B 139 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en videreførelse af et dansk bidrag i Irak til den
multinationale sikringsstyrke m.v. og til at danske militære
styrker stilles til rådighed for FN€™s
bistandsmission til Irak (UNAMI).
Fremsat den 11. maj 2006 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om en videreførelse af et dansk bidrag i
Irak til den multinationale sikringsstyrke mv., og til at danske
militære styrker stilles til rådighed for
FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI)
Folketinget meddeler sit samtykke til en
videreførelse af et dansk militært bidrag i Irak til
den multinationale sikringsstyrke, NATO€™s
træningsmission og beskyttelse af civilt dansk personel og
ejendom. Folketinget meddeler endvidere sit samtykke til, at danske
militære styrker stilles til rådighed for
FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI).
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Det internationale samfund yder
på grundlag af FN€™s
Sikkerhedsrådsresolution 1546 af 8. juni 2004 og resolution
1637 af 8. november 2005 samt efter anmodning fra den irakiske
regering støtte til de politiske og økonomiske
reformer i Irak og til opretholdelse af sikkerhed i landet.
I resolution 1546 bekræftede
Sikkerhedsrådet sin bemyndigelse til den multinationale
sikringsstyrke i Irak og fastlagde styrkens mandat. Resolution 1546
indeholdt endvidere en appel til FN€™s medlemsstater om
at yde bidrag til sikringsstyrken, herunder med militære
styrker, for at imødekomme det irakiske folks behov for
stabilitet og sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning
samt støtte til FN€™s tilstedeværelse i
landet.
Resolution 1637 har karakter af en "roll
over" resolution, hvilket betyder, at de dele af resolution 1546
som vedrører den multinationale sikringsstyrkes mandat og
opfordringen til FN€™s medlemsstater om at bidrage til
styrken, fortsat er gældende. Knyttet til resolution 1637 er
breve fra den irakiske premierminister og USA€™s
udenrigsminister til formanden for Sikkerhedsrådet. I brevet
fra den irakiske premierminister anmoder denne om den multilaterale
sikringsstyrkes fortsatte tilstedeværelse i Irak. Det
fastslås i resolution 1637, at mandatet for den
multinationale sikringsstyrke skal gennemgås af
FN€™s Sikkerhedsråd senest den 15. juni 2006 eller
på anmodning fra den irakiske regering, at mandatet
udløber ved udgangen af 2006, samt at mandatet vil
ophøre tidligere, hvis den irakiske regering anmoder
herom.
For at imødekomme FN€™s
appel til medlemsstaterne består Danmarks indsats i Irak af
en række elementer fra bidrag til den multinationale
sikringsstyrke til humanitær hjælp og
genopbygningsbistand samt støtte til FN€™s
aktiviteter.
Ved beslutning B 63 af 26. januar 2006 gav
Folketinget sit samtykke til, at danske militære styrker
fortsat blev stillet til rådighed for en multinational
sikringsstyrke i Irak frem til den 1. juli 2006. Det er regeringens
holdning, at en dansk militær indsats bør opretholdes,
så længe FN og de irakiske myndigheder ønsker
det, og så længe det gør nytte.
II. Den samlede internationale
militære tilstedeværelse i Irak finder sted på
grundlag af samtykke fra den irakiske regering. Det folkeretlige
grundlag for den multinationale sikringsstyrkes
tilstedeværelse i Irak udgøres således af den
irakiske regerings anmodning og bemyndigelsen i FN€™s
Sikkerhedsrådsresolution 1546 som forlænget ved
resolution 1637. Grundlaget for NATO€™s
træningsmission i Irak er en anmodning fra den irakiske
regering.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige styrker
€" være undergivet folkeretten, herunder den
humanitære folkeret.
III. Den multinationale sikringsstyrkes
opgaver er uændrede, jf. FN€™s
Sikkerhedsrådsresolution 1546 og de dertilhørende
breve fra den daværende irakiske premierminister og
USA€™s daværende udenrigsminister til formanden
for Sikkerhedsrådet, ligesom Sikkerhedsrådets
bemyndigelse til at anvende alle nødvendige
foranstaltninger, herunder brug af væbnet magt, til at
bistå med opretholdelse af stabilitet og sikkerhed i landet,
herunder bekæmpelse af terrorisme, står ved magt.
Den multinationale sikringsstyrke har pt.
deltagelse af Albanien, Armenien, Australien, Azerbajdjan, Bosnien,
Bulgarien, Danmark, El Salvador, Estland, Georgien, Italien, Japan,
Kasakhstan, Letland, Litauen, Makedonien, Mongoliet, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Storbritannien, Sydkorea, Tjekkiet,
Ukraine og USA.
IV. Det danske styrkebidrag er sammensat i
overensstemmelse med målsætningen om at overdrage
ansvaret for sikkerhedsvaretagelsen til irakerne i takt med, at de
er i stand til at påtage sig denne opgave og har derfor en
indbygget fleksibilitet mellem udnyttelse af ressourcer til direkte
sikkerhedsopgaver, monitoreringsopgaver, støtte til
træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt
støtte til den civile genopbygningsindsats.
I overensstemmelse med beslutning B 63
udgør det nuværende samlede danske militære
bidrag ca. 530 personer. Bidraget er sammensat af det danske
styrkebidrag til den multinationale sikringsstyrke i Irak, som
består af en bataljon på ca. 490 mand, ca. 21 personer
til NATO€™s træningsmission, samt et mindre antal
soldater, pt. 20, specielt uddannede i personbeskyttelse, som er
udsendt med henblik på beskyttelse af den danske
repræsentation i Bagdad, den danske styringsenhed i Basra og
de udsendte danske civile rådgivere knyttet hertil.
Fokus for det samlede danske styrkebidrag
vil i høj grad være rettet mod træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker. Dette gælder
bataljonens træningsindsats, bidraget til den multinationale
sikringsstyrkes militære uddannelsesenhed (CMATT) og bidraget
til NATO€™s træningsmission i Irak. I bataljonens
træning og i uddannelsen ved NATO€™s
træningsmission indgår bl.a. indledende uddannelse i
humanitær folkeret. Bataljonen vil fortsat også skulle
løse de opgaver, der i øvrigt er fastlagt i mandatet
fra FN€™s Sikkerhedsråd, herunder
imødegåelse af sikkerhedsmæssige trusler.
Bataljonen indgår i den britiske
brigade, som er underlagt den britisk-ledede division i det
sydøstlige Irak, og som er en del af den multinationale
sikringsstyrke. Operationsområdet er således det
sydøstlige Irak. Bataljonen er sammensat af et
panserinfanterikompagni, en spejdereskadron, et stabs- og
logistikkompagni, et ingeniørdetachement, et
militærpolitidetachement, en sanitetsdeling, en
støtte- og samtænkningsenhed vedrørende
militær støtte til genopbygningsindsatsen, et
nationalt støtteelement samt stab og stabsofficerer,
herunder et mindre antal officerer ved den britiske brigade og
division. Et bidrag fra Litauen på ca. 55 personer er fortsat
tilknyttet den danske bataljon. Endvidere er et britisk kompagni
fortsat underlagt den danske bataljon. Yderligere bidrages med 5
stabsofficerer til den polsk-ledede multinationale division.
Den danske bataljon anvender pt. ca. 25
pct. af sin operative kapacitet til uddannelse af irakiske
sikkerhedsstyrker. Hertil kommer de op til 11 til styringsenheden
knyttede udsendte civile polititjenestemænds bidrag til
uddannelse af det irakiske politi i Basra-provinsen og Bagdad i
samarbejde med den danske bataljons militærpolitidetachement
og Storbritannien. For at styrke træningen af de irakiske
sikkerhedsstyrker bemander Danmark desuden to stillinger ved den
multinationale sikringsstyrkes militære uddannelsesenhed i
Bagdad (CMATT), ligesom der fortsat ydes
rådgiverstøtte til den multinationale sikringsstyrkes
centrale uddannelses- og koordinationsenhed for polititræning
(NCC/CPATT).
Den irakiske premierminister har anmodet
NATO om hjælp vedrørende træning af irakiske
sikkerhedsstyrker. Regeringen agter at fortsætte
støtten til NATO€™s træningsmission, i det
omfang NATO har behov herfor og i lyset af Danmarks øvrige
indsats i Irak. Danmark er en af de største bidragydere til
NATO€™s træningsmission i Irak med pt. 21
personer, svarende til godt 10 pct. af den samlede mission.
Den særlige støtte- og
samtænkningsenhed indgår som en del af bataljonen.
Enheden omfatter pt. ca. 45 personer, der indgår som en del
af bataljonen og fortsat dedikeres til støtte for
genopbygningsindsatsen, herunder sikrings-, transport og
eskorteopgaver. Enheden udfører dels egne projekter (CIMIC)
og faciliterer projekter finansieret af Udenrigsministeriet, dels
bistår enheden den civile genopbygningsbistand med logistik
og sikkerhed. Andre dele af bataljonen understøtter fortsat
situationsbestemt den danske genopbygningsindsats i det sydlige
Irak, herunder ikke mindst i form af logistik og beskyttelse.
Udenrigsministeriet har udsendt en civil
rådgiver til bataljonen, der primært arbejder med
samtænkningsinitiativer. Den civile rådgiver har
hjulpet med at identificere højt prioriterede lokale behov
så som forbedringer og udvidelser af skoler og klinikker.
Dette samarbejde har bl.a. medført en række mindre
projekter i lokalområder udført med bistand fra danske
soldater. Regeringen har målbevidst løbende
opprioriteret samtænkningen af militære og civile
indsatser. En vigtig opgave for bataljonen i den forbindelse er
støtte til det civile danske politis opgaveløsning og
beskyttelse af de civile danske rådgivere fra styringsenheden
og korttidsrådgivere udsendt af Udenrigsministeriet.
Bataljonen forestår indkvartering,
logistik og sikkerhed i forbindelse med udsendelse af de danske
politifolk til det sydlige Irak, der bistår med træning
af det irakiske politi, og de udsendte danske civile
rådgivere.
V. Regeringen finder det vigtigt, at
Danmark sammen med den bredest mulige kreds af lande fortsat
deltager i en multinational sikringsstyrke i Irak. Regeringen
lægger vægt på, at sikringsstyrken er
nødvendig for at understøtte og sikre den
internationale indsats i Irak, således at den langsigtede
genopbygning af landet kan finde sted og den politiske
transitionsproces kan gennemføres.
Til brug for overvejelserne om det
fremtidige danske engagement i Irak har regeringen udarbejdet en
Irak-analyse. Analysen indeholder en beskrivelse af den politiske
proces, genopbygningsbistanden, herunder samarbejdet med de
irakiske myndigheder, samt sikkerhedssituationen. Den politiske
proces i Irak fortsætter og har fået nyt momentum efter
udpegelsen af en designeret premierminister til at lede
forhandlingerne om dannelsen af en ny regering.
Fra en international
tilstedeværelse, som hidtil har været domineret af den
multinationale sikringsstyrke og varetagelsen af sikkerhedsopgaver,
baserer det internationale samfunds indsats sig nu i endnu
højere grad på en flerstrenget og sammenhængende
strategi, hvor sikkerhed kun er et blandt flere ligeværdige
elementer i en international tilstedeværelse. Sammenfattet i
en enkelt sætning står Irak i et vadested.
Meget er opnået, men der er fortsat
store udfordringer. Det er vigtigt ikke at overlade hele byrden for
forbedring af sikkerheden, demokratisk konsolidering og fortsat
genopbygning hos de stadigt skrøbelige civile og
militære irakiske institutioner. Derfor har både den
irakiske regering og FN opfordret den multinationale sikringsstyrke
til at blive og gøre arbejdet færdigt. FN
forlængede således sit mandat i november 2005 for den
multinationale sikringsstyrkes tilstedeværelse frem til
udgangen af 2006. Mandatet skal gennemgås af FN€™s
Sikkerhedsråd ikke senere end den 15. juni 2006.
Det vil på den baggrund efter
regeringens opfattelse være forkert at fastlægge en
dato for tilbagetrækning af det danske militære bidrag,
som ikke har sammenhæng med udviklingen, herunder
sikkerhedssituationen og opbygningen af irakiske sikkerhedsstyrker.
Det er således fortsat regeringens holdning, at
ændringer i det danske styrkebidrag i Irak primært skal
ske i takt med overdragelsen af ansvaret for sikkerheden til
irakerne.
Iraks regering påtager sig et
stadigt større ansvar for sikkerhedsstrukturerne, og der er
i marts 2006 opstillet mere end 240.000 styrker ud af de planlagte
325.000, som i fortsat stigende grad har ansvaret for
sikkerhedsoperationer. Den multinationale sikringsstyrke har
fortsat det overordnede ansvar for sikkerheden, men det er
forventningen, at irakerne gradvist også vil kunne overtage
dette ansvar. Processen er i gang over hele Irak, og det er ikke
mindst fremdriften i den proces, der afgør, hvornår
tiden er moden til, at de internationale styrker, herunder de
danske, kan trækkes hjem.
I det sydlige Irak forventes Al Muthanna
og Maysan at være de første provinser, hvor
sikkerheden overdrages til irakerne, mens ansvaret for sikkerheden
i Dhi Qar og Basra €" hvor de danske styrker befinder sig
€" forventes overdraget i en senere fase. En forventet generel
forskydning i arbejdsopgaverne for det danske styrkebidrag som
følge af, at de irakiske sikkerhedsstyrker i det sydlige
Irak overtager flere opgaver selv, vil dog kunne give mulighed for
tilpasninger i det danske bidrag, inden ansvaret for sikkerheden
overdrages formelt til irakerne i det nuværende danske
operationsområde. Dette forventes at kunne ske i form af en
justering af det danske styrkebidrags sammensætning som
følge af den forventede udvikling og de deraf afledte
ændringer i de øvrige bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i det sydlige Irak.
Den danske bataljon planlægges
reduceret med to delinger og elementer fra støttestrukturen
i alt ca. 80 personer fra august 2006 i forbindelse med den
almindelige rotation. Det muliggøres som følge af, at
sikkerhedsopgaverne for den danske styrke gradvist ændrer sig
fra egentlige sikkerhedsoperationer så som patruljering til
at fungere som reserve og støtte til de irakiske
sikkerhedsstyrkers opgaveløsning. Endvidere forventes
træningsindsatsen over for de irakiske sikkerhedsstyrker i
det danske operationsområde at ændre sig fra egentlig
træning til monitering og mentoring.
Endvidere forventes det, at det danske
bidrag med op til 5 personer til den polsk-ledede multinationale
division skal tilpasses størrelsen på den polsk-ledede
division i det centralt sydlige Irak.
Det samlede danske styrkebidrag vil
således efter justeringerne udgøre op til ca. 450
personer. Dette bidrag udgøres foruden den reducerede
bataljon af et fortsat bidrag til personbeskyttelse ved den danske
ambassade i Bagdad og styringsenheden i Basra, herunder udsendte
danske civile rådgivere knyttet hertil, bidrag til
NATO€™s træningsmission, fortsat bidrag med
stabspersonel til den britiske brigade og division, fortsat bidrag
med stabspersonel til den polsk-ledede division samt fortsat bidrag
til den multinationale sikringsstyrkes uddannelsesenhed (CMATT).
Regeringen vil løbende overveje mulighederne for at styrke
indsatsen i forhold til NATO€™s træningsmission i
Irak.
FN€™s
Sikkerhedsrådsresolution 1637 bekræfter
FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI). Til
støtte for FN€™s aktiviteter i Irak har Danmark
pt. udsendt i alt syv personer til FN€™s bistandsmission
til Irak (UNAMI): En officer som assisterende
militærrådgiver fra december 2005 samt yderligere en
officer som assisterende militærrådgiver, en
militær forbindelsesofficer samt en logistisk styringsenhed
for personel- og materieltransport på fire personer fra marts
2006. For yderligere at styrke FN€™s aktiviteter i Irak,
herunder FN-aktiviteter i det sydlige Irak, agter regeringen at
tilbyde FN lufttransportstøtte i form af et C-130
transportfly med jordpersonel, i alt ca. 40 personer samt om
nødvendigt op til yderligere 30 personer til beskyttelse af
bidraget på jorden, til UNAMI i perioden medio november 2006
til medio maj 2007. Et sådant transportflybidrag er
efterspurgt af FN.
Når ansvaret for egentlige
sikkerhedsopgaver i det danske operationsområde i
Basra-provinsen er overdraget til de irakiske sikkerhedsstyrker og
ansvaret for sikkerheden overdraget til de irakiske myndigheder,
vil fokus for et dansk styrkebidrag i Irak kunne justeres
yderligere i retning af bidrag til en beredskabsstyrke i det
sydlige Irak, der kan støtte de irakiske sikkerhedsstyrker,
fortsat træning af irakiske sikkerhedsstyrker samt
understøttelse af den civile danske genopbygningsbistand. I
takt med denne udvikling vil regeringen søge at justere det
danske bidrag til den multinationale sikringsstyrke.
Gennemførslen af den civile danske genopbygningsbistand i
sin nuværende form vil fortsat kræve
understøttelse fra styrkebidraget i form af logistik og
beskyttelse. Genopbygningsbistanden vil løbende blive
tilpasset den militære tilstedeværelse i Irak.
Regeringen har til hensigt at fremlægge et nyt aktstykke
på op til 50 millioner kroner vedrørende bistand til
Irak.
Henset til a) anmodningen fra
FN€™s Sikkerhedsråd og den irakiske regering, b)
vigtigheden af støtte til den fortsatte politiske proces i
Irak, c) ønsket om at etablere et fredeligt og stabilt Irak,
d) vigtigheden af fortsat støtte til den civile genopbygning
samt e) vigtigheden af støtte til opbygning af de irakiske
sikkerhedsstyrker foreslår regeringen, at der træffes
beslutning om forlængelse af det danske militære bidrag
til bl.a. en multinational sikringsstyrke i Irak frem til 1. juli
2007 og at tilbyde FN et efterspurgt lufttransportbidrag til
FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI).
Et folketingssamtykke for en sådan
periode øger sandsynligheden for, at der inden periodens
udløb er sket overdragelse af ansvaret for sikkerheden til
irakerne i Basra og giver mulighed for en hensigtsmæssig
planlægning af genopbygningsindsatsen. Hertil kommer, at det
efterspurgte lufttransportbidrag til FN€™s
bistandsmission til Irak (UNAMI) ønskes indsat fra medio
november 2006 til medio maj 2007.
VI. Indsættelsen af de danske
militære bidrag i Irak er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet følgende vurdering af
situationen i Irak:
"Truslen fra angreb mod danske styrker,
herunder terrortruslen, vurderes som høj i det sydlige Irak
og meget høj i det centrale Irak. Truslen fra civile
uroligheder i det sydlige og centrale Irak vurderes som høj,
mens truslen fra sabotage og subversion (undergravende
virksomhed) mod danske styrker vurderes som middel. Den
landmilitære minefare og faren fra ueksploderet
ammunition vurderes som middel til høj alt efter
område. Truslen mod lufttransport af danske styrker i irakisk
luftrum varierer fra lav til høj, afhængig af
flyvehøjde og område. En række grupperinger
og organisationer i Irak gennemfører omfattende
spionage imod den multinationale styrke, herunder den danske
styrke i Basra-provinsen. Spionagen foretages primært af
irakiske oprørsgrupper, kriminelle organisationer,
visse militser og stammer samt udenlandske efterretningstjenester.
Truslen fra spionage mod de danske styrker i Irak vurderes
derfor som høj. Truslen fra biologiske og kemiske
kampstoffer vurderes som lav, mens truslen fra terrorgruppers
egenfremstillede biologiske og kemiske giftstoffer vurderes som
middel. Truslen mod danske enheder i form af organiseret
kriminalitet, der også kan omfatte gidseltagning, vold
og brug af håndvåben, vurderes at være
middel".
VII. Forsvarets personel vil under
udsendelsen være omfattet af forsvarets særlige
erstatnings- og godtgørelsesordning. Status for forsvarets
personel vil under udseendelsen være reguleret af den
reviderede "Coalition Provisional Authority Order number 17
(revised)" af 27. juni 2004.
VIII. Da det danske militære bidrag
vil indgå i en indsats, hvor der kan blive tale om anvendelse
af militære magtmidler, forelægges sagen for
Folketinget under henvisning til Grundlovens § 19,
stk. 2.
Regeringen foreslår, at Folketinget
meddeler sit samtykke til en videreførelse af et dansk
militært bidrag i Irak til den multinationale sikringsstyrke,
NATO€™s træningsmission og beskyttelse af civilt
dansk personel og ejendom frem til 1. juli 2007. Folketinget
meddeler endvidere sit samtykke til, at et dansk militært
transportflybidrag stilles til rådighed for FN€™s
bistandsmission til Irak (UNAMI) i en seks måneders periode
fra medio november 2006.
Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter
regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt
det i øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at
justere bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt,
eller såfremt der i øvrigt skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for sikringsstyrkens tilstedeværelse,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
IX. Merudgiften ved fortsat udsendelse af
det danske militære bidrag til Irak vurderes samlet at
udgøre ca. 360 mio. kr. for 12 måneder samt yderligere
ca. 45 mio. kr. i forbindelse med udsendelse af et
lufttransportbidrag til UNAMI i 6 måneder fra ultimo 2006.
Merudgifterne afholdes over finanslovens § 35.11.26.10.,
reserve til merudgifter forbundet med forsvarets internationale
operationer.