L 9 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af straffeloven. (Forældelse, skærpelse af straffen for
falske afsonere m.v.).
Fremsat den 23. februar 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Forældelse, skærpelse af
straffen for falske afsonere m.v.)
§ 1
I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 21. september 2004, foretages
følgende ændringer:
1.§ 93, stk. 1, nr.
1, affattes således:
» § 93.
Forældelsesfristen er
1) 2 år, når der ikke er hjemlet
højere straf end fængsel i 1 år for
overtrædelsen.«
2.§ 93, stk. 2 og
3 , affattes
således:
» Stk. 2 .
Forældelsesfristen er i intet tilfælde mindre end 5
år for
1) overtrædelse af denne lovs
§ 296, stk. 2, § 297, stk. 2, og
§ 302, stk. 2,
2) overtrædelse af skatte-, told-, afgifts-
eller tilskudslovgivningen, hvorved der opnås eller kan
opnås uberettiget vinding.
Stk. 3. For overtrædelse af
denne lovs § 223, stk. 1, og §§ 224
og 225, jf. § 223, stk. 1, er
forældelsesfristen i intet tilfælde mindre end 10
år.«
3. Efter § 93
indsættes som § 93
a :
» § 93 a. Når
en lovovertrædelse er omfattet af en af Danmark
tiltrådt mellemfolkelig overenskomst, ifølge hvilken
strafansvaret er uforældeligt, indtræder
forældelse ikke.«
4.§ 94, stk. 5,
affattes således:
» Stk. 5 .
Forældelsesfristen afbrydes, når den
pågældende gøres bekendt med sigtelsen, eller
når anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt, hvorved
den pågældende sigtes for overtrædelsen.
Forældelsesfristen for en juridisk persons ansvar kan
afbrydes over for en person, der efter retsplejelovens
§ 157 kan modtage forkyndelser på den juridiske
persons vegne.«
5. § 97 a, stk. 1 og
2 , affattes
således:
» § 97 a. Hvis der
ikke forinden er indgivet begæring om udpantning, bortfalder
bøde efter
1) 5 år, når bøden ikke
overstiger 10.000 kr., og
2) 10 år, når bøden overstiger
10.000 kr.
Stk. 2. Forvandlingsstraf for
bøde bortfalder efter 3 år, medmindre dens
fuldbyrdelse er påbegyndt forinden. For bøde på
over 10.000 kr. er fristen dog 5 år.«
6. I § 164, stk. 3,
ændres »6 måneder« til: »1
år«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. juli 2005.
Stk. 2. § 1, nr. 6,
træder dog i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
§ 3
Stk. 1. Loven gælder
ikke for Grønland og Færøerne.
Stk. 2. Lovens § 1 kan dog
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning
............................................................................................... | 3 |
2. | Strafferammers betydning for
forældelse af strafansvar
........................ | 4 |
| 2.1. | Gældende ret
...................................................................................... | 4 |
| 2.2. | Brydensholt-udvalgets overvejelser
...................................................... | 5 |
| 2.3. | Straffelovrådets overvejelser
............................................................... | 6 |
| 2.4. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 7 |
3. | Forældelsesafbrydelsens
form
................................................................ | 7 |
| 3.1. | Gældende ret
...................................................................................... | 7 |
| 3.2. | Brydensholt-udvalgets overvejelser
...................................................... | 8 |
| 3.3. | Straffelovrådets overvejelser
............................................................... | 8 |
| 3.4. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 8 |
4. | Retsvirkningerne af
forældelsesfristens afbrydelse
.............................. | 8 |
| 4.1. | Gældende ret
...................................................................................... | 8 |
| 4.2. | Brydensholt-udvalgets overvejelser
...................................................... | 9 |
| 4.3. | Straffelovrådets overvejelser
............................................................... | 9 |
| 4.4. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 9 |
5. | Forældelse af juridiske
personers ansvar
.............................................. | 9 |
| 5.1. | Gældende ret
...................................................................................... | 9 |
| 5.2. | Brydensholt-udvalgets overvejelser
...................................................... | 10 |
| 5.3. | Straffelovrådets overvejelser
............................................................... | 10 |
| 5.4. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 10 |
6. | Forældelse af bøder
................................................................................ | 10 |
| 6.1. | Gældende ret
...................................................................................... | 10 |
| 6.2. | Straffelovrådets overvejelser
............................................................... | 11 |
| 6.3. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 12 |
7. | Skærpelse af straffen for
den, som tilskynder en anden til at afsone i sit sted, samt for
falske afsonere
............................................................ | 12 |
| 7.1. | Gældende ret
...................................................................................... | 12 |
| 7.2. | Retspraksis
......................................................................................... | 12 |
| 7.3. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 12 |
8. | Lovforslagets økonomiske
og administrative konsekvenser ............... | 13 |
9. | Hørte myndigheder mv
........................................................................... | 14 |
1. Indledning
1.1. Med lovforslaget
gennemføres en revision af straffelovens generelle regler om
forældelse af strafansvar. Denne del af lovforslaget bygger
på Straffelovrådets betænkning nr. 1441/2004 om
visse forældelsesretlige spørgsmål samt
betænkning nr. 1438/2004 fra Justitsministeriets udvalg om
økonomisk kriminalitet og datakriminalitet
(Brydensholt-udvalget) om forældelse af strafansvaret for
særlovsovertrædelser m.v.
Lovforslaget har desuden til formål at
skærpe straffen for den, som tilskynder en anden til at
afsone en fængselsstraf i sit sted, samt for falske
afsonere.
Lovforslaget er en uændret
genfremsættelse af lovforslag nr. 98, der blev fremsat
skriftligt for Folketinget den 11. november 2004, jf.
Folketingstidende 2004-2005, Tillæg A, sp. 2828 og 2846, og
som bortfaldt på grund af afholdelse af folketingsvalg den 8.
februar 2005.
1.2. Lovforslaget indebærer,
at forældelsesfristens længde i alle tilfælde vil
være bestemt af strafmaksimum i den pågældende
straffebestemmelse (eller være fastsat direkte i loven, jf.
nedenfor) og ikke af den konkret forskyldte straf i den
pågældende straffesag. Forslaget indebærer
også, at der i alle tilfælde vil gælde samme
forældelsesfrist for juridiske personer som for fysiske
personer (lovforslagets § 1, nr. 1).
Endvidere foreslås det, at der for
visse overtrædelser af skatte-, told-, afgifts- og
tilskudslovgivningen fastsættes en
minimumsforældelsesfrist på 5 år.
Forældelsesfristen vil således i disse sager være
5 år, selv om strafmaksimum i særlovgivningen eventuelt
er 1 års fængsel og forældelsesfristen derfor
efter de almindelige regler ville være 2 år
(lovforslagets § 1, nr. 2).
Lovforslaget medfører derudover, at
der ikke indtræder forældelse af strafansvaret,
når en konkret lovovertrædelse er omfattet af en af
Danmark tiltrådt mellemfolkelig overenskomst, ifølge
hvilken strafansvaret er uforældeligt.
Lovforslaget indeholder tillige ændrede
bestemmelser om afbrydelse af forældelsesfrister, så
anklagemyndigheden og politiet får samme simple
fremgangsmåde til at afbryde forældelsen, som andre
offentlige myndigheder har i dag efter bestemmelsen i straffelovens
§ 94, stk. 5. Det vil sige, at
forældelsesfristen kan afbrydes ved, at den
pågældende gøres bekendt med sigtelsen. Det
foreslås samtidig, at fristafbrydelsen i forhold til
juridiske personer kan ske over for personer, der efter
retsplejelovens § 157 kan modtage forkyndelser på
den juridiske persons vegne.
Der foreslås endvidere nye
forældelsesregler for bødestraffe. Forslaget
indebærer, at forældelsesfristen forlænges i
forhold til de gældende regler for bøder op til 3.000
kr. (fra 3 til 5 år) og for bøder over 10.000 kr. (fra
5 til 10 år). Det foreslås således, at alle
bøder under 10.000 kr. skal bortfalde efter 5 år, hvis
der ikke forinden er indgivet begæring om udpantning, mens
den tilsvarende frist for bøder over 10.000 kr. skal
være 10 år. For så vidt angår
forvandlingsstraf for bøder foreslås, at straffen
bortfalder efter 3 år for bøder, der ikke overstiger
10.000 kr., mens den bortfalder efter 5 år for bøder,
der overstiger 10.000 kr.
Endelig foreslås strafferammen i
straffelovens § 164, stk. 3, om den, der foretager
en handling hvorved den pågældende selv eller en anden
med dennes samtykke bliver sigtet, dømt eller undergivet
strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, som han
ikke har begået, ændret fra 6 måneders
fængsel til 1 års fængsel. Forslaget tilsigter en
skærpelse af straffen for den, som tilskynder en anden til at
afsone en fængselsstraf i sit sted, samt for falske
afsonere.
1.3. Straffelovrådet foreslog
i betænkning nr. 1424/2002 om straffastsættelse og
strafferammer en lang række ændringer af de
gældende strafferammer i straffeloven og i den forbindelse
bl.a. at afskaffe strafmaksima i loven på fængsel i 12
år, 3 år, 1 år og 6 måneder, 4
måneder og 3 måneder. Rådet tilsigtede med disse
forslag om at afskaffe visse strafmaksima ikke en ændret
strafudmåling, men alene en vis simplificering af
strafferammesystemet, jf. nedenfor.
Strafferammerne har som ovenfor nævnt
betydning for de forældelsesfrister, der gælder i det
enkelte tilfælde. Straffelovrådet fandt det mest
hensigtsmæssigt at udskyde overvejelserne om de
forældelsesmæssige konsekvenser af de nævnte
forslag vedrørende ændrede strafferammer til en senere
betænkning, og Justitsministeriet tilkendegav på den
baggrund i forbindelse med gennemførelsen af
betænkning nr. 1424/2002 (lovforslag L 99,
Folketingsåret 2003/2004), at en stillingtagen til forslaget
om at afskaffe visse strafmaksima burde afvente
Straffelovrådets overvejelser om de afledte
forældelsesmæssige spørgsmål.
Straffelovrådet har i betænkning
nr. 1441/2004 anført, at forældelsesfristen for
overtrædelse af straffelovens § 108, stk. 2,
§ 109, stk. 1, samt § 118 fortsat
bør være 15 år, hvis strafferammen i
bestemmelserne ændres fra fængsel indtil 12 år
til fængsel indtil 10 år, som foreslået af
rådet i betænkning nr. 1424/2002. For så vidt
angår de øvrige forenklingsforslag, der har afledte
forældelsesmæssige konsekvenser, jf. straffelovens
§ 93, har rådet ikke fundet grundlag for at
foreslå ændringer af forældelsesreglerne, idet
der efter rådets opfattelse ikke vil være
betænkeligheder ved, at forældelsesfristen i de
pågældende tilfælde forlænges, henholdsvis
forkortes som følge af, at strafferammen ændres.
I lyset heraf har Justitsministeriet
overvejet rådets forslag om at undlade at bruge visse
strafmaksima i straffeloven. Straffelovrådets forslag er
bl.a. begrundet i et ønske om gennem færre forskellige
strafmaksima i loven at opnå en tydeligere markering af, hvor
grove de enkelte forbrydelsestyper anses for at være,
også i forhold til hinanden, jf. betænkning nr.
1424/2002, side 163ff.
Ved lov nr. 218 af 31. marts 2004 blev
hovedparten af Straffelovrådets forslag om ændring af
de gældende strafferammer i straffeloven gennemført.
Blandt andet er der foretaget en række ændringer
på grundlag af rådets inddeling af bestemmelserne i
straffelovens særlige del baseret på det angrebne
retsgode, jf. betænkning 1424/2002, side 169 f. Herved er der
gennemført både en vis forenkling og en klarere
markering af den opfattelse af de enkelte forbrydelsestypers
grovhed, som ligger i valget af strafferamme. Justitsministeriet er
enig i, at Rådets supplerende forslag om herudover at
simplificere strafferammesystemet ved at undlade at bruge visse
strafmaksima i loven ville kunne bidrage til en yderligere
forenkling. Justitsministeriet finder imidlertid, at der ikke er et
væsentligt aktuelt behov for en sådan yderligere
forenkling, som det samtidig formentlig kunne blive vanskeligt at
fastholde fremover, bl.a. på grund af den internationale
udvikling på det strafferetlige område, herunder
EU€™s initiativer vedrørende tilnærmelse af
medlemsstaternes straffelovgivning. Hertil kommer, at
Justitsministeriet uanset forenklingshensynet ikke finder det
hensigtsmæssigt at nedsætte de gældende
strafmaksima for meget alvorlige forbrydelser som f.eks. spionage,
grov frihedsberøvelse og særlig farlig voldtægt
mv.
På den anførte baggrund er denne
del af Straffelovrådets forslag ikke medtaget i det
foreliggende lovforslag.
Straffelovrådet foreslog i
betænkning nr. 1424/2002 endvidere, at strafmaksimum i
straffelovens § 180 (kvalificeret forsætlig
brandstiftelse) og § 183, stk. 2, (kvalificeret
forsætlig sprængning) nedsættes fra livstid til
16 års fængsel. Straffelovrådet anførte
herom bl.a., at brandstiftelse og sprængning, der koster
menneskeliv, i praksis også vil være omfattet af
straffelovens § 237 om manddrab, hvis gerningsmanden
anser det for overvejende sandsynligt, at nogen vil omkomme ved
handlingen, og derfor vil en nedsættelse af de
pågældende bestemmelsers strafmaksima ikke få
reel betydning i retspraksis, idet strafmaksimum efter
§ 237 er fængsel på livstid.
Justitsministeriet finder det imidlertid ikke hensigtsmæssigt
at nedsætte det gældende strafmaksimum for disse to
særdeles grove forbrydelser.
2. Strafferammens betydning for
forældelse af strafansvar
2.1. Gældende ret
Straffelovens § 93 indeholder
regler om forældelse af strafansvar.
Bestemmelsen fik i store træk sin
nuværende affattelse ved lov nr. 248 af 9. juni 1967 om
ændringer i borgerlig straffelov (Forældelse,
pornografi, homoseksuel prostitution m.v.). Lovændringen var
med få undtagelser baseret på Straffelovrådets
betænkning nr. 433/1966 om strafferetlig forældelse
m.v. Med lovændringen opnåedes stort set nordisk
retsenhed vedrørende forældelse.
Af straffelovens § 93, stk. 1,
følger de nærmere forældelsesfrister, der som
udgangspunkt skal beregnes efter det strafmaksimum, der er
foreskrevet for forbrydelsen. Der skal således som
udgangspunkt ikke tages hensyn til den konkrete forbrydelses
grovhed og strafværdighed. Strafferammekriteriet fraviges
dog, hvis den konkret forskyldte straf ville være
bøde, idet forældelsesfristen i så fald er 2
år.
Forældelsesfristen er 5 år,
når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel
i 4 år, mens forældelsesfristen er 10 år,
når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel
i 10 år, jf. § 93, stk. 1, nr. 2 og 3. I de
tilfælde, hvor der ikke er hjemlet højere straf end
fængsel på bestemt tid, er forældelsesfristen 15
år, jf. § 93, stk. 1, nr. 4.
Forbrydelser med fængsel på
livstid som strafmaksimum indgår ikke i opregningen i
§ 93, stk. 1, og er derfor uforældelige. Efter
artikel 5 sammenholdt med artiklerne 6-8 i statutten for Den
Internationale Straffedomstol (ICC-statutten) henhører
følgende forbrydelser under straffedomstolens jurisdiktion:
Folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og
aggression. Forbrydelser som henhører under domstolens
jurisdiktion forældes ikke, jf. ICC-statuttens artikel 29.
Statutten for Den Internationale Straffedomstol er
gennemført i dansk ret ved lov nr. 342 af 16. maj 2001 om
Den Internationale Straffedomstol. Bestemmelser om
uforældelighed svarende til ICC-statuttens artikel 29 findes
i Geneve-konventionernes artikel 3, der også er
gennemført i Danmark. Forbrydelser, der eksempelvis efter
ICC-statuttens artikel 29 ikke forældes, er ofte også
uforældelige efter dansk ret, idet forbrydelserne omfattes af
straffelovsbestemmelser med fængsel på livstid som
strafmaksimum. Afvigelser kan dog forekomme, idet f.eks.
voldtægt og grov legemsbeskadigelse efter dansk ret har
tidsbestemte strafmaksima, og derfor er forældelige efter
straffelovens § 93, stk. 1.
Forældelsesfristen for juridiske
personers strafansvar følger maksimumstrafferammen for
vedkommende overtrædelse, jf. straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1, 2. pkt. Den konkret forskyldte straf har alene
betydning ved lovovertrædelser begået af fysiske
personer, som kan ventes at føre til bøde. Det kan
efter omstændighederne føre til, at der er en
længere forældelsesfrist for juridiske personer end for
fysiske personer, der måtte begå en tilsvarende
overtrædelse.
De almindelige forældelsesfrister i
§ 93, stk. 1, fraviges i bestemmelsens stk. 2
og 3, idet der følger minimumsfrister på 5 og 10
år for forbrydelser, der ellers efter de almindelige regler
ville være underlagt en kortere forældelsesfrist.
Det følger af § 93,
stk. 2, 1. pkt., at forældelsesfristen i intet
tilfælde er mindre end 5 år for overtrædelse af
straffelovens § 296, stk. 1, nr. 2 og 3, og
stk. 2, § 297 og § 302, der
vedrører kriminalitet vedrørende juridiske personers
forhold m.v. Der følger også en minimumsfrist på
5 år for overtrædelser af told- og afgiftslovgivningen
(bortset fra momslovsovertrædelser), når nogen derved
unddrager sig betaling til det offentlige, eller
overtrædelserne er egnede til at medføre, at nogen
uberettiget fritages for sådan betaling, jf. § 93,
stk. 2, 2. pkt. Overtrædelserne af disse bestemmelser er
kendetegnet ved, at de ofte først opdages sent, hvorfor de
derfor er underlagt en 5-årig forældelsesfrist,
herunder også i tilfælde, hvor den konkret forskyldte
straf ville være bøde.
Ved overtrædelse af straffelovens
§ 223, stk. 1, og §§ 224 og 225, jf.
§ 223, stk. 1 (stedbarnsincest m.v.) er
forældelsesfristen i intet tilfælde mindre end 10
år, jf. § 93, stk. 3. Den 10-årige
forældelsesfrist omfatter ifølge § 93,
stk. 3, også overtrædelser af skattekontrollovens
§§ 13, 15 eller 16 om skattesvig samt
overtrædelse af straffelovens § 289, 1. pkt., om
skatte- og momssvig af særlig grov karakter.
For overtrædelser, der er omfattet af
§ 93, stk. 3, gælder i lighed med
overtrædelser omfattet af § 93, stk. 2, at den
særlige forældelsesfrist ikke påvirkes af, om den
konkret forskyldte straf ville være bøde, og
overtrædelsen dermed efter de almindelige regler i
§ 93, stk. 1, nr. 1, ville være undergivet en
2-årig forældelsesfrist.
Der er forholdsvis mange særlove, der
indeholder en længere forældelsesfrist (typisk 5
år) end den, der ville følge af de almindelige regler
i straffelovens § 93, stk. 1. Som eksempler kan
nævnes miljøbeskyttelsesloven, bogføringsloven
og lov om finansiel virksomhed.
2.2. Brydensholt-udvalgets
overvejelser
Brydensholt-udvalget har overvejet, hvorvidt
der er behov for at foreslå ændrede
forældelsesregler inden for den økonomiske
kriminalitets område.
2.2.1. Bogføring og regnskaber
m.v.
For overtrædelse af regler om
bogføring og regnskaber gælder der i vidt omfang en
forældelsesfrist på 5 år, jf. blandt andet
bogføringsloven og straffelovens § 296,
stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2 samt § 302.
Udvalget bemærker, at overholdelse af
reglerne om bogføring og regnskaber er væsentlige for
offentlige myndigheders kontrolmuligheder. Det gælder
både med hensyn til, at bogføring og regnskaber er
korrekte, og med hensyn til, at der bogføres, at der
udarbejdes regnskaber, og at pligten til at opbevare regnskaber mv.
overholdes.
Udvalget har bl.a. overvejet, om de
gældende regler om 5-årig forældelse på
bogførings- og regnskabsområdet er
tilstrækkelige, og om opgørelser af
varebeholdninger med hensyn til forældelse bør
behandles på linje med almindelig bogføring.
Udvalget finder, at de gældende
5-årige forældelsesfrister i bogføringsloven og
i en række andre særlove, i straffelovens
§ 302 sammen med den af udvalget foreslåede
udvidelse af straffelovens § 296 (jf. betænkning
nr. 1396/2001) tilgodeser hensynet til de offentlige myndigheders
kontrolmuligheder. Udvalget finder derfor, at de gældende
regler på bogførings- og regnskabsområdet er
tilstrækkelige.
Det er udvalgets opfattelse, at forkerte
eller manglende opgørelser af varebeholdninger typisk
også vil komme til udtryk i bogføringen eller
indgå i afgiftsovertrædelser, hvor der i begge
tilfælde gælder en 5-årig forældelsesfrist.
Udvalget finder derfor ikke, at der generelt er et særligt
behov for en 5-årig forældelse af straffebestemmelser
om opgørelser af varebeholdninger.
Årsregnskabsloven og
bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 1999 om
skattemæssige krav til regnskab indeholder for så vidt
angår regnskaber ikke særlige forældelsesfrister.
Overtrædelser heraf er således undergivet 2-årig
forældelse. Grove overtrædelser vil imidlertid kunne
straffes efter straffelovens §§ 296 og 302, ligesom
regnskaber er en del af det regnskabsmateriale, der er omfattet af
bogføringsloven. I mange tilfælde vil
overtrædelser vedrørende krav til regnskaber
være sket med forsæt til svig, som derfor ofte vil
være omfattet af andre regler med længere
forældelsesfrister.
På den baggrund finder udvalget ikke,
at der er behov for en generel forældelsesfrist på 5
år for regnskaber. Det er udvalgets opfattelse, at hvis der
på enkelte områder vurderes at være behov for
længere forældelsesfrister for straffebestemmelser om
opgørelser af varebeholdninger eller regnskaber, bør
reguleringen ske i de enkelte særlove.
Om Brydensholt-udvalgets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1438/2004, side 60
ff.
2.2.2. Juridiske personers
formueforvaltning m.v.
Udvalget har overvejet om
selskabslovgivningens bestemmelser om virksomheders organisation,
kapitalberedskab og formueforvaltning ved strafbare
overtrædelser generelt skal være omfattet af en
5-årig forældelsesfrist.
Udvalget finder, at der ikke på
nuværende tidspunkt er et tilstrækkeligt grundlag for
at foreslå, at selskabslovens bestemmelser bør
være undergivet en forældelsesfrist på 5
år. Udvalget har især lagt vægt på, at
udvalget har foreslået straffelovens § 296 udvidet,
således at alle grovere overtrædelser er omfattet af
bestemmelsen, jf. udvalgets forslag i betænkning nr.
1396/2001. Udvalget finder, at det er vanskeligt at vurdere, om der
er behov for en 5-årig forældelsesfrist uden for det
område, der vil være omfattet af straffelovens
§ 296.
Om Brydensholt-udvalgets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1438/2004, side 66
ff.
2.2.3. Skatte- og momslovgivning
Det er udvalgets opfattelse, at der
bør være parallelitet mellem forældelsesfristen
for skattesager og for momssager. Udvalget fremhæver, at der
på disse områder er samme behov som på andre
fiskale områder for at have en længere
forældelsesfrist end 2 år, men udvalget finder det dog
tvivlsomt, om der er behov for længere
forældelsesfrister end på andre fiskale
områder.
Udvalget har i betænkning nr. 1396/2001
foreslået en ny affattelse af straffelovens § 289
som en fælles overbestemmelse for grove overtrædelser
af skatte-, afgifts- eller tilskudslovgivningen, hvor der er
forsæt til uberettiget vinding. Udvalget har taget
udgangspunkt i, at alle offentlige midler er lige
beskyttelsesværdige. Udvalget finder, at dette også
gælder i forældelsesmæssig henseende, og udvalget
fremhæver, at kontrolproblemerne er de samme på alle
områderne.
Udvalget finder, at de særlige
kontrolhensyn medfører, at disse sager altid bør
være undergivet mindst en 5-årig
forældelsesfrist.
Der vil dog kunne være 10-årig
forældelse i grove sager, hvis udvalgets forslag til ny
affattelse af straffelovens § 289 får en
strafferamme på fængsel i mere end 4 år. Der
henvises nærmere herom til Brydensholt-udvalgets
betænkning nr. 1396/2001, side 60 ff.
Om Brydensholt-udvalgets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1438/2004, side 68
ff.
2.2.4. Unddragelse af told og
afgifter til det offentlige
Brydensholt-udvalget finder, at de
særlige kontrolhensyn også på dette område
taler for at ændre straffelovens § 93, stk. 2
og 3, således at der også ved uberettigede offentlige
tilskud eller støtte er en forældelsesfrist, der er
længere end 2 år.
Det bemærkes, at udvalget har
foreslået en ny affattelse af straffelovens § 289 a
i betænkning nr. 1396/2001, som vil omfatte told, afgifter,
tilskud og støtte.
Om Brydensholt-udvalgets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1438/2004, side 71
f.
2.3. Straffelovrådets
overvejelser
Det er Straffelovrådets opfattelse, at
længden af forældelsesfristen fortsat bør
være afhængig af lovovertrædelsens grovhed. Jo
grovere en lovovertrædelse er, desto større behov vil
der typisk være for at forfølge den, selv om der er
gået længere tid, efter at den er begået, og
desto svagere vil de hensyn, der kan tale imod en sådan
forfølgning, typisk være.
På den baggrund finder rådet som
udgangspunkt ikke grundlag for at foreslå ændringer af
forældelsesfristerne i de bestemmelser, hvor rådet i
betænkning nr. 1424/2002 har foreslået ændringer
af strafferammerne.
Straffelovrådet har fundet, at der ikke
længere er behov for den gældende særregel i
straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., 2. led,
der lader forældelsesfristen afhænge af, om den konkret
forskyldte straf ville være bøde. Rådet har
derfor foreslået, at denne særregel ophæves.
Forældelsesfristen beregnes herefter i alle tilfælde
efter det strafmaksimum, der er foreskrevet for
lovovertrædelsen, og således uden hensyn til den
konkrete lovovertrædelse.
Straffelovrådet har endelig overvejet
spørgsmålet om Danmarks internationale forpligtelser i
relation til uforældelighed, jf. f.eks. artikel 29 i
statutten for Den Internationale Straffedomstol
(ICC-statutten).
Det følger af artikel 29, at
forbrydelser, som henhører under domstolens jurisdiktion,
ikke forældes. I almindelighed vil sådanne forbrydelser
også være uforældelige efter dansk ret, idet
forbrydelser omfattet af straffelovsbestemmelser med fængsel
på livstid som strafmaksimum også er
uforældelige. Nogle overtrædelser, f.eks.
voldtægt og grov legemsbeskadigelse, har imidlertid en
strafferamme med et tidsbestemt maksimum, og er derfor
forældelige efter bestemmelsen i straffelovens
§ 93.
På den baggrund har rådet
foreslået, at der som § 93 a indsættes en
bestemmelse, hvorefter der ikke indtræder forældelse,
når den konkrete lovovertrædelse er omfattet af en af
Danmark tiltrådt mellemfolkelig overenskomst, ifølge
hvilken strafansvaret er uforældeligt. Herved sikres det, at
en sådan overtrædelse også efter dansk ret er
uforældelig, selv om lovovertrædelsen har tilknyttet en
strafferamme med et tidsbestemt strafmaksimum.
Straffelovrådet har ikke i
øvrigt fremsat bemærkninger til Brydensholt-udvalgets
forslag.
Om Straffelovrådets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1441/2004, side 21
f og 48 f.
2.4. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet kan tiltræde
Straffelovrådets forslag om ændring af straffelovens
§ 93, stk. 1, nr. 1, hvorved særreglen, der
lader forældelsesfristen afhænge af, om den konkrete
forskyldte straf er en bødestraf, ophæves. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, samt
bemærkningerne hertil.
Justitsministeriet er endvidere enig i
Brydensholt-udvalgets forslag om særregler for
forældelse af skatte-, told-, afgifts- og
tilskudslovovertrædelser. Lovforslaget er med de af
Straffelovrådet foreslåede redaktionelle
ændringer udformet i overensstemmelse hermed. Det
bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet vil
fremsætte et lovforslag på baggrund af
Brydensholt-udvalgets forslag til en ny formulering af
straffelovens §§ 289, 289a og 296 m.fl., jf.
betænkning nr. 1396/2001 og betænkning nr. 1415/2002.
Den foreslåede affattelse af § 93, stk. 2 og
3, skal ses i lyset heraf, og det foreslås desuden på
den baggrund, at de foreslåede ændringer af
forældelsesbestemmelserne træder i kraft samtidig med
de foreslåede ændringer af straffelovens
§§ 289, 289a og 296 m.fl., jf. lovforslagets
§ 2. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2,
samt bemærkningerne hertil.
Endvidere kan Justitsministeriet tilslutte
sig Straffelovrådets forslag om indsættelse af en ny
§ 93 a, der sikrer, at der ikke indtræder
forældelse af lovovertrædelser, som ifølge
mellemfolkelig overenskomst er uforældelige. Herved sikres
det f.eks., at det ikke kan blive nødvendigt at lade dansk
militærpersonel retsforfølge ved Den Internationale
Straffedomstol på grund af forældelse, men at Danmark i
stedet har mulighed for selv at strafforfølge ved danske
domstole. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, samt
bemærkningerne hertil.
3. Forældelsesafbrydelsens
form
3.1. Gældende ret
Det følger af straffelovens
§ 94, stk. 1, at forældelsesfristen som
udgangspunkt regnes fra det tidspunkt, hvor den strafbare
virksomhed eller undladelse er ophørt.
Forældelsesfristen skal dog først regnes fra en
følges eller begivenheds indtræden, når
strafbarheden afhænger af eller påvirkes af en
indtrådt følge eller senere begivenhed, jf.
stk. 2. Derudover følger der af straffelovens
§ 94, stk. 3 og 4, en række særregler
for tidspunktet for forældelsesfristens start.
Af § 94, stk. 5, 1. pkt.,
følger, at forældelsesfristen som udgangspunkt
afbrydes ved ethvert rettergangsskridt, hvorved den
pågældende sigtes for overtrædelsen. Bestemmelsen
fortolkes således, at den ikke alene omfatter rettens
handlinger, men også de skridt, som anklagemyndigheden
iværksætter i dette øjemed, f.eks. rettens
modtagelse af anklageskrift eller begæring om
efterforskningsforhør. Rettergangsskridt under
efterforskningen kan også afbryde forældelsesfristen,
f.eks. sigtelse i grundlovsforhør eller begæring om
ransagning.
Anmodning om forsvarerbeskikkelse kan desuden
være et fristafbrydende rettergangsskridt, herunder i
tilfælde, hvor forsvarerbeskikkelsen iværksættes
på sigtedes foranledning. Det gælder dog kun, når
anmodningen fremsættes af en sigtet person. Anmodning om
forsvarerbeskikkelse for en person, der »senere måtte
blive mistænkt eller sigtet«, f.eks. efter
retsplejelovens § 731 a om forsvarerbeskikkelse ved
videoafhøring, er ikke fristafbrydende. Fristafbrydende er
anmodning om rettergangsskridt, der fremsættes, når en
konkret identificeret person sigtes for forbrydelsen.
Straffelovens § 94, stk. 5, 2.
og 3. pkt., indeholder to undtagelser fra hovedreglen om
fristafbrydelse ved rettergangsskridt. Begge undtagelser retter sig
mod sager, der kan afgøres med bøde.
Den første undtagelse angår
sager, der efter retsplejeloven kan afgøres ved vedtagelse
af bødeforelæg udfærdiget af politiet. I disse
tilfælde afbrydes forældelsesfristen, når sigtede
gøres bekendt med forelægget.
Den anden undtagelse omfatter øvrige
tilfælde, hvor straf for en overtrædelse kan
pålægges af en administrativ myndighed. Her afbrydes
forældelsesfristen, når den pågældende
gøres bekendt med, at vedkommende er sigtet for
overtrædelsen.
Sidstnævnte undtagelse vedrører
efter ordlyden tilfælde, hvor en administrativ myndighed har
hjemmel til at »pålægge« en bøde.
Bestemmelsen fortolkes i praksis således, at den også
er anvendelig i tilfælde, hvor myndigheden kan
»forelægge« en bøde til vedtagelse,
hvilket er den mest almindelige hjemmel i nutidig lovgivning.
3.2. Brydensholt-udvalgets
overvejelser
Brydensholt-udvalget finder, at den
nuværende ordning, hvorefter der er tre former for afbrydelse
af forældelsesfristen i straffelovens § 94,
stk. 5, 1.-3. pkt., er uhensigtsmæssig. Det er bl.a.
udvalgets opfattelse, at det vil være uheldigt, hvis en
administrativ sag skal indbringes for retten for at afbryde
forældelsesfristen, herunder i sager, hvor det er muligt, men
uvist, om sagen kan afgøres administrativt. Udvalget finder
desuden, at den fortsatte tendens til, at efterforskningen sker
uden rettens medvirken også taler for, at
forældelsesafbrydelsen henlægges til politiet.
På den baggrund er det udvalgets
opfattelse, at den generelle hovedregel i alle sager bør
være, at den pågældende gøres bekendt med
sigtelsen. Hensynet til den sigtede taler også for, at der
almindeligvis ikke er mulighed for, at den pågældende
først efter, at forældelsesfristen ville være
udløbet, gøres bekendt med, at der verserer en
straffesag.
Udvalget finder endvidere, at
forældelsesfristen alternativt skal kunne afbrydes, når
anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt.
Udvalgets forslag betyder, at politiet og
anklagemyndigheden får samme simple fremgangsmåde til
at afbryde forældelsesfristen som andre offentlige
myndigheder har i dag efter § 94, stk. 5. Hvis man
ikke kan få kontakt med den pågældende, må
man som i dag afbryde gennem anmodning om rettergangsskridt. Der
vil endvidere ske afbrydelse, hvis der f.eks. opnås en
retskendelse om telefonaflytning.
Udvalget finder desuden, at
forsvarerbeskikkelse i modsætning til den gældende
retstilstand kun skal være fristafbrydende, hvis det er
anklagemyndigheden, der anmoder herom. Den sigtedes retsstilling
skal således ikke forringes, alene fordi den
pågældende anmoder om forsvarerbeskikkelse. Da
beskikkelse af forsvarer forudsætter, at den
pågældende er sigtet, vil forældelsen typisk
være afbrudt forud for det tidspunkt, hvor den sigtede
anmoder om forsvarerbeskikkelse. Udvalgets forslag om ændring
i retstilstanden for så vidt angår den sigtedes
begæringer vil derfor kun have praktisk betydning i
situationer, hvor der er tvivl om, hvorvidt den tidligere sigtelse
har været præcis nok til at afbryde
forældelsen.
Endelig anfører udvalget, at en
forældelsesafbrydende sigtelse ligesom i dag bør
være en egentlig sigtelse med alle de retsvirkninger, der er
knyttet hertil. Det er efter udvalgets opfattelse ikke
tilstrækkeligt, at der for at beskytte den
pågældende gives en retsstilling, hvor visse af
retsvirkningerne finder anvendelse, uden at der formelt rejses
sigtelse. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis en
person afhøres med en sigtets rettigheder.
Om Brydensholt-udvalgets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1438/2004, side 72
f.
3.3. Straffelovrådets
overvejelser
Straffelovrådet tilslutter sig
Brydensholt-udvalgets overvejelser om en ændring af reglerne
om afbrydelse af forældelsesfristen. Rådet henviser
bl.a. til, at anklagemyndigheden og politiet herved får samme
simple fremgangsmåde til at afbryde forældelsesfristen,
som andre offentlige myndigheder har i dag efter straffelovens
§ 94, stk. 5.
Straffelovrådet kan endvidere
tiltræde, at afbrydelse af forældelsesfristen som
følge af anmodning om forsvarerbeskikkelse alene bør
gælde, hvor forsvarerbeskikkelse iværksættes
på anklagemyndighedens initiativ.
På den baggrund har rådet
foreslået, at der i stedet for § 94, stk. 5,
1.-3. pkt., indsættes en bestemmelse, hvorefter
forældelsesfristen afbrydes, når den
pågældende gøres bekendt med sigtelsen, eller
når anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt, hvorved
den pågældende sigtes for overtrædelsen.
Om Straffelovrådets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1441/2004, side 56
f.
3.4. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
Brydensholt-udvalgets og Straffelovrådets overvejelser samt
rådets forslag om afbrydelse af forældelsesfristen. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, samt
bemærkningerne hertil.
4. Retsvirkningerne af
forældelsesfristens afbrydelse
4.1. Gældende ret
Når fristen for forældelse er
afbrudt efter straffelovens § 94, stk. 5,
løber ingen yderligere tidsfrister, som strafansvaret kan
forældes efter. Strafansvaret forældes herefter som
udgangspunkt ikke.
Efter § 94, stk. 6,
løber forældelsesfristen dog videre, som om
forfølgning ikke havde fundet sted, hvis
forfølgningen standses enten ved en formel beslutning
(tiltalefrafald eller påtaleopgivelse), der ikke
omgøres af den overordnede anklagemyndighed inden for den
almindelige omgørelsesfrist eller ved et faktisk
ophør af politiets arbejde med sagen
(»forfølgningen standses på ubestemt
tid«). Skyldes standsningen af forfølgningen, at
sigtede har unddraget sig forfølgningen, medregnes
forfølgningstiden dog ikke ved beregningen af
forældelsesfristen. Langvarig sagsbehandling €" der dog
ikke har medført, at der er indtrådt forældelse
af strafansvaret €" kan efter omstændighederne
tillægges betydning ved straffastsættelsen.
4.2. Brydensholt-udvalgets
overvejelser
Brydensholt-udvalget har overvejet
berettigelsen af den nuværende retstilstand, hvor der efter
forældelsesafbrydelsen ikke løber en ny frist, men
alene gælder en passivitetsregel. Udvalget har også
overvejet, om der bør gælde absolutte
forældelsesfrister.
Udvalget finder, at der bør
indføres en regel om, at den dobbelte forældelsesfrist
er maksimum. Dette vil medføre, at der skal være rejst
tiltale, udsendt et bødeforlæg eller pålagt en
administrativ bøde inden udløbet af den dobbelte
forældelsesfrist.
Udvalget finder endvidere, at den
særlige suspensionsregel, der finder anvendelse, hvis sigtede
har unddraget sig forfølgning, fortsat bør
gælde.
Der henvises nærmere til
Brydensholt-udvalgets overvejelser i betænkning nr.
1438/2004, side 74 ff.
4.3. Straffelovrådets
overvejelser
Straffelovrådet har overvejet, hvilke
hensyn der kan tale henholdsvis for og imod indførelse af
absolutte forældelsesfrister, som foreslået af
Brydensholt-udvalget.
Rådet finder, at såvel hensynet
til den sigtede som ressourcemæssige hensyn, kan tale for
indførelse af absolutte forældelsesfrister. Endvidere
har Finland og Sverige absolutte forældelsesfrister, herunder
for Sveriges vedkommende tillige for forbrydelser med fængsel
på livstid som strafmaksimum. Endelig bygger EU€™s
regler på svigsområdet og transport- og
konkurrenceområdet på et system med dobbelte
forældelsesfrister som det maksimale, jf. betænkning
nr. 1441/2004, side 62 f.
For så vidt angår hensyn, der kan
tale imod indførelse af absolutte forældelsesfrister,
peger rådet bl.a. på hensynet til at sikre, at
forbrydelser inden for særlovgivningen kan afdækkes og
strafforfølges. Under rådets drøftelse er
også nævnt, at kravet om rettergang inden for en
rimelig frist i Den Europæiske Menneskeretskonvention (EMRK)
artikel 6, stk. 1, ikke nødvendiggør absolutte
fristregler. Det er endvidere påpeget, at Sverige og Finland
har betydeligt længere forældelsesfrister end de
forældelsesfrister, der ville gælde efter
gennemførelse af Brydensholts-udvalgets forslag med den
dobbelte forældelsesfrist som maksimum på grundlag af
straffelovens § 93. Endelig bemærker rådet,
at de synspunkter, der begrunder reglerne om forældelse af
strafansvar, tillægges vægt ved
straffastsættelsen, jf. straffelovens § 82, nr. 13
og 14.
Et flertal i Straffelovrådet (7
medlemmer) finder, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag for
at ændre de gældende regler om retsvirkningerne af
forældelsesafbrydelsen. Det er flertallets opfattelse, at
hensynet til at imødegå konventionsstridig og
langtrukken sagsbehandling bedst vil kunne sikres ved interne
sagsbehandlingstider i anklagemyndigheden.
Et mindretal i udvalget (1 medlem) har
tilsluttet sig Brydensholts-udvalgets synspunkter.
Om Straffelovrådets overvejelser
henvises til betænkning nr. 1441/2004, side 65 f.
4.4. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet er enig med
Straffelovrådets flertal i, at de gældende regler om
retsvirkningerne af forældelsesafbrydelsen bør
opretholdes.
Der findes allerede internt i
anklagemyndigheden en række tilsyns- og kontrolordninger,
idet statsadvokaten fører tilsyn med politimestrenes
(politidirektørens) behandling af straffesager, jf.
Rigsadvokatens meddelelse RM 3/1999. Justitsministeriet har
endvidere noteret sig, at Brydensholt-udvalget i betænkning
nr. 1454/2004, s. 126 f. foreslår indførelse af en ny
administrativ kontrolordning.
5. Forældelse af juridiske
personers ansvar
5.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1, 1. pkt., er forældelsesfristen 2
år, når der ikke er hjemlet højere straf end
fængsel indtil 1 år for overtrædelsen (1. led),
eller når straffen for overtrædelsen ikke ville
overstige bøde (2. led). Det følger imidlertid af
§ 93, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., at 2. led ikke
gælder for juridiske personer. Forældelsesfristen for
juridiske personers strafansvar afhænger derfor altid af
strafferammen for den konkrete forbrydelse. Det er også
tilfældet, hvor den konkret forskyldte straf for en fysisk
person i anledning af samme lovovertrædelse ikke ville
overstige bøde.
Hvis forældelsesfristen for juridiske
personers strafansvar afbrydes over for nogen, der har handlet
på en juridisk persons vegne, har fristafbrydelsen også
virkning i forhold til den pågældende juridiske person,
jf. § 94, stk. 5, 4. pkt. Efter bestemmelsens ordlyd
kan der ske fristafbrydelse med virkning for den juridiske person
over for enhver person, der har handlet på den juridiske
persons vegne. Der har i den juridiske litteratur været
forskellige opfattelser af, hvilke personer, der herved omfattes af
bestemmelsen, jf. betænkning nr. 1441/2004, side 69 f.
Afbrydelse af forældelsesfristen over
for en juridisk person har ikke virkning i forhold til personer,
der har handlet på den juridiske persons vegne, jf.
§ 94, stk. 5, 5. pkt.
5.2. Brydensholt-udvalgets
overvejelser
Brydensholt-udvalget finder, at der på
baggrund af ændringerne af straffeloven i 1996, hvor
strafansvar for juridiske personer blev indsat, samt Rigsadvokatens
meddelelse nr. 5/1999, hvorefter det er udgangspunktet, at tiltale
rejses mod virksomheden som sådan, er behov for at
ændre forældelsesreglerne for juridiske personer. Efter
de gældende forældelsesregler forældes en
virksomheds ansvar efter 2 år, mens strafansvaret for en
fysisk person i samme situation eller ansat i virksomheden kan have
en længere forældelsesfrist. Udvalget finder ikke, at
der er grund til at behandle juridiske personer mildere end fysiske
personer i denne relation.
Udvalget finder således, at der
bør tilstræbes ligestilling, således at samme
forældelsesfrister bliver gældende for fysiske og
juridiske personer. Udvalget foreslår på den baggrund
reglen i § 93, stk. 1, nr. 1, 2. pkt.,
ophævet.
For så vidt angår
forældelsesfristens afbrydelse ved juridiske personer i
straffelovens § 94, stk. 5, 4. og 5. pkt.,
bemærker udvalget, at det er meget væsentligt, at
fristafbrydelsen kommer til den sigtedes kundskab, for at denne kan
varetage sine interesser. Udvalget har derfor overvejet, hvem
forældelsesfristen kan afbrydes over for ved juridiske
personer. Udvalget finder, at fristen for juridiske personers
ansvar kun bør kunne afbrydes over for en person, der efter
retsplejelovens § 157 kan modtage forkyndelser på
den juridiske persons vegne.
Om Brydensholt-udvalgets overvejelser
henvises nærmere til betænkning nr. 1438/2004, side 76
ff.
5.3. Straffelovrådets
overvejelser
Straffelovrådet er enig med
Brydensholt-udvalget i, at der bør tilstræbes en
forældelsesmæssig ligestilling ved
ansvarsforældelse for fysiske og juridiske personer.
Straffelovrådet har som anført
under lovforslagets punkt 2.3 foreslået, at den
gældende særregel i straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1, 1. pkt., 2. led, der lader
forældelsesfristen afhænge af, om den konkret
forskyldte straf ville være bøde, ophæves.
Herefter vil forældelsesfristen for både fysiske og
juridiske personer fremover afhænge af maksimumsstraffen
efter den pågældende strafbestemmelse, jf.
§ 93, stk. 1.
Straffelovrådet er endvidere enig i
Brydensholt-udvalgets synspunkter om fristafbrydelse i forhold til
juridiske personer. Rådet kan derfor tilslutte sig
Brydensholt-udvalgets forslag til et nyt § 94,
stk. 5, 3. pkt.
Om Straffelovrådets overvejelser
henvises til betænkning nr. 1441/2004, side 75 f.
5.4. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet er enig i
Brydensholt-udvalgets og Straffelovrådets synspunkter om, at
der bør være forældelsesmæssig
ligestilling ved fysiske og juridiske personer.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.4 kan
Justitsministeriet tilslutte sig Straffelovrådets forslag om,
at straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., 2.
led ophæves. Herefter vil der være
forældelsesmæssig ligestilling mellem fysiske og
juridiske personer.
For så vidt angår afbrydelse af
forældelsesfristen ved juridiske personer er
Justitsministeriet enig i Brydensholt-udvalgets overvejelser, som
også Straffelovrådet har tilsluttet sig. Der henvises
til lovforslagets § 1, nr. 4, samt bemærkningerne
hertil.
6. Forældelse af
bøder
6.1. Gældende ret
Det følger af straffelovens
§ 97 a, stk. 1, at forældelsesfristen er 3
år for bøder på indtil 3.000 kr. og 5 år
for bøder over 3.000 kr.
Forældelsesfristen regnes efter
§ 97 a, stk. 4, 1. pkt., fra det tidspunkt, da
afgørelsen efter lovgivningens almindelige regler kunne
fuldbyrdes, jf. retsplejelovens § 999 om udløb af
ankefrist og ankeafkald. Fristen kan afbrydes ved indgivelse af
begæring om udpantning (udpantningsudlæg), jf.
retsplejelovens § 478, stk. 2, hvorefter udlæg
kan ske for krav, der i lovgivningen er tillagt udpantningsret.
Efter § 97 a, stk. 4, 2. pkt.,
suspenderes forældelsesfristen dels i tilfælde, hvor
fuldbyrdelsen er udsat ved betinget dom, dels i tilfælde,
hvor fuldbyrdelsen er udsat ved betinget benådning. I praksis
foregår bødeinddrivelse ofte på den måde,
at der meddeles tilladelse til afdragsvis betaling, men
sådanne ordninger berører ikke den løbende
forældelsesfrist med hensyn til de endnu ubetalte
beløb. Den bødefældtes anerkendelse af
restskylden vil heller ikke virke fristafbrydende.
Om bødeforvandlingsstraf følger
det af § 97 a, stk. 2, at forældelsesfristen
er den samme som for bøden. Fristafbrydelse sker ved
afsoningens påbegyndelse. Afsoning skal være
påbegyndt før forældelsesfristens udløb,
uanset om forældelsesfristen for fuldbyrdelse af bøden
efter stk. 1 er afbrudt ved begæring om udpantning.
Konfiskation forældes for så vidt
angår begyndelsestidspunktet og fristafbrydelse efter samme
bestemmelser som bøder. Det fremgår af § 97
a, stk. 3, at der er en normal forældelsesfrist på
5 år, som ved dommen om konfiskation kan fastsættes til
en forlænget forældelsesfrist på indtil 10
år. En sådan frist kan også fastsættes
senere ved retskendelse, idet spørgsmål herom i givet
fald indbringes af anklagemyndigheden for den ret, der har
pådømt sagen i første instans.
Det følger af retsplejelovens
§ 527, at forældelse af en fordring afbrydes ved
indgivelse af anmodning om udlæg, såfremt
fordringshaveren søger forretningen fremmet uden ugrundet
ophold. Det antages, at der efter fristafbrydelse i medfør
af denne bestemmelse som udgangspunkt er en ny
forældelsesfrist af samme længde som den afbrudte. Det
gælder også i tilfælde, hvor forretningen sluttes
som forgæves, fordi skyldneren intet ejer.
Det kan give anledning til tvivl, om denne
antagelse også omfatter udlæg eller forgæves
udlægsforretning for bøde eller konfiskation i
medfør af straffelovens § 97 a, stk. 1 og 3,
således at der herefter løber en ny 3- eller
5-årig forældelsesfrist. Justitsministeriet har
tidligere antaget, at der formentlig ikke løber en ny
forældelsesfrist af samme længde som den afbrudte.
Justitsministeriet har endvidere antaget, at inddrivelsesskridt
hovedsageligt skal ske inden for 5-årsfristen, og at det kun
i tilfælde, hvor inddrivelsesskridt må antages at
medføre betaling af konfiskationsbeløbet og er en
fortsættelse af tidligere (inden fristen) begyndte
udlægsforretninger, vil blive accepteret, at den
5-årige frist forlænges. Straffelovrådet har
tilsluttet sig denne forståelse af straffelovens
§ 97 a.
Det bemærkes, at det af § 29,
stk. 3, i bødebekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 394 af 17. maj 2001) fremgår, at
afgørelse om forvandlingsstraf ikke må træffes,
hvis skyldneren ikke kan antage at have betalingsevne.
6.2. Straffelovrådets
overvejelser
Straffelovrådet har overvejet, hvorvidt
der er grundlag for at foreslå forandringer i den
gældende retstilstand, hvorefter der kan opstå
situationer, hvor større bøder hverken kan inddrives
eller afdrages af den bødefældte inden for
forældelsesfristen på 3 eller 5 år, og hvor der
på grund af manglende betalingsevne ikke kan træffes
afgørelse om fuldbyrdelse af forvandlingsstraf.
Rådet finder, at
spørgsmålet om forældelse af bøder
fortsat må bero på en afvejning af forskellige hensyn.
På den ene side er der hensynet til, at
bødefældte ikke i urimelig lang tid efter det
tidspunkt, hvor dommen eller vedtagelsen kunne fuldbyrdes,
udsættes for inddrivelsesskridt, og på den anden side
er der hensynet til, at forældelsesfristen har en
længde, så fuldbyrdelsen af bøden bliver mulig
og kan gennemføres under hensyn til den
bødefældtes økonomiske forhold, og uden at
skulle anvende forvandlingsstraf.
Rådet har desuden overvejet at
ændre forældelsesreglerne, så den tid, i hvilken
der efter begæring er meddelt bødefældte
henstand med betaling af bødebeløbet, ikke medregnes
i forældelsesfristen. Rådet finder fortsat af de
grunde, der er anført i rådets betænkning nr.
433/1966 om strafferetlig forældelse m.v., at der ikke
bør ske ændringer på dette punkt. Det
fremgår af betænkning nr. 433/1966, side 28 f, at da de
afdragsordninger, der fastsættes i praksis, er udformet
således, at misligholdelse af ordningen medfører, at
hele bødebeløbet straks forfalder til betaling, ville
den ændrede regel indebære, at forældelsen
på ny begyndte at løbe i
misligholdelsestilfælde. Rådet fandt, at
gennemførelse af en regel herom kunne give anledning til en
række tvivlsspørgsmål, navnlig i forbindelse med
misligholdelse af afdragsordninger, og således blive
vanskelig at praktisere. På den baggrund afstod rådet
fra at foreslå en lovændring på dette punkt.
Det er rådets konklusion, at problemet
med at sikre inddrivelse af de større bøder, uden at
der sker forældelse, bedst løses ved, at
forældelsesfristen fastsættes til 10 år,
når bøden overstiger 10.000 kr. Rådet
foreslår videre, at bøder indtil 10.000 kr. undergives
en 5-årig forældelsesfrist.
Rådet har endvidere overvejet, om en
forlængelse af forældelsesfristen for fuldbyrdelse af
bøder over 10.000 kr. bør føre til, at
forældelsesfristen for bødeforvandlingsstraf
forlænges tilsvarende. Under henvisning til at der
gælder en forældelsesfrist på 5 år for
fuldbyrdelse af idømt fængsel indtil 1 år, jf.
straffelovens § 97, stk. 1, nr. 1, har rådet
fundet det rigtigst at fastholde den gældende maksimale
forældelsesfrist for bødeforvandlingsstraf på 5
år. Rådet har dog fundet det bedst stemmende med
rådets forslag om bødefastsættelse, at
forældelsesfristen på 3 år for
bødeforvandlingsstraf udvides til at omfatte bøde
indtil 10.000 kr., og at forældelsesfristen på 5
år for bødeforvandlingsstraf fastsættes til
bøder over 10.000 kr.
Om Straffelovrådets overvejelser
henvises til betænkning nr. 1441/2004, side 90 f.
6.3. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet er enig i
Straffelovrådets synspunkter, og kan tilslutte sig
rådets forslag til ændring af straffelovens
§ 97 a, stk. 1 og 2. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5, samt bemærkningerne hertil.
7. Skærpelse af straffen for
den, som tilskynder en anden til at afsone i sit sted, samt for
falske afsonere
7.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 164,
stk. 1, straffes den, der afgiver urigtige oplysninger til
offentlig myndighed med fortsæt til, at en uskyldig derved
bliver sigtet, dømt eller undergivet strafferetlig
retsfølge for et strafbart forhold. Tilsvarende straffes
den, der tilintetgør, forvansker eller bortskaffer bevis
eller tilvejebringer falsk bevis med fortsæt til, at nogen
derved bliver sigtet eller dømt for et strafbart forhold,
jf. stk. 2. Straffen for overtrædelse af straffelovens
§ 164, stk. 1 eller 2, er fængsel indtil 6
år.
Det følger videre af straffelovens
§ 164, stk. 3, at den der foretager en handling som
nævnt i stk. 1 og 2 med fortsæt til, at den
pågældende selv eller en anden bliver sigtet,
dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et
strafbart forhold, som den pågældende ikke har
begået, kan straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder. Bestemmelsen omfatter bl.a. den, der
afsoner en fængselsstraf, der er idømt en anden
person, og den, der lader en anden udstå en
fængselsstraf, som man selv er idømt.
7.2. Retspraksis
Overtrædelse af straffelovens
§ 164, stk. 3, har hidtil som udgangspunkt
været straffet med fængsel i 20 dage.
Til illustration heraf kan henvises til to
nyere domme afsagt af Østre Landsret og Vestre Landsret, og
offentliggjort i henholdsvis Ugeskrift for Retsvæsen 2002,
side 1938, og Tidsskrift for Kriminalret 2000, side 420.
I Østre Landsrets dom blev tiltalte
idømt fængsel i 20 dage for at have aftalt med en
anden nu afdød person, at denne skulle møde til
afsoning af en af tiltalte idømt frihedsstraf på 14
dages hæfte.
I Vestre Landsrets dom blev to tiltalte
fundet skyldige i overtrædelse af straffelovens
§ 164, stk. 3, for den ene tiltaltes vedkommende,
jf. straffelovens § 23, ved efter aftale at have ladet
den anden tiltalte afsone en forvandlingsstraf på hæfte
i 6 dage. Begge tiltalte var efter gerningstidspunktet idømt
bøder for berigelseskriminalitet. Straffene, der blev
fastsat som tillægsstraf efter straffelovens § 89,
blev for begge fastsat til hæfte i 20 dage.
Endvidere kan til illustration henvises til
Vestre Landsrets dom af 18. december 1990, der er refereret i Domme
i Kriminelle Sager 1990-1992, side 122. I denne sag blev tiltalte
idømt fængsel i 20 dage for at have påbegyndt
afsoning af en straf på hæfte i 34 dage, der var
idømt en anden person. Tiltalte havde legitimeret sig over
for fængselspersonalet med den anden persons
sygesikringsbevis. Efter en måneds afsoning blev forholdet
opdaget. Da den tiltalte efter gerningstidspunktet havde vedtaget
en bøde for spirituskørsel, blev straffen på
fængsel i 20 dage fastsat som en tillægsstraf efter
straffelovens § 89.
7.3. Justitsministeriets
overvejelser
Strafniveauet ved sammenlignelige
overtrædelser er generelt højere end strafniveauet for
overtrædelse af straffelovens § 164,
stk. 3.
Strafniveauet for overtrædelse af
f.eks. straffelovens § 158, stk. 1, om falsk
forklaring for retten, er som udgangspunkt fængsel i 60 dage,
jf. Straffelovrådets betænkning nr. 1424/2002, side
586. Der kan endvidere henvises til Højesterets dom
offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1994, side 625, hvor
tiltalte under en straffesag mod hendes ægtefælle, der
var tiltalt for spirituskørsel, for både byretten og
landsretten i strid med sandheden havde forklaret, at hun havde
ført bilen. Tiltalte blev idømt 60 dages
fængsel for falsk forklaring. På grund af ganske
særlige omstændigheder i den konkrete sag, herunder at
hendes ægtefælle var alvorligt syg, og den tid, der var
medgået med sagens behandling, blev straffen gjort
betinget.
Ved overtrædelse af straffelovens
§ 124, stk. 1, om den, der flygter som anholdt eller
fængslet, er strafniveauet som udgangspunkt 30 dage. Det blev
forudsat i lov nr. 382 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og forvaltningsloven (Fangeflugt og
begrænsning i indsattes adgang til aktindsigt m.v.), at
overtrædelse af bestemmelsen i
førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med
fængsel i 30 dage. Det skal dog efter forarbejderne anses som
en skærpende omstændighed, hvis der er tale om, at
flere flygter i forening, eller hvis flugten har været
nøje planlagt. Det er endvidere i forarbejderne forudsat, at
der ved siden af straffen for overtrædelse af
§ 124, stk. 1, reageres med disciplinærstraf,
og at en disciplinærstraf ikke skal indebære en
fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning. Til
illustration heraf kan henvises til Vestre Landsrets dom
offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 2004, side 1359,
hvor tiltalte blev idømt fængsel i 30 dage for at
være flygtet fra et statsfængsel, hvor han var
strafafsoner.
Justitsministeriet finder, at straffen for
overtrædelse af straffelovens § 164, stk. 3,
bør skærpes, således at strafniveauet i
højere grad afspejler forholdets strafværdighed, og
således at strafniveauet bringes på linje med
sammenlignelige overtrædelser.
Det foreslås med henblik herpå,
at strafferammen forhøjes fra bøde eller
fængsel i 6 måneder til bøde eller fængsel
i 1 år.
For så vidt angår den person, der
påtager sig at afsone en straf for en anden, kan den
pågældende være motiveret af løfter om
betaling fra den dømte, således at overtrædelsen
begås for at opnå et økonomisk udbytte. Motivet
kan imidlertid også være, at den falske afsoner er
blevet presset eller truet af den dømte, f.eks. hvis den
falske afsoner er i personligt afhængighedsforhold til den
dømte eller har gæld til den dømte.
Det må antages, at det normalt er den
dømte, der tager initiativ til overtrædelse af
straffelovens § 164, stk. 3. Straffen for den
dømte bør derfor som udgangspunkt være
højere end straffen for den falske afsoner.
Udover at den strafferetlige
håndhævelse tilsidesættes, når en
frihedsstraf afsones af en anden end den dømte,
medfører det også en belastning af kriminalforsorgens
ressourcer, idet den idømte straf afsones både af den
falske afsoner og €" når forholdet opdages €" af
den dømte.
På den anførte baggrund er det
Justitsministeriets opfattelse, at der bør ske en
væsentlig forhøjelse af det gældende strafniveau
på fængsel i 20 dage, således at den
dømte, der lader en anden afsone en idømt straf i sit
sted som udgangspunkt idømmes en straf af samme varighed som
den, der afgiver falsk forklaring for retten. Det forudsættes
således, at den dømte, der overtræder
straffelovens § 164, stk. 3, normalt straffes for
dette forhold med ubetinget fængsel i 60 dage.
Det bør samtidig anses som en
skærpende omstændighed, der medfører
forhøjelse af straffen, hvis den dømte har presset
eller truet den falske afsoner til at deltage i forbrydelsen,
således at den falske afsoners motiver ikke kun er
båret af økonomiske årsager eller ønsket
om blot at hjælpe den dømte for at undgå
afsoningen. Der henvises til straffelovens § 81, nr. 8,
hvorefter det i almindelighed anses som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden har fået en anden til
at medvirke til gerningen ved tvang, svig eller udnyttelse af
dennes unge alder eller betydelige økonomiske eller
personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold.
Det er endvidere Justitsministeriets
opfattelse, at straffen også bør skærpes for den
falske afsoner, der bistår den dømte med at
undgå afsoning. Denne skærpelse findes passende at
kunne tage udgangspunkt i den straf, der idømmes for
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1
(fangeflugt), således at den falske afsoner normalt
bør straffes med ubetinget fængsel i 30 dage.
Hvis den falske afsoner har været udsat
for pres, da den pågældende påtog sig at afsone
straffen for den dømte, kan dette tale for en
nedsættelse af straffen. Det følger af straffelovens
§ 82, nr. 6, at det i almindelighed skal indgå som
en formildende omstændighed, at gerningen er begået som
følge af tvang, svig eller udnyttelse af gerningsmandens
unge alder eller betydelige økonomiske vanskeligheder,
manglende indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 6, samt bemærkningerne hertil.
8. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget har
desuden ikke økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet, og forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser og ingen EU-retlige aspekter.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
9. Hørte myndigheder mv.
Brydensholt-udvalgets betænkning nr.
1438/2004 og Straffelovrådets betænkning nr. 1441/2004
har været sendt i høring til følgende
myndigheder og organisationer:
Præsidenten for Østre
Landsret,Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Københavns Byret, Præsidentenfor Retten i Odense,
Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for
Retten iÅlborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den
Danske Dommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen,Politidirektøren i København,
Foreningen af Politimestre i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen,Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater,Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk
Forening, Landsorganisationeni Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Industri,
Forbrugerrådet,Håndværksrådet, Forsikring
& Pension, Realkreditrådet, Finansrådet,
DanskHandel og Service, HTS, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Foreningen af StatsautoriseredeRevisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
InterneRevisorer, Foreningen af Danske Revisorer, Landbrugsraadet,
Danmarks Fiskeri-og Eksportforening, Danmarks Rederiforening,
Økonomi- og Erhvervsministeriet,Skatteministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet,Miljøministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
samtKulturministeriet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 93,
stk. 1, nr. 1)
Ved lovforslagets § 1, nr. 1,
ophæves straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, 1.
pkt., 2. led, hvorefter forældelsesfristens længde
afhænger af, om den konkret forskyldte straf ville være
bøde.
Som følge af denne ændring er
§ 93, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., der undtager juridiske
personer fra anvendelsesområdet i 1. pkt., 2. led, blevet
overflødig, og er derfor udgået af bestemmelsen.
Forældelsesfristen beregnes herefter i
alle tilfælde efter det strafmaksimum, der er foreskrevet for
lovovertrædelsen, og således uden hensyn til den
konkrete lovovertrædelse.
Ændringen medfører, at samme
forældelsesfrister finder anvendelse for både fysiske
og juridiske personer.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.
Til nr. 2 (§ 93,
stk. 2 og 3)
Ved lovforslagets § 1, nr. 2,
ændres affattelsen af straffelovens § 93,
stk. 2 og 3.
Den foreslåede affattelse af
§ 93, stk. 2, nr. 1, indeholder en
minimumsforældelsesfrist for overtrædelser af
straffelovens § 296, stk. 2, § 297,
stk. 2 og § 302, stk. 2, som Justitsministeriet
på baggrund af Brydensholt-udvalgets betænkning nr.
1396/2001 vil fremsætte lovforslag om.
Justitsministeriet vil på baggrund af
betænkning nr. 1396/2001 fremsætte lovforslag om, at
straffelovens § 296, stk. 2, § 297,
stk. 2 og § 302, stk. 2, skal indeholde en
strafferamme på fængsel indtil 4 måneder, hvorved
den almindelige forældelsesfrist ville være 2 år,
jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1. Med den
foreslåede § 93, stk. 2, nr. 1, vil
forældelsesfristen imidlertid blive 5 år for
overtrædelse af disse bestemmelser.
Den foreslåede § 93,
stk. 2, nr. 2, indebærer, at forældelsesfristen
for overtrædelse af skatte-, told-, afgifts- eller
tilskudslovgivningen, hvorved der opnås eller kan opnås
uberettiget vinding, i intet tilfælde er mindre end 5
år. Bestemmelsen får efter forslaget om ophævelse
af § 93, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., 2. led, betydning
for overtrædelser, der i særlovgivningen har tilknyttet
et strafmaksimum på 1 års fængsel.
Den foreslåede § 93,
stk. 2, nr. 2, svarer for så vidt angår told- og
afgiftsovertrædelser bortset fra visse
momsovertrædelser til gældende ret, hvorimod tilskud og
støtte er nye områder i bestemmelsen.
Forældelsesfristen vil her være 5 år uden hensyn
til, om strafmaksimum i særlovgivningen er 1 års
fængsel og forældelsesfristen derfor efter de
almindelige regler ville være 2 år, jf. § 93,
stk. 1, nr. 1.
For så vidt angår skatte- og
momsovertrædelser vil § 93, stk. 2, nr. 2, i
visse tilfælde føre til, at overtrædelser, der i
dag er undergivet en forældelsesfrist på 10 år,
jf. § 93, stk. 3, fremover vil forældes efter
5 år. Det drejer sig om groft uagtsomme og forsætlige
skatte- og momsunddragelser, der henføres under henholdsvis
skattekontrolloven og momsloven.
Den foreslåede § 93,
stk. 3, viderefører gældende ret med hensyn til
forældelsesfristen for overtrædelser af straffelovens
§ 223, stk. 1, og §§ 224 og 225, jf.
§ 223, stk. 1.
I forhold til den gældende bestemmelse
indeholder den foreslåede § 93, stk. 3, ikke
forældelsesfrister for overtrædelser af straffelovens
§ 289, 1. pkt. eller §§ 13, 15 eller 16 i
skattekontrolloven. Dette skyldes, at Justitsministeriet vil
foreslå, at straffelovens § 289 bliver ændret
i overensstemmelse med Brydensholt-udvalgets overvejelser i
betænkning nr. 1396/2001. Grove overtrædelser, der
henføres under straffelovens § 289, 1. pkt., vil
med en gennemførelse af dette lovforslag med et
strafmaksimum på 8 års fængsel fortsat være
undergivet en 10-årig forældelsesfrist. Derudover er
overtrædelser af skattekontrolloven og momsloven nu
foreslået omfattet af straffelovens § 93,
stk. 2, jf. ovenfor.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.
Til nr. 3 (§ 93 a)
Bestemmelsen medfører, at hvis det
følger af en mellemfolkelig overenskomst, som Danmark har
tiltrådt, at strafansvaret for overtrædelser er
uforældeligt, indtræder der heller ikke
forældelse af strafansvaret efter dansk ret.
Som eksempel på en mellemfolkelig
overenskomst er statutten for Den Internationale Straffedomstol
(ICC-statutten), hvoraf det følger, at forbrydelser der
henhører under straffedomstolens jurisdiktion, ikke
forældes, jf. ICC-statuttens artikel 29. Under
straffedomstolens jurisdiktion hører folkedrab, forbrydelser
mod menneskeheden, krigsforbrydelser og aggression. Disse
forbrydelser vil også være uforældelige efter
gældende dansk ret, men der kan forekomme undtagelser, som
f.eks. voldtægt eller grov legemsbeskadigelse, som ikke er
uforældelige.
På denne baggrund foreslås som
§ 93 a indsat en bestemmelse, hvorefter der ikke
indtræder forældelse, når en
lovovertrædelse er omfattet af en af Danmark tiltrådt
mellemfolkelig overenskomst, ifølge hvilken strafansvaret er
uforældeligt. Herved sikres det, at en sådan
overtrædelse også efter dansk ret er uforældelig
i det pågældende tilfælde, selv om den
pågældende lovovertrædelse har tilknyttet en
strafferamme med et tidsbestemt strafmaksimum.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.
Til § 1, nr. 4
(§ 94, stk. 5)
Den foreslåede § 94,
stk. 5, 1. pkt., indebærer, at anklagemyndigheden og
politiet får samme simple fremgangsmåde til at afbryde
forældelsesfristen, som andre offentlige myndigheder har i
dag efter § 94, stk. 5. Forældelsesfristen
afbrydes således, når den pågældende
gøres bekendt med sigtelsen. Endvidere afbrydes
forældelsen, når anklagemyndigheden anmoder om
rettergangsskrift, hvorved den pågældende sigtes for
overtrædelsen.
I modsætning til gældende ret
skal anmodningen til retten om rettergangsskridt ske på
anklagemyndighedens initiativ for at have
forældelsesafbrydende virkning. Den pågældende
persons begæring om forsvarerbeskikkelse vil ikke i sig selv
have forældelsesafbrydende virkning, når
anklagemyndigheden videresender begæringen til retten.
Anmodning om rettergangsskridt, hvorved den
pågældende sigtes for overtrædelsen, har
forældelsesafbrydende virkning. Anmodning om f.eks. kendelse
om telefonaflytning efter retsplejelovens kap. 71 eller om
ransagning eller beslaglæggelse efter retsplejelovens kap. 73
og 74 kan ligeledes afbryde forældelsesfristen. Anmodning
efter retsplejelovens § 731 a om forsvarerbeskikkelse for
en person, der senere måtte blive mistænkt eller
sigtet, kan imidlertid ikke afbryde forældelsesfristen.
Det er selve anmodningen om
rettergangsskridt, der afbryder forældelsesfristen. Det er
uden betydning, hvornår og om dette følges op af et
retsmøde, eller om retten beslutter at afslå
anmodningen.
Den foreslåede § 94,
stk. 5, 2. pkt., indebærer, at der for juridiske
personers vedkommende alene sker afbrydelse af
forældelsesfristen, når den juridiske person sigtes.
Bestemmelsen regulerer samtidig, hvilke personer der kan ske
fristafbrydelse overfor med virkning for den juridiske person.
Fristafbrydelse skal efter den
foreslåede bestemmelse ske over for personer, der efter
retsplejelovens § 157 kan modtage forkyndelse på
den juridiske persons vegne. Det vil i praksis omfatte en vid kreds
af personer, f.eks. ansatte.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3, 4 og 5.
Til nr. 5 (§ 97 a,
stk. 1 og 2)
Den foreslåede § 97 a,
stk. 1, indebærer, at forældelsesfristen for
inddrivelse af bøder forlænges fra 5 til 10 år,
når bøden overstiger 10.000 kr. Bestemmelsen
medfører samtidig en forenkling af de gældende regler,
så bøder indtil 10.000 kr. undergives en 5-årig
forældelsesfrist. Den hidtil gældende 3-årige
forældelsesfrist for bøder indtil 3.000 kr.
forlænges herved til 5 år.
Med § 97 a, stk. 2, udvides
den gældende 3-årige forældelsesfrist for
bødeforvandlingsstraf vedrørende bøder indtil
3.000 kr. til at omfatte bøder indtil 10.000 kr. Den
gældende 5-årige forældelsesfrist
indskrænkes til at omfatte bødeforvandlingsstraf
vedrørende bøder på over 10.000 kr.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 6.
Til nr. 6 (§ 164,
stk. 3)
Det foreslås, at strafferammen i
§ 164, stk. 3, hæves fra bøde eller
fængsel indtil 6 måneder til bøde eller
fængsel indtil 1 år.
Formålet med den foreslåede
forhøjelse af strafferammen er at skærpe strafniveauet
for overtrædelse af straffelovens § 164,
stk. 3, når en person tilskynder en anden til at afsone
i sit sted, samt når en falsk afsoner på vegne af den
dømte afsoner en idømt straf.
Det forudsættes således, at
straffen for den dømte, der får en anden til at afsone
i sit sted, normalt vil være ubetinget fængsel i 60
dage, mens straffen for den falske afsoner normalt vil være
fængsel i 30 dage.
Der kan være skærpende
omstændigheder, der kan medføre en højere
straf, hvis f.eks. den dømte ved trusler har formået
en anden person til at afsone i stedet for den dømte. Der
kan tilsvarende være formildende omstændigheder for den
falske afsoner, hvis denne har afsonet straf for den dømte
på grund af trusler.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 7.
Til § 2
Til stk. 1.
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2005.
Forældelsesfristen ændres ikke i
de tilfælde, hvor der er indtrådt forældelse
efter de gældende regler. Er der derimod ikke indtrådt
forældelse ved lovens ikrafttræden, vil den
ændrede forældelsesfrist finde anvendelse. Nogle
forældelsesfrister vil blive forlænget efter lovens
ikrafttræden. Det er f.eks. tilfældet ved
forældelse af bøder, idet forældelsesfristen
forlænges fra 3 år til 5 år for bøder, der
ikke overstiger 3.000 kr. eller fra 5 år til 10 år for
bøder, der overstiger 10.000 kr.
Til stk. 2.
Det foreslås, at ændringen af
strafmaksimum for overtrædelse af straffelovens
§ 164, stk. 3, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. De skærpede straffe har
virkning for lovovertrædelser, der begås efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3,
stk. 1.
Til § 3
Bestemmelsen indebærer, at loven som
udgangspunkt ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Lovens § 1 kan dog sættes i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning. For
Grønland gælder en særlig kriminallov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 960
af 21. september 2004 foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. § 93, stk. 1, nr.
1, affattes således: |
§ 93.
Forældelsesfristen er | | » § 93.
Forældelsesfristen er |
1) 2 år, når der ikke er hjemlet
højere straf end fængsel i 1 år for
overtrædelsen, eller når straffen for
overtrædelsen ikke ville overstige bøde. 2. led
gælder dog ikke for juridiske personer. | | 1) 2 år, når der ikke er hjemlet
højere straf end fængsel i 1 år for
overtrædelsen.« |
| | |
§ 93 € | | 2. § 93, stk. 2-3,
affattes således: |
Stk. 2. For overtrædelse af
denne lovs § 296, stk. 1, nr. 2 og 3, og
stk. 2, § 297 og § 302 er
forældelsesfristen i intet tilfælde mindre end 5
år. Det samme gælder strafansvar for
overtrædelser, hvorved nogen unddrager sig betaling af told
eller afgifter til det offentlige, eller som er egnede til at
medføre, at nogen uberettiget fritages for betaling af
sådanne beløb, jf. dog stk. 3, 2. pkt. | | Stk. 2. Forældelsesfristen er i
intet tilfælde mindre end 5 år for 1) overtrædelse af denne lovs
§ 296, stk. 2, § 297, stk. 2, og
§ 302, stk. 2, 2) overtrædelse af skatte-, told-, afgifts-
eller tilskudslovgivningen, hvorved der opnås eller kan
opnås uberettiget vinding. |
Stk. 3. For overtrædelse af
denne lovs § 223, stk. 1, §§ 224 og
225, jf. § 223, stk. 1, samt § 289, 1.
pkt., eller §§ 13, 15 eller 16 i skattekontrolloven
er forældelsesfristen i intet tilfælde mindre end 10
år. Det samme gælder strafansvar for overtrædelse
af momsloven, hvorved nogen unddrager sig betaling af afgift, eller
som medfører, at nogen uberettiget opnår udbetaling af
afgift. | | Stk. 3. For overtrædelse af
denne lovs § 223, stk. 1, og §§ 224
og 225, jf. § 223, stk. 1, er
forældelsesfristen i intet tilfælde mindre end 10
år. |
| | |
| | 3. Efter § 93
indsættes som § 93 a : |
| | » § 93 a. Når
en lovovertrædelse er omfattet af en af Danmark
tiltrådt mellemfolkelig overenskomst, ifølge hvilken
strafansvaret er uforældeligt, indtræder
forældelse ikke.« |
| | |
§ 94 € | | 4. § 94, stk. 5,
affattes således: |
Stk. 5. Forældelsesfristen
afbrydes ved ethvert rettergangsskridt, hvorved den
pågældende sigtes for overtrædelsen. I sager, der
efter retsplejeloven kan afgøres ved vedtagelse af
bødeforelæg udfærdiget af politiet, afbrydes
forældelsesfristen, når sigtede gøres bekendt
med forelægget. I andre tilfælde, hvor straf for en
overtrædelse kan pålægges af en administrativ
myndighed, afbrydes fristen, når den pågældende
gøres bekendt med, at han er sigtet for overtrædelsen.
Afbrydes forældelsesfristen over for nogen, som har handlet
på en juridisk persons vegne, har fristafbrydelsen også
virkning i forhold til den pågældende juridiske person.
Afbrydelse af forældelsesfristen over for en juridisk person
har ikke virkning i forhold til personer, der har handlet på
den juridiske persons vegne. | | » Stk. 5.
Forældelsesfristen afbrydes, når den
pågældende gøres bekendt med sigtelsen, eller
når anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt, hvorved
den pågældende sigtes for overtrædelsen.
Forældelsesfristen for en juridisk persons ansvar kan
afbrydes over for en person, der efter retsplejelovens
§ 157 kan modtage forkyndelser på den juridiske
persons vegne.« |
| | |
| | 5. § 97 a, stk. 1 og
2, affattes således: |
§ 97 a. Bøde
bortfalder efter 3 år, hvis der ikke forinden er indgivet
begæring om udpantning. For bøde på over 3.000
kr. er fristen dog 5 år. | | » § 97 a. Hvis der
ikke forinden er indgivet begæring om udpantning, bortfalder
bøde efter 1) 5 år, når bøden ikke
overstiger 10.000 kr., og 2) 10 år, når bøden overstiger
10.000 kr. |
Stk. 2. Forvandlingsstraf for
bøde bortfalder efter de i stk. 1 nævnte tidsrum,
medmindre dens fuldbyrdelse er påbegyndt forinden. | | Stk. 2. Forvandlingsstraf for
bøde bortfalder efter 3 år, medmindre dens
fuldbyrdelse er påbegyndt forinden. For bøde på
over 10.000 kr. er fristen dog 5 år.« |
| | |
§ 164 € Stk. 3. Den, der foretager en handling
som nævnt i stk. 1 og 2 med forsæt til, at han
selv eller en anden med dennes samtykke derved bliver sigtet,
dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et
strafbart forhold, som han ikke har begået, straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder. | | 6. I
§ 164, stk. 3 , ændres »6
måneder« til: »1 år«. |