L 89 Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse.

(Udmøntning af kommunalreformen).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l89_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

Miljøministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen)

(Lovforslag nr. L 89).

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Som det fremgår af strukturaftalens kapitel 13, ønsker forligspartierne overordnet set, at der på natur- og miljøområdet gennemføres en forenklet arbejdsdeling, der skaber større lokalt engagement og ansvar omkring opgaveløsningen og samtidig sikrer overordnede nationale og internationale interesser på området. For så vidt angår de generelle, grundlæggende principper for arbejdsdelingen mellem kommunerne, regionerne og staten er disse nærmere beskrevet i aftalen, som også fastlægger den ændrede opgavefordeling for så vidt angår naturbeskyttelsen.

Hidtil har amterne varetaget langt den overvejende del af de konkrete myndighedsopgaver på naturbeskyttelseslovens område. Aftalen overfører de fleste af disse opgaver til kommunerne, mens visse overordnede opgaver til sikring af Danmarks internationale forpligtelser m.v. samles i staten.

Lovforslaget overfører derfor hovedparten af amternes naturbeskyttelsesopgaver til kommunerne. Det drejer sig om den konkrete administration vedrørende beskyttede naturtyper og i forbindelse med Natura 2000-områderne, bygge- og beskyttelseslinjer, friluftsreklamer, offentlige anlæg, adgangsregler, fredning, naturforvaltning og anden arealforvaltning og om administrationen af bestemmelserne om offentlighedens adgang, tilsyn og håndhævelse.

Lovforslaget flytter administration af strandbeskyttelseslinjen og sekretariatsbetjeningen af fredningsnævn fra amterne til staten ligesom naturovervågningen og færdiggørelsen af de største og mest komplicerede VMPII-projekter samles i staten.

Lovforslaget ændrer reglerne om nedsættelse og sammensætning af fredningsnævn og Taksationskommissionen, og reglerne om afholdelse af udgifterne til fredningserstatninger m.v. Efter forslaget nedsættes der 2 eller 3 fredningsnævn med udgangspunkt i den geografiske afgrænsning af regionerne og fredningsnævnene består ud over formanden af et medlem, der udpeges af ministeren og et medlem, der udpeges af kommunalbestyrelsen.

Lovforslaget indeholder endelig som noget nyt en mulighed for at regionerne kan yde tilskud til fremme af realiseringen af den regionale udviklingsplan, som skal udarbejdes efter de foreslåede ændringer af planloven.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.