Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) og lov
om vandforsyning m.v. (Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår organisering af myndighederne
m.v.)
(Lovforslag nr. L 92).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Forslaget er således et led i udmøntningen af
regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en
strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Som det fremgår af strukturaftalens
kapitel 13, ønsker forligspartierne overordnet set, at der
på natur- og miljøområdet gennemføres en
forenklet arbejdsdeling, der skaber større lokalt engagement
og ansvar omkring opgaveløsningen og samtidig sikrer
overordnede nationale og internationale interesser på
området. Staten skal således bl.a. tage sig af det
overordnede ansvar for sektorplanlægningen og sager om
påbud om forsyningspligt efter vandforsyningsloven, ligesom
staten efter udmøntningsplanen fortsat har ansvaret for det
nationale miljø- og naturovervågningsprogram.
Regionerne får høringsret og mulighed for at komme med
indspil til statslige planforslag, samt en koordinerende og
mæglende rolle i forhold til kommunerne i relation til
planlægning. Endelig varetager kommunerne hovedparten af den
konkrete myndighedsudøvelse og håndhævelse inden
for vandforsyningsloven.
Det bemærkes, at der er nedsat et
kvalitetsstyringsudvalg, som skal komme med forslag til udformning
af en kvalitetsstyringsordning. Ordningen skal styrke de decentrale
natur- og miljøadministrationer og dermed bidrage til at
sikre borgere og virksomheder en effektiv og ensartet
administration og skal tillige sikre en koordination af de faglige
spørgsmål, der forudsætter en indsats på
tværs af kommunegrænser. Udvalgsarbejdet skal danne
grundlag for eventuel fremsættelse af lovforslag i
folketingssamlingen 2005/06.
Lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven)
Lovforslaget indebærer, at
miljøministeren overtager amtsrådenes pligt til at
udarbejde vand- og Natura 2000-planerne indeholdende basisanalyse,
målfastsættelse og et indsatsprogram. Her
fastlægges retningslinjerne for kommunernes
efterfølgende planlægning og gennemførelse.
Det foreslås, at kommunerne på
grundlag af de statslige vand- og Natura 2000-planer skal udarbejde
og vedtage handleplaner for den konkrete og lokale indsats efter en
offentlig høringsfase og med nærmere fastsatte
tidsfrister. Såvel miljøministeren som andre
berørte kommunalbestyrelser kan fremsætte indsigelser
mod forslag til handleplaner. Kan der ikke opnås enighed
efter mægling/forhandling, træffer ministeren
afgørelse. Der foreslås endvidere indført en
klageadgang over disse handleplaner.
Regionsrådene tillægges i
lovforslaget en høringsret og en mulighed for at komme med
indspil til vand- og Natura-2000 planerne, idet der som noget nyt
foreslås indført en idefase. Udover
regionsrådene og kommunalbestyrelserne får også
borgere og organisationer i denne fase mulighed for at komme med
indspil til den statslige vand- og Natura 2000-planlægning
allerede på et tidligt tidspunkt i arbejdsprocessen.
Regionsrådene tillægges endvidere
en koordinerende rolle for så vidt angår de kommunale
bidrag, der kommer i idefasen, ligesom det foreslås, at
regionsrådene efter anmodning kan indkalde til mægling
i tilfælde af uenighed mellem berørte
kommunalbestyrelser omkring de kommunale handleplaner.
Det foreslås desuden, at nogle af
bemyndigelserne til miljøministeren til udstedelse af
bekendtgørelser ophæves, idet opgaverne nu
overgår til miljøministeren. Det foreslås
samtidig, at der gives miljøministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om de kommunale handleplaners
indhold, til at præcisere dele af processen for disses
vedtagelse, og til at fastsætte den nærmere
afgrænsning i havet af den enkelte kommunes kompetence.
Det foreslås, at Danmark inddeles i
følgende vanddistrikter: 1. Sjælland/Lolland-Falster,
2. Bornholm, 3. Jylland/Fyn med øer med undtagelse af de
grænseoverskridende vandløbsoplande i
Sønderjylland, og 4. De grænseoverskridende
vandløbsoplande i Sønderjylland.
Lovforslagets bestemmelser om
ikrafttrædelse indebærer bl.a., at
miljøministeren skal fastsætte tidspunktet for,
hvornår en række ændringer vedrørende
vandopgaverne kan træde i kraft, dog senest den 1. januar
2007. Amtsrådenes ansvarsområder som
vanddistriktsmyndighed kan således løbende overdrages
til staten, idet dog amtskommunerne fra dette tidspunkt og indtil
den 1. januar 2007 bistår miljøministeren efter dennes
nærmere bestemmelse. Desuden indebærer lovforslaget, at
basisanalysen til Natura 2000-planen, som amterne er i gang med at
udarbejde, og som først skulle være færdig til
offentliggørelse i 2008, skal færdiggøres og
afleveres til miljøministeren i 2006. Dette sikrer, at
overdragelsen af kompetencen tidsmæssigt afpasses de opgaver,
der skal udføres i 1. planperiode (2004 til 2015) samt
sikrer, at det igangværende arbejde ude i amterne anvendes i
forbindelse med den statslige planlægning.
Lov om vandforsyning
Lovforslaget indebærer, at
kommunalbestyrelserne overtager de fleste af amtsrådenes
gældende beføjelser. Således foreslås det,
at kommunalbestyrelsen bliver ansvarlig for udarbejdelse af
indsatsplaner til beskyttelse af vandressourcerne og for
koordinationsforaene, der som hidtil skal bistå med
indsatsplanerne. Det bliver derfor også kommunalbestyrelsen,
der efter forslaget fremover skal fastsætte og opkræve
gebyrer til bl.a. udarbejdelse af indsatsplaner. Samtidig
foreslås det, at kommunalbestyrelserne selv skal påse,
at indsatsplaner og vandforsyningsplaner ikke strider mod
vandplanerne efter miljømålsloven, kommuneplaner og
evt. statslige forudsætninger for planlægningen.
Meddelelse af indvindingstilladelser har
hidtil været delt mellem kommunalbestyrelsen og
amtsrådet. Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
fremover får ansvaret for alle indvindingstilladelser og de
dertil hørende tilladelser til vandforsyningsanlæg.
Ligeledes får kommunalbestyrelsen efter forslaget ansvaret
for alle tilladelser til bortledning eller sænkning af
grundvand, samt alle sager om påbud vedrørende
sløjfninger m.v. af boringer. Det samme gælder
spørgsmål om indskrænkning af vandforbruget ved
tørke mm..
Det foreslås endvidere, at
regionsrådet på anmodning fra en af
kommunalbestyrelserne kan indkalde disse til mægling i de
tilfælde, hvor der er uenighed mellem de berørte
kommunalbestyrelser omkring indsatsplanerne. Såfremt
mæglingen ikke resulterer i enighed, skal regionsrådet
neutralt forelægge sagen for miljøministeren, som
herefter træffer afgørelse.
Det foreslås herudover, at
miljøministeren overtager beføjelserne
vedrørende påbud om forsyningspligt efter kapitel 8.
Ministeren bliver desuden overordnet myndighed med hensyn til
vandforsyningsplaner, ligesom ministeren overtager
beføjelsen til at træffe afgørelse om
udførelse af nye almene vandforsyningsanlæg efter
forslag fra kommunalbestyrelsen og til at pålægge en
kommunalbestyrelse at tage sådanne spørgsmål op.
Ministeren får efter forslaget ligeledes beføjelsen
til at tilbagekalde indvindingstilladelser.
Endvidere foreslås kravet om, at
kommunale vandforsyningsregulativer skal stadfæstes af
miljøministeren, ophævet, idet dette ikke
længere vurderes at være nødvendigt.
Endelig foreslås en generel
ændring af klagereglerne. Hidtil har
Miljøklagenævnet være klagemyndighed for visse
afgørelser (visse sager vedrørende vandindvinding for
erhvervsvirksomheder), hvor miljøministeren har truffet
afgørelse som klagemyndighed. Med lovforslaget
foreslås det, at Miljø- klagenævnet bliver
eneste klageinstans i alle sager, der hidtil har kunnet indbringes
for ministeren (i praksis Miljøstyrelsen).
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.