Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Trafik- og energiministeren
(Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kystbeskyttelse, forskellige love om digeanlæg, lov om havne,
lov om luftfart og lov om færgefart (Konsekvensrettelser som
følge af kommunalreformen)
(Lovforslag nr. L 82).
Dette lovforslag indeholder de ændringer
i kystbeskyttelses- og havnelovene samt i forskellige love om
digeanlæg, der skal gennemføres, fordi det er fastsat
i strukturaftalen, at amternes opgaver på disse områder
skal overføres til kommunerne.
Lov om luftfart skal ændres, fordi den
indeholder enkelte bestemmelser om amtskommuner, der
nedlægges ved kommunalreformen.
Af samme grund skal der også foretages
mindre ændringer i lov om færgefart, da denne lov giver
amterne mulighed for at drive færgefart.
Jeg kan oplyse følgende om de enkelte
områder:
På kystbeskyttelses- og
digeområdet vil staten ved Kystdirektoratet fortsat varetage
det overordnede ansvar og myndighedsudøvelsen på
kystbeskyttelsesområdet. Kommunerne, der overtager amternes
opgaver og beføjelser, får bedre muligheder for at
prioritere kystbeskyttelsesopgaver i sammenhæng med planerne
for kommunernes udbygning. Kommunerne kan således selv
forestå kystbeskyttelse til gavn for udnyttelse af rekreative
arealer.
På havneområdet har amtsråd
siden havneloven trådte i kraft 1. jan. 2000 haft mulighed
for at deltage i driften af en havn ved at deltage i et kommunalt
fællesskab.
Både Viborg og Sønderjyllands
amtsråd har indgået kommunale fællesskaber med
henholdsvis Hanstholm og Skærbæk kommuner for at drive
de tidligere statshavne i Hanstholm og Rømø som
kommunale selvstyrehavne. Som følge af amternes
nedlæggelse skal både den pågældende
bestemmelse i havneloven og de to kommunale fællesskaber
ophæves.
De nye kommuner kan så afgøre, om
de vil oprette nye kommunale fællesskaber, eller om de vil
styre havnene selvstændigt.
På luftfartsområdet er den
væsentlige ændring, at Billund, Århus, Karup,
Odense og Sønderborg lufthavne, der har delt amtsligt og
kommunalt ejerskab, efter kommunalreformen skal have
fælleskommunalt ejerskab. Dette kræver ingen
lovændring.
Da ordet amtskommuner imidlertid forekommer
tre steder i luftfartsloven, skal loven ændres, så
disse tre ord udgår.
På færgefartsområdet har
staten, amtskommuner og kommuner mulighed for at varetage
færgedrift, enten ved at drive færgeruter selv eller
ved at indgå aftale om at yde andre betaling for driften af
færgeruter. Da amterne nedlægges, skal loven om
færgefart fra 1999 ændres, så kun staten og
kommuner kan varetage færgedrift efter kommunalreformens
gennemførelse.
De færgeruter, der i dag varetages af
amter og kommuner i fællesskab, vil således efter
lovens ikrafttrædelse kunne varetages af de involverede
kommuner alene.
Der fastsættes ikke en selvstændig
forpligtelse for kommuner til at opretholde færgeruter.
Færgedriften mellem to kommuner skal fastlægges efter
forhandling mellem kommunerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale lovforslaget til Tingets hurtige og velvillige
behandling.