B 18 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en terrorkommission.
Fremsat den 27. oktober 2005 af
Morten Helveg Petersen (RV),
Elisabeth Arnold (RV), Marianne Jelved (RV),
Naser Khader (RV) og Margrethe Vestager (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en terrorkommission
Folketinget opfordrer regeringen til at
nedsætte en terrorkommission, der skal have til formål
at undersøge det danske terrorberedskab og terrortruslen mod
Danmark. Dette indebærer bl.a. en undersøgelse af
følgende:
€" Det danske beredskab, hvis terroren
rammer.
€" Det forebyggende arbejde blandt alle
relevante myndigheder.
€" Den internationale indsats mod terror og
Danmarks rolle heri.
€" Efterretningstjenesternes budgetter og den
demokratiske kontrol heraf.
€" Mulighederne for en sammenlægning af
Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE).
€" Den relevante danske terrorlovgivning.
€" Omfanget og karakteren af terrortruslen mod
Danmark og danskere i udlandet.
€" Forhold, der kan danne grundlag for
ekstremisme og terrorisme både i Danmark og internationalt,
herunder konsekvenser af dansk udenrigspolitik.
Kommissionen kan på baggrund af dens
undersøgelser udarbejde lovforslag vedrørende
efterretningstjenesterne og det danske terrorberedskab.
Bemærkninger til forslaget
Terrortruslen har medført frygt og utryghed
i den danske befolkning. Der er derfor behov for en åben
debat om truslen og vores fælles beredskab. Kun viden og
debat kan modvirke frygten.
Efter terrorangrebene mod USA den 11. september
2001 nedsatte den amerikanske kongres en kommission, der ikke alene
granskede de konkrete forhold vedrørende angrebene, men
også mere bredt det amerikanske forsvar mod terror, herunder
i særdeleshed de amerikanske efterretningstjenester.
Kommissionen blev ledet tværpolitisk og nød fuld
opbakning fra præsident George W. Bush. I landene omkring os
og på globalt plan pågår en meget omfattende
diskussion af terrorens karakter og konkrete tiltag for at
modstå denne. Danmark deltager i denne debat, bl.a. som
formand for FN€™s Sikkerhedsråds
antiterrorkomité. Herigennem fremmer Danmark
antiterrorforanstaltninger under hensyntagen til demokrati og
menneskerettigheder. Hvad vi gør uden for landets
grænser, bør gentages herhjemme.
De danske efterretningstjenester har en
særlig rolle i beredskabet mod terror. Hvor PET og FE
tidligere havde separate arbejdsområder, er de i dag forenede
i arbejdet med at forebygge terror. Derfor er der behov for at se
på, om en samlet efterretningstjeneste vil styrke det danske
forsvar mod terror. Der er endvidere behov for en åben debat
om efterretningstjenesternes strategier og arbejdsmuligheder.
På trods af efterretningstjenesternes
centrale rolle er det demokratiske tilsyn med PET og FE
stærkt begrænset. Således er der for lidt
demokratisk kontrol med de 467 mio. kr., FE modtager i 2006 som
følge af forsvarsforliget, samt de 135 mio. kr., PET har
fået yderligere om året siden 2004 som følge af
politiforliget. Både PET og FE har udarbejdet flotte
hjemmesider og udgiver årsrapporter, men den demokratiske
kontrol er stadig fra før murens fald. Hensynet til
fortrolighed, national sikkerhed og fremmede magter hviler tungt
på PET og FE, men for længe har disse hensyn
været undskyldningen for at holde offentligheden borte.
Derfor bør begge tjenester årligt præsentere
deres arbejde ved offentlige høringer. Reglen skal
være indsigt snarere end tavshed. Endvidere bør
Folketingets udvalg vedrørende efterretningstjenesterne
styrkes og gives beføjelser over for PET€™s og
FE€™s budgetter.
Den danske indsats mod terror samt beredskabet i
tilfælde af terror er i dag fordelt på mange
aktører og myndigheder. I begge tilfælde er
kompetencefordelingen og koordinationen uklar. »National
Sårbarhedsudredning« fra januar 2004 påviste en
manglende koordinering af det danske beredskab. Samme forhold
gør sig gældende i forsvaret mod terror, hvor
efterretningstjenester, Told og Skat, sociale myndigheder samt
internationale samarbejdspartnere alle spiller vigtige roller. Her
viser internationale erfaringer, at der er en betydelig risiko for,
at vitale informationer falder mellem myndigheder, og at der derfor
ikke opnås tilstrækkelig opmærksomhed som
følge af manglende koordinering.
En tilbundsgående analyse af
ovenstående spørgsmål samt udarbejdelsen af
forslag til et styrket forsvar mod terror, et mere koordineret
beredskab og en bedre parlamentarisk kontrol og offentlig debat
løses bedst af en selvstændig kommission. Kommissionen
bør bestå af medlemmer fundet uden for offentlige
myndigheder. For at sikre uafhængighed skal formanden udpeges
af Højesterets præsident. Kommissionen skal have
videst mulig indsigt i relevante myndigheders arbejde.
Således skal kommissionen i stil med
DUPI€™s/DIIS€™ udredning om Danmarks
sikkerhedspolitiske situation under den kolde krig have adgang til
relevante dokumenter og medarbejdere. Hvis det er
nødvendigt, kan arbejdet foregå i fortrolighed.
Endvidere kan hensynet til fortrolighed munde ud i en fortrolig del
af den endelige afrapportering, der alene vil være
tilgængelig med behørig sikkerhedsgodkendelse.
Inspireret af DUPI€™s/DIIS€™
udredning om Danmarks sikkerhedspolitiske situation under den kolde
krig bør terrorkommissionens arbejde organiseres
således:
€" Formanden for kommissionen udpeges af
højesteretspræsidenten. Herudover udpeges 6 medlemmer
til kommissionen ud fra følgende princip: 1 medlem udpeges
af Dansk Institut for Internationale Studier, 1 medlem udpeges af
Det Juridiske Fakultet ved Københavns Universitet, 1 medlem
udpeges af Juridisk Institut ved Aarhus Universitet, 1 medlem
udpeges af Institut for Statskundskab ved Københavns
Universitet, 1 medlem udpeges af Institut for Statskundskab ved
Aarhus Universitet, og endelig udpeges 1 medlem af Dansk
Pressenævn. Ved stemmelighed er formandens stemme
udslagsgivende.
€" Folketingets udvalg vedrørende
efterretningstjenesterne følger kommissionens arbejde.
€" Kommissionen støttes af en mindre
stab. Ansatte i kommissionen må ikke komme fra hverken PET
eller FE.
€" Kommissionen eller af denne udpegede
medarbejdere skal have adgang til alle offentlige myndigheder
ifølge retningslinjerne i bilaget, og kommissionen skal
kunne indkalde både ministre, embedsmænd og
uafhængige eksperter. Dette kan ske i form af offentlige
høringer.
€" Kommissionen kan udbyde analyseopgaver til
eksperter eller forskningsinstitutioner.
€" Kommissionen skal løbende sikre
offentlighed omkring sit arbejde.
€" Kommissionen skal udarbejde en endelig
rapport med anbefalinger senest årsskiftet 2006/07. Rapporten
kan eventuelt have en fortrolig del, for så vidt angår
dele af efterretningstjenesternes arbejde.
Kommissionens arbejde må ikke påvirke
PET-kommissionens arbejde, der, hvis færdiggjort under
terrorkommissionens arbejde, dog kan indgå i
terrorkommissionens videre arbejde.
Der afsættes 7,5 mio. kr. til kommissionens
arbejde.
De nærmere retningslinier for kommissionens
adgang til og brug af akter hos danske myndigheder fremgår af
bilaget.
Skriftlig fremsættelse
Morten Helveg Petersen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
terrorkommission.
(Beslutningsforslag nr. B 18).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Vejledende retningslinjer
vedrørende adgangen til berørte danske myndigheders
akter i forbindelse med kommissionens arbejde
Terrorkommissionen bør i sit arbejde have
adgang til akter fra Statsministeriet, Udenrigsministeriet,
Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen, Beredskabsstyrelsen, PET
og FE. Kommissionen vil endvidere kunne anmode om adgang til akter
hos andre myndigheder. Det skal sikres, at kommissionens
undersøgelse kan gennemføres på det bedst
mulige grundlag. Det forhold, at akter indgår i
PET-kommissionens undersøgelse, er ikke i sig selv til
hinder for, at kommissionen (fra andre myndigheder) kan få
udleveret disse akter, eventuelt i kopi, idet der for kommissionens
anvendelse af sådanne akter skal gælde de samme regler
som for PET- kommissionen.
Offentliggørelse i den endelige udredning
af ikke frit tilgængelige akter, som til brug for
undersøgelsen er udleveret til kommissionen, sker efter
aftale med de berørte myndigheder. Kommissionen kan supplere
grundlaget for undersøgelsen med interviews med politikere,
embedsmænd, sikkerhedspolitiske og militære eksperter,
journalister m.v. med særlig indsigt i kommissionens
arbejdsområde.
Kommissionens adgang til akterne vil blive
reguleret af offentlighedsloven, arkivloven og Statsministeriets
cirkulære af 1. september 1997 vedrørende
sikkerhedsbeskyttelse af informationer, der er af fælles
interesse for NATO-landene, andre klassificerede informationer samt
informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i
øvrigt. Der vil blive tale om, at kommissionen får en
vidtgående, privilegeret adgang til myndighedernes akter.
Myndighederne bestræber sig således på at yde
arkivadgang og meroffentlighed i videst muligt omfang, og for
kommissionens adgang vil gælde følgende vejledende
retningslinjer:
I. Akter, som er afleveret til
Rigsarkivet
1. Kommissionen indgiver ansøgning til
Rigsarkivet i henhold til arkivloven, og ansøgningerne
behandles efter arkivlovens regler.
II. Akter, som endnu ikke er 30 år
gamle, og som beror hos myndighederne
1. Kommissionens medarbejdere får €"
med den begrænsning, der følger af punkt II. 2 €"
adgang til at gennemgå alle myndighedernes relevante
akter.
2. Myndighederne kan tage stilling fra sag til sag
med hensyn til kommissionens eventuelle ønsker om gennemgang
af særlig sensitivt materiale.
3. Kommissionens adgang til yderligere materiale
fastlægges på grundlag af konkrete anmodninger.
4. Klassificerede såvel som uklassificerede
dokumenter må kun kopieres eller medbringes efter aftale med
den eller de berørte myndighed/myndigheder.
III. Øvrige retningslinjer for adgang
til akterne
1. Adgangen til materialet gives under
forudsætning af, at kommissionens medarbejdere accepterer
tavshedspligt i henhold til en løfteerklæring og
sikkerhedsgodkendelse i henhold til Statsministeriets
sikkerhedscirkulære af 1997. Tavshedspligten gøres i
det fornødne omfang løbende til genstand for konkret
drøftelse med myndighederne under hensyntagen til statens
sikkerhed, rigets forsvar, forholdet til fremmede magter eller
forholdet til tredjemand. Tavshedspligten gælder indtil
videre.
2. Kommissionens medarbejdere vejledes om
tavshedspligtens nærmere indhold. Som led heri forpligter
Kommissionens medarbejdere sig til at tage de nødvendige
hensyn, herunder ved anonymisering, til beskyttelse af oplysninger
af hensyn til statens sikkerhed, rigets forsvar, forholdet til
fremmede magter eller tredjemand.
3. Kommissionen vil ikke kunne anvende
klassificeret materiale, herunder af udenlandsk oprindelse, eller
andet materiale, der er omfattet af tavshedspligten, medmindre der
opnås samtykke fra udstederen. En udtalelse fra særlig
berørte myndigheder, firmaer eller personer bør om
nødvendigt indhentes forinden.
4. Kommissionen kan udføre interviews med
embedsmænd og sikkerhedspolitiske og militære eksperter
m.v. med særlig indsigt i kommissionens arbejdsområde.
Myndighederne vil efter konkret anmodning, i det omfang det under
hensyntagen til de beskyttelsesværdige interesser, der er
nævnt i punkt III.1, er muligt, ophæve tavshedspligten
helt eller delvis for tidligere eller nuværende
medarbejdere.
5. Myndighederne udøver ikke
manuskriptkontrol.
6. Uanset øget aktivitet som følge
af kommissionens arbejde skal forskere uden for projektet og andre,
der ønsker at benytte myndighedernes arkivalier, behandles
efter normal praksis.