detailhandel
umulige, så vel i kommunens mindre byer som i de
større centre.
I de seneste 20-30 år har vi set en voldsom
vækst i opførelsen af butiksbyggerier. En relativt
stor del af de nye butikker ligger i de større provinsbyer
frem for i de mindre samfund og relativt mange butikker placeres i
udkanten af byerne ved de store indfaldsveje, hvor
biltilgængeligheden er stor. Butikker søger sammen i
centre, som placerer sig i tilknytning til trafikale
hovedårer og med ringe kontakt til det kollektive trafiknet.
Samtidig bliver butikkerne større og større, og der
er en stigende overkapacitet, som skærper konkurrencen.
Resultatet er en voldsom koncentrering af detailhandelen i få
centerdannelser.
Denne udvikling har medført en kraftigt
øget bilkørsel, samtidig med at en stadig
større del af de danske husstande får længere
til dagligvarebutikker, hvilket igen ansporer befolkningen til at
anskaffe bil. I denne planlægning glemmes tilsyneladende, at
der trods alt er 40 pct. af de danske husstande, der ikke har bil.
Derfor er et væsentligt formål med beslutningsforslaget
at sikre en udvikling, som trækker butikkerne tilbage til
befolkningen €" ikke alene i byerne, men også i de tyndt
befolkede egne af landet, hvor netop lokale butikker er en vigtig
brik med hensyn til at modvirke affolkningen.
Udviklingen har medført en kraftig stigning
i befolkningens daglige transportarbejde. Stigningen er faktisk
større end stigningen i transporten mellem bolig og arbejde.
Faste kunder i storbutikker kører langt mere i bil end
kunder, der ikke handler her. Folketinget har med sin tilslutning
til ratifikation af Kyotoprotokollen bekræftet
målsætningen om at reducere Danmarks udledning af
CO2 med 21 pct., men primært på grund af
trafikudviklingen bliver det vanskeligere og vanskeligere at
opfylde denne målsætning. Bilernes
miljøbelastning handler dog ikke alene om CO2,
men også om forurenende og sundhedsskadelige stoffer i
udstødningen som f.eks. partikler og kvælstofoxider.
En øget bilmængde støjer mere, kræver
plads med udbygning og vedligeholdelse af vejnettet og belaster
sygehusudgifterne voldsomt.
En omlægning af butiksstrukturens udvikling
har derfor også en række miljøfordele og
samfundsøkonomiske fordele.
Beslutningsforslaget tager fat på de
eksisterende storbutikker og centre og sætter gang i en
udvikling, som kan støtte genopbygningen af en decentral
dagligvarehandel.
Kun en politisk styring, som gennemfører
alle disse fire elementer, vil kunne sikre en miljørigtig og
samfundsrigtig udvikling af butiksstrukturen i Danmark.
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Ad 1.
I dag kan der foretages skattemæssig
afskrivning på bygninger, der benyttes til butikshandel,
herunder lavprisvarehuse og storcentre. Afskrivningsreglerne
tillader investorerne en årlig afskrivning på 6 pct. af
anskaffelsessummens kontantværdi, indtil 60 pct. er
afskrevet, hvorefter afskrivningen nedsættes til 2 pct.
årligt. Det er således muligt at afskrive 60 pct. af
investeringen i løbet af 10 år. De favorable
afskrivningsregler fungerer som en magnet på
investormiljøet i Danmark, hvilket samfundsmæssigt er
uansvarligt, når der allerede i dag er en massiv
overkapacitet i butiksarealet. Udviklingen har således langt
overhalet afskrivningsreglernes eventuelle samfundsmæssige
berettigelse. Forslagsstillerne foreslår, at der
gennemføres en ændring af afskrivningsloven, så
det ikke længere er muligt at afskrive bygninger til
butiksformål.
Konsekvensen vil være, at det bliver langt
mindre attraktivt at investere i storcentre og lavprisvarehuse. En
ændring af afskrivningsreglerne kan f.eks. ske ved at
nedtrappe afskrivningsprocenten over en kort
årrække.
Den anden del drejer sig om indførelse af
en miljøafgift, som pålægges butikker med egne
parkeringsarealer til biler. Miljøafgiftens størrelse
er relateret til bilparkeringsarealets størrelse. Arealer
til cykelparkering er undtaget for afgift.
Miljøafgiften udregnes på basis af en
anslået gennemsnitlig meromkostning, som en gennemsnitlig
bilkunde til et gennemsnitligt storcenter/lavprisbutik
udløser for samfundet, idet der heri indregnes bl.a.
miljøbelastning, vejbyggeri og -vedligeholdelse samt
hospitalsudgifter. Der er således tale om beregning af en
fælles kvadratmeterafgift for alle butikkers
bilparkeringsarealer. Miljøafgiften forventes at blive
på adskillige tusinde kroner pr. parkeringsplads.
Miljøafgiften pålægges
ligeledes kommuner eller andre, som stiller parkeringsarealer til
rådighed for butikker. Der kan overvejes indført en
afgiftsfri bundgrænse på et mindre antal
parkeringspladser.
Sigtet med miljøafgiften er således
at pålægge store butikker og centre den reelle
meromkostning, som deres butikstype påfører samfundet
for herved at stille de mindre, lokale butikker, som ikke
påfører samfundet disse udgifter, mere lige i
konkurrencen.
Ad 2.
En indsats, som alene stopper bygning af nye store
butikker og forringer deres konkurrenceevne i forhold til de
små lokale butikker, er dog ikke nok.
Skal der sættes gang i en proaktiv
alternativ udvikling, skal kommuner, beboergrupper og landbysamfund
anspores til at genoprette dagligvarebutikker i nærheden af,
hvor folk bor.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
provenuet fra miljøafgiften på kundeparkeringsarealer
anbringes i en statslig butiksfond, som støtter bevarelsen
af og oprettelse af små lokale dagligvarebutikker i
områder, hvor lokalt engagement tilskynder hertil.
Forslagsstillerne ønsker, at butiksfonden
helt eller delvis overtager eller etablerer butikslokaler, som
udlejes til grupper eller indkøbsforeninger. Lejens
størrelse udmøntes i form af en
omsætningsafgift. Det er en forudsætning for
butiksfondens deltagelse, at butikken drives som et
nonprofitforetagende.
Butiksfonden ledes af en bestyrelse med
repræsentanter fra interesseorganisationer og fagforbund for
de mindre butikker, fra kommuner samt fra
miljøorganisationer. Sekretariatsfunktionen henlægges
til Miljøministeriet.
Ad 3
Det skal være lettere at være
samfundsborger i de tyndt befolkede områder. Derfor
foreslås, at det offentlige benytter lokale
nonprofitdagligvarebutikker i landdistrikterne til at varetage en
række serviceydelser, som det offentlige ikke selv finder
rimeligt at drive i forhold til befolkningsgrundlaget, og som det
private ikke finder rentabelt.
Det kan eksempelvis dreje sig om
€" post - og biblioteksfunktioner,
€" informationskontor i form af
fremlæggelse af offentlige informationspapirer fra
skattevæsen m.v.,
€" billetsalg til DSB, teatre og biografer
m.v.
Det skal dog bemærkes, at butiksfonden ikke
må kunne misbruges til at nedlægge eksisterende
offentlige institutioner, som så erstattes af en service via
en nonprofitdagligvarebutik.
Endvidere bør der udarbejdes et offentligt
tilbud om bank-, giro- og apoteksfunktioner, da disse funktioner i
dag er underlagt markedsvilkår og derfor søger
væk fra de små samfund. Her har det øvrige
samfund en forpligtelse til at give den lokale befolkning en
service, som det private ikke kan €" dels af servicehensyn,
dels for at styrke lokalsamfundet og minimere transportbehovet og
dels for at bidrage til at sikre det økonomiske grundlag for
små lokale dagligvarebutikker.
Det skal i denne sammenhæng bemærkes,
at en række af disse funktioner kan forenkles meget ved
anvendelse af ny edb-teknik.
Ad 4.
Af yderligere konkrete tiltag, der ville
understøtte detailhandelen i nærområderne,
foreslås, at Dansk Tipstjeneste, hvor staten er
hovedaktionær med 80 pct. af aktierne, forpligtes til at
placere forhandlingen af koncernens spilleprodukter i små og
mellemstore butikker med henblik på at støtte en
bæredygtig udvikling i detailhandelen.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
initiativer, som modvirker butiksdød og udtynding af
grundlaget for detailhandelen i nærområderne.
(Beslutningsforslag nr. B 26).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.