L 94 Forslag til lov om beskatning af søfolk.

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l94_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om beskatning af søfolk

(Lovforslag nr. L 94).

Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 162, som blev fremsat den 12. januar 2005, og som bortfaldt ved udskrivelsen af valg til Folketinget.

EU-Kommissionen har udsendt nogle nye retningslinier for statsstøtte til søtransportsektoren. Dette gør det nødvendigt at ændre reglerne for beskatning af søfolk, som arbejder ombord på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister €" den såkaldte DIS-ordning.

Regeringen ønsker samtidig at forenkle reglerne for beskatning af søfolk. Disse regler findes i øjeblikket spredt rundt i tre forskellige love, og en del af regelsættet udgøres af nogle bemyndigelser til skatteministeren til at meddele dispensationer.

Regeringen ønsker at samle de regler, der skal gælde for beskatning af søfolk, på ét sted. Regeringen ønsker også at få gjort op med dispensationssystemet. Reglerne skal bygge på objektive kriterier og ikke andet. Søfolk og rederier skal kunne læse ud af loven, hvad der gælder.

Regeringen foreslår derfor, at den nuværende sømandsfradragslov ophæves, og at samtlige regler om beskatning af søfolk samles i en ny lov om beskatning af søfolk.

De vigtigste ændringer i forhold til de gældende regler er følgende:

€" DIS-ordningen (beskatning af søfolk) vil fremover kunne anvendes, når sømanden arbejder ombord på et skib, som ville kunne omfattes af tonnageskatteordningen (beskatning af rederier). Begge ordninger er statsstøtteordninger, som hviler på samme EU-retlige grundlag. Derfor bør de også have fælles anvendelsesområde.

€" Det nuværende dispensationssystem i sømandsfradragsloven og efter praksis også i DIS-ordningen afskaffes. Reglerne kommer herefter alene til at hvile på et objektivt grundlag.

€" Sømandsfradraget, som i sin nuværende udformning er ganske kompliceret, erstattes med et fast fradrag. Det er en forenkling af reglerne.

€" Den nuværende opdeling af fartområder i udenrigsfart, nærfart og begrænset fart forenkles, så der fremover kun skelnes mellem begrænset fart og anden fart. Det er også en forenkling af reglerne.

€" Det gøres muligt for ejere af sandsugerfartøjer at modtage statsstøtte til arbejdsrelaterede omkostninger inden for de begrænsninger, som EU-retningslinierne sætter. Det vil ske i form af en refusionsordning.

DIS-ordningen er som nævnt i EU-retlig forstand en statsstøtteordning, og ændringer i DIS-ordningen skal derfor godkendes af Kommissionen, før de kan iværksættes. Lovforslaget er sin helhed blevet notificeret med henblik på Kommissionens godkendelse.

Efter statsstøtteretningslinierne skal den nye DIS-ordning kunne træde i kraft pr. 1. juli 2005, men det forudsætter, at Kommissionens godkendelse til den tid foreligger. Ellers må det blive senere. Det er hensigten, at ændringerne i sømandsfradraget skal anvendes fra og med indkomståret 2006.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til tingets velvillige behandling.