Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Trafik- og energiministeren
(Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart (Flyvepladser
med vital betydning for Danmarks nationale og internationale
trafikforbindelser).
(Lovforslag nr. L 80).
Lovforslaget er €" med enkelte
ændringer €" en genfremsættelse af L 76, som blev
fremsat for Folketinget den 4. november 2004 (Folketingstidende
2004-2005 tillæg A side 2209), 1. behandlet i Folketinget den
18. november 2004 (Folketingets forhandlinger fra nævnte dato
side 1495), betænkning afgivet af Trafikudvalget den 16.
december 2004 , og 2. behandlet af Folketinget den 13. januar
2005.
Det foreslås således, som
konsekvens af et spørgsmål fra Trafikudvalget i
forbindelse med Folketingets tidligere behandling af lovforslaget,
at det som betingelse for en tilladelse til flyvepladsdrift kan
kræves, at der er tilstrækkelige faciliteter i
lufthavnen til at kunne betjene interkontinentale ruter.
Formålet med lovforslaget er at
modernisere og præcisere reguleringen af Københavns
Lufthavne A/S med henblik på at sikre, at lovgivningen er i
overensstemmelse med EU-retten.
Lovforslaget indebærer, at
myndighedsreguleringen af Københavns Lufthavne samles i lov
om luftfart, mens lov om Københavns Lufthavne A/S alene
indeholder bestemmelser med relation til selskabets oprettelse og
statens ejerskab.
Herved skabes lovgivningsmæssigt en klar
sondring mellem statens ejerskab på den ene side og
myndighedsrollen på den anden side, svarende til hvad der er
sket på en række andre forsyningsområder, f.eks.
postområdet.
Lov om Københavns Lufthavne A/S giver i
dag trafikministeren ret til at give selskabet direktiver for
lufthavnsvirksomheden. Endvidere skal trafikministeren godkende
selskabets vedtægter.
Lovforslaget indebærer, at disse
kompetencer ophæves, og at Københavns Lufthavn bliver
underlagt de almindelige regler om flyvepladser i lov om
luftfart.
I lov om luftfart indsættes samtidig
bestemmelser, som sikrer, at det danske samfund også fremover
vil have en international lufthavn med den nødvendige
kapacitet.
Lovændringen sker som følge af
krav fra EU-kommissionen, der mener, at trafikministerens
beføjelser i lov om Københavns Lufthavne A/S er i
strid med EU´s regler om kapitalens fri
bevægelighed.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.