B 108 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om krav om angivelse af, hvem der er ansvarlig for hjemmesider
på internettet.
Fremsat den 31. marts 2006 af Magnus Heunicke
(S), Mogens Jensen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav om angivelse af, hvem der er ansvarlig
for hjemmesider
på internettet
Folketinget opfordrer regeringen til at sikre, at
det udtrykkeligt fremgår af danske hjemmesider på
internettet, hvem der er ansvarlig for hjemmesiden.
Bemærkninger til forslaget
1. Formål og baggrund
Formålet med beslutningsforslaget er at
sikre, at der er klarhed over, hvem der er ansvarlig for ytringer
på hjemmesider, som ikke er omfattet af medieansvarsloven
eller af lov om massemediers informationsdatabaser.
Personer, som føler sig krænkede af
ytringer på hjemmesider, skal vide, hvem de kan gøre
et ansvar gældende mod, og offentligheden i bred forstand
skal have mulighed for at se, hvem €" og for så vidt
også hvem ikke €" der har og påtager sig ansvaret
for de meninger og holdninger, som fremgår af en hjemmeside.
Endvidere bør det undgås, at der opstår
situationer, hvor politiet skal bruge ressourcer på at
efterforske, hvem der har ansvaret for ytringer m.v. på
hjemmesider.
Et par sager fra slutningen af 2005 illustrerer
behovet for ændringer som foreslået med
beslutningsforslaget:
I den kommunale valgkamp
blev Louise Frevert (DF) anmeldt for
overtrædelse af straffeloven § 266 b
(racismeparagraffen) på grund af flere islamfjendske artikler
på hendes hjemmeside. Louise Frevert forsvarede i
flere dage hjemmesidens artikler og lagde først
efter nogle dage ansvaret for artiklerne hos sin
webmaster. Statsadvokaten for København
fandt imidlertid ikke grundlag for at rejse en sag
mod Louise Frevert for overtrædelse af
racismeparagraffen. Statsadvokaten mente ikke, det var muligt
at bevise, at Louise Frevert havde kendskab til, at artiklerne
lå på hendes hjemmeside, da både Louise Frevert
og webmasteren havde forklaret, at webmasteren var ansvarlig for
indholdet på hjemmesiden.
Et andet eksempel er protesthjemmesiden
greve2005.dk, der blev oprettet kort tid efter,
at byrådsmedlem Brigitte Jerkel skiftede parti fra
Venstre til Det Konservative Folkeparti. Brigitte Jerkel
politianmeldte hjemmesiden, fordi hun syntes, at siden havde en
truende undertone mod hende. Protesthjemmesiden er oprettet af
nogle personer, som kalder sig for Aktionsgruppen. Hvem de er,
vides imidlertid ikke, idet de ikke står frem med navn.
2. Forslaget
Beslutningsforslaget indebærer for det
første, at regeringen skal tage initiativ til, at det til DK
Hostmaster skal angives, hvem der er ansvarlig for et
.dk-internetdomæne ved oprettelse eller fornyelse af
domænenavnet, således at denne oplysning automatisk
bliver indhentet og registreret. DK Hostmaster skal på
anmodning oplyse, hvem der er ansvarlig for
domænenavnet.
DK Hostmaster er administrator for
.dk-domænenavne og sikrer bl.a., at der kun er én
registrant for hvert domænenavn på samme tid, og at der
løbende er registreret kontaktinformationer for det enkelte
domænenavn. DK Hostmaster er 100 pct. ejet af foreningen
Dansk Internet Forum (DIFO), der har til opgave at fastlægge
de overordnede mål og regler for den danske del af
internettet.
Beslutningsforslaget indebærer for det
andet, at regeringen skal tage initiativ til at sikre, at navnet
på den ansvarlige for en hjemmesides indhold
fremgår klart og tydeligt af hjemmesiden, f.eks. under en af
de ofte anvendte kategorier som »kontakt os«,
»hvem er vi?« el. lign.
Beslutningsforslaget tilsigter på ingen
måde at regulere eller begrænse, hvilket materiale der
kan lægges ud på hjemmesider m.v., eller at etablere et
særligt ansvarssystem for hjemmesider. Personer, som mener
sig krænkede af ytringer på hjemmesider eller finder
lovgivning, herunder straffeloven og erstatningsretten,
overtrådt, kan fortsat uændret få sagen
prøvet ved domstolene efter de almindelige ansvarsregler.
Kredsen af ansvarlige består af alle, der har medvirket til
f.eks. udbredelsen af en artikel eller ytring. Det kan, som det
bl.a. fremgår af eksemplerne ovenfor, imidlertid ofte
være vanskeligt at finde de ansvarlige. Det forringer
krænkedes muligheder for at forfølge en
krænkelse, og det er det, beslutningsforslaget bl.a.
tilsigter at råde bod på.
3. Medieansvarsloven m.v.
Hovedformålet med medieansvarsloven er at
sikre de bedst mulige vilkår for ytrings- og
informationsfriheden og dermed også for samfundsdebatten,
herunder at give pressens kontrollerende funktion de bedst mulige
vilkår.
Medieansvarsloven indeholder et særligt
medieretligt ansvarssystem. Kredsen af personer, som kan drages til
ansvar, er begrænset. Der er dog altid mindst én
person (redaktøren), der er ansvarlig for mediets indhold.
Redaktøransvaret betyder bl.a., at artikler kan
offentliggøres uden navn og forblive unavngivne og anonyme.
Anonyme forfattere og kilder er således ansvarsfrie.
Redaktøren er i stedet ansvarlig for artiklerne på et
objektivt grundlag. Medieansvarsloven omfatter som udgangspunkt
alene de traditionelle medier: trykte aviser, radio og tv.
Pressenævnet er et uafhængigt offentligt nævn,
der er oprettet ved medieansvarsloven. Nævnet behandler
klager over overtrædelse af god presseskik og
spørgsmål om genmæle.
Ud fra en umiddelbar betragtning kan
beslutningsforslagets formål opnås ved, at kredsen af
medier omfattet af mediansvarloven udvides. Forslagsstillerne
finder imidlertid, at det vil være uhensigtsmæssigt at
udvide medieansvarsloven og dermed udvande det særlige
medieretlige ansvarssystem til en meget bred kreds af
hjemmesider.
I stedet indebærer beslutningsforslaget, at
der gennemføres en ny, særskilt regulering af
hjemmesider. Hjemmesider, der måtte være omfattede
af medieansvarsloven eller lov om massemediers
informationsdatabaser, som har en række lighedspunkter med
medieansvarsloven, og som dermed allerede er omfattede af et
særligt ansvarssystem, er ikke omfattede af
beslutningsforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Magnus Heunicke (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav om
angivelse af, hvem der er ansvarlig for hjemmesider
på internettet.
(Beslutningsforslag nr. B 108).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.