L 82 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kystbeskyttese, forskellige love om digeanlæg, lov
om havne, lov om luftfart og lov om færgefart.
(Konsekvensrettelser af kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af trafik- og
energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
kystbeskyttelse,
forskellige love om digeanlæg, lov om havne,
lov om luftfart og lov om færgefart
(Konsekvensrettelser som følge af
kommunalreformen)
§ 1
I lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret
ved lov nr. 469 af 10. juni 1997 og § 54 i lov nr. 145 af
25. marts 2002, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, § 3,
stk. 3, § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1 og 2,
§ 7, stk. 2, § 8, stk.1, § 9,
§ 11, stk. 2, § 12, stk. 2, og
§ 17,
stk. 2, ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
2. I § 2, stk. 1, to
steder, § 2,
stk. 4, § 3, stk. 1 og 2, § 5,
stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, § 6, stk. 3,
§ 8, stk. 2, § 12, stk. 1, og
§ 17, stk. 4,
2. og 3. pkt.,
ændres »amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«.
3. § 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Før mødet
indhenter kommunalbestyrelsen en udtalelse fra Kystdirektoratet.
Kommunalbestyrelsen kan anmode Kystdirektoratet om at bistå
som sagkyndig under sagens videre behandling.«
4. I § 2, stk. 3,
udgår »og kommunalbestyrelsen«.
5.§ 4 affattes
således:
Ȥ 4.
Kommunalbestyrelse kan iværksætte eller
pålægge et lag, jf. § 7, stk. 1, at
iværksætte forundersøgelser, projektering og
udførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.«
6. § 5, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Hvis en kommune
bidrager med et beløb ud over, hvad der måtte
være pålagt kommunen i henhold til stk. 2, kan
trafik- og energiministeren efter indstilling fra kommunen
pålægge en anden kommune, der er berørt af
kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme
beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter.«
7. I § 5, stk. 5,
ændres »kommunalbestyrelsen« til: »en
eventuel anden bidragspligtig kommunalbestyrelse efter
stk. 3«.
8. I § 7, stk. 1,
ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen« og »amtsrådets«
til: »kommunalbestyrelsens«.
9. I § 9 ændres to
steder »amtskommunen« til: »kommunen«.
10. I § 10 ændres
»amtskommuner« til: »kommuner«, og
»alene af det ene amtsråd« ændres til:
» i én kommunalbestyrelse«.
11.§ 13, stk. 1,
affattes således:
» §
13. Hvert år inden den 1. oktober
fastsætter kommunalbestyrelsen, hvilke bidrag de enkelte
bidragspligtige ejendomme skal udrede til kommunalbestyrelsen eller
laget. Kommunalbestyrelsen indkræver bidragene. Bidragene
tillægges udpantningsret. For bidragene haves pante- og
fortrinsret i ejendommen som for kommunale
ejendomsskatter.«
12. I § 13, stk. 2,
ændres »amtskommunen« til: »kommunen«
og »amtskommunal« til: »kommunal«.
13. I § 15 ændres
»medlemmer af et lags bestyrelse, af kommunalbestyrelsen
eller af amtsrådet« til: »medlemmer af et lags
bestyrelse eller af kommunalbestyrelsen«.
14. I § 17, stk. 4, 1.
pkt., ændres »amtsråd« til
»kommunalbestyrelse«.
15. I § 18, stk. 1,
ændres »Amtsrådets« til:
»Kommunalbestyrelsens«.
16.§ 24 ophæves.
§ 2
I lov nr. 69 af 23. maj 1873 om
digearbejder på Lolland og Falster, som ændret ved lov
nr. 74 af 30. marts 1906, foretages følgende
ændringer:
1. I § 4, stk. 1,
ændres »amtsrådet« til: »de kommuner,
hvori diget ligger«.
2. I § 4, stk. 3,
ændres »indenrigsministeren« til: »trafik-
og energiministeren«.
§ 3
I lov nr. 88 af 22. april 1904 om det
lollandske digelag, som ændret ved lov nr. 295 af 9. juni
1971, foretages følgende ændringer:
1. § 2, nr. 3, affattes
således:
»Den reservefond, som tilvejebringes ved
det af statskassen i henhold til § 1 ydede kontante
tilskud af 200.000 kr., skal forøges med de renter, som
fonden trækker, og med det overskud, som måtte
fremkomme på digelagets årlige regnskaber.
Såfremt reservefondens kapital måtte blive nedbragt
under sin oprindelige størrelse (200.000 kr.), er de
kommuner, hvori diget ligger, forpligtet til ved kontant tilskud at
dække det manglende beløb. Det kan dog ikke
kræves af de kommuner, hvori diget ligger, at deres
tilgodehavende, der fremkommer herved, til nogen tid skal overstige
200.000 kr. Tilskuddet forrentes ikke, men tilbagebetales ved
hjælp af reservefondens årlige renter og eventuelle
overskud fra digelagets årsregnskaber. De nærmere
regler for bestyrelsen af reservefonden og for dens virksomhed
fastsættes i en vedtægt, der vedtages af de kommuner,
hvori diget ligger, og stadfæstes af trafik- og
energiministeren.«
2. I § 2, stk. 4,
ændres »amtsrådets indstilling« til:
»indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori
diget ligger«.
§ 4
I lov nr. 92 af 30. april 1909 om
anlæg af et havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe
Amt, som ændret ved lov nr. 196 af 10. maj 1922 og lov nr. 77
af 29. marts 1924, foretages følgende ændringer:
1. § 2, 2. pkt., affattes
således:
»Der oprettes et digelag under tilsyn af
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori diget ligger, i
overensstemmelse med lov om kystbeskyttelse, der finder anvendelse
med de ændringer, der følger af denne lov.«
2. I § 6, stk. 1,
ændres »Ribe Amtsråd« til:
»kommunalbestyrelsen for den eller de kommuner, hvori diget
ligger«.
§ 5
I lov nr. 196 af 10. maj 1922 om
anlæg af et havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til
Søndernæs i Tønder Amt foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 2,
ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens« og »lov nr. 53 af 10.
april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra
havet« ændres til: »lov om
kystbeskyttelse«.
2. I § 6, stk. 1,
ændres »1 medlem vælges af ministeren for
offentlige arbejder, 1 medlem af Ribe Amtsråd, 1 af
Tønder Amtsråd« til: » 1 medlem
vælges af trafik- og energiministeren, og to medlemmer af
kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget
ligger,«.
3. I § 6, stk.1 og 3. pkt., ændres
»ministeren for offentlige arbejder« til:
»trafik- og energiministeren«.
§ 6
I lov nr. 77 af 29. marts 1924 om
forhøjelse af diget på Mandø og af diget fra
Vester Vedsted til Store Darum samt anlæg af havdiger
på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg
Bakker foretages følgende ændringer:
1. I § 3 ændres
»amtsråds« til:
»kommunalbestyrelsers« og »lov nr. 53 af 10.
april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra
havet« ændres til: »lov om
kystbeskyttelse«.
2. I § 8, stk. 1,
ændres »ministeren for offentlige arbejder« til:
»trafik- og energiministeren« og »1 medlem af
Tønder Amtsråd, for så vidt angår
digeanlæggene i Tønder Amt, 1 af Ribe Amtsråd,
for så vidt angår digeanlægget i Ribe Amt,«
til: »1 medlem af kommunalbestyrelsen eller
kommunalbestyrelserne i den eller de kommuner, hvori digerne
ligger,«.
3. I § 8, stk. 2,
ændres »ministeren for offentlige Arbejder« til:
»trafik- og energiministeren« og »Ribe
Amtsråd« til: »kommunalbestyrelsen«.
§ 7
I lov nr. 319 af 10. juni 1976 om
forstærkning af Ribe Dige og anlæg af veje langs nogle
diger foretages følgende ændringer:
1. I § 10 og 12, stk. 2, 4 og 5, ændres »Ministeren
for offentlige arbejder« til: »Trafik- og
energiministeren«.
2. I § 11 ændres
»amtskommune« til: »kommune«.
3. I § 12, stk. 1,
ændres »ministeren for offentlige arbejder« til:
»trafik- og energiministeren«.
4. I § 12, stk. 2,
udgår »Ribe amtskommune og«.
5. I § 12, stk. 4,
udgår »amtsrådet eller«.
§ 8
I lov nr. 271 af 8. juni 1977 om
fremskudt dige for Tønder Marsk foretages følgende
ændringer:
1. I § 1, stk.1,
ændres »Amtskommunen« til: »Den eller de
kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter,
ligger,«.
2. I § 1, stk. 2,
§ 3, stk. 2, § 8, stk. 2,
§ 9, stk. 2, 4 og 5 ændres »Ministeren
for offentlige arbejder« til: »Trafik- og
energiministeren«.
3. I § 4, stk. 1,
ændres »Sønderjyllands amtskommune« til
»de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter,
ligger,«.
4. I § 4, stk. 2,
ændres »Sønderjyllands amtsråd« til:
»Kommunalbestyrelserne for de kommuner, hvori de arealer, som
diget beskytter, ligger«.
5. I § 4, stk. 2,
§ 5, stk. 1 og 2, § 9, stk. 1 ,
og § 13
ændres »ministeren for offentlige arbejder« til:
»trafik- og energiministeren«.
6. § 5, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Formanden og 1 andet
medlem udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem udpeges af
fødevareministeren, 1 medlem af miljøministeren, 1
medlem udpeges af Direktoratet for Fødevarerhverv, og 4
medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner,
hvori de arealer, som diget beskytter, ligger.«
7. I § 6, stk. 1,
ændres: »Sønderjyllands Amtsråd«
til: »Kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori de
arealer, som diget beskytter, ligger,«.
8. I § 6, stk. 2,
ændres: »§§ 47-67« til
»§§ 44-66«.
9. I § 9, stk. 2,
udgår »Sønderjyllands amtskommune og«.
10. I § 9, stk. 4,
udgår »amtsrådet eller«.
11. I § 12 ændres
»Sønderjyllands amtskommune« til: » den
eller de kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter,
ligger,«.
§ 9
I lov nr. 134 af 23. marts 1939 om
Inddæmning af Kalvebod Strand m.v. og om anlæg af en
dæmning til Rømø foretages følgende
ændringer:
1. I § 7, stk. 2,
ændres »Ministeren for offentlige Arbejder« til:
»Trafik- og energiministeren«, »Ministeren for
Landbrug og Fiskeri« til:
»fødevareministeren« og »Ministeren for
Handel, Industri og Søfart« til:
»økonomi- og erhvervsministeren«.
§ 10
I lov nr. 143 af 17. Juni 1929 om Ordning
af afløbsforholdene ved Nissum Fjord m.m. foretages
følgende ændringer:
1. I § 6, 1. pkt.,
ændres »Vandbygningsvæsenet« til:
»Kystdirektoratet«.
2. I § 6, 2. pkt.,
udgår »Ringkjøbing Amtsråd og«.
3. I § 7, stk. 1,
ændres »Ministeriet €œ til: »Trafik-
og energiministeriet«,
»Vandbygningsvæsenet« til:
»Kystdirektoratet«, »Ministeriet for Offentlige
Arbejder« til: »Trafik- og energiministeriet«,
»Landbrugsministeren« til:
»fødevareministeren«, »Ringkjøbing
Amtsråd« til: »kommunalbestyrelserne for hver af
de kommuner, der grænser til fjorden« og to steder
»Ministeren for Offentlige Arbejder« til:
»trafik- og energiministeren«.
4. I § 7, stk. 2,
ændres »Ministeriet for Offentlige Arbejder« til:
»Trafik- og energiministeriet«.
§ 11
I lov nr. 71 af 29. marts 1924 om Ordning
af afløbsforholdene ved Ringkøbing Fjord m.m., som
ændret ved § 9 i lov nr. 143 af 17. juni 1929,
foretages følgende ændringer:
1. § 5, stk. 1,
affattes således:
»Til som rådgivende at bistå
ministeriet og Kystdirektoratet ved de bestemmelser, der vil
være at træffe angående slusens brug med hensyn
til regulering af vandstanden og saltholdigheden i fjorden,
udnævnes af Trafik- og Energiministeriet et udvalg på 5
medlemmer, hvoraf 1 medlem udpeges af trafik- og energiministeren,
1 medlem af fødevareministeren, 2 medlemmer udpeget af
kommunalbestyrelsen i de kommuner, der grænser til
Ringkøbing Fjord og 1 medlem af fiskeriorganisationerne ved
fjorden. Formanden beskikkes af trafik- og
energiministeren.«
2. I § 5, 2. pkt.,
ændres »Ministeriet for Offentlige Arbejder« til:
»Trafik- og Energiministeriet«.
§ 12
I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne,
som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages
følgende ændring:
1. § 6, stk. 2, 2.
pkt., udgår.
§ 13
I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, som ændret
ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 og lov nr. 475 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 40 g, stk. 4,
udgår »og amtskommuner« og »og
amtskommuners«.
2. I § 75, stk. 7,
udgår »amtskommuner,«.
§ 14
I lov nr. 398 af 2. juni 1999 om
færgefart, som ændret ved § 9 i lov nr. 1075
af 17. december 2002, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 1,
udgår », amtskommuner«.
2. I § 2, stk. 2,
ændres »Staten, vedkommende amtsråd og
kommunalbestyrelse« til: »Staten og vedkommende
kommunalbestyrelse«.
3. I § 3, stk. 1,
ændres »Trafik- og energiministeren, vedkommende
amtsråd og kommunalbestyrelse« til: »Trafik- og
energiministeren og vedkommende kommunalbestyrelse«.
4. I § 5 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Hvis en færgerute
mellem to kommuner drives af en kommune i henhold til
§ 2, stk. 1, eller efter aftale med en kommune i
henhold til § 2, stk. 2, fastlægges
færgedriften efter forhandling mellem begge berørte
kommuner.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
§ 15
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2007.
Stk. 2. Sager efter lov om
kystbeskyttelse, som ved lovens ikrafttræden ikke er
færdigbehandlet i amtsrådene, herunder Bornholms
kommunalbestyrelse, overføres
til kommunalbestyrelserne.
§ 16
Lovens §§ 1-12 og 14 - 15
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 1. Lovens § 13 og
§ 15, stk. 1, gælder kun for Grønland
med de af den særlige grønlandske lovgivning flydende
lempelser.
Stk. 2. Lovens § 13 og
§ 15, stk. 1, gælder ikke for
Færøerne. Ved kongelig anordning kan det dog
bestemmes, at loven tillige skal gælde for
Færøerne i det omfang og med de ændringer, som
indstilles af Færøernes Lagting.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens
Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af
de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem
kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af
skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.
Dette lovforslag indeholder de
ændringer i kystbeskyttelses- og havnelovene samt i visse
love om digeanlæg, som følger af, at amternes opgaver
på disse områder overføres til kommunerne. Lov
om luftfart indeholder enkelte bestemmelser om amtskommuner,
hvorfor loven skal ændres som følge af amternes
nedlæggelse. Forslaget vil endvidere indeholde mindre
ændringer i lov om færgefart, idet amternes mulighed
for at drive færgefart ophæves.
2. Kystbeskyttelses- og
digeområdet
På kystbeskyttelses- og
digeområdet får kommunerne bedre muligheder for at
prioritere kystbeskyttelsesopgaver i sammenhæng med planerne
for kommunernes udbygning, herunder kystbeskyttelse til gavn for
udnyttelse af rekreative arealer.
Det overordnede ansvar og
myndighedsudøvelsen på kystbeskyttelsesområdet
varetages fortsat af staten.
På en enkelt strækning, nemlig
den ca. 110 km lange strækning fra Lodbjerg nord for
Limfjordens vestre munding til Nymindegab ved sydenden af
Ringkøbing fjord, har staten siden den meget voldsomme storm
i 1981 bidraget til kystbeskyttelse i fællesskab med
Ringkjøbing Amt og amtets fem kystkommuner i henhold til
fire-femårige aftaler, kaldet fællesaftaler. Den
seneste af disse blev indgået i 2003 for årene
2004-2008. Nordjyllands, Ribe og Frederiksborg Amter har tillige
bidraget til kystbeskyttelsesarbejder.
Som følge af amternes
nedlæggelse skal denne aftale og aftaler mellem amter,
kommuner eller kystbeskyttelseslag ændres. For at sikre
overgangen vil staten i en overgangsperiode på fire år
overtage det økonomiske tilskud, som måtte være
afsat i de amtslige budgetter til formålet. Dette tilskud
overføres fra staten til konkrete kystbeskyttelsesprojekter
i overgangsperioden. Herefter overflyttes tilskuddene til
kommunerne.
De betydeligste digeanlæg i Danmark
findes på Lolland, Falster og i Syd- og Sønderjylland
og er anlagt i henhold til love, der udover bemyndigelsen til at
udføre anlægget, indeholder bestemmelser om
finansieringen af anlægs- og vedligeholdelsesudgifter, om
afståelse af jord, herunder ekspropriation, samt om tilsyn og
digelag.
Som i kystbeskyttelsesloven har amterne
også været en væsentlig part ved anlægget
af diger og er repræsenteret i de digelag, der varetager
tilsyn og vedligeholdelse af diger.
Endelig er amterne involveret i
vedligeholdelse af Rømø-dæmningen og ordning af
afvandingsforholdene ved Nissum Fjord og Ringkøbing
Fjord.
3. Havneområdet
Ved loven om havne fra 1999 fik
amtsrådet mulighed for at deltage i driften af en havn ved at
deltage i et kommunalt fællesskab, bl.a. af hensyn til den da
forestående overdragelse af statshavne til amtskommunerne og
for at opretholde havne af afgørende betydning for
egnsudviklingen. Både Viborg og Sønderjyllands
Amtsråd er indgået i sådanne kommunale
fællesskaber med henholdsvis Hanstholm og Skærbæk
Kommuner for at drive de tidligere statshavne i Hanstholm og
Rømø som kommunale selvstyrehavne. Som følge
af amternes nedlæggelse skal disse kommunale
fællesskaber ændres, og når den nye
kommunalinddeling er kendt, må de kommuner, hvori havnene er
beliggende, afgøre, om de kan drive havnene
selvstændigt eller vil søge nye kommunale
fællesskaber oprettet.
4. Færgefart
Efter loven om færgefart fra 1999 har
staten, amtskommuner og kommuner mulighed for at varetage
færgedrift ved enten at drive færgeruter selv eller ved
at indgå aftale om at yde andre betaling for driften af
færgeruter. Som følge af amternes nedlæggelse
foreslås loven ændret, således at kun staten og
kommuner fremover får denne mulighed. De færgeruter,
der i dag varetages af amter og kommuner i fællesskab, vil
således efter lovens ikrafttrædelse kunne varetages af
de involverede kommuner alene. Det bemærkes, at der ikke i
lovforslaget fastsættes en selvstændig forpligtelse for
kommuner til at opretholde færgeruter.
Forslaget indeholder derudover en bestemmelse
om, at færgedriften mellem to kommuner skal fastlægges
efter forhandling mellem kommunerne.
5. Luftfart
Der foretages enkelte
konsekvensændringer som følge af, at amterne
nedlægges.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger
opgaverne.
Trafik- og Energiministeriet udsendte
på den baggrund forslag til lov om ændring af lov om
kystbeskyttelse, forskellige love om digeanlæg, lov om havne,
lov om luftfart og lov om færgefart (konsekvensrettelser som
følge af kommunalreformen) i DUT-høring den 28.
oktober 2004.
Udgangspunktet for drøftelserne af de
økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i
regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede
regnskabsår. Formålet med drøftelserne har
været at kvalificere skønnene over de
økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en
teknisk afklaring af de enkelte lovforslags
udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale
driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).
Det er Trafik- og Energiministeriets
vurdering, at der i forbindelse med lovforslaget overføres
6,3 mio. kr. fra den amtskommunale sektor. De 6,3 mio. kr.
overføres til primærkommunerne. De anførte
beløb er baseret på driftsudgiftsopgørelserne
på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og
lønniveau og 2007-opgaveniveau.
Hertil kommer korrektioner som følge
af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra
regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale
administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter
på sektorer.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som
har vurderet, at forslaget ikke indeholder økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget er derfor
ikke forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, KL,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS), Hovedstadens
Udviklingsråd (HUR), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet,
Landbrugsrådet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation (
AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd ( FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale
Kartel, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO),
Statsansattes kartel (StK), Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab (SKAF), Sundhedskartellet,
Landsforeningen Af Landsbysamfund, Landdistrikternes
Fællesråd, Sammenslutning af Danske
Småøer, Danske Havne og DANSAM (Sammenslutningen af
danske provinslufthavne).
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget er udgiftsneutralt for det
offentlige under et. Ved nedlæggelsen af amterne fordeles
amternes udgifter på disse områder, der
foreløbigt er opgjort til 6,3 mio. kr. i 2003 (2005-priser),
til staten. Staten vil derefter i den 4-årige
overgangsperiode overføre disse tilskud til kommunerne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Nedlæggelsen af amterne
indebærer, at amternes administrative funktioner på
disse områder overføres til kommunerne. Til at
varetage denne opgave fremover vil kommunerne få tildelt de
ressourcer, som det er opgjort, at amterne hidtil har brugt
herpå. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-5 og 7-16:
Forslagene er en konsekvens af, at amterne
nedlægges, og opgaverne overføres til kommunerne.
Hvis flere kommunalbestyrelser er ansvarlige
for bidragsopkrævning, jf. lovforslagets § 1, nr.
11, skal den kommunalbestyrelse, der fastsætter bidragene,
give de andre kommunalbestyrelser meddelelse herom.
Til nr. 6
Kystbeskyttelseslovens § 5,
stk. 3, giver trafik- og energiministeren hjemmel til efter
indstilling fra et amtsråd at pålægge en kommune
at bidrage til en foranstaltning ud over, hvad der måtte
blive den pålagt i henhold til bestemmelsen i stk. 2,
hvis amtskommunen eller en anden kommune bidrager med indtil samme
beløb ud over, hvad der måtte være pålagt
amtskommunen eller kommunen i henhold til bestemmelsen i
stk. 2. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter.
Ved nedlæggelsen af amterne og
overførsel af kompetence til kommunerne ophører
amtsrådenes funktion som forvaltningsmyndighed på
kystbeskyttelsesområdet. Den justerede formulering af lovens
§ 5, stk. 3, er en konsekvens heraf.
Til § 2-13
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at amterne nedlægges, og enkelte
redaktionelle ændringer bl.a. som følge af, at
Ministeriet for Offentlige Arbejder er ændret til Trafik- og
Energiministeriet.
§ 14
Til nr. 1-3
Forslagene er en konsekvens af amternes
nedlæggelse.
Til nr. 4
Det følger af bestemmelsen, at
såfremt en kommune ønsker at drive en færgerute
eller at yde andre betaling for færgedrift mellem kommunen
selv og en anden kommune, da skal kravene til færgedriften,
herunder kapacitet, frekvens og sejlplan i øvrigt m.v.,
fastlægges efter forhandling mellem de to kommuner.
Bestemmelsen stiller ikke krav til resultatet
af forhandlingen, men sikrer en dialog mellem de berørte
kommuner om kravene til færgedriften. I forlængelse af
denne dialog vil der kunne indgås aftale om, at den kommune,
der ønsker at drive færgeruten eller yde andre
betaling herfor, modtager betaling fra den anden kommune for
eventuelle særlige ønsker til færgedriften. Der
vil endvidere kunne indgås aftale mellem de to kommuner om et
mere forpligtende samarbejde.
§ 15
Det foreslås, at loven træder
i kraft den 1. januar 2007. Dette indebærer, at sager efter
lov om kystbeskyttelse, som ved lovens ikrafttræden ikke
er færdigbehandlet i amtsrådene, herunder Bornholms
Kommunalbestyrelse, overføres
til kommunalbestyrelserne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret
ved lov nr. 469 af 10. juni 1997 og § 54 i lov nr. 145 af
25. marts 2002, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Amtsrådet kan bestemme, at der på en
kyststrækning skal udføres anlæg eller
træffes andre foranstaltninger til beskyttelse mod
oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet
(kystbeskyttelsesforanstaltninger). | | 1. I § 1, § 3,
stk. 3, § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1 og 2,
§ 7, stk. 2, § 8, stk.1, § 9,
§ 11, stk. 2, § 12, stk. 2, og
§ 17,
stk. 2, ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«. |
| | |
§ 3. --- | | |
Stk. 3. Amtsrådet kan
gennemføre mindre væsentlige ændringer i forhold
til de foreløbige planer uden afholdelse af nyt møde
efter § 2, stk. 1, hvis ejere, der berøres af
ændringerne, forinden har haft lejlighed til at udtale
sig. | | |
| | |
§ 5.
Amtsrådet bestemmer, hvorledes udgifterne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal afholdes, herunder
udgifterne til: | | |
1) Sagens forberedelse, herunder
forundersøgelser. | | |
2) Projektering, udførelse og tilsyn. | | |
3) Drift, vedligeholdelse og udførelse af
andre løbende foranstaltninger. | | |
4) Ekspropriation, jf. § 6. | | |
5) Finansiering, jf. § 9. | | |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 6.
Amtsrådet kan træffe beslutning om ekspropriation til
gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger. | | |
Stk. 2. Amtsrådet kan beslutte
at ekspropriere arealer med en offentlig myndighed eller et lag som
fremtidig ejer, hvis det af hensyn til kystens pleje eller
kystbeskyttelsen må anses for at være af
væsentlig betydning, at myndigheden eller laget, jf.
§ 7, stk. 1, har ejendomsret til strandbredden,
forlandet foran et dige eller en kyststrækning, hvor der ikke
findes sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation. | | |
Stk. 3 --- | | |
| | |
§ 7. --- | | |
Stk. 2. Amtsrådet
udfærdiger en vedtægt for laget. Den skal indeholde
regler for lagets styrelse og udførelsen af lagets opgaver,
herunder vedligeholdelse af udførte anlæg og
udførelse af løbende foranstaltninger. | | |
| | |
§ 8.
Amtsrådet lader for lagets regning vedtægten tinglyse
på de ejendomme, der hører til laget. | | |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 9.
Amtsrådet bestemmer, hvorledes midlerne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder
om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal
garanteres af amtskommunen, og om amtskommunen midlertidigt skal
afholde udgiften. | | |
| | |
§ 11. --- | | |
Stk. 2. Amtsrådet kan
ændre en udgiftsfordeling, herunder en udgiftsfordeling, der
er fastlagt inden lovens ikrafttræden. § 5 finder
tilsvarende anvendelse. | | |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 12. --- | | |
Stk. 2. Amtsrådet kan
pålægge et lags bestyrelse at sørge for, at
bestemte foranstaltninger, som det påhviler laget at lade
udføre, bringes til udførelse. Hvis
pålægget ikke efterkommes, kan amtsrådet lade
foranstaltningerne udføre for lagets regning. | | |
| | |
§ 17. --- | | |
Stk. 2. Amtsrådet kan for den
enkelte kyststrækning eller for det enkelte anlæg til
kystbeskyttelse fastsætte nærmere bestemmelser om
færdsel og brug. Hvis bestemmelserne indebærer
ekspropriation, finder § 6, stk. 3, tilsvarende
anvendelse. | | |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 2. Før
amtsrådet træffer beslutning om, at der skal
udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger, skal
amtsrådet afholde et møde med ejerne af de ejendomme,
som amtsrådet skønner vil kunne blive bidragspligtige
i henhold til § 5, stk. 2. | | 2. I § 2, stk. 1, to
steder, § 2,
stk. 4, § 3, stk. 1 og 2, § 5, stk. 2, 2. pkt.,
og stk. 4, § 6, stk. 3, § 8,
stk. 2, § 12, stk. 1, og § 17, stk. 4, 2.
og 3. pkt., ændres
»amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«. |
Stk. 3. --- | | |
Stk. 4. På mødet skal
amtsrådet redegøre for de foreløbige
planer. | | |
| | |
§ 3. Bestemmer
amtsrådet, at sagen ikke skal fremmes, bekendtgøres
det i de blade, der er nævnt i § 2, stk. 3,
eller ved skriftlig meddelelse til de ejere, der var indkaldt til
mødet efter § 2, stk. 1. | | |
Stk. 2. Beslutter amtsrådet at
fremme sagen, sendes meddelelse herom til de ejere, der er
nævnt i § 2, stk. 1. | | |
Stk. 3. --- | | |
| | |
§ 5. --- | | |
Stk. 2. Bidrag kan
pålægges ejere af ejendomme, der opnår
beskyttelse ved foranstaltningen, eller som i øvrigt
opnår en fordel derved. Det enkelte bidrags størrelse
fastsættes ligeledes af amtsrådet. | | |
Stk. 2. --- | | |
Stk. 3. --- | | |
Stk. 4. Før amtsrådet
træffer beslutning i henhold til stk. 2, skal
amtsrådet afholde et møde med ejerne af de ejendomme,
der agtes pålagt bidrag. | | |
| | |
§ 6.... | | |
Stk. 3. Ved ekspropriation i henhold
til stk. 1 og 2 finder følgende bestemmelser i lov om
offentlige veje tilsvarende anvendelse, idet amtsrådet
træder i stedet for vejbestyrelsen: § 43,
stk. 3, §§ 44 | | |
| | |
§ 8. --- | | |
Stk. 2. Hvis en ejendom under laget
udstykkes eller i øvrigt afgiver areal, fordeler
amtsrådet efter anmodning det bidrag, der påhviler
ejendommen. Det påhviler ejerne at sørge for
berigtigelse af tingbogen. | | |
| | |
§ 12. Et lag
eller et medlem af et lag kan forelægge amtsrådet
spørgsmål om fortolkning af lagets vedtægt eller
spørgsmål om den måde, hvorpå laget
forvaltes. | | |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 17. --- | | |
Stk. 4. Efterkommes
pålægget ikke, kan ministeren eller amtsrådet
lade vraget fjerne for ejerens regning, hvis det er
nødvendigt for at afværge en nærliggende fare.
Er øjeblikkelig indgriben påkrævet, kan
ministeren eller amtsrådet lade vraget fjerne for ejerens
regning uden forudgående pålæg til ejeren. | | |
Stk. 5. --- | | |
| | |
§ 2. --- | | 3. § 2, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Før mødet
indhenter amtsrådet udtalelser fra kommunalbestyrelsen og fra
Kystinspektoratet. Amtsrådet kan anmode Kystinspektoratet om
at bistå som sagkyndig under sagens videre behandling. | | » Stk. 2. Før
mødet indhenter kommunalbestyrelsen en udtalelse fra
Kystdirektoratet. Kommunalbestyrelsen kan anmode Kystdirektoratet
om at bistå som sagkyndig under sagens videre
behandling.« |
Stk. 3. Ejerne og kommunalbestyrelsen
indvarsles skriftligt til mødet med mindst 4 ugers varsel.
Indkaldelse sker endvidere ved bekendtgørelse i et eller
flere stedlige blade med samme varsel. | | 4. I § 2,
stk. 3, udgår »og
kommunalbestyrelsen«. |
Stk. 4. --- | | |
| | |
| | 5. § 4 affattes
således: |
§ 4.
Amtsrådet kan selv iværksætte eller
pålægge en kommunalbestyrelse eller et lag, jf.
§ 7, stk. 1, at iværksætte
forundersøgelser, projektering og udførelse af
kystbeskyttelsesforanstaltninger. | | » § 4.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte eller
pålægge et lag, jf. § 7, stk. 1, at
iværksætte forundersøgelser, projektering og
udførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.« |
| | |
§ 5. --- | | 6. § 5, stk. 3,
affattes således: |
Stk. 3. Trafikministeren kan efter
indstilling fra et amtsråd pålægge en kommune at
bidrage til en foranstaltning ud over, hvad der måtte blive
den pålagt i henhold til bestemmelsen i stk. 2, hvis
amtskommunen eller en anden kommune bidrager med mindst samme
beløb ud over, hvad der måtte være amtskommunen
eller kommunen pålagt i henhold til bestemmelsen i
stk. 2. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter. | | » Stk. 3. Hvis en kommune
bidrager med et beløb ud over, hvad der måtte
være pålagt kommunen i henhold til stk. 2, kan
trafik- og energiministeren efter indstilling fra kommunen
pålægge en anden kommune, der er berørt af
kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme
beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter.« |
Stk. 4. --- | | |
Stk. 5. Ejerne og kommunalbestyrelsen
indvarsles skriftligt til mødet med mindst 4 ugers varsel.
Med brevet skal følge forslag til udgiftsfordeling.
Mødet bekendtgøres i et eller flere stedlige
blade. | | 7. I § 5,
stk. 5, ændres »kommunalbestyrelsen«
til: »en eventuel anden
bidragspligtig kommunalbestyrelse efter stk. 3«. |
| | |
§ 7.
Amtsrådet kan beslutte, at der under amtsrådets tilsyn
oprettes et digelag, kystsikringslag eller kystbeskyttelseslag, som
de bidragydende ejere skal være medlem af. | | 8. I § 7,
stk. 1, ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen« og »amtsrådets«
til: »kommunalbestyrelsens«. |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 9.
Amtsrådet bestemmer, hvorledes midlerne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder
om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal
garanteres af amtskommunen, og om amtskommunen midlertidigt skal
afholde udgiften. | | 9. I
§ 9 ændres to steder
»amtskommunen« til: »kommunen«. |
| | |
§ 10.
Trafikministeren kan bestemme, at en sag, der har betydning for en
kyststrækning i flere amtskommuner, henvises til behandling
alene af det ene amtsråd. | | 10. I
§ 10 ændres »amtskommuner«
til: »kommuner«, og »alene af det ene
amtsråd« ændres til: » i én
kommunalbestyrelse«. |
| | |
| | 11. § 13, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 13. Hvert
år inden den 1. oktober meddeler amtsrådet
kommunalbestyrelsen, hvilke bidrag de enkelte bidragspligtige
ejendomme skal udrede til amtsrådet eller laget.
Kommunalbestyrelsen indkræver bidragene. Bidragene
tillægges udpantningsret. For bidragene haves pante- og
fortrinsret i ejendommen som for kommunale ejendomsskatter. | | Ȥ 13.
Hvert år inden den 1. oktober fastsætter
kommunalbestyrelsen, hvilke bidrag de enkelte bidragspligtige
ejendomme skal udrede til kommunalbestyrelsen eller laget.
Kommunalbestyrelsen indkræver bidragene. Bidragene
tillægges udpantningsret. For bidragene haves pante- og
fortrinsret i ejendommen som for kommunale
ejendomsskatter.« |
Stk. 2. De pålignede
beløb indbetales til amtskommunen efter de for amtskommunal
grundskyld og dækningsafgift gældende regler, jf. lov
om beskatning til kommunerne af faste ejendomme. | | 12. I
§ 13, stk. 2, ændres
»amtskommunen« til: »kommunen« og
»amtskommunal« til: »kommunal«. |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 15. Retten
til at optage husdyr, jf. lov om mark- og vejfred, kan på
diger og kyststrækninger, på hvilke der i henhold til
denne lov eller tidligere love er truffet beslutning om
kystbeskyttelsesforanstaltninger, også udøves af
medlemmer af et lags bestyrelse, af kommunalbestyrelsen eller af
amtsrådet. | | 13. I
§ 15 ændres »medlemmer af et lags
bestyrelse, af kommunalbestyrelsen eller af amtsrådet«
til: »medlemmer af et lags bestyrelse eller af
kommunalbestyrelsen«. |
| | |
§ 17. --- | | |
Stk. 4. Trafikministeren eller et
amtsråd kan give ejeren af et vrag pålæg om at
fjerne det, hvis det skønnes at kunne frembyde fare for
kysten eller for et kystbeskyttelsesanlæg. | | 14. I § 17,
stk. 4, 1. pkt. ændres »et amtsråd«
til »en kommunalbestyrelse«. |
| | |
§ 18.
Amtsrådets afgørelser efter loven eller regler fastsat
efter loven kan påklages til trafikministeren af den,
afgørelsen er rettet til, og af enhver, der må antages
at have en væsentlig individuel interesse i sagen. | | 15. I
§ 18, stk. 1, ændres
»Amtsrådets« til:
»Kommunalbestyrelsens«. |
Stk. 2. --- | | |
| | |
§ 24. De
opgaver, som loven henlægger til amtsrådet,
udøves for Københavns Kommunes vedkommende af
Borgerrepræsentationen. | | 16 .
§ 24 ophæves. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 69 af 23. maj 1873 om
digearbejder på Lolland og Falster, som ændret ved lov
nr. 74 af 30. marts 1906, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 4. Til at
lede Udførelsen af Anlæggene og af den senere
Vedligeholdelse, opkræve Udgiftsbidragene hertil m.v.
udvælger Amtsraadet en bestyrelse for hvert af de
nævnte anlæg iblandt de deri interesserede og
fastsætter reglerne for dennes virksomhed. | | 1. I § 4,
stk. 1, ændres »amtsrådet« til:
»de kommuner, hvori diget ligger«. |
| | |
§ 4. --- | | |
Stk. 3. Meningsuligheder mellem
Bestyrelsen og Kontrollen afgøres af
Indenrigsministeren. | | 2. I § 4,
stk. 3, ændres »indenrigsministeren«
til: »trafik- og energiministeren«. |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 88 af 22. april 1904 om det
lollandske digelag, som ændret ved lov nr. 295 af 9. juni
1971, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2. --- | | 1. § 2, nr. 3, affattes
således: |
Nr. 3 Den Reservefond, som
tilvejebringes ved det af Statskassen i henhold til § 1
ydede kontante Tilskud af 200.000 kr., vil være at
forøge med de af Fonden flydende Renter og med det Overskud,
som måtte fremkomme på Digelagets årlige
Regnskaber. Såfremt Reservefondens Kapital måtte blive
nedbragt under sin oprindelige Størrelse (200.000 kr.), er
Maribo Amtsrepartitionsfond forpligtet til ved kontant Tilskud at
dække det manglende Beløb, dog at det ikke kan
kræves, at Amtsrepartitionsfondens herved fremkommende
Tilgodehavende til nogen tid skal overstige 200.000 kr. Tilskuddet
forrentes ikke, men tilbagebetales ved hjælp af
Reservefondens årlige Renter og eventuelle Overskud fra
Digelagets Aarsregnskaber. De nærmere Regler for Bestyrelsen
af Reservefonden og for dens Virksomhed fastsættes i en af
Maribo Amtsraad vedtagen og af Finansministeren stadfæstet
Vedtægt | | »Den reservefond, som tilvejebringes ved
det af statskassen i henhold til § 1 ydede kontante
tilskud af 200.000 kr., skal forøges med de renter, som
fonden trækker, og med det overskud, som måtte
fremkomme på digelagets årlige regnskaber.
Såfremt reservefondens kapital måtte blive nedbragt
under sin oprindelige størrelse (200.000 kr.), er de
kommuner, hvori diget ligger, forpligtet til ved kontant tilskud at
dække det manglende beløb. Det kan dog ikke
kræves af de kommuner, hvori diget ligger, at deres
tilgodehavende, der fremkommer herved, til nogen tid skal overstige
200.000 kr. Tilskuddet forrentes ikke, men tilbagebetales ved
hjælp af reservefondens årlige renter og eventuelle
overskud fra digelagets årsregnskaber. De nærmere
regler for bestyrelsen af reservefonden og for dens virksomhed
fastsættes i en vedtægt, der vedtages af de kommuner,
hvori diget ligger, og stadfæstes af trafik- og
energiministeren.« |
| | |
§ 2. --- | | |
Stk. 4. Den digeinteressenterne til
digernes vedligeholdelse påhvilende årlige digeskat
fastsættes af ministeren for offentlige arbejder på
amtsrådets indstilling, efter at dette har forhandlet med
digebestyrelsen. | | 2. I § 2,
stk. 4, ændres »amtsrådets
indstilling« til: »indstilling fra
kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget ligger«. |
| | |
| | § 4 |
| | I lov nr. 92 af 30. april 1909 om
anlæg af et havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe
Amt, som ændret ved lov nr. 196 af 10. maj 1922 og lov nr. 77
af 29. marts 1924 foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2. --- | | 1. § 2, 2. pkt., affattes
således: |
2. pkt. Der oprettes et Digelag under
Amtsraadets Tilsyn i Overensstemmelse med Lov Nr. 53 af 10. April
1874 om Diger til Beskyttelse mod Oversvømmelser fra Havet,
hvilken Lov ogsaa i øvrigt kommer til Anvendelse med de
Ændringer, som følge af nærværende
Lov. | | »Der oprettes et digelag under tilsyn af
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvori diget ligger, i
overensstemmelse med lov om kystbeskyttelse, der finder anvendelse
med de ændringer, der følger af denne lov.« |
| | |
§ 6. Til at
forestaa Digeanlægets Udførelse og i øvrigt
lede Digelagets Anliggender vælges en Bestyrelse paa 5
Medlemmer, af hvilke 1 Medlem vælges af Ministeren for
offentlige Arbejder, 1 Medlem af Ribe Amtsraad, medens de
øvrige 3 Medlemmer vælges, efter
Forholdstalsvalgmaaden, af og blandt de i Digeanlæget
interesserede. | | 2. I § 6,
stk. 1, ændres »Ribe Amtsråd«
til: »kommunalbestyrelsen for den eller de kommuner, hvori
diget ligger«. |
| | |
| | § 5 |
| | I lov nr. 196 af 10. maj 1922 om
anlæg af et havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til
Søndernæs i Tønder Amt foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 2. --- | | |
Stk. 2 Der oprettes et Digelag Under
Amtsraadets Tilsyn i Overensstemmelse med Lov Nr. 53 af
10. April 1874 om Diger til Beskyttelse mod Oversvømmelder
fra Havet, hvilken Lov ogsaa i øvrigt kommer til Anvendelse
med de Ændringer, som følger af nærværende
Lov. | | 1. I § 2,
stk. 2, ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens« og »lov nr. 53 af 10.
april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra
havet« ændres til: »lov om
kystbeskyttelse«. |
| | |
§ 6. Til at
forestaa Digeanlægets Udførelse og i øvrigt
lede Digelagets Anliggender vælges en Bestyrelse paa 5
Medlemmer, af hvilke 1 Medlem vælges af Ministeren for
offentlige Arbejder, 1 Medlem af Ribe Amtsråd, 1 af
Tønder Amtsråd, medens de resterende 2 Medlemmer
vælges efter Forholdstalsvalgmaaden af og blandt de i
Digeanlæget interesserede. | | 2. I § 6, stk. 1,
ændres »1 medlem vælges af ministeren for
offentlige arbejder, 1 medlem af Ribe Amtsråd, 1 af
Tønder Amtsråd« til: »1 medlem
vælges af trafik- og energiministeren, og to medlemmer af
kommunalbestyrelserne i de kommuner, hvori diget
ligger,«. |
| | |
§ 6. --- | | |
Stk. 3. Meningsuligheder mellem
Bestyrelsen og Kontrollen afgøres af Ministeren for
offentlige Arbejder. | | 3. I § 6, stk.1 og 3, ændres »ministeren
for offentlige arbejder« til: »trafik- og
energiministeren«. |
| | |
| | § 6 |
| | I lov nr. 77 af 29. marts 1924 om
forhøjelse af diget på Mandø og af diget fra
Vester Vedsted til Store Darum samt anlæg af havdiger
på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg
Bakker foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3. Der
oprettes et digelag for hvert af de i § 1 nævnte
nye digeanlæg under de pågældende Amtsraads
tilsyn i overensstemmelse med lov nr. 53 af 10.april 1874 om diger
til beskyttelse mod oversvømmelser fra havet, hvilken lov
også i øvrigt kommer til anvendelse med de
ændringer, som følger af nærværende
lov. | | 1. I
§ 3 ændres »amtsråds«
til: »kommunalbestyrelsers« og »lov nr. 53 af 10,
april 1874 om diger til beskyttelse mod oversvømmelse fra
havet« ændres til: »lov om
kystbeskyttelse«. |
| | |
§ 8. Til at
forestå digeanlægenes udførelse og i
øvrigt lede digelagenes anliggender vælges en
bestyrelse på 5 medlemmer for hvert af de i § 1
nævnte nye digeanlæg. Af den pågældende
bestyrelse vælges 1 medlem af Ministeren for offentlige
Arbejder, 1 medlem af Tønder Amtsraad, for saa vidt angaar
Digeanlægene i Tønder Amt, 1 af Ribe Amtsraad,
for saa vidt angaar Digeanlæget i Ribe Amt, medens de
resterende 3 medlemmer vælges efter
forholdstalsvalgmåden af og blandt de i vedkommende
digeanlæg interesserede. | | 2. I § 8,
stk. 1, ændres »ministeren for offentlige
arbejder« til: »trafik- og energiministeren« og
»1 medlem af Tønder Amtsråd, for så vidt
angår digeanlæggene i Tønder Amt, 1 af Ribe
Amtsråd, for så vidt angår digeanlægget i
Ribe Amt,« til: »1 medlem af kommunalbestyrelsen eller
kommunalbestyrelserne i den eller de kommuner, hvori digerne
ligger,«. |
Stk. 2. Af Manø digelags
bestyrelse, der for fremtiden ligeledes skal bestå af 5
medlemmer, vælges 1 medlem af Ministeren for offentlige
Arbejder, 1 af Ribe Amtsraad og de resterende 3 medlemmer efter
forholdstalsvalgmåden af og blandt de i digeanlæget
interesserede. | | 3. I § 8,
stk. 2, ændres »Ministeren for offentlige
arbejder« til: »trafik- og energiministeren« og
»Ribe amtsråd« til:
»kommunalbestyrelsen«. |
| | |
| | § 7 |
| | I lov nr. 319 af 10. juni 1976 om
forstærkning af Ribe Dige og anlæg af veje langs nogle
diger foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 10.
Ministeren for offentlige arbejder kan bestemme, at vedtægter
for digelag, hvis anlæg berøres af de i
§§ 1 og 2 nævnte foranstaltninger,
ændres på nærmere angiven måde. | | 1. I § 10 og 12, stk. 2, 4 og 5, ændres »Ministeren
for offentlige arbejder« til: »Trafik- og
energiministeren«. |
| | |
§ 12. --- | | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder fastsætter efter forhandling med Ribe amtskommune og
vedkommende kommuner den nærmere afgrænsning af det
område, der omhandles i stk. 1, og foretager offentlig
bekendtgørelse heraf. Kommunalbestyrelserne lader
indskrænkningerne i bebyggelsesadgangen tinglyse på de
pågældende ejendomme. | | |
Stk. 4. Ministeren for offentlige
arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune
til efter retningslinjer fastsat af ministeren at træffe
afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1. | | |
Stk. 5. Ministeren for offentlige
arbejder kan fastsætte regler om, at tilladelse ikke skal
indhentes til nærmere angivne arter af bebyggelse. | | |
| | |
§ 11. Vedkommende
amtskommune skal over for statskassen garantere for vedligeholdelse
af de anlæg, der omhandles i §§ 1 og 2. | | 2. I § 11
ændres »amtskommune« til:
»kommune«. |
| | |
§ 12. I det
område, der beskyttes af Ribe dige, må der ikke uden
tilladelse fra ministeren for offentlige arbejder opføres ny
bebyggelse, medmindre bebyggelsen er erhvervsmæssigt
nødvendig for den pågældende ejendoms drift som
landbrugsejendom. Det samme gælder ombygning og tilbygning
til bestående bebyggelse. | | 3. I § 12,
stk. 1, ændres »ministeren for offentlige
arbejder« til: »trafik- og energiministeren«. |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder fastsætter efter forhandling med Ribe amtskommune og
vedkommende kommuner den nærmere afgrænsning af det
område, der omhandles i stk. 1, og foretager offentlig
bekendtgørelse heraf. Kommunalbestyrelserne lader
indskrænkningerne i bebyggelsesadgangen tinglyse på de
pågældende ejendomme. | | 4. I § 12,
stk. 2, udgår »Ribe amtskommune og«
. |
| | |
§ 12. --- | | |
Stk. 4. Ministeren for offentlige
arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune
til efter retningslinjer fastsat af ministeren at træffe
afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1. | | 5. I § 12,
stk. 4, udgår »amtsrådet eller«
. |
| | |
| | § 8 |
| | I lov nr. 271 af 8. juni 1977 om
fremskudt dige for Tønder Marsk foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1.
Sønderjyllands amtskommune anlægger et fremskudt dige
foran Højer Dige og Emmerlev Dige fra grænsen til
Emmerlev Klev og herunder et nyt slusebygværk ved
Højer Kanal. Amtskommunen ejer, vedligeholder og
administrerer anlægget. | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres »Amtskommunen« til:
»Den eller de kommuner, hvori de arealer, som diget
beskytter, ligger«. |
| | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder fører tilsyn med anlæggelsen,
vedligeholdelsen og administrationen af anlægget. | | 2. I § 1,
stk. 2, § 3, stk. 2, § 8,
stk. 2, § 9, stk. 2 , 4 og 5 ændres »Ministeren
for offentlige arbejder« til: »Trafik- og
energiministeren«. |
| | |
§ 3. --- | | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder fastsætter grænsen for det fremskudte dige
såvel mod landsiden som mod havet og dermed digeforlandets
bredde. | | |
| | |
§ 8. --- | | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder kan uanset bestemmelsen i stk. 1 tillade, at der
på det inddigede areal | | |
1) opføres bygninger, der er
nødvendige for arealets udnyttelse til afgræsning, | | |
2) opføres bolig for slusepersonale, | | |
3) i begrænset omfang opføres
bygninger med henblik på turisme og friluftsliv. | | |
| | |
§ 9. --- | | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder fastsætter efter forhandling med
Sønderjyllands amtskommune og vedkommende kommuner den
nærmere afgrænsning af det område, der omhandles
i stk. 1, og foretager offentlig bekendtgørelse heraf.
Kommunalbestyrelserne lader indskrænkningerne i
bebyggelsesadgangen tinglyse på de pågældende
ejendomme. | | |
Stk. 4 Ministeren for offentlige
arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune
til efter retningslinier fastsat af ministeren at træffe
afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1. | | |
Stk. 5. Ministeren for offentlige
arbejder kan fastsætte regler om, at tilladelse ikke skal
indhentes til nærmere angivne arter af bebyggelse. | | |
| | |
§ 4. Ejerne af
de arealer, der inddiges mellem de eksisterende diger og det
fremskudte dige, skal til Sønderjyllands amtskommune betale
halvdelen af nettoudgifterne ved digets vedligeholdelse med
undtagelse af udgifter til slusens vedligeholdelse. Betalingen skal
kun beregnes i forhold til arealer, der kan undergives
landbrugsmæssig udnyttelse, og kan pr. hektar af dette areal
ikke overstige halvdelen af den kapitelstakst, der fastsættes
for en tønde byg for vedkommende regnskabsår. | | 3. I § 4,
stk. 1, ændres »Sønderjyllands
amtskommune« til »de kommuner, hvori de arealer, som
diget beskytter, ligger«. |
Stk. 2. Sønderjyllands
amtsråd fordeler betalingen på de enkelte arealer.
Spørgsmål vedrørende fordelingen kan indbringes
for ministeren for offentlige arbejder. | | 4. I § 4,
stk. 2, ændres »Sønderjyllands
amtsråd« til: »Kommunalbestyrelserne for de
kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger«. |
| | |
§ 4. --- | | |
Stk. 2. Sønderjyllands
amtsråd fordeler betalingen på de enkelte arealer.
Spørgsmål vedrørende fordelingen kan indbringes
for ministeren for offentlige arbejder. | | 5. I § 4,
stk. 2, § 5, stk. 1 og 2,
§ 9, stk. 1, og § 13
ændres »ministeren for offentlige arbejder« til:
»trafik- og energiministeren«. |
| | |
§ 5. Til
behandling af spørgsmål af fælles betydning for
digebyggeriet og påtænkte afvandingsforanstaltninger i
Tønder Marsk samt af spørgsmål om udnyttelse af
det inddigede område nedsætter ministeren for
offentlige arbejder et udvalg. | | |
Stk. 2. Formanden og 1 andet medlem
udpeges af ministeren for offentlige arbejder, 1 medlem udpeges af
landbrugsministeren, 1 medlem udpeges af miljøministeren, 1
medlem udpeges af statens jordlovsudvalg, 2 medlemmer udpeges af
Sønderjyllands amtsråd, 1 medlem udpeges af
Højer kommunalbestyrelse, 1 medlem udpeges af Tønder
kommunalbestyrelse, og 1 medlem udpeges af digelaget for marsken
ved Tønder. | | |
| | |
§ 9. I det
område, der beskyttes af de eksisterende diger og det
fremskudte dige, må der ikke uden tilladelse fra ministeren
for offentlige arbejder opføres ny bebyggelse, medmindre
bebyggelsen er erhvervsmæssigt nødvendig for den
pågældende ejendoms drift som landbrugsejendom. Det
samme gælder ombygning og tilbygning til bestående
bebyggelse. | | |
Stk.2. --- | | |
| | |
§ 13.
Tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af
ministeren for offentlige arbejder. | | |
| | |
§ 5. --- | | 6. § 5, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Formanden og 1 andet medlem
udpeges af ministeren for offentlige arbejder, 1 medlem udpeges af
landbrugsministeren, 1 medlem udpeges af miljøministeren, 1
medlem udpeges af statens jordlovsudvalg, 2 medlemmer udpeges af
Sønderjyllands amtsråd, 1 medlem udpeges af
Højer kommunalbestyrelse, 1 medlem udpeges af Tønder
kommunalbestyrelse, og 1 medlem udpeges af digelaget for marsken
ved Tønder. | | » Stk.2. Formanden og 1 andet medlem
udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem udpeges af
fødevareministeren, 1 medlem af miljøministeren, 1
medlem udpeges af Direktoratet for Fødevarerhverv, og 4
medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner,
hvori de arealer, som diget beskytter, ligger.« |
| | |
§ 6.
Sønderjyllands amtsråd kan til det fremskudte dige ved
ekspropriation | | 7. I § 6,
stk. 1, ændres: »Sønderjyllands
Amtsråd« til: »Kommunalbestyrelsen i den eller de
kommuner, hvori de arealer, som diget beskytter, ligger,« |
1) erhverve ejendomsret til arealer, der er
nødvendige for udførelse eller beskyttelse af
anlægget, | | |
2) erhverve ret til at tage fyld af enhver art,
klæg, græstørv og lignende, | | |
3) erhverve ret til midlertidigt at anvende
arealer til arbejdsplads, oplagsplads eller lignende
formål, | | |
4) erhverve færdselsrettigheder, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse og
vedligeholdelse, | | |
5) pålægge ejendomme
rådighedsbegrænsninger af hensyn til anlæggets
beskyttelse og vedligeholdelse. | | |
| | |
§ 6. --- | | |
Stk. 2. Ekspropriation foretages efter
bestemmelserne i lov om offentlige veje §§ 44-45 og
§§ 47-67 med fornødne lempelser. | | 8. I § 6, stk. 2,
ændres: »§§ 47-67« til
»§§ 44-66«. |
| | |
§ 9. --- | | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
arbejder fastsætter efter forhandling med
Sønderjyllands amtskommune og vedkommende kommuner den
nærmere afgrænsning af det område, der omhandles
i stk. 1, og foretager offentlig bekendtgørelse heraf.
Kommunalbestyrelserne lader indskrænkningerne i
bebyggelsesadgangen tinglyse på de pågældende
ejendomme. | | 9. I § 9,
stk. 2, udgår »Sønderjyllands
amtskommune og«. |
| | |
§ 9. --- | | |
Stk. 4 Ministeren for offentlige
arbejder kan bemyndige amtsrådet eller vedkommende kommune
til efter retninglinier fastsat af ministeren at træffe
afgørelse om meddelelse af tilladelse efter stk. 1. | | 10. I § 9,
stk. 4, udgår »amtsrådet
eller«. |
| | |
§ 12. Statens
vedligeholdelse af en del af Højer Kanal ophører,
når det fremskudte dige er anlagt. Det påhviler
herefter Sønderjyllands amtskommune at vedligholde denne del
af kanalen i en for afvanding af marsken ved Tønder
tilfredsstillende stand. | | 11. I
§ 12 ændres »Sønderjyllands
amtskommune« til: » den eller de kommuner, hvori de
arealer, som diget beskytter, ligger« |
| | |
| | § 9 |
| | I lov nr. 134 af 23. marts 1939 om
Inddæmning af Kalvebod Strand m.v. og om Anlæg af en
Dæmning til Rømø foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 7. --- | | |
Stk. 2. Ministeren for offentlige
Arbejder bemyndiges til efter samråd med Ministeren for
Landbrug og Fiskeri og Ministeren for Handel, Industri og
Søfart at træffe bestemmelse om, hvorvidt og i hvilket
omfang de arealer, der i henhold til foranstående er
undergivet statens ejendomsret, kan benyttes til sejlads, fiskeri,
jagt o. lign. | | 1. I § 7,
stk. 2, ændres »Ministeren for offentlige
Arbejder« til: »Trafik- og energiministeren«,
»Ministeren for Landbrug og Fiskeri« til:
»fødevareministeren« og »Ministeren for
Handel, Industri og Søfart« til:
»økonomi- og erhvervsministeren«. |
| | |
| | § 10 |
| | I lov nr. 143 af 17. Juni 1929 om Ordning
af Afløbsforholdene ved Nissum Fjord m.m. foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 6. Den
fremtidige vedligeholdelse af udløbet og
tilløbskanalerne til slusen inde i fjorden samt driften af
selve sluseanlægget overtages af Vandbygningsvæsenet.
Af vedligeholdelsesudgifterne refunderer Ringkøbing Amtsraad
og de kommuner, der nu yder bidrag til det midlertidige
udløb, statskassen i alt 6.000 kr. årlig. | | 1. I § 6, 1. pkt.,
ændres »Vandbygningsvæsenet« til:
»Kystdirektoratet«. 2. I § 6,
2. pkt., udgår »Ringkjøbing Amtsråd
og«. |
| | |
§ 7. Til som
rådgivende at bistå Ministeriet og
Vandbygningsvæsenet ved administrationen af anlæggene,
herunder navnlig ved de bestemmelser, der vil være at
træffe angående slusens brug med hensyn til regulering
af vandstanden og saltholdigheden i fjorden, udnævnes af
Ministeriet for offentlige Arbejder et udvalg på 5 medlemmer,
hvoraf 1 medlem udpeges af Ministeren for offentlige Arbejder, 1
medlem af Landbrugsministeren, 1 medlem af Ringkøbing
Amtsraad, 1 medlem af de interesserede lodsejere og 1 medlem af
fiskeriorganisationerne ved fjorden. Formanden beskikkes af
Ministeren for offentlige Arbejder. | | 3. I § 7, stk. 1,
ændres »Ministeriet €œ til: »Trafik-
og Energiministeriet«,
»Vandbygningsvæsenet« til:
»Kystdirektoratet«, »Ministeriet for offentlige
Arbejder« til: »Trafik- og Energiministeriet«,
»Landbrugsministeren« til:
»fødevareministeren«, »Ringkjøbing
Amtsråd« til: »kommunalbestyrelserne for hver af
de kommuner, der grænser til fjorden« og to steder
»Ministeren for Offentlige Arbejder« til:
»trafik- og energiministeren«. |
Stk. 2. For udvalgets virksomhed
affatter Ministeriet for offentlige Arbejder et regulativ. | | 4. I § 7,
stk. 2, ændres »Ministeriet for Offentlige
Arbejder« til: »Trafik- og
Energiministeriet«. |
| | |
| | § 11 |
| | I lov. nr. 71 af 29. marts 1924 om
ordning af afløbsforholdene ved Ringkøbing Fjord
m.m., som ændret ved § 9 i lov nr. 143 af 17. juni
1929, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 5, stk. 1.,
affattes således: |
§ 5. Til som
rådgivende at bistå ministeriet og
Vandbygningsvæsenet ved de bestemmelser, der vil være
at træffe ved slusens brug med hensyn til regulering af
vandstanden og saltholdigheden i fjorden, udnævnes af
Ministeren for offentlige arbejder et udvalg på 5 medlemmer,
hvoraf 1 medlem udpeges af Ministeren for offentlige Arbejder, 1
medlem af Landbrugsministeren, 1 medlem af Ringkøbing
Amtsraad, 1 medlem af Ribe Amtsraad og 1 medlem af
fiskeriorganisationerne ved fjorden. Formanden beskikkes af
Ministeriet for offentlige Arbejder. For udvalgets virksomhed
affatter Ministeriet for offentlige Arbejder et regulativ. | | Ȥ 5, 1. pkt. Til som
rådgivende at bistå ministeriet og Kystdirektoratet ved
de bestemmelser, der vil være at træffe angående
slusens brug med hensyn til regulering af vandstanden og
saltholdigheden i fjorden, udnævnes af Trafik- og
Energiministeriet et udvalg på 5 medlemmer, hvoraf 1 medlem
udpeges af trafik- og energiministeren, 1 medlem af
fødevareministeren, 2 medlemmer udpeget af
kommunalbestyrelsen i de kommuner, der grænser til
Ringkøbing Fjord og 1 medlem af fiskeriorganisationerne ved
fjorden.« 2. I § 5,
2. pkt., ændres »Ministeriet for offentlige
Arbejder« til: »Trafik- og
Energiministeriet«. |
| | |
| | § 12 |
| | I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne,
som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 6. --- | | |
Stk. 2. To eller flere
kommunalbestyrelser kan drive én eller flere havne som
nævnt i stk. 1, nr. 2 eller 3, som et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Et amtsråd kan deltage i et kommunalt fællesskab som
nævnt i 1. pkt. De kommunale tilsynsmyndigheders
afgørelse om godkendelse af et kommunalt fællesskab om
drift af en eller flere havne træffes efter indhentet
udtalelse fra trafikministeren. | | 1. § 6,
stk. 2, 2. pkt., udgår. |
| | |
| | § 13 |
| | I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, som ændret
ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 og lov nr. 475 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 40 g. --- | | |
Stk. 4. Kommuner og amtskommuner kan
yde tilskud til bedriftssundhedstjenester, der opfylder de regler,
som er fastsat i medfør af stk. 1. Trafikministeren
fastsætter efter forhandling med indenrigsministeren de
nærmere regler for kommuners og amtskommuners adgang til at
yde tilskud. | | 1. I § 40
g, stk. 4, udgår »og amtskommuner« og
»og amtskommuners«. |
| | |
§ 75. --- | | |
Stk. 7. Som virksomheder, jf.
stk. 5, anses såvel enkeltmandsvirksomheder som
interessentskaber og selskaber af enhver art hjemmehørende i
den danske stat samt kommuner, amtskommuner, statslige virksomheder
og myndigheder. | | 2. I § 75,
stk. 7, udgår »amtskommuner«. |
| | |
| | § 14 |
| | I lov nr. 398 af 2. juni 1999 om
færgefart, som ændret ved § 9 i lov nr. 1075
af 17. december 2002, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 2. Staten,
amtskommuner og kommuner kan drive færgeruter med henblik
på opfyldelse af lovens formål. | | 1. I § 2,
stk. 1, udgår », amtskommuner«. |
Stk. 2. Staten, vedkommende
amtsråd og kommunalbestyrelse kan indgå aftale om at
yde andre betaling for varetagelsen af samfundets behov for driften
af en færgerute. | | 2. I § 2,
stk. 2, ændres »Staten, vedkommende
amtsråd og kommunalbestyrelse« til: »Staten og
vedkommende kommunalbestyrelse«. |
| | |
§ 3.
Trafikministeren, vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse
kan give en operatør eneret til at drive færgerute
mellem nærmere angivne indenlandske anløbssteder eller
kyststrækninger, når | | 3. I § 3,
stk. 1, ændres »Trafik- og energiministeren,
vedkommende amtsråd og kommunalbestyrelse« til:
»Trafik- og energiministeren og vedkommende
kommunalbestyrelse«. |
1) hensynet til opretholdelse af en
færgerute i særlig grad taler derfor, | | |
2) ingen driver færgerute mellem de
pågældende anløbssteder eller
kyststrækninger på almindelige kommercielle
markedsvilkår, | | |
3) ingen i forbindelse med udbud i henhold til
§ 4, stk. 2, har meddelt den pågældende
myndighed at ville drive færgerute i et omfang som angivet i
udbudsvilkårene på almindelige kommercielle
markedsvilkår og | | |
4) ingen driver færgerute mellem de
pågældende anløbssteder eller
kyststrækninger i henhold til en aftale omfattet af
§ 2, stk. 2, eller en aftale som følge af
pålæg i henhold til § 2, stk. 4. | | |
| | |
§ 5. Udbud
efter § 4 foretages af den myndighed, som agter at
indgå aftale om at yde betaling i henhold til § 2,
stk. 2, eller den myndighed, som agter at give eneret i
henhold til § 3, stk. 1, eller begrænse retten
til at drive færgerute i henhold til § 3,
stk. 2. | | 4. I
§ 5 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: |
Stk. 2. Udbud på statens vegne
af aftaler om drift af færgeruter foretages af
trafikministeren. | | |
| | » Stk. 3. Hvis en
færgerute mellem to kommuner drives af en kommune i henhold
til § 2, stk. 1, eller efter aftale med en kommune i
henhold til § 2, stk. 2, fastlægges
færgedriften efter forhandling mellem begge berørte
kommuner.« |
Stk. 3. Hvis flere myndigheder agter
at indgå aftaler vedrørende varetagelsen af samme
færgerutes drift helt eller delvis dækkende samme
periode, aftaler myndighederne indbyrdes, hvilken myndighed der
skal foretage udbudet. Det samme gælder, såfremt flere
myndigheder ønsker at meddele enerettigheder m.v., som vil
være indbyrdes modstridende, eller ønsker at
indgå aftaler vedrørende varetagelsen af en
færgerutes drift og meddele eneret m.v. omfattende
færgedrift på den pågældende rute for helt
eller delvis samme periode. Hvis der ikke kan opnås enighed
om en sådan aftale, kan trafikministeren efter anmodning fra
myndighederne eller én af disse bestemme, hvem der skal
foretage udbudet. | | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. |
Stk. 4. Udbud af aftaler som
følge af pålæg i henhold til § 2,
stk. 4, foretages af A/S Storebæltsforbindelsen. | | |