L 82 Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttese, forskellige love om digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart.

(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Af: Trafik- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l82_som_fremsat (html)

L 82 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttese, forskellige love om digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart. (Konsekvensrettelser af kommunalreformen).

Fremsat den 24. februar 2005 af trafik- og energiministeren (Flemming Hansen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om kystbeskyttelse,
forskellige love om digeanlæg, lov om havne,
lov om luftfart og lov om færgefart

(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen)

 

§ 1

I lov om kystbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret ved lov nr. 469 af 10. juni 1997 og § 54 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, § 3, stk. 3, § 5, stk. 1, § 6, stk. 1 og 2, § 7, stk. 2, § 8, stk.1, § 9, § 11, stk. 2, § 12, stk. 2, og § 17, stk. 2, ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«.

2. I § 2, stk. 1, to steder, § 2, stk. 4, § 3, stk. 1 og 2, § 5, stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, § 6, stk. 3, § 8, stk. 2, § 12, stk. 1, og § 17, stk. 4, 2. og 3. pkt., ændres »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

3. § 2, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Før mødet indhenter kommunalbestyrelsen en udtalelse fra Kystdirektoratet. Kommunalbestyrelsen kan anmode Kystdirektoratet om at bistå som sagkyndig under sagens videre behandling.«

4. I § 2, stk. 3, udgår »og kommunalbestyrelsen«.

5.§ 4 affattes således:

»§ 4. Kommunalbestyrelse kan iværksætte eller pålægge et lag, jf. § 7, stk. 1, at iværksætte forundersøgelser, projektering og udførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.«

6. § 5, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Hvis en kommune bidrager med et beløb ud over, hvad der måtte være pålagt kommunen i henhold til stk. 2, kan trafik- og energiministeren efter indstilling fra kommunen pålægge en anden kommune, der er berørt af kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre udgifter.«

7. I § 5, stk. 5, ændres »kommunalbestyrelsen« til: »en eventuel anden bidragspligtig kommunalbestyrelse efter stk. 3«.

8. I § 7, stk. 1, ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen« og »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

9. I § 9 ændres to steder »amtskommunen« til: »kommunen«.

10. I § 10 ændres »amtskommuner« til: »kommuner«, og »alene af det ene amtsråd« ændres til: » i én kommunalbestyrelse«.

11.§ 13, stk. 1, affattes således:

» §   13. Hvert år inden den 1. oktober fastsætter kommunalbestyrelsen, hvilke bidrag de enkelte bidragspligtige ejendomme skal udrede til kommunalbestyrelsen eller laget. Kommunalbestyrelsen indkræver bidragene. Bidragene tillægges udpantningsret. For bidragene haves pante- og fortrinsret i ejendommen som for kommunale ejendomsskatter.«

12. I § 13, stk. 2, ændres »amtskommunen« til: »kommunen« og »amtskommunal« til: »kommunal«.

13. I § 15 ændres »medlemmer af et lags bestyrelse, af kommunalbestyrelsen eller af amtsrådet« til: »medlemmer af et lags bestyrelse eller af kommunalbestyrelsen«.

14. I § 17, stk. 4, 1. pkt., ændres »amtsråd« til »kommunalbestyrelse«.

15. I § 18, stk. 1, ændres »Amtsrådets« til: »Kommunalbestyrelsens«.

16.§ 24 ophæves.

§ 2

I lov nr. 69 af 23. maj 1873 om digearbejder på Lolland og Falster, som ændret ved lov nr. 74 af 30. marts 1906, foretages følgende ændringer:

1. I § 4, stk. 1, ændres »amtsrådet« til: »de kommuner, hvori diget ligger«.

2. I § 4, stk. 3, ændres »indenrigsministeren« til: »trafik- og energiministeren«.

§ 3

I lov nr. 88 af 22. april 1904 om det lollandske digelag, som ændret ved lov nr. 295 af 9. juni 1971, foretages følgende ændringer:

1. § 2, nr. 3, affattes således:

»Den reservefond, som tilvejebringes ved det af statskassen i henhold til § 1 ydede kontante tilskud af 200.000 kr., skal forøges med de renter, som fonden trækker, og med det overskud, som måtte fremkomme på digelagets årlige regnskaber. Såfremt reservefondens kapital måtte blive nedbragt under sin oprindelige størrelse (200.000 kr.), er de kommuner, hvori diget ligger, forpligtet til ved kontant tilskud at dække det manglende beløb. Det kan dog ikke kræves af de kommuner, hvori diget ligger, at deres tilgodehavende, der fremkommer herved, til nogen tid skal overstige 200.000 kr. Tilskuddet forrentes ikke, men tilbagebetales ved hjælp af reservefondens årlige renter og eventuelle overskud fra digelagets årsregnskaber. De nærmere regler for bestyrelsen af reservefonden og for dens virksomhed fastsættes i en vedtægt, der vedtages af de kommuner, hvori diget ligger, og stadfæstes af trafik- og energiministeren.«

2. I § 2, stk. 4, ændres »amtsrådets indstilling« til: »indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget ligger«.

§ 4

I lov nr. 92 af 30. april 1909 om anlæg af et havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe Amt, som ændret ved lov nr. 196 af 10. maj 1922 og lov nr. 77 af 29. marts 1924, foretages følgende ændringer:

1. § 2, 2. pkt., affattes således:

»Der oprettes et digelag under tilsyn af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori diget ligger, i overensstemmelse med lov om kystbeskyttelse, der finder anvendelse med de ændringer, der følger af denne lov.«

2. I § 6, stk. 1, ændres »Ribe Amtsråd« til: »kommunalbestyrelsen for den eller de kommuner, hvori diget ligger«.

§ 5

I lov nr. 196 af 10. maj 1922 om anlæg af et havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til Søndernæs i Tønder Amt foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 2, ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens« og »lov nr. 53 af 10. april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra havet« ændres til: »lov om kystbeskyttelse«.

2. I § 6, stk. 1, ændres »1 medlem vælges af ministeren for offentlige arbejder, 1 medlem af Ribe Amtsråd, 1 af Tønder Amtsråd« til: » 1 medlem vælges af trafik- og energiministeren, og to medlemmer af kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget ligger,«.

3. I § 6, stk.1 og 3. pkt., ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

§ 6

I lov nr. 77 af 29. marts 1924 om forhøjelse af diget på Mandø og af diget fra Vester Vedsted til Store Darum samt anlæg af havdiger på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg Bakker foretages følgende ændringer:

1. I § 3 ændres »amtsråds« til: »kommunalbestyrelsers« og »lov nr. 53 af 10. april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra havet« ændres til: »lov om kystbeskyttelse«.

2. I § 8, stk. 1, ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren« og »1 medlem af Tønder Amtsråd, for så vidt angår digeanlæggene i Tønder Amt, 1 af Ribe Amtsråd, for så vidt angår digeanlægget i Ribe Amt,« til: »1 medlem af kommunalbestyrelsen eller kommunalbestyrelserne i den eller de kommuner, hvori digerne ligger,«.

3. I § 8, stk. 2, ændres »ministeren for offentlige Arbejder« til: »trafik- og energiministeren« og »Ribe Amtsråd« til: »kommunalbestyrelsen«.

§ 7

I lov nr. 319 af 10. juni 1976 om forstærkning af Ribe Dige og anlæg af veje langs nogle diger foretages følgende ændringer:

1. I § 10 og 12, stk. 2, 4 og 5, ændres »Ministeren for offentlige arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«.

2. I § 11 ændres »amtskommune« til: »kommune«.

3. I § 12, stk. 1, ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

4. I § 12, stk. 2, udgår »Ribe amtskommune og«.

5. I § 12, stk. 4, udgår »amtsrådet eller«.

§ 8

I lov nr. 271 af 8. juni 1977 om fremskudt dige for Tønder Marsk foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk.1, ændres »Amtskommunen« til: »Den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger,«.

2. I § 1, stk. 2, § 3, stk. 2, § 8, stk. 2, § 9, stk. 2, 4 og 5 ændres »Ministeren for offentlige arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«.

3. I § 4, stk. 1, ændres »Sønderjyllands amtskommune« til »de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger,«.

4. I § 4, stk. 2, ændres »Sønderjyllands amtsråd« til: »Kommunalbestyrelserne for de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger«.

5. I § 4, stk. 2, § 5, stk. 1 og 2, § 9, stk. 1 , og § 13 ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

6. § 5, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Formanden og 1 andet medlem udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem udpeges af fødevareministeren, 1 medlem af miljøministeren, 1 medlem udpeges af Direktoratet for Fødevarerhverv, og 4 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger.«

7. I § 6, stk. 1, ændres: »Sønderjyllands Amtsråd« til: »Kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger,«.

8. I § 6, stk. 2, ændres: »§§ 47-67« til »§§ 44-66«.

9. I § 9, stk. 2, udgår »Sønderjyllands amtskommune og«.

10. I § 9, stk. 4, udgår »amtsrådet eller«.

11. I § 12 ændres »Sønderjyllands amtskommune« til: » den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger,«.

§ 9

I lov nr. 134 af 23. marts 1939 om Inddæmning af Kalvebod Strand m.v. og om anlæg af en dæmning til Rømø foretages følgende ændringer:

1. I § 7, stk. 2, ændres »Ministeren for offentlige Arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«, »Ministeren for Landbrug og Fiskeri« til: »fødevareministeren« og »Ministeren for Handel, Industri og Søfart« til: »økonomi- og erhvervsministeren«.

§ 10

I lov nr. 143 af 17. Juni 1929 om Ordning af afløbsforholdene ved Nissum Fjord m.m. foretages følgende ændringer:

1. I § 6, 1. pkt., ændres »Vandbygningsvæsenet« til: »Kystdirektoratet«.

2. I § 6, 2. pkt., udgår »Ringkjøbing Amtsråd og«.

3. I § 7, stk. 1, ændres »Ministeriet €œ til: »Trafik- og energiministeriet«, »Vandbygningsvæsenet« til: »Kystdirektoratet«, »Ministeriet for Offentlige Arbejder« til: »Trafik- og energiministeriet«, »Landbrugsministeren« til: »fødevareministeren«, »Ringkjøbing Amtsråd« til: »kommunalbestyrelserne for hver af de kommuner, der grænser til fjorden« og to steder »Ministeren for Offentlige Arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

4. I § 7, stk. 2, ændres »Ministeriet for Offentlige Arbejder« til: »Trafik- og energiministeriet«.

§ 11

I lov nr. 71 af 29. marts 1924 om Ordning af afløbsforholdene ved Ringkøbing Fjord m.m., som ændret ved § 9 i lov nr. 143 af 17. juni 1929, foretages følgende ændringer:

1. § 5, stk. 1, affattes således:

»Til som rådgivende at bistå ministeriet og Kystdirektoratet ved de bestemmelser, der vil være at træffe angående slusens brug med hensyn til regulering af vandstanden og saltholdigheden i fjorden, udnævnes af Trafik- og Energiministeriet et udvalg på 5 medlemmer, hvoraf 1 medlem udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem af fødevareministeren, 2 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen i de kommuner, der grænser til Ringkøbing Fjord og 1 medlem af fiskeriorganisationerne ved fjorden. Formanden beskikkes af trafik- og energiministeren.«

2. I § 5, 2. pkt., ændres »Ministeriet for Offentlige Arbejder« til: »Trafik- og Energiministeriet«.

§ 12

I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne, som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages følgende ændring:

1. § 6, stk. 2, 2. pkt., udgår.

§ 13

I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, som ændret ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 og lov nr. 475 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 40 g, stk. 4, udgår »og amtskommuner« og »og amtskommuners«.

2. I § 75, stk. 7, udgår »amtskommuner,«.

§ 14

I lov nr. 398 af 2. juni 1999 om færgefart, som ændret ved § 9 i lov nr. 1075 af 17. december 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1, udgår », amtskommuner«.

2. I § 2, stk. 2, ændres »Staten, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse« til: »Staten og vedkommende kommunalbestyrelse«.

3. I § 3, stk. 1, ændres »Trafik- og energiministeren, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse« til: »Trafik- og energiministeren og vedkommende kommunalbestyrelse«.

4. I § 5 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Hvis en færgerute mellem to kommuner drives af en kommune i henhold til § 2, stk. 1, eller efter aftale med en kommune i henhold til § 2, stk. 2, fastlægges færgedriften efter forhandling mellem begge berørte kommuner.«

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.

§ 15

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. Sager efter lov om kystbeskyttelse, som ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet i amtsrådene, herunder Bornholms kommunalbestyrelse, overføres til kommunalbestyrelserne.

§ 16

Lovens §§ 1-12 og 14 - 15 gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Stk. 1. Lovens § 13 og § 15, stk. 1, gælder kun for Grønland med de af den særlige grønlandske lovgivning flydende lempelser.

Stk. 2. Lovens § 13 og § 15, stk. 1, gælder ikke for Færøerne. Ved kongelig anordning kan det dog bestemmes, at loven tillige skal gælde for Færøerne i det omfang og med de ændringer, som indstilles af Færøernes Lagting.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

Dette lovforslag indeholder de ændringer i kystbeskyttelses- og havnelovene samt i visse love om digeanlæg, som følger af, at amternes opgaver på disse områder overføres til kommunerne. Lov om luftfart indeholder enkelte bestemmelser om amtskommuner, hvorfor loven skal ændres som følge af amternes nedlæggelse. Forslaget vil endvidere indeholde mindre ændringer i lov om færgefart, idet amternes mulighed for at drive færgefart ophæves.

2. Kystbeskyttelses- og digeområdet

På kystbeskyttelses- og digeområdet får kommunerne bedre muligheder for at prioritere kystbeskyttelsesopgaver i sammenhæng med planerne for kommunernes udbygning, herunder kystbeskyttelse til gavn for udnyttelse af rekreative arealer.

Det overordnede ansvar og myndighedsudøvelsen på kystbeskyttelsesområdet varetages fortsat af staten.

På en enkelt strækning, nemlig den ca. 110 km lange strækning fra Lodbjerg nord for Limfjordens vestre munding til Nymindegab ved sydenden af Ringkøbing fjord, har staten siden den meget voldsomme storm i 1981 bidraget til kystbeskyttelse i fællesskab med Ringkjøbing Amt og amtets fem kystkommuner i henhold til fire-femårige aftaler, kaldet fællesaftaler. Den seneste af disse blev indgået i 2003 for årene 2004-2008. Nordjyllands, Ribe og Frederiksborg Amter har tillige bidraget til kystbeskyttelsesarbejder.

Som følge af amternes nedlæggelse skal denne aftale og aftaler mellem amter, kommuner eller kystbeskyttelseslag ændres. For at sikre overgangen vil staten i en overgangsperiode på fire år overtage det økonomiske tilskud, som måtte være afsat i de amtslige budgetter til formålet. Dette tilskud overføres fra staten til konkrete kystbeskyttelsesprojekter i overgangsperioden. Herefter overflyttes tilskuddene til kommunerne.

De betydeligste digeanlæg i Danmark findes på Lolland, Falster og i Syd- og Sønderjylland og er anlagt i henhold til love, der udover bemyndigelsen til at udføre anlægget, indeholder bestemmelser om finansieringen af anlægs- og vedligeholdelsesudgifter, om afståelse af jord, herunder ekspropriation, samt om tilsyn og digelag.

Som i kystbeskyttelsesloven har amterne også været en væsentlig part ved anlægget af diger og er repræsenteret i de digelag, der varetager tilsyn og vedligeholdelse af diger.

Endelig er amterne involveret i vedligeholdelse af Rømø-dæmningen og ordning af afvandingsforholdene ved Nissum Fjord og Ringkøbing Fjord.

3. Havneområdet

Ved loven om havne fra 1999 fik amtsrådet mulighed for at deltage i driften af en havn ved at deltage i et kommunalt fællesskab, bl.a. af hensyn til den da forestående overdragelse af statshavne til amtskommunerne og for at opretholde havne af afgørende betydning for egnsudviklingen. Både Viborg og Sønderjyllands Amtsråd er indgået i sådanne kommunale fællesskaber med henholdsvis Hanstholm og Skærbæk Kommuner for at drive de tidligere statshavne i Hanstholm og Rømø som kommunale selvstyrehavne. Som følge af amternes nedlæggelse skal disse kommunale fællesskaber ændres, og når den nye kommunalinddeling er kendt, må de kommuner, hvori havnene er beliggende, afgøre, om de kan drive havnene selvstændigt eller vil søge nye kommunale fællesskaber oprettet.

4. Færgefart

Efter loven om færgefart fra 1999 har staten, amtskommuner og kommuner mulighed for at varetage færgedrift ved enten at drive færgeruter selv eller ved at indgå aftale om at yde andre betaling for driften af færgeruter. Som følge af amternes nedlæggelse foreslås loven ændret, således at kun staten og kommuner fremover får denne mulighed. De færgeruter, der i dag varetages af amter og kommuner i fællesskab, vil således efter lovens ikrafttrædelse kunne varetages af de involverede kommuner alene. Det bemærkes, at der ikke i lovforslaget fastsættes en selvstændig forpligtelse for kommuner til at opretholde færgeruter.

Forslaget indeholder derudover en bestemmelse om, at færgedriften mellem to kommuner skal fastlægges efter forhandling mellem kommunerne.

5. Luftfart

Der foretages enkelte konsekvensændringer som følge af, at amterne nedlægges.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger opgaverne.

Trafik- og Energiministeriet udsendte på den baggrund forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse, forskellige love om digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart (konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) i DUT-høring den 28. oktober 2004.

Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med drøftelserne har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).

Det er Trafik- og Energiministeriets vurdering, at der i forbindelse med lovforslaget overføres 6,3 mio. kr. fra den amtskommunale sektor. De 6,3 mio. kr. overføres til primærkommunerne. De anførte beløb er baseret på driftsudgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007-opgaveniveau.

Hertil kommer korrektioner som følge af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/06.

7. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

8. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som har vurderet, at forslaget ikke indeholder økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

9. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Høring

Lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS), Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation ( AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd ( FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO), Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale Kartel, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO), Statsansattes kartel (StK), Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Sundhedskartellet, Landsforeningen Af Landsbysamfund, Landdistrikternes Fællesråd, Sammenslutning af Danske Småøer, Danske Havne og DANSAM (Sammenslutningen af danske provinslufthavne).

Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget er udgiftsneutralt for det offentlige under et. Ved nedlæggelsen af amterne fordeles amternes udgifter på disse områder, der foreløbigt er opgjort til 6,3 mio. kr. i 2003 (2005-priser), til staten. Staten vil derefter i den 4-årige overgangsperiode overføre disse tilskud til kommunerne.

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Nedlæggelsen af amterne indebærer, at amternes administrative funktioner på disse områder overføres til kommunerne. Til at varetage denne opgave fremover vil kommunerne få tildelt de ressourcer, som det er opgjort, at amterne hidtil har brugt herpå.

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1-5 og 7-16:

Forslagene er en konsekvens af, at amterne nedlægges, og opgaverne overføres til kommunerne.

Hvis flere kommunalbestyrelser er ansvarlige for bidragsopkrævning, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, skal den kommunalbestyrelse, der fastsætter bidragene, give de andre kommunalbestyrelser meddelelse herom.

Til nr. 6

Kystbeskyttelseslovens § 5, stk. 3, giver trafik- og energiministeren hjemmel til efter indstilling fra et amtsråd at pålægge en kommune at bidrage til en foranstaltning ud over, hvad der måtte blive den pålagt i henhold til bestemmelsen i stk. 2, hvis amtskommunen eller en anden kommune bidrager med indtil samme beløb ud over, hvad der måtte være pålagt amtskommunen eller kommunen i henhold til bestemmelsen i stk. 2. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre udgifter.

Ved nedlæggelsen af amterne og overførsel af kompetence til kommunerne ophører amtsrådenes funktion som forvaltningsmyndighed på kystbeskyttelsesområdet. Den justerede formulering af lovens § 5, stk. 3, er en konsekvens heraf.

Til § 2-13

Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at amterne nedlægges, og enkelte redaktionelle ændringer bl.a. som følge af, at Ministeriet for Offentlige Arbejder er ændret til Trafik- og Energiministeriet.

§ 14

Til nr. 1-3

Forslagene er en konsekvens af amternes nedlæggelse.

Til nr. 4

Det følger af bestemmelsen, at såfremt en kommune ønsker at drive en færgerute eller at yde andre betaling for færgedrift mellem kommunen selv og en anden kommune, da skal kravene til færgedriften, herunder kapacitet, frekvens og sejlplan i øvrigt m.v., fastlægges efter forhandling mellem de to kommuner.

Bestemmelsen stiller ikke krav til resultatet af forhandlingen, men sikrer en dialog mellem de berørte kommuner om kravene til færgedriften. I forlængelse af denne dialog vil der kunne indgås aftale om, at den kommune, der ønsker at drive færgeruten eller yde andre betaling herfor, modtager betaling fra den anden kommune for eventuelle særlige ønsker til færgedriften. Der vil endvidere kunne indgås aftale mellem de to kommuner om et mere forpligtende samarbejde.

§ 15

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007. Dette indebærer, at sager efter lov om kystbeskyttelse, som ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet i amtsrådene, herunder Bornholms Kommunalbestyrelse, overføres til kommunalbestyrelserne.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om kystbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret ved lov nr. 469 af 10. juni 1997 og § 54 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 1. Amtsrådet kan bestemme, at der på en kyststrækning skal udføres anlæg eller træffes andre foranstaltninger til beskyttelse mod oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet (kystbeskyttelsesforanstaltninger).

 

1. I § 1, § 3, stk. 3, § 5, stk. 1, § 6, stk. 1 og 2, § 7, stk. 2, § 8, stk.1, § 9, § 11, stk. 2, § 12, stk. 2, og § 17, stk. 2, ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«.

 

 

 

§ 3. ---

 

 

Stk. 3. Amtsrådet kan gennemføre mindre væsentlige ændringer i forhold til de foreløbige planer uden afholdelse af nyt møde efter § 2, stk. 1, hvis ejere, der berøres af ændringerne, forinden har haft lejlighed til at udtale sig.

 

 

 

 

 

§ 5. Amtsrådet bestemmer, hvorledes udgifterne til kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal afholdes, herunder udgifterne til:

 

 

1) Sagens forberedelse, herunder forundersøgelser.

 

 

2) Projektering, udførelse og tilsyn.

 

 

3) Drift, vedligeholdelse og udførelse af andre løbende foranstaltninger.

 

 

4) Ekspropriation, jf. § 6.

 

 

5) Finansiering, jf. § 9.

 

 

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 6. Amtsrådet kan træffe beslutning om ekspropriation til gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.

 

 

Stk. 2. Amtsrådet kan beslutte at ekspropriere arealer med en offentlig myndighed eller et lag som fremtidig ejer, hvis det af hensyn til kystens pleje eller kystbeskyttelsen må anses for at være af væsentlig betydning, at myndigheden eller laget, jf. § 7, stk. 1, har ejendomsret til strandbredden, forlandet foran et dige eller en kyststrækning, hvor der ikke findes sammenhængende grønsvær eller anden sammenhængende landvegetation.

 

 

Stk. 3 ---

 

 

 

 

 

§ 7. ---

 

 

Stk. 2. Amtsrådet udfærdiger en vedtægt for laget. Den skal indeholde regler for lagets styrelse og udførelsen af lagets opgaver, herunder vedligeholdelse af udførte anlæg og udførelse af løbende foranstaltninger.

 

 

 

 

 

§ 8. Amtsrådet lader for lagets regning vedtægten tinglyse på de ejendomme, der hører til laget.

 

 

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 9. Amtsrådet bestemmer, hvorledes midlerne til kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal garanteres af amtskommunen, og om amtskommunen midlertidigt skal afholde udgiften.

 

 

 

 

 

§ 11. ---

 

 

Stk. 2. Amtsrådet kan ændre en udgiftsfordeling, herunder en udgiftsfordeling, der er fastlagt inden lovens ikrafttræden. § 5 finder tilsvarende anvendelse.

 

 

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 12. ---

 

 

Stk. 2. Amtsrådet kan pålægge et lags bestyrelse at sørge for, at bestemte foranstaltninger, som det påhviler laget at lade udføre, bringes til udførelse. Hvis pålægget ikke efterkommes, kan amtsrådet lade foranstaltningerne udføre for lagets regning.

 

 

 

 

 

§ 17. ---

 

 

Stk. 2. Amtsrådet kan for den enkelte kyststrækning eller for det enkelte anlæg til kystbeskyttelse fastsætte nærmere bestemmelser om færdsel og brug. Hvis bestemmelserne indebærer ekspropriation, finder § 6, stk. 3, tilsvarende anvendelse.

 

 

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 2. Før amtsrådet træffer beslutning om, at der skal udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger, skal amtsrådet afholde et møde med ejerne af de ejendomme, som amtsrådet skønner vil kunne blive bidragspligtige i henhold til § 5, stk. 2.

 

2. I § 2, stk. 1, to steder, § 2, stk. 4, § 3, stk. 1 og 2, § 5, stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, § 6, stk. 3, § 8, stk. 2, § 12, stk. 1, og § 17, stk. 4, 2. og 3. pkt., ændres »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

Stk. 3. ---

 

 

Stk. 4. På mødet skal amtsrådet redegøre for de foreløbige planer.

 

 

 

 

 

§ 3. Bestemmer amtsrådet, at sagen ikke skal fremmes, bekendtgøres det i de blade, der er nævnt i § 2, stk. 3, eller ved skriftlig meddelelse til de ejere, der var indkaldt til mødet efter § 2, stk. 1.

 

 

Stk. 2. Beslutter amtsrådet at fremme sagen, sendes meddelelse herom til de ejere, der er nævnt i § 2, stk. 1.

 

 

Stk. 3. ---

 

 

 

 

 

§ 5. ---

 

 

Stk. 2. Bidrag kan pålægges ejere af ejendomme, der opnår beskyttelse ved foranstaltningen, eller som i øvrigt opnår en fordel derved. Det enkelte bidrags størrelse fastsættes ligeledes af amtsrådet.

 

 

Stk. 2. ---

 

 

Stk. 3. ---

 

 

Stk. 4. Før amtsrådet træffer beslutning i henhold til stk. 2, skal amtsrådet afholde et møde med ejerne af de ejendomme, der agtes pålagt bidrag.

 

 

 

 

 

§ 6....

 

 

Stk. 3. Ved ekspropriation i henhold til stk. 1 og 2 finder følgende bestemmelser i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse, idet amtsrådet træder i stedet for vejbestyrelsen: § 43, stk. 3, §§ 44

 

 

 

 

 

§ 8. ---

 

 

Stk. 2. Hvis en ejendom under laget udstykkes eller i øvrigt afgiver areal, fordeler amtsrådet efter anmodning det bidrag, der påhviler ejendommen. Det påhviler ejerne at sørge for berigtigelse af tingbogen.

 

 

 

 

 

§ 12. Et lag eller et medlem af et lag kan forelægge amtsrådet spørgsmål om fortolkning af lagets vedtægt eller spørgsmål om den måde, hvorpå laget forvaltes.

 

 

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 17. ---

 

 

Stk. 4. Efterkommes pålægget ikke, kan ministeren eller amtsrådet lade vraget fjerne for ejerens regning, hvis det er nødvendigt for at afværge en nærliggende fare. Er øjeblikkelig indgriben påkrævet, kan ministeren eller amtsrådet lade vraget fjerne for ejerens regning uden forudgående pålæg til ejeren.

 

 

Stk. 5. ---

 

 

 

 

 

§ 2. ---

 

3. § 2, stk. 2, affattes således:

Stk. 2. Før mødet indhenter amtsrådet udtalelser fra kommunalbestyrelsen og fra Kystinspektoratet. Amtsrådet kan anmode Kystinspektoratet om at bistå som sagkyndig under sagens videre behandling.

 

» Stk. 2. Før mødet indhenter kommunalbestyrelsen en udtalelse fra Kystdirektoratet. Kommunalbestyrelsen kan anmode Kystdirektoratet om at bistå som sagkyndig under sagens videre behandling.«

Stk. 3. Ejerne og kommunalbestyrelsen indvarsles skriftligt til mødet med mindst 4 ugers varsel. Indkaldelse sker endvidere ved bekendtgørelse i et eller flere stedlige blade med samme varsel.

 

4. I § 2, stk. 3, udgår »og kommunalbestyrelsen«.

Stk. 4. ---

 

 

 

 

 

 

 

5. § 4 affattes således:

§ 4. Amtsrådet kan selv iværksætte eller pålægge en kommunalbestyrelse eller et lag, jf. § 7, stk. 1, at iværksætte forundersøgelser, projektering og udførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.

 

» § 4. Kommunalbestyrelsen kan iværksætte eller pålægge et lag, jf. § 7, stk. 1, at iværksætte forundersøgelser, projektering og udførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.«

 

 

 

§ 5. ---

 

6. § 5, stk. 3, affattes således:

Stk. 3. Trafikministeren kan efter indstilling fra et amtsråd pålægge en kommune at bidrage til en foranstaltning ud over, hvad der måtte blive den pålagt i henhold til bestemmelsen i stk. 2, hvis amtskommunen eller en anden kommune bidrager med mindst samme beløb ud over, hvad der måtte være amtskommunen eller kommunen pålagt i henhold til bestemmelsen i stk. 2. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre udgifter.

 

» Stk. 3. Hvis en kommune bidrager med et beløb ud over, hvad der måtte være pålagt kommunen i henhold til stk. 2, kan trafik- og energiministeren efter indstilling fra kommunen pålægge en anden kommune, der er berørt af kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre udgifter.«

Stk. 4. ---

 

 

Stk. 5. Ejerne og kommunalbestyrelsen indvarsles skriftligt til mødet med mindst 4 ugers varsel. Med brevet skal følge forslag til udgiftsfordeling. Mødet bekendtgøres i et eller flere stedlige blade.

 

7. I § 5, stk. 5, ændres »kommunalbestyrelsen« til: »en eventuel anden bidragspligtig kommunalbestyrelse efter stk. 3«.

 

 

 

§ 7. Amtsrådet kan beslutte, at der under amtsrådets tilsyn oprettes et digelag, kystsikringslag eller kystbeskyttelseslag, som de bidragydende ejere skal være medlem af.

 

8. I § 7, stk. 1, ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen« og »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 9. Amtsrådet bestemmer, hvorledes midlerne til kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal garanteres af amtskommunen, og om amtskommunen midlertidigt skal afholde udgiften.

 

9. I § 9 ændres to steder »amtskommunen« til: »kommunen«.

 

 

 

§ 10. Trafikministeren kan bestemme, at en sag, der har betydning for en kyststrækning i flere amtskommuner, henvises til behandling alene af det ene amtsråd.

 

10. I § 10 ændres »amtskommuner« til: »kommuner«, og »alene af det ene amtsråd« ændres til: » i én kommunalbestyrelse«.

 

 

 

 

 

11. § 13, stk. 1 , affattes således:

§ 13. Hvert år inden den 1. oktober meddeler amtsrådet kommunalbestyrelsen, hvilke bidrag de enkelte bidragspligtige ejendomme skal udrede til amtsrådet eller laget. Kommunalbestyrelsen indkræver bidragene. Bidragene tillægges udpantningsret. For bidragene haves pante- og fortrinsret i ejendommen som for kommunale ejendomsskatter.

 

»§  13. Hvert år inden den 1. oktober fastsætter kommunalbestyrelsen, hvilke bidrag de enkelte bidragspligtige ejendomme skal udrede til kommunalbestyrelsen eller laget. Kommunalbestyrelsen indkræver bidragene. Bidragene tillægges udpantningsret. For bidragene haves pante- og fortrinsret i ejendommen som for kommunale ejendomsskatter.«

Stk. 2. De pålignede beløb indbetales til amtskommunen efter de for amtskommunal grundskyld og dækningsafgift gældende regler, jf. lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme.

 

12. I § 13, stk. 2, ændres »amtskommunen« til: »kommunen« og »amtskommunal« til: »kommunal«.

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 15. Retten til at optage husdyr, jf. lov om mark- og vejfred, kan på diger og kyststrækninger, på hvilke der i henhold til denne lov eller tidligere love er truffet beslutning om kystbeskyttelsesforanstaltninger, også udøves af medlemmer af et lags bestyrelse, af kommunalbestyrelsen eller af amtsrådet.

 

13. I § 15 ændres »medlemmer af et lags bestyrelse, af kommunalbestyrelsen eller af amtsrådet« til: »medlemmer af et lags bestyrelse eller af kommunalbestyrelsen«.

 

 

 

§ 17. ---

 

 

Stk. 4. Trafikministeren eller et amtsråd kan give ejeren af et vrag pålæg om at fjerne det, hvis det skønnes at kunne frembyde fare for kysten eller for et kystbeskyttelsesanlæg.

 

14. I § 17, stk. 4, 1. pkt. ændres »et amtsråd« til »en kommunalbestyrelse«.

 

 

 

§ 18. Amtsrådets afgørelser efter loven eller regler fastsat efter loven kan påklages til trafikministeren af den, afgørelsen er rettet til, og af enhver, der må antages at have en væsentlig individuel interesse i sagen.

 

15. I § 18, stk. 1, ændres »Amtsrådets« til: »Kommunalbestyrelsens«.

Stk. 2. ---

 

 

 

 

 

§ 24. De opgaver, som loven henlægger til amtsrådet, udøves for Københavns Kommunes vedkommende af Borgerrepræsentationen.

 

16 . § 24 ophæves.

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I lov nr. 69 af 23. maj 1873 om digearbejder på Lolland og Falster, som ændret ved lov nr. 74 af 30. marts 1906, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 4. Til at lede Udførelsen af Anlæggene og af den senere Vedligeholdelse, opkræve Udgiftsbidragene hertil m.v. udvælger Amtsraadet en bestyrelse for hvert af de nævnte anlæg iblandt de deri interesserede og fastsætter reglerne for dennes virksomhed.

 

1. I § 4, stk. 1, ændres »amtsrådet« til: »de kommuner, hvori diget ligger«.

 

 

 

§ 4. ---

 

 

Stk. 3. Meningsuligheder mellem Bestyrelsen og Kontrollen afgøres af Indenrigsministeren.

 

2. I § 4, stk. 3, ændres »indenrigsministeren« til: »trafik- og energiministeren«.

 

 

 

 

 

§ 3

 

 

I lov nr. 88 af 22. april 1904 om det lollandske digelag, som ændret ved lov nr. 295 af 9. juni 1971, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2. ---

 

1. § 2, nr. 3, affattes således:

Nr. 3 Den Reservefond, som tilvejebringes ved det af Statskassen i henhold til § 1 ydede kontante Tilskud af 200.000 kr., vil være at forøge med de af Fonden flydende Renter og med det Overskud, som måtte fremkomme på Digelagets årlige Regnskaber. Såfremt Reservefondens Kapital måtte blive nedbragt under sin oprindelige Størrelse (200.000 kr.), er Maribo Amtsrepartitionsfond forpligtet til ved kontant Tilskud at dække det manglende Beløb, dog at det ikke kan kræves, at Amtsrepartitionsfondens herved fremkommende Tilgodehavende til nogen tid skal overstige 200.000 kr. Tilskuddet forrentes ikke, men tilbagebetales ved hjælp af Reservefondens årlige Renter og eventuelle Overskud fra Digelagets Aarsregnskaber. De nærmere Regler for Bestyrelsen af Reservefonden og for dens Virksomhed fastsættes i en af Maribo Amtsraad vedtagen og af Finansministeren stadfæstet Vedtægt

 

»Den reservefond, som tilvejebringes ved det af statskassen i henhold til § 1 ydede kontante tilskud af 200.000 kr., skal forøges med de renter, som fonden trækker, og med det overskud, som måtte fremkomme på digelagets årlige regnskaber. Såfremt reservefondens kapital måtte blive nedbragt under sin oprindelige størrelse (200.000 kr.), er de kommuner, hvori diget ligger, forpligtet til ved kontant tilskud at dække det manglende beløb. Det kan dog ikke kræves af de kommuner, hvori diget ligger, at deres tilgodehavende, der fremkommer herved, til nogen tid skal overstige 200.000 kr. Tilskuddet forrentes ikke, men tilbagebetales ved hjælp af reservefondens årlige renter og eventuelle overskud fra digelagets årsregnskaber. De nærmere regler for bestyrelsen af reservefonden og for dens virksomhed fastsættes i en vedtægt, der vedtages af de kommuner, hvori diget ligger, og stadfæstes af trafik- og energiministeren.«

 

 

 

§ 2. ---

 

 

Stk. 4. Den digeinteressenterne til digernes vedligeholdelse påhvilende årlige digeskat fastsættes af ministeren for offentlige arbejder på amtsrådets indstilling, efter at dette har forhandlet med digebestyrelsen.

 

2. I § 2, stk. 4, ændres »amtsrådets indstilling« til: »indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget ligger«.

 

 

 

 

 

§ 4

 

 

I lov nr. 92 af 30. april 1909 om anlæg af et havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe Amt, som ændret ved lov nr. 196 af 10. maj 1922 og lov nr. 77 af 29. marts 1924 foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2. ---

 

1. § 2, 2. pkt., affattes således:

2. pkt. Der oprettes et Digelag under Amtsraadets Tilsyn i Overensstemmelse med Lov Nr. 53 af 10. April 1874 om Diger til Beskyttelse mod Oversvømmelser fra Havet, hvilken Lov ogsaa i øvrigt kommer til Anvendelse med de Ændringer, som følge af nærværende Lov.

 

»Der oprettes et digelag under tilsyn af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori diget ligger, i overensstemmelse med lov om kystbeskyttelse, der finder anvendelse med de ændringer, der følger af denne lov.«

 

 

 

§ 6. Til at forestaa Digeanlægets Udførelse og i øvrigt lede Digelagets Anliggender vælges en Bestyrelse paa 5 Medlemmer, af hvilke 1 Medlem vælges af Ministeren for offentlige Arbejder, 1 Medlem af Ribe Amtsraad, medens de øvrige 3 Medlemmer vælges, efter Forholdstalsvalgmaaden, af og blandt de i Digeanlæget interesserede.

 

2. I § 6, stk. 1, ændres »Ribe Amtsråd« til: »kommunalbestyrelsen for den eller de kommuner, hvori diget ligger«.

 

 

 

 

 

§ 5

 

 

I lov nr. 196 af 10. maj 1922 om anlæg af et havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til Søndernæs i Tønder Amt foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2. ---

 

 

Stk. 2 Der oprettes et Digelag Under Amts­raa­dets Tilsyn i Overensstemmelse med Lov Nr. 53 af 10. April 1874 om Diger til Beskyttelse mod Oversvømmelder fra Havet, hvilken Lov ogsaa i øvrigt kommer til Anvendelse med de Ændringer, som følger af nærværende Lov.

 

1. I § 2, stk. 2, ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens« og »lov nr. 53 af 10. april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra havet« ændres til: »lov om kystbeskyttelse«.

 

 

 

§ 6. Til at forestaa Digeanlægets Udførelse og i øvrigt lede Digelagets Anliggender vælges en Bestyrelse paa 5 Medlemmer, af hvilke 1 Medlem vælges af Ministeren for offentlige Arbejder, 1 Medlem af Ribe Amtsråd, 1 af Tønder Amtsråd, medens de resterende 2 Medlemmer vælges efter Forholdstalsvalgmaaden af og blandt de i Digeanlæget interesserede.

 

2. I § 6, stk. 1, ændres »1 medlem vælges af ministeren for offentlige arbejder, 1 medlem af Ribe Amtsråd, 1 af Tønder Amtsråd« til: »1 medlem vælges af trafik- og energiministeren, og to medlemmer af kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget ligger,«.

 

 

 

§ 6. ---

 

 

Stk. 3. Meningsuligheder mellem Bestyrelsen og Kontrollen afgøres af Ministeren for offentlige Arbejder.

 

3. I § 6, stk.1 og 3, ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

 

 

 

 

 

§ 6

 

 

I lov nr. 77 af 29. marts 1924 om forhøjelse af diget på Mandø og af diget fra Vester Vedsted til Store Darum samt anlæg af havdiger på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg Bakker foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 3. Der oprettes et digelag for hvert af de i § 1 nævnte nye digeanlæg under de pågældende Amtsraads tilsyn i overensstemmelse med lov nr. 53 af 10.april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelser fra havet, hvilken lov også i øvrigt kommer til anvendelse med de ændringer, som følger af nærværende lov.

 

1. I § 3 ændres »amtsråds« til: »kommunalbestyrelsers« og »lov nr. 53 af 10, april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra havet« ændres til: »lov om kystbeskyttelse«.

 

 

 

§ 8. Til at forestå digeanlægenes udførelse og i øvrigt lede digelagenes anliggender vælges en bestyrelse på 5 medlemmer for hvert af de i § 1 nævnte nye digeanlæg. Af den pågældende bestyrelse vælges 1 medlem af Ministeren for offentlige Arbejder, 1 medlem af Tønder Amtsraad, for saa vidt angaar Digeanlægene i Tønder Amt, 1 af Ribe Amts­raad, for saa vidt angaar Digeanlæget i Ribe Amt, medens de resterende 3 medlemmer vælges efter forholdstalsvalgmåden af og blandt de i vedkommende digeanlæg interesserede.

 

2. I § 8, stk. 1, ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren« og »1 medlem af Tønder Amtsråd, for så vidt angår digeanlæggene i Tønder Amt, 1 af Ribe Amtsråd, for så vidt angår digeanlægget i Ribe Amt,« til: »1 medlem af kommunalbestyrelsen eller kommunalbestyrelserne i den eller de kommuner, hvori digerne ligger,«.

Stk. 2. Af Manø digelags bestyrelse, der for fremtiden ligeledes skal bestå af 5 medlemmer, vælges 1 medlem af Ministeren for offentlige Arbejder, 1 af Ribe Amtsraad og de resterende 3 medlemmer efter forholdstalsvalgmåden af og blandt de i digeanlæget interesserede.

 

3. I § 8, stk.  2, ændres »Ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren« og »Ribe amtsråd« til: »kommunalbestyrelsen«.

 

 

 

 

 

§ 7

 

 

I lov nr. 319 af 10. juni 1976 om forstærkning af Ribe Dige og anlæg af veje langs nogle diger foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 10. Ministeren for offentlige arbejder kan bestemme, at vedtægter for digelag, hvis anlæg berøres af de i §§ 1 og 2 nævnte foranstaltninger, ændres på nærmere angiven måde.

 

1. I § 10 og 12, stk. 2, 4 og 5, ændres »Ministeren for offentlige arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«.

 

 

 

§ 12. ---

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder fastsætter efter forhandling med Ribe amtskommune og vedkommende kommuner den nærmere afgrænsning af det område, der omhandles i stk. 1, og foretager offentlig bekendtgørelse heraf. Kommunalbestyrelserne lader indskrænkningerne i bebyggelsesadgangen tinglyse på de pågældende ejendomme.

 

 

Stk. 4. Ministeren for offentlige arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune til efter retningslinjer fastsat af ministeren at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1.

 

 

Stk. 5. Ministeren for offentlige arbejder kan fastsætte regler om, at tilladelse ikke skal indhentes til nærmere angivne arter af bebyggelse.

 

 

 

 

 

§ 11. Vedkommende amtskommune skal over for statskassen garantere for vedligeholdelse af de anlæg, der omhandles i §§ 1 og 2.

 

2. I § 11 ændres »amtskommune« til: »kommune«.

 

 

 

§ 12. I det område, der beskyttes af Ribe dige, må der ikke uden tilladelse fra ministeren for offentlige arbejder opføres ny bebyggelse, medmindre bebyggelsen er erhvervsmæssigt nødvendig for den pågældende ejendoms drift som landbrugsejendom. Det samme gælder ombygning og tilbygning til bestående bebyggelse.

 

3. I § 12, stk. 1, ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder fastsætter efter forhandling med Ribe amtskommune og vedkommende kommuner den nærmere afgrænsning af det område, der omhandles i stk. 1, og foretager offentlig bekendtgørelse heraf. Kommunalbestyrelserne lader indskrænkningerne i bebyggelsesadgangen tinglyse på de pågældende ejendomme.

 

4. I § 12, stk. 2, udgår »Ribe amtskommune og« .

 

 

 

§ 12. ---

 

 

Stk. 4. Ministeren for offentlige arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune til efter retningslinjer fastsat af ministeren at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1.

 

5. I § 12, stk. 4, udgår »amtsrådet eller« .

 

 

 

 

 

§ 8

 

 

I lov nr. 271 af 8. juni 1977 om fremskudt dige for Tønder Marsk foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 1. Sønderjyllands amtskommune anlægger et fremskudt dige foran Højer Dige og Emmerlev Dige fra grænsen til Emmerlev Klev og herunder et nyt slusebygværk ved Højer Kanal. Amtskommunen ejer, vedligeholder og administrerer anlægget.

 

1. I § 1, stk. 1, ændres »Amtskommunen« til: »Den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger«.

 

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder fører tilsyn med anlæggelsen, vedligeholdelsen og administrationen af anlægget.

 

2. I § 1, stk. 2, § 3, stk. 2, § 8, stk. 2, § 9, stk. 2 , 4 og 5 ændres »Ministeren for offentlige arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«.

 

 

 

§ 3. ---

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder fastsætter grænsen for det fremskudte dige såvel mod landsiden som mod havet og dermed digeforlandets bredde.

 

 

 

 

 

§ 8. ---

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder kan uanset bestemmelsen i stk. 1 tillade, at der på det inddigede areal

 

 

1) opføres bygninger, der er nødvendige for arealets udnyttelse til afgræsning,

 

 

2) opføres bolig for slusepersonale,

 

 

3) i begrænset omfang opføres bygninger med henblik på turisme og friluftsliv.

 

 

 

 

 

§ 9. ---

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder fastsætter efter forhandling med Sønderjyllands amtskommune og vedkommende kommuner den nærmere afgrænsning af det område, der omhandles i stk. 1, og foretager offentlig bekendtgørelse heraf. Kommunalbestyrelserne lader indskrænkningerne i bebyggelsesadgangen tinglyse på de pågældende ejendomme.

 

 

Stk. 4 Ministeren for offentlige arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune til efter retningslinier fastsat af ministeren at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1.

 

 

Stk. 5. Ministeren for offentlige arbejder kan fastsætte regler om, at tilladelse ikke skal indhentes til nærmere angivne arter af bebyggelse.

 

 

 

 

 

§ 4. Ejerne af de arealer, der inddiges mellem de eksisterende diger og det fremskudte dige, skal til Sønderjyllands amtskommune betale halvdelen af nettoudgifterne ved digets vedligeholdelse med undtagelse af udgifter til slusens vedligeholdelse. Betalingen skal kun beregnes i forhold til arealer, der kan undergives landbrugsmæssig udnyttelse, og kan pr. hektar af dette areal ikke overstige halvdelen af den kapitelstakst, der fastsættes for en tønde byg for vedkommende regnskabsår.

 

3. I § 4, stk. 1, ændres »Sønderjyllands amtskommune« til »de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger«.

Stk. 2. Sønderjyllands amtsråd fordeler betalingen på de enkelte arealer. Spørgsmål vedrørende fordelingen kan indbringes for ministeren for offentlige arbejder.

 

4. I § 4, stk. 2, ændres »Sønderjyllands amtsråd« til: »Kommunalbestyrelserne for de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger«.

 

 

 

§ 4. ---

 

 

Stk. 2. Sønderjyllands amtsråd fordeler betalingen på de enkelte arealer. Spørgsmål vedrørende fordelingen kan indbringes for ministeren for offentlige arbejder.

 

5. I § 4, stk. 2, § 5, stk. 1 og 2, § 9, stk. 1, og § 13 ændres »ministeren for offentlige arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

 

 

 

§ 5. Til behandling af spørgsmål af fælles betydning for digebyggeriet og påtænkte afvandingsforanstaltninger i Tønder Marsk samt af spørgsmål om udnyttelse af det inddigede område nedsætter ministeren for offentlige arbejder et udvalg.

 

 

Stk. 2. Formanden og 1 andet medlem udpeges af ministeren for offentlige arbejder, 1 medlem udpeges af landbrugsministeren, 1 medlem udpeges af miljøministeren, 1 medlem udpeges af statens jordlovsudvalg, 2 medlemmer udpeges af Sønderjyllands amtsråd, 1 medlem udpeges af Højer kommunalbestyrelse, 1 medlem udpeges af Tønder kommunalbestyrelse, og 1 medlem udpeges af digelaget for marsken ved Tønder.

 

 

 

 

 

§ 9. I det område, der beskyttes af de eksisterende diger og det fremskudte dige, må der ikke uden tilladelse fra ministeren for offentlige arbejder opføres ny bebyggelse, medmindre bebyggelsen er erhvervsmæssigt nødvendig for den pågældende ejendoms drift som landbrugsejendom. Det samme gælder ombygning og tilbygning til bestående bebyggelse.

 

 

Stk.2. ---

 

 

 

 

 

§ 13. Tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af ministeren for offentlige arbejder.

 

 

 

 

 

§ 5. ---

 

6. § 5, stk. 2, affattes således:

Stk. 2. Formanden og 1 andet medlem udpeges af ministeren for offentlige arbejder, 1 medlem udpeges af landbrugsministeren, 1 medlem udpeges af miljøministeren, 1 medlem udpeges af statens jordlovsudvalg, 2 medlemmer udpeges af Sønderjyllands amtsråd, 1 medlem udpeges af Højer kommunalbestyrelse, 1 medlem udpeges af Tønder kommunalbestyrelse, og 1 medlem udpeges af digelaget for marsken ved Tønder.

 

» Stk.2. Formanden og 1 andet medlem udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem udpeges af fødevareministeren, 1 medlem af miljøministeren, 1 medlem udpeges af Direktoratet for Fødevarerhverv, og 4 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger.«

 

 

 

§ 6. Sønderjyllands amtsråd kan til det fremskudte dige ved ekspropriation

 

7. I § 6, stk. 1, ændres: »Sønderjyllands Amtsråd« til: »Kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger,«

1) erhverve ejendomsret til arealer, der er nødvendige for udførelse eller beskyttelse af anlægget,

 

 

2) erhverve ret til at tage fyld af enhver art, klæg, græstørv og lignende,

 

 

3) erhverve ret til midlertidigt at anvende arealer til arbejdsplads, oplagsplads eller lignende formål,

 

 

4) erhverve færdselsrettigheder, der er nødvendige for anlæggets gennemførelse og vedligeholdelse,

 

 

5) pålægge ejendomme rådighedsbegrænsninger af hensyn til anlæggets beskyttelse og vedligeholdelse.

 

 

 

 

 

§ 6. ---

 

 

Stk. 2. Ekspropriation foretages efter bestemmelserne i lov om offentlige veje §§ 44-45 og §§ 47-67 med fornødne lempelser.

 

8. I § 6, stk. 2, ændres: »§§ 47-67« til »§§ 44-66«.

 

 

 

§ 9. ---

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige arbejder fastsætter efter forhandling med Sønderjyllands amtskommune og vedkommende kommuner den nærmere afgrænsning af det område, der omhandles i stk. 1, og foretager offentlig bekendtgørelse heraf. Kommunalbestyrelserne lader indskrænkningerne i bebyggelsesadgangen tinglyse på de pågældende ejendomme.

 

9. I § 9, stk. 2, udgår »Sønderjyllands amtskommune og«.

 

 

 

§ 9. ---

 

 

Stk. 4 Ministeren for offentlige arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune til efter retninglinier fastsat af ministeren at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1.

 

10. I § 9, stk. 4, udgår »amtsrådet eller«.

 

 

 

§ 12. Statens vedligeholdelse af en del af Højer Kanal ophører, når det fremskudte dige er anlagt. Det påhviler herefter Sønderjyllands amtskommune at vedligholde denne del af kanalen i en for afvanding af marsken ved Tønder tilfredsstillende stand.

 

11. I § 12 ændres »Sønderjyllands amtskommune« til: » den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger«

 

 

 

 

 

§ 9

 

 

I lov nr. 134 af 23. marts 1939 om Inddæmning af Kalvebod Strand m.v. og om Anlæg af en Dæmning til Rømø foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 7. ---

 

 

Stk. 2. Ministeren for offentlige Arbejder bemyndiges til efter samråd med Ministeren for Landbrug og Fiskeri og Ministeren for Handel, Industri og Søfart at træffe bestemmelse om, hvorvidt og i hvilket omfang de arealer, der i henhold til foranstående er undergivet statens ejendomsret, kan benyttes til sejlads, fiskeri, jagt o. lign.

 

1. I § 7, stk. 2, ændres »Ministeren for offentlige Arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«, »Ministeren for Landbrug og Fiskeri« til: »fødevareministeren« og »Ministeren for Handel, Industri og Søfart« til: »økonomi- og erhvervsministeren«.

 

 

 

 

 

§ 10

 

 

I lov nr. 143 af 17. Juni 1929 om Ordning af Afløbsforholdene ved Nissum Fjord m.m. foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 6. Den fremtidige vedligeholdelse af udløbet og tilløbskanalerne til slusen inde i fjorden samt driften af selve sluseanlægget overtages af Vandbygningsvæsenet. Af vedligeholdelsesudgifterne refunderer Ringkøbing Amtsraad og de kommuner, der nu yder bidrag til det midlertidige udløb, statskassen i alt 6.000 kr. årlig.

 

1. I § 6, 1. pkt., ændres »Vandbygningsvæsenet« til: »Kystdirektoratet«.

2. I § 6, 2. pkt., udgår »Ringkjøbing Amtsråd og«.

 

 

 

§ 7. Til som rådgivende at bistå Ministeriet og Vandbygningsvæsenet ved administrationen af anlæggene, herunder navnlig ved de bestemmelser, der vil være at træffe angående slusens brug med hensyn til regulering af vandstanden og saltholdigheden i fjorden, udnævnes af Ministeriet for offentlige Arbejder et udvalg på 5 medlemmer, hvoraf 1 medlem udpeges af Ministeren for offentlige Arbejder, 1 medlem af Landbrugsministeren, 1 medlem af Ringkøbing Amtsraad, 1 medlem af de interesserede lodsejere og 1 medlem af fiskeriorganisationerne ved fjorden. Formanden beskikkes af Ministeren for offentlige Arbejder.

 

3. I § 7, stk. 1, ændres »Ministeriet €œ til: »Trafik- og Energiministeriet«, »Vandbygningsvæsenet« til: »Kystdirektoratet«, »Ministeriet for offentlige Arbejder« til: »Trafik- og Energiministeriet«, »Landbrugsministeren« til: »fødevareministeren«, »Ringkjøbing Amtsråd« til: »kommunalbestyrelserne for hver af de kommuner, der grænser til fjorden« og to steder »Ministeren for Offentlige Arbejder« til: »trafik- og energiministeren«.

Stk. 2. For udvalgets virksomhed affatter Ministeriet for offentlige Arbejder et regulativ.

 

4. I § 7, stk. 2, ændres »Ministeriet for Offentlige Arbejder« til: »Trafik- og Energiministeriet«.

 

 

 

 

 

§ 11

 

 

I lov. nr. 71 af 29. marts 1924 om ordning af afløbsforholdene ved Ringkøbing Fjord m.m., som ændret ved § 9 i lov nr. 143 af 17. juni 1929, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. § 5, stk. 1., affattes således:

§ 5. Til som rådgivende at bistå ministeriet og Vandbygningsvæsenet ved de bestemmelser, der vil være at træffe ved slusens brug med hensyn til regulering af vandstanden og saltholdigheden i fjorden, udnævnes af Ministeren for offentlige arbejder et udvalg på 5 medlemmer, hvoraf 1 medlem udpeges af Ministeren for offentlige Arbejder, 1 medlem af Landbrugsministeren, 1 medlem af Ringkøbing Amtsraad, 1 medlem af Ribe Amtsraad og 1 medlem af fiskeriorganisationerne ved fjorden. Formanden beskikkes af Ministeriet for offentlige Arbejder. For udvalgets virksomhed affatter Ministeriet for offentlige Arbejder et regulativ.

 

»§ 5, 1. pkt. Til som rådgivende at bistå ministeriet og Kystdirektoratet ved de bestemmelser, der vil være at træffe angående slusens brug med hensyn til regulering af vandstanden og saltholdigheden i fjorden, udnævnes af Trafik- og Energiministeriet et udvalg på 5 medlemmer, hvoraf 1 medlem udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem af fødevareministeren, 2 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen i de kommuner, der grænser til Ringkøbing Fjord og 1 medlem af fiskeriorganisationerne ved fjorden.«

2. I § 5, 2. pkt., ændres »Ministeriet for offentlige Arbejder« til: »Trafik- og Energiministeriet«.

 

 

 

 

 

§ 12

 

 

I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne, som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 6. ---

 

 

Stk. 2. To eller flere kommunalbestyrelser kan drive én eller flere havne som nævnt i stk. 1, nr. 2 eller 3, som et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse. Et amtsråd kan deltage i et kommunalt fællesskab som nævnt i 1. pkt. De kommunale tilsynsmyndigheders afgørelse om godkendelse af et kommunalt fællesskab om drift af en eller flere havne træffes efter indhentet udtalelse fra trafikministeren.

 

1. § 6, stk. 2, 2. pkt., udgår.

 

 

 

 

 

§ 13

 

 

I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, som ændret ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 og lov nr. 475 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 40 g. ---

 

 

Stk. 4. Kommuner og amtskommuner kan yde tilskud til bedriftssundhedstjenester, der opfylder de regler, som er fastsat i medfør af stk. 1. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med indenrigsministeren de nærmere regler for kommuners og amtskommuners adgang til at yde tilskud.

 

1. I § 40 g, stk. 4, udgår »og amtskommuner« og »og amtskommuners«.

 

 

 

§ 75. ---

 

 

Stk. 7. Som virksomheder, jf. stk. 5, anses såvel enkeltmandsvirksomheder som interessentskaber og selskaber af enhver art hjemmehørende i den danske stat samt kommuner, amtskommuner, statslige virksomheder og myndigheder.

 

2. I § 75, stk. 7, udgår »amtskommuner«.

 

 

 

 

 

§ 14

 

 

I lov nr. 398 af 2. juni 1999 om færgefart, som ændret ved § 9 i lov nr. 1075 af 17. december 2002, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2. Staten, amtskommuner og kommuner kan drive færgeruter med henblik på opfyldelse af lovens formål.

 

1. I § 2, stk. 1, udgår », amtskommuner«.

Stk. 2. Staten, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse kan indgå aftale om at yde andre betaling for varetagelsen af samfundets behov for driften af en færgerute.

 

2. I § 2, stk. 2, ændres »Staten, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse« til: »Staten og vedkommende kommunalbestyrelse«.

 

 

 

§ 3. Trafikministeren, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse kan give en operatør eneret til at drive færgerute mellem nærmere angivne indenlandske anløbssteder eller kyststrækninger, når

 

3. I § 3, stk. 1, ændres »Trafik- og energiministeren, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse« til: »Trafik- og energiministeren og vedkommende kommunalbestyrelse«.

1) hensynet til opretholdelse af en færgerute i særlig grad taler derfor,

 

 

2) ingen driver færgerute mellem de pågældende anløbssteder eller kyststrækninger på almindelige kommercielle markedsvilkår,

 

 

3) ingen i forbindelse med udbud i henhold til § 4, stk. 2, har meddelt den pågældende myndighed at ville drive færgerute i et omfang som angivet i udbudsvilkårene på almindelige kommercielle markedsvilkår og

 

 

4) ingen driver færgerute mellem de pågældende anløbssteder eller kyststrækninger i henhold til en aftale omfattet af § 2, stk. 2, eller en aftale som følge af pålæg i henhold til § 2, stk. 4.

 

 

 

 

 

§ 5. Udbud efter § 4 foretages af den myndighed, som agter at indgå aftale om at yde betaling i henhold til § 2, stk. 2, eller den myndighed, som agter at give eneret i henhold til § 3, stk. 1, eller begrænse retten til at drive færgerute i henhold til § 3, stk. 2.

 

4. I § 5 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

Stk. 2. Udbud på statens vegne af aftaler om drift af færgeruter foretages af trafikministeren.

 

 

 

 

» Stk. 3. Hvis en færgerute mellem to kommuner drives af en kommune i henhold til § 2, stk. 1, eller efter aftale med en kommune i henhold til § 2, stk. 2, fastlægges færgedriften efter forhandling mellem begge berørte kommuner.«

Stk. 3. Hvis flere myndigheder agter at indgå aftaler vedrørende varetagelsen af samme færgerutes drift helt eller delvis dækkende samme periode, aftaler myndighederne indbyrdes, hvilken myndighed der skal foretage udbudet. Det samme gælder, såfremt flere myndigheder ønsker at meddele enerettigheder m.v., som vil være indbyrdes modstridende, eller ønsker at indgå aftaler vedrørende varetagelsen af en færgerutes drift og meddele eneret m.v. omfattende færgedrift på den pågældende rute for helt eller delvis samme periode. Hvis der ikke kan opnås enighed om en sådan aftale, kan trafikministeren efter anmodning fra myndighederne eller én af disse bestemme, hvem der skal foretage udbudet.

 

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.

Stk. 4. Udbud af aftaler som følge af pålæg i henhold til § 2, stk. 4, foretages af A/S Storebæltsforbindelsen.