Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Statsministeren (Anders Fogh
Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Grønlands
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.
(Lovforslag nr. L 99).
Der er tale om genfremsættelse i
uændret form af lovforslag nr. L 126 om Grønlands
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler, fremsat den
18. november 2004.
Formålet med lovforslaget er at give
Grønlands landsstyre en udtrykkelig og generelt formuleret
adgang til selv €" på rigets vegne og uden
Udenrigstjenestens medvirken €" at forhandle og indgå de
i lovforslaget angivne typer af folkeretlige aftaler med fremmede
stater og internationale organisationer inden for
sagsområder, der er overtaget fuldt ud af de
grønlandske myndigheder.
Lovforslaget er en udmønting af
regeringens overordnede politik om at søge
rigsfællesskabet moderniseret og herunder inddrage
Grønland i udenrigspolitiske beslutninger, som særligt
vedrører Grønland.
Som følge af Grønlands stigende
internationale interessevaretagelse har internationale
forhandlinger, som alene berører Grønland, i
øget omfang været ført under ledelse af det
grønlandske landsstyre med Udenrigsministeriets medvirken.
For så vidt angår visse forvaltningsaftaler mellem
Grønland og visse nærtstående lande har der
udviklet sig en praksis, hvorefter Grønlands landsstyre
€" efter bemyndigelse i overensstemmelse med grundlovens
§ 19 - har forhandlet aftalen uden Udenrigstjenestens
medvirken, og alene med løbende underretning af
Udenrigstjenesten, af hensyn til muligheden for at varetage rigets
interesser.
Forslaget indebærer således, at
denne praksis etableres som en generel ordning for Grønlands
landsstyre med hensyn til de aftaler, der er omfattet af loven.
Fuldmagtens typiske anvendelsesområde
forventes at blive bilaterale aftaler med nabolandene og EU
vedrørende fiskeri, handelsforhold, dobbeltbeskatning,
kultur, forskning, undervisning, sociale forhold, miljø,
turisme og lignende emner.
Ordningen forudsætter et tæt
samarbejde mellem regeringen og landsstyret med henblik på,
at rigets samlede interesser ikke tilsidesættes. Det er
derfor forudsat, at landsstyret skal underrette regeringen forinden
og under hele forløbet i forbindelse med forhandling og
indgåelse af aftaler i medfør af ordningen.
Fuldmagten begrænser ikke regeringens og
Folketingets ansvar og beføjelser efter grundlovens §
19.
Fuldmagten vil ikke omfatte folkeretlige
aftaler, der berører forsvars- og sikkerhedspolitikken, samt
folkeretlige aftaler som skal gælde for Danmark eller som
forhandles inden for en mellemfolkelig organisation, hvoraf riget
er medlem.
Lovforslaget er et resultat af
drøftelser mellem regeringen og Grønlands landsstyre.
Forslaget har været forelagt for Grønlands Landsting,
der har tilsluttet sig forslaget med 18 stemmer for og ingen
imod.
Idet jeg henviser til de bemærkninger,
der ledsager forslaget, skal jeg tillade mig at anbefale det til
Folketingets velvillige behandling.