L 86 Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov om sommerhuse og campering m.v. og forskellige andre love.

(Udmøntning af kommunalreformen i en række love på natur- og miljøområdet).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l86_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Miljøministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov om sommerhuse og campering m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen i en række love på natur- og miljøområdet)

(Lovforslag nr. L 86).

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Som det fremgår af strukuraftalens kapitel 13, ønsker forligspartierne overordnet set, at der på natur- og miljøområdet gennemføres en forenklet arbejdsdeling, der skaber større lokalt engagement og ansvar omkring opgaveløsningen og samtidig sikrer overordnede nationale og internationale interesser på området. For så vidt angår de generelle, grundlæggende principper for arbejdsdelingen mellem kommunerne, regionerne og staten er disse nærmere beskrevet i aftalen.

Aftalen om en strukturreform fastlægger den ændrede opgavefordeling for så vidt angår vandløbsloven. For så vidt angår de øvrige forslag til ændrede opgaveplaceringer, som er indeholdt i de af lovforslaget omfattede love, er de ikke særskilt omtalt i aftalen, men følger af de overordnede principper for opgavefordelingen på natur- og miljøområdet, hvorefter de konkrete myndighedsopgaver og borgerrettede opgaver så vidt muligt samles i kommunen. Opgaveplaceringerne skal også ses i sammenhæng med placeringen af opgaverne efter naturbeskyttelsesloven og vandløbsloven.

Lovforslaget indeholder forslag til ændring af følgende love:

Havmiljøloven, vandløbsloven, Tøndermarskloven, Skjern Å-loven, okkerloven, sommerhusloven, lov om Frøstruplejren, skovloven, lov om jagt- og vildtforvaltning, lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., nikkel-cadmium-batteri-loven, kemikalieloven samt lov om inddragelse af dele af søterritoriet under de for ferske vande gældende regler.

For så vidt angår havmiljøloven indebærer lovforslaget, at kommunalbestyrelserne overtager amtsrådenes beføjelser til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning) inden for søterritoriet. Tilladelser og tilsyn med dumpning af optaget havbundsmateriale uden for søterritoriet overtages dog af miljøministeren (i praksis Miljøstyrelsen). Miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om afgrænsningen i havet af den enkelte kommunalbestyrelses kompetence på søterritoriet. Herudover foreslås samordningen af de kommunale beredskabsplaner henlagt til miljøministeren, mens selve koordineringen af indsatsen i forbindelse med de alvorlige og omfattende forureninger foreslås henlagt til kommunalbestyrelserne. Med lovforslaget lægges der endvidere op til, at det fremover er Miljøklagenævnet, der er klageinstans i sager, der vedrører klapning.

I vandløbsloven foreslås inddelingen af de offentlige vandløb i amtsvandløb og kommunevandløb ophævet. Herved overføres amternes opgaver vedrørende tilsyn med og vedligeholdelse, regulering og restaurering af amtsvandløb samt opgaver vedrørende offentlige pumpelag til kommunerne.

I Tøndermarskloven foreslås Sønderjyllands Amtskommunes opgaver efter loven overført til den eller de kommuner, som dækker lovens geografiske område.

For så vidt angår okkerloven foreslås amternes kompetence til at meddele tilladelse til udgrøftning og dræning til kommunerne. I de situationer, hvor der skal etableres okkerrensningsanlæg, bevares kompetencen som hidtil hos staten.

Sommerhuslovens bestemmelse om, at amtsrådene kan bemyndiges til at meddele tilladelse til ferieboligudlejning efter lovens § 1, foreslås ændret således, at kompetencen fremover kan delegeres til kommunerne. Hidtil har amtsrådene været bemyndiget til at træffe afgørelse i henhold til campingreglementet, og det forudsættes, at kompetencen fremover altovervejende vil blive overført til kommunalbestyrelserne.

I lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. foreslås det, at miljøministeren tillægges kompetencen til at træffe afgørelse om fordeling af udgiften til fælleskommunale spildevandsanlæg i tilfælde af uenighed mellem kommunalbestyrelserne. Hidtil har ministeren kunnet pålægge amtsrådene at træffe afgørelsen.

Herudover foretages en række mindre ændringer som konsekvens af kommunalreformen i de af lovforslaget omfattede love.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.