L 87 Forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi.

(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l87_som_fremsat (html)

L 87 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi. (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Fremsat den 24. februar 2005 af miljøministeren (Connie Hedegaard)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om miljø og genteknologi

(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen)

 

§ 1

I lov om miljø og genteknologi, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 3. december 2002, som ændret ved § 21, stk. 2, i lov nr. 436 af 9. juni 2004, § 12 i lov nr. 440 af 9. juni 2004 samt § 6 i lov nr. 1373 af 20. december 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 18, stk. 1 og 2, udgår », amtsrådet«.

2.§ 20 affattes således:

» § 20. Miljøministeren fører tilsyn med, at

1) loven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes,

2) påbud og forbud efterkommes og

3) vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser overholdes samt at vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser efter § 9, stk. 5, overholdes.

Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at tilsynet helt eller delvis udføres af en eller flere kommunalbestyrelser eller andre myndigheder.«

3. I § 25, stk. 2, udgår »og amtsrådene«.

4.§ 27, stk. 4, ophæves.

5.§ 28 ophæves.

6. I § 29, stk. 1, ændres »miljømyndighederne og personer, der af tilsynsmyndigheden er bemyndiget hertil« til: »myndighederne efter loven og personer, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil«.

7. I § 30, stk. 1, nr. 3, udgår »amtsråd og«.

8. I § 30, stk. 2, ændres »afgørelser efter § 8, efter § 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af § 8, og afgørelser efter § 32.« til: »afgørelser efter § 8, og afgørelser efter § 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af § 8.«

9. I § 30, stk. 3, ændres »afgørelser efter §§ 8, 10, 17, stk. 1-4, og 32.« til: »afgørelser efter §§ 8, 10, og 17, stk. 1-4.«

10.§ 32 ophæves.

11.§ 34, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Til Miljøklagenævnet kan påklages afgørelser efter § 8 truffet af miljøministeren eller en styrelse i henhold til bemyndigelse.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. Sager, der ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af amtsrådet, overføres til miljøministeren.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

Den indgåede aftale om strukturreform omfatter ikke udtrykkeligt placeringen af opgaver inden for lov om miljø og genteknologis område, som for hovedpartens vedkommende varetages af staten. Hidtil har amterne alene haft ganske få opgaver med at føre tilsyn med overholdelsen af godkendelser udstedt i medfør af loven. Efter forslaget kommer tilsynet til at følge godkendelseskompetencen, som for alle afgørelsestyperne indenfor lovens område varetages af staten.

Af de grundlæggende principper for fordelingen af opgaverne på natur- og miljøområdet i aftale om strukturreform fremgår bl.a., at de opgaver, hvortil der knytter sig væsentlige nationale og internationale natur- og miljøinteresser, eller som forudsætter specialviden og som kun forekommer relativt sjældent, varetages af staten.

Lov om miljø og genteknologi er et teknisk lovområde, hvor antallet af sager, som i dag løses af amterne, er begrænset og skævt fordelt . Amterne varetager alene tilsynsopgaver, og nogle amter har således kun sjældent eller slet ikke haft virksomheder at føre tilsyn med. Det vil være vanskeligt for kommunerne at opbygge og opretholde den nødvendige ekspertise på området til at varetage tilsynet.

2. Hovedpunkterne i forslaget

Efter loven er miljøministeren som udgangspunkt tilsynsmyndighed. Loven indeholder dog samtidig en række bestemmelser, hvorefter miljøministeren har mulighed for at fastsætte regler om, at tilsynet udføres af amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller andre myndigheder, ligesom ministeren har mulighed for at delegere tilsynskompetencen til en styrelse under Miljøministeriet eller en tilsvarende institution.

Miljøministerens adgang til at delegere tilsynskompetencen er udnyttet i følgende bekendtgørelser: Bekendtgørelse nr. 831 af 3. oktober 2002 om godkendelse af udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer, bekendtgørelse nr. 829 af 3. oktober 2002 om godkendelse af produktion med genetisk modificerede planter og dyr, bekendtgørelse nr. 830 af 3. oktober 2002 om godkendelse af produktion med genetisk mikroorganismer samt bekendtgørelse nr. 370 af 17. maj 2000 om godkendelse af udstilling og informationsformidling med genetisk modificerede organismer.

Efter de nævnte bekendtgørelser fører amterne tilsyn med:

€" produktion af genetisk modificerede planter, dyr og mikroorganismer,

€" udstilling og informationsformidling med genetisk modificerede organismer, og

€" at vilkårene i godkendelser til forsøgsudsætning med genetisk modificerede organismer overholdes.

Bekendtgørelserne vil blive ændret som led i kommunalreformen, hvorefter staten varetager de tilsynsopgaver, der hidtil har været udført af amterne.

Skov- og Naturstyrelsen er i forvejen tilsynsmyndighed for så vidt angår godkendelser til markedsføring samt import og transport af genetisk modificerede organismer. Den ændrede myndighedsstruktur på lovens område er således også udtryk for en forenkling, idet det indebærer, at der alene er én tilsynsmyndighed indenfor lov om miljø og genteknologis område.

Lovforslaget indeholder en række konsekvensændringer af loven, som følge af, at amterne nedlægges og staten fremover vil være den eneste tilsynsmyndighed på lovens område.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger opgaverne.

Miljøministeriet udsendte på den baggrund forslag til ændring af lov om miljø og genteknologi i DUT-høring den 18. november 2004 samt i fornyet høring den 9. december 2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med drøftelserne har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).

Det er Miljøministeriets vurdering, at der i forbindelse med lovforslaget skal overføres 0,7 mio. kr. fra den amtskommunale sektor til staten.

En plan for overdragelse og dokumentation af relevante data, sager og it-systemer som følge af den ændrede opgavefordeling på området forudsættes aftalt mellem den afgivende og den modtagende myndighed inden udgangen af første kvartal 2006, så opgaverne uhindret kan varetages, når loven træder i kraft.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/06.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR), som har vurderet, at forslaget ikke forventes at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang der retfærdiggør en nærmere undersøgelse i et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

5. Miljømæssige konsekvenser

Da der alene er tale om ændringer i opgavefordeling og myndighedsstruktur, forventes ingen miljømæssige konsekvenser.

6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

7. Hørte myndigheder og organisationer

Sammen med miljøministerens øvrige forslag til udmøntning af kommunalreformen har lovforslaget været sendt i høring til:

Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet, ALMA €" Foreningen for amternes landskabsmedarbejdere, Amternes Vadehavssamarbejde, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Beskæftigelsesministeriet, Bilfærgernes Rederiforening, Brancheforeningen SPT, Branchesikkerhedsråd nr. 10, Det Grønne Område, Branchesikkerhedsrådet for Jernindustrien, Bryggeriforeningen, Byggesocietetet, Campingrådet, Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), CO Industri, DAKOFA, Danmarks Cykle-Union, Danmarks Erhvervsgartnerforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Private Vandværker, Danmarks Rederiforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, Danmarks Turistråd, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bilharziose Laboratorium, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Center for Byøkologi, Dansk Cyklistforbund, Dansk Dambrugerforening, Dansk Energi, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers fællesråd), Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Havbrugerforening, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk Landbrug, Dansk Land- og Strandjagtforening, Dansk Maritime, Dansk Navigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Rideforbund, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Sportsdykkerforbund, Dansk Standard, Dansk Textil og Beklædning, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vandrelaug, Danske Elværkers Forening, Danske Fjernvarmeværkers forening, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Havne, Danske Landskabsarkitekter, Danske Læskedrikfabrikanter, Danske Mejeriers Fællesorganisation, Danske Vandværkers Forening, DANVA, Datatilsynet, DAVID c/o Århus Amt, De danske Skovdyrkerforeninger, De samvirkende Købmænd, DELTA, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening, Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, Det danske Handelskammer, Det Norske Veritas, Det Økologiske Råd, Domstolsstyrelsen, DONG, DTC, Dyrenes Beskyttelse, ELFOR, Elkraft, Elsam, Emballageindustrien, Embedslægeforeningen, Energi E2, Entomologisk Fredningsudvalg, FAB €" Foreningen af Byplanlæggere, FATCH, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansministeriet, Finansrådet, FMK-Sekretariatet, Forbrugerrådet, FORCE Technology, Foreningen af Affaldshåndtering og Deponering, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af danske biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske grus- og stenindustrier, Foreningen af danske jordbrugskalkværker, Foreningen af danske kemiske industrier, Foreningen af danske kraftvarmeværker, Foreningen af danske Naturhistoriske Museer, Foreningen af danske Privathavne, Foreningen af danske ral- og sandsugere, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Miljøakkrediterede Miljøcertifikatorer, Foreningen af miljømedarbejdere i kommunerne, Foreningen af Naturfredningsformænd og disses suppleanter i Danmark, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen for Danmarks Fiskemel og Fiskeolieindustri, Forsikring og Pension, Forskningscenter for Skov & Landskab, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Genvindingsindustrien, Green Network, Greenpeace Danmark, Grovvarebranchens Miljøarbejdsgruppe, Grænseregion Syd, Grøn Livsstil, Grønne Familier, GTS €" Godkendt Teknologisk Service, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), HUR, Håndværksrådet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark, International Transport Danmark, Jordbrugets Bedriftssundhedstjeneste, Justitsministeriet, Kalk- og Teglværks-foreningen, Kirkeministeriet, Kommunernes Landsforening, Kolonihaveforbundet, Kommunale Tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO), Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi, Kræftens Bekæmpelse, Kulturministeriet, Kyst, Land & Fjord, Københavns Havn, Københavns Kommune, Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet, Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO), LIF Lægemiddelindustrien, Mejeriforeningen, Miljøklagenævnet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, MLK-Sammenslutningen, Mærsk Olie & Gas A/S, Natur og Ungdom, Naturklagenævnet, NOAH, Nordisk Konservatorforbund, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Parcelhusejernes Landsorganisation, Plastindustrien i Danmark, Procesindustrien, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rådet for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske Havne, Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Skatteministeriet, SMOK, Socialministeriet, Spildevandsteknisk Forening, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Statsansattes Kartel, Statsministeriet, Sønderjyllands Grusentreprenørforening, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Trafikministeriet, Transportrådet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet, 92-gruppen for bæredygtig udvikling.

Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommune og amtskommune

Amtskommunerne får mindreudgifter på 0,7 mio. kr. årligt

Staten får merudgifter på 0,7 mio. kr. årligt svarende til mindreudgifterne i amtskommunerne

Administrative konsekvenser for stat, kommune og amtskommune

Administration efter loven ophører i amtskommunerne

Amtskommunernes administration efter loven overtages af staten

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Med nedlæggelsen af amterne vil der som udgangspunkt alene være én myndighed på lovens område, hvilket vil være en administrativ lettelse for erhvervslivet

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter den gældende lovs § 18 er virksomheder, som kan give anledning til udledning eller overførsel af genetisk modificerede organismer til omgivelserne, forpligtet til at give oplysninger af relevans for administrationen af loven til kommunalbestyrelsen, amtsrådet eller miljøministeren. Efter stk. 2 har kommunalbestyrelsen, amtsrådet eller miljøministeren endvidere hjemmel til at pålægge virksomheden at tilvejebringe oplysninger om art og omfang af udledningen eller overførslen. Stk. 2 indeholder samtidig en hjemmel til at pålægge virksomheden at foretage eller lade foretage udgiftskrævende undersøgelser for at tilvejebringe de nødvendige oplysninger.

Forslaget til ændring af § 18 er en konsekvens af, at amterne nedlægges.

Lovforslaget fastholder, at kommunalbestyrelsen vil have mulighed for at pålægge virksomheder oplysningspligt. Kommunalbestyrelsen vil dog alene have mulighed for at anvende bestemmelsen, hvis miljøministeren har fastsat regler efter § 20, stk. 2, om, at tilsynet udføres af kommunalbestyrelsen, jf. bemærkningerne til nr. 2.

Til nr. 2

Den gældende lovs § 20 indeholder i stk. 1 en beskrivelse af hvilke opgaver tilsynsmyndigheden skal varetage. Stk. 2 i den gældende bestemmelse indeholder en hjemmel for miljøministeren til at lade tilsynet udføre af amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller andre myndigheder.

Den foreslåede affattelse af stk. 1 indebærer en enkelt teknisk ændring i forhold til den gældende bestemmelse. Den foreslåede bestemmelse fastsætter således eksplicit, at miljøministeren som udgangspunkt er tilsynsmyndighed efter loven. Derudover er stk. 1 enslydende med den gældende bestemmelse.

Den foreslåede affattelse af stk. 2 tager udgangspunkt i den gældende bestemmelse, dog således, at ministerens adgang til at lade tilsynet udføre af amtsrådet udgår, som en konsekvens af, at amterne nedlægges.

Den foreslåede affattelse af stk. 2 fastholder ministerens adgang til at fastsætte regler om, at tilsynet kan udføres af kommunalbestyrelser, da det ikke kan udelukkes, at enkelte kommuner med flere genteknologivirksomheder kan opbygge den nødvendige ekspertise. Ministerens beføjelser efter bestemmelsen foreslås præciseret i forhold til den gældende formulering. Det fremgår således af den foreslåede affattelse af stk. 2, at ministeren kan vælge at lade tilsynet helt eller delvis udføre af blot en enkelt eller et begrænset antal kommunalbestyrelser.

Til nr. 3

Bestemmelsen i § 25, stk. 2, foreslås ændret som konsekvens af, at amterne nedlægges, og tilsynet derfor ikke længere kan udføres af amtsrådet. Miljøministeren vil fortsat have mulighed for at fastsætte regler om, at tilsynet udføres af kommunalbestyrelsen, jf. bemærkningerne til nr. 2.

Til nr. 4

Den gældende lovs § 27, stk. 4, fastsætter, at de opgaver som henlægges til amtsrådene i henhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven, i Bornholms, Københavns og Frederiksberg kommuner udføres af kommunalbestyrelserne.

Bestemmelsen foreslås ophævet som en konsekvens af nedlæggelsen af amterne, idet der dermed ikke længere er behov for særlige regler om, at amternes beføjelser efter loven i Bornholms, Københavns og Frederiksberg kommuner udføres af de relevante kommunalbestyrelser.

Til nr. 5

Bestemmelsen i § 28 €" den såkaldte »call-in bestemmelse« €" har tidligere været brugt til at kalde sager efter lovens § 8 ind til central afgørelse. Ved lov nr. 384 af 6. juni 2002 om ændring af lov om miljø og genteknologi blev godkendelsesmyndigheden ændret til miljøministeren.

Efter lovforslaget bliver miljøministeren også tilsynsmyndighed. Hermed bliver alle godkendelses- og tilsynsafgørelser efter loven statslige afgørelser. Bestemmelsen i § 28 foreslås derfor ophævet.

Til nr. 6

Ændringen er en konsekvens af, at amterne nedlægges, og tilsynet overføres til miljøministeren.

Til nr. 7

Forslaget er en konsekvens af nedlæggelsen af amterne.

Til nr. 8 og 9

Lovens § 32 foreslås ophævet, jf. bemærkningerne til nr. 10. Som en konsekvens heraf foreslås § 30, stk. 2 og 3, ændret.

Til nr. 10

Den gældende lovs § 32 indeholder en adgang til at påklage en række af amtsrådets og kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven.

Bestemmelsen foreslås ophævet som en konsekvens af, at amterne nedlægges, og tilsynsmyndigheden foreslås overført til miljøministeren. Samtlige godkendelses- og tilsynsafgørelser efter loven vil således fremover skulle træffes af miljøministeren, eller af en styrelse under Miljøministeriet.

Til nr. 11

Ændringen er en konsekvens af, at §§ 28 og 32 foreslås ophævet.

Til § 2

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2007. Lovforslaget vil nødvendiggøre en samtidig ændring af en række bekendtgørelser på lovens område. Ændringen af bekendtgørelserne vil blive udarbejdet således at de kan træde i kraft samtidig med lovens ikrafttræden.

De sager, der er under behandling i et amt eller i Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommune, og som ikke er færdigbehandlet på lovens ikrafttrædelsestidspunkt, foreslås overført til miljøministeren. Sagerne vil således blive færdigbehandlet af den myndighed, hvortil miljøministeren delegerer sine beføjelser, jf. lovens § 27, stk. 1.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om miljø og genteknologi, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 3. december 2002, som ændret ved § 21, stk. 2, i lov nr. 436 af 9. juni 2004, § 12 i lov nr. 440 af 9. juni 2004 samt § 6 i lov nr. 1373 af 20. december 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 18. Den, der er ansvarlig for virksomhed, der kan give anledning til udledning eller overførsel af genetisk modificerede organismer til omgivelserne, skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen, amtsrådet eller miljøministeren give alle oplysninger, herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold, som har betydning for administrationen af denne lov.

 

1. I § 18, stk. 1 og 2, udgår », amtsrådet«.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen, amtsrådet eller ministeren kan herunder påbyde den ansvarlige for egen regning at

 

 

1) foretage prøveudtagning, analyser og målinger af de genetisk modificerede organismer, der udledes eller overføres til omgivelserne,

 

 

2) foretage prøveudtagning og analyser af materialer og produkter, der anvendes eller behandles, samt af eventuelle affaldsstoffer,

 

 

3) klarlægge årsagerne til eller virkningerne af en stedfunden udledning eller overførsel af genetisk modificerede organismer til omgivelserne og

 

 

4) klarlægge, hvordan følgerne af udledningen eller overførslen afhjælpes eller forebygges.

 

 

 

 

 

 

 

2. § 20 affattes således:

§ 20. Tilsynsmyndigheden fører tilsyn med, at

 

» § 20. Miljøministeren fører tilsyn med, at

1) loven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes,

 

1) loven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes,

2) påbud og forbud efterkommes og

 

2) påbud og forbud efterkommes og

3) vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser overholdes samt at vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser efter § 9, stk. 5, overholdes.

 

3) vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser overholdes samt at vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser efter § 9, stk. 5, overholdes.

Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at tilsynet udføres af amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller andre myndigheder.

 

Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at tilsynet helt eller delvis udføres af en eller flere kommunalbestyrelser eller andre myndigheder.«

 

 

 

§ 25....

 

3. I § 25, stk. 2, udgår »og amtsrådene«.

Stk. 2. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om, at kommunalbestyrelserne og amtsrådene skal indsende indberetninger om deres tilsynsvirksomhed, herunder om resultaterne af målinger og undersøgelser, og fastsætte regler om indberetningernes form.

 

 

 

 

 

§ 27....

 

4.§ 27, stk. 4, ophæves.

Stk. 4. I Bornholms, Københavns og Frederiksberg Kommuner udøver kommunalbestyrelsen de opgaver, som loven henlægger til amtsrådene, eller som henlægges til amtsrådene i henhold til regler fastsat med hjemmel i loven.

 

 

 

 

 

§ 28. Miljøministeren kan i konkrete sager af mere vidtrækkende betydning bestemme, at afgørelser efter loven skal træffes af ministeren i stedet for amtsrådet.

 

5. §   28 ophæves.

Stk. 2. Ministeren kan pålægge amtsrådene og kommunalbestyrelserne at tage spørgsmål, herunder konkrete sager omfattet af loven og regler fastsat med hjemmel i loven, op til behandling og afgørelse.

 

 

Stk. 3. Miljøministeren kan på eget initiativ tage en afgørelse, der er truffet af en kommunalbestyrelse eller et amtsråd, op til nærmere undersøgelse og afgørelse.

 

 

 

 

 

§ 29. Hvis det skønnes nødvendigt, har miljømyndighederne og personer, der af tilsynsmyndigheden er bemyndiget hertil, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter for at udøve de beføjelser, loven eller regler fastsat med hjemmel i loven tillægger dem.

 

6. I §   29, stk. 1 , ændres »miljømyndighederne og personer, der af til synsmyndigheden er bemyndiget hertil« til: »myndighederne efter loven og personer, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil«.

 

 

 

§ 30. Afgørelser i henhold til denne lov og regler fastsat med hjemmel i loven kan påklages af

 

7. I § 30, stk. 1, nr. 3, udgår »amtsråd og«.

1) afgørelsens adressat,

 

 

2) enhver, der har en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald, og

 

 

3) berørte amtsråd og kommunalbestyrelser.

 

 

 

 

 

§ 30....

Stk. 2. Embedslægeinstitutionen, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Havfiskeriforening og Dansk Fiskeriforening kan påklage afgørelser efter § 8, efter § 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af § 8, og afgørelser efter § 32.

 

8. I § 30, stk. 2, ændres »afgørelser efter § 8, efter § 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af § 8, og afgørelser efter § 32.« til: »afgørelser efter § 8, og afgørelser efter § 17 vedrørende virksomhed, der er omfattet af § 8.«

 

 

 

§ 30....

Stk. 3. Forbrugerrådet og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan påklage afgørelser efter §§ 8, 10, 17, stk. 1-4, og 32.

 

9. I § 30, stk. 3, ændres »afgørelser efter §§ 8, 10, 17, stk. 1-4, og 32.« til: »afgørelser efter §§ 8, 10, og 17, stk. 1-4.«

 

 

 

§ 32. Amtsrådets og kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven eller regler, der er fastsat med hjemmel i loven, kan påklages til miljøministeren, jf. dog §§ 33 og 27, stk. 2 og 3.

 

10. § 32 ophæves.

 

 

 

§ 34....

 

11. § 34, stk. 2, affattes således:

Stk. 2....

1) afgørelser efter §§ 8 og 32 truffet af miljøministeren eller en styrelse i henhold til bemyndigelse og

2) afgørelser efter § 28, stk.1 og 3, truffet af miljøministeren eller en styrelse i henhold til bemyndigelse.

 

» Stk. 2. Til Miljøklagenævnet kan påklages afgørelser efter § 8 truffet af miljøministeren eller en styrelse i henhold til bemyndigelse.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

 

 

Stk. 2. Sager, der ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af amtsrådet, overføres til miljøministeren.