B 2 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en grundlovskommission.
Fremsat den 6. oktober 2005 af
Ole Sohn (SF),
Anne Baastrup (SF) og Holger K. Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en
grundlovskommission
Folketinget nedsætter en
grundlovskommission på 25 personer med henblik på
at kortlægge behovet for en ny grundlov og komme med konkrete
forslag til en ny grundlov. Kommissionen sammensættes efter
de regler i Folketingets forretningsorden, der gælder ved
udvalgsbesættelse, jf. forretningsordenens § 36, stk. 1.
Mindst 15 af disse personer skal være valgt blandt
Folketingets medlemmer. Kommissionen kan inddrage særligt
sagkyndige med henblik på rådgivning. Kommissionen kan
nedsætte underudvalg.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 86 fra
folketingsåret 2004-05, 2. samling, som ikke nåede at
komme til førstebehandling i Folketinget (se
Folketingstidende, tillæg A side 7241 og 7243). B 86 var en
uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 31
fra folketingsåret 2004-05, 1. samling, som ikke nåede
at komme til førstebehandling i Folketinget (se
Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A side 1296 og
1298) og beslutningsforslag nr. B 25 fra folketingsåret
2003-04 (se Folketingstidende 2003-04, forhandlingerne side 5671 og
tillæg A side 1476 og 1478).
SF har tre gange tidligere i
1990€™erne fremsat forslag i Folketinget om
nedsættelse af en grundlovskommission: den 10. februar 1995,
den 7. november 1996 og den 13. november 1998. I de tilfælde
indeholdt forslagene også SF€™s ideer til, hvordan
en ny grundlov skulle se ud. Nu har SF valgt at adskille forslaget
om nedsættelse af en grundlovskommission og SF€™s
forslag til en ny grundlov, L 4, til afløsning af
1953-grundloven. Derfor skal beslutningsforslaget ses i
sammenhæng med L 4, forslag til en ny grundlov.
SF forventer, at andre partier, der har
forestillinger om, hvordan en ny grundlov skal se ud, har
tilsvarende, mere eller mindre konkrete forslag hertil.
For SF er der for det første grundlag for
nærmere at se på menneskerettighederne, som er gengivet
i grundloven. De er slet ikke tidssvarende i forhold til de
menneskerettigheder og retsprincipper, som Danmark gennem
internationale konventioner har tilsluttet sig.
For det andet giver det stigende internationale
samarbejde et klart behov for præciseringer i grundloven. Det
gælder primært med hensyn til beslutningsprocesserne
omkring dansk udenrigspolitik og suverænitetsafgivelse i
forbindelse med et mere forpligtende samarbejde i EU.
For det tredje er der i grundloven angivet en
række demokratiske spilleregler, som det også kan
være værd at se nærmere på, f.eks.
præciseringer af magtens tredeling og af det kommunale
selvstyre, forholdet mellem stat og kirke, monarkiets rolle,
Grønlands og Færøernes status m.v. Endelig er
der Rigsrettens status.
For det fjerde berettiger grundlovens alder i sig
selv, at paragrafferne bliver gennemset med henblik på
modernisering. En grundlov skal naturligvis både sprogligt og
indholdsmæssigt afspejle det samfund, som den er forfatning
for.
Hvis dette beslutningsforslag om
nedsættelse af en grundlovskommission bliver vedtaget, siger
det ikke noget om, hvad indholdet i en ny grundlov eventuelt
bliver. SF har lagt sit forslag frem i form af L 4, men SF er
naturligvis vidende om, at andre partier har andre forslag, og SF
er klar over, at en kommende ny grundlov bliver et kompromis mellem
mange forskellige opfattelser.