Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. juni 2005
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) og lov om vandforsyning m.v.
(Udmøntning af kommunalreformen, for
så vidt angår
organisering af myndighederne m.v.)
§ 1
I lov nr. 1150 af 17. december 2003 om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder, (miljømålsloven)
foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1,
udgår »13«.
2. § 2, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Miljøministeren
er vanddistriktsmyndighed.«
3. § 2, stk. 4,
affattes således:
» Stk. 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler, der fraviger stk. 2 om antallet af
internationale vanddistrikter.«
4. § 3, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Statslige myndigheder,
regionsråd og kommunalbestyrelser er ved udøvelse af
beføjelser i medfør af lovgivningen bundet af
vandplanen og den kommunale handleplan og skal herunder sikre
gennemførelsen af indsatsprogrammet og den kommunale
handleplan.«
5. I § 3, stk. 3,
ændres »§§ 28-34« til:
»§§ 28-31«.
6.§ 4 affattes
således:
Ȥ 4. Vandplanen
skal være i overensstemmelse med del A i bilag 2 til
loven.
Stk. 2. Enhver revision skal herudover
være i overensstemmelse med del B i bilag 2 til
loven.«
7. I § 9, stk. 1,
ændres »Fødevareministeriet« til:
»Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender«.
8. § 9, stk. 2, og
§ 21,
stk. 2, ophæves.
9. I § 22 udgår
»og amtsrådet« to steder i stk. 1 og et sted i stk. 2.
10. I § 22, stk. 3,
udgår »samt regler om opgavefordelingen mellem
ministeren og amtsrådene«.
11.§ 27, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Miljøministeren
kan anmode kommunerne om oplysninger til brug for udarbejdelse af
statusrapporten, herunder bestemme, i hvilken form oplysningerne
skal indsendes.«
12. Efter § 27
indsættes i kapitel 10 efter overskriften
»Regler om tilvejebringelse«:
Ȥ 27 a. Forud for
udarbejdelse og revision af vandplanen indkalder
miljøministeren ved offentlig annoncering og med en frist
på mindst 6 måneder forslag m.v. Samtidig
offentliggøres resumé af basisanalysen,
arbejdsprogram med tidsplan og udkast til oversigt over de
væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver, som skal
løses.
Stk. 2. Ministeren fremsender de
indkomne forslag m.v. til regionsrådet, som koordinerer
forslag m.v. fra kommunalbestyrelserne i regionen. De koordinerede
forslag sendes til ministeren inden 8 uger efter modtagelsen.
Stk. 3. Ministeren sender det
offentliggjorte materiale, jf. stk. 1, til statslige,
regionale og kommunale myndigheder, hvis interesser
berøres.«
13.§ 28, stk. 1, affattes
således:
»Miljøministeren udarbejder for hvert
vanddistrikt en basisanalyse, jf. § 6, og en
statusrapport, jf. § 27, samt forslag til:
1) Udpegning af drikkevandsforekomster, jf.
§ 8.
2) Udpegning af skaldyrvande, jf.
§ 9.
3) Arbejdsprogram for tilvejebringelse af
vandplan, jf. § 5, nr. 2.
4) Oversigt over de væsentlige
vandforvaltningsmæssige opgaver, som skal løses, jf.
§ 5, nr. 3.
5) Vandplan, jf. § 4.«
14.§ 28, stk. 2-4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Når et forslag er
udarbejdet efter stk. 1, nr. 5, sender ministeren forslaget
til berørte statslige, regionale og kommunale myndigheder,
som kan fremsætte indsigelse mod forslag til prioriteringen
af foranstaltninger i det samlede indsatsprogram. Ministeren
fastsætter en frist for fremsættelse af
indsigelser.
Stk. 3. Ministeren vedtager et forslag
til vandplan på baggrund af stk. 1 og 2.«
15.§ 29,
stk. 1, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Efter udarbejdelse af de i § 28,
stk. 1, nr. 1-4, nævnte forslag henholdsvis efter vedtagelse
af et forslag til vandplan i henhold til § 28, stk. 3,
sørger miljøministeren for offentlig annoncering. Ved
annonceringen oplyser miljøministeren om fristen efter stk.
3«.
16. I § 29, stk. 3,
ændres »Vanddistriktsmyndigheden« til:
»Ministeren«.
17.§ 29, stk. 4-6 ,
affattes således:
»Stk. 4. Ministeren sender
forslaget til vandplan til statslige, regionale og kommunale
myndigheder, hvis interesser berøres.
Stk. 5. Efter udløbet af
fristen, jf. stk. 3, vedtager ministeren de i § 28,
stk. 1, nr. 1-5, nævnte forslag endeligt.
Stk. 6 .
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om, at de i
§ 28, stk. 1, nr. 1-5, nævnte forslag udleveres mod
betaling.«
18. I § 30, 1. pkt.,
ændres »det endelige forslag til vandplan« til:
»vedtagelsen af den endelige vandplan«, og i 2. pkt . ændres
»Vanddistriktsmyndigheden« til:
»Miljøministeren.«
19. I § 30, 3. pkt.,
udgår »-34«.
20. I § 31, stk. 1 og
2, ændres
»Vanddistriktsmyndigheden« til:
»Miljøministeren«.
21. I § 31, stk. 1, 1.
pkt., udgår »med de ændringer, der
måtte følge af proceduren efter § 32 eller
§ 34, stk. 2«.
22. I § 31, stk. 2,
ændres »miljøministeren og øvrige
statslige og kommunale myndigheder« til:
»kommunalbestyrelser, regionsråd og statslige
myndigheder«.
23. I § 31, stk. 3,
udgår »kravene til annoncering og offentlig
tilgængelighed, jf. stk. 1, herunder«.
24.Overskriften til kapitel
11 affattes således:
»Kommunale
handleplaner«.
25. I kapitel 11 indsættes
før § 32:
Ȥ 31 a.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en handleplan efter procedurerne i
§ 31 b-§ 31 e. Handleplanen skal nærmere
redegøre for, hvorledes vandplanen og dens indsatsprogram
vil blive realiseret inden for kommunens geografiske område
på land og for den kystnære del af vanddistriktet.
Stk. 2. Bestemmelsen i § 25,
stk. 2, finder tilsvarende anvendelse for foranstaltninger,
som er indeholdt i handleplanen.
Stk. 3. Ministeren fastsætter
nærmere regler om handleplanens indhold.
§ 31 b.
Kommunalbestyrelsen vedtager et forslag til en handleplan senest 6
måneder efter vandplanens offentliggørelse, jf.
§ 31, stk. 1, nr. 6. Kommunalbestyrelsen annoncerer
forslaget offentligt og oplyser om fristen efter stk. 5.
Forslaget skal være offentligt tilgængeligt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen sender
forslaget til handleplan, jf. stk. 1, til statslige, regionale
og kommunale myndigheder, hvis interesser berøres.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at forslaget til handleplan endvidere
skal sendes til andre, som bliver berørt heraf.
Stk. 4. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om kravene til annoncering og offentlig
tilgængelighed, jf. stk. 1, herunder at forslaget kan
udleveres mod betaling.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en frist på mindst 8 uger for
fremsættelse af indsigelser mod det i stk. 1
nævnte forslag.
§ 31 c.
Kommunalbestyrelsen vedtager en handleplan senest 1 år efter
vandplanens offentliggørelse.
Stk. 2. Hvis der i forbindelse med
udarbejdelse af forslag til handleplan foretages ændringer af
det offentliggjorte forslag, som på væsentlig
måde berører andre myndigheder eller borgere end dem,
der ved indsigelse har foranlediget ændringen, kan vedtagelse
af handleplanen ikke ske, før de pågældende har
haft lejlighed til at udtale sig. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en frist herfor. Hvis ændringen er så
omfattende, at der reelt foreligger et nyt forslag til handleplan,
skal procedurerne i §§ 31 a, 31 b, 31 d og 31 e
følges, og fristen i stk. 1 forlænges med 3
måneder.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen
sørger for offentlig annoncering af den vedtagne handleplan.
Ved annoncering skal der gives klagevejledning og oplysning om
klagefrist. Den endeligt vedtagne handleplan skal være
offentligt tilgængelig.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen sender den
vedtagne handleplan til miljøministeren.
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte
regler om, at de kommunale handleplaner endvidere skal sendes til
andre, som bliver berørt af handleplanerne.
Stk. 6. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om kravene til annoncering og offentlig
tilgængelighed, jf. stk. 3, herunder at de endeligt
vedtagne dokumenter kan udleveres mod betaling.
§ 31 d. Et
forslag kan ikke vedtages, hvis andre berørte
kommunalbestyrelser har modsat sig dette skriftligt over for
kommunalbestyrelsen inden udløbet af fristen efter
§ 31 b, stk. 5. Forslaget kan herefter først
vedtages, når der er opnået enighed mellem parterne om
de nødvendige ændringer.
Stk. 2. En indsigelse efter
stk. 1 skal være begrundet.
Stk. 3. Såfremt der ikke kan
opnås enighed blandt de berørte kommunalbestyrelser,
jf. stk. 1, om den nærmere udformning af handleplanen
for kommunen, skal regionsrådet efter anmodning indkalde til
mægling.
Stk. 4. Såfremt der ikke kan
opnås enighed, skal regionsrådet forelægge sagen
for miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse.
§ 31 e.
Miljøministeren kan til varetagelse af statslige interesser
eller opfyldelse af internationale forpligtelser fremsætte
indsigelse mod et forslag til handleplan inden udløbet af
fristen efter § 31 b, stk. 5. Forslaget kan herefter
først vedtages, når der er opnået enighed mellem
parterne om de nødvendige ændringer.
Stk. 2. Såfremt der ikke ved
forhandling kan opnås enighed, træffer ministeren
afgørelse.«
26.§§ 32-34
ophæves.
27. I § 35, stk. 1, og i
§ 46,
stk. 1, ændres »Amtsrådet« til:
»Miljøministeren«.
28. I § 35, stk. 1,
ændres »amtsrådets« til:
»miljøministerens og kommunalbestyrelsens«, og
som 2. pkt.
indsættes:
»Kommunalbestyrelsen opkræver gebyret
på vegne af ministeren«.
29. I § 35,
stk. 3, ændres »stk. 3-6« til: »stk.
3-7«.
30. I § 35 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Miljøministeren
meddeler den enkelte kommunalbestyrelse senest den 1. juli i
året før den aktuelle budgetperiode det beløb,
jf. stk. 1, som gebyret skal dække i
kommunen«.
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
31. I § 36, stk. 2,
ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«, og », Hovedstadens
Udviklingsråd« udgår.
32.§ 37, stk. 1,
affattes således:
»Miljøministeren udarbejder en Natura
2000-plan for de internationale naturbeskyttelsesområder.
Planen kan opdeles efter geografiske områder.«
33. Efter § 37
indsættes:
Ȥ 37 a.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en handleplan, jf.
§§ 46 a-46 e, til gennemførelse af Natura
2000-planen inden for kommunens geografiske
område på land og for den kystnære del af
vanddistriktet.«
34.§ 38 og § 39, stk. 2,
ophæves.
35.§ 42 affattes
således:
Ȥ 42.
Indsatsprogrammet, der udarbejdes på grundlag af
basisanalysen, foreliggende overvågningsdata og forslag m.v.,
jf. § 42 a, indeholder retningslinjer for
kommunalbestyrelsernes handleplaner. Indsatsprogrammet kan
indeholde konkrete forslag til handleplanerne.«
36. I kapitel 14 ændres
overskriften »Natura 2000-planens tilvejebringelse«
til: »Naturplanlægningens tilvejebringelse«.
37. Efter § 42
indsættes efter overskriften »Natura 2000-planens
tilvejebringelse«, der bliver til
»Naturplanlægningens tilvejebringelse«:
Ȥ 42 a. Forud for
udarbejdelse og revision af Natura 2000-planen indkalder
miljøministeren ved offentlig annoncering og med en frist
på mindst 6 måneder forslag m.v. Samtidig
offentliggøres resumé af basisanalysen.
Stk. 2. Ministeren fremsender de
indkomne forslag m.v. til regionsrådet, som koordinerer
forslag m.v. fra kommunalbestyrelserne i regionen. De koordinerede
forslag sendes til ministeren inden 8 uger efter
modtagelsen.«
38.§ 43, stk. 1,
affattes således:
»Miljøministeren offentliggør
ved annoncering et forslag til Natura 2000-plan. Ved annonceringen
oplyser ministeren om indsigelsesfristen, jf. stk. 4.
Forslaget skal være offentligt tilgængeligt.«
39. I § 43, stk. 3,
ændres » miljøministeren og andre
statslige« til: »statslige, regionale«, og 2. pkt. udgår.
40. I § 43, stk. 4, og
§ 45, stk. 2, 2.
pkt., ændres »Amtsrådet« til:
»Ministeren«.
41.§ 44 ophæves.
42. I § 45, stk. 1,
ændres »amtsrådet« til:
»miljøministeren«.
43. I § 45, stk. 2, 3.
pkt., ændres »§§ 43 og 44«
til: »§ 43«.
44.§ 45, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Ministeren
sørger efter udløbet af fristen i § 43,
stk. 4, for offentlig annoncering af den endeligt vedtagne
Natura 2000-plan. Ved annonceringen skal der gives klagevejledning
og oplysning om klagefrist. Planen sendes samtidig til de
regionale, kommunale og statslige myndigheder, hvis interesser
berøres.«
45. I § 46, stk. 2,
ændres »§§ 43-45« til:
»§§ 43 og 45«.
46. Efter § 46
indsættes:
Ȥ 46 a. Den
kommunale handleplan skal for nærmere afgrænsede
lokaliteter, internationale naturbeskyttelsesområder eller
naturtyper og arter indeholde:
1) Prioritering af kommunalbestyrelsens
forventede forvaltningsindsats i planperioden.
2) Angivelse af mål og forventet effekt for
de enkelte aktiviteter.
3) Forventede metoder og forvaltningstiltag, som
kommunalbestyrelsen vil tage i anvendelse for at forbedre
naturtilstanden eller fastholde gunstig bevaringsstatus.
Stk. 2. Handleplanen må ikke
stride imod retningslinjer fastsat i en Natura 2000-plan.
Stk. 3. Handleplanen skal ikke omfatte
offentligt ejede arealer, når der for sådanne arealer
foreligger en plan for forvaltningsindsatsen, der er i
overensstemmelse med de fastsatte mål for naturtilstanden. I
disse tilfælde skal handleplanen ledsages af en beskrivelse
af denne forvaltningsindsats.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal sikre
gennemførelse af en vedtaget handleplan.
Stk. 5. Miljøministeren skal
fastsætte nærmere regler om handleplanens indhold og
tilvejebringelse.
§ 46 b.
Kommunalbestyrelsen vedtager senest 6 måneder efter Natura
2000-planens offentliggørelse, jf. § 45,
stk. 3, eller offentliggørelse af en ændring
efter § 46, stk. 2, et forslag til en handleplan,
herunder ændring af handleplan. Kommunalbestyrelsen
annoncerer forslaget offentligt og oplyser om fristen efter stk. 2.
Forslaget skal være offentligt tilgængeligt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en frist på mindst 8 uger for
fremsættelse af indsigelser mod forslaget til handleplan.
§ 46 c.
Kommunalbestyrelsen vedtager senest 1 år efter Natura
2000-planens offentliggørelse den endelige handleplan.
Stk. 2. Hvis der i forbindelse med
udarbejdelse af det endelige forslag til handleplan foretages
ændringer af det offentliggjorte forslag, som på
væsentlig måde berører andre myndigheder eller
borgere end dem, der ved indsigelse har foranlediget
ændringen, kan vedtagelse af handleplanen ikke ske,
før de pågældende har haft lejlighed til at
udtale sig. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist herfor.
Hvis ændringen er så omfattende, at der reelt
foreligger et nyt forslag til handleplan, skal procedurerne i
§§ 46 a, 46 b, 46 d og 46 e følges og fristen
i stk. 1 forlænges med 3 måneder.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen
sørger for offentlig annoncering af den vedtagne handleplan.
Ved annoncering skal der gives klagevejledning og oplysning om
klagefrist. Den endeligt vedtagne handleplan skal være
offentligt tilgængelig.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen sender den
vedtagne handleplan til miljøministeren.
§ 46 d. Et
forslag til handleplan kan ikke vedtages, hvis andre berørte
kommunalbestyrelser har modsat sig dette skriftligt over for
kommunalbestyrelsen inden udløbet af fristen efter
§ 46 b, stk. 2. Forslaget kan herefter først
vedtages, når der er opnået enighed mellem parterne om
de nødvendige ændringer.
Stk. 2. En indsigelse efter
stk. 1 skal være begrundet.
Stk. 3. Såfremt der ikke kan
opnås enighed blandt de berørte kommunalbestyrelser,
jf. stk. 1, om den nærmere udformning af handleplanen for det
konkrete Natura 2000-område, jf. § 46 a, skal
regionsrådet efter anmodning indkalde til mægling.
Stk. 4. Såfremt der ikke kan
opnås enighed, skal regionsrådet forelægge sagen
for miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse.
§ 46 e.
Miljøministeren kan til varetagelse af statslige interesser
eller opfyldelse af internationale forpligtelser fremsætte
indsigelse mod et forslag til handleplan inden udløbet af
fristen efter § 46 b, stk. 2. Forslaget kan herefter
først vedtages, når der er opnået enighed mellem
parterne om de nødvendige ændringer.
Stk. 2. Såfremt der ikke ved
forhandling kan opnås enighed, træffer ministeren
afgørelse.«
47.§ 47 affattes
således:
Ȥ 47.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af Natura 2000-planen, kommunale
handleplaner og forslag hertil, herunder om betaling for udlevering
af dokumenter.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om, at de kommunale handleplaner og forslag hertil skal
sendes til andre, som bliver berørt heraf.«
48.§ 48 affattes
således:
Ȥ 48.
Regionsråd, kommunalbestyrelser og statslige myndigheder er
ved udøvelse af beføjelser i medfør af
lovgivningen bundet af en vedtaget Natura 2000-plan, herunder
vedtagne kommunale handleplaner.«
49.§ 49 ophæves.
50. I § 51, stk. 1,
udgår », amtsrådets, Hovedstadens
Udviklingsråds«.
51. I § 51, stk. 3,
ændres »59-67« til: »58 a-66«.
52. I § 52, stk. 1,
udgår »og amtsrådet«, og i stk. 2 ændres
»amtsrådet« til: »ministeren«.
53. Efter § 52
indsættes i kapitel
15 :
Ȥ 52 a.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
afgrænsningen i havet af den enkelte kommunes kompetence.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om ændring af bilag 1 og 2 til loven.«
54. I § 53 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. En endeligt vedtaget
kommunal handleplan kan påklages til
Miljøklagenævnet, for så vidt angår
indhold og tilvejebringelse, jf. §§ 31 a-31
e.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
55. I § 54 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Afgørelser
truffet efter § 46 c kan påklages til
Naturklagenævnet, for så vidt angår handleplanens
indhold og tilvejebringelse, jf. §§ 46 a-46
e.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
56. I § 57 indsættes
som stk.
2 :
»Stk. 2.
Miljøklagenævnet og Naturklagenævnet kan
træffe afgørelse om at fravige fristerne i
§§ 31 c og 46 c, for så vidt angår hele
eller dele af den kommunale handleplan i forbindelse med
afgørelser truffet efter stk. 1.«
57. Bilag 1 affattes
således:
58. Efter bilag 1 indsættes som bilag 2 :
BILAG 2
»VANDPLANER
A. Vandplanen skal indeholde
følgende:
1) En sammenfatning af basisanalysen, jf.
§ 6. Sammenfatningen skal omfatte:
1.1) En generel beskrivelse af vanddistriktets
karakteristika:
a) for overfladevand:
i) kortlægning af vandområdernes
beliggenhed og grænser
ii) kortlægning af typer af
overfladevandområder i vandløbsoplande og de
tilstødende kystvande
iii) identifikation af referenceforhold for de
forskellige typer af overfladevandområder
b) for grundvand:
i) kortlægning af grundvandsforekomsternes
beliggenhed og grænser.
1.2) Et resumé af betydende belastninger og
virkninger for overfladevandets og grundvandets tilstand fremkaldt
af menneskelig aktivitet, herunder:
i) skøn over punktkildeforurening
ii) skøn over forurening fra diffuse
kilder, herunder en oversigt over
arealanvendelsen,
iii) skøn over belastninger af vandets
kvantitative tilstand, herunder indvinding,
iv) analyse af menneskelige aktiviteters andre
påvirkninger af vandets tilstand.
2) Oplysning om beliggenhed af de beskyttede
områder, jf. § 7.
3) En udpegning af områder med
særlige drikkevandsinteresser, områder med
drikkevandsinteresser og områder med begrænsede
drikkevandsinteresser.
4) Kort over oprettede overvågningsnet, jf.
§ 22.
5) Kort, der viser tilstanden for overfladevand
(økologisk og kemisk), grundvand (kemisk og kvantitativt) og
beskyttede områder, jf. § 22.
6) Miljømål for overfladevand,
grundvand og beskyttede områder, jf. § 10, herunder
oplysninger om og begrundelser for de tilfælde, hvor der er
fastsat strengere miljømål, jf. § 18, og
mindre strenge miljømål, jf. §§ 16 og
17, hvor overfladevandområder er udpeget som kunstige eller
stærkt modificerede, jf. § 15, samt hvor den i
loven fastsatte tidsfrist er forlænget, jf.
§ 19.
7) Indsatsprogrammet, herunder den
økonomiske analyse, der skal udarbejdes i forbindelse
hermed, jf. § 25, og en sammenfatning af
indsatsprogrammet, herunder angivelse af, hvordan
miljømålene nås gennem programmet, samt på
hvilket grundlag prioriteringen af målene og virkemidler til
at opnå målene er foretaget.
7.1. Et resumé af de foranstaltninger,
der er nødvendige for at gennemføre
Fællesskabets lovgivning om beskyttelse af vand.
7.2. En rapport om, hvilke praktiske skridt og
foranstaltninger der er truffet for at anvende princippet om
dækning af omkostningerne ved vandanvendelse.
7.3. Et resumé af de foranstaltninger,
der er truffet for at opfylde kravene i §§ 8 og
13.
7.4. Et resumé af foranstaltningerne til
kontrol med indvinding og opmagasinering af vand, herunder
henvisning til registre og identifikation af tilfælde, hvor
der er gjort undtagelser.
7.5. Et resumé af de
kontrolforanstaltninger, der er vedtaget for punktkildeudledninger
og andre aktiviteter, der påvirker vandets tilstand, i
overensstemmelse med § 25.
7.6. Identifikation af tilfælde, hvor der
er givet tilladelse til direkte udledning til grundvandet.
7.7. Et resumé af de foranstaltninger,
der er truffet vedrørende prioriterede stoffer.
7.8. Et resumé af de foranstaltninger,
der er truffet for at forebygge eller reducere virkningerne af
forureningsuheld.
7.9. Et resumé af foranstaltningerne
under § 25 for vandforekomster, hvor målene i
kapitel 6 i loven ikke kan ventes opfyldt.
7.10. Nærmere oplysninger om, hvilke
supplerende foranstaltninger der anses for nødvendige for at
opfylde de opstillede miljømål.
7.11. Nærmere oplysninger om, hvilke
foranstaltninger der er truffet for at undgå stigende
forurening af marine vande.
8) En redegørelse for de betingelser,
hvorunder omstændigheder, der er ekstraordinære eller
ikke med rimelighed kunne have været forudset, kan
påberåbes, jf. § 11, stk. 2, herunder
fastlæggelse af passende indikatorer.
9) En sammenfatning af de foranstaltninger, der
er truffet med hensyn til oplysning og høring af
offentligheden, hvilke resultater der er opnået, og hvilke
ændringer i planen de har medført.
10) En liste over kommunalbestyrelser i
vanddistriktet.
11) Oplysning om adgang til de dokumenter og
oplysninger m.v., der er anvendt i forbindelse med udarbejdelsen af
vandplanen, og navnlig nærmere oplysninger om, hvilke
kontrolforanstaltninger der er vedtaget i medfør af
§ 25, og hvilke faktiske overvågningsdata der er
indsamlet i henhold til § 22.
12) En oversigt over supplerende planer for
deloplande, sektorer, problemer eller vandtyper samt en
sammenfatning af deres indhold.
B. Enhver revision af vandplanen skal
herudover indeholde følgende:
1) En vurdering af de fremskridt, der er gjort
for at opfylde miljømålene, herunder en
fremlæggelse af overvågningsresultaterne for den
forudgående planperiode i form af kort, og en
redegørelse for eventuelle miljømål, der ikke
er opfyldt.
2) En sammenfatning af eventuelle ændringer
foretaget efter offentliggørelsen af den forudgående
vandplan, jf. § 3, stk. 3.
3) En sammenfatning af og en redegørelse
for eventuelle foranstaltninger, der var planlagt i den
forudgående vandplan, men som ikke blev iværksat.
4) En oversigt over virkningerne af de
foranstaltninger, der er truffet eller skal
træffes.«
§ 2
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 130 af 26. februar 1999, som
ændret bl.a. ved § 10 i lov nr. 355 af 2. juni
1999, lov nr. 374 af 2. juni 1999, lov nr. 1273 af 20. december
2000, § 3 i lov nr. 466 af 7. juni 2001, § 34 i
lov nr. 145 af 25. marts 2002 og § 1 i lov nr. 1151 af
17. december 2003 og senest ved § 3 i lov nr. 1373 af 20.
december 2004, foretages følgende ændringer:
1. § 4, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
2.§ 5 affattes
således:
Ȥ 5.
Miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
styrelse eller tilsvarende institution til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er
truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.«
3.§ 6 affattes
således:
Ȥ 6.
Miljøministeren kan efter forhandling med KL (Kommunernes
Landsforening) fastsætte regler om, i hvilket omfang de
beføjelser, der efter kapitel 6 og 8 er henlagt til
ministeren, kan udøves af kommunalbestyrelsen, når der
foreligger vandforsyningsplaner vedtaget efter § 14
a.«
4. I § 7 udgår
»amtsrådet eller«.
5. I § 8 udgår
»og amtsrådenes«.
6.§ 12 affattes
således:
Ȥ 12. Til at
bistå sig ved udarbejdelsen af indsatsplaner, jf.
§ 13, opretter kommunalbestyrelsen et koordinationsforum
bestående af repræsentanter for vandforsyningerne i
kommunen, andre berørte myndigheder, jordbruget, industrien
og eventuelle andre relevante parter i kommunen.
Stk. 2. Såfremt en indsatsplan
udarbejdes i samarbejde med andre kommunalbestyrelser, skal
koordinationsforumet omfatte de involverede
kommunalbestyrelser.«
7. I § 13, stk. 1, 1. pkt.,
§ 22, stk. 4, § 23, stk. 3,
der bliver stk. 4, to steder i § 27, og i § 29, stk. 3,
ændres »amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«.
8. I § 13, stk. 1, 2.
pkt., og § 52,
stk. 2, ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
9. I § 13 a, stk. 2, og
§ 14 a,
stk. 1, ændres
»regionplanlægningen« til:
»kommuneplanlægningen«.
10.§ 13 b affattes
således:
Ȥ 13 b. Den, der
udarbejder en indsatsplan efter § 13 eller § 13
a, skal inddrage alle de berørte parter i forbindelse med
udarbejdelsen.
Stk. 2. En indsatsplan udarbejdet af
en kommunalbestyrelse efter § 13 eller § 13 a
kan ikke vedtages endeligt, hvis berørte kommunalbestyrelser
har modsat sig dette skriftligt over for kommunalbestyrelsen inden
12 uger efter, at de berørte kommunalbestyrelser har
modtaget det færdige udkast til planen. Forslaget kan
herefter først vedtages, når der er opnået
enighed mellem parterne om de nødvendige
ændringer.
Stk. 3. En indsigelse efter
stk. 2 skal være begrundet.
Stk. 4. Såfremt der ikke kan
opnås enighed blandt de berørte kommunalbestyrelser om
den nærmere udformning af indsatsplanen for kommunen, skal
regionsrådet efter anmodning indkalde til mægling.
Stk. 5. Såfremt der ikke kan
opnås enighed, skal regionsrådet forelægge sagen
for miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse.
Stk. 6. En indsatsplan udarbejdet af
ejeren af et alment vandforsyningsanlæg efter § 13
a kan ikke vedtages endeligt før 12 uger efter, at
kommunalbestyrelsen har modtaget det færdige udkast til
planen. Kommunalbestyrelsen påser, at bestemmelserne i
stk. 1, § 13 a, stk. 2, og yderligere
retningslinjer udstedt af ministeren efter § 15 eller
§ 16, stk. 1, er overholdt, samt at hensynet til
beskyttelsen af vandressourcerne i øvrigt er tilgodeset.
Hvis kommunalbestyrelsen inden udløbet af den i 1. pkt.
nævnte frist gør indsigelse mod udkastet, kan
indsatsplanen ikke vedtages endeligt, før der er
opnået enighed. Kan enighed ikke opnås mellem en
kommunalbestyrelse og en ejer af et alment
vandforsyningsanlæg, bortfalder indsatsplanen.
Stk. 7. Når en indsatsplan efter
§ 13 eller § 13 a er vedtaget, skal de
berørte grundejere og andre berørte parter have
skriftlig, individuel underretning herom og om indholdet af
planen.«
11.§ 13 c, stk. 1, 1.
pkt., ophæves, i 2.
pkt . udgår »inden for dens
beføjelser«, og i stk. 2 indsættes efter
»vedtaget efter«: »§ 13 og«.
12.§ 13 d, stk. 1-3,
ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 1-3.
13.§ 13 d, stk. 5,
der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ejeren af et alment
vandforsyningsanlæg skal, inden der indgås aftale efter
stk. 1, meddele indholdet af den påtænkte aftale
til kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen påser, at
aftalen ikke strider mod vandplanen, jf.
miljømålsloven, eller indsatsplaner vedtaget efter
§ 13 eller vil vanskeliggøre gennemførelsen
af disse planer. Fremsætter kommunalbestyrelsen inden en
frist af 2 uger indsigelse mod aftalen, kan denne ikke
indgås.«
14. I § 13 d, stk. 6,
der bliver stk. 3, udgår »og 4«.
15. I § 14, stk. 3 og
4, § 29,
stk. 2og 4, og
fire steder i § 32,
§ 45, stk. 1, § 46, stk. 1, og
§ 63,
stk. 2, ændres »Amtsrådet« til:
»Miljøministeren«.
16.§ 14 a, stk. 2 og
3, ophæves, og i
stk. 4 ,
der bliver stk. 2, udgår »vedtaget efter
stk. 2 og 3«.
17. I § 15, stk. 2,
ændres »amtsråd« til:
»kommunalbestyrelser«.
18. I § 16, stk. 4,
udgår »amtsrådets eller«.
19.§ 19 ophæves.
20.§ 20 affattes
således:
Ȥ 20.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til vandindvinding,
herunder:
1) Anlæg med en årlig indvinding af
grundvand på højst 3.000 m³, der ikke anvendes
til vanding af landbrugsafgrøder.
2) Vandforsyningsanlæg for mindre
bebyggelser på landet, for så vidt anlægget kan
forsyne hele bebyggelsen og indvindingen af grundvand højst
udgør 6.000 m³ årligt.
Stk. 2. Tilladelse til anlæg
omfattet af stk. 1, nr. 1, og som højst forsyner 4
husstande med vand til brug i husholdning og almindeligt landbrug,
kan kun nægtes, hvis det er praktisk muligt at skaffe
ejendommen eller ejendommene en anden hensigtsmæssig
vandforsyning på økonomisk rimelige vilkår,
eller hvis der må antages at være nærliggende
fare for, at kvaliteten af vandet i den ønskede
vandforsyning ikke vil opfylde de fastsatte krav til kvaliteten af
drikkevand eller i øvrigt vil blive
sundhedsfarlig.«
21. Tre steder i § 21 udgår
»eller amtsrådet, jf. §§ 19 og
20,«.
22. I § 22, stk. 4,
udgår »§ 19, nr. 2, og«.
23. I § 22 indsættes
som stk. 5 :
»Stk. 5. Stk. 4 finder ikke
anvendelse for anlæg omfattet af § 20, stk. 1,
nr. 1.«
24. I § 23, stk. 1 og
2, udgår », der
omfattes af § 20,«.
25. I § 23, stk. 1, 1.
pkt., ændres »udførelse og drift.«
til: »udførelse og drift, jf. dog stk. 3.«,
og i stk. 2, 1. pkt.,
ændres »andre retsregler.« til: »andre
retsregler, jf. dog stk. 3.«
26. I § 23 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder
ikke anvendelse for vandindvindinger omfattet af § 20,
stk. 1, nr. 1 eller 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
27.§ 26, stk. 1, 2.
pkt., affattes således: »Tilladelsen meddeles af
kommunalbestyrelsen, jf. dog § 27.«
28. I § 26, stk. 2,
ændres » § 20.« til:
Ȥ 20, bortset fra indvindinger omfattet af
§ 20, stk. 1, nr. 1 og 2.«
29.§ 29, stk. 3, 1.
pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om, at en eller flere ejendomme skal tilsluttes et
bestående alment vandforsyningsanlæg, hvis
tilslutningen findes ønskelig ud fra en samlet vurdering af
forholdene i et område eller ud fra den enkelte ejendoms
forhold.«
30.§ 29, stk. 3, 2.
pkt., ophæves.
31. I § 29, stk. 4,
udgår »og 3«.
32. I § 32, stk. 1, 3.
pkt., og § 45,
stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 29,
stk. 3, 3. pkt.,« til: »§ 29,
stk. 3, 2. pkt.,«.
33. I § 32, stk. 2, 3. pkt.,
§ 40, stk. 2, § 45, stk. 2 og
3, § 46,
stk. 3, to steder i § 47, § 48,
stk. 1 og 2 , og § 63,
stk. 1 , ændres
»amtsrådet« til:
»miljøministeren«.
34. I § 33, stk. 1,
ændres »for den myndighed, der kan meddele tilladelse
til den ændrede vandindvinding.« til:
»kommunalbestyrelsen.«
35. I § 36 udgår
»eller amtsrådet«.
36. I § 39, stk. 1,
udgår », amtskommunerne«.
37. I § 41 ændres
»amtskommuner« til: »kommuner«.
38. I § 42, stk. 2,
ændres »58 a-67« til: »58 a-66«.
39.§ 48, stk. 3,
ophæves.
40.§ 52 c affattes
således:
Ȥ 52 c.
Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer til dækning af
udgifter til
1) udarbejdelse af indsatsplaner for udpegede
indsatsområder, jf. § 13,
2) varetagelse af opgaver ved at oprette og lede
et koordinationsforum, jf. § 12, og
3) kommunalbestyrelsens administration forbundet
med opkrævning af gebyrer.
Stk. 2. Der kan opkræves et
samlet gebyr til dækning af de udgifter, der er omfattet af
stk. 1 og § 35 i lov om miljømål m.v.
for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder.
Stk. 3. Gebyrer fastsættes
forholdsmæssigt i forhold til den tilladte
indvindingsmængde meddelt efter § 20 for
tilladelser meddelt til indvinding af grundvand, dog undtaget
indvindinger omfattet af § 20, stk. 1, nr. 1 og
2.
Stk. 4. For tilladelser til indvinding
af grundvand til brug i jordbrugs- og dambrugserhvervet samt til
industriformål fastsættes gebyrer forholdsmæssigt
i forhold til en tredjedel af den tilladte indvindingsmængde.
Hvis den samlede tilladte indvindingsmængde for virksomheden
overstiger 25.000 m3 i en kommune, fastsættes
gebyret dog til en tredjedel af 25.000m3. Hvis den
samlede tilladte indvindingsmængde for virksomheden på
landsplan overstiger 25.000m3, skal virksomheden, hvis
den fremsender fornøden dokumentation, fritages for at
betale gebyr af mere end en tredjedel af 25.000m3.
Fritagelse for betaling af gebyr skal ske for den eller de mindste
indvindingstilladelser først. Er indvindingstilladelserne
lige store, vælger virksomheden, hvilken kommune
dokumentation indsendes til.
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om fritagelsesordningen herunder om, hvilken
dokumentation virksomheden skal fremsende, formkrav hertil,
tidsfrister m.v. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til samtidig med
opkrævningen at oplyse om adgangen til at opnå
fritagelse og om fremgangsmåden.
Stk. 6. For indvindinger af grundvand
omfattet af § 20, dog undtaget indvindinger omfattet af
§ 20, stk. 1, nr. 1 og 2, men som ikke kræver
tilladelse, jf. § 86, fastsættes gebyrer på
baggrund af den beregnede gennemsnitlige indvinding.
Stk. 7. Gebyrer som nævnt i
stk. 1 og 2 påhviler den, der har indvindingsretten, og
tilfalder kommunalbestyrelsen og miljøministeren.
Stk. 8. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at der skal betales rente ved manglende
eller for sen betaling af gebyrer opkrævet i henhold til
denne lov. Sker betaling ikke rettidigt, skal der fra sidste
rettidige indbetalingsdag for hver påbegyndt måned
betales 1,3 pct. i rente, dog mindst 50 kr.«
41.§ 53 a, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
42. I § 53 a, stk. 4,
der bliver stk. 3, ændres »stk. 1-3«
til: »stk. 1 og 2«.
43. I § 55, stk. 2,
ophæves 2. pkt.
44. I § 58, stk. 2,
ændres »Den myndighed, som kan meddele tilladelse til
vandindvindingsanlægget,« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
45. I § 59 a, 2. pkt.,
ændres »Den myndighed, som kan meddele tilladelse til
vandindvindingen,« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
46.§ 62, stk. 9,
ophæves.
47. I § 63 indsættes
som stk.
3 :
»Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte regler om, i hvilken form oplysningerne
anført i stk. 1 skal indsendes.«
48. I § 64, stk. 1,
udgår »amtsrådet,«.
49. I § 67 udgår
», amtsrådet«.
50. I § 69, stk. 3,
ændres »det pågældende amtsråd«
til: »den pågældende
kommunalbestyrelse«.
51.§ 70 affattes
således:
Ȥ 70.
Miljøministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelsen skal
føre register over de indvindingstilladelser, som er meddelt
inden for kommunen af en landvæsensret, et amtsråd
eller kommunalbestyrelsen.«
52.§ 72, stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsens og
miljøministerens afgørelser meddeles skriftligt til
den pågældende.«
53. I § 72, stk. 3,
ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens og miljøministerens«.
54. I § 73, stk. 1,
ændres »amtsrådets« til:
»miljøministerens«.
55. I § 74, stk. 1,
ændres »lov om offentlighed i forvaltningen« til:
»forvaltningsloven«.
56. I § 74 b udgår
»eller et amtsråd«.
57.§ 75 affattes
således:
Ȥ 75.
Følgende afgørelser kan påklages til
Miljøklagenævnet, jf. dog § 76:
1) Kommunalbestyrelsens
afgørelser.
2) Miljøministerens afgørelser
efter § 29, stk. 2 og 4, og § 32 samt
afgørelser i konkrete sager efter kapitel 8.«
58. I § 76, nr. 1,
udgår », amtsrådenes og Hovedstadens
Udviklingsråds«, og i nr. 4 udgår »og
amtsrådenes«.
59. I § 78, stk. 1, 2, 4
og 7, og § 79 ændres
»klagemyndigheden« til:
»Miljøklagenævnet«.
60. I § 78, stk. 1, 3 og
6, ændres
»klagemyndighedens« til:
»Miljøklagenævnets«.
61. I § 78, stk. 4,
ændres »Klagemyndighedens« til:
»Miljøklagenævnets«.
62.§ 80 affattes
således:
Ȥ 80.
Kommunalbestyrelsens og miljøministerens afgørelser
kan påklages af
1) afgørelsens adressat,
2) Sundhedsstyrelsen og
3) enhver, der må antages at have
individuel, væsentlig interesse i sagens udfald.
Stk. 2. Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund og
Forbrugerrådet kan påklage afgørelser efter
§ 20 om tilladelse til vandindvinding, afgørelser
efter § 21 om tilladelse til vandindvindingsanlæg
og afgørelser efter § 32 om tilbagekaldelse af
vandindvindingstilladelser, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Vandindvindingstilladelser
omfattet af § 20, stk. 1, nr. 1 og 2, er undtaget
fra klageadgangen i stk. 2. Det samme gælder tilladelser
efter § 21, der vedrører
vandindvindingstilladelser efter § 20, stk. 1, nr. 1
og 2.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
påklage miljøministerens afgørelser.«
63.§§ 81-83
ophæves.
64. I § 84, stk. 1, nr.
1, ændres »§ 14 a, stk. 4«
til: »§ 14 a, stk. 2«.
65. I § 84, stk. 2,
udgår »eller stadfæstes«, og efter
»loven« indsættes: »og i regulativer for
kommunale vandforsyningsanlæg, jf. § 55,
stk. 2«.
66.§§ 89 og 89 a ophæves.
§ 3
I lov nr. 1151 af 17. december 2003 om
ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om
miljøbeskyttelse, lov om forurenet jord og lov om
planlægning. (Ændringer som følge af lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder) foretages følgende
ændring:
1. § 5, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Miljøministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af de
ændringer, der følger af § 1, nr. 6-11 og
19, § 2, § 3 og § 4, stk. 2 og
3, jf. dog stk. 4. Ministeren kan fastsætte forskellige
ikrafttrædelsestidspunkter for de enkelte
vanddistrikter.«
§ 4
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2-9.
Stk. 2. Miljøministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
bestemmelserne i § 1, nr. 1-23, 26, 49, 50 og 52, eller
dele heraf, dog senest den 1. januar 2007. Ministeren kan desuden
fastsætte forskellige ikrafttrædelsestidspunkter for de
enkelte amter. Regionsrådenes rettigheder og pligter i disse
bestemmelser træder dog først i kraft den 1. januar
2007.
Stk. 3. Den eller de berørte
amtskommuner bistår indtil den 1. januar 2007 ministeren
vedrørende opgaver, som ministeren overtager efter
stk. 2. Ministeren træffer bestemmelse om bistanden
efter nærmere drøftelse med den eller de
berørte amtskommuner.
Stk. 4. § 1, nr. 30,
træder i kraft den 1. januar 2006, således at
ministeren senest den 1. juli 2006 meddeler den enkelte
kommunalbestyrelse det beløb, som gebyret skal dække i
kommunen for budgetperioden 2007.
Stk. 5. Amtsrådet udarbejder
basisanalysen, jf. § 40 i lov om miljømål
m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), for
Natura 2000-områderne på land og inden for den
kystnære del af vanddistriktet senest den 1. juli 2006.
Stk. 6. § 2, nr. 55, og
§ 4, stk. 5, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 7. § 1, nr. 51, og
§ 2, nr. 38, træder i kraft den 1. juli 2005.
Stk. 8. Lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen, herunder regler udstedt i medfør af loven,
finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med de opgaveflytninger
mellem amtskommunerne og staten, der sker i henhold til
§ 1, nr. 1-23, 26, 49, 50 og 52, i denne lov før
den 1. januar 2007.
Stk. 9. Stk. 8 træder i
kraft den 1. juli 2005.
§ 5
I det omfang regler i anden lovgivning
pålægger en myndighed at overholde retningslinjer i en
regionplan, og hvor det følger af denne lovgivning, at
forpligtelsen ændres til en forpligtelse til at overholde en
vandplan, skal den pågældende myndighed tillige
overholde retningslinjer i en regionplan, der midlertidigt, helt
eller delvis, er opretholdt i medfør af § 3,
stk. 1 eller 2, eller § 4, stk. 2, i lov om
ændring af lov om planlægning. (Udmøntning af
kommunalreformen).
§ 6
Stk. 1. Sager efter
vandforsyningsloven, jf. denne lovs § 2, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
amtsrådet, herunder af kommunalbestyrelserne i
Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner,
overføres til den kompetente kommunalbestyrelse henholdsvis
miljøministeren, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Uanset denne lovs
§ 2, nr. 10 og 16, behandler miljøministeren
indsigelser efter vandforsyningslovens § 13 b,
stk. 2, og § 14 a, stk. 3, der er indbragt for
miljøministeren inden lovens ikrafttræden, efter de
hidtil gældende regler.
Stk. 3. Sager efter
vandforsyningslovens § 29, stk. 2, jf. stk. 3,
jf. denne lovs § 2, nr. 29, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
amtsrådet, sendes tilbage til kommunalbestyrelsen med henblik
på, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse i
overensstemmelse med denne lovs § 2, nr. 29.
Stk. 4. Sager om stadfæstelse af
vandforsyningsregulativer for kommunale vandforsyningsanlæg,
jf. denne lovs § 2, nr. 43, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
miljøministeren, bortfalder.
Stk. 5. Klagesager efter
vandforsyningsloven, der ved lovens ikrafttræden ikke er
færdigbehandlet af miljøministeren, overføres
til Miljøklagenævnet, jf. dog stk. 7.
Stk. 6. Sager efter
vandforsyningsloven, der pr. 1. januar 2007 er indbragt for
Miljøklagenævnet som 3. instans, eller
afgørelser, som er truffet før den 1. januar 2007,
men som efter den 1. januar 2007 og inden klagefristens
udløb indbringes for Miljøklagenævnet som 3.
instans, færdigbehandles efter hidtil gældende regler,
jf. dog stk. 7.
Stk. 7. Klagesager efter
vandforsyningsloven, der er indbragt af Hovedstadens
Udviklingsråd, jf. denne lovs § 2, nr. 62, og som
ikke er færdigbehandlet af klageinstansen inden den 1. januar
2007, bortfalder.
Stk. 8. En indsatsplan vedtaget af
amtsrådet efter vandforsyningslovens § 13
opretholdes, indtil kommunalbestyrelsen ændrer eller
ophæver indsatsplanen eller, såfremt indsatsplanen
omfatter et geografisk område, der er større end den
enkelte kommune, den del af indsatsplanen, der vedrører den
pågældende kommunes geografiske område.