B 123 Forslag til folketingsbeslutning om en national strategi for godstransport.

Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2005-06
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 07-04-2006

Fremsat: 07-04-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b123_som_fremsat (html)

B 123 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om en national strategi for godstransport.

Fremsat den 7. april 2006 af Martin Lidegaard (RV), Poul Andersen (S) og Poul Henrik Hedeboe (SF)

Forslag til folketingsbeslutning

om en national strategi for godstransport

 

Folketinget pålægger regeringen inden juni 2007 at udarbejde en national strategi for godstransport, hvor samspil og afhængighed mellem transportformerne ses i en helhed.

Bemærkninger til forslaget

Almindelige bemærkninger

Godstransport er i kraftig vækst overalt. Handel og transport er krumtappen i globaliseringen og den økonomiske vækst. Men overalt vokser også problemerne med trængsel og forurening som følge af transporten. Der er derfor behov for en samlet dansk godsstrategi, der med udgangspunkt i den internationale udvikling fastsætter nationale mål i forhold til trængsel, miljø og beskæftigelse.

Skibsfarten og det internationale marked for søtransport er i konstant udvikling og opererer på et globalt og konkurrencepræget marked. Markedet er præget af nye former for samarbejde, sammenslutninger og alliancer, som nedbryder den gamle adskillelse mellem transport på vej, på bane, i luft, i havn og til søs. Kombination mellem transportformerne vinder frem.

En dansk strategi for godstransport skal tage udgangspunkt i denne globale transportudvikling og i de internationale markeder for søtransport og de internationale netværk, der er bestemmende for, hvor væksten i transport skal ske. Dette sigte vil også styrke Danmarks position ved forhandling af EU€™s transportpolitik.

Strategien skal fremme international handel, miljørigtige løsninger og beskæftigelse.

Godstransportstrategien skal være funderet under både Transport- og Energiministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort og gerne udarbejdet i en interministeriel arbejdsgruppe. Strategiarbejdet bør gives den nødvendige tid til dataindsamling, analyser og inddragelse af Folketingets Trafikudvalg og Erhvervsudvalg samt godstransportens aktører. Dog skal strategien afleveres til Folketinget inden juni 2007.

Formålet med strategien er således at

€" sikre politikere på nationalt, regionalt og lokalt niveau et afvejet grundlag for beslutning om og prioritering af investeringer i infrastruktur,

€" bidrage til udvikling af rammebetingelser for erhvervene, der fremmer handel, miljø og beskæftigelse i transportsektoren uden at skabe konkurrenceforvridning mellem transportformerne,

€" fremme konkurrence mellem virksomheder i transportsektoren og fremme effektivitet,

€" fremme de rigtige transportløsninger for forskellige former for gods, og

€" bidrage til at nå Danmarks miljømålsætninger med hensyn til bl.a. CO2 -udslip og partikelforurening.

Bemærkninger til de enkelte punkter i et strategiarbejde

Behov for en sammenhængende strategi for godstransport, hvor samspil og afhængighed mellem transportformerne ses i en helhed.

Når man taler om godstransport, er fokus typisk på gods i containere, men der er andre måder at transportere gods på, f.eks. som tanklast (f.eks. olie), stykgods (møllevinger) eller tørlast (grus, sten, biler, kul). Der ligger store muligheder i at prioritere de mest optimale transportruter og transportformer for de forskellige typer af gods, især hvis vejnettet skal aflastes.

En fremskrivning af trængselsproblemerne på motorveje, i lufthavne og i de store europæiske havne vil være væsentlig for politiske beslutninger om omlægning af transportmønstrene.

Transporterhvervene er i hastig omstilling for at få del i og tilpasse sig de nye globale og europæiske transportmønstre. En del af udviklingen er større økonomiske enheder, outsourcing af delydelser og sammensmeltning med kompetencer i andre brancher, især logistik og spedition. Transportfirmaer bliver transportkoordinator, ofte både internt og eksternt for kunderne.

Udvikling af intermodalitet i Danmark i form af hurtige og sikre omladninger mellem gods på bil, bane, fly og skib

Hurtig og smidig overførelse af gods mellem transportformerne er en forudsætning for at arbejde med kombination af transportformer, når der samtidig skal sikres kunderne og de enkelte varegrupper en sikker, effektiv og prisbillig transport.

Transport- og Energiministeriet har allerede sat fokus på intermodalitet. Et udkast til strategi for intermodale transporter vil blive diskuteret med erhvervslivet i løbet af 2006, bl.a. i transport- og energiministerens tænketank.

Behov for tekniske løsninger har været et politisk tema i flere år, men det har været småt med konkrete forslag til løsninger. En overordnet national godstransportstrategi skal være medvirkende til, at der vedtages ensartede nationale og internationale standarder for transportmidler, containere, laste- og losseudstyr m.v., der kan fremme omladning af gods fra en transportform til en anden og fremme global handel.

Fremme af beskæftigelse og udvikling i transporterhvervet

Danmark har stærke kompetencer inden for transport og markedet for koordinering af transport. Væksten i markederne for transport og koordinering af transport ligger langt over andre brancher, og Danmark har de bedste forudsætninger for at vinde yderlige andele i Europa og globalt, samtidig med at vi kan finde løsninger på vores egne godsproblemer. En forudsætning herfor er vel at mærke en strategi på området.

Inddragelse af alle godstransportens aktører i arbejdet med en strategi for godstransport

Transportsektorens forhold behandles i næsten alle ministerier og styrelser, hver med deres traditioner og regelsæt. Tilsvarende er sektoren præget af mange forskellige slags virksomheder, brancher og organisationer. Arbejdet med en strategi for godstransport skal tage udgangspunkt i samspil og afhængighed mellem transportformerne sø, vej, bane, havn og fly og anvise, hvordan de respektive ministerier kan fremme udvikling af godstransport.

Tidlig inddragelse af aktørerne på transportområdet i arbejdet med strategien skal sikres.

Mere transport med et bedre miljø

Det står stadig mere klart, at også transportsektoren må bidrage til at løse klimaproblemerne og leve op til Danmarks Kyotoforpligtelser. Strategien skal derfor også have fokus på, hvordan transporten i Danmarks kan effektiviseres og optimeres til gavn for både trængselsproblematikken og miljøet.

Skriftlig fremsættelse

Martin Lidegaard (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om en national strategi for godstransport.

(Beslutningsforslag nr. B 123).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.