B 128 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget.
(Ændring af reglerne for orlov på grund af barsel og
adoption m.v.).
Fremsat den 7. april 2006 af
Christian Mejdahl (V), Svend Auken (S),
Poul Nødgaard (DF),
Helge Adam Møller (KF) og Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændring af reglerne for orlov på
grund af barsel og adoption m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 17. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 41, stk.
3, litra a, indsættes efter »sygdom«:
»pleje af alvorligt syge børn eller
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem«.
2. § 41,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Orlov kan endvidere
meddeles, når et medlem over for formanden begærer
orlov i forbindelse med graviditet og fødsel eller
adoption.
3. I § 41, stk.
7, udgår », litra a,«.
4. § 41,
stk. 9, ophæves .
5. § 45,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Ansættelse og afskedigelse af
medarbejdere i 37. eller højere lønramme kræver
dog godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for statsrevisorerne, jf.
§ 1, stk. 7, i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m.«
§ 2
Stk. 1. § 1, nr. 1-4, træder i
kraft den 1. oktober 2006.
Stk. 2. § 1, nr. 5, træder i
kraft samtidig med den i § 1, nr. 2, i lov om ændring af
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. og lov om
statsrevisorerne. (Regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber
m.v. og udskydelse af tidspunktet for retten til aktindsigt efter
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen i visse af
Rigsrevisionens dokumenter) foretagne ændring af § 1,
stk. 7, i lov om revision af statens regnskaber m.m.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Folketingets Præsidium har på
baggrund af konkrete henvendelser om mandlige folketingsmedlemmers
mulighed for orlov i forbindelse med barns fødsel anmodet en
arbejdsgruppe om at komme med forslag til, hvordan disse regler kan
ændres.
På denne baggrund fremsættes forslag
til ændring af Folketingets forretningsorden, hvorefter de
nugældende regler i forretningsordenen om orlov til mandlige
medlemmer i forbindelse med barns fødsel ophæves,
således at der ikke fremover i forretningsordenen vil
være angivet nogen maksimal længde for et mandligt
medlems orlov svarende til de nugældende regler for et
kvindeligt medlem. En tilsvarende ændring foretages, for
så vidt angår adoptionsorlov.
Endvidere foreslås, at der fremover kan
bevilges plejeorlov med vederlag i forbindelse med pasning af
alvorligt syge børn eller nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem.
Samtidig med de foreslåede ændringer
i dette beslutningsforslag fremsættes forslag til lov om
ændring af lov om valg til Folketinget (L 230).
De nugældende regler ved
barns fødsel
Et kvindeligt medlem kan ifølge
Folketingets forretningsordens § 41, stk. 4, litra a, få
bevilget orlov, når hun over for formanden erklærer, at
hun ikke vil kunne give møde i Tinget i mindst 7 dage
på grund af graviditet og fødsel. Reglerne for et
kvindeligt medlems barsel angiver ikke nogen maksimal længde
for orloven. Det er således blevet betragtet som et
anliggende mellem medlemmet på den ene side og medlemmets
vælgere, parti og folketingsgruppe på den anden side,
hvor længe medlemmet har holdt orlov. I praksis har det dog
vist sig, at orlovsperioden for kvindelige folketingsmedlemmer har
været væsentlig kortere end på arbejdsmarkedet.
Siden 1994 har den længste orlov for et kvindeligt medlem
således varet ca. 6 ½ måned. Herudover har
orlovsperiodernes længde ligget mellem 6 måneder og ned
til ganske få uger.
Et mandligt medlem kan ifølge
forretningsordenens § 41, stk. 4, litra b, anmode om orlov i
forbindelse med sit barns fødsel. Orlov kan bevilges i
indtil 2 uger inden for de første 14 uger efter barnets
fødsel regnet fra barnets modtagelse i hjemmet. Herudover
kan der bevilges orlov efter fornyet anmodning i en periode
på indtil 10 uger regnet fra udløbet af 14 uger efter
barnets fødsel. Denne sidste orlov kan kun meddeles,
såfremt moderen i den yderligere periode ikke modtager
dagpenge.
Reglerne for faderens vedkommende, der blev
ændret med virkning fra folketingsåret 1994-95, er en
gengivelse af de regler, der var gældende på
arbejdsmarkedet på daværende tidspunkt.
De nugældende regler ved
adoption
Et folketingsmedlem kan få bevilget orlov i
forbindelse med adoption, når de adoptionsundersøgende
myndigheder har bestemt, at den pågældende skal
være fraværende fra arbejdet i forbindelse med
modtagelse af barnet. Sådan orlov kan bevilges i indtil 24
uger efter modtagelsen af barnet. Såfremt adoption
søges sammen med en ægtefælle, kan orlov dog kun
ydes, såfremt ægtefællen ikke modtager dagpenge i
orlovsperioden. Der kan dog inden for den periode, hvor
ægtefællen modtager dagpenge, ydes orlov i indtil 2
uger.
Folketingsmedlemmers orlov
på grund af barns fødsel og adoption
Siden 1994 har den længste orlov for et
kvindeligt medlem varet ca. 6 ½ måned. Herudover har
orlovsperiodernes længde ligget mellem 6 måneder og
ganske få uger.
For mandlige medlemmers vedkommende har der kun
været få ansøgninger gennem årene, og i
disse tilfælde har det især været de
første 2 uger, der har været ansøgt om.
Der har kun været ét tilfælde
siden 1994, hvor et medlem af Folketinget har anmodet om orlov som
følge af adoption. Denne orlov varede i ca. 7 uger.
De foreslåede
ændringer
Beslutningsforslaget indebærer, at de
nugældende særregler om meddelelse af orlov ved barns
fødsel til mandlige medlemmer og meddelelse af orlov ved
adoption ophæves.
Der vil således ikke være en maksimal
længde for disse orlovstypers vedkommende. Det vil på
samme måde som for kvindelige medlemmer alene være et
anliggende mellem medlemmet og medlemmets vælgere, parti og
folketingsgruppe, hvor længe medlemmet ønsker
orlov.
Det forventes dog, at der som hidtil ikke
søges om orlov med vederlag i længere perioder end de
perioder, hvor fædre/adoptanter på arbejdsmarkedet i
øvrigt ville kunne holde betalt orlov (orlov med løn
eller dagpenge).
Det er ikke med beslutningsforslaget hensigten at
ændre på Folketingets praksis om, at en orlov begrundet
i graviditet og barns fødsel eller adoption som udgangspunkt
ophører ved den mødefri sommerperiodes start. Det vil
som hidtil blive praktiseret ved en henstilling fra Folketingets
administration.
Plejeorlov
Der findes ikke regler om muligheder for
plejeorlov for folketingsmedlemmer.
Efter § 104 i lov om social service kan
ansatte få bevilget plejevederlag og hel eller delvis
tjenestefrihed i forbindelse med pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem. Arbejdsgiveren betaler forskellen mellem plejevederlaget og
sædvanlig løn i perioden. Efter § 19 a i lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel har forældre til
alvorligt syge børn under 18 år under visse
betingelser ret til dagpenge fra kommunen, hvis de i forbindelse
med barnets sygdom helt eller delvis opgiver deres arbejde.
Familie- og forbrugerministeren har den 2. februar 2006 fremsat
lovforslag nr. L 155 om ret til orlov og dagpenge ved barsel
(barselloven), der sammenskriver reglerne om barsel i de to
nævnte love i én lov. Ifølge L 155
foreslås den nye lov at træde i kraft den 3. juli 2006.
I forbindelse med denne sammenskrivning flyttes reglerne om pasning
af alvorligt syge børn fra § 19 a i lov dagpenge ved
sygdom eller fødsel til § 26 i barselloven.
Beslutningen om tildeling af plejevederlag i
henhold til lov om social service i forbindelse med pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, træffes for statsligt ansatte af kommunen. Statsansatte
har ret til fuld løn under orloven. Statsansatte, der
får støtte af kommunen til pasning af alvorligt syge
børn, modtager fuld løn. Også for en
sådan fraværsperiode er det kommunen, der træffer
beslutning om tildelingen af støtte. For medlemmer af
Folketinget træder Tingets orlovsmeddelelse i stedet for den
kommunale afgørelse. Forud for formandens indstilling herom
til Tinget, vil der over for formanden skulle forelægges
samme grad af dokumentation, som i øvrigt skal
forelægges for kommunen.
Der har inden for de seneste 10 år
været rettet henvendelse til Folketingets administration
én enkelt gang om muligheden for orlov med vederlag i
forbindelse med pasning af en alvorligt syg ægtefælle.
Der har ikke været forespørgsler om pasning af
alvorligt syge børn.
Konsekvensændring som
følge af L 177
Ved lovforslag nr. L 177 har Folketingets
Præsidium fremsat forslag til lov om ændring af lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. og lov om statsrevisorerne.
(Regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber m.v. og udskydelse
af tidspunktet for retten til aktindsigt efter forvaltningsloven og
lov om offentlighed i forvaltningen i visse af Rigsrevisionens
dokumenter). Der er redegjort for baggrunden for dette forslag i
bemærkningerne hertil. Lovforslaget er i hovedsagen en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 140 om ændring af
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. og lov om
statsrevisorerne. (Regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber
m.v.), som ikke blev færdigbehandlet i folketingsåret
2004-05, 2. samling (se Folketingstidende 2004-05, 2. samling,
forhandlingerne side 1935 og tillæg A side 6369 og 6384).
I § 1, nr. 2, i L 177 ændres § 1,
stk. 7, i lov om revisionen af statens regnskaber, således at
der fremover kun for ansættelse og afskedigelse, så vel
ansøgt som uansøgt, af medarbejdere i lønramme
37 eller højere lønramme, som chefer i Rigsrevisionen
normalt ansættes eller udnævnes i, skal ske godkendelse
af Udvalget for Forretningsordenen efter forudgående
forelæggelse for statsrevisorerne.
Af bemærkninger til denne bestemmelse
fremgår det, at »da Rigsrevisionen blev overført
til Folketinget i 1991, var den normale lønramme, som chefer
ansattes eller udnævntes i, lønramme 36.
Det har vist sig upraktisk, at afskedigelse af
alle tjenestemænd, dvs. også ansatte i lønrammer
under lønramme 36, efter de gældende regler har
skullet godkendes af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for statsrevisorerne.
I Forretningsorden for Folketinget § 45,
stk. 3, er indsat en bestemmelse svarende til den nuværende i
rigsrevisorlovens § 1, stk. 7. Bestemmelsen vil ved den
førstkommende ændring af forretningsordenen blive
konsekvensrettet.«
Beslutningsforslagets § 1, nr. 5, indeholder
dette forslag til konsekvensændring af forretningsordenens
§ 45, stk. 3.
Skriftlig fremsættelse
Christian Mejdahl (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af forretningsorden for Folketinget. (Ændring
af reglerne for orlov på grund af barsel og adoption
m.v.)
(Beslutningsforslag nr. B 128).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.