Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov om
sommerhuse og campering m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen i en række love
på natur- og miljøområdet)
(Lovforslag nr. L 86).
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Forslaget er således et led i udmøntningen af
regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en
strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Som det fremgår af strukuraftalens
kapitel 13, ønsker forligspartierne overordnet set, at der
på natur- og miljøområdet gennemføres en
forenklet arbejdsdeling, der skaber større lokalt engagement
og ansvar omkring opgaveløsningen og samtidig sikrer
overordnede nationale og internationale interesser på
området. For så vidt angår de generelle,
grundlæggende principper for arbejdsdelingen mellem
kommunerne, regionerne og staten er disse nærmere beskrevet i
aftalen.
Aftalen om en strukturreform fastlægger
den ændrede opgavefordeling for så vidt angår
vandløbsloven. For så vidt angår de
øvrige forslag til ændrede opgaveplaceringer, som er
indeholdt i de af lovforslaget omfattede love, er de ikke
særskilt omtalt i aftalen, men følger af de
overordnede principper for opgavefordelingen på natur- og
miljøområdet, hvorefter de konkrete myndighedsopgaver
og borgerrettede opgaver så vidt muligt samles i kommunen.
Opgaveplaceringerne skal også ses i sammenhæng med
placeringen af opgaverne efter naturbeskyttelsesloven og
vandløbsloven.
Lovforslaget indeholder forslag til
ændring af følgende love:
Havmiljøloven, vandløbsloven,
Tøndermarskloven, Skjern Å-loven, okkerloven,
sommerhusloven, lov om Frøstruplejren, skovloven, lov om
jagt- og vildtforvaltning, lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v., nikkel-cadmium-batteri-loven,
kemikalieloven samt lov om inddragelse af dele af
søterritoriet under de for ferske vande gældende
regler.
For så vidt angår
havmiljøloven indebærer lovforslaget, at
kommunalbestyrelserne overtager amtsrådenes beføjelser
til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med dumpning af
optaget havbundsmateriale (klapning) inden for
søterritoriet. Tilladelser og tilsyn med dumpning af optaget
havbundsmateriale uden for søterritoriet overtages dog af
miljøministeren (i praksis Miljøstyrelsen).
Miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
afgrænsningen i havet af den enkelte kommunalbestyrelses
kompetence på søterritoriet. Herudover foreslås
samordningen af de kommunale beredskabsplaner henlagt til
miljøministeren, mens selve koordineringen af indsatsen i
forbindelse med de alvorlige og omfattende forureninger
foreslås henlagt til kommunalbestyrelserne. Med lovforslaget
lægges der endvidere op til, at det fremover er
Miljøklagenævnet, der er klageinstans i sager, der
vedrører klapning.
I vandløbsloven foreslås
inddelingen af de offentlige vandløb i amtsvandløb og
kommunevandløb ophævet. Herved overføres
amternes opgaver vedrørende tilsyn med og vedligeholdelse,
regulering og restaurering af amtsvandløb samt opgaver
vedrørende offentlige pumpelag til kommunerne.
I Tøndermarskloven foreslås
Sønderjyllands Amtskommunes opgaver efter loven
overført til den eller de kommuner, som dækker lovens
geografiske område.
For så vidt angår okkerloven
foreslås amternes kompetence til at meddele tilladelse til
udgrøftning og dræning til kommunerne. I de
situationer, hvor der skal etableres okkerrensningsanlæg,
bevares kompetencen som hidtil hos staten.
Sommerhuslovens bestemmelse om, at
amtsrådene kan bemyndiges til at meddele tilladelse til
ferieboligudlejning efter lovens § 1, foreslås
ændret således, at kompetencen fremover kan delegeres
til kommunerne. Hidtil har amtsrådene været bemyndiget
til at træffe afgørelse i henhold til
campingreglementet, og det forudsættes, at kompetencen
fremover altovervejende vil blive overført til
kommunalbestyrelserne.
I lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v. foreslås det, at
miljøministeren tillægges kompetencen til at
træffe afgørelse om fordeling af udgiften til
fælleskommunale spildevandsanlæg i tilfælde af
uenighed mellem kommunalbestyrelserne. Hidtil har ministeren kunnet
pålægge amtsrådene at træffe
afgørelsen.
Herudover foretages en række mindre
ændringer som konsekvens af kommunalreformen i de af
lovforslaget omfattede love.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.