L 90 Forslag til lov om ændring af lov om forurenet jord.

(Udmøntning af kommunalreformen).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l90_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Miljøministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om forurenet jord (Udmøntning af kommunalreformen)

(Lovforslag nr. L 90).

Lovforslaget er en del af den lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Af udmøntningsplanen fra september 2004 fremgår det, at regionerne overtager amternes opgaver efter jordforureningsloven. Nogle af de meget borgernære beføjelser på jordforureningsområdet overføres til kommunerne, mens regionerne får det bredere ansvar. Der er brug for en stram prioritering af den offentlige indsats på jordforureningsområdet. Der er behov for en betydelig faglig ekspertise og en ensartet praksis i de meget varierende sager på området, som også ofte kan have betydelige privatøkonomiske konsekvenser for borgerne.

Dette lovforslag indebærer, at stort set alle de opgaver, der i henhold til den gældende jordforureningslov hidtil har været varetaget af amtsrådene, overføres til regionsrådene. Herfra gælder følgende undtagelser:

For det første følger kompetencen til at meddele påbud og føre tilsyn med virksomheder kompetencefordelingen efter reglerne i det samtidig hermed fremsatte forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse. I det omfang påbud og tilsyn med virksomheder efter miljøbeskyttelsesloven overføres fra amtsrådene til miljøministeren (visse større, godkendelsespligtige virksomheder), sker det tilsvarende i jordforureningsloven, mens kommunalbestyrelserne giver påbud til og fører tilsyn med de øvrige virksomheder.

For det andet tildeles kommunalbestyrelserne den samlende myndighedsrolle på de meget borgernære områder. Kommunalbestyrelserne får således kompetencer dels i forhold til bortskaffelse og anvendelse af jord og dels i forhold til udstedelse af påbud til grundejere om mindre afværgetiltag på kortlagte, alment tilgængelige udendørsarealer, samt udstedelse af tilladelser €" bortset fra sager tilmeldt Oliebranchens Miljøpulje €" til byggeri og anlægsarbejde på og ændret anvendelse af kortlagte arealer til mere følsom anvendelse. De sidstnævnte tilladelser vedrørende bygge- og anlægsarbejder og ændret arealanvendelse skal være i overensstemmelse med en indhentet udtalelse fra regionsrådet.

Det foreslås endvidere, at Bornholms kommunalbestyrelse varetager de opgaver, som efter loven er henlagt til regionsrådet.

Herudover indeholder lovforslaget en ny bestemmelse, der giver miljøministeren hjemmel til i særlige tilfælde at pålægge et regionsråd at gennemføre undersøgelses- og afværgeforanstaltninger.

Det bemærkes, at der er nedsat et kvalitetsstyringsudvalg, som skal komme med forslag til udformning af en kvalitetsstyringsordning. Ordningen skal styrke de decentrale natur- og miljøadministrationer og dermed bidrage til at sikre borgere og virksomheder en effektiv og ensartet administration og skal tillige sikre en koordination af de faglige spørgsmål, der forudsætter en indsats på tværs af kommunegrænser. Udvalgsarbejdet skal danne grundlag for eventuel fremsættelse af lovforslag i folketingssamlingen 2005/06.

Endelig indeholder lovforslaget en generel ændring af klagereglerne. Hidtil har Miljøklagenævnet været klagemyndighed (2. klageinstans) for en del af de afgørelser, som Miljøstyrelsen har truffet som klagemyndighed (større eller principielle sager). Med dette lovforslag vil Miljøklagenævnet blive eneste klageinstans i alle sager, der hidtil har kunnet indbringes for ministeren (i praksis Miljøstyrelsen).

En betydelig del af kommunalreformen vil på jordforureningsområdet skulle gennemføres ved en tilpasning af bekendtgørelser m.v., som er udstedt med hjemmel i jordforureningsloven.

Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.