L 87 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om miljø og genteknologi. (Konsekvensrettelser som
følge af kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
miljøministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljø og
genteknologi
(Konsekvensrettelser som følge af
kommunalreformen)
§ 1
I lov om miljø og genteknologi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 3. december 2002, som
ændret ved § 21, stk. 2, i lov nr. 436 af 9.
juni 2004, § 12 i lov nr. 440 af 9. juni 2004 samt
§ 6 i lov nr. 1373 af 20. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 18,
stk. 1 og 2, udgår »,
amtsrådet«.
2.§ 20 affattes
således:
» § 20.
Miljøministeren fører tilsyn med, at
1) loven og de regler, der er fastsat med hjemmel
i loven, overholdes,
2) påbud og forbud efterkommes og
3) vilkår fastsat i forbindelse med
godkendelser overholdes samt at vilkår fastsat i forbindelse
med godkendelser efter § 9, stk. 5, overholdes.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at tilsynet helt eller delvis
udføres af en eller flere kommunalbestyrelser eller andre
myndigheder.«
3. I § 25, stk. 2,
udgår »og amtsrådene«.
4.§ 27, stk. 4,
ophæves.
5.§ 28 ophæves.
6. I § 29, stk. 1,
ændres »miljømyndighederne og personer, der af
tilsynsmyndigheden er bemyndiget hertil« til:
»myndighederne efter loven og personer, der af disse
myndigheder er bemyndiget hertil«.
7. I § 30, stk. 1, nr.
3, udgår »amtsråd og«.
8. I § 30, stk. 2,
ændres »afgørelser efter § 8, efter
§ 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af
§ 8, og afgørelser efter § 32.«
til: »afgørelser efter § 8, og
afgørelser efter § 17 vedrørende
virksomhed, der er omfattet af § 8.«
9. I § 30, stk. 3,
ændres »afgørelser efter §§ 8,
10, 17, stk. 1-4, og 32.« til: »afgørelser
efter §§ 8, 10, og 17, stk. 1-4.«
10.§ 32 ophæves.
11.§ 34, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Til
Miljøklagenævnet kan påklages afgørelser
efter § 8 truffet af miljøministeren eller en
styrelse i henhold til bemyndigelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder
i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Sager, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
amtsrådet, overføres til miljøministeren.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Den indgåede aftale om strukturreform
omfatter ikke udtrykkeligt placeringen af opgaver inden for lov om
miljø og genteknologis område, som for hovedpartens
vedkommende varetages af staten. Hidtil har amterne alene haft
ganske få opgaver med at føre tilsyn med overholdelsen
af godkendelser udstedt i medfør af loven. Efter forslaget
kommer tilsynet til at følge godkendelseskompetencen, som
for alle afgørelsestyperne indenfor lovens område
varetages af staten.
Af de grundlæggende principper for
fordelingen af opgaverne på natur- og
miljøområdet i aftale om strukturreform fremgår
bl.a., at de opgaver, hvortil der knytter sig væsentlige
nationale og internationale natur- og miljøinteresser, eller
som forudsætter specialviden og som kun forekommer relativt
sjældent, varetages af staten.
Lov om miljø og genteknologi er et
teknisk lovområde, hvor antallet af sager, som i dag
løses af amterne, er begrænset og skævt fordelt
. Amterne varetager alene tilsynsopgaver, og nogle amter har
således kun sjældent eller slet ikke haft virksomheder
at føre tilsyn med. Det vil være vanskeligt for
kommunerne at opbygge og opretholde den nødvendige
ekspertise på området til at varetage tilsynet.
2. Hovedpunkterne i forslaget
Efter loven er miljøministeren som
udgangspunkt tilsynsmyndighed. Loven indeholder dog samtidig en
række bestemmelser, hvorefter miljøministeren har
mulighed for at fastsætte regler om, at tilsynet
udføres af amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller andre
myndigheder, ligesom ministeren har mulighed for at delegere
tilsynskompetencen til en styrelse under Miljøministeriet
eller en tilsvarende institution.
Miljøministerens adgang til at
delegere tilsynskompetencen er udnyttet i følgende
bekendtgørelser: Bekendtgørelse nr. 831 af 3. oktober
2002 om godkendelse af udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, bekendtgørelse nr. 829 af 3.
oktober 2002 om godkendelse af produktion med genetisk modificerede
planter og dyr, bekendtgørelse nr. 830 af 3. oktober 2002 om
godkendelse af produktion med genetisk mikroorganismer samt
bekendtgørelse nr. 370 af 17. maj 2000 om godkendelse af
udstilling og informationsformidling med genetisk modificerede
organismer.
Efter de nævnte bekendtgørelser
fører amterne tilsyn med:
€" produktion af genetisk modificerede
planter, dyr og mikroorganismer,
€" udstilling og informationsformidling med
genetisk modificerede organismer, og
€" at vilkårene i godkendelser til
forsøgsudsætning med genetisk modificerede organismer
overholdes.
Bekendtgørelserne vil blive
ændret som led i kommunalreformen, hvorefter staten varetager
de tilsynsopgaver, der hidtil har været udført af
amterne.
Skov- og Naturstyrelsen er i forvejen
tilsynsmyndighed for så vidt angår godkendelser til
markedsføring samt import og transport af genetisk
modificerede organismer. Den ændrede myndighedsstruktur
på lovens område er således også udtryk for
en forenkling, idet det indebærer, at der alene er én
tilsynsmyndighed indenfor lov om miljø og genteknologis
område.
Lovforslaget indeholder en række
konsekvensændringer af loven, som følge af, at amterne
nedlægges og staten fremover vil være den eneste
tilsynsmyndighed på lovens område.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger
opgaverne.
Miljøministeriet udsendte på den
baggrund forslag til ændring af lov om miljø og
genteknologi i DUT-høring den 18. november 2004 samt i
fornyet høring den 9. december 2004. Udgangspunktet for
drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har
været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det
seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med
drøftelserne har været at kvalificere skønnene
over de økonomiske konsekvenser, herunder især at
nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags
udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale
driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).
Det er Miljøministeriets vurdering, at
der i forbindelse med lovforslaget skal overføres 0,7 mio.
kr. fra den amtskommunale sektor til staten.
En plan for overdragelse og dokumentation af
relevante data, sager og it-systemer som følge af den
ændrede opgavefordeling på området
forudsættes aftalt mellem den afgivende og den modtagende
myndighed inden udgangen af første kvartal 2006, så
opgaverne uhindret kan varetages, når loven træder i
kraft.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR), som har vurderet, at forslaget ikke
forventes at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet i et omfang der
retfærdiggør en nærmere undersøgelse i et
af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Da der alene er tale om ændringer i
opgavefordeling og myndighedsstruktur, forventes ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Sammen med miljøministerens
øvrige forslag til udmøntning af kommunalreformen har
lovforslaget været sendt i høring til:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet,
ALMA €" Foreningen for amternes landskabsmedarbejdere,
Amternes Vadehavssamarbejde, Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation,
Beskæftigelsesministeriet, Bilfærgernes Rederiforening,
Brancheforeningen SPT, Branchesikkerhedsråd nr. 10, Det
Grønne Område, Branchesikkerhedsrådet for
Jernindustrien, Bryggeriforeningen, Byggesocietetet,
Campingrådet, Centralorganisationernes FællesUdvalg
(CFU), CO Industri, DAKOFA, Danmarks Cykle-Union, Danmarks
Erhvervsgartnerforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Private Vandværker, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik,
Danmarks Turistråd, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Bilharziose Laboratorium, Dansk
Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Center for Byøkologi, Dansk Cyklistforbund, Dansk
Dambrugerforening, Dansk Energi, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske
Erhvervschefers fællesråd), Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Handel
og Service (DHS), Dansk Havbrugerforening, Dansk Industri, Dansk
Kano og Kajak Forbund, Dansk Landbrug, Dansk Land- og
Strandjagtforening, Dansk Maritime, Dansk Navigatørforening,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Rideforbund, Dansk Sejlunion,
Dansk Skovforening, Dansk Sportsdykkerforbund, Dansk Standard,
Dansk Textil og Beklædning, Dansk Transport og Logistik,
Dansk Vandrelaug, Danske Elværkers Forening, Danske
Fjernvarmeværkers forening, Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, Danske Havne, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Læskedrikfabrikanter, Danske Mejeriers
Fællesorganisation, Danske Vandværkers Forening, DANVA,
Datatilsynet, DAVID c/o Århus Amt, De danske
Skovdyrkerforeninger, De samvirkende Købmænd, DELTA,
Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Kongelige Veterinær- og
Landbohøjskole, Det danske Handelskammer, Det Norske
Veritas, Det Økologiske Råd, Domstolsstyrelsen, DONG,
DTC, Dyrenes Beskyttelse, ELFOR, Elkraft, Elsam,
Emballageindustrien, Embedslægeforeningen, Energi E2,
Entomologisk Fredningsudvalg, FAB €" Foreningen af
Byplanlæggere, FATCH, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Finansministeriet, Finansrådet, FMK-Sekretariatet,
Forbrugerrådet, FORCE Technology, Foreningen af
Affaldshåndtering og Deponering, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af danske
biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af
Danske grus- og stenindustrier, Foreningen af danske
jordbrugskalkværker, Foreningen af danske kemiske industrier,
Foreningen af danske kraftvarmeværker, Foreningen af danske
Naturhistoriske Museer, Foreningen af danske Privathavne,
Foreningen af danske ral- og sandsugere, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Miljøakkrediterede Miljøcertifikatorer, Foreningen af
miljømedarbejdere i kommunerne, Foreningen af
Naturfredningsformænd og disses suppleanter i Danmark,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen for Danmarks Fiskemel og Fiskeolieindustri,
Forsikring og Pension, Forskningscenter for Skov & Landskab,
Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Genvindingsindustrien, Green Network, Greenpeace Danmark,
Grovvarebranchens Miljøarbejdsgruppe, Grænseregion
Syd, Grøn Livsstil, Grønne Familier, GTS €"
Godkendt Teknologisk Service, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), HUR, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i
Danmark, International Transport Danmark, Jordbrugets
Bedriftssundhedstjeneste, Justitsministeriet, Kalk- og
Teglværks-foreningen, Kirkeministeriet, Kommunernes
Landsforening, Kolonihaveforbundet, Kommunale Tjenestemænd og
overenskomstansatte (KTO), Kommunalteknisk Chefforening,
Kommunekemi, Kræftens Bekæmpelse, Kulturministeriet,
Kyst, Land & Fjord, Københavns Havn, Københavns
Kommune, Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet,
Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen Økologisk Jordbrug,
Landsorganisationen i Danmark (LO), LIF Lægemiddelindustrien,
Mejeriforeningen, Miljøklagenævnet, Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, MLK-Sammenslutningen, Mærsk Olie & Gas A/S,
Natur og Ungdom, Naturklagenævnet, NOAH, Nordisk
Konservatorforbund, Oliebranchens Fællesrepræsentation,
Parcelhusejernes Landsorganisation, Plastindustrien i Danmark,
Procesindustrien, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rådet
for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske Havne,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Skatteministeriet, SMOK,
Socialministeriet, Spildevandsteknisk Forening, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Statsansattes Kartel,
Statsministeriet, Sønderjyllands
Grusentreprenørforening, Teknologirådet, Teknologisk
Institut, Trafikministeriet, Transportrådet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, 92-gruppen for bæredygtig udvikling.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og amtskommune | Amtskommunerne får mindreudgifter
på 0,7 mio. kr. årligt | Staten får merudgifter på 0,7
mio. kr. årligt svarende til mindreudgifterne i
amtskommunerne |
Administrative konsekvenser for stat,
kommune og amtskommune | Administration efter loven ophører i
amtskommunerne | Amtskommunernes administration efter loven
overtages af staten |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Med nedlæggelsen af amterne vil der
som udgangspunkt alene være én myndighed på
lovens område, hvilket vil være en administrativ
lettelse for erhvervslivet | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende lovs § 18
er virksomheder, som kan give anledning til udledning eller
overførsel af genetisk modificerede organismer til
omgivelserne, forpligtet til at give oplysninger af relevans for
administrationen af loven til kommunalbestyrelsen, amtsrådet
eller miljøministeren. Efter stk. 2 har
kommunalbestyrelsen, amtsrådet eller miljøministeren
endvidere hjemmel til at pålægge virksomheden at
tilvejebringe oplysninger om art og omfang af udledningen eller
overførslen. Stk. 2 indeholder samtidig en hjemmel til
at pålægge virksomheden at foretage eller lade foretage
udgiftskrævende undersøgelser for at tilvejebringe de
nødvendige oplysninger.
Forslaget til ændring af § 18
er en konsekvens af, at amterne nedlægges.
Lovforslaget fastholder, at
kommunalbestyrelsen vil have mulighed for at pålægge
virksomheder oplysningspligt. Kommunalbestyrelsen vil dog alene
have mulighed for at anvende bestemmelsen, hvis
miljøministeren har fastsat regler efter § 20,
stk. 2, om, at tilsynet udføres af kommunalbestyrelsen,
jf. bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 2
Den gældende lovs § 20
indeholder i stk. 1 en beskrivelse af hvilke opgaver
tilsynsmyndigheden skal varetage. Stk. 2 i den gældende
bestemmelse indeholder en hjemmel for miljøministeren til at
lade tilsynet udføre af amtsrådet, kommunalbestyrelsen
eller andre myndigheder.
Den foreslåede affattelse af
stk. 1 indebærer en enkelt teknisk ændring i
forhold til den gældende bestemmelse. Den foreslåede
bestemmelse fastsætter således eksplicit, at
miljøministeren som udgangspunkt er tilsynsmyndighed efter
loven. Derudover er stk. 1 enslydende med den gældende
bestemmelse.
Den foreslåede affattelse af
stk. 2 tager udgangspunkt i den gældende bestemmelse,
dog således, at ministerens adgang til at lade tilsynet
udføre af amtsrådet udgår, som en konsekvens af,
at amterne nedlægges.
Den foreslåede affattelse af
stk. 2 fastholder ministerens adgang til at fastsætte
regler om, at tilsynet kan udføres af kommunalbestyrelser,
da det ikke kan udelukkes, at enkelte kommuner med flere
genteknologivirksomheder kan opbygge den nødvendige
ekspertise. Ministerens beføjelser efter bestemmelsen
foreslås præciseret i forhold til den gældende
formulering. Det fremgår således af den
foreslåede affattelse af stk. 2, at ministeren kan
vælge at lade tilsynet helt eller delvis udføre af
blot en enkelt eller et begrænset antal
kommunalbestyrelser.
Til nr. 3
Bestemmelsen i § 25, stk. 2,
foreslås ændret som konsekvens af, at amterne
nedlægges, og tilsynet derfor ikke længere kan
udføres af amtsrådet. Miljøministeren vil
fortsat have mulighed for at fastsætte regler om, at tilsynet
udføres af kommunalbestyrelsen, jf. bemærkningerne til
nr. 2.
Til nr. 4
Den gældende lovs § 27,
stk. 4, fastsætter, at de opgaver som henlægges
til amtsrådene i henhold til loven eller regler udstedt i
medfør af loven, i Bornholms, Københavns og
Frederiksberg kommuner udføres af kommunalbestyrelserne.
Bestemmelsen foreslås ophævet som
en konsekvens af nedlæggelsen af amterne, idet der dermed
ikke længere er behov for særlige regler om, at
amternes beføjelser efter loven i Bornholms,
Københavns og Frederiksberg kommuner udføres af de
relevante kommunalbestyrelser.
Til nr. 5
Bestemmelsen i § 28 €" den
såkaldte »call-in bestemmelse« €" har
tidligere været brugt til at kalde sager efter lovens
§ 8 ind til central afgørelse. Ved lov nr. 384 af
6. juni 2002 om ændring af lov om miljø og
genteknologi blev godkendelsesmyndigheden ændret til
miljøministeren.
Efter lovforslaget bliver
miljøministeren også tilsynsmyndighed. Hermed bliver
alle godkendelses- og tilsynsafgørelser efter loven
statslige afgørelser. Bestemmelsen i § 28
foreslås derfor ophævet.
Til nr. 6
Ændringen er en konsekvens af, at
amterne nedlægges, og tilsynet overføres til
miljøministeren.
Til nr. 7
Forslaget er en konsekvens af
nedlæggelsen af amterne.
Til nr. 8 og 9
Lovens § 32 foreslås
ophævet, jf. bemærkningerne til nr. 10. Som en
konsekvens heraf foreslås § 30, stk. 2 og 3,
ændret.
Til nr. 10
Den gældende lovs § 32
indeholder en adgang til at påklage en række af
amtsrådets og kommunalbestyrelsens afgørelser efter
loven.
Bestemmelsen foreslås ophævet som
en konsekvens af, at amterne nedlægges, og tilsynsmyndigheden
foreslås overført til miljøministeren. Samtlige
godkendelses- og tilsynsafgørelser efter loven vil
således fremover skulle træffes af
miljøministeren, eller af en styrelse under
Miljøministeriet.
Til nr. 11
Ændringen er en konsekvens af, at
§§ 28 og 32 foreslås ophævet.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2007. Lovforslaget vil nødvendiggøre en
samtidig ændring af en række bekendtgørelser
på lovens område. Ændringen af
bekendtgørelserne vil blive udarbejdet således at de
kan træde i kraft samtidig med lovens ikrafttræden.
De sager, der er under behandling i et amt
eller i Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommune, og
som ikke er færdigbehandlet på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, foreslås overført til
miljøministeren. Sagerne vil således blive
færdigbehandlet af den myndighed, hvortil
miljøministeren delegerer sine beføjelser, jf. lovens
§ 27, stk. 1.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om miljø og genteknologi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 3. december 2002, som
ændret ved § 21, stk. 2, i lov nr. 436 af 9.
juni 2004, § 12 i lov nr. 440 af 9. juni 2004 samt
§ 6 i lov nr. 1373 af 20. december 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 18. Den, der
er ansvarlig for virksomhed, der kan give anledning til udledning
eller overførsel af genetisk modificerede organismer til
omgivelserne, skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen,
amtsrådet eller miljøministeren give alle oplysninger,
herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold,
som har betydning for administrationen af denne lov. | | 1. I § 18,
stk. 1 og 2, udgår »,
amtsrådet«. |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen,
amtsrådet eller ministeren kan herunder påbyde den
ansvarlige for egen regning at | | |
1) foretage prøveudtagning, analyser og
målinger af de genetisk modificerede organismer, der udledes
eller overføres til omgivelserne, | | |
2) foretage prøveudtagning og analyser af
materialer og produkter, der anvendes eller behandles, samt af
eventuelle affaldsstoffer, | | |
3) klarlægge årsagerne til eller
virkningerne af en stedfunden udledning eller overførsel af
genetisk modificerede organismer til omgivelserne og | | |
4) klarlægge, hvordan følgerne af
udledningen eller overførslen afhjælpes eller
forebygges. | | |
| | |
| | 2. § 20 affattes
således: |
§ 20.
Tilsynsmyndigheden fører tilsyn med, at | | » § 20.
Miljøministeren fører tilsyn med, at |
1) loven og de regler, der er fastsat med hjemmel
i loven, overholdes, | | 1) loven og de regler, der er fastsat med hjemmel
i loven, overholdes, |
2) påbud og forbud efterkommes og | | 2) påbud og forbud efterkommes og |
3) vilkår fastsat i forbindelse med
godkendelser overholdes samt at vilkår fastsat i forbindelse
med godkendelser efter § 9, stk. 5, overholdes. | | 3) vilkår fastsat i forbindelse med
godkendelser overholdes samt at vilkår fastsat i forbindelse
med godkendelser efter § 9, stk. 5, overholdes. |
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at tilsynet udføres af
amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller andre myndigheder. | | Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at tilsynet helt eller delvis
udføres af en eller flere kommunalbestyrelser eller andre
myndigheder.« |
| | |
§ 25.... | | 3. I § 25,
stk. 2, udgår »og
amtsrådene«. |
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at kommunalbestyrelserne og
amtsrådene skal indsende indberetninger om deres
tilsynsvirksomhed, herunder om resultaterne af målinger og
undersøgelser, og fastsætte regler om
indberetningernes form. | | |
| | |
§ 27.... | | 4.§ 27, stk. 4,
ophæves. |
Stk. 4. I Bornholms, Københavns
og Frederiksberg Kommuner udøver kommunalbestyrelsen de
opgaver, som loven henlægger til amtsrådene, eller som
henlægges til amtsrådene i henhold til regler fastsat
med hjemmel i loven. | | |
| | |
§ 28.
Miljøministeren kan i konkrete sager af mere
vidtrækkende betydning bestemme, at afgørelser efter
loven skal træffes af ministeren i stedet for
amtsrådet. | | 5. §
28 ophæves. |
Stk. 2. Ministeren kan
pålægge amtsrådene og kommunalbestyrelserne at
tage spørgsmål, herunder konkrete sager omfattet af
loven og regler fastsat med hjemmel i loven, op til behandling og
afgørelse. | | |
Stk. 3. Miljøministeren kan
på eget initiativ tage en afgørelse, der er truffet af
en kommunalbestyrelse eller et amtsråd, op til nærmere
undersøgelse og afgørelse. | | |
| | |
§ 29. Hvis det
skønnes nødvendigt, har miljømyndighederne og
personer, der af tilsynsmyndigheden er bemyndiget hertil, til
enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter for at
udøve de beføjelser, loven eller regler fastsat med
hjemmel i loven tillægger dem. | | 6. I §
29, stk. 1 , ændres
»miljømyndighederne og personer, der af til
synsmyndigheden er bemyndiget hertil« til:
»myndighederne efter loven og personer, der af disse
myndigheder er bemyndiget hertil«. |
| | |
§ 30.
Afgørelser i henhold til denne lov og regler fastsat med
hjemmel i loven kan påklages af | | 7. I § 30,
stk. 1, nr. 3, udgår »amtsråd
og«. |
1) afgørelsens adressat, | | |
2) enhver, der har en individuel, væsentlig
interesse i sagens udfald, og | | |
3) berørte amtsråd og
kommunalbestyrelser. | | |
| | |
§ 30.... Stk. 2. Embedslægeinstitutionen,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Havfiskeriforening og Dansk Fiskeriforening kan
påklage afgørelser efter § 8, efter
§ 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af
§ 8, og afgørelser efter § 32. | | 8. I § 30,
stk. 2, ændres »afgørelser efter
§ 8, efter § 17 vedrørende virksomhed,
der er omfattet af § 8, og afgørelser efter
§ 32.« til: »afgørelser efter
§ 8, og afgørelser efter § 17
vedrørende virksomhed, der er omfattet af
§ 8.« |
| | |
§ 30.... Stk. 3. Forbrugerrådet og
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan påklage
afgørelser efter §§ 8, 10, 17, stk. 1-4,
og 32. | | 9. I § 30,
stk. 3, ændres »afgørelser efter
§§ 8, 10, 17, stk. 1-4, og 32.« til:
»afgørelser efter §§ 8, 10, og 17,
stk. 1-4.« |
| | |
§ 32.
Amtsrådets og kommunalbestyrelsens afgørelser efter
loven eller regler, der er fastsat med hjemmel i loven, kan
påklages til miljøministeren, jf. dog
§§ 33 og 27, stk. 2 og 3. | | 10. § 32
ophæves. |
| | |
§ 34.... | | 11. § 34, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2.... 1) afgørelser efter §§ 8 og
32 truffet af miljøministeren eller en styrelse i henhold
til bemyndigelse og 2) afgørelser efter § 28, stk.1
og 3, truffet af miljøministeren eller en styrelse i henhold
til bemyndigelse. | | » Stk. 2. Til
Miljøklagenævnet kan påklages afgørelser
efter § 8 truffet af miljøministeren eller en
styrelse i henhold til bemyndigelse.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder
i kraft den 1. januar 2007. |
| | Stk. 2. Sager, der ved lovens
ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af
amtsrådet, overføres til miljøministeren. |