B 146 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om dansk sømilitært bidrag til den udvidede FN-styrke
i Libanon (UNIFIL)
Fremsat den 7. september 2006 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
Om dansk sømilitært bidrag til den
udvidede FN-styrke
i Libanon (UNIFIL)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
dansk sømilitært bidrag stilles til rådighed for
den udvidede FN-styrke i Libanon (UNIFIL) til
flådeoperationer i den østlige del af Middelhavet ud
for Libanons kyst.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Efter 31 dages fjendtligheder mellem
Hizbollah og Israel vedtoges sikkerhedsrådsresolution 1701 d.
11. august 2006. Hermed skabtes også et ophør af
fjendtligheder med virkning fra 14. august 2006.
II. Med resolution 1701 vedtog FN at
forstærke FN€™s styrke i Libanon (UNIFIL) med op
til 15.000 personer, som skal samarbejde med en libanesisk styrke
af tilsvarende størrelse om at implementere et
forstærket mandat, som udover opgaverne fastlagt i
FN€™s sikkerhedsrådsresolution 425 og 426 af 19.
marts 1978, hvormed UNIFIL oprindeligt blev oprettet, inkluderer
følgende elementer:
€" overvåge at våbenhvilen
bliver overholdt;
€" støtte/ledsage den libanesiske
hær med at deployere til det sydlige Libanon i takt med at de
israelske styrker trækker sig ud;
€" koordinere aktiviteter med den
libanesiske og den israelske regering;
€" assistere med udbringning af
humanitær hjælp;
€" sikre internt fordrevne personers
mulighed for at vende tilbage;
€" støtte det libanesiske forsvars
bestræbelser på at skabe et område mellem
»den blå linie« og floden Litani, som er frit for
bevæbnede personer og militært materiel der ikke
tilhører den libanesiske regering eller UNIFIL;
€" på anmodning fra den libanesiske
regering støtte grænsekontrol bl.a. for at forhindre
tilførsel af våben og relateret materiel.
Det overordnede formål hermed er at
assistere den libanesiske regering med at udstrække sin
myndighedsudøvelse til hele landet med henblik på at
forhindre fornyede kamphandlinger for herigennem at skabe de rette
rammebetingelser for en varig fredsløsning.
Frankrig, som pt. leder UNIFIL styrken i
Libanon, har efter en henvendelse fra FN€™s
Generalsekretær accepteret at fortsætte ledelsen af
UNIFIL frem til februar 2007. Herefter vil Italien overtage
ledelsen. Der etableres som en nyskabelse et operationelt
kommandocenter i FN New York, som vil blive bemandet med
toneangivende troppebidragydere. Kernen i den udvidede UNIFIL
mission vil i den indledende fase udgøres af Italien,
Frankrig og Spanien. Der pågår pt. drøftelser
med en række muslimske lande om bidrag til
UNIFIL-styrken.
Et vigtigt element i UNIFIL€™s
opgavevaretagelse er udsendelsen af en sømilitær
kapacitet. UNIFIL€™s flådestyrke forudses at ville
bestå af bidrag fra bl.a. Danmark, Grækenland,
Nederlandene, Norge, Sverige, Tyskland og UK. UNIFIL€™s
flådestyrke vil få til opgave at gennemføre
overvågnings-, kontrol- og patruljeopgaver med henblik
på at håndhæve den af FN€™s
Sikkerhedsråd vedtagne våbenembargo. Derudover vil
UNIFIL€™s flådestyrke skulle indsamle
efterretninger. Opgavevaretagelsen kan indebære standsning og
inspektion af skibe uden flagstatens eller kaptajnens
forudgående bemyndigelse. Flådestyrkens
operationsområde er begrænset til den østlige
del af Middelhavet, og vil primært skulle operere i en zone
45 sømil ud for Libanons ca. 225 km. lange kyst.
Regeringen finder på den baggrund, at
Danmark skal stille et sømilitært bidrag til
rådighed med henblik på, at Danmark yder sit til
gennemførelsen af resolution 1701. Danmark vil i 2006 kunne
udsende et sømilitært styrkebidrag bestående af
en korvet af Niels Juel-klassen og/eller 1-2 Standard Flex 300
skibe af Flyvefisk-klassen. Det danske styrkebidrag vil kunne
være i operationsområdet og vil kunne indsættes
under UNIFIL ramme i anden halvdel af september 2006. Afsejling fra
Danmark vil kunne ske, før der foreligger en egentlig
anmodning fra FN om at bidrage til UNIFIL-styrken, og før
Folketingets stillingtagen til dette beslutningsforslag. De danske
skibe vil forblive under national kommando indtil en
folketingsbeslutning måtte foreligge. Skibene skal
støttes af et nationalt dansk logistisk element på ca.
20 personer, som forudses etableret på Cypern. Standard Flex
300 skibe har en besætning på ca. 30 personer, mens en
korvet af Nils Juel-klassen har en besætning på ca. 100
personer.
Det danske sømilitære bidrag til
UNIFIL€™s flådestyrke vil således maksimalt
bestå af en korvet og 2 Standard Flex skibe, der forventes
stillet til rådighed for UNIFIL fra flådestyrkens
deployering og foreløbigt 3 måneder med mulighed for
forlængelse eller, såfremt styrkebidraget på et
tidspunkt afløses, genindtræden på et senere
tidspunkt. Den endelige sammensætning af det danske
sømilitære bidrag vil afhænge af den
præcise anmodning fra FN.
III. UNIFIL blev oprettet ved
FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 425 og 426 af 19.
marts 1978. Sikkerhedsrådsresolution 1701 af 11. august 2006
bemyndigede en udvidelse af UNIFIL-styrkens antal,
sammensætning og mandat og forlængede samtidig UNIFIL
frem til d. 31. juli 2007. FN€™s tilstedeværelse i
Libanon finder således sted med den libanesiske regerings
indforståelse på grundlag af FN€™s
Sikkerhedsrådsresolutioner 425, 426 og 1701. Hertil kommer,
at Libanons regering forudses at udsende en særskilt
invitation til den sømilitære del af UNIFIL.
Det er hensigten, at flådestyrken skal
operere under et robust mandat for magtanvendelse, der udover
adgang til at anvende magt i selvforsvar også vil omfatte
muligheden for at anvende magt til at gennemføre de
pålagte opgaver. Det danske sømilitære bidrag
til UNIFIL vil €" som alle øvrige styrker €"
være undergivet folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
Forsvarets personel vil under udsendelsen
være omfattet af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning.
IV. Forsvarets Efterretningstjeneste har
afgivet følgende trusselsvurdering for Libanon:
»De palæstinensiske grupper,
Hamas, Palæstinensisk Islamisk Jihad og Folkefronten til
Palæstinas Befrielse (PFLP-GC) er til stede i og uden for de
palæstinensiske flygtningelejre i Libanon, hvor FN har
omfattende aktiviteter. Disse grupper udgør ikke en trussel
mod FN og har ikke hidtil angrebet vestlige interesser i Libanon.
Der er dog omfattende militante sunniekstremistiske netværk i
Libanon, som vurderes at have intention om og kapacitet til at
udføre angreb mod vestlige og lokale mål i landet. FE
vurderer, at sådanne angreb er sandsynlige. På den
baggrund vurderer FE, at den generelle terrortrussel i Libanon er
høj. Terrortruslen fra militante sunniekstremister mod
maritime mål nær kysten er middel.
Flere mellemøstlige
efterretningstjenester er aktive i Libanon og vurderes at ville
operere i området med indhentningsformål.
Trusselsniveauet for spionage vurderes at være middel.
Truslen fra organiseret kriminalitet i Libanon vurderes generelt at
være lav. Det politiske system i Libanon er
skrøbeligt. Der kan forekomme civile uroligheder og
voldelige hændelser, såsom politisk motiverede
attentater og lignende. Truslen fra civile uroligheder i Libanon
vurderes generelt at være middel. Hizbollah besidder bl.a.
landbaserede sømålsmissiler og mindre bevæbnede
fartøjer, som vil kunne ramme skibe til søs.
Hizbollah vurderes dog ikke at have til hensigt at angribe
flådefartøjer fra FN-styrken. Den maritime trussel fra
Hizbollah vurderes at være lav.«
V. Det er afgørende at sikre
opfølgning og implementering af
sikkerhedsrådsresolution 1701, hvor de øjeblikkelige
behov handler om opretholdelsen af en våbenhvile,
styrkegenerering og deployering af den udvidede UNIFIL-styrke.
Dertil kommer resolution 1701's mere langsigtede elementer,
herunder gennemførelsen af de relevante afsnit af
Taif-aftalen, der afsluttede Libanons borgerkrig i 1989, og som om
fordelte pladserne i parlamentet mellem
muslimerne og de kristne, og
sikkerhedsrådsresolutionerne 1559 (2004) og 1680 (2006),
herunder afvæbning og grænsedemarkering. Endelig er der
udfordringerne knyttet til den humanitære situation samt
genopbygning.
VI. Flådestyrkens robuste mandat for
militær magtanvendelse medfører, at der kan blive tale
om anvendelse af magt af en karakter, der falder inden for
Grundlovens § 19, stk. 2. Folketinget anmodes derfor
om at samtykke til, at et dansk sømilitært bidrag
stilles til rådighed for den udvidede FN-styrke i Libanon
(UNIFIL) til flådeoperationer i den østlige del af
Middelhavet ud for Libanons kyst.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidragets udsendelse eller
genindtræde i flådestyrken vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn
herom. Skulle det vise sig hensigtsmæssigt at justere
bidraget væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller
operationsområdet, vil regeringen rådføre sig
med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om
nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VII. Økonomi
Merudgiften ved udsendelse af et dansk
sømilitært bidrag til UNIFIL i 2006 vurderes samlet at
udgøre ca. 39 mio. kr. Merudgifterne er ikke fraregnet
refusioner fra FN. Refusionens størrelse vil afhænge
af FN€™s fastlæggelse af bidragets
refusionsmæssige status. De samlede merudgifter afholdes over
finanslovens § 35.11.26.10. (reserve til merudgifter
forbundet med forsvarets internationale operationer).