L 96 Forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven.

(Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l96_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)

(Lovforslag nr. L 96).

Som led i regeringens Fairplay-kampagne for at skabe et samfund, hvor der konkurreres på lige vilkår virksomhederne imellem fremsættes en række forslag til bekæmpelse af sort arbejde og virksomhedssnyd. Lovforslaget er et af en række forslag, der bliver fremsat af blandt andet Beskæftigelsesministeriet, Miljøministeriet og Skatteministeriet.

Forslaget indeholder følgende initiativer:

1. Der forslås ændringer i spilafgiftsloven, hvor der indføres en hjemmel for de statslige told- og skattemyndigheder til at videregive oplysninger til Dansk Tipstjeneste A/S om en forhandlers overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen til brug for Tipstjenestens vurdering af om en forhandlerkontakt skal ophæves.

2. Med henblik på at skærpe mulighederne for at afsløre anvendelsen af sort arbejde og andre former for virksomhedssnyd forslås det, at told- og skattemyndighederne fremover også kan gennemføre kontrol der, hvor den erhvervsdrivende eller dennes ansatte fysisk udfører arbejdet, dvs. ude på arbejdsstedet. Skattemyndighederne kan således få adgang til at foretage kontrol på f.eks. byggepladser for ved selvsyn at konstatere, om der er overensstemmelse mellem de oplysninger, man har fået fra hovedentreprenøren om f.eks. underentreprenører og ansatte, og den faktiske virkelighed ude på arbejdsstedet.

3. I dag er et af problemerne i forbindelse med myndighedernes kontrolbesøg, at én eller flere ansatte påstår, at det er deres første arbejdsdag. Det er opfattelsen, at oplysningen om, at "det er første arbejdsdag" ofte reelt dækker over personer, der udfører sort arbejde. For at sikre, at der sker en registrering af ansatte allerede fra ansættelsens første dag foreslås det, at de statslige told- og skattemyndigheder, får mulighed for at pålægge en virksomhed at føre en såkaldt "logbog", hvori arbejdsgiveren skal registrere en række oplysninger om de ansatte allerede fra den første dags ansættelse. Kun virksomheder, der ikke på anden måde registrerer de ansatte gennem lønregistrering, eller som udarbejder ansættelseskontrakter for de ansatte inden ansættelsen, skal kunne pålægges et krav om at føre en "logbog".

Forslaget om kontrol på arbejdsstedet og "logbogen" skal ses i sammenhæng med et forslag, der fremsættes af Beskæftigelsesministeriet.

4. Et af de problemer, der oftest konstateres i forbindelse med skattemyndighedernes kontrol-besøg er, at bogførings- og regnskabsmateriale er mangelfuldt eller ikke findes. Lovforslaget indeholder derfor forslag til, at skattemyndighederne skal kunne lade en revisor udarbejde regnskabet for en erhvervsdrivende på dennes regning. Forslaget giver skattemyndighederne et ekstra redskab til at sikre, at de erhvervsdrivende overholder deres selvangivelses- og regnskabspligt efter skatte- og regnskabslovgivningen. Forslaget er således et supplement til skattetillæg, daglige bøder og skønsmæssige ansættelser.

5. Det kan i relation til pant- og retursystemet for emballager til øl og visse læskedrikke konstateres, at de fleste overtrædelser af reguleringen handler om manglende tilmelding af importørerne og emballagerne til systemet samt manglende pantmærkning af engangsemballagerne. For at forebygge denne omgåelse foreslås det, at hjemmelsgrundlaget præciseres.

Det har i praksis måtte konstateres, at salg af f.eks. øl og visse læskedrikke i upantmærkede engangsemballager fortsætter uhindret efter et tilsynsbesøg, hvor manglende overholdelse af pantreguleringen er påtalt. For at formålet med tilsynet ikke forspildes og for generelt at forebygge yderligere overtrædelser, foreslås der derfor indført en adgang for tilsynsmyndigheden til at beslaglægge de af en ordning omfattede produkter, varer eller emballager efter reglerne i retsplejelovens kapitel 74 eller tage produkterne mv. i bevaring. Denne beslaglæggelse eller bevaring skal kunne opretholdes, indtil der er foretaget lovliggørelse af forholdet.

Desuden vil der blive mulighed for at tage emballager i bevaring, som ikke overholder reglerne om tilmelding og mærkning, og som standses under transporten mellem det danske toldområde og toldområdet i et andet EU-land.

6. I forhold til den tidligere fremsættelse af lovforslaget foreslås det desuden, at der i en række skatte- og afgiftslove indsættes en direkte henvisning til straffelovens § 289. Ændringerne indebærer, at grove overtrædelser kan straffes efter straffelovens § 289, og derfor forslås det, at normalstrafferammen for overtrædelser af de omhandlende bestemmelser i skatte- og afgiftslovgivningen er bøde og fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

Forslaget skønnes at være provenuneutralt.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.