Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forurenet jord (Udmøntning af kommunalreformen)
(Lovforslag nr. L 90).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Forslaget er således et led i udmøntningen af
regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en
strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Af udmøntningsplanen fra september 2004
fremgår det, at regionerne overtager amternes opgaver efter
jordforureningsloven. Nogle af de meget borgernære
beføjelser på jordforureningsområdet
overføres til kommunerne, mens regionerne får det
bredere ansvar. Der er brug for en stram prioritering af den
offentlige indsats på jordforureningsområdet. Der er
behov for en betydelig faglig ekspertise og en ensartet praksis i
de meget varierende sager på området, som også
ofte kan have betydelige privatøkonomiske konsekvenser for
borgerne.
Dette lovforslag indebærer, at stort set
alle de opgaver, der i henhold til den gældende
jordforureningslov hidtil har været varetaget af
amtsrådene, overføres til regionsrådene. Herfra
gælder følgende undtagelser:
For det første følger
kompetencen til at meddele påbud og føre tilsyn med
virksomheder kompetencefordelingen efter reglerne i det samtidig
hermed fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse. I det omfang påbud og tilsyn med
virksomheder efter miljøbeskyttelsesloven overføres
fra amtsrådene til miljøministeren (visse
større, godkendelsespligtige virksomheder), sker det
tilsvarende i jordforureningsloven, mens kommunalbestyrelserne
giver påbud til og fører tilsyn med de øvrige
virksomheder.
For det andet tildeles kommunalbestyrelserne
den samlende myndighedsrolle på de meget borgernære
områder. Kommunalbestyrelserne får således
kompetencer dels i forhold til bortskaffelse og anvendelse af jord
og dels i forhold til udstedelse af påbud til grundejere om
mindre afværgetiltag på kortlagte, alment
tilgængelige udendørsarealer, samt udstedelse af
tilladelser €" bortset fra sager tilmeldt Oliebranchens
Miljøpulje €" til byggeri og anlægsarbejde
på og ændret anvendelse af kortlagte arealer til mere
følsom anvendelse. De sidstnævnte tilladelser
vedrørende bygge- og anlægsarbejder og ændret
arealanvendelse skal være i overensstemmelse med en indhentet
udtalelse fra regionsrådet.
Det foreslås endvidere, at Bornholms
kommunalbestyrelse varetager de opgaver, som efter loven er henlagt
til regionsrådet.
Herudover indeholder lovforslaget en ny
bestemmelse, der giver miljøministeren hjemmel til i
særlige tilfælde at pålægge et
regionsråd at gennemføre undersøgelses- og
afværgeforanstaltninger.
Det bemærkes, at der er nedsat et
kvalitetsstyringsudvalg, som skal komme med forslag til udformning
af en kvalitetsstyringsordning. Ordningen skal styrke de decentrale
natur- og miljøadministrationer og dermed bidrage til at
sikre borgere og virksomheder en effektiv og ensartet
administration og skal tillige sikre en koordination af de faglige
spørgsmål, der forudsætter en indsats på
tværs af kommunegrænser. Udvalgsarbejdet skal danne
grundlag for eventuel fremsættelse af lovforslag i
folketingssamlingen 2005/06.
Endelig indeholder lovforslaget en generel
ændring af klagereglerne. Hidtil har
Miljøklagenævnet været klagemyndighed (2.
klageinstans) for en del af de afgørelser, som
Miljøstyrelsen har truffet som klagemyndighed (større
eller principielle sager). Med dette lovforslag vil
Miljøklagenævnet blive eneste klageinstans i alle
sager, der hidtil har kunnet indbringes for ministeren (i praksis
Miljøstyrelsen).
En betydelig del af kommunalreformen vil
på jordforureningsområdet skulle gennemføres ved
en tilpasning af bekendtgørelser m.v., som er udstedt med
hjemmel i jordforureningsloven.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.