Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Trafik- og energiministeren
(Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om
grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse
og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom (Udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår vej- og
ekspropriationslovgivningen)
(Lovforslag nr. L 84).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af
kommunalreformen.
Lovforslaget indeholder de
konsekvensændringer i vejlovgivningen samt i
ekspropriationsprocesloven, som følger af, at amterne
nedlægges og amternes opgaver på vejområdet
overføres til henholdsvis staten og kommunerne.
Lovforslaget fastlægger endvidere hvilke
af de nuværende amtsveje, der ved kommunalreformens
ikrafttræden den 1. januar 2007 overføres til
staten.
Ved kommunalreformen reduceres antallet af
vejbestyrelsesniveauer fra tre til to. Samtidig reduceres antallet
af kommuner. De nuværende ca. 290 administrative enheder
på vejområdet reduceres således samlet til godt
100 enheder, hvilket vil gøre administrationen af de
offentlige veje mere enkel og overskuelig. Strukturen vil samtidig
sikre nærhed i forvaltningen samt et sammenhængende
overordnet vejnet for trafikken mellem de større byer,
transportknudepunkter og den internationale trafik.
De ca. 10.000 km veje, som amterne i dag
bestyrer, fordeles med ca. 2.000 km til staten og ca. 8.000 km til
kommunerne.
Til staten overføres de mest
overordnede veje, herunder veje der indgår i erhvervslivets
transportkorridorer, veje der trafikalt og funktionelt hænger
sammen med det internationale vejnet samt andre veje, der er af
væsentlig betydning for trafikken mellem lands- og egnsdele,
herunder, veje som understøtter et fleksibelt arbejdsmarked
med øget pendling.
Til kommunerne overføres alle lokalt
orienterede veje, herunder veje med lokalpræg, som er
karakteriseret ved lavere trafik og mange vejadgange. De veje, som
kommunerne overtager, minder således om de veje, som
kommunerne i dag har ansvaret for.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.