L 84 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om
grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse
og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom. (Udmøntning
af kommunalreformen for så vidt angår vej- og
ekspropriationslovgivningen).
Fremsat den 24. februar 2005 af trafik- og
energiministeren (Flemming Hansen)
(Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår vej- og ekspropriationslovgivningen)
I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 233 af 2. april
2003, foretages følgende ændringer:
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
I lov om private fællesveje
(privatvejslov), jf. lovbekendtgørelse nr. 670 af 19. august
1999, som ændret ved § 2 i lov nr. 292 af 28. april
2000 og § 3 i lov nr. 172 af 19. marts 2001, foretages
følgende ændringer:
I lov om grundejerbidrag til offentlige
veje (vejbidragslov), jf. lovbekendtgørelse nr. 713 af 11.
september 1997, foretages følgende ændringer:
I lov om vintervedligeholdelse og
renholdelse af veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 714 af 11.
september 1997, som ændret ved § 3 i lov nr. 292 af
28. april 2000, foretages følgende ændringer:
I lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 672 af 19. august 1999, som
ændret ved § 57 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 og
§ 2 i lov nr. 156 af 12. marts 2003, foretages
følgende ændringer:
Bilag
Landeveje der klassificeres som
hovedlandeveje pr. 1. januar 2007
Frederiksborg amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
104 | Favrhold - Karlebo Overdrev | 7,1 | 0:0000 | 6:1014 |
106 | Hillerød - Frederiksværk | 18,2 | 3:1022 | 22:0898 |
108 | Karlebo Overdrev €" Stenholts Vang | 3,2 | 33:0249 | 36:0452 |
109 | Nyrup - Helsingør | 1,6 | 38:0155 | 39:0796 |
136 | Roskilde - Slangerup | 10,9 | 14:0120 | 24:0987 |
140 | Hillerød - Nyrup | 14,0 | 3:0343 | 17:0402 |
141 | Hillerød - Frederikssund | 17,4 | 4:0865 | 22:0637 |
142 | Frederikssund - Elverdam | 14,1 | 1:0714 | 16:0476 |
521 | Frederikssund - Kregme | 11,8 | 1:0210 | 12:0958 |
527 | Isterød - Æbelholt Kloster
(Isterødvejen) | 7,2 | 36:0452 | 43:0662 |
Ialt | | 105,4 | | |
| | | | |
Roskilde amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
102 | Roskilde - Ringsted | 14,2 | 33:0507 | 47:0702 |
136 | Roskilde - Slangerup | 10,4 | 3:0782 | 14:0120 |
138 | Roskilde - Solrød - Køge Bugt
Motorvejen | 14,5 | 2:0146 | 16:0654 |
139 | Veddelev - Holbækmotorvejen | 4,5 | 0:0000 | 4:0546 |
142 | Frederikssund - Elverdam | 14,0 | 16:0476 | 30:0440 |
Ialt | | 57,6 | | |
| | | | |
Vestsjællands amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
101 | Østre Ringvej og Bragesvej,
Ringsted | 4,4 | 58:0188 | 62:0676 |
102 | Roskilde - Ringsted | 10,5 | 47:0702 | 58:0188 |
125 | Slagelse - Kalundborg | 33,6 | 0:0982 | 36:0106 |
126 | Næstved - Slagelse | 23,1 | 12:0314 | 36:0034 |
145 | Holbæk - Sorø | 28,3 | 3:0334 | 32:0327 |
151 | Ringsted - Næstved | 5,1 | 2:0105 | 7:0248 |
Ialt | | 105,0 | | |
| | | |
Storstrøms amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
501 | Nykøbing F. -
Storstrømsbroen | 10,9 | 0:0000 | 11:0028 |
506 | Nykøbing F. - Gedser | 22,9 | 0:0000 | 22:0895 |
614 | Næstved - Rønnede | 13,7 | 3:0800 | 17:0545 |
617 | Næstved €" Bårse | 14,8 | 0:0131 | 16:0827 |
619 | Vordingborg €" Kalvehave | 10,8 | 4:0880 | 16:0277 |
624 | Næstved €" Slagelse | 8,8 | 3:0545 | 12:0314 |
625 | Ringsted €" Næstved | 14,6 | 7:0248 | 21:0900 |
628 | Rettestrup €" Øverup
(Næstved Omfartsvej vest) | 5,6 | 2:0458 | 8:0070 |
630 | Stege €" Kalvehave | 10,2 | 0:0382 | 10:0785 |
Ialt | | 112,3 | | |
| | | | |
Fyns amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
521 | Odense - Faaborg | 30,5 | 5:0735 | 37:0268 |
704 | Nyborg - Bøjden | 54,2 | 1:0933 | 56:0247 |
714 | Svendborg - Faaborg | 25,4 | 2:0364 | 27:0937 |
Ialt | | 110,0 | | |
| | | | |
Sønderjyllands
amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
316 | Kruså - Sønderborg - Fynshav | 17,6 | 27:0230 | 44:0831 |
317 | Kruså - Tønder | 23,3 | 15:0205 | 38:0529 |
318 | Torp - Tinglev | 11,4 | 9:0700 | 21:0073 |
319 | Sønderborg - Bovrup -
Røllum | 28,5 | 2:0942 | 31:0723 |
321 | Kolding - Gabøl | 18,4 | 20:0139 | 38:0960 |
322 | Abild - Gabøl | 35,7 | 0:0000 | 35:0658 |
323 | Haderslev - Gabøl | 17,2 | 5:0932 | 23:0090 |
325 | Ribe - Gabøl | 16,3 | 11:0551 | 27:0856 |
331 | Ribe - Tønder - Sæd
grænse | 41,0 | 9:0850 | 51:0041 |
Ialt | | 209,3 | | |
| | | | |
Ribe Amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
325 | Ribe - Gabøl | 11,2 | 0:0237 | 11:0551 |
327 | Esbjerg - Kærgård | 13,6 | 4:0325 | 17:0914 |
331 | Ribe - Tønder - Sæd
grænse | 8,8 | 1:0044 | 9:0850 |
332 | Varde - Ribe | 37,7 | 2:0681 | 41:0691 |
333 | Skjern - Varde | 20,0 | 44:0076 | 64:0102 |
337 | Korskro - Grindsted - Give | 45,1 | 11:0622 | 56:0717 |
339 | Tarm - Grindsted | 14,8 | 21:0113 | 35:0882 |
363 | Vejle - Grindsted | 11,7 | 27:0330 | 39:0036 |
370 | Herning - Ølgod - Varde | 28,0 | 37:0750 | 65:0645 |
Ialt | | 190,8 | | |
| | | | |
Vejle amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
321 | Kolding - Gabøl | 15,3 | 4:0789 | 20:0139 |
337 | Korskro - Grindsted - Give | 13,9 | 56:0717 | 70:0638 |
341 | Fredericiavej | 3,3 | 0:0505 | 3:0778 |
348 | Vejle - Viborg | 23,6 | 17:0681 | 41:0938 |
363 | Vejle - Grindsted | 28,0 | 0:0946 | 29:0053 |
Ialt | | 84,2 | | |
| | | | |
Ringkøbing amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
333 | Skjern - Varde | 18,3 | 26:0208 | 44:0076 |
339 | Tarm - Grindsted | 21,7 | 0:0018 | 21:0113 |
348 | Vejle - Viborg | 13,6 | 49:0362 | 62:0940 |
349 | Røgind - Skjern | 20,4 | 7:0066 | 27:0477 |
370 | Herning - Ølgod - Varde | 37,7 | 0:0022 | 37:0750 |
417 | Viborg - Holstebro | 23,5 | 26:0415 | 49:0897 |
418 | Ringkøbing - Holstebro | 41,0 | 0:0312 | 41:0306 |
420 | Holstebro - Skjern | 44,8 | 1:0211 | 46:0465 |
423 | Ringvejen i Holstebro | 6,5 | 41:0306 | 47:0846 |
425 | Holstebro - Oddesund | 23,5 | 2:0105 | 25:0592 |
426 | Thisted - Oddesund | 15,6 | 38:0392 | 53:0963 |
429 | Sunds - Hagebro | 23,6 | 8:0288 | 31:0964 |
430 | Hagebro - Skive | 10,8 | 0:0000 | 10:0799 |
439 | Viborg - Herning | 15,6 | 29:0093 | 44:0679 |
Ialt | | 316,4 | | |
| | | | |
Århus amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
72 | Skødstrup - Lygten
(Molsmotorvejen) | 4,6 | 13:0288 | 17:0928 |
348 | Vejle - Viborg | 7,4 | 41:0938 | 49:0362 |
348 | Vejle - Viborg | 1,1 | 62:0940 | 64:0037 |
401 | Århus - Grenaa | 51,4 | 3:0835 | 58:0703 |
405 | Ringvejen Vejlby - Viby | 1,5 | 0:0000 | 1:0503 |
413 | Tåstrup - Ebeltoft færgehavn | 18,0 | 33:0947 | 52:0031 |
414 | Drastrup - Følle | 20,7 | 9:0926 | 30:0654 |
415 | Randers - Grenaa | 56,8 | 1:0710 | 58:0002 |
416 | Randers - Viborg | 14,7 | 1:0535 | 16:0205 |
459 | Randers - Kongensbro | 1,1 | 2:0559 | 3:0677 |
462 | Randers - Hadsund | 25,7 | 2:0631 | 29:0723 |
532 | Ringvejen i Randers | 3,5 | 0:0000 | 3:0558 |
Ialt | | 206,6 | | |
| | | |
Viborg amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
348 | Vejle - Viborg | 24,9 | 64:0037 | 88:0937 |
411 | Viborg - Sønderup | 30,9 | 2:0785 | 33:0974 |
416 | Randers - Viborg | 24,9 | 16:0205 | 41:0155 |
417 | Viborg - Holstebro | 23,8 | 2:0553 | 26:0415 |
426 | Thisted - Oddesund | 27,6 | 10:0562 | 38:0392 |
427 | Thisted - Fjerritslev | 29,2 | 0:0000 | 29:0871 |
430 | Hagebro - Skive | 6,7 | 10:0799 | 17:0475 |
439 | Viborg - Herning | 22,9 | 6:0073 | 29:0093 |
481 | Østerild - Ræhr | 13,2 | 0:0000 | 12:0944 |
Ialt | | 204,1 | | |
| | | | |
Nordjyllands amt | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
411 | Viborg - Sønderup | 15,6 | 33:0974 | 49:0618 |
427 | Thisted - Fjerritslev | 11,6 | 29:0871 | 41:0549 |
428 | Aabybro - Fjerritslev | 30,6 | 18:0177 | 48:0909 |
438 | Frederikshavn - Skagen | 44,6 | 0:0000 | 43:0949 |
449 | Ringvejen ved Bouet | 0,0 | 1:0333 | 1:0454 |
450 | Nørresundby - Aabybro | 16,8 | 0:0054 | 16:0574 |
451 | Hjørring - Aabybro | 42,7 | 2:0230 | 45:0470 |
452 | Hjørring - Frederikshavn | 30,7 | 3:0502 | 34:0168 |
462 | Randers - Hadsund | 2,7 | 29:0723 | 32:0455 |
467 | Hobro - Aggersund | 48,1 | 5:0342 | 53:0448 |
468 | Aggersund - Fjerritslev | 9,1 | 0:0000 | 8:0931 |
505 | Aalborg - Hadsund | 36,0 | 5:0712 | 42:0645 |
704 | Aalborg - Egense | 2,8 | 0:0030 | 2:0728 |
Ialt | | 291,4 | | |
| | | | |
vejnr. | Navn | Længde | Fra km. | Til km. |
Hele landet | | 1.993,1 | | |
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens
Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af
de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem
kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af
skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.
Det foreliggende lovforslag udmønter
reformen for så vidt angår vej- og
ekspropriationslovgivningen. Lovforslaget indeholder samtidig en
angivelse af de amtsveje, der i forbindelse med reformen
foreslås at overgå til staten.
Vejlovgivningen består af fire centrale
love og en række administrativt fastsatte forskrifter. De
fire love er lov om offentlige veje (vejloven), lov om private
fællesveje (privatvejsloven), lov om grundejerbidrag til
offentlige veje (vejbidragsloven) og lov om vintervedligeholdelse
og renholdelse af veje (vintervedligeholdelsesloven). Lovene bygger
på en inddeling af de offentlige veje i tre niveauer,
svarende til den nuværende administrative inddeling af den
offentlige sektor, hvor de mest overordnede veje bestyres af staten
ved Vejdirektoratet (hovedlandeveje), mens amter og kommuner
bestyrer henholdsvis landeveje og kommuneveje. Opgaverne på
vejområdet vedrørende de offentlige veje er
således i dag fordelt på ca. 290 administrative
enheder. Længden af det offentlige vejnet udgør i alt
knap 72.000 km. Heraf administrerer staten godt 1.600 km, svarende
til 2,3 pct. af det samlede offentlige vejnet. Amterne
administrerer ca. 10.000 km, svarende til knap 14 pct., mens
kommunerne administrerer ca. 60.000 km veje svarende til knap 84
pct. af det samlede offentlige vejnet.
I henhold til aftalen om en strukturreform
skal de nuværende tre vejbestyrelsesniveauer reduceres til to
med henblik på at gøre administrationen af de
offentlige veje mere enkel og overskuelig. Strukturen skal samtidig
sikre nærhed i forvaltningen og et sammenhængende
overordnet vejnet for trafikken mellem de større byer,
transportknudepunkter og international trafik. De ca. 10.000 km
veje, som amterne bestyrer, fordeles mellem kommunerne og staten.
Nedlæggelsen af amterne og den ændrede kommunale
inddeling med større og dermed færre kommuner
indebærer således, at opgaverne på
vejområdet fremover vil blive fordelt på
væsentligt færre administrative enheder end hidtil.
Efter aftalen skal hovedparten af de
nuværende amtsveje overgå til kommunerne. Det
gælder bl.a. alle lokalt orienterede veje, herunder amtsveje
med lokalpræg, dvs. veje med lav trafik og mange
vejadgange.
De mest overordnede veje forudsættes
overført til staten. Det gælder veje, der indgår
i erhvervslivets transportkorridorer, veje, der trafikalt og
funktionelt hænger sammen med det internationale vejnet, samt
andre vejstrækninger af væsentlig betydning for
trafikken mellem lands- og egnsdele.
Som en konsekvens af at amterne
nedlægges, er det nødvendigt at ændre en
række bestemmelser i vejlovgivningen. Ændringerne er
indeholdt i lovforslagets §§ 1-4.
Lovforslagets § 5 indeholder de
ændringer, der er nødvendige i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. Ændringerne vedrører navnlig bestemmelserne
om udpegning af de medlemmer til ekspropriationskommissioner og
taksationskommissioner, som amterne hidtil har udpeget.
Efter lov om offentlige veje § 14,
stk. 1, bestemmes det ved lov, hvilke offentlige veje der skal
være hovedlandeveje (statsveje). I overensstemmelse hermed
foreslås med lovforslagets § 6, stk. 3, en
opregning i loven af, hvilke af de nuværende landeveje
(amtsveje) der ved amternes nedlæggelse skal overgå til
staten som hovedlandeveje, jf. ovenfor.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De ændringer, som foreslås i
§§ 1-5, er i alt væsentligt en følge af, at
amterne nedlægges, og at amternes nuværende funktioner,
herunder som vejbestyrelse for amtsvejene, dermed ophører.
Der er tale om konsekvensændringer, som ikke i sig selv
vurderes at have økonomiske celler administrative
konsekvenser for det offentlige.
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger
opgaverne.
Trafik- og Energiministeriet udsendte
på den baggrund forslag til Lov om ændring af lov om
offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om
grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse
og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom i DUT-høring
den 28. oktober 2004.
Udgangspunktet for drøftelserne af de
økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i
regnskaberne for 2003, som er det senest afsluttede
regnskabsår. Formålet med drøftelserne har
været at kvalificere skønnene over de
økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en
teknisk afklaring af de enkelte lovforslags
udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale
driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).
Der er enighed om, at der i forbindelse med
lovforslaget overføres 1.329 mio. kr. fra hovedkonto 2,
Trafik og infrastruktur, på den amtskommunale kontoplan.
Dertil kommer ca. 17 mio. kr. til amternes varetagelse af
vejrelaterede opgaver på trafiksikkerhedsområdet.
De anførte beløb er baseret
på udgiftsopg¢relserne på hovedkonto 0-5 i
regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau. Hertil kommer korrektioner som følge af
fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab
2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter
(hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.
Der er enighed om, at fordelingen af
trafiksikkerhedsmidlerne bør ses i sammenhæng med den
fremtidige organisering af trafiksikkerhedsarbejdet. Dette
spørgsmål er pt. under drøftelse i en
arbejdsgruppe underjustitsministeriet, med deltagelse af bl.a. KL,
ARF og Trafik- og Energiministeriet.
I forbindelse med at vej bestyrelsesansvaret
for kommunevej nr. 170, Rønne-Åkirkeby og kommunevej
nr. 171, Åkirkeby-Nexø overdrages til staten,
overdrages der 4,1 mio. kr. fra Bornholms Regionskommune til staten
i henhold til DUT-reglerne.
For så vidt angår fordelingen af
amternes nettodriftsudgifter mellem kommunerne og staten,
lægger Trafik- og Energiministeriet en fordelingsnøgle
til grund, der afspejler de udgiftsdrivende faktorer på veje,
der overføres til henholdsvis kommunerne og staten. I
fordelingsnøglen for nettoudgiftsudgifterne indgår
amternes udgifter til drift opgjort i forhold til bl.a. vej- og
sporlængder, trafikarbejde, andel af tung trafik samt areal
og bygværker.
På grundlag heraf er det Trafik- og
Energiministeriets vurdering, at de ovenfor anførte
nettodriftsudgifter skal fordeles med 69,7 pct. til
primærkommunerne og 30,3 pct. til staten, svarende til hhv.
929 mio. kr. og 403 mio. kr.
Der er enighed om, at en væsentlig del
af den amtskommunale udgift, der direkte kan henføres til
vejområdet, er konteret på hovedkonto 6. De direkte
henførbare udgifter på hovedkonto 6 vurderes at
være i størrelsesordenen 279 mio. kr. i 2005 pris- og
lønniveau, men kan først endeligt opgøres og
fordeles, når der tages stilling til den samlede fordeling af
de amtskommunale administrationsudgifter på hovedkonto 6.
Ligeledes kan anlægsudgifterne først endeligt
opgøres i forbindelse med den endelige aftale.
Det er Trafik- og Energiministeriets
vurdering, at de direkte henførbare udgifter på Konto
6 skal fordeles efter det samlede aktivitetsomfang på
kommende kommune- og statsveje, svarende til 65,8 pct. til
primærkommunerne og 34,2 pct. til staten.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi,
i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering, som har vurderet, at forslaget ikke indeholder
nye økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Omlægningen af opgaver mellem stat, amter og
kommuner samt ændringen i udpegningen af medlemmer til
ekspropriationskommissioner og taksationskommissioner vurderes
således ikke at have konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har derfor ikke været forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Høring
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, Kommunernes
Landsforening (KL), Amtsrådsforeningen, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens
Sygehusfællesskab (HS), Hovedstadens Udviklingsråd
(HUR), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk
ErhvervsFremme, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI),
Dansk Transport og Logistik (DTL), Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet,
Landbrugsrådet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation (
AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd ( FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale
Kartel, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO),
Statsansattes Kartel (StK), Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab (SKAF), Sundhedskartellet,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landdistrikternes
Fællesråd, Sammenslutning af Danske
Småøer, Dansk Vejforening, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Dansk Cyklist Forbund, Danmarks TransportForskning og
Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget er udgiftsneutralt for det
offentlige under et. Ved nedlæggelsen af amterne fordeles
amternes udgifter på vejområdet (1352 mio. kr. i
driftsmidler fra hovedkonto 2, en række direkte
henførbare udgifter fra hovedkonto 6 samt amternes
anlægsudgifter) mellem staten og kommunerne. I øvrigt
overdrages 4,1 mio. kr. fra Bornholm Regionskommune til staten i
forbindelse med overdragelse af kommunevejen
Rønne-Nexø. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Nedlæggelsen af amterne
indebærer, at amternes administrative funktioner på
vejområdet ophører. Administrationen af amtsvejene og
de hertil knyttede opgaver overtages af kommunerne og staten | Den øgede administration for
kommunerne og staten, som følger med et større
vejnet, modsvares af, at amternes personale på
vejområdet overføres til kommunerne og staten |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Vejlovens § 1 indeholder en
definition af, hvad der i loven forstås ved »offentlige
veje«.
Kommunalreformen indebærer, at de
nuværende tre vejbestyrelsesniveauer €" stat, amter og
kommuner €" reduceres til to, idet amterne
nedlægges.
Som konsekvens heraf ophæves
henvisningen til amtskommunerne som forvaltningsmyndighed i
definitionen af offentlige veje.
Til nr. 2
Vejloven inddeler de offentlige veje i
hovedlandeveje, landeveje og kommuneveje. Betegnelsen
»landeveje« er overalt i loven anvendt som betegnelse
for veje, der administreres af amterne. Med nedlæggelsen af
amterne ophæves betegnelsen »landeveje« i lovens
§ 1, stk. 2, og alle andre steder i loven, hvor
betegnelsen er anvendt.
Til nr. 3
Vejlovens § 2 fastlægger
myndighedsansvaret for de offentlige veje. Efter bestemmelsen er
trafik- og energiministeren øverste forvaltningsmyndighed
for hovedlandevejene. Amtsrådene er forvaltningsmyndighed for
landevejene, og kommunalbestyrelserne er forvaltningsmyndighed for
kommunevejene.
Ved nedlæggelsen af amterne
ophører amtsrådenes funktion som forvaltningsmyndighed
på vejområdet. Forslaget til vejlovens § 2,
stk. 5, er en konsekvens heraf.
Til nr. 4
Efter vejlovens § 4, stk. 1,
kan amtsråds og kommunalbestyrelsers afgørelser
vedrørende forhold, der er omfattet af loven, med visse
begrænsninger påklages til trafik- og
energiministeren.
Med nedlæggelsen af amterne er der ikke
længere grundlag for at kunne klage til trafik- og
energiministeren over amtsrådenes afgørelser i henhold
til vejloven. Forslaget til vejlovens § 4, stk. 1,
er en konsekvens heraf.
Til nr. 5
Kompetencen til at afgøre tvister
mellem kommunale vejbestyrelser indbyrdes vedrørende
vejvæsenet har hidtil været delt mellem amtsrådet
og trafik- og energiministeren afhængig af, om tvisten
vedrører kommuner i samme amt eller kommuner i forskellige
amter.
Som konsekvens af nedlæggelsen af
amterne ændres bestemmelsen i vejlovens § 5 om
behandlingen af tvister, således at alle tvister fremover
afgøres af trafik- og energiministeren.
Til nr. 6
Efter bestemmelsen i vejlovens § 7,
stk. 2, kan trafik- og energiministeren bl.a. fastsætte
regler om amtsråds og kommunalbestyrelsers medvirken ved
tilvejebringelse af data vedrørende vejvæsenet. Som
følge af nedlæggelsen af amterne ændres
bestemmelsen, så den alene gælder i forhold til
kommunerne.
Til nr. 7
Ændringen er en følge af, at
amterne nedlægges, jf. de almindelige bemærkninger
afsnit 8. Når amterne nedlægges, er der ikke grundlag
for at opretholde en bestemmelse, hvorefter amterne skal
føre et samlet register over kommunevejene i
amtsrådskredsen, ligesom der heller ikke er grundlag for, at
trafik- og energiministeren skal føre et samlet register
over statens og amternes veje.
Kommunerne og Vejdirektoratet vil fortsat
skulle udarbejde vejfortegnelser over samtlige offentlige veje, som
den enkelte kommune eller Vejdirektoratet bestyrer, jf.
§ 8, stk. 1.
Til nr. 8 og 9
Efter den gældende bestemmelse i
vejlovens § 9 kan trafik- og energiministeren efter
forhandling med indenrigsministeren fastsætte formen for
amtskommuners og kommuners vejregnskaber samt pålægge
amtskommuner og kommuner at indsende årlige oplysninger om
vejbudgetter og afholdte vejudgifter.
I forbindelse med overvejelserne om
ændring af bestemmelsen, som følge af
nedlæggelsen af amterne, har det været drøftet
med Indenrigs- og Sundhedsministeriet, om der fortsat er behov for
at opretholde en særlig bestemmelse i vejloven om kommuners
vejregnskaber under hensyn til, at der i lov om kommuners styrelse
§§ 46 og 57, jf. lovbekendtgørelse nr. 968 af
2. december 2003, er hjemmel for indenrigs- og sundhedsministeren
til at fastsætte regler vedrørende formen for
kommuners årsbudget, flerårlige
budgetoverslag, regnskab, m.v. De nærmere
regler herfor er fastsat i »Budget- og Regnskabssystem for
kommuner og amtskommuner«, jf. bekendtgørelse nr. 1095
af 12. december 2003 om kommuners budget- og regnskabsvæsen,
revision m.v. Der er mellem de to ministerier enighed om, at der
ikke er behov for at opretholde den særlige bestemmelse om
vejregnskaber i vejlovens § 9. Bestemmelsen og den
tilhørende overskrift foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 10-16
Ændringerne er en følge af, at
amterne nedlægges, jf. de almindelige bemærkninger
afsnit 8.
Til nr. 17 og 18
§§ 21 og 22 i vejloven
indeholder under overskriften » Landeveje «
bestemmelser om anlæg m.m. af den del af det offentlige
vejnet, der administreres af amterne. Med nedlæggelsen af
amterne bortfalder grundlaget for disse bestemmelser, jf. de
almindelige bemærkninger afsnit 8.
Til nr. 19 og 20
§§ 23 og 24 i vejloven
indeholder under overskriften » Kommuneveje «
bestemmelser om anlæg m.m. af den del af det offentlige
vejnet, der administreres af kommunerne. Bestemmelserne foreskriver
en pligt for kommunerne til i visse tilfælde at høre
andre vejbestyrelser, hvis anlægsarbejder på en
kommunevej berører en skærende hovedlandevej
(statsvej) eller landevej (amtsvej).
Som følge af nedlæggelsen af
amterne bortfalder grundlaget for i forbindelse med
gennemførelsen af anlægsarbejder på
kommunevejene at høre amterne. I forbindelse med den
ændring af § 23, stk. 2, og § 24,
som nødvendiggøres heraf, er det fundet
hensigtsmæssigt at præcisere og udvide kommunernes
pligt til at høre Vejdirektoratet forud for en beslutning om
gennemførelse af større arbejder på det
kommunale vejnet, hvis arbejdet kan få konsekvenser for
trafikafviklingen og trafiksikkerheden på en
tilstødende eller planlagt hovedlandevej eller rutenummeret
vej, dvs. de mest betydende kommuneveje, der bestyres af en anden
kommunalbestyrelse. Formålet med høringspligten er at
undgå, at større arbejder på en kommunevej
får utilsigtede negative konsekvenser for trafikken på
det overordnede vejnet. Reglerne om høring af
Vejdirektoratet foreslås samlet i en ny § 24.
Høringspligten omfatter ikke alene tilfælde, hvor en
kommune ønsker at foretage fysiske ændringer i en
kommunevejs udformning, men gælder også, hvis en
kommune med f.eks. trafiktekniske midler, signaler m.v.
ønsker at gennemføre ændringer, der
væsentligt kan ændre vejens kapacitet, således at
det påvirker trafikafviklingen på det
tilstødende overordnede vejnet.
Til nr. 21
Vejlovens § 28 foreskriver, at
amtsrådet, forinden et nyt landevejsanlæg optages
på amtsrådets vejplan, skal høre Vejdirektoratet
og kommunalbestyrelsen i de kommuner, i hvis område vejen
forløber. Med nedlæggelsen af amterne bortfalder
grundlaget for denne bestemmelse.
Da planer om nyt kommunalt vejanlæg kan
få konsekvenser for vejplanlægningen eller
trafikafviklingen på veje i nabokommunerne, forslås den
gældende bestemmelse i § 28 erstattet af en ny
bestemmelse, hvorefter der forinden et kommunalt vejanlæg
optages på kommunens vejplan, skal ske høring af de
kommuner, hvis veje vil skære eller få forbindelse med
det planlagte vejanlæg.
Til nr. 22
Som følge af nedlæggelsen af
amterne er det nødvendigt at ændre § 29. Ved
den nye affattelse af bestemmelsen udgår den gældende
bestemmelses 1. pkt. Samtidig præciseres kommunalbestyrelsens
pligt til at høre Vejdirektoratet inden optagelse af et nyt
vejanlæg på kommunens vejplan, hvis det
pågældende vejanlæg vil skære eller
få forbindelse med en bestående eller planlagt
hovedlandevej eller bestående rutenummereret vej i
øvrigt.
Til nr. 23-29
Ændringerne er en følge af, at
amterne nedlægges, og at betegnelsen »landeveje«
i vejloven udgår.
Efter vejlovens § 34, stk. 1,
kan der til sikring af muligheden for at udvide en offentlig vej
pålægges byggelinier på begge sider af vejen med
en indbyrdes afstand på op til 100 m ved hovedlandeveje og
landeveje og 50 m ved kommuneveje. For nogle af de landeveje, der
skal overgå til kommunerne, kan der således være
pålagt byggelinier på op til 100 m, ligesom der
også fremtidigt kan være behov for at sikre visse af
disse veje udvidelsesmulighed med byggelinier op til 100 m. Det
forslås derfor, at der kan pålægges byggelinier
på op til 100 m på hovedlandeveje og andre
rutenummererede (kommune)veje, dvs. de mest betydende kommuneveje,
mens der på øvrige kommuneveje som hidtil kan
pålægges byggelinier med en indbyrdes afstand på
op til 50 m.
Til nr. 30
Efter vejlovens § 57
nedsætter trafik- og energiministeren til afgørelse af
erstatningsspørgsmålet i ekspropriationssager
én eller flere taksationskommissioner for hver
amtsrådskreds. En taksationskommission består af 3
medlemmer, hvoraf formanden udnævnes af trafik- og
energiministeren. Ved behandlingen af den enkelte sag udtager
formanden 2 medlemmer fra en liste over medlemmer af
taksationskommissionen udpeget af vedkommende amtsråd. I
forbindelse med nedlæggelsen af amterne er der behov for at
ændre reglerne om taksationskommissionernes virkeområde
samt reglerne om udpegning af medlemmer til kommissionerne.
For så vidt angår
taksationskommissionernes geografiske virkeområde, der har
fulgt den nuværende amtsinddeling, foreslås det, at det
overlades til trafik- og energiministeren at fastsætte
kommissionernes forretningsområder, svarende til hvad der
gælder for overtaksationskommissionerne, jf. § 58,
stk. 1. Der vurderes ikke umiddelbart at være behov for
at ændre antallet af taksationskommissioner (16 kommissioner)
som følge af kommunalreformen, men kommissionernes
forretningsområder vil blive tilpasset i forhold til den nye
kommuneinddeling.
Med hensyn til udpegningen af medlemmer til
kommissionerne foreslås det, at de medlemmer, som hidtil er
blevet udpeget af amtsrådene, fremover udpeges af de nye
kommuner. Herved bevares kommissionernes lokale element.
Det foreslås, at hver kommune udpeger 2
medlemmer til taksationskommissionerne. Antallet af medlemmer, der
udpeges på landsplan til taksationskommissionerne, vil hermed
ikke adskille sig væsentligt fra det antal medlemmer, som
udpeges i dag.
De af kommunerne udpegede medlemmer optages
på en liste pr. taksationskommission svarende til
taksationskommissionens forretningsområde. Kommissionens
formand udtager medlemmer fra listen til behandlingen af den
enkelte sag.
Medlemmerne udpeges for kommunalbestyrelsens
funktionstid. I overensstemmelse med hidtidig praksis kan
formanden, indtil han har modtaget meddelelse om udpegningen af nye
medlemmer, udtage medlemmer fra den hidtidige liste.
I forbindelse med ændringen af reglerne
for udpegning af medlemmer til taksationskommissionerne er det
fundet hensigtsmæssigt samtidig i loven at tidsbegrænse
funktionsperioden for kommissionernes formænd til 6 år
med mulighed for genudpegning, svarende til hvad der gælder i
relation til formændene for overtaksationskommissionerne.
Til nr. 31
Efter vejlovens § 58
nedsætter trafik- og energiministeren et antal
overtaksationskommissioner til at efterprøve de
afgørelser, der er truffet af taksationskommissionerne, jf.
§ 57. Ministeren fastsætter
overtaksationskommissionernes forretningsområde.
En overtaksationskommission består af 5
medlemmer. Formanden og 2 faste medlemmer udnævnes af trafik-
og energiministeren. Formanden udtager til den enkelte sag
yderligere 2 medlemmer fra en liste over medlemmer af
overtaksationskommissionen udpeget af vedkommende amtsråd.
Ligesom for taksationskommissionerne gælder, at
nedlæggelsen af amterne nødvendiggør en
ændring af reglerne for udpegningen af medlemmer til
overtaksationskommissionerne. Der er derimod ikke behov for at
ændre reglerne om kommissionernes forretningsområde,
som fastsættes af trafik- og energiministeren. Der vurderes
ikke umiddelbart at være behov for at ændre antallet af
overtaksationskommissioner (7 kommissioner) som følge af
kommunalreformen, men overtaksationskommissionernes
forretningsområder, som hidtil har fulgt amtsinddelingen, vil
blive tilpasset i forhold til den nye kommuneinddeling.
Det foreslås, at kommunerne overtager
udpegningen af medlemmer til overtaksationskommissionerne fra
amterne, idet hver kommune udpeger 1 medlem til kommissionerne.
Herved bevares kommissionernes lokale element.
Antallet af medlemmer, der udpeges på
landsplan til overtaksationskommissionerne, vil hermed ikke
adskille sig væsentligt fra det antal medlemmer, som udpeges
i dag.
De af kommunerne udpegede medlemmer optages
på en liste pr. overtaksationskommission svarende til
overtaksationskommissionens forretningsområde. Kommissionens
formand udtager medlemmer fra listen til behandlingen af den
enkelte sag.
Medlemmerne udpeges for kommunalbestyrelsens
funktionstid. I overensstemmelse med hidtidig praksis kan
formanden, indtil han har modtaget meddelelse om udpegningen af nye
medlemmer, udtage medlemmer fra den hidtidige liste.
Til nr. 32
Henvisningen til boligministeren
ændres, idet sager, der vedrører Kort &
Matrikelstyrelsen, ved kongelige resolutioner af 27. november 2001
blev overført til Miljøministeriet, jf.
bekendtgørelse nr. 1107 af 20. december 2001 om
ændringer i ministeriernes forretninger.
Til nr. 33
Efter vejlovens § 67 er dokumenter,
udskrifter og attester m.v., der udfærdiges i forbindelse med
ekspropriationer efter loven, fritaget for stempelafgifter til det
offentlige.
Efter at stempelafgiften på dokumenter
i forbindelse med overdragelse af fast ejendom blev afskaffet med
virkning fra 1. januar 2000, jf. lov nr. 383 af 2. juni 1999, er
bestemmelsen ikke længere relevant og foreslås derfor
ophævet. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 5, nr. 6, vedrørende
§ 30 i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Det foreslås, at § 67
ophæves den 1. juli 2005, jf. forslagets § 6,
stk. 2.
Til nr. 34
Ændringerne er en følge af, at
§ 67 ophæves.
Til nr. 35-37
Ændringerne er en følge af, at
amterne nedlægges, og at betegnelsen »landeveje«
i vejloven udgår. Det er fundet hensigtsmæssigt i den
forbindelse at tilpasse § 70, stk. 2, og
§ 71, stk. 5, sprogligt.
Til nr. 38 og 39
Efter § 73, stk. 3, skal
vejbestyrelsen, inden den fastsætter adgangsbestemmelser,
bl.a. forhandle med de myndigheder, der udarbejder regionplan.
Med kommunalreformen falder
regionplanlægningen væk, og kommuneplanen bliver det
dokument, der samler konkrete bestemmelser for arealanvendelsen og
erstatter dermed regionplanerne. Som følge heraf gives
§ 73, stk. 3, en ny affatning, og i stk. 4
ændres »en af de myndigheder« til »den
myndighed«.
Til nr. 40 og 41
Ændringerne er en følge af, at
amterne nedlægges, og at betegnelsen »landeveje«
i vejloven udgår.
Til nr. 42
Vejlovens § 104 indeholder
særlige regler om oprettelse eller udvidelse af
tankanlæg på eller ved offentlig vej. Forslaget er en
konsekvens af, at amterne nedlægges, og at betegnelsen
»landeveje« i vejloven udgår. Vejlovens
§ 104, stk. 2, gives derfor en ny affattelse.
Til nr. 43
Den ændrede affattelse af
§ 106, stk. 1, der vedrører betaling for
arbejder på ledninger i eller over offentlige veje, er en
følge af dels nedlæggelsen af amterne, dels tidligere
gennemførte nedlæggelser af henholdsvis
landvæsenskommissionerne og Hovedstadsrådet.
Der er ikke tilsigtet en materiel
ændring af bestemmelsen, men kun en konsekvensændring
som følge af, at ovennævnte myndigheder
nedlægges eller er nedlagt. Er der tidligere afsagt kendelse
af en landvæsenskommission eller truffet afgørelse af
amtsrådet eller Hovedstadsrådet efter
vandforsyningslovens §§ 37 og 38, jf.
§ 40, vil en sådan kendelse eller afgørelse
således fortsat kunne udgøre en undtagelse fra
hovedreglen om, at nødvendige ledningsarbejder i forbindelse
med regulering eller omlægning af veje bekostes af
vedkommende ledningsejer.
Til nr. 44
Ændringen er en følge af, at
amterne nedlægges.
Til § 2
Til nr. 1
Privatvejslovens § 1 indeholder en
definition af, hvad der i loven forstås ved »offentlige
veje«.
Ved nedlæggelsen af amterne reduceres
de nuværende tre vejbestyrelsesniveauer €" stat, amter
og kommuner €" til to. Som konsekvens heraf ophæves
henvisningen til amtskommunerne som forvaltningsmyndighed i
definitionen af offentlige veje.
Til nr. 2
I forbindelse med ændringerne af
klagebestemmelserne i de øvrige vejlove, som
nødvendiggøres af kommunalreformen, er det fundet
hensigtsmæssigt samtidig at omformulere klagebestemmelsen i
privatvejslovens § 7, stk. 1, således at klagereglerne i
vejlovgivningen får et ensartet indhold.
Til nr. 3
Henvisningen til »lov om by- og
landzoner« ændres, idet denne lov er afløst af
»lov om planlægning«.
Til nr. 4
Den ændrede affattelse af
§ 52, stk. 1, der vedrører betaling for
arbejder på ledninger i eller over private veje eller udlagte
private veje er en følge af dels nedlæggelsen af
amterne, dels tidligere gennemførte nedlæggelser af
henholdsvis landvæsenskommissionerne og
Hovedstadsrådet.
Der er ikke tilsigtet en materiel
ændring af bestemmelsen, men kun en konsekvensændring
som følge af at ovennævnte myndigheder nedlægges
eller er nedlagt. Er der tidligere afsagt kendelse af en
landvæsenskommission eller truffet afgørelse af
amtsrådet eller Hovedstadsrådet efter
vandforsyningslovens §§ 37 og 38, jf.
§ 40, vil en sådan kendelse eller afgørelse
således fortsat kunne udgøre en undtagelse fra
hovedreglen om, at nødvendige ledningsarbejder i forbindelse
med regulering eller omlægning af veje bekostes af
vedkommende ledningsejer.
Til § 3
Til nr. 1
Vejbidragslovens § 1 indeholder i
lighed med de øvrige vejlove en definition af, hvad der i
loven forstås ved »offentlige veje«.
Ved nedlæggelsen af amterne reduceres
de nuværende tre vejbestyrelsesniveauer €" stat, amter
og kommuner €" til to. Som konsekvens heraf ophæves
henvisningen til amtskommunerne som forvaltningsmyndighed i
definitionen af offentlige veje.
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 2, stk. 1, 2.
pkt., hvorefter de beføjelser, der efter loven udøves
af vejbestyrelsen, i Københavns Kommune tilkommer
kommunalbestyrelsen, har ikke længere noget
selvstændigt indhold, idet vejbestyrelsen i en kommune
overalt er identisk med kommunalbestyrelsen. Bestemmelsen
foreslås derfor ophævet.
Til nr. 3
Ændringen er en følge af, at
amterne nedlægges, og at betegnelsen »landeveje«,
som i vejlovgivningen er knyttet til de veje, der administreres af
amterne, dermed udgår.
Til nr. 4
Bestemmelsen i § 2, stk. 3,
stammer fra lovens tilblivelse i 1972, hvor det var Trafik- og
Energiministeriet, der fastsatte adgangsbestemmelser på
hovedlandeveje og landeveje. Efter at kompetencen til at
fastsætte adgangsbestemmelser i 1978 overgik til de enkelte
vejbestyrelser, har bestemmelsen ikke længere nogen betydning
og foreslås derfor ophævet.
Til nr. 5
Bestemmelsen i vejbidragslovens
§ 19 vedrører adgangen til at fastsætte
regler om kommunalbestyrelsernes bistand til Vejdirektoratet som
vejbestyrelse for hovedlandeveje og amterne som vejbestyrelse for
landeveje med administration af vejbidrag.
Forslaget er en følge af
nedlæggelsen af amterne.
Til nr. 6
Efter vejbidragslovens § 20 kan
amtsråds og kommunalbestyrelsers afgørelser
vedrørende forhold, der er omfattet af loven, påklages
til trafik- og energiministeren for så vidt angår
retlige spørgsmål.
Forslaget er en konsekvens af, at amterne
nedlægges, hvorefter der ikke længere er grundlag for
at kunne klage til trafik- og energiministeren over
amtsrådenes afgørelser i henhold til
vejbidragsloven.
Til § 4
Til nr. 1
Vintervedligeholdelseslovens § 1
indeholder i lighed med de øvrige vejlove en definition af,
hvad der i loven forstås ved »offentlige
veje«.
Ved nedlæggelsen af amterne reduceres
de nuværende tre vejbestyrelsesniveauer €" stat, amter
og kommuner €" til to. Som konsekvens heraf ophæves
henvisningen til amtskommunerne som forvaltningsmyndighed i
definitionen af offentlige veje.
Til nr. 2
Det foreslås, at definitionen af
private fællesveje og stier i § 1, stk. 4,
ændres således, at den kommer til at svare til
definitionen af private fællesveje i privatvejsloven, jf.
§ 2, stk. 1.
Til nr. 3
Efter vejbidragslovens § 5,
stk. 1, kan vejbestyrelsen i byer og bymæssig bebyggelse
efter forhandling med politiet bestemme, at ejerne af ejendomme,
der grænser til en offentlig vej eller sti, skal rydde fortov
og sti for sne, træffe foranstaltninger mod glat føre
på fortov og sti samt renholde fortov og sti i
overensstemmelse med bestemmelserne i lovens kap. 7.
Hvis amtsrådet er vejbestyrelse, kan
dette, jf. § 5, stk. 3, overlade til vedkommende
kommunalbestyrelse at træffe de i stk. 1 angivne
bestemmelser. I forbindelse med at amterne nedlægges, og en
del af amternes veje overgår til staten, foreslås det,
at bestemmelsen ændres, således at Vejdirektoratet
får samme mulighed, som amtsrådene tidligere har haft,
for at delegere adgangen til at træffe bestemmelser efter
stk. 1 til vedkommende kommunalbestyrelse.
Til nr. 4
Henvisningen til § 55, stk. 2,
i lov om naturfredning er ikke længere relevant, idet denne
bestemmelse nu er afløst af § 23 i lov om
naturbeskyttelse. Forslaget er en konsekvens heraf.
Til nr. 5 og 6
Efter vintervedligeholdelseslovens
§ 19 kan afgørelser, som er truffet i henhold til
loven eller forskrifter, udfærdiget med hjemmel i loven,
påklages efter reglerne i lov om offentlige veje, for
så vidt angår offentlige veje og stier, og efter
reglerne i lovgivningen om private fællesveje, for så
vidt angår private fællesveje.
Klagebestemmelsen er ikke ændret siden
lovens ikrafttræden i 1970. Det er derimod klagereglerne i
såvel lov om offentlige veje som i lov om private
fællesveje, som der henvises til. Ved lov nr. 466 af 10. juni
1997 ændredes således klagereglerne i lov om offentlige
veje, lov om private fællesveje samt i lov om grundejerbidrag
til offentlige veje, idet der i disse love blev indsat bestemmelser
om, at trafik- og energiministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne indbringes for trafik- og
energiministeren.
Hensigten med lovændringen var at skabe
mulighed for, at visse enkeltsager, der tidligere blev varetaget af
Trafik- og Energiministeriets departement, kunne henlægges
til en styrelse. I forbindelse hermed blev indsat bestemmelser i de
tre love, der giver trafik- og energiministeren mulighed for at
afskære klageadgang til trafik- og energiministeren.
Klagebestemmelsen i lov om
vintervedligeholdelse og renholdelse af veje blev ikke ændret
tilsvarende, idet Trafik- og Energiministeriet antog, at
henvisningen i denne lov til klagereglerne i lov om offentlige veje
og lov om private fællesveje uden videre udgjorde et
tilstrækkeligt grundlag for også at afskære
klageadgangen til trafik- og energiministeren for afgørelser
efter vintervedligeholdelsesloven. Trafik- og Energiministeriet
vurderer, at der i den foreliggende sammenhæng kan være
anledning til at præcisere dette.
Da det som følge af kommunalreformen
er nødvendigt at ændre klagebestemmelserne i de
øvrige vejlove, er det fundet hensigtsmæssigt samtidig
at omformulere klagebestemmelsen i vintervedligeholdelsesloven,
således at klagereglerne i vejlovgivningen får et
ensartet indhold. Ved ændringen gives § 19 i
vintervedligeholdelsesloven
derfor en ny affattelse, og som § 19 a indsættes en
bestemmelse svarende til vejbidragslovens § 20 a,
hvorefter trafik- og energiministeren kan bemyndige Vejdirektoratet
eller en anden under Trafik- og Energiministeriet oprettet
myndighed til at udøve de beføjelser, der i loven er
tillagt trafik- og energiministeren. Bestemmelsen giver endvidere
trafik- og energiministeren mulighed for at fastsætte regler
om adgangen til at påklage afgørelser efter loven,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
trafik- og energiministeren.
Det foreslås, at § 19 a
træder i kraft den 1. juli 2005, jf. forslagets
§ 6, stk. 2.
Til § 5
Til nr. 1
Ved lov nr. 6 af 3. januar 1992
ændredes betegnelsen »borgerlig straffelov« til
»straffeloven«.
Det foreslås, at lovens henvisning i
§ 3, stk. 4, til borgerlig straffelov ændres
tilsvarende.
Til nr. 2
Til behandling af forslag om ekspropriation
og fastsættelse af erstatning i den forbindelse
nedsætter trafik- og energiministeren
ekspropriationskommissioner.
Efter lovens § 6 består en
ekspropriationskommission af 5 medlemmer. Formanden er en af de i
lovens § 4 nævnte kommissarier ved statens
ekspropriationer. Formanden udtager 4 medlemmer til behandlingen af
sager vedrørende et konkret anlæg, heraf 2 medlemmer
fra en af trafik- og energiministeren udfærdiget liste og 2
medlemmer fra en for vedkommende amtsrådskreds
udfærdiget liste. De amtskommunale medlemmer udpeges af
amtsrådet. Som følge af nedlæggelsen af amterne
er der behov for at ændre reglerne om udpegning af medlemmer
til ekspropriationskommissionerne.
Det foreslås, at de medlemmer, som
hidtil er blevet udpeget til ekspropriationskommissionerne af
amterne, fremover udpeges af kommunerne. Herved kan kommissionernes
lokale element bevares.
Det foreslås, at hver kommune udpeger 1
medlem til ekspropriationskommissionerne. Antallet af medlemmer,
der udpeges på landsplan til ekspropriationskommissionerne,
vil hermed ikke adskille sig væsentligt fra det antal
medlemmer, som udpeges i dag.
De af kommunerne udpegede medlemmer optages
på lister svarende til forretningsområderne for
kommissarierne ved statens ekspropriationer. Der er for tiden to
kommissarier, som dækker henholdsvis Jylland og øerne.
Fra denne liste udtager formanden 2 medlemmer til at deltage i
behandlingen af sager vedrørende et konkret anlæg.
Medlemmerne udpeges for kommunalbestyrelsens
funktionstid. I overensstemmelse med hidtidig praksis kan
formanden, indtil han har modtaget meddelelse om udpegningen af nye
medlemmer, udtage medlemmer fra den hidtidige liste.
Hidtil har det været amterne, som har
fastlagt og udbetalt eventuelt vederlag til de amtsligt udpegede
medlemmer for deltagelse i behandlingen af sager for
ekspropriationskommissionerne. Det forudsættes på denne
baggrund, at kommunerne, som overtager udpegningen fra amterne,
samtidig overtager fastsættelsen og udbetalingen af eventuelt
vederlag til de af kommunerne udpegede medlemmer for deltagelse i
behandlingen af sager for ekspropriationskommissionen.
Bestemmelsen i lovens § 6,
stk. 3, hvorefter kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor det
anlæg, som der eksproprieres til, er beliggende, udpeger en
repræsentant, der deltager i ekspropriationskommissionens
møder uden stemmeret, ændres ikke.
Til nr. 3
Efter lovens § 7 nedsætter
trafik- og energiministeren en eller flere taksationskommissioner
til efterprøvelse af ekspropriationskommissionernes
afgørelser om erstatning ved ekspropriation. Der er for
tiden nedsat tre taksationskommissioner, der dækker
henholdsvis det nordlige Jylland, Fyn og sydlige Jylland og
øerne.
En taksationskommission består af 5
medlemmer. Formanden udnævnes af kongen. Formanden udtager 4
medlemmer til behandlingen af den enkelte sag, heraf 2 medlemmer
fra en af trafik- og energiministeren udfærdiget liste og 2
medlemmer fra en for vedkommende amtsrådskreds
udfærdiget liste. De amtskommunale medlemmer udpeges af
amtsrådet. Som følge af nedlæggelsen af amterne
er der behov for at ændre reglerne om udpegning af medlemmer
til taksationskommissionerne.
Det foreslås, at de medlemmer, som
hidtil er blevet udpeget til taksationskommissionerne af amterne,
fremover udpeges af kommunerne. Herved kan kommissionernes lokale
element bevares.
Det foreslås, at hver kommune udpeger 1
medlem til taksationskommissionerne. Antallet af medlemmer, der
udpeges på landsplan til taksationskommissionerne, vil hermed
ikke adskille sig væsentligt fra det antal medlemmer, som
udpeges i dag.
De af kommunerne udpegede medlemmer optages
på lister svarende til forretningsområderne for de
enkelte taksationskommissioner. Fra denne liste udtager formanden 2
medlemmer til at deltage i behandlingen af sager vedrørende
et konkret anlæg.
Medlemmerne udpeges for kommunalbestyrelsens
funktionstid. I overensstemmelse med hidtidig praksis kan
formanden, indtil han har modtaget meddelelse om udpegningen af nye
medlemmer, udtage medlemmer fra den hidtidige liste.
Hidtil har det været amterne, som har
fastlagt og udbetalt eventuelt vederlag til de amtsligt udpegede
medlemmer for deltagelse i behandlingen af sager for
taksationskommissionerne. Det forudsættes på denne
baggrund, at kommunerne, som overtager udpegningen fra amterne,
samtidig overtager fastsættelsen og udbetalingen af eventuelt
vederlag til de af kommunerne udpegede medlemmer for deltagelse i
behandlingen af sager for taksationskommissionen.
Til nr. 4
Henvisningen til Landbrugsministeriet
ændres, idet dette ministerium nu indgår i Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. kongelig resolution
af 27. september 1994 (bekendtgørelse nr. 898 af 14. oktober
1994) og kongelig resolution af 30. december 1996
(bekendtgørelse nr. 126 af 21. januar 1997).
Til nr. 5
Henvisningen til landbrugsministeren
ændres, idet sager, der vedrører Kort &
Matrikelstyrelsen, ved kongelige resolutioner af 27. november 2001
blev overført til Miljøministeriet, jf.
bekendtgørelse nr. 1107 af 20. december 2001 om
ændringer i ministeriernes forretninger.
Til nr. 6
Efter ekspropriationsproceslovens
§ 30 er dokumenter, udskrifter og attester m.v., der
udfærdiges i forbindelse med ekspropriationer efter loven
fritaget for stempel- og tinglysningsafgifter til det
offentlige.
Reglerne om stempel- og tinglysningsafgifter
er ændret flere gange siden lovens vedtagelse i 1964.
Ved lov nr. 383 af 2. juni 1999 om
ændring af lov om stempelafgift, retsafgiftsloven,
skattestyrelsesloven m.m., der trådte i kraft den 1. januar
2000, afskaffedes stempelafgiften på dokumenter, der ikke er
skadesforsikringsdokumenter, herunder dokumenter vedrørende
overdragelse af fast ejendom. Med loven ophævedes samtidig
afsnit III a i retsafgiftsloven, der indeholdt bestemmelser om
afgifter af tinglysning.
Til erstatning for reglerne i
retsafgiftslovens afsnit III om afgifter af tinglysning
indførtes ved lov nr. 382 af 2. juni 1999 nye regler om
afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder.
Lovforslaget blev fremsat og behandlet i Folketinget sammen med
lovforslaget om ændring af lov om stempelafgift,
retsafgiftsloven, skattestyrelsesloven m.m.
Af bemærkningerne til de to lovforslag
fremgår bl.a., at de er baseret på betænkning nr.
1364 fra stempeludvalget (1998), og at det har været
hensigten, at omfanget af afgiftspligten fremover alene skulle
være fastlagt i de to love. Det er således
anført, at andre loves bestemmelser om fritagelse for
stempelafgift og tinglysningsafgift bortfalder samtidig med lovenes
ikrafttræden. I bemærkningerne nævnes eksplicit,
at bestemmelsen i § 30 i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom foreslås
ophævet. Der ses imidlertid ikke at være sket nogen
formel ophævelse af § 30 i
ekspropriationsprocesloven.
Told & Skat har efterfølgende i en
række konkrete sager fastslået, at der skal betales
tinglysningsafgift i forbindelse med tinglysning af
adkomstdokumenter ved ekspropriation.
Idet det må antages at have været
hensigten, at der ikke længere skal gælde særlige
undtagelsesregler i forbindelse med betaling af afgift ved
tinglysning af adkomstdokumenter ved ekspropriation, foreslås
bestemmelsen i § 30 ophævet.
Det foreslås, at § 30
ophæves den 1. juli 2005, jf. forslagets § 6,
stk. 2.
Til § 6
Ifølge aftalen om en kommunalreform
nedlægges amterne med virkning fra den 1. januar 2007. Det
foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1. januar
2007. Dog foreslås § 1, nr. 33, og § 5,
nr. 6, vedrørende fritagelse for stempel og
tinglysningsafgift og § 4, nr. 6, vedrørende
klageadgang for afgørelser efter vintervedligeholdelsesloven
at træde i kraft den 1. juli 2005, jf. bemærkningerne
til disse bestemmelser.
Ved nedlæggelsen af amterne fordeles de
ca. 10.000 km amtsveje mellem kommunerne og staten. Det
fremgår af strukturreformaftalen, at den endelige fordeling
skal foretages i relation til en række specificerede
kriterier og hensyn. På baggrund af aftaleteksten kan der
udledes en række overordnede principper for udmøntning
af aftalen:
€" Hovedparten af de nuværende
amtsveje skal overgå til kommunerne.
€" De overordnede veje samles i staten.
€" Fordelingen skal ske på grundlag
af objektive kriterier.
€" Den fortsatte lokale statslige
tilstedeværelse og kontakt vedr. statsvejnettet skal sikres
via de lokale driftskontorer under Vejdirektoratet.
Der er tilkendegivet følgende vedr. de
amtsveje, der skal overgå til kommunerne:
€" Alle lokalt orienterede veje, herunder
veje med lokalpræg, dvs. lav trafik og mange vejadgange.
Der er tilkendegivet følgende vedr. de
amtsveje, der skal overgå til staten:
€" Den ny struktur skal sikre et
sammenhængende overordnet vejnet mellem de større
byer, transportknudepunkter og internationale
trafikforbindelser.
€" Statsvejnettet skal sikre effektive
forbindelser til/ fra de vigtigste trafikknudepunkter, herunder
havne, lufthavne og grænseovergange.
€" Herudover skal staten varetage:
€" Veje med betydelig vægt i relation
til industri- og erhvervscentres logistik- og
distributionssystemer.
€" Veje der trafikalt og funktionelt
hænger sammen med det internationale vejnet, set i lyset af
stigende international samhandel og behovet for effektiv afvikling
af transittrafikken.
€" Veje der understøtter et
fleksibelt arbejdsmarked med øget pendling.
Efter lov om offentlige veje § 14,
stk. 1, bestemmes det ved lov, hvilke offentlige veje der skal
være hovedlandeveje (statsveje). Med baggrund i
ovenstående kriterier og hensyn er i § 6,
stk. 3, jf. lovens bilag, angivet de landeveje (amtsveje), der
foreslås at overgå til staten pr. 1. januar 2007.
Af kortet i bilag 1 til lovforslaget
fremgår dels de nuværende hovedlandeveje (statsveje),
dels de kommende hovedlandeveje, som staten overtager fra amterne.
Amternes øvrige veje får ved lovens ikrafttræden
status som kommuneveje.
Som en særlig ordning er det ud fra
regionalpolitiske hensyn fundet hensigtsmæssigt, at staten i
forbindelse med kommunalreformen overtager vejbestyrelsesansvaret
for vejforbindelsen mellem Rønne og Nexø. Med
lovforslagets § 6, stk. 4, er derfor
foreslået, at kommunevejene nr. 170, Rønne €"
Åkirkeby og nr. 171, Åkirkeby €" Nexø
opklassificeres til hovedlandeveje ved kommunalreformens
ikrafttræden den 1. januar 2007.
Muligheden for at indgå aftale med
Bornholms Kommune om varetagelsen af strækningens drift og
vedligeholdelse undersøges.
Med den foreslåede bestemmelse i §
6, stk. 5, præciseres det, at sager vedrørende de
veje, der ved lovens ikrafttræden overgår til
henholdsvis staten og kommunerne, og som ikke er
færdigbehandlet af amtsrådet henholdsvis Bornsholms
Kommune for så vidt angår kommunevej nr. 170 og 171,
overføres til den nye vejbestyrelse.