L 85 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om
Elsparefonden og lov om fremme af energi- og vandbesparelser i
bygninger. (Konsekvensrettelser som følge af
kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
trafik‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
besparelser i
energiforbruget, lov om Elsparefonden og lov om fremme
af energi- og vandbesparelser i bygninger
(Konsekvensrettelser som følge af
kommunalreformen)
§ 1
I lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme
af besparelser i energiforbruget foretages følgende
ændringer:
1. I § 7, stk. 1 og
5, ændres
»kommuner« til: »kommuner, regioner«.
2. § 7, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelserne
og regionsrådene skal følge arbejdet i
energispareudvalgene med henblik på at sikre sammenhæng
med det lokale Agenda 21-arbejde. Kommunerne og regionerne skal
efter anmodning optages som medlemmer af
energispareudvalg.«
3. I § 8, stk. 2,
ændres »kommuner« til: »kommuner og
regioner«.
4.§ 14, stk. 1 og
2, affattes
således:
Ȥ 14.
§ 13 gælder for den offentlige forvaltning og for
selskaber, institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne
ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige,
regionale eller kommunale midler, eller såfremt de ved eller
i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelse på statens, en regions eller en
kommunes vegne.
Stk. 2. Trafik- og energiministeren
kan efter forhandling med finansministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte regler om, at § 13
tillige gælder for virksomheder, der ejes af staten, regioner
eller kommuner, eller hvor staten, regioner eller kommuner har
bestemmende indflydelse.«
§ 2
I lov nr. 1209 af 27. december 1996 om
Elsparefonden foretages følgende ændring:
1. I § 2, stk. 1,
udgår »amtskommuner samt«.
§ 3
I lov nr. 485 af 12. juni 1996 om fremme
af energi- og vandbesparelser i bygninger, som ændret ved
§ 24 i lov nr. 450 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring:
1. I § 10, stk. 1,
ændres »amtskommune« til:
»region«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
§ 5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Det foreliggende lovforslag udmønter
de dele af aftalen, der vedrører lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, lov om Elsparefonden og lov om
fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger. I disse love
foretages en række ændringer som konsekvens af, at
amtskommunerne nedlægges, og at der oprettes regioner.
2. Lovforslagets hovedindhold
Lov om fremme af besparelser i
energiforbruget
I lov om fremme af besparelser i
energiforbruget (også kaldet energispareloven) foretages en
række konsekvensændringer som følge af
kommunalreformen.
I energisparelovens kapitel 3 om lokalt
samarbejde om energibesparelser er der fastsat regler om
kommunernes samarbejde med og deltagelse i lokale
energispareudvalg, herunder i forbindelse med det lokale Agenda
21-arbejde. Det fremgår af bemærkningerne til
energispareloven, at der med kommuner sigtes til både
primærkommuner og amtskommuner. Lov om planlægning
indeholder reglerne om det lokale Agenda 21-arbejde, og i
forbindelse med kommunalreformen vil reglerne i lov om
planlægning kapitel 6 a blive ændret, så
regionsrådene overtager dele af amtsrådenes
nuværende Agenda 21-arbejde. Som følge heraf
indeholder dette lovforslag de fornødne
konsekvensændringer i energisparelovens kapitel 3, så
regionerne kan indgå i det lokale samarbejde om
energibesparelser. Kommunalbestyrelserne og regionsrådene
skal fremover følge arbejdet i energispareudvalgene med
henblik på at sikre sammenhæng med det lokale Agenda
21-arbejde. Endvidere vil regionerne efter anmodning kunne optages
som medlemmer af energispareudvalg.
Ændringerne i energisparelovens
§ 14 vedrører afgrænsningerne af de
offentlige institutioner, selskaber, foreninger m.v., som reglerne
i lovens § 13 om energibesparelser i offentlige
institutioner m.v. skal gælde for. Ændringerne skal
sikre, at reglerne om energibesparelser fortsat efter
kommunalreformen kan dække alle hidtil omfattede offentlige
institutioner og virksomheder m.v.
Den nuværende formulering i
§ 14, stk. 1, hvorefter § 13 også
gælder for selskaber, institutioner, foreninger m.v., hvis
udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige eller kommunale midler, eller hvis de har fået
tillagt beføjelser til at træffe afgørelser
på statens eller en kommunes vegne, tager udgangspunkt i
formuleringen i offentlighedslovens § 1, stk. 3,
hvor begrebet kommune anvendes for hele den kommunale sektor, dvs.
både kommuner og amtskommuner. Ved ændringen kommer
§ 13 også til at gælde for selskaber,
institutioner, foreninger m.v., hvis udgifter overvejende
dækkes af regionale midler, eller som har fået tillagt
beføjelser til at træffe afgørelser på en
regions vegne. Dette følger den ændring, der vil blive
foretaget af offentlighedslovens § 1, stk. 3, i
forbindelse med kommunalreformen.
Tilsvarende ændres bestemmelsen i
§ 14, stk. 2, om, at trafik- og energiministeren
efter forhandling med finansministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at § 13
tillige gælder for virksomheder, der ejes af staten eller
kommuner, eller hvor staten eller kommuner har bestemmende
indflydelse. Fremover skal sådanne regler også kunne
fastsættes for virksomheder, der ejes af regioner, eller hvor
regioner har bestemmende indflydelse.
Lov om Elsparefonden
I lov om Elsparefonden foretages en enkelt
konsekvensændring som følge af kommunalreformen. I
henhold til lov om Elsparefonden udpeger trafik- og
energiministeren Elsparefondens bestyrelse, og 6 af
bestyrelsesmedlemmerne har hidtil skulle repræsentere
forsyningsvirksomheder, andre erhvervsvirksomheder, forbrugerne,
kommunerne og amtskommunerne samt energi- og
miljøorganisationer. Med lovforslaget udgår
amtskommunerne af denne opregning, og regionerne vil ikke blive
medtaget. Dette vil i praksis betyde, at der til Elsparefondens
bestyrelse vil blive udpeget en repræsentant fra kommunerne i
stedet for som i dag en fælles repræsentant fra
kommunerne og amtskommunerne.
Lov om fremme af energi- og
vandbesparelser i bygninger
I lov om fremme af energi- og vandbesparelser
i bygninger foretages ligeledes en enkelt konsekvensændring
som følge af kommunalreformen. Her vil kravet om, at
energimærkning og energiplan skal være offentligt
tilgængelig i bygninger ejet af staten, en amtskommune eller
en kommune, blive ændret til bygninger ejet af staten, en
region eller en kommune.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringerne af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget vurderes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for kommunerne.
Ændringerne vurderes heller ikke at give anledning til at
ændre ressourcefordelingen mellem stat, regioner eller
kommuner.
Ændringen af lov om Elsparefonden har
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Ændringen af lov om fremme af energi-
og vandbesparelser i bygninger vurderes så marginal, at det
ikke giver anledning til at ændre ressourcefordeling mellem
stat, region eller kommune som følge heraf.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ændringerne af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, lov om Elsparefonden og lov om
fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger, har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har som en del af et lovudkast
om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering, lov om
Elsparefonden, lov om fremme af energi- og vandbesparelser i
bygninger og lov om fremme af besparelser i energiforbruget
været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR), som har vurderet, at
forslagene i lovudkastet kun vil få meget begrænsede
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er derfor ikke
forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
5. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har som en del af et lovudkast
om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering, lov om
Elsparefonden, lov om fremme af energi- og vandbesparelser i
bygninger og lov om fremme af besparelser i energiforbruget
været i høring hos:
Beskæftigelsesministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Skatteministeriet, Socialministeriet, Trafikministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Statsministeriet,
Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, CPR-kontoret, Kort- og
Matrikelstyrelsen, Vejdirektoratet, Told og Skattestyrelsen,
Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
(CVR), Konkurrencestyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut,
Rigspolitiet, Elsparefonden, Energiklagenævnet,
Energitilsynet, Skov- og Naturstyrelsen, KL,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, HS, HUR, Kommunalteknisk Chefforening, Foreningen af
kommunale beredskabschefer, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers
fællesråd), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet,
Landbrugsrådet, Sammenslutning af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation
(AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale
Kartel, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),
Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Landsforeningen Af
Landsbysamfund, Landdistrikternes Fællesråd,
Sammenslutning af Danske Småøer, Geoforum Danmark,
Dansk Postordre Handel, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Post Danmark A/S, Falcks Redningskorps, Dansk Energi, ELFOR, DONG
A/S, Fællessekretariatet for HNG og Naturgas Midt-Nord,
Naturgas Fyn, Dansk Fjernvarme, Praktiserende
Landinspektørers Forening (PLF).
Høringssvarene for så vidt
angår dette lovforslag vil blive fremsendt til Folketinget
ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give
anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af kommunalreformen.
Ændringen i § 7, stk. 1,
indebærer, at de lokale energispareudvalg, der har til
formål at diskutere initiativer til at fremme
energibesparelser i lokalområdet, fremover skal forhandle om
koordineringen af energispareaktiviteter mellem kollektive
energiforsyningsvirksomheder, kommuner, regioner og deltagere i det
lokale Agenda 21-arbejde.
Ændringen i § 7, stk. 5,
omhandler energispareudvalgenes årlige redegørelse for
gennemførte og forventede energibesparelsesaktiviteter,
herunder redegørelse for udvalgenes initiativer for at
samarbejde med kommuner, regioner og deltagere i det lokale Agenda
21-arbejde.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af kommunalreformen.
Forpligtelsen til at følge
energispareudvalgenes arbejde har hidtil påhvilet både
kommunerne og amtskommunerne. Kommunalbestyrelserne og
regionsrådene skal fremover følge
energispareudvalgenes arbejde med henblik på at sikre
sammenhæng med det lokale Agenda 21-arbejde. Forpligtelsen
vil bl.a. kunne opfyldes ved at læse energispareudvalgenes
referater m.v. og formidle indholdet til relevante parter.
Regionerne vil, ligesom kommunerne og
amtskommunerne i dag, selv kunne vælge, om regionen
ønsker at blive optaget som medlem af et energispareudvalg.
De lokale energispareudvalg har de kollektive
energiforsyningsvirksomheder i området som medlemmer, og
endvidere optages efter anmodning erhvervsvirksomheder og
erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer som medlemmer
med henblik på at tilgodese en alsidig og saglig
repræsentation.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i
de almindelige bemærkninger om lov om fremme af besparelser i
energiforbruget.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af kommunalreformen.
Hidtil har der i medfør af
§ 8, stk. 2, kunnet fastsættes regler om, at
kommuner i nærmere angivet omfang skal deltage i
energispareudvalgene, hvis det anses for nødvendigt for at
sikre lovens formål. Kommuner omfatter ifølge lovens
bemærkninger både kommuner og amtskommuner.
Ændringen giver trafik- og
energiministeren mulighed for at fastsætte regler om, at
også regioner i nærmere givet omfang skal deltage i
energispareudvalgene, hvis det anses for nødvendigt for at
sikre gennemførelsen af lovens formål. Der er ikke i
dag fastsat regler for kommunerne eller amtskommunerne herom.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af kommunalreformen.
Ændringen vedrører
afgrænsningen af, hvilke offentlige selskaber, institutioner,
foreninger m.v. reglerne i lovens § 13 om
energibesparelser i offentlige institutioner m.v. gælder for.
Fastlæggelse heraf har hidtil svaret til det tilsvarende
begreb i lov om offentlighed i forvaltningen § 1,
stk. 3, hvor henvisningen til kommuner omfatter hele den
kommunale sektor, dvs. såvel kommuner som amtskommuner. Ved
ændringen medtages nu også en henvisning til
regionerne. Selskaber, institutioner, foreninger m.v. vil
således være omfattet, såfremt udgifterne ved
deres virksomhed overvejende dækkes af statslige, regionale
eller kommunale midler, eller såfremt de ved eller i henhold
til lov har fået tillagt beføjelser til at
træffe afgørelser på statens, en regions eller
en kommunes vegne. Ændringen skal sikre, at reglerne om
energibesparelser fortsat efter kommunalreformen kan dække
alle hidtil omfattede offentlige institutioner m.v. Ændringen
af afgrænsningen svarer til en lignende ændring af
begrebet i § 1, stk. 3, i lov om offentlighed i
forvaltningen, der vil blive gennemført som en konsekvens af
kommunalreformen.
Der er i øjeblikket kun fastsat regler
om energibesparelser på det statslige område, jf.
cirkulære om energieffektivisering i statens
institutioner.
Ifølge de nugældende regler kan
trafik- og energiministeren efter forhandling med finansministeren
og indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om, at
lovens § 13 om energibesparelser i offentlige
institutioner m.v. tillige skal gælde for virksomheder, der
ejes af staten eller kommuner, eller hvor staten eller kommuner har
bestemmende indflydelse. Da henvisningen til kommuner ligesom i
lovens § 14, stk. 1, omfatter hele den kommunale
sektor, dvs. såvel kommuner som amtskommuner, ændres
henvisningen til fremover også at omfatte regioner.
Ændringen indebærer således, at sådanne
regler fremover også vil kunne fastsættes for
virksomheder, der ejes af regioner, eller hvor regioner har
bestemmende indflydelse. Ændringen skal sikre, at der efter
kommunalreformen fortsat er mulighed for at fastsætte
reglerne om energibesparelser for alle hidtil omfattede offentlige
virksomheder.
Der er ikke i øjeblikket fastsat
sådanne regler for den kommunale sektor.
Til § 2
Med lovforslaget foretages der en enkelt
konsekvensændring som følge af kommunalreformen i lov
om Elsparefonden. Ifølge de hidtidige regler i
§ 2, stk. 1, i lov om Elsparefonden om trafik- og
energiministerens udpegning af Elsparefondens bestyrelse, skal 6 af
bestyrelsesmedlemmerne repræsentere forsyningsvirksomheder,
andre erhvervsvirksomheder, forbrugerne, kommunerne og
amtskommunerne samt energi- og miljøorganisationer. Fremover
vil der til Elsparefondens bestyrelse blive udpeget en
repræsentant fra kommunerne i stedet for som i dag en
repræsentant fra kommunerne og amtskommunerne.
Til § 3
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af kommunalreformen. Den hidtidige bestemmelse i
§ 10, stk. 1, i lov om fremme af energi- og
vandbesparelser i bygninger om, at energimærkning og
energiplan skal være offentligt tilgængelig,
såfremt en bygning er ejet af staten, en amtskommune eller en
kommune, ændres til at vedrøre bygninger ejet af
staten, en region eller en kommune. Der vil være tale om den
samme bygningsmasse uanset ændringer i ejerforholdene som
følge af kommunalreformen.
Der forventes fremsat et nyt lovforslag om
fremme af energibesparelser i bygninger i marts 2005 med henblik
på at implementere dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/91/EF om bygningers energimæssige
ydeevne. Lov om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger
vil blive ophævet ved det pågældende lovforslags
ikrafttræden pr. 1. januar 2006.
Til § 4
Loven træder i kraft 1. januar
2007.
Til § 5
Lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om Elsparefonden og lov om fremme af energi-
og vandbesparelser i bygninger gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Med § 5 foreslås det, at
ændringerne i dette lovforslag har samme territoriale
gyldighedsområde som hovedlovene.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme
af besparelser i energiforbruget foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
§ 7. Der
oprettes lokale energispareudvalg, som har til formål at
diskutere initiativer til at fremme energibesparelser i
lokalområdet. Udvalgene skal forhandle om koordineringen af
energibesparelsesaktiviteter mellem kollektive
energiforsyningsvirksomheder og mellem disse og kommuner og
deltagere i det lokale Agenda 21-arbejde. | | 1. I § 7,
stk. 1 og 5, ændres »kommuner«
til: »kommuner, regioner«. |
Stk. 2. € | | |
Stk. 3. Kommunerne skal følge
arbejdet i udvalgene med henblik på at sikre sammenhæng
med det lokale Agenda 21-arbejde. Kommunerne skal efter anmodning
optages som medlemmer af udvalgene. | | 2. § 7, stk. 3 ,
affattes således: » Stk. 3. Kommunalbestyrelserne
og regionsrådene skal følge arbejdet i
energispareudvalgene med henblik på at sikre sammenhæng
med det lokale Agenda 21-arbejde. Kommunerne og regionerne skal
efter anmodning optages som medlemmer af
energispareudvalg.« |
Stk. 4. € | | |
Stk. 5. Energispareudvalgene
udarbejder og offentliggør en årlig redegørelse
for deres gennemførte og forventede aktiviteter, herunder en
redegørelse for, hvilke initiativer udvalget har taget og
vil tage for at samarbejde med kommuner og deltagere i det lokale
Agenda 21-arbejde. | | |
| | |
§ 8. € | | |
Stk. 2. Miljø- og
energiministeren kan, hvis det anses for nødvendigt for at
sikre gennemførelsen af lovens formål, fastsætte
regler om, at kommuner i nærmere angivet omfang skal deltage
i energispareudvalgene. | | 3. I § 8, stk. 2,
ændres »kommuner« til: »kommuner og
regioner«. |
Stk. 3-4. € | | |
| | |
| | 4. § 14, stk. 1 og
2, affattes således: |
§ 14.
§ 13 gælder for den offentlige forvaltning og for
selskaber, institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne
ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige eller
kommunale midler, eller såfremt de ved eller i henhold til
lov har fået tillagt beføjelse til at træffe
afgørelse på statens eller en kommunes vegne. | | »§ 14.
§ 13 gælder for den offentlige forvaltning og for
selskaber, institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne
ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige,
regionale eller kommunale midler, eller såfremt de ved eller
i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelse på statens, en regions eller en
kommunes vegne. |
Stk. 2. Miljø- og
energiministeren kan efter forhandling med finansministeren og
indenrigsministeren fastsætte regler om, at § 13
tillige gælder for virksomheder, der ejes af staten eller
kommuner, eller hvor staten eller kommuner har bestemmende
indflydelse. | | Stk. 2. Trafik- og energiministeren
kan efter forhandling med finansministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte regler om, at § 13
tillige gælder for virksomheder, der ejes af staten, regioner
eller kommuner, eller hvor staten, regioner eller kommuner har
bestemmende indflydelse.« |
Stk. 3. € | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 1209 af 27. december 1996 om
Elsparefonden foretages følgende ændring: |
| | |
§ 2.
Elsparefonden ledes af en bestyrelse, der består af en
formand og 8 andre medlemmer, som udpeges af miljø- og
energiministeren. Formanden og 2 af medlemmerne skal være
uafhængige af de øvrige i bestyrelsen
repræsenterede interesser. De 6 øvrige medlemmer skal
repræsentere forsyningsvirksomheder, andre
erhvervsvirksomheder, forbrugerne, kommuner og amtskommuner samt
energi- og miljøorganisationer. | | 1. I
§ 2, stk . 1, udgår
»amtskommuner samt«. |
Stk. 2-5. € | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 485 af 12. juni 1996 om fremme
af energi- og vandbesparelser i bygninger, som ændret ved
§ 24 i lov nr. 450 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 10.
Såfremt en bygning er ejet af staten, en amtskommune eller en
kommune, skal energimærkning og energiplan være
offentligt tilgængelig. | | 1. I § 10,
stk. 1, ændres »amtskommune« til:
»region«. |
Stk. 2. € | | |
| | |
| | § 4 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2007. |
| | |
| | § 5 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
Bilag 2
Folketingsforhandlinger
vedrørende lov om fremme af besparelser i
energiforbruget
Folketingsåret 1999-2000 Tillæg A sp. 6654, tillæg C sp.
991. Fremsættelse i tillæg A sp. 6687, 1.
behandling sp. 6894. Betænkning i tillæg B sp. 847, 2.
behandling sp. 8243, 3. behandling sp. 8764. Loven stadfæstet 31. maj 2000 (Lovtidende
nr. 450) | | |
Folketingsforhandlinger
vedrørende lov om Elsparefonden
Folketingsåret 1996-97 Tillæg A sp. 1085, tillæg C sp.
69. Fremsættelse i tillæg A sp. 1097, 1.
behandling sp. 537. Betænkning i tillæg B sp. 89, 2.
behandling sp. 2431, 3. behandling sp. 2522. Loven stadfæstet 27. december 1996
(Lovtidende nr. 1209) | | |
Folketingsforhandlinger
vedrørende lov om fremme af energi- og vandbesparelser i
bygninger
Folketingsåret 1995-96 Tillæg A sp. 4783, tillæg C sp.
808. Fremsættelse sp. 5455, 1. behandling sp.
5795. Betænkning i tillæg B sp. 971, 2.
behandling sp. 7115, 3. behandling sp. 7395. Loven stadfæstet 12. juni 1996 (Lovtidende
nr. 485) | | Folketingsåret 1999-2000 Tillæg A sp. 6654, tillæg C sp.
991. Fremsættelse i tillæg A sp. 6687, 1.
behandling sp. 6894. Betænkning i tillæg B sp. 847, 2.
behandling sp. 8243, 3. behandling sp. 8764. Loven stadfæstet 31. maj 2000 (Lovtidende
nr. 450) |