Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Trafik- og energiministeren
(Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om trafikselskaber
(Lovforslag nr. L 83).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Konkret udmønter lovforslaget om trafikselskaber
kommunalreformen som følger:
€" Der oprettes trafikselskaber i hele
landet.
€" I region Sjælland og region
Hovedstaden (ekskl. Bornholm) oprettes ét samlet
trafikselskab.
€" Trafikselskaberne ledes af en bestyrelse
med repræsentanter fra hhv. de deltagende kommuner og
regionsrådet med et flertal af kommunale
repræsentanter.
€" For trafikselskabet på Sjælland
fastsættes der med lovforslaget principper for fordelingen af
finansieringen mellem regionerne og kommunerne, og internt mellem
kommunerne.
€" I de jysk-fynske trafikselskaber
fastsætter trafikselskaberne selv
finansieringsprincipperne.
€" Kommunerne kan selv bestemme
serviceniveauet internt i kommune mod at påtage sig
finansieringsansvaret.
€" Trafikselskaberne får bl.a. ansvaret
for offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel,
fastsættelse af takster og billetteringssystemer,
køreplaner, koordinering og planlægning af offentlig
servicetrafik, individuel handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede samt privatbanerne.
€" Det fastlægges, at taksterne ikke
må stige med mere end den almindelige pris- og
lønudvikling.
€" Der igangsættes et udvalgsarbejde med
henblik på at anvise modeller for en så glidende
overgang til nye takstsystemer som muligt. Udvalgsarbejdet skal
klarlægge, hvordan omlægningen af de nuværende
takstsystemer bedst kan ske, og sker med deltagelse af de kommunale
parter og aktører i den offentlige servicetrafik.
€" I hovedstadsområdet etableres et
samarbejdsforum med deltagelse af trafikselskabet på
Sjælland, Ørestadsselskabet,
jernbaneoperatørerne samt Trafik- og Energiministeriet, som
skal sikre en sammenhængende kollektiv trafik i
hovedstadsområdet.
Lovforslaget indebærer, at den
nuværende lovgivning om kollektiv trafik, som består af
to love - lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik
og lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden
for hovedstadsområdet - erstattes med én ny lov om
trafikselskaber, som skal gælde for hele landet.
Samtidig ophæves lov om amtskommunernes
overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, idet
bestemmelserne overføres i tilpasset form til dette
lovforslag. Endvidere overføres bestemmelserne om
rutekørsel fra lov om buskørsel, således at
bestemmelserne om rutekørsel samles i én lov.
Busloven vil herefter alene regulere adgangen til erhvervet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige
behandling.