B 100 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en social retssikkerhedskommission.
Fremsat den 28. marts 2006 af
Line Barfod (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL),
Maibritt Berlau (EL), Per Clausen (EL) og
Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en social
retssikkerhedskommission
Folketinget opfordrer regeringen til at
nedsætte en kommission, der skal se på retssikkerheden
på det sociale område og i løbet af 2 år
komme med en betænkning med forslag til forbedringer af
retssikkerheden.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med nedsættelse af en social
retssikkerhedskommission er at få klarhed over, hvilke
retssikkerhedsproblemer der er inden for det sociale område,
og komme med forslag, der øger retssikkerheden.
Ved det sociale område forstås i
dette forslag sager vedrørende kontanthjælp,
boligstøtte, friplads i daginstitution, pension,
sygedagpenge, førtidspension, fleksjob, fleksydelse,
ledighedsydelse, skånejob, hjemmehjælp,
handicaphjælp, øvrige sociale ydelser som f.eks.
tandlægehjælp. Desuden bør medtages sager om
inddrivelse af gæld hos de mennesker, der modtager
forskellige sociale ydelser. Kommissionen får frie
hænder til at argumentere for, at der bør medtages
områder, der ikke er nævnt i opremsningen. Der findes
særregler på børn og unge-området i
forbindelse med tvangsfjernelser, som undtages i denne
sammenhæng.
Regeringen havde som en del af sit første
regeringsgrundlag, at der skulle nedsættes en
retssikkerhedskommission, hvilket også skete, og det er der
blevet en lov ud af. Men kommissionen havde kun til opgave at
se på retssikkerheden for virksomheder. Derfor mangler der
stadig en kommission, der ser på den haltende retssikkerhed
på det sociale område.
Der bliver nogle gange sagt som provokation, at
det stort set er umuligt at finde en social sag, hvor der ikke er
sket mindst én lovovertrædelse som f.eks. manglende
høring eller klagevejledning eller overtrædelse af
tidsfrister eller beslutninger truffet uden hjemmel. Men
desværre viser en række undersøgelser, at der
sker rigtig mange overtrædelser, og for borgeren kan det
være meget svært at forstå, at det som oftest
overhovedet ikke tillægges betydning, når myndigheder
begår lovovertrædelser, mens det kan have store
konsekvenser, hvis borgeren begår en overtrædelse af
eksempelvis en tidsfrist.
I det følgende redegøres for,
hvilke specifikke problemfelter kommissionen skal arbejde med.
1. Bevisbyrden
Ved straffesager er systemet indrettet
således, at det offentlige skal bevise, at der er
begået en strafbar handling, og den anklagede borger
får forsvarerbistand. Man forsøger i det hele taget at
arbejde ud fra et princip om »equality of arms«,
altså at anklagemyndighed og forsvar skal have lige
vilkår. Men ved sociale sager, som kan have enorm betydning
for den enkelte borger og eksempelvis vedrøre hele dennes
forsørgelsesgrundlag i mange år, eller sager om
personlig hjælp, så den pågældende ikke
skal ende som en social grønsag, er der intet princip om at
arbejde ud fra et hensyn om lige vilkår. Tværtimod er
det borgeren, der har bevisbyrden både over for
sagsbehandleren, i klagesystemet og ved domstolene for at bevise,
at hele det mægtige offentlige system har begået en
fejl, og borgeren skal i vidt omfang selv skaffe sig juridisk
bistand og selv betale for den.
Kommissionen skal redegøre for
fordele og ulemper ved omvendt bevisbyrde både i
klagesystemet og ved domstolene i sociale sager €"
»omvendt« forstået på den måde, at
systemet skal bevise, at det har ret, frem for at borgeren skal
bevise, at der er begået en fejl, altså på lige
fod med reglerne i strafferetten.
2. Uagtsomt socialbedrageri
I 2003 blev der indsat en ny § 12 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
der indførte straf for uagtsomt socialbedrageri.
Forsætligt socialbedrageri, det vil sige, når borgeren
bevidst vildleder myndighederne, har altid været strafbart
efter den almindelige bedrageribestemmelse i straffeloven. Men med
lovændringen på det sociale område blev det
skærpet til, at hvis man kan sige, at borgeren burde have
vidst, at denne skulle afgive nogle oplysninger til myndighederne,
men ikke har gjort det, så kan borgeren straffes med
bøde.
Det har i mange år været diskuteret,
om man burde indføre en generel bestemmelse om uagtsomt
bedrageri i straffeloven, men det er gentagne gange blevet afvist
med det argument, at det skal være muligt at vide, hvad der
er strafbart, og hvad der ikke er, hvilket vil være meget
svært, hvis man udvider til uagtsomt bedrageri. Og det har
været med tanke på erhvervslivet med mulighed for
rådgivning fra advokater og revisorer. Men på
socialområdet blev det indført uden de store
overvejelser om, hvorvidt borgere, der ofte har meget få
ressourcer og ofte står midt i en krise, har overskuddet til
at vurdere, hvilke oplysninger de burde give myndighederne. F.eks.
er det meget uklart, hvornår man skifter status fra at
være reelt enlig til at være samboende. Med hensyn til
forsætligt bedrageri er det klart, at hvis man er flyttet
sammen med en kæreste og bare opretholder en proforma-adresse
et andet sted for fortsat at kunne hæve sociale ydelser,
så ved man, at oplysningen om, at man er blevet samboende,
skulle man have afgivet. Men hvis man har fået en
kæreste, som man indimellem sover hos og spiser sammen med,
hvornår er det så, man bør oplyse det til
myndighederne? Derfor bør der ses på, hvordan
bestemmelsen har fungeret i praksis, og om den ikke bør
ophæves.
Kommissionen skal evaluere, hvordan loven om
uagtsomt socialbedrageri har virket i praksis, og vurdere, om
bestemmelsen bør ophæves.
3. Ikkeproportionale
sanktioner
I det sociale system findes flere
ikkeproportionale sanktioner. Det er f.eks., når
kontanthjælp bliver gjort tilbagebetalingspligtig i flere
år, hvis det vurderes, at borgeren selv er skyld i at
være blevet arbejdsløs €"modsat i
dagpengesystemet, hvor man »kun« får 5 ugers
karantæne.
Kommissionen skal lave en oversigt over
ikkeproportionale sanktioner samt beskrive konsekvenserne for
borgerens retssikkerhed ved en ændring af disse
bestemmelser.
4. Udbetaling af
bod/godtgørelse til borgeren
Der har i flere år været fokus
på borgeres overtrædelser af regler, og der er
gennemført en lang række sanktionsmuligheder over for
borgerne, f.eks. at der trækkes i kontanthjælp,
dagpenge, boligstøtte m.v., også ved mindre
forseelser, men de mange borgere, der bliver udsat for
myndighedernes overtrædelser af helt klare retsregler,
står som regel magtesløse.
Der er gennemført en række
retsregler, der skal sikre borgernes retssikkerhed €" regler
om ret til aktindsigt, om partshøring, om klagevejledning,
om tidsfrister, om beskyttelse af persondataregler, der skal sikre,
at myndighedsafgørelser træffes på så
korrekt et grundlag som muligt €" men det er alligevel meget
sjældent, at selv grove overtrædelser af sådanne
regler har nogen som helst konsekvenser for myndighederne.
Derfor kunne man overveje at indføre en
bod/godtgørelse, så borgeren f.eks. får 5.000
kr., hvis en myndighed har overtrådt de regler, der skal
sikre borgerens retssikkerhed. Boden må selvfølgelig
ikke på nogen måde kunne modregnes i kontanthjælp
eller anden indkomst og skal ikke være skattepligtig.
Kommissionen skal redegøre for fordele og
ulemper, såfremt det offentlige skal betale en
bod/erstatning/godtgørelse til borgeren, hvis en offentlig
myndighed har begået en lovovertrædelse. Herunder skal
kommissionen redegøre for lignende ordninger i andre
lande.
5. Udvidelse af tilbud om
retshjælp
Den sociale lovgivning er meget indviklet, og den
kan være svær for mange borgere at finde rundt i. Flere
og flere frivillige organisationer udvider i disse år deres
rådgivning og bisidderordninger, da mange borgere oplever det
sociale system som modpart og ikke som hjælper og
rådgiver. Der er alt for lidt gratis retshjælp i
Danmark, hvor enhver kan komme og få råd og vejledning,
eventuelt anonymt, og ordningen med offentlig retshjælp ved
en advokat må ikke anvendes på områder, hvor
offentlige myndigheder har vejledningspligt, medmindre borgeren er
uenig med systemet. Samtidig eruHH er betalingen til advokaterne
ikke reguleret i årevis, så meget få advokater
ønsker at yde retshjælp.
På skatteområdet har man
indført en ordning, hvor borgerne kan få betalt deres
rådgiverbistand helt eller delvis, såfremt de får
medhold i deres sag, men på det sociale område kan det
have mindst lige så stor betydning at få sagkyndig
bistand, og her er der ofte tale om borgere, der slet ikke har
ressourcer til selv at vurdere deres sag eller søge
informationer om deres retsstilling.
Kommissionen skal klarlægge behovet og
mulighederne for at udvide tilbuddene om retshjælp til
borgerne.
6. Klagevejledning for alle
Såvel afgørelser som
klagevejledninger kan være meget svære at forstå
for mange borgere, særlig hvis de har
læsevanskeligheder. Og hvis man ikke får klaget i tide,
mister man ofte sin ret. Derfor bør det overvejes, om
klagevejledningen skal gives både mundtligt og skriftligt.
Dette vil give borgeren mulighed for at spørge ind til, hvad
afgørelsen egentlig går ud på. Nogle gange
får borgere medhold i sager, men kan ikke umiddelbart
forstå det ud fra teksten i brevet.
Kommissionen skal udarbejde forslag til, hvad der
kan gøres for, at alle borgere får en klar begrundelse
og klagevejledning, som de kan forstå, også selv om de
måske er ordblinde eller har funktionsnedsættelser.
7. Fri proces i sociale sager
Det kan være dyrt at føre en
retssag, især mod offentlige myndigheder, hvor man kan
risikere at skulle betale både sin egen advokat og
kammeradvokaten, hvis man taber. Det kan afholde mange fra at
anlægge en sag. Det er klart et fremskridt, at retsafgifterne
er sat væsentligt ned i sager mod offentlige myndigheder, men
de øvrige sagsomkostninger er også
afgørende.
Kommissionen skal undersøge, hvilke
konsekvenser det ville have for borgernes retssikkerhed, og hvilke
konsekvenser det ville have for domstolenes økonomi, hvis
man gav mulighed for fri proces i sociale sager €" fri proces
på en sådan måde, at borgeren blev bevilget fri
proces efter gældende regler, medmindre det er
åbenbart, at den offentlige myndighed ikke har begået
fejl.
8. Inddrivelse af gæld
Mange, der har sociale problemer, har eller
får samtidig en stor gæld. Den nye inddrivelseslov vil
forhåbentlig forbedre retssikkerheden med hensyn til
inddrivelse, mens borgeren er på kontanthjælp, men der
er stadig behov for at se på problemer omkring
gældsinddrivelse over for borgere på
førtidspension og andre sociale ydelser. Ligesom der er god
grund til at se på inddrivelse i form af modregning, f.eks.
når en borger får efterregulering af
førtidspension, der så straks modregnes i offentlig
gæld, selv om det egentlig er penge, som borgeren har manglet
til almindelige fornødenheder, mens
pensionsansøgningen blev behandlet, og skulle have brugt til
f.eks. at købe nyt komfur i stedet for det, der er brudt
sammen.
Kommissionen skal undersøge
retssikkerheden i forbindelse med inddrivelse af gæld i
sociale sager
9. Beskyttelse af borgernes
personlige data
Der er mange meget følsomme persondata om
borgere, der modtager sociale ydelser. I takt med, at registre i
stigende omfang samkøres, forvaltninger lægges sammen
og der oprettes kvikskranker, borgerservicecentre m.v., er der
stort behov for at se på, hvordan borgernes følsomme
data beskyttes.
Kommissionen skal udarbejde forslag til
retningslinjer, der sikrer, at borgernes personlige data er
beskyttede i alle forhold
Samlet oversigt over
kommissionens arbejde:
€" Kommissionen skal redegøre for
fordele og ulemper ved omvendt bevisbyrde både i
klagesystemet og ved domstolene i sociale sager €"
»omvendt« forstået på den måde, at
systemet skal bevise, at det har ret, frem for at borgeren skal
bevise, at der er begået en fejl, altså på lige
fod med reglerne i strafferetten.
€" Kommissionen skal evaluere, hvordan loven
om uagtsomt socialbedrageri har virket i praksis, og om
bestemmelsen bør ophæves.
€" Kommissionen skal lave en oversigt over
ikkeproportionale sanktioner samt beskrive konsekvenserne for
borgerens retssikkerhed ved ændring af disse
bestemmelser.
€" Kommissionen skal redegøre for
fordele og ulemper, såfremt det offentlige skal betale en
bod/erstatning/godtgørelse til borgeren, hvis en offentlig
myndighed har begået en lovovertrædelse
Kommissionen skal klarlægge behovet og
mulighederne for at udvide tilbuddene om retshjælp til
borgerne.
Kommissionen skal udarbejde forslag til, hvad
der kan gøres for, at alle borgere får en klar
begrundelse og klagevejledning, som de kan forstå, også
selv om de måske er ordblinde eller har
funktionsnedsættelser.
Kommissionen skal undersøge, hvilke
konsekvenser det ville have for borgernes retssikkerhed, og hvilke
konsekvenser det ville have for domstolenes økonomi, hvis
man gav mulighed for fri proces i sociale sager €" fri proces
på en sådan måde, at borgeren blev bevilget fri
proces efter gældende regler, medmindre det er
åbenbart, at den offentlige myndighed ikke har begået
fejl.
Kommissionen skal undersøge
retssikkerheden i forbindelse med inddrivelse af gæld i
sociale sager.
Kommissionen skal udarbejde forslag til
retningslinjer, der sikrer, at borgernes personlige data er
beskyttede i alle forhold
Sammensætning af
kommissionen
Kommissionen bør have en bred
sammensætning, hvor det især sikres, at brugergrupperne
er repræsenteret, men kommissionen bør
selvfølgelig også have repræsentanter for
myndighederne. Følgende kunne overvejes i forbindelse med
sammensætningen: Loftsramte Eksperter,
Ældremobiliseringen, førtidspensionist-foreninger,
DSI, 3F, FOA, Socialpolitisk Forening, Retspolitisk Forening,
Socialrådgiverforeningen, Socialpædagogernes
Landsforbund, KL og regioner, Menneskerettighedsinstituttet,
Datatilsynet, en dommer, en juraprofessor i socialret og en ekspert
fra Den Sociale Højskole samt Socialministeriet og
Justitsministeriet.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en social retssikkerhedskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 100).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.