L 80 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart.
(Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser).
Fremsat den 23. februar 2005 af trafik- og
energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart
(Flyvepladser med vital betydning for
Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser )
§ 1
I lov om Københavns Lufthavne A/S,
jf. lovbekendtgørelse nr. 517 af 9. juni 2000, foretages
følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2,
ophæves.
2. I § 3 ændres
»Trafikministeren« til:
»Finansministeren«.
3. §§ 4 og 5
ophæves.
§ 2
I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, som ændret
ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 og lov nr. 475 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 57 indsættes
som stk. 2 :
» Stk. 2. I tilladelser til
flyvepladser, som er af vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser, kan der herudover stilles
følgende særlige vilkår:
1) Flyvepladsen skal drives som et EU- eller
EØS-selskab omfattet af Det Europæiske
Fællesskabs regler.
2) Selskabets hovedformål skal være
at eje, drive og udbygge flyvepladsen. Selskabet skal
gennemføre den udbygning af flyvepladsen, som er
nødvendig for at fremme og sikre afviklingen af
lufttrafikken til og fra Danmark. Selskabet kan etablere, erhverve
og drive virksomhed, som har en forretningsmæssig og
geografisk sammenhæng med flyvepladsens drift.
3) Selskabet kan desuden etablere, erhverve og
drive anden flyvepladsvirksomhed samt øvrig virksomhed, hvis
det har en forretningsmæssig sammenhæng med
flyvepladsvirksomhed, og det sker i datterselskaber eller andre
virksomheder med begrænset hæftelse, og selskabet har
det fornødne kapitalberedskab til opfyldelse af det under
nr. 2 nævnte hovedformål.
4) Selskabet må ikke udstede garantier til
de i nr. 3 nævnte virksomheder, der overstiger 20 pct. af
selskabets egenkapital på det tidspunkt, hvor garantien
stilles.
5) Selskabet kan udøve den i nr. 3
nævnte virksomhed gennem erhvervelse og besiddelse af
ejerandele i virksomheder, der driver aktiviteter omfattet af nr.
3.
6) Selskabet skal sikre, at flyvepladsen til
enhver tid opfylder Danmarks behov for nationale og internationale,
herunder interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde
den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af
lufttrafik.
7) Trafik- og energiministeren kan for at
tilgodese væsentlige samfundsmæssige eller overordnede
trafikale hensyn med en rimelig frist meddele selskabet et
begrundet pålæg om at gennemføre
foranstaltninger, der sikrer, at flyvepladsen kan opfylde den i nr.
6 nævnte nødvendige kapacitet. S elskabet kan med en
rimelig frist pålægges at fremsende en
redegørelse for, hvordan selskabet agter at
gennemføre den af trafik- og energiministeren pålagte
foranstaltning. Ministeren skal i pålægget gøre
opmærksom på, at pålægget kan indbringes
for domstolene.
8) Trafik- og energiministeren skal have
forudgående underretning om følgende
foranstaltninger:
a) ethvert forslag til beslutning, disposition
eller omlægning af driften, der indebærer en
væsentlig risiko for, at flyvepladsen ikke vil kunne tilbyde
den i nr. 6 beskrevne nødvendige kapacitet, og
b) ethvert forslag om ændring af selskabets
vedtægter, der indebærer en væsentlig risiko for,
at flyvepladsen ikke vil kunne tilbyde den i nr. 6 beskrevne
nødvendige kapacitet.
9) Trafik- og energiministeren kan modsætte
sig foranstaltninger efter nr. 8, hvis ministeren finder, at de
indebærer en væsentlig risiko for, at flyvepladsen ikke
til enhver tid vil kunne tilbyde den i nr. 6 beskrevne
nødvendige kapacitet, således at væsentlige
samfundsmæssige eller overordnede trafikale hensyn ikke
tilgodeses. Hvis trafik- og energiministeren ønsker at
modsætte sig foranstaltningen, skal ministeren afgive en
begrundet indsigelse senest 1 måned efter, at underretningen
er kommet frem. Trafik- og energiministeren skal i indsigelsen
gøre opmærksom på, at indsigelsen kan indbringes
for domstolene. Hvis trafik- og energiministeren gør
indsigelse, kan foranstaltningen ikke gennemføres.
10) Selskabet skal hvert kvartal til trafik- og
energiministeren levere statistiske oplysninger for flyvepladsens
lufttrafik. Desuden skal selskabet indsende dagsordener for
generalforsamlinger med eventuelle bilag, referater fra
generalforsamlinger, årsregnskaber for selskabet samt alle
fondsbørsmeddelelser og andre tilsvarende offentlige
meddelelser og dokumenter.
11) Andre særlige vilkår, der
varetager væsentlige samfundsmæssige eller overordnede
trafikale hensyn for så vidt angår den i nr. 6
beskrevne nødvendige kapacitet.«
2. I § 58 indsættes
som stk. 2 og 3 :
»Stk. 2. Trafik- og
energiministeren kan uden varsel tilbagekalde tilladelsen, hvis
selskabet ikke opfylder et i medfør af § 57,
stk. 2, nr. 6, meddelt vilkår om, at selskabet skal
sikre Danmarks behov for nationale og internationale
trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den nødvendige
kapacitet, eller hvis selskabet ikke efterkommer et
pålæg meddelt efter § 57, stk. 2, nr. 7.
Trafik- og energiministeren kan ligeledes uden varsel tilbagekalde
tilladelsen, hvis selskabet ikke underretter ministeren om en
foranstaltning omfattet af § 57, stk. 2, nr. 8,
eller hvis selskabet gennemfører en foranstaltning på
trods af trafik- og energiministerens indsigelse i medfør af
§ 57, stk. 2, nr. 9.
Stk. 3. Tilbagekaldelsen skal
indeholde oplysning om adgangen efter § 146 b til at
forlange domstolsprøvelse og om fristen herfor.«
3. Efter § 58
indsættes:
Ȥ 58 a. Trafik- og
energiministeren kan helt eller delvist overtage flyvepladser, der
er af vital betydning for Danmarks nationale og internationale
trafikforbindelser, for at sikre, at flyvepladsen til enhver tid
kan opfylde Danmarks behov for nationale og internationale
trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den i § 57,
stk. 2, nr. 6, beskrevne nødvendige kapacitet.
Erstatningen fastsættes efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.«
4. I § 146 b, 1. pkt., og
§ 146 c, 1. pkt.,
ændres »efter« til: »efter § 58
og«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er €" med enkelte
ændringer €" en genfremsættelse af L 76, som blev
fremsat for Folketinget den 4. november 2004 (Folketingstidende
2004-2005 tillæg A side 2209), 1. behandlet i Folketinget den
18. november 2004 (Folketingets forhandlinger fra nævnte dato
side 1495), betænkning afgivet af Trafikudvalget den 16.
december 2004 , og 2. behandlet af Folketinget den 13. januar
2005.
Det foreliggende lovforslag er således
justeret som følge af et spørgsmål fra
Trafikudvalget i forbindelse med Folketingets tidligere behandling
af lovforslaget. Det foreslås derfor, at det som betingelse
for en tilladelse til flyvepladsdrift kan kræves, at der er
tilstrækkelige faciliteter i lufthavnen til at kunne betjene
interkontinentale ruter.
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at
modernisere og præcisere reguleringen af Københavns
Lufthavne A/S med henblik på at skabe sikkerhed for, at
lovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget
indebærer, at myndighedsreguleringen af Københavns
Lufthavne samles i lov om luftfart, mens lov om Københavns
Lufthavne A/S alene indeholder bestemmelser med relation til
selskabets oprettelse og statens ejerskab. Herved skabes
lovgivningsmæssigt en klar sondring mellem statens ejerskab
på den ene side og myndighedsrollen på den anden side,
svarende til hvad der er sket på en række andre
forsyningsområder, f.eks. postområdet.
Samtidig hermed indføres der
bestemmelser i lov om luftfart, der giver mulighed for, at der i
tilladelser til flyvepladser med vital betydning for Danmarks
nationale og internationale trafikforbindelser kan stilles
vilkår, som skal sikre, at Danmark til enhver tid har en
flyveplads med den nødvendige kapacitet, der tilgodeser de
væsentlige samfundsmæssige og overordnede trafikale
hensyn, der knytter sig til flyvepladsen.
Lovforslaget har således til
formål at præcisere rammerne for trafik- og
energiministerens myndighedsudøvelse i forhold til
Københavns Lufthavn i Kastrup. Der er dermed ikke tale om,
at trafik- og energiministerens bemyndigelser udvides i forhold til
de nuværende.
I april 2000 sendte Europa-Kommissionen en
åbningsskrivelse til den danske regering vedrørende
reguleringen af Københavns Lufthavne A/S, hvori Kommissionen
gjorde gældende, at visse bestemmelser i lov om
Københavns Lufthavne A/S og selskabets vedtægter
måtte anses for værende i strid med EU-rettens regler
om det indre marked. I den danske regerings svar fra juni 2000
afvistes Kommissionens synspunkter.
Åbningsskrivelsen blev i februar 2003
fulgt op af en supplerende åbningsskrivelse, hvori
Kommissionen i det væsentlige fastholdt sine synspunkter. I
marts 2003 afviste regeringen på ny Kommissionens
synspunkter.
I de to åbningsskrivelser har
Kommissionen navnlig anfægtet følgende forhold:
€" Ejerskabsbegrænsningen, dvs. at
ingen aktionærer bortset fra den danske stat må eje
mere end 10 pct. af aktiekapitalen (fastsat i vedtægten for
Københavns Lufthavne A/S)
€" Trafik- og energiministerens ret til at
udstede direktiver til lufthavnen (fremgår af § 4,
stk. 7, i lov om Københavns Lufthavne A/S)
€" Trafik- og energiministerens ret til at
godkende vedtægtsændringer og væsentlige
beslutninger, herunder opløsning, indskrænkning af
trafikken m.v. og afhændelse af lufthavnen (fremgår af
§ 5 i lov om Københavns Lufthavne A/S)
Efter den danske regerings svar på den
supplerende åbningsskrivelse blev der i maj 2003 afsagt to
principielle domme af EF-Domstolen (sag C-98/01 Kommissionen mod
Storbritannien og Nordirland samt sag C-463/00 Kommissionen mod
Spanien), der reelt afskærer medlemsstaterne fra at opstille
ejerskabsbegrænsninger i privatiserede selskaber (golden
shares). Herudover indebærer dommene flere restriktioner
på staternes mulighed for at introducere
reguleringsinstrumenter i forhold til privatiserede selskaber.
I lyset heraf vurderede regeringen, at
ejerskabsbegrænsningen nu måtte anses for at være
i strid med EU-retten, hvorfor regeringen i januar 2004 meddelte
Kommissionen, at man var indstillet på at søge
ejerskabsbegrænsningen ophævet hurtigst muligt.
Samtidig meddelte regeringen, at man ville arbejde for en
lovændring med henblik på at ændre og
præcisere de øvrige reguleringsinstrumenter i forhold
til Københavns Lufthavne A/S efter nærmere
drøftelse med Kommissionen for at sikre, at disse er i
overensstemmelse med EU-retten.
Ejerskabsbegrænsningen i
vedtægterne for Københavns Lufthavne A/S blev på
en generalforsamling i maj 2004 ophævet på initiativ
fra regeringen, således at der ikke længere er
begrænsninger i, hvor stor en del af aktiekapitalen en
aktionær kan eje, jf. Finansministeriets orienterende
aktstykke nr. 99 af 4. februar 2004.
Med dette lovforslag følger regeringen
op på de øvrige tilkendegivelser og drøftelser
med Kommissionen.
Efter lovforslagets vedtagelse vil regeringen
tage initiativ til, at vedtægterne for Københavns
Lufthavne A/S ændres i overensstemmelse med lovforslaget.
2. Den gældende regulering i
lov om Københavns Lufthavne A/S og luftfartsloven
2.1. Lov om Københavns
Lufthavne A/S
Københavns Lufthavne A/S blev oprettet
ved lov nr. 428 af 13. juni 1990 i forbindelse med omdannelsen af
Københavns Lufthavnsvæsen til et aktieselskab. Efter
loven overtog selskabet driften af Københavns Lufthavn,
Kastrup, og Københavns Lufthavn, Roskilde. Disse
flyvepladser er de eneste i Danmark, hvis forhold er reguleret i en
særlig lov (lov om Københavns Lufthavne A/S).
I forbindelse med vedtagelsen af loven blev
det samtidig tilkendegivet, at det efter en overgangsperiode var
hensigten at udbyde indtil 25 pct. af aktierne. Siden er statens
ejerandel flere gange blevet nedbragt og er i dag på 36,9
pct. af den samlede aktiekapital.
I bemærkningerne til loven fra 1990 er
det anført, at der knytter sig vitale overordnede interesser
til driften af Danmarks centrale internationale lufthavn, der
blandt andet tjener som trafikknudepunkt for SAS´ flyvninger
til og fra Skandinavien, og at selskabet ikke må kunne
tilsidesætte disse interesser.
Den eksisterende lov indeholder derfor en
bestemmelse om, at trafik- og energiministeren for at tilgodese
samfundsmæssige eller overordnede trafikale hensyn kan give
selskabet direktiver for udøvelsen af dets virksomhed.
Desuden skal selskabets vedtægter og ændringer i disse
godkendes af trafik- og energiministeren.
Herudover blev der i 1994 forud for det
første aktiesalg i selskabet indsat en
ejerskabsbegrænsning i vedtægterne for
Københavns Lufthavne A/S, således at ingen
aktionær udover den danske stat kunne eje over 10 pct. af
aktiekapitalen.
Efter den eksisterende lov er det selskabets
formål at eje, drive og udbygge lufthavnene i Kastrup og
Roskilde, og selskabet skal gennemføre den udbygning af
disse lufthavne, som er nødvendig for at fremme og sikre
afviklingen af lufttrafikken til og fra København. Herudover
kan selskabet etablere, erhverve og drive sådan virksomhed,
som har en forretningsmæssig og geografisk sammenhæng
med lufthavnenes drift.
Selskabet kan desuden etablere, erhverve og
drive anden lufthavnsvirksomhed samt øvrig virksomhed, som
har en forretningsmæssig sammenhæng med
lufthavnsvirksomhed, såfremt det sker i datterselskaber eller
andre virksomheder med begrænset hæftelse, og selskabet
har det fornødne kapitalberedskab til en forsvarlig
opfyldelse af det i lovens stk. 1 anførte formål.
Selskabet må ikke udstede garantier til disse selskaber og
virksomheder, der overstiger 20 pct. af selskabets egenkapital
på det tidspunkt, hvor garantien udstedes.
Ovennævnte bestemmelse blev
indført i 2000 for at skabe mulighed for, at
Københavns Lufthavne A/S på forretningsmæssigt
grundlag kunne udvide sit virkefelt, herunder også mulighed
for at følge en international udviklingsstrategi. Der
knytter sig imidlertid sådanne samfundsmæssige
interesser og forpligtelser til lufthavnene i Kastrup og Roskilde
€" ikke mindst til den internationale lufthavn i Kastrup
€" at det var nødvendigt, at erhvervsaktiviteter, der
ikke forretningsmæssigt og geografisk relaterer sig til
driften af disse lufthavne, blev underlagt visse
begrænsninger.
2.2. Luftfartslovens
tilladelsesordning for flyvepladser
Luftfartsloven regulerer forholdene for
samtlige flyvepladser i Danmark, herunder Københavns
Lufthavne i Kastrup og Roskilde.
Efter luftfartsloven skal der udstedes en
tilladelse (koncession), før driften af en lufthavn kan
påbegyndes. Denne tilladelse skal efter § 57 i
luftfartsloven gives på bestemt tid og gøres
afhængig af de vilkår, som skønnes
påkrævet, og der er mulighed for at pålægge
straf for overtrædelse af vilkår udstedt efter
§ 57, jf. luftfartslovens § 149,
stk. 12.
Tilladelsen kan tilbagekaldes efter
§ 58, såfremt der ved udøvelsen af
tilladelsen sker en væsentlig tilsidesættelse af
vilkårene for tilladelsen eller af luftfartsloven generelt.
Desuden kan tilladelsen tilbagekaldes, hvis det må antages,
at indehaveren af tilladelsen ikke kan gennemføre eller
opretholde driften.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at lov om
Københavns Lufthavne A/S ændres, således at
loven fremover kun vil regulere oprettelsen af selskabet
Københavns Lufthavne A/S samt tjenestemændenes
forhold. Loven ændres tillige således, at
finansministeren bemyndiges til at afhænde aktier i
selskabet, idet statens ejerskab i aktieselskabet blev
overført fra Trafikministeriet til Finansministeriet ved
kongelig resolution af 27. november 2001.
Lovens øvrige bestemmelser
ophæves, herunder bestemmelsen om trafik- og
energiministerens mulighed for at udstede direktiver og om
godkendelse af selskabets vedtægter, som i lyset af den
seneste retspraksis må anses for at kunne være i strid
med EU-retten. Lovforslaget indebærer således, at
trafik- og energiministerens beføjelser i forhold til
lufthavnsselskabet vil blive nærmere præciseret i
forhold til den gældende regulering efter lov om
Københavns Lufthavne A/S.
For det danske samfund er det vigtigt at have
en international flyveplads, der til enhver tid kan levere den
nødvendige kapacitet med hensyn til behovet for at sikre
afviklingen af lufttrafikken til og fra København, herunder
mulighed for daglige direkte forbindelser til vigtige
europæiske og interkontinentale destinationer. Det er derfor
fortsat nødvendigt for staten at have visse
reguleringsinstrumenter i forhold til en sådan flyveplads med
henblik på at sikre den fortsatte nødvendige
kapacitet. Med lovforslaget præciseres de væsentlige
samfundsmæssige og overordnede trafikale hensyn, der i givet
fald vil skulle være grundlaget for trafik- og
energiministerens indgriben.
I lov om luftfart indsættes
således bestemmelser, som giver staten mulighed for gennem
tilladelsen til lufthavnsdrift at tilgodese væsentlige
samfundsmæssige og overordnede trafikale interesser for
flyvepladser, der er af vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser. Bestemmelserne præciserer
de krav, der kan stilles i forbindelse med udstedelsen af
tilladelser til sådanne flyvepladser.
Lovforslaget tilsigter således ikke
øgede begrænsninger i Københavns Lufthavne
A/S´ muligheder for at agere forretningsmæssigt i
forhold til de begrænsninger, selskabet i dag er underlagt
efter lov om Københavns Lufthavne A/S. Lufthavnsselskabets
drift skal således fortsat som efter den gældende
regulering ske på forretningsmæssigt grundlag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for stat, amter eller kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR). Da lovforslagets formål er at
modernisere og præcisere reguleringen af Københavns
Lufthavne A/S med henblik på at skabe sikkerhed for, at
lovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten (det indre
marked), og da lovforslaget indebærer en adskillelse af
myndighedsopgaven på den ene side og statens ejerskab
på den anden side, vurderer CKR, at lovforslaget ikke
indeholder væsentlige administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Det er derfor ikke blevet forelagt et af Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens virksomhedspaneler.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skal sikre, at
luftfartslovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten. For
så vidt angår de foreslåede
reguleringsinstrumenter over for vitale lufthavne i Danmark, tager
lovforslagets ordning udgangspunkt i EF-Domstolens sag C-503/99
Kommissionen mod Belgien. I denne dom har EF-Domstolen forholdt sig
til medlemsstaternes muligheder for at fastsætte
reguleringsinstrumenter i forhold til privatiserede
virksomheder.
Sagen vedrørte rettigheder knyttet til
en særlig statsaktie i 2 energiselskaber, hvorefter
overdragelse eller ændret anvendelse af ledningsnettet og
strategiske aktiver skulle anmeldes til den tilsynsførende
minister, der kunne modsætte sig overdragelsen. Endvidere
kunne ministeren udnævne 2 bestyrelsesmedlemmer, der kunne
foreslå ministeren, at bestyrelses- og direktionsbeslutninger
i strid med landets energipolitik kunne ophæves.
Domstolen fastslog, at selv om
medlemsstaterne kan have en interesse i at bevare en vis
indflydelse i privatiserede virksomheder og i den forbindelse
fastsætte hindringer for traktatens friheder, skal
sådanne hindringer overholde traktatens grundlæggende
principper. Endvidere fastslog Domstolen, at artikel 56 om
kapitalens fri bevægelighed går videre end til
ophævelse af nationalitetsdiskriminerende foranstaltninger.
Da de nationale reguleringsinstrumenter udgjorde restriktioner i
strid med artikel 56, var de ulovlige, medmindre de opfyldte
betingelserne for at opnå undtagelse. Domstolen udtalte
endvidere, at da sådanne foranstaltninger udgjorde
undtagelser til den fri bevægelighed, skulle
foranstaltningerne begrundes og være baseret på
objektive kriterier, der kan prøves af domstolene.
EF-Domstolen fandt, at den belgiske ordning opfyldte
kriterierne.
Med dommen har EF-Domstolen således
anerkendt en indsigelsesordning, hvorefter medlemsstaterne kan
gøre indsigelse over for visse dispositioner i privatiserede
virksomheder, hvis dispositionerne kan bringe overordnede nationale
interesser på det pågældende område i fare.
EF-Domstolen stillede som betingelse, at indsigelsesretten skulle
være begrundet i objektive kriterier, som kan kontrolleres af
domstolene.
På den baggrund foreslås det i
forslaget til § 57, stk. 2, nr. 9, at trafik- og
energiministeren skal kunne modsætte sig foranstaltninger,
hvis ministeren finder, at de indebærer en nærliggende
risiko for, at flyvepladsen ikke til enhver tid vil kunne opfylde
Danmarks behov for nødvendige nationale og internationale
trafikforbindelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit
1.
8. Høring
Lovforslaget har været forelagt
følgende myndigheder og organisationer: KL (Kommunernes
Landsforening), Amtsrådsforeningen, Konkurrencestyrelsen,
Dansk Industri, Statstjenestemændenes Centralorganisation II,
Statsansattes Kartel, Københavns Lufthavne A/S, DANSAM og
Billund Lufthavn.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg sammen med de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har til formål at sikre,
at luftfartslovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten. Der
henvises til afsnit 1 og 7 i de almindelige bemærkninger. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen i § 1, stk. 2, i
lov om Københavns Lufthavne om, at selskabets navn skal
være Københavns Lufthavne A/S, foreslås
ophævet. Baggrunden herfor er, at det ikke forekommer
hensigtsmæssigt, at selskabets navn er fastsat ved lov.
Selskabet skal have mulighed for at ændre navn, såfremt
selskabet af forretningsmæssige eller andre grunde finder det
fordelagtigt.
Efter gældende regler vil selskabet
ikke kunne ændre navn uden en lovændring. Selskabet
benytter i øvrigt allerede i dag internationalt forkortelsen
CPH. Ligeledes vil staten €" så længe den
nuværende ejerandel bevares €" i givet fald kunne
forhindre en navneændring, idet en sådan
forudsætter en vedtægtsændring.
Til nr. 2
Det foreslås, at
»trafikministeren« ændres til
»finansministeren« i § 3 i lov om
Københavns Lufthavne A/S. Begrundelsen herfor er, at
varetagelsen af ejerskabet af Københavns Lufthavne A/S ved
kongelig resolution af 27. november 2001 blev overført fra
Trafikministeriet til Finansministeriet.
Til nr. 3
For så vidt angår
ophævelsen af § 4, stk. 7, og § 5
henvises til afsnit 1 i de almindelige bemærkninger, hvoraf
fremgår, at EF-Domstolen i to nye domme har fastslået,
at medlemsstaterne har begrænsede muligheder for at
introducere reguleringsinstrumenter i forhold til privatiserede
selskaber. Kommissionen har således tilkendegivet, at trafik-
og energiministerens brede adgang til at udstede direktiver til
selskabet og at godkende selskabets vedtægter og
ændringer i disse er i strid med EU-retten.
Det foreslås derfor, at de nævnte
bestemmelser i lov om Københavns Lufthavne A/S ophæves
og erstattes af nye bestemmelser i lov om luftfart, der ikke er
knyttet til Københavns Lufthavne A/S som selskab, men til
selve flyvepladsen i Kastrup samt generelt andre flyvepladser, hvis
disse i fremtiden må vurderes at få vital betydning for
Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser, jf.
forslagets § 2.
Desuden foreslås bestemmelsen i
§ 4, stk. 6, i lov om Københavns Lufthavne
A/S, om at selskabet i sin virksomhed skal respektere alle
nuværende og kommende internationale aftaler
vedrørende regulering af civil lufttrafik, ophævet.
Baggrunden herfor er, at internationale aftaler som udgangspunkt
bliver indgået af og kun retter sig mod stater. Hvis aftalen
skal være en del af national ret og dermed bindende i forhold
til virksomheder og borgere, skal aftalen gennemføres i
dansk ret. Det sker også i det omfang, det er relevant, i
Bestemmelser for Civil Luftfart. Der ændres således
ikke ved det forhold, at selskabet fortsat skal overholde de
internationale aftaler, som Danmark indgår og
gennemfører i dansk ret.
Efter den eksisterende bestemmelse i
§ 4, stk. 1, i lov om Københavns Lufthavne
A/S er det selskabets formål at eje, drive og udbygge
lufthavnene i Kastrup og Roskilde, og selskabet skal
gennemføre den udbygning af disse lufthavne, som er
nødvendig for at fremme og sikre afviklingen af
lufttrafikken til og fra København.
Denne bestemmelse foreslås sammen med
de øvrige dele af § 4 ophævet. I
lovforslagets § 2 foreslås, at trafik- og
energiministeren kan stille nærmere krav i form af
vilkår i forbindelse med en tilladelse til drift af en
flyveplads, der har en særlig vital betydning for
Danmark.
Lufthavnsselskabets primære opgave skal
således fortsat være den samme som hidtil, nemlig at
eje, drive og udbygge flyvepladsen og sikre afviklingen af
lufttrafikken til og fra København. Herunder hører
naturligvis fortsat opgaven med at renovere
lufthavnsanlæggene, således at de til enhver tid er i
stand til at danne grundlag for en forsvarlig afvikling af
flytrafikken. Det foreliggende lovforslag tilsigter således
ikke ændringer eller øgede begrænsninger i
forhold til selskabets muligheder for erhvervsaktiviteter i dag.
Kerneområdet skal således fortsat være at eje,
drive og udbygge flyvepladsen.
Forslaget indebærer således, at
den nærmere regulering af lufthavnens virksomhed
ophæves i loven om Københavns Lufthavne A/S, og at der
i medfør af lov om luftfart bliver mulighed for at stille
visse særlige krav som vilkår for en tilladelse til
drift af flyvepladser, som er af vital betydning for Danmarks
nationale og internationale trafikforbindelser.
Til § 2
I vurderingen af, om en flyveplads er af
vital betydning for Danmarks nationale og internationale
trafikforbindelser, vil indgå:
€" Flyvepladsens placering, herunder i
forhold til landets samlede trafiksystem, f.eks. om flyvepladsen er
vigtig i forbindelse med trafikbetjeningen af
hovedstadsområdet eller anden storby.
€" Om der er eller vil blive foretaget
større infrastrukturinvesteringer begrundet i flyvepladsens
placering og betydning, f.eks. i vej- og tognet med henblik
på at sikre flyvepladsens rolle i trafiksystemet.
Der knytter sig sådanne
væsentlige samfundsmæssige og overordnede trafikale
interesser og forpligtelser til driften af en sådan
flyveplads, at det er væsentligt, at staten har mulighed for
at gribe ind, hvis der er fare for, at disse samfundsmæssige
hensyn tilsidesættes. Det er således vigtigt for det
danske samfund fortsat at have særlige
reguleringsinstrumenter, der sikrer, at en sådan flyveplads
til enhver tid kan fungere som trafikknudepunkt for det danske
samfund. Uhensigtsmæssige ændringer i driften og
kapaciteten vil kunne have store afledte effekter på
luftfartsforbindelserne og den øvrige trafik.
Det må formodes, at der for tiden i et
land af Danmarks størrelse kun er behov for én
større international flyveplads, og der knytter sig derfor
også særlige sikkerhedspolitiske interesser til denne
flyveplads. Mens disse interesser under normale
omstændigheder knytter sig til opretholdelsen af et
adækvat beredskab mod terror, kan også flyvepladsens
strategiske betydning under særlige omstændigheder
være af væsentlig betydning set i et
forsvarsmæssigt perspektiv.
For tiden er det som nævnt kun
Københavns Lufthavn i Kastrup, der som trafikknudepunkt for
flytrafikken i Danmark har en sådan betydning, at den er af
vital betydning for Danmarks nationale og internationale
trafikforbindelser. Samtidig er denne flyveplads en integreret del
af det samlede trafiksystem, ikke blot i hovedstadsområdet,
men i hele Danmark. Ændringer i driften af Københavns
Lufthavn i Kastrup kan derfor have store afledte effekter for
transportsystemet i Danmark.
Københavns Lufthavn i Kastrup havde i
2003 17,7 mio. passagerer, 259.002 starter og landinger og 335.731
tons fragt. Endvidere har lufthavnen i dag direkte daglige afgange
til vigtige europæiske og interkontinentale destinationer.
Med en sådan kapacitet vurderes Københavns Lufthavn i
Kastrup i dag at ligge på et niveau, der væsentligt
overstiger Danmarks behov for nationale og internationale
trafikforbindelser.
Bestemmelsen udelukker ikke, at andre
flyvepladser end Københavns Lufthavn i Kastrup med tiden kan
få en sådan betydning, at de ligeledes vil være
af vital betydning for Danmark, og at der i den forbindelse kan
stilles særlige vilkår. Det forventes dog ikke at blive
tilfældet inden for en overskuelig fremtid.
Til nr. 1
Efter luftfartlovens § 55
kræves der tilladelse til at indrette og drive en flyveplads.
En sådan tilladelse kan efter § 57 i lov om
luftfart gives på bestemt tid og gøres afhængig
af de vilkår, som skønnes påkrævet. Det
foreslås derfor, at der i § 57, stk. 2, i lov
om luftfart indsættes en bestemmelse, der giver trafik- og
energiministeren hjemmel til at stille særlige vilkår,
der tilgodeser de væsentlige samfundsmæssige og
overordnede trafikale interesser i selskabets drift i forbindelse
med en tilladelse til drift af en flyveplads, som er af vital
betydning for Danmarks nationale og internationale
trafikforbindelse.
Trafik- og energiministeren vil således
kunne stille krav om, at flyvepladsen skal drives som et selskab,
hvis hovedformål skal være at eje, drive og udbygge
flyvepladsen. Kravet sikrer, at virksomheden foregår inden
for fastlagte rammer.
Der kan stilles vilkår om, at
erhvervsaktiviteter, der ikke forretningsmæssigt og
geografisk relaterer sig til driften af flyvepladsen,
underlægges visse begrænsninger. Desuden kan selskabet
etablere, erhverve og drive anden luftfartsvirksomhed samt
virksomhed i øvrigt, som har en forretningsmæssig
sammenhæng med flyvepladsvirksomhed generelt. Bestemmelsen
svarer til den gældende regulering i § 4,
stk. 3 og 4, i lov om Københavns Lufthavne A/S.
I alt væsentligt foreslås den
eksisterende regulering i § 4 i lov om Københavns
Lufthavne A/S overført til § 57, stk. 2, i
lov om luftfart. Således vil det fremover være muligt
at stille vilkår af ovennævnte karakter i forbindelse
med en tilladelse til flyvepladsdrift efter lov om luftfart. Det
skal bemærkes, at såfremt vilkårene ikke stilles
i forbindelse med tilladelsen til flyvepladsdrift, er selskabets
erhvervsaktiviteter udelukkende begrænset af
selskabslovgivningens grænser og lovgivningen i
øvrigt.
Lovforslaget indebærer derfor ikke
væsentlige ændringer eller øgede
begrænsninger i forhold til den regulering, der i dag er
gældende efter lov om Københavns Lufthavne A/S.
Københavns Lufthavne A/S vil således kunne bibeholde
den udvidelse af selskabets forretningsmæssige muligheder,
som blev gennemført ved lov nr. 293 af 28. april 2000 om
ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S.
Lovforslaget medfører dog den
ændring og lempelse, at Københavns Lufthavne A/S ikke
længere vil have en lovmæssig pligt til at eje, drive
og udbygge Roskilde Lufthavn, idet der ikke skønnes behov
for en særlig regulering i forhold til denne flyveplads.
På den anden side medfører
lovforslaget, at der kan stilles vilkår om, at virksomheden i
Roskilde Lufthavn skal foregå i et datterselskab, idet
driften af denne flyveplads ikke har en geografisk sammenhæng
med driften af Københavns Lufthavn i Kastrup. Der vil dog
ikke i forhold til Københavns Lufthavne A/S blive stillet et
vilkår herom på grund af Roskilde Lufthavns beskedne
størrelse i forhold til den internationale lufthavn i
Kastrup.
Der kan stilles vilkår om, at det
selskab, der får tilladelse til drift af en flyveplads, som
er af vital betydning for Danmarks nationale og internationale
trafikforbindelser, skal sikre, at flyvepladsen til enhver tid
opfylder Danmarks behov for nationale og internationale
flyforbindelser ved at kunne tilbyde den for det danske samfund
nødvendige kapacitet. Med kapacitet menes ikke kun start- og
landingsfaciliteter, men også andre flyvepladsydelser, der
indgår som en nødvendig del ved afviklingen af
flyvetrafikken på en flyveplads (f.eks. indcheckning og
bagagehåndtering). Lovforslaget stiller udelukkende krav om,
at flyvepladsselskabet skal stille faciliteten med den
nødvendige kapacitet til rådighed og ændrer
således ikke ved muligheden for, at selve ydelsen bliver
leveret af andre end flyvepladsselskabet.
Selskabet vil således som indehaver af
tilladelsen have en pligt til at sikre, at flyvepladsen har en
sådan kapacitet, at der er mulighed for at tilbyde
flyselskaberne daglige start- og landingsmuligheder for direkte
flyforbindelser til de større hovedstæder og andre
vigtige trafikknudepunkter i Europa. Desuden skal der være
mulighed for direkte flyforbindelser til vigtige interkontinentale
destinationer. I tilknytning hertil kan trafik- og energiministeren
pålægge selskabet at gennemføre
foranstaltninger, der bidrager til, at selskabet opfylder dette
behov, herunder gennemføre den udbygning af flyvepladsen,
som trafik- og samfundsudviklingen tilsiger.
Formålet med bestemmelsen er
således at tilskynde selskabet til at tilpasse sin kapacitet
til trafik- og samfundsudviklingen. Manglende efterlevelse af et
pålæg kan føre til inddragelse af tilladelsen,
jf. § 58, stk. 2.
Desuden vil selskabet kunne
pålægges at fremsende en redegørelse for,
hvordan selskabet agter at gennemføre den af trafik- og
energiministeren pålagte foranstaltning. Trafik- og
energiministeren skal ved pålægget af en sådan
redegørelse tillige fastsætte en rimelig frist med
hensyn til redegørelsens fremsendelse, afhængigt af
dennes omfang og kompleksitet.
Det foreslås, at der indsættes en
bestemmelse om forudgående underretningspligt for selskabet
til trafik- og energiministeren i de tilfælde, hvor selskabet
agter at stille forslag til beslutninger, dispositioner,
omlægning af driften eller vedtage
vedtægtsændringer, som kan indebære en
væsentlig risiko i forhold til den fortsatte
nødvendige kapacitet. Et eksempel herpå kan
være, hvis lufthavnsselskabet ikke udbygger flyvepladsen i
forhold til trafikudviklingen på luftfartsområdet eller
foretager dispositioner, som afskærer flyselskaber fra
daglige afgange til centrale europæiske destinationer.
Desuden foreslås det, at der
indsættes en bestemmelse om, at trafik- og energiministeren
inden for en frist på en måned kan gøre
indsigelse mod foranstaltninger af ovennævnte karakter.
Det fremgår udtrykkeligt af lovteksten,
at både et pålæg om at gennemføre
foranstaltninger og indsigelser skal begrundes, og at myndighederne
derfor bør være særligt opmærksomme
på forvaltningsrettens begrundelseskrav. Der er herved lagt
vægt på, at der er tale om et betydeligt indgreb i
selskabets selvbestemmelsesret. Hvis der gøres indsigelse,
kan foranstaltningen ikke gennemføres.
Selskabet vil naturligvis i overensstemmelse
med de almindelige regler kunne indbringe både trafik- og
energiministerens pålæg om at gennemføre
foranstaltninger og trafik- og energiministerens indsigelse for
domstolene. Trafik- og energiministeren er i medfør af
bestemmelsen forpligtet til at oplyse selskabet herom i såvel
pålæg som indsigelse.
Indbringelse for domstolene har ikke
opsættende virkning, medmindre retten beslutter dette.
Med lovforslaget får trafik- og
energiministeren mulighed for dels at pålægge selskabet
at gennemføre foranstaltninger, dels at modsætte sig
visse af selskabets foranstaltninger med henblik på at sikre,
at lufthavnen kan tilbyde den nødvendige kapacitet. Disse
bestemmelser præciserer og ligger inden for den bemyndigelse,
som trafik- og energiministeren i dag har for at give
Københavns Lufthavne A/S direktiver for udøvelsen af
dets virksomhed for at tilgodese samfundsmæssige eller
overordnede trafikale hensyn i medfør af § 4,
stk. 7, i lov om Københavns Lufthavne A/S. Lovforslaget
har således ikke til hensigt at udvide trafik- og
energiministerens beføjelse til at gribe ind over for
selskabet.
Desuden foreslås det, at der kan
stilles vilkår om, at s elskabet hvert kvartal til trafik- og
energiministeren skal levere statistiske oplysninger for
flyvepladsens lufttrafik. Der vil således bl.a. kunne stilles
krav om oplysninger om passagerbevægelser, starter og
landinger samt fragt. Desuden skal selskabet indsende dagsordener
for generalforsamlinger med eventuelle bilag, referater fra
generalforsamlinger, årsregnskaber for selskabet samt alle
fondsbørsmeddelelser og andre tilsvarende offentlige
meddelelser og dokumenter.
Endeligt foreslås det, at der kan
stilles a ndre særlige vilkår, der varetager
væsentlige samfundsmæssige eller overordnede trafikale
hensyn for så vidt angår den i nr. 6 beskrevne
nødvendige kapacitet.
Ovennævnte vilkår kan stilles
samlet eller enkeltvis.
Der er mulighed for at pålægge
straf for overtrædelse af vilkårene efter lov om
luftfart § 149, stk. 12.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 58, stk.
2, i luftfartsloven indsættes en bestemmelse, der giver
trafik- og energiministeren mulighed for uden varsel at
tilbagekalde tilladelsen. Tilbagekaldelse kan finde sted i
følgende tilfælde, hvis selskabet:
- ikke opfylder et i medfør af § 57,
stk. 2, nr. 6, stillet vilkår.
- ikke inden for den fastsatte tidsfrist
gennemfører en pålagt foranstaltning i medfør
af § 57, stk. 2, nr. 7.
- har foretaget en foranstaltning, som er omfattet
af § 57, stk. 2, nr. 7, og undlader at underrette ministeren
herom, eller
- gennemfører en foranstaltning på
trods af trafik- og energiministerens indsigelse i medfør af
§ 57, stk. 2, nr. 9.
Tilbagekaldelse af tilladelsen kan kun ske i
de situationer, hvor et mindre indgribende indgreb ikke vurderes at
være tilstrækkeligt (proportionalitet).
I § 58, stk. 3, foreslås
det, at der indsættes en bestemmelse, hvorefter en
tilbagekaldelse efter § 58 skal indeholde oplysning om
adgangen til efter § 146 b at forlange
domstolsprøvelse og om fristen herfor.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 58 a
indsættes en bestemmelse, der giver staten mulighed for helt
eller delvist at overtage flyvepladser af vital betydning ved
ekspropriation mod erstatning, jf. grundlovens § 73,
stk. 1, herunder give driftstilladelsen til flyvepladsen til
en anden operatør.
Baggrunden herfor er at sikre Danmarks
interesser i opretholdelse af og eventuel videreførelse af
driften af sådanne flyvepladser. Overtagelse af flyvepladsen
vil selvsagt kun ske i helt ekstraordinære situationer, hvor
væsentlige samfundsmæssige interesser på
trafikområdet nødvendiggør det. Overtagelse af
flyvepladsen kan kun ske i de situationer, hvor et mindre
indgribende indgreb ikke vurderes at være
tilstrækkeligt (proportionalitet).
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 146 b og
§ 146 c indsættes en henvisning til § 58.
Henvisningen i § 146 b indebærer, at en tilbagekaldelse
efter § 58 kan forlanges indbragt for domstolene. Anmodning
herom skal fremsættes over for den myndighed, der har
tilbagekaldt tilladelsen, inden 4 uger efter at afgørelsen
er meddelt til den pågældende. Myndigheden
anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige
retsplejes former. Anmodning om sagsanlæg har ikke
opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at
den pågældende under sagens behandling skal have adgang
til at udøve virksomheden, hvortil tilladelse kræves.
Ankes en dom, hvorved en tilbagekaldelse ikke findes lovlig, kan
den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er
indbragt, bestemme, at virksomheden, hvortil tilladelse
kræves, ikke må udøves under ankesagens
behandling.
Henvisningen i § 146 c indebærer,
at en tilbagekaldelse efter § 58 til enhver tid efter
ansøgning kan ophæves af den myndighed, der har
truffet afgørelsen. Hvis en ansøgning herom
afslås, kan ansøgeren forlange afgørelsen
prøvet ved domstolene, såfremt tilbagekaldelsen er
sket indtil videre, og der er forløbet mindst 5 år
efter tilbagekaldelsen og mindst 2 år, efter at
ophævelsen senest er nægtet ved dom.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
Lov om Københavns Lufthavne A/S,
jf. lovbekendtgørelse nr. 517 af 9. juni 2000 | | I lov om Københavns Lufthavne A/S,
jf. lovbekendtgørelse nr. 517 af 9. juni 2000, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1. --- | | 1.§ 1, stk. 2,
ophæves. |
Stk. 2. Selskabets navn skal
være Københavns Lufthavne A/S. | | |
| | |
§ 3.
Trafikministeren bemyndiges til på statens vegne at
afhænde aktier i selskabet. Der kan tegnes
medarbejderaktier. | | 2. I § 3 ændres
»Trafikministeren« til:
»Finansministeren«. |
| | |
§ 4. Selskabets
formål er at eje, drive og udbygge lufthavnene i Kastrup og
Roskilde. Selskabet skal gennemføre den udbygning af
lufthavnene, som er nødvendig for at fremme og sikre
afviklingen af lufttrafikken til og fra København. | | 3. §§ 4
og 5 ophæves. |
Stk. 2. Selskabet kan herudover
etablere, erhverve og drive sådan virksomhed, som har en
forretningsmæssig og geografisk sammenhæng med
lufthavnenes drift. | | |
Stk. 3. Selskabet kan desuden
etablere, erhverve og drive anden lufthavnsvirksomhed samt
øvrig virksomhed, som har en forretningsmæssig
sammenhæng med lufthavnsvirksomhed, såfremt det sker i
datterselskaber eller andre virksomheder med begrænset
hæftelse, og selskabet har det fornødne
kapitalberedskab til en forsvarlig opfyldelse af det i stk. 1
anførte formål. Selskabet må ikke udstede
garantier til disse selskaber og virksomheder, der overstiger 20
pct. af selskabets egenkapital på det tidspunkt, hvor
garantien udstedes. | | |
Stk. 4. Selskabet kan udøve den
i stk. 2 og 3 nævnte virksomhed gennem erhvervelse og
besiddelse af ejerandele i virksomheder, der driver aktiviteter
omfattet af stk. 2 og 3. | | |
Stk. 5. Selskabets udbygning af de to
lufthavne og selskabets drift skal ske på
forretningsmæssigt grundlag. | | |
Stk. 6. Selskabet skal i sin
virksomhed respektere alle internationale aftaler, som er
indgået eller indgås af den danske regering med henblik
på regulering af civil lufttrafik, der berører
Danmark. | | |
Stk. 7. Trafikministeren kan for at
tilgodese samfundsmæssige eller overordnede trafikale hensyn
give selskabet direktiver for udøvelsen af dets
virksomhed. | | |
| | |
§ 5. Selskabets
vedtægter og ændringer i disse skal godkendes af
trafikministeren. | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, som ændret
ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 og lov nr. 475 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I
§ 57 indsættes som stk. 2
: |
| | Stk. 2. I tilladelser til
flyvepladser, som er af vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser, kan der herudover stilles
følgende særlige vilkår: |
| | 1) Flyvepladsen skal drives som et EU- eller
EØS-selskab omfattet af Det Europæiske
Fællesskabs regler. |
| | 2) Selskabets hovedformål skal være
at eje, drive og udbygge flyvepladsen. Selskabet skal
gennemføre den udbygning af flyvepladsen, som er
nødvendig for at fremme og sikre afviklingen af
lufttrafikken til og fra Danmark. Selskabet kan etablere, erhverve
og drive virksomhed, som har en forretningsmæssig og
geografisk sammenhæng med flyvepladsens drift. |
| | 3) Selskabet kan desuden etablere, erhverve og
drive anden flyvepladsvirksomhed samt øvrig virksomhed, hvis
det har en forretningsmæssig sammenhæng med
flyvepladsvirksomhed, og det sker i datterselskaber eller andre
virksomheder med begrænset hæftelse, og selskabet har
det fornødne kapitalberedskab til opfyldelse af det under
nr. 2 nævnte hovedformål. |
| | 4) Selskabet må ikke udstede garantier til
de i nr. 3 nævnte virksomheder, der overstiger 20 pct. af
selskabets egenkapital på det tidspunkt, hvor garantien
stilles. |
| | 5) Selskabet kan udøve den i nr. 3
nævnte virksomhed gennem erhvervelse og besiddelse af
ejerandele i virksomheder, der driver aktiviteter omfattet af nr.
3. |
| | 6) Selskabet skal sikre, at flyvepladsen til
enhver tid opfylder Danmarks behov for nationale og internationale,
herunder interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde
den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af
lufttrafik. |
| | 7) Trafik- og energiministeren kan for at
tilgodese væsentlige samfundsmæssige eller overordnede
trafikale hensyn med en rimelig frist meddele selskabet et
begrundet pålæg om at gennemføre
foranstaltninger, der sikrer, at flyvepladsen kan opfylde den i nr.
6 nævnte nødvendige kapacitet. S elskabet kan med en
rimelig frist pålægges at fremsende en
redegørelse for, hvordan selskabet agter at
gennemføre den af trafik- og energiministeren pålagte
foranstaltning. Ministeren skal i pålægget gøre
opmærksom på, at pålægget kan indbringes
for domstolene. |
| | 8) Trafik- og energiministeren skal have
forudgående underretning om følgende
foranstaltninger: |
| | a) ethvert forslag til beslutning, disposition
eller omlægning af driften, der indebærer en
væsentlig risiko for, at flyvepladsen ikke vil kunne tilbyde
den i nr. 6 beskrevne nødvendige kapacitet, og |
| | b) ethvert forslag om ændring af selskabets
vedtægter, der indebærer en væsentlig risiko for,
at flyvepladsen ikke vil kunne tilbyde den i nr. 6 beskrevne
nødvendige kapacitet. |
| | 9) Trafik- og energiministeren kan modsætte
sig foranstaltninger efter nr. 8, hvis ministeren finder, at de
indebærer en væsentlig risiko for, at flyvepladsen ikke
til enhver tid vil kunne tilbyde den i nr. 6 beskrevne
nødvendige kapacitet, således at væsentlige
samfundsmæssige eller overordnede trafikale hensyn ikke
tilgodeses. Hvis trafik- og energiministeren ønsker at
modsætte sig foranstaltningen, skal ministeren afgive en
begrundet indsigelse senest 1 måned efter, at underretningen
er kommet frem. Trafik- og energiministeren skal i indsigelsen
gøre opmærksom på, at indsigelsen kan indbringes
for domstolene. Hvis trafik- og energiministeren gør
indsigelse, kan foranstaltningen ikke gennemføres. |
| | 10) Selskabet skal hvert kvartal til trafik- og
energiministeren levere statistiske oplysninger for flyvepladsens
lufttrafik. Desuden skal selskabet indsende dagsordener for
generalforsamlinger med eventuelle bilag, referater fra
generalforsamlinger, årsregnskaber for selskabet samt alle
fondsbørsmeddelelser og andre tilsvarende offentlige
meddelelser og dokumenter. |
| | 11) Andre særlige vilkår, der
varetager væsentlige samfundsmæssige eller overordnede
trafikale hensyn for så vidt angår den i nr. 6
beskrevne nødvendige kapacitet. |
| | |
| | 2. I
§ 58 indsættes som stk. 2 og
3 : |
| | Stk. 2. Trafik- og energiministeren
kan uden varsel tilbagekalde tilladelsen, hvis selskabet ikke
opfylder et i medfør af § 57, stk. 2, nr. 6,
meddelt vilkår om, at selskabet skal sikre Danmarks behov for
nationale og internationale trafikforbindelser ved at kunne tilbyde
den nødvendige kapacitet, eller hvis selskabet ikke
efterkommer et pålæg meddelt efter § 57,
stk. 2, nr. 7. Trafik- og energiministeren kan ligeledes uden
varsel tilbagekalde tilladelsen, hvis selskabet ikke underretter
ministeren om en foranstaltning omfattet af § 57,
stk. 2, nr. 8, eller hvis selskabet gennemfører en
foranstaltning på trods af trafik- og energiministerens
indsigelse i medfør af § 57, stk. 2, nr.
9. |
| | Stk. 3. Tilbagekaldelsen skal
indeholde oplysning om adgangen efter § 146 b til at
forlange domstolsprøvelse og om fristen herfor. |
| | |
| | 3. Efter § 58
indsættes: |
| | Ȥ 58 a.
Trafik- og energiministeren kan helt eller delvist overtage
flyvepladser, der er af vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser, for at sikre, at flyvepladsen
til enhver tid kan opfylde Danmarks behov for nationale og
internationale trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den i
§ 57, stk. 2, nr. 6, beskrevne nødvendige
kapacitet. Erstatningen fastsættes efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.« |
| | |
§ 146 b. En
afgørelse efter § 146 a, stk. 2, kan af den,
afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for
domstolene. Anmodning herom fremsættes over for den
myndighed, der har tilbagekaldt tilladelsen eller stadfæstet
tilbagekaldelsen, inden 4 uger efter at afgørelsen er
meddelt til den pågældende. Myndigheden anlægger
sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes
former. Anmodning om sagsanlæg har ikke opsættende
virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den
pågældende under sagens behandling skal have adgang til
at udøve virksomheden, hvortil tilladelse kræves.
Ankes en dom, hvorved en tilbagekaldelse ikke findes lovlig, kan
den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er
indbragt, bestemme, at virksomheden, hvortil tilladelse
kræves, ikke må udøves under ankesagens
behandling. | | 4. I § 146
b, 1. pkt., og § 146 c, 1. pkt.,
ændres »efter« til: »efter § 58
og«. |
§ 146 c. En
tilbagekaldelse efter § 146 a, stk. 2, kan til enhver tid
efter ansøgning ophæves af den myndighed, der har
truffet afgørelsen. Hvis en ansøgning herom
afslås, kan ansøgeren forlange afgørelsen
prøvet ved domstolene, såfremt tilbagekaldelsen er
sket indtil videre og der er forløbet mindst 5 år
efter tilbagekaldelsen og mindst 2 år, efter at
ophævelsen senest er nægtet ved dom. § 146 b, 2.
og 3. punktum, finder tilsvarende anvendelse. | | |
| | |
| | § 3 |
| | Loven træder i kraft den 1. juni
2005. |