Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring lov om
miljøbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår organiseringen af myndigheder
m.v.)
(Lovforslag nr. L 91).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Forslaget er således et led i udmøntningen af
regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en
strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Som det fremgår af strukuraftalens
kapitel 13, ønsker forligspartierne overordnet set, at der
på natur- og miljøområdet gennemføres en
forenklet arbejdsdeling, der skaber større lokalt engagement
og ansvar omkring opgaveløsningen og samtidig sikrer
overordnede nationale og internationale interesser på
området.
Det bemærkes, at der er nedsat et
kvalitetsstyringsudvalg, som skal komme med forslag til udformning
af en kvalitetsstyringsordning. Ordningen skal styrke de decentrale
natur- og miljøadministrationer og dermed bidrage til at
sikre borgere og virksomheder en effektiv og ensartet
administration og skal tillige sikre en koordination af de faglige
spørgsmål, der forudsætter en indsats på
tværs af kommunegrænser. Udvalgsarbejdet skal danne
grundlag for eventuel fremsættelse af lovforslag i
folketingssamlingen 2005/06.
I relation til miljøbeskyttelseslovens
område fremgår det af aftalen, at staten tager sig af
helt særlige myndighedsopgaver. Statens opgaver omfatter
således blandt andet tilsynet med alle kommunale
spildevandsudledninger og de kommunale
affaldsbortskaffelsesanlæg, der har størst
forureningspotentiale. Kommunernes opgaver omfatter hovedparten af
den konkrete myndighedsudøvelse og håndhævelse
inden for miljøbeskyttelsesloven. Dog skal godkendelse og
tilsyn med en række særligt komplicerede virksomheder
varetages af staten.
På den baggrund indebærer dette
lovforslag, at amtsrådenes hidtidige ansvar for
grundvandsbeskyttelse, beskyttelse af vandindvinding, samt
spildevandsudledning som udgangspunkt overføres til
kommunalbestyrelserne.
Tilsvarende overføres amtsrådenes
beføjelser med hensyn til godkendelse og tilsyn med
særligt forurenende virksomheder til kommunalbestyrelserne,
dog således, at visse særligt forurenende virksomheder
får miljøministeren som myndighed. Den endelige
fordeling mellem miljøministeren og kommunalbestyrelserne
vil blive fastlagt i en bekendtgørelse med udgangspunkt i
anbefalingerne fra det såkaldte Myndighedsudvalg, der afgav
sin redegørelse den 9. november 2004. Udvalget pegede
på tre parametre, som bør være afgørende
for om kompetencen skal ligge hos ministeren eller
kommunalbestyrelserne. For det første hvor
miljømæssigt kompliceret virksomhederne er, og hvilken
miljømæssig risiko, der knytter sig til deres
produktion. For det andet hensynet til en rationel
tilrettelæggelse af miljøarbejdet hos virksomhederne,
og for det tredje hensynet til at sikre en høj faglighed og
mulighed for rationel tilrettelæggelse på
myndighedsside. Udvalget har udmøntet ovenstående i en
række kriterier, hvorefter et flertal i udvalget har
anbefalet, at i størrelsesorden 235 virksomheder vil ligge
hos ministeren.
I overensstemmelse med Myndighedsudvalgets
anbefalinger foreslås en ny bestemmelse, hvorefter
miljøministeren efter ansøgning fra en virksomhed
eller en kommunalbestyrelse herudover i væsentlige sager kan
beslutte at overføre godkendelses- og tilsynskompetencen
vedrørende listevirksomhed fra kommunalbestyrelsen til
ministeren.
Endvidere foreslås tilsynet (herunder
påbudskompetencen) med alle kommunale spildevandsudledninger
placeret hos ministeren. Det samme gælder de kommunale
affaldshåndteringsanlæg, der har størst
forureningspotentiale. Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
ministeren om fastlæggelsen heraf. Også
amtsrådenes pligt til generelt at føre overordnet
tilsyn med (overvåge) miljøtilstanden i omgivelserne
overføres til miljøministeren..
Det bemærkes, at Miljøministerens
beføjelser i vidt omfang forventes delegeret til en
styrelse.
Det foreslås herudover, at
regionsrådene får hjemmel til at give tilskud til
projekter, der bidrager til at realisere den ønskelige
fremtidige udvikling, som beskrevet i den regionale
udviklingsplan.
Endelig foreslås en generel
ændring af klagereglerne. Hidtil har
Miljøklagenævnet været klagemyndighed for en del
af de afgørelser, med hensyn til hvilke
Miljøstyrelsen har truffet afgørelse som
klagemyndighed (større eller principielle sager og sager
vedr. visse listevirksomheder) og enkelte sager, hvor
Miljøstyrelsen i dag er 1. instans. Med det foreliggende
lovforslag foreslås det, at Miljøklagenævnet
bliver eneste klageinstans i alle sager, der i dag kan indbringes
for miljøministeren (i praksis Skov- og Naturstyrelsen og
Miljøstyrelsen).
For at sikre at der ikke skabes mistillid til
kommunernes afgørelser pga. mistanke om at uvedkommende
hensyn har haft indflydelse, lovfæstes det nu at klage over
afgørelser efter § 42 ikke kan afskæres,
når kommunalbestyrelsens afgørelser vedrører
egne virksomheder. § 42 giver hjemmel til at udstede
påbud til andre virksomheder end listevirksomheder.
Bestemmelsen i § 92, der hidtil har været brugt til at
afskære klage over visse påbud efter § 42, bl.a.
sager om støj fra fritidshjem og børnehaver,
ændres nu således, at klage over afgørelser, der
vedrører kommunalbestyrelsens egne virksomheder, ikke kan
afskæres. Klageadgangen sikrer således, at en uvildig
myndighed (Miljøklagenævnet) kan få lejlighed
til at vurdere sager, hvor kommunalbestyrelsen har truffet en
afgørelse vedrørende egne virksomheder.
Lovændringerne vil i øvrigt
nødvendiggøre en gennemgang af en lang række af
de eksisterende bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel
i loven med henblik på konsekvensændringer som
følge af den ændrede myndighedsstruktur.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.