L 88 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om råstoffer. (Udmøntning af kommunalreformen
for så vidt angår råstofplanlægning og
-indvinding på land).
Fremsat den 24. februar 2005 af
miljøministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
råstoffer
(Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår råstofplanlægning og €"
indvinding på land.)
§ 1
I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 886 af 18. august 2004, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften til
§ 5 »Kortlægning« affattes
således:
»Kortlægning og
planlægning«
2. I § 5 ændres
»Amtsrådet« til:
»Regionsrådet«.
3. Efter § 5
indsættes:
» § 5 a.
Regionsrådet udarbejder en plan for indvinding og forsyning
med råstoffer. Råstofplanen udarbejdes på
grundlag af kortlægningen og skal omfatte en periode på
mindst 12 år.
Stk. 2. På baggrund af en samlet
vurdering af udviklingen i regionen og de hensyn, der er
nævnt i § 3 fastlægger regionsrådet
overordnede retningslinjer for råstofindvindingen, herunder
udlæg af graveområder og
råstofinteresseområder i råstofplanen.
Stk. 3. Råstofplanen må
ikke stride mod regler eller beslutninger efter planlovens
§ 3 eller miljømålsloven.
Stk. 4. Råstofplanen må
ikke være i strid med den regionale udviklingsplan.
Stk. 5. Kommunalbestyrelserne er
bundet af råstofplanen i deres planlægning og
administration.«
4.§ 6 affattes
således:
» § 6.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for
regionsrådets kortlægning og planlægning efter
§§ 5 og 5 a.«
5. Efter § 6
indsættes:
» § 6 a. Før
udarbejdelsen af et forslag til råstofplan eller
ændringer hertil indkalder regionsrådet ideer, forslag
m.v. med henblik på planlægningsarbejdet. Indkaldelse
sker ved offentlig bekendtgørelse.
Stk. 2. Indkaldelsen skal indeholde en
beskrivelse af status på området samt beskrivelse af
hovedspørgsmål for den kommende planlægning.
Indkaldelsen sker med en svarfrist på 8 uger.
Stk. 3. Regionsrådets forslag
til råstofplan udsendes i offentlig høring med frist
på 8 uger til at fremsætte indsigelser.
Stk. 4. En råstofplan kan ikke
vedtages endeligt, hvis miljøministeren til varetagelse af
statslige interesser har modsat sig dette skriftligt over for
regionsrådet inden udløbet af indsigelsesfristen.
Forslaget kan herefter først vedtages, når der er
opnået enighed mellem parterne om de nødvendige
ændringer.
Stk. 5. Regionsrådet
sørger for offentlig annoncering af den endeligt vedtagne
råstofplan. Ved annonceringen skal der gives klagevejledning
og oplysning om klagefrist. Råstofplanen sendes samtidig til
miljøministeren samt til øvrige myndigheder, hvis
interesser berøres. Råstofplanen skal være
offentligt tilgængelig.
Stk. 6. Regionsrådet
gennemgår råstofplanen hvert fjerde år i
forbindelse med revision af den regionale udviklingsplan for at
vurdere, om der er behov for justeringer eller revision. På
dette grundlag beslutter regionsrådet, om der er behov for at
udarbejde en ny råstofplan.
Stk. 7. Proceduren for udarbejdelse af
tillæg til en råstofplan følger bestemmelserne i
stk. 1-6.«
6. I § 7, stk. 1, 1. pkt.,
§ 7, stk. 2, 1. pkt., § 7, stk. 2, 4.
pkt., § 9, stk. 2, 1. pkt., § 10,
stk. 1, nr. 3, § 11, stk. 1, § 11,
stk. 2 og § 32, stk. 1 ,
ændres »amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«.
7. I § 7, stk. 2, 3. pkt.,
§ 9, stk. 2, 2. pkt., § 10, stk. 2,
§ 10, stk. 3, 2. pkt., § 10, stk. 5,
1. pkt., § 12, stk. 1, 1. pkt., og § 31, stk. 1 ,
ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
8. I § 10, stk. 3, 1. pkt.,
§ 10 stk. 5, 2. pkt., og § 31, stk. 5 ,
ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«.
9. I § 13, stk. 1, 1.
og 2. pkt ., ændres
»Amtsrådets« til:
»Kommunalbestyrelsens«.
10. I § 13 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
» Stk. 2. Regionsrådets
afgørelser kan, for så vidt angår retlige
spørgsmål, påklages til Naturklagenævnet
efter bestemmelserne i §§ 14-16.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
11. I § 17 ændres
»amtsrådet« til:
»regionsrådet«.
12. I § 27 ændres
»Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
13. I § 30, stk. 1,
ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«.
14.§ 31, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
15. I § 35, stk. 1,
ændres »amtsrådenes« til:
»kommunalbestyrelsernes«.
16.§ 35, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Miljøministeren
kan efter forhandling med vedkommende ministre fastsætte
regler for samarbejdet mellem regionsrådet og andre
myndigheder. Det samme gælder for samarbejdet mellem
kommunalbestyrelserne og andre myndigheder.«
17.§ 36, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Miljøministeren
kan beslutte at overtage regionsrådets eller
kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager, der
berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har
større betydning.«
18.§ 37 affattes
således:
» § 37.
Miljøministeren kan pålægge regionsrådene
og kommunalbestyrelserne at tilvejebringe oplysninger til brug for
vurdering af forhold, der er omfattet af loven. Oplysningerne kan
forlanges afgivet i en bestemt form.«
19. Overskriften til
§ 42 affattes således:
»Bornholms kommune«
20.§ 42 affattes
således:
» § 42. De opgaver
og beføjelser, som loven henlægger til
regionsrådet, udføres for Bornholms Regionskommunes
vedkommende af kommunalbestyrelsen.«
21. I § 44, stk. 4,
affattes således:
» Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Sager, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
amtsrådet, færdigbehandles af kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Forslag til den første
råstofplan, der udarbejdes efter råstoflovens
§§ 5 a og 6 a, som affattet ved denne lov, skal
offentliggøres senest den 1. januar 2008.
Stk. 4. Indtil en råstofplan
efter § 5 a træder i kraft, er kommunalbestyrelsen
bundet af regionplanretningslinjer for anvendelsen af arealer til
udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden i en
regionplan, der midlertidigt, helt eller delvis er opretholdt i
medfør af § 3, stk. 1 eller 2, eller
§ 4 i lov om ændring af lov om planlægning
(udmøntning af kommunalreformen). Tilladelser må ikke
stride mod planlægning efter planloven eller
miljømålsloven.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
På natur- og miljøområdet
sikrer reformen en forenklet arbejdsdeling, der skaber
større lokalt engagement og ansvar omkring
opgaveløsningen, og samtidig sikrer overordnede nationale og
internationale interesser på området.
Ifølge aftalen fra juni 2004, kapitel
13, samles de konkrete myndighedsopgaver og borgerrettede opgaver
så vidt muligt i kommunerne, der også på
miljøområdet bliver den samlede myndighed, som
borgerne og virksomheder i langt de fleste tilfælde vil kunne
henvende sig til.
De opgaver, hvortil der knytter sig
væsentlige nationale og internationale natur- og
miljøinteresser, eller som forudsætter specialviden og
kun forekommer relativt sjældent, varetages fremover af
staten.
Regionerne varetager visse koordinerende
opgaver i forhold til miljømålsloven og
vandforsyningsloven. Herudover anføres det i aftaleteksten,
at regionerne kan varetage enkelte andre fagligt
sammenhængende opgaver.
Ved udmøntningsplanen fra september
2004 uddybede forligspartierne aftalen af juni 2004 ved at tage
stilling til placeringen af opgaverne vedrørende
jordforurening, råstoffer og miljø- og
natur-overvågning.
Det fremgår af
udmøntningsplanen, at regionerne kortlægger
råstofindvindingsområder på land, og kommunerne
varetager den konkrete administration med tilladelser til og tilsyn
med råstofindvindingen. Planlægning og
kortlægning skal udmøntes i en sektorplan, som er
bindende for kommunernes planlægning efter planloven.
Således
sikressamfundet den nødvendige forsyning med et bredt
spektrum af råstoffer: Grus, sand, kalk, kridt m.v.
Denne planlægning må nødvendigvis omfatte
større geografiske områder for at dække
samfundets forsyningsbehov. Det er endvidere en opgave, der stiller
krav om særlig ekspertise på det råstofgeologiske
område. Denne ekspertise har en vis sammenhæng med den
ekspertise, der anvendes i jordforureningssager, som ligeledes
hovedsageligt placeres i regionerne.
I overensstemmelse med reformens udgangspunkt
om, at de konkrete myndighedsopgaver og borgerrettede opgaver
placeres i kommunerne, lægges opgaverne med tilladelser til
og tilsyn med råstofindvinding i kommunerne.
Råstofkortlægningen og
råstofplanlægningen med udpegning af
indvindingsområder og råstofinteresseområder
på land forestås af regionsrådet.
Råstofplanlægningen skal udføres på
baggrund af råstofkortlægningen. Ved
planlægningen skal der på den ene side lægges
vægt på råstofressourcernes omfang og kvalitet,
en sikring af råstofressourcernes udnyttelse og
erhvervsmæssige hensyn. På den anden side skal der
lægges vægt på miljøbeskyttelse,
vandforsyningsinteresser, naturbeskyttelse, landskabelige
værdier, geologiske og videnskabelige interesser mv. efter
den gældende lovs § 3. Råstofplanen skal
udpege konkrete indvindingsområder. Tilladelse til
råstofindvinding kan som altovervejende hovedregel kun
meddeles inden for de udpegede indvindingsområder.
Råstofplanens bindende karakter
gør, at der bør fastsættes regler om en
tilblivelsesprocedure, der sikrer, at statslige og kommunale
myndigheders interesser indgår i planlægningen, ligesom
hensynet til den regionale udviklingsplanlægning skal
varetages. For at sikre en vis fleksibilitet i forhold til anden
planlægning og for at sikre en fortsat råstofforsyning
skal regionsrådet hvert fjerde år vurdere, om
råstofplanen skal revideres. Revisionen af
råstofplanerne følger tidspunktet for de regionale
udviklingsplaners revision. Der kan endvidere udarbejdes
tillæg til råstofplanen.
Behandling af ansøgninger om
tilladelse til råstofindvinding og tilsyn med
råstofindvindingen på land forestås af
kommunalbestyrelsen, som i sin administration er bundet af
råstofplanen, og de heri udpegede
indvindingsområder.
Kommunens afgørelser efter
råstofloven tilsendes regionsrådet og de øvrige
særligt klageberettigede.
Ændringerne af råstofloven
berører kun indvinding på land, mens
råstoflovens bestemmelser om indvinding på
havområdet forbliver uændret.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1 Gældende regler
Efter den gældende råstoflov har
amtsrådene alle kompetencer vedrørende
råstofindvinding på land. Der er således
amtsrådene, der forestår kortlægning og
planlægning af råstofindvindingen og meddeler de
konkrete tilladelser til råstofindvinding.
Regionplanen skal efter den gældende
planlov indeholde retningslinjer for anvendelsen af arealer til
udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden. Ved
regionplanlægningen skal der foretages en afvejning af
råstofinteresserne over for en række andre interesser
vedrørende arealanvendelsen. På baggrund af
afvejningen udlægger amtsrådene i regionplanerne
såkaldte graveområder, dvs. områder, hvor
råstofinteresserne er prioriteret højt i forhold til
andre interesser, og hvor indvinding må forventes
koncentreret i regionplanperioden.
En del råstofholdige arealer er ikke
udlagt til graveområder i regionplanen, idet de ikke
påregnes udnyttet inden for regionplanens tidshorisont. Disse
råstofinteresseområder vil imidlertid i
regionplanlægningen kunne sikres for at undgå, at der
foregår aktiviteter i områderne, der vil kunne
forhindre en råstofindvinding, før amtsrådet har
taget stilling til, om råstofforekomsten kan indvindes forud
for andre formål, eller om råstofinteressen må
vige. Retningslinjerne er normalt udformet således, at det
sikres, at områderne i videst muligt omfang friholdes for
reservation til andre formål, der på længere sigt
vil kunne forhindre udnyttelse af råstofferne.
Uden for de udlagte graveområder vil
regionplanretningslinjerne oftest være udformet, så der
ikke eller kun under ganske særlige omstændigheder kan
meddeles tilladelse til råstofindvinding. Retningslinjerne
anfører typisk, at væsentlige samfundsmæssige
interesser skal tale for en tilladelse til
råstofindvinding.
Med udgangspunkt i regionplanerne behandler
amtsrådene ansøgninger om tilladelser til
råstofindvinding. Det er ligeledes amtsrådene der
fører tilsyn med råstofindvindingen på land.
Staten har kompetencen vedrørende
kortlægning, planlægning og meddelelse af tilladelser
til råstofindvinding på søterritoriet og
kontinentalsoklen.
2.2 Ændringsforslaget
Med lovforslaget foreslås amternes
kompetence på råstofområdet, delt mellem
regionerne og kommunerne. Staten beholder kompetencen
vedrørende kortlægning, planlægning og
meddelelse af tilladelser til råstofindvinding på
søterritoriet og kontinentalsoklen.
Det foreslås, at regionsrådet
skal udføre en råstofkortlægning og en
planlægning på råstofområdet, som skal
være i overensstemmelse med de regionale udviklingsplaner.
Kortlægningen og planlægningen skal udmøntes i
en bindende råstofplan, som skal omfatte en periode på
mindst 12 år. Planen kan revideres samtidig med de regionale
udviklingsplaner.
Da planen kan vedrøre statslige,
regionale, kommunale og private interesser, er der foreslået
regler for offentliggørelse og høring, inden planen
vedtages, således at det sikres, at alle disse interesser
indgår i regionsrådets planlægning.
Kommunalbestyrelserne får kompetencen
til meddelelse af tilladelser til råstofindvinding på
landjorden og til at påse, at de regler, der er fastsat med
hjemmel i loven, overholdes, at påbud eller forbud
efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes.
Kommunalbestyrelserne er i deres administration bundet af
råstofplanen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger
opgaverne.
Miljøministeriet udsendte på den
baggrund forslag til lov om ændring af lov om råstoffer
i DUT-høring den 18. november 2004 samt i fornyet
høring den 9. december 2004. Udgangspunktet for
drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har
været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det
seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med
drøftelserne har været at kvalificere skønnene
over de økonomiske konsekvenser, herunder især at
nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags
udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale
driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).
Det er Miljøministeriets vurdering, at
der i forbindelse med lovforslaget skal overføres 3,9 mio.
kr. fra den amtskommunale sektor. Heraf overføres 2,5 mio.
kr. til primærkommunerne og 1,4 mio. kr. til regionerne. De
anførte beløb er baseret på
udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003
opregnet til 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau.
Hertil kommer korrektioner som følge
af fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter
(hovedkonto 6).
Det er Miljøministeriets vurdering, at
en væsentlig del af den amtskommunale udgift, der direkte kan
henføres til opgaveområdet, er kontoret på
hovedkonto 6. De direkte henførbare udgifter på
hovedkonto 6 vurderes at udgøre 10,8 mio. kr., som fordeles
med 6,9 mio. kr. til primærkommunerne og 3,9 mio. kr. til
regionerne. Hertil kommer ikke direkte henførbare udgifter
fra hovedkonto 6, som vurderes at udgøre 2,7 mio. kr., som
først endeligt kan opgøres og fordeles, når der
er taget stilling til den samlede fordeling af de amtskommunale
administrationsudgifter på hovedkonto 6.
En plan for overdragelse og dokumentation af
relevante data, sager og it-systemer som følge af den
ændrede opgavefordeling på området
forudsættes aftalt mellem den afgivende og den modtagende
myndighed inden udgangen af første kvartal 2006, så
opgaverne uhindret kan varetages, når loven træder i
kraft.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Som udgangspunkt giver ændring af
myndighedskompetencen på råstofområdet ikke nogen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Det er herved forudsat, at der ved
kommunalbestyrelsernes overtagelse af kompetencen til at behandle
ansøgninger om råstofindvinding og føre tilsyn
hermed foreligger et centralt udarbejdet vejledningsmateriale, der
sikrer en ensartet sagsbehandling fra kommune til kommune.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vil medføre, at
kommunerne som udgangspunkt varetager de borgerrettede opgaver
på lovens område. Dette indebærer en forenkling
for borgerne, idet kommunerne bliver hovedindgang for borgere og
virksomheder.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at ville
medføre miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Forholdet til anden lovgivning
Efter de gældende bestemmelser i
Museumslovens § 24 skal amtsrådet underrette
vedkommende kulturhistoriske museum senest samtidig med, at der
meddeltes tilladelse til råstofindvinding. Efter det forslag
om ændring af museumsloven, som gennemføres til
implementering af kommunalreformen, er det kommunalbestyrelsen, som
overtager forpligtelsen til underretning.
9. Alternativ regulering
Alternativ regulering er ikke en
mulighed.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Sammen med Miljøministerens
øvrige forslag til udmøntning af kommunalreformen har
lovforslaget været sendt i høring til:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikernes Centralorganisation. Akademirådet,
ALMA €" Foreningen for amternes landskabsmedarbejdere,
Amternes Vadehavssamarbejde, Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation,
Beskæftigelsesministeriet, Bilfærgernes Rederiforening,
Brancheforeningen SPT. Branchesikkerhedsråd nr. 10, Det
Grønne Område, Branchesikkerhedsrådet for
Jernindustrien, Bryggeriforeningen. Byggesocietetet,
Campingrådet. Centralorganisationernes FællesUdvalg
(CFU), CO Industri, DAKOFA, Danmarks Cykle-Union, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Private Vandværker, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, Danmarks Turistråd,
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Bilharziose Laboratorium, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri,
Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Center for Byøkologi, Dansk
Cyklistforbund, Dansk Dambrugerforening, Dansk Energi, Dansk
ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers
fællesråd), Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Havbrugerforening, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund,
Dansk Landbrug, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Maritime, Dansk
Navigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Rideforbund, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk
Sportsdykkerforbund, Dansk Standard, Dansk Textil og
Beklædning, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vandrelaug,
Danske Elværkers Forening, Danske Fjernvarmeværkers
forening, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Havne, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Læskedrikfabrikanter, Danske Mejeriers
Fællesorganisation, Danske Vandværkers Forening, DANVA,
Datatilsynet, DAVID c/o Århus Amt, De danske
Skovdyrkerforeninger, De samvirkende Købmænd, DELTA,
Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Kongelige Veterinær- og
Landbohøjskole, Det danske Handelskammer, Det Norske
Veritas, Det Økologiske Råd, Domstolsstyrelsen, DONG,
DTC. Dyrenes Beskyttelse, ELFOR, Elkraft, Elsam,
Emballageindustrien, Embedslægeforeningen, Energi E2,
Entomologisk Fredningsudvalg, FAB €" Foreningen af
Byplanlæggere, FATCH, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Finansministeriet, Finansrådet, FMK-Sekretariatet.
Forbrugerrådet, FORCE Technology, Foreningen af
Affaldshåndtering og Deponering, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af danske
biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af
Danske Grus- og Stenindustrier, Foreningen af danske
jordbrugskalkværker, Foreningen af danske kemiske industrier,
Foreningen af danske kraftvarmeværker, Foreningen af danske
Naturhistoriske Museer, Foreningen af danske Privathavne,
Foreningen af danske ral- og sandsugere, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Miljøakkrediterede Miljøcertifikatorer, Foreningen af
miljømedarbejdere i kommunerne, Foreningen af
Naturfredningsformænd og disses suppleanter i Danmark,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen for Danmarks Fiskemel og Fiskeolieindustri,
Forsikring og Pension, Forskningscenter for Skov & Landskab,
Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Genvindingsindustrien, Green Network, Greenpeace Danmark,
Grovvarebranchens Miljøarbejdsgruppe, Grænseregion
Syd, Grøn Livsstil, Grønne Familier, GTS €"
Godkendt Teknologisk Service, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), HUR, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i
Danmark, International Transport Danmark, Jordbrugets
Bedriftssundhedstjeneste, Justitsministeriet, Kalk- og
Teglværks-foreningen, Kirkeministeriet, Kommunernes
Landsforening, Kolonihaveforbundet, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kommunalteknisk Chefforening,
Kommunekemi, Kræftens Bekæmpelse, Kulturministeriet,
Kyst, Land & Fjord, Københavns Havn, Københavns
Kommune, Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet,
Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen Økologisk Jordbrug,
Landsorganisationen i Danmark (LO), LIF Lægemiddelindustrien,
Mejeriforeningen, Miljøklagenævnet, Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, MLK-Sammenslutningen, Mærsk Olie & Gas A/S,
Natur og Ungdom, Naturklagenævnet, NOAH, Nordisk
Konservatorforbund, Oliebranchens Fællesrepræsentation,
Parcelhusejernes Landsorganisation, Plastindustrien i Danmark,
Procesindustrien, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rådet
for Større Badesikkerhed. Sammenslutningen af Danske Havne,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Skatteministeriet, SMOK,
Socialministeriet, Spildevandsteknisk Forening, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Statsansattes Kartel,
Statsministeriet, Sønderjyllands
Grusentreprenørforening, Teknologirådet, Teknologisk
Institut, Trafikministeriet, Transportrådet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, 92-gruppen for bæredygtig udvikling.
11. Virksomhedspanel
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) som har vurderet, at forslaget ikke indeholder
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner, amtskommuner og regioner | Amtskommunerne får mindreudgifter
på 14,7 mio. kr. årligt. Hertil kommer 2,7 mio. kr. til
ikke direkte henførbare udgifter | Kommuner og regioner får tilsammen
merudgifter på 14,7 mio. kr. årligt (+ 2,7 mio. kr.)
svarende til mindreudgifterne i amtskommunerne |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner, amtskommuner og regioner | Administration efter loven ophører i
amtskommunerne | Amtskommunernes administration efter loven
overtages af kommunerne og regionerne |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Forenkling (Kommunerne bliver hovedindgang
for borgere og virksomheder) | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende lov omfatter
§§ 5 og 6 alene bestemmelser vedrørende
kortlægning af råstofforekomsterne på landjorden.
Da der med de foreslåede bestemmelser i §§ 5 a
og 6 a nu også skal ske en råstofplanlægning,
foreslås det, at overskriften til § 5 ændres
fra »kortlægning« til »kortlægning og
planlægning«.
Til nr. 2
Efter de gældende regler udfører
amtsrådet kortlægning af råstofforekomsterne
på landjorden. Denne opgave flyttes med lovforslaget til
regionsrådene.
Til nr. 3
Efter den gældende råstoflov har
amtsrådene alle kompetencer vedrørende
råstofindvinding på land. Der er således
amtsrådene, der forestår kortlægning og
planlægning af råstofindvindingen og meddeler de
konkrete tilladelser til råstofindvinding.
Regionplanen skal efter den gældende
planlov indeholde retningslinjer for anvendelsen af arealer til
udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden. Ved
regionplanlægningen skal der foretages en afvejning af
råstofinteresserne over for en række andre interesser
vedrørende arealanvendelsen. På baggrund af
afvejningen udlægger amtsrådene i regionplanerne
såkaldte graveområder, dvs. områder, hvor
råstofinteresserne er prioriteret højt i forhold til
andre interesser, og hvor indvinding må forventes
koncentreret i regionplanperioden.
En del råstofholdige arealer er ikke
udlagt til graveområder i regionplanen, idet de ikke
påregnes udnyttet inden for regionplanens tidshorisont. Disse
råstofinteresseområder vil imidlertid i
regionplanlægningen kunne sikres for at undgå, at der
foregår aktiviteter i områderne, der vil kunne
forhindre en råstofindvinding, før amtsrådet har
taget stilling til, om råstofforekomsten kan indvindes forud
for andre formål, eller om råstofinteressen må
vige. Retningslinjerne er normalt udformet således, at det
sikres, at områderne i videst muligt omfang friholdes for
reservation til andre formål, der på længere sigt
vil kunne forhindre udnyttelse af råstofferne.
Uden for de udlagte graveområder vil
regionplanretningslinjerne oftest være udformet, så der
kun under ganske særlige omstændigheder kan meddeles
tilladelse til råstofindvinding. Retningslinjerne
anfører typisk, at væsentlige samfundsmæssige
interesser skal tale for en tilladelse til
råstofindvinding.
Med udgangspunkt i regionplanerne behandler
amtsrådene ansøgninger om tilladelser til
råstofindvinding. Det er ligeledes amtsrådene der
fører tilsyn med råstofindvindingen på land.
Det foreslås, at regionsrådene
skal forestå kortlægningen af råstofforekomster.
På baggrund af denne kortlægning udarbejder
regionsrådene en råstofplan. I planerne udlægges
råstofindvindingsområder og
råstofinteresseområder. Ved planlægningen skal
der på den ene side lægges vægt på
råstofressourcernes omfang og kvalitet, en sikring af
råstofressourcernes udnyttelse og erhvervsmæssige
hensyn. På den anden side skal der lægges vægt
på miljøbeskyttelse, vandforsyningsinteresser,
naturbeskyttelse, landskabelige værdier, arkæologiske,
geologiske og videnskabelige interesser mv. efter den
gældende lovs § 3. Planlægningen på
råstofområdet skal være i overensstemmelse med de
regionale udviklingsplaner. Planerne vil indholdsmæssigt
svare til de hidtidige regionplanretningslinjer for
råstofindvinding.
Råstofinteresseområderne
skal sikre, at der ikke gennem anden planlægning eller
ændret anvendelse sker udlæg til andre formål,
der på sigt vil kunne forhindre en råstofudnyttelse,
med mindre der opnås enighed herom mellem regionsrådet
og de implicerede parter efter en afvejning mellem
råstofinteressen og den ønskede arealanvendelse,
herunder i forbindelse med kommuneplanlægningen i det
åbne land.
Efter de gældende regler giver
amtsrådet tilladelse til indvinding af råstoffer
på land. Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget give
tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af råstoffer
og etablering af anlæg på indvindingsstedet til brug
for indvindingen. Ved behandlingen af ansøgninger skal
kommunalbestyrelsen, ligesom amtsrådet skal nu, tage hensyn
til råstofressourcernes omfang og kvalitet, en sikring af
råstofressourcernes udnyttelse og erhvervsmæssige
hensyn, og på den anden side skal der lægges vægt
på miljøbeskyttelse, vandforsyningsinteresser,
naturbeskyttelse, landskabelige værdier, arkæologiske,
geologiske og videnskabelige interesser mv. efter den
gældende lovs § 3. Efter planloven skal der altid
tages stilling til om ansøgningen skal VVM-vurderes.
Kommunalbestyrelserne er i deres
planlægning og administration bundet af råstofplanen,
og de heri udpegede indvindingsområder.
Det indebærer at som altovervejende
hovedregel skal råstofindvinding finde sted inden for de i
råstofplanen udlagte graveområder, hvor indvinding af
råstoffer er tillagt første prioritet efter en
afvejning i forhold til de øvrige interesser i
området, landskabelige, landbrugsmæssige,
grundvandsmæssige, arkæologiske, geologiske m.v. Et
graveområde skal typisk kunne dække forsyningsbehovet i
to til tre planperioder 12 år og rumme
kvalitetsmaterialer af primært sand, grus, sten, velegnet til
både beton, asfaltmaterialer og anlægsformål.
Råstofplanens overordnede
retningslinjer for råstofindvinding kan desuden give mulighed
for indvinding uden for de udlagte graveområder i
særlige tilfælde. Der kan f.eks. være tale om
rødbrændende ler, som er en begrænset ressource,
eller kvartssand, kalk, kridt og sand/grus af særlig
høj kvalitet til f.eks. betonproduktion, hvor det
pågældende råstof forekommer i så
begrænsede mængder, at det ikke kan berettige
udlæg af egentlige graveområder og hvor det ikke vil
være i afgørende modstrid med de øvrige
interesser i det pågældende område.
Desuden kan det være en
miljømæssig og transportøkonomisk fordel at
indvinde råstoffer til fyld og bundsikring til lokale
formål så tæt ved brugsstedet som muligt i de
tilfælde, hvor der er langt til det nærmeste
graveområde. I alle tilfældene må indvinding uden
for graveområderne kun finde sted, hvis det er foreneligt med
hensynet til de øvrige interesser i området.
Denne mulighed for at fravige den
eksisterende planlægning for råstofindvinding findes
allerede i dag, hvor de fleste regionplaner indeholder mulighed
for, at der under ganske særlige omstændigheder kan
meddeles tilladelse til råstofindvinding uden for de udlagte
graveområder. Retningslinjerne i regionplanerne
anfører typisk, at væsentlige samfundsmæssige
interesser skal tale for en tilladelse til råstofindvinding.
Samtidig kan amtsrådet vedtage et regionplantillæg,
hvis amtsrådet ønsker at give tilladelse til
råstofindvinding i et område, der ikke er udlagt hertil
i regionplanen.
For at fastholde denne mulighed for
fleksibilitet for råstofindvindingstilladelser kan
råstofplanerne således indeholde tilsvarende
retningslinjer. For at undgå at regionsrådenes
råstofplanlægning udhules, bør
råstofplanens retningslinjer for indvinding uden for de
udlagte graveområder forudsætte, at en fravigelse af
planen forudsætter regionsrådets samtykke.
Til nr. 4
Efter den nugældende råstoflov
har miljøministeren hjemmel til at fastsætte
nærmere regler for amtsrådenes kortlægning af
råstofforekomsterne på landjorden. Denne hjemmel har
ikke været udnyttet, idet ministeren alene har udstedt
cirkulærer om og vejledninger i
råstofkortlægning- og planlægning.
Som følge af at kortlægnings- og
planlægningskompetencen foreslås overført til
regionsrådene ændres bestemmelsen således, at
ministeren med hjemmel i bestemmelsen kan fastsætte bindende
regler for regionsrådenes kortlægning og
planlægning både materielt og proceduremæssigt.
Det fortsatte behov for kortlægning af ressourcernes omfang
og kvalitet vil variere geografisk afhængigt af eksisterende
viden og forsyningssituationen, herunder for mulighederne for
forsyning fra havindvinding. Ministerens fastsættelse af
eventuelle nye retningslinjer for kortlægning og
planlægning skal sikre en ensartet
forsyningsplanlægning for hele landet.
Til nr. 5
Der fastsættes en procedure for
såvel udarbejdelse af forslag til råstofplan eller
ændringer hertil.
Efter de gældende regler
fastlægges amtsrådenes råstofplanlægning i
regionplanen. Tilvejebringelsen af regionplanen sker efter regler
fastsat i planloven. Det følger af den gældende
planlovs § 22 og § 23, at amtsrådet inden
udarbejdelse af forslag til regionplan eller ændringer hertil
skal indkalde ideer, forslag mv. med henblik på
planlægningsarbejdet. Indkaldelsen skal indeholde en kort
beskrivelse af hovedspørgsmålene i den
forestående planlægning. Indkaldelsen sker ved
offentlig bekendtgørelse med en frist på mindst 8 uger
til at komme med indlæg.
Fremover vil råstofplanlægningen
blive fastlagt i regionsrådets råstofplan.
Råstofplanens bindende karakter gør, at der bør
fastsættes regler om en tilblivelsesprocedure, der skal
sikre, at statslige og kommunale myndigheders og privates
interesser indgår i planlægningen, ligesom hensynet til
den regionale udviklingsplanlægning skal varetages. I
bestemmelsen foreslås derfor offentligheds- og
høringsregler, der svarer til de procedureregler, der
gælder for de nuværende regionplaner. Bestemmelsen i
stk. 4, hvorefter en råstofplan ikke kan vedtages
endeligt, hvis miljøministeren til varetagelse af statslige
hensyn har modsat sig dette, førend der er opnået
enighed mellem parterne, svarer til § 28 i den
gældende planlov.
Bestemmelsen i stk. 5 om
offentliggørelse af den endeligt vedtagne råstofplan
svarer til bestemmelsen i den gældende planlovs
§ 30. Regionsrådet skal umiddelbart efter den
endelige vedtagelse af råstofplanen foretage offentlig
annoncering. Annonceringen skal indeholde oplysninger om, hvor den
vedtagne råstofplan kan rekvireres, eventuelt mod betaling.
Selve offentliggørelsen bør ske i lokale dag-
og/eller ugeblade, der har almindelig udbredelse i området,
på regionens hjemmeside og i øvrigt på den
måde, der er almindeligt brugt. Planen skal være
offentlig tilgængelig, hvilket betyder, at der skal
være adgang til at læse den, f.eks. i regionens
forvaltning, på biblioteker eller lignende. Planen skal
endvidere sendes til de berørte myndigheder. Fremsendelsen
af den endeligt vedtagne råstofplan til
miljøministeren samt øvrige relevante myndigheder kan
ske i trykt såvel som i elektronisk format.
Til nr. 6, 7, 8 og 9
Ifølge forslaget skal den konkrete
administration med tilladelser til og tilsyn med
råstofindvinding varetages af kommunalbestyrelserne, hvor det
tidligere var amtsrådene, som meddelte tilladelse til
indvinding af råstoffer og førte tilsyn hermed.
Til nr. 10
Efter den gældende råstoflov er
det amtsrådet, der forestår kortlægning og
planlægning af råstofindvindingen. I regionplanen
fastlægges efter bestemmelserne i den gældende planlov
retningslinjer for anvendelsen af arealer til udnyttelse af sten,
grus og andre naturforekomster i jorden. Klage over vedtagelse af
regionplanretningslinjer følger af den gældende
planlovs § 58, stk. 1, nr. 4, hvorefter alene
retlige spørgsmål kan påklages til
Naturklagenævnet.
Det foreslås, at regionsrådene
forestår kortlægningen af råstofforekomster og
på denne baggrund udarbejder en råstofplan. Klage over
den endelige vedtagelse af en råstofplan foreslås
gennemført efter samme model som klage over vedtagelse af
regionplaner efter den gældende planlov, således at
alene retlige spørgsmål kan påklages til
Naturklagenævnet.
Til nr. 11
Efter forslaget kan miljøministeren
fastsætte regler om, at efterforskning af råstoffer i
særlige tilfælde kun må ske efter tilladelse fra
regionsrådet, hvor det tidligere var amtsrådet, der
skulle meddele tilladelse.
Der kræves ikke som udgangspunkt efter
loven tilladelse til efterforskning på land, men der vil
efter den foreslåede bestemmelse kunne fastsættes
regler med krav om meddelelse af tilladelse. Der vil efter
omstændighederne kunne fastsættes regler
vedrørende samspillet mellem kortlægning og
efterforskning af råstoffer og de øvrige interesser i
området, herunder natur- og miljømæssige
forhold.
Til nr. 12
Efter den gældende bestemmelse kan
amtsrådet, når visse vilkår er opfyldt,
ekspropriere fast ejendom. Efter forslaget overføres denne
kompetence til kommunalbestyrelsen, som også efter forslaget
får tillagt kompetencen til at meddele konkrete tilladelser
til råstofindvinding.
Til nr. 13
Efter den gældende bestemmelse kan
miljøministeren og et amtsråd på fremmed grund
lade foretage boringer m.v., når det skønnes
nødvendigt i forbindelse med opgaver efter denne lov. Med
forslaget overføres denne kompetence til
regionsrådet.
Til nr. 14
Bestemmelsen om kommunalbestyrelsens
indberetningspligt til tilsynsmyndigheden er blevet
overflødig, da tilsynsforpligtelsen nu er tillagt
kommunalbestyrelsen.
Til nr. 15
Ændringen er en følge af
amtskommunernes nedlæggelse, og miljøministeren kan nu
fastsætte nærmere regler for kommunalbestyrelsernes
administration af § 7 om tilladelser.
Til nr. 16
Efter den gældende bestemmelse i
råstofloven kan miljøministeren, efter forhandling med
vedkommende ministre, fastsætte regler for samarbejdet mellem
amtsrådet og andre myndigheder. Da kompetencerne for så
vidt angår råstoffer på land nu deles mellem
regionsråd og kommunalbestyrelser, foreslås det, at
miljøministeren, efter forhandling med vedkommende ministre,
kan fastsætte regler for samarbejdet både mellem
regionsrådene og andre myndigheder og mellem
kommunalbestyrelserne og andre myndigheder.
Til nr. 17
Efter den gældende råstoflov kan
miljøministeren beslutte at overtage amtsrådet
beføjelser efter loven i sager, der berører andre
myndigheders lovbestemte opgaver eller har større
betydning.
Da amtsrådets kompetencer
vedrørende råstoffer nu deles mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelserne, foreslås det, at
ministeren nu kan overtage både regionsrådets og
kommunalbestyrelsernes beføjelser efter loven i sager, der
berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har
større betydning.
Til nr. 18
Efter den gældende bestemmelse kan
ministeren pålægge amtsrådene at tilvejebringe
oplysninger til brug for vurderingen af forhold, der er omfattet af
loven. Da amtsrådenes opgaver nu deles mellem
regionsrådene og kommunalbestyrelserne indebærer
forslaget, at miljøministeren kan pålægge
såvel regionsråd som kommunalbestyrelser at
tilvejebringe de nødvendige oplysninger.
Til nr. 19
Den gældende bestemmelse i
§ 42 vedrører både Københavns,
Frederiksberg og Bornholms kommuner.
Da bestemmelsen med forslaget ændres
til alene at vedrøre Bornholms kommune, foreslås det,
at overskriften til bestemmelsen ændres i overensstemmelse
hermed.
Til nr. 20
Da Bornholm på grund af øens
ganske særlige geologi og dens fysiske afstand til den
øvrige del af Region Hovedstaden indtager en
særstilling, overlades kompetencen til at udføre en
endelig kortlægning og planlægning på
råstofområdet til kommunalbestyrelsen i Bornholms
Regionskommune, som i lighed med landets øvrige
kommunalbestyrelser tillige meddeler tilladelser til
råstofindvinding og fører tilsyn dermed.
Til nr. 21
Straffebestemmelsen i den gældende lovs
§ 44, stk. 4, vedrørende juridiske personers
strafansvar omfatter bl.a. amtskommuner, kommuner, staten,
aktieselskaber, andelsselskaber mv.. Bestemmelsen ændres
således, at de juridiske personer ikke længere
benævnes i bestemmelsen. I stedet fremgår det, at
strafansvaret for juridiske personer pålægges efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel. Ændringen er en
konsekvens af de regler om juridiske personers strafansvar, som
blev gennemført ved lov nr. 474 af 212. juni 1996. Det blev
i den forbindelse forudsat, at bestemmelser i særlovgivningen
om juridiske personers strafansvar generelt affattes på den
foreslåede måde.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft 1. januar 2007. Samtidig foreslås
overgangsbestemmelser, hvorefter kommunalbestyrelsen overtager de
sager, som amterne endnu ikke har afsluttet denne dato.
Råstofplanerne efter den
foreslåede § 5 a afløser de hidtidige
retningslinjer for råstofindvinding i regionplanerne, det vil
sige retningslinjer for anvendelsen og beskyttelsen af arealer til
udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden.
Offentliggørelse af forslag til den første
råstofplan skal ske senest 1. januar 2008, således at
udarbejdelsen af råstofplaner følger den
tidsmæssige kadence i udarbejdelsen af de regionale
udviklingsplaner, der efter den foreslåede § 22 c
som affattet ved forslag til lov om ændring af lov om
planlægning (udmøntning af kommunalreformen), skal ske
inden udgangen af den første halvdel af den kommunale
valgperiode. Funktionsperioden for regionsrådene begynder 1.
januar 2007. Regionsrådene skal derfor prioritere arbejdet
med at færdiggøre forslag til råstofplanerne
inden den 1. januar 2008.
For så vidt angår de hidtidige
regionplanretningslinjer for anvendelsen og beskyttelsen af arealer
til udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden,
vil disse således fremover blive erstattet af de
råstofplaner, som skal udarbejdes efter den nye § 5
a, som er foreslået i § 1, nr. 3.
Indtil en råstofplan efter lov om
råstoffer, der gælder for regionen, træder i
kraft, skal kommunalbestyrelsens administration ske i respekt af de
hidtidige regionplanretningslinjer, der vil blive opretholdt i
medfør af § 3, stk. 1 eller 2, eller
§ 4 i forslag til lov om ændring af lov om
planlægning (udmøntning af kommunalreformen).
Råstofplanen forudsættes at indeholde oplysning om, at
den træder i stedet for regionplanretningslinjerne.
Kommunalbestyrelserne er i deres
planlægning og administration bundet af regionplanens
retningslinjer for råstofindvinding, herunder af de i
regionplanen udlagte indvindingsområder og
råstofinteresseområder.
Det indebærer, at som altovervejende
hovedregel skal råstofindvinding finde sted inden for de i
regionplanen udlagte graveområder, hvor indvinding af
råstoffer er tillagt en første prioritet efter en
afvejning i forhold til de øvrige interesser i
området, landskabelige, landbrugsmæssige,
grundvandsmæssige, arkæologiske m.v. Et.
graveområde skal typisk kunne dække forsyningsbehovet i
to til tre planperioder 12 år og rumme
kvalitetsmaterialer af primært sand, grus og sten, velegnet
til både beton, asfaltmaterialer og
anlægsformål.
Regionplanens retningslinjer for
råstofindvinding giver desuden typisk mulighed for indvinding
uden for de udlagte graveområder i særlige
tilfælde. Der kan f.eks. være tale om
rødbrændende ler, som er en begrænset ressource,
eller kvartssand, kalk, kridt og sand/grus af særlig
høj kvalitet til f.eks. betonproduktion, hvor det
pågældende råstof forekommer i så
begrænsede mængder, at det ikke kan berettige
udlæg af egentlige graveområder og hvor det ikke vil
være i afgørende modstrid med de øvrige
interesser i det pågældende område.
Desuden kan det være en
miljømæssig og transportøkonomisk fordel at
indvinde råstoffer til fyld og bundsikring til lokale
formål så tæt ved brugsstedet som muligt i de
tilfælde, hvor der er langt til det nærmeste
graveområde. I alle tilfældene må indvinding uden
for graveområderne kun finde sted, hvis det er foreneligt med
hensynet til de øvrige interesser i området.
For at sikre, at planlægningen på
råstofområdet ikke udhules, skal tilladelse til
indvinding uden for graveområderne altid ske efter samtykke
fra regionsrådet.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 886 af 18. august 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
Kortlægning | | 1. Overskriften til
§ 5 »Kortlægning« affattes
således: |
| | |
§ 5. Amtsrådet
udfører en kortlægning af råstofforekomsterne
på landjorden. | | 2. I
§ 5 ændres »Amtsrådet« til :
»Regionsrådet« |
| | |
| | 3. Efter § 5
indsættes: |
| | » § 5 a.
Regionsrådet udarbejder en plan for indvinding og forsyning
med råstoffer. Råstofplanen udarbejdes på
grundlag af kortlægningen og skal omfatte en periode på
mindst 12 år. |
| | Stk. 2. På baggrund af en samlet
vurdering af udviklingen i regionen og de hensyn, der er
nævnt i § 3 fastlægger regionsrådet
overordnede retningslinjer for råstofindvindingen, herunder
udlæg af graveområder og
råstofinteresseområder i råstofplanen. |
| | Stk. 3. Råstoflanen må
ikke stride mod regler eller beslutninger efter planlovens
§ 3 eller miljømålsloven. |
| | Stk. 4. Råstofplanen må
ikke være i strid med den regionale udviklingsplan. |
| | Stk. 5. Kommunalbestyrelserne er
bundet af planen i deres planlægning og
administration.« |
| | |
| | 4. § 6 affattes
således: |
§ 6.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
amtsrådets opgaver efter § 5. | | » § 6.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for
regionsrådets kortlægning og planlægning efter
§ 5 og § 5 a.« |
| | |
| | 5. Efter
§ 6 indsættes: |
| | » § 6 a. Før
udarbejdelsen af et forslag til råstofplan eller
ændringer hertil indkalder regionsrådet ideer, forslag
m.v. med henblik på planlægningsarbejdet. Indkaldelse
sker ved offentlig bekendtgørelse. |
| | Stk.2. Indkaldelsen skal indeholde en
beskrivelse af status på området samt beskrivelse af
hovedspørgsmål for den kommende planlægning.
Indkaldelsen sker med en svarfrist på 8 uger. |
| | Stk.3. Regionsrådets forslag til
råstofplan udsendes i offentlig høring med frist
på 8 uger til at fremsætte indsigelser. |
| | Stk.4. En råstofplan kan ikke
vedtages endeligt, hvis miljøministeren til varetagelse af
statslige interesser har modsat sig dette skriftligt over for
regionsrådet inden udløbet af indsigelsesfristen.
Forslaget kan herefter først vedtages, når der er
opnået enighed mellem parterne om de nødvendige
ændringer. |
| | Stk. 5. Regionsrådet
sørger for offentlig annoncering af den endelig vedtagne
råstofplan. Ved annonceringen skal der gives klagevejledning
og oplysning om klagefrist. Råstofplanen sendes samtidig til
miljøministeren samt til øvrige myndigheder, hvis
interesser berøres. Råstofplanen skal være
offentligt tilgængelig |
| | Stk.6. Regionsrådet gennemgår
råstofplanen hvert fjerde år i forbindelse med revision
af den regionale udviklingsplan for at vurdere, om der er behov for
justeringer eller revision. På dette grundlag beslutter
regionsrådet, om der er behov for at udarbejde en ny
råstofplan. |
| | Stk. 7. Proceduren for udarbejdelse af
tillæg til en råstofplan følger bestemmelserne i
stk. 1- 6.« |
| | |
§ 7. Erhvervsmæssig
indvinding af råstoffer og etablering af anlæg på
indvindingsstedet til brug for indvindingen må kun ske efter
tilladelse fra amtsrådet. Tilladelse til indvinding på
strandbredder og andre kyststrækninger, hvor der ikke findes
sammenhængende landvegetation, kan kun meddeles med
tilslutning fra Kystinspektoratet. | | 6. I § 7,
stk. 1, 1. pkt., § 7, stk. 2, 1. pkt.,
§ 7, stk. 2, 4. pkt., § 9, stk. 2, 1.
pkt., § 10, stk. 1, nr. 3, § 11,
stk. 1, § 11, stk. 2 og
§ 32, stk. 1 , ændres
»amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«. |
Stk. 2. Ikke-erhvervsmæssige
indvindinger på mere end 200 m3 årligt og
prøvegravninger på mere end 200 m3 skal anmeldes til
amtsrådet, inden indvindingen eller prøvegravningen
påbegyndes. Anmeldelsen skal indeholde oplysning om
indvindingsområdet samt arten, mængden og anvendelsen
af råstoffet. Amtsrådet kan inden 4 uger efter, at
anmeldelsen er modtaget, stille vilkår for indvindingen eller
prøvegravningen. På strandbredder og andre
kyststrækninger, hvor der ikke findes sammenhængende
landvegetation, kan amtsrådet til enhver tid forbyde
yderligere indvinding eller stille særlige vilkår for
indvindingen. | | |
| | |
§ 9, stk. 2. Inden
for det område, som tilladelsen omfatter, kan der indvindes
andre råstoffer eller større mængder end angivet
i tilladelsen, såfremt der sker anmeldelse til
amtsrådet inden 4 uger efter, at den pågældende
indvinding er påbegyndt. Amtsrådet kan, inden 4 uger
efter at anmeldelsen er modtaget, forbyde videre indvinding, der
strider mod den meddelte tilladelse eller stille særlige
vilkår for indvindingen. | | |
§ 10. En tilladelse efter
§ 7, stk. 1, kan indeholde vilkår om | | |
1) virksomhedens drift og om efterbehandling af
arealet med henblik på at begrænse
miljømæssige gener og forebygge forurening af
grundvandet og jorden, | | |
2) at der stilles sikkerhed for, at
indvindingsområdet bliver efterbehandlet, | | |
3) at indvindingen og efterbehandlingen sker
efter en plan, der er godkendt af amtsrådet, og som
indeholder hovedelementerne for indvindingen og efterbehandlingen,
og | | |
4) at råstofferne skal oparbejdes bedst
muligt i forhold til deres kvalitet eller skal anvendes til
bestemte formål. | | |
§ 11. En tilladelse kan i
tilfælde af grov eller gentagen overtrædelse af
vilkår eller af lovgivningen i øvrigt tilbagekaldes af
amtsrådet. | | |
Stk. 2. En tilladelse til
råstofindvinding på strandbredder og andre
kyststrækninger, hvor der ikke findes sammenhængende
landvegetation, kan til enhver tid begrænses eller
tilbagekaldes af amtsrådet. | | |
§ 32.
Miljøministeren og amtsrådet eller personer, der af
disse myndigheder er bemyndiget hertil, har uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter samt
skibe eller andet indvindingsmateriel for at udøve de
beføjelser, der er tillagt dem i medfør af denne lov,
herunder for at foretage undersøgelser af betydning for
lovens formål. Legitimation skal forevises efter
anmodning. | | |
| | |
§ 7, stk. 2.
Ikke-erhvervsmæssige indvindinger på mere end 200 m3
årligt og prøvegravninger på mere end 200 m3
skal anmeldes til amtsrådet, inden indvindingen eller
prøvegravningen påbegyndes. Anmeldelsen skal indeholde
oplysning om indvindingsområdet samt arten, mængden og
anvendelsen af råstoffet. Amtsrådet kan inden 4 uger
efter, at anmeldelsen er modtaget, stille vilkår for
indvindingen eller prøvegravningen. På strandbredder
og andre kyststrækninger, hvor der ikke findes
sammenhængende landvegetation, kan amtsrådet til enhver
tid forbyde yderligere indvinding eller stille særlige
vilkår for indvindingen. | | 7. I § 7,
stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 2, 2. pkt.,
§ 10, stk. 2, § 10, stk. 3, 2. pkt.,
§ 10, stk. 5, 1. pkt., § 12, stk. 1,
1. pkt. og § 31, stk. 1 , ændres
»Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«. |
§
9, stk. 2. Inden for det område,
som tilladelsen omfatter, kan der indvindes andre råstoffer
eller større mængder end angivet i tilladelsen,
såfremt der sker anmeldelse til amtsrådet inden 4 uger
efter, at den pågældende indvinding er påbegyndt.
Amtsrådet kan, inden 4 uger efter at anmeldelsen er modtaget,
forbyde videre indvinding, der strider mod den meddelte tilladelse
eller stille særlige vilkår for indvindingen
. | | |
§ 10, stk. 2.
Amtsrådet kan fastsætte yderligere vilkår for at
varetage de hensyn, der er nævnt i § 3. | | |
Stk. 3. Sikkerhedsstillelsen som
nævnt i stk. 1, nr. 2, skal dække amtsrådets
udgifter til efterbehandling ved en selvhjælpshandling, jf.
§ 33, stk. 3. Amtsrådet kan regulere
sikkerhedsstillelsens størrelse, hvis grundlaget for
beregningen ændres væsentligt. | | |
§ 12. Amtsrådet
skal skriftligt underrette de klageberettigede, jf. § 15,
om afgørelser, der kan påklages efter
§ 13. | | |
§ 31. Amtsrådet
påser for så vidt angår råstofindvinding
på landjorden, at loven og de regler, der er fastsat med
hjemmel i loven, overholdes, at påbud eller forbud
efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser
overholdes. | | |
| | |
§ 10, stk. 3.
Sikkerhedsstillelsen som nævnt i stk. 1, nr. 2, skal
dække amtsrådets udgifter til efterbehandling ved en
selvhjælpshandling, jf. § 33, stk. 3.
Amtsrådet kan regulere sikkerhedsstillelsens
størrelse, hvis grundlaget for beregningen ændres
væsentligt. | | 8. I § 10,
stk. 3, 1. pkt., § 10 stk. 5, 2. pkt., og
§ 31, stk. 5 , ændres
»amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«. |
Stk. 5. Amtsrådet foranlediger,
at vilkår om efterbehandling tinglyses på ejendommen
for ejerens regning. Reviderede vilkår som følge af
forbud efter § 52 i lov om forurenet jord tinglyses dog
for amtsrådets regning. | | |
§ 31, Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for
udøvelsen af amtsrådets tilsynsvirksomhed. | | |
| | |
§ 13. Amtsrådets
afgørelser efter loven eller de regler, der fastsættes
i medfør af loven, kan, for så vidt angår
forekomster på landjorden, påklages til
Naturklagenævnet efter bestemmelserne i
§§ 14-16. Amtsrådets afgørelser efter
§ 7, stk. 2, § 9, stk. 2, og
§ 11 kan dog ikke påklages til anden administrativ
myndighed. | | 9. I § 13,
stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres
»amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«. |
| | |
§ 13, stk. 2.
Miljøministerens afgørelser efter regler, der
fastsættes i medfør af lovens § 36, kan
påklages til Naturklagenævnet efter bestemmelserne i
§§ 14-16. Miljøministerens afgørelser
efter loven eller efter de regler, der fastsættes i
medfør af loven, vedrørende forekomster på
landjorden kan i øvrigt ikke påklages til anden
administrativ myndighed. | | 10. I
§ 13 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: » Stk. 2. Regionsrådets
afgørelser kan, for så vidt angår retlige
spørgsmål, påklages til Naturklagenævnet
efter bestemmelserne i §§ 14-16.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 17.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
efterforskning af råstoffer i særlige tilfælde
kun må ske efter tilladelse fra amtsrådet. | | 11. I
§ 17 ændres »amtsrådet«
til: »regionsrådet«. |
| | |
§ 27. Amtsrådet kan
ekspropriere fast ejendom, der ikke tilhører staten, og
rettigheder over sådan ejendom, når ekspropriationen
vil være af væsentlig betydning for at realisere en
planlægning til fremme af de formål, der er nævnt
i § 1. | | 12. I
§ 27 ændres »Amtsrådet«
til »Kommunalbestyrelsen«. |
Stk. 2. Ved ekspropriation til
erhvervelse af ejendomsret bortfalder alle rettigheder over det
eksproprierede, medmindre andet bestemmes i det enkelte
tilfælde. | | |
Stk. 3. Ved ekspropriationens
gennnemførelse finder bestemmelserne i lov om offentlige
veje §§ 47-49 tilsvarende anvendelse. | | |
Stk. 4. Taksationsmyndighederne efter
lov om offentlige veje fastsætter erstatning for
ekspropriation efter stk. 1. | | |
Stk. 5. Om sagens behandling for
taksationsmyndighederne og om erstatningens fastsættelse og
udbetaling finder bestemmelserne i lov om offentlige veje
§§ 51-56 og 59-67 tilsvarende anvendelse. | | |
| | |
§ 30.
Miljøministeren og et amtsråd kan på en fremmed
grund lade foretage boringer, geofysiske undersøgelser og
andre tekniske forarbejder og undersøgelser, som
skønnes nødvendige i forbindelse med opgaver efter
denne lov. | | 13. I
§ 30, stk. 1, ændres
»amtsråd« til:
»regionsråd«. |
| | |
§ 31. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal foretage indberetning til
tilsynsmyndigheden, når kommunalbestyrelsen får
kendskab til et ulovligt forhold. | | 14. § 31, stk. 4 ,
ophæves. Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5. |
Stk. 5. Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler for udøvelsen af
amtsrådets tilsynsvirksomhed. | | |
Stk. 6. Miljøministeren kan
bestemme, at tilsyn skal udøves af andre myndigheder. | | |
| | |
§ 35.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for
amtsrådenes administration af § 7. | | 15. I
§ 35, stk. 1, ændres
»amtsrådenes« til:
»kommunalbestyrelsernes«. |
| | |
§ 35, stk. 2.
Miljøministeren kan efter forhandling med vedkommende
ministre fastsætte regler for samarbejdet mellem
amtsrådet og andre myndigheder. | | 16. § 35, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Miljøministeren
kan efter forhandling med vedkommende ministre fastsætte
regler for samarbejdet mellem regionsrådet og andre
myndigheder. Det samme gælder for samarbejdet mellem
kommunalbestyrelserne og andre myndigheder.« |
| | |
§ 36, stk. 2.
Miljøministeren kan beslutte at overtage amtsrådets
beføjelser efter loven i sager, der berører andre
myndigheders lovbestemte opgaver eller har større
betydning. | | 17. § 36, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Miljøministeren
kan beslutte at overtage regionsrådets eller
kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager, der
berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har
større betydning.« |
| | |
§ 37.
Miljøministeren kan pålægge amtsrådene at
tilvejebringe oplysninger til brug for vurdering af forhold, der er
omfattet af loven. Oplysningerne kan forlanges afgivet i en bestemt
form. | | 18. § 37 affattes
således: » § 37.
Miljøministeren kan pålægge regionsrådene
og kommunalbestyrelserne at tilvejebringe oplysninger til brug for
vurdering af forhold, der er omfattet af loven. Oplysningerne kan
forlanges afgivet i en bestemt form.« |
| | |
| | 19. Overskriften til
§ 42 affattes således: |
| | »Bornholms kommune« |
| | |
| | 20. § 42 affattes
således: |
§ 42. De opgaver og
beføjelser, som loven henlægger til amtsrådet,
udføres for Københavns, Frederiksberg og Bornholms
Kommuners vedkommende af kommunalbestyrelsen. Københavns og
Frederiksberg Kommuner udfører dog ikke amtsrådets
opgaver efter § 5. | | » § 42. De opgaver
og beføjelser, som loven henlægger til
regionsrådet, udføres for Bornholms Regionskommunes
vedkommende af kommunalbestyrelsen.« |
| | |
§ 44, stk. 4. For
overtrædelse, der begås af aktieselskaber,
andelsselskaber eller lignende, kan der pålægges
selskabet som sådant bødeansvar. Er
overtrædelsen begået af staten, en amtskommune, en
kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i
lov om kommunernes styrelse, kan der pålægges staten,
amtskommunen, kommunen eller det kommunale fællesskab
bødeansvar | | 21. I
§ 44, stk. 4, affattes således: » Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2007. |
| | Stk. 2. Sager, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
amtsrådet, færdigbehandles af kommunalbestyrelsen. |
| | Stk. 3. Forslag til den første
råstofplan, der udarbejdes efter råstoflovens
§ 5 a og § 6 a, som affattet ved denne lov,
skal offentliggøres senest den 1. januar 2008. |
| | Stk. 4. Indtil der foreligger en
offentliggjort endeligt vedtaget råstofplan efter
§ 5 a, er kommunalbestyrelsen bundet af
regionplanretningslinjer for anvendelsen af arealer til udnyttelse
af sten, grus og andre naturforekomster i jorden i en regionplan,
der midlertidigt, helt eller delvis er opretholdt i medfør
af § 3, stk. 1 eller § 2, eller
§ 4 i lov om ændring af lov om planlægning
(udmøntning af kommunalreformen).« |