Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om kloning og genmodificering
af dyr m.v.
(Lovforslag nr. L 8).
Siden nyheden om det klonede får "Dolly"
blev offentliggjort i 1997, er kloning blevet diskuteret intenst,
herunder i Folketinget.
Den 3. december 2002 vedtog Folketinget
€" i forbindelse med forespørgselsdebat nr. 22 til
videnskabsministeren om voksenkloning den 29. november 2002 €"
at opfordre regeringen til blandt andet at nedsætte et
lovforberedende udvalg, som skulle følge op på
Folketingets motiverede dagsorden af 23. maj 1997 med henblik
på at fastsætte regler for forskning i dyrekloning og
tilknyttede teknologier (V 29).
Videnskabsministeren nedsatte på den
baggrund Udvalget vedrørende genmodificerede og klonede dyr,
som offentliggjorde sin rapport i oktober 2003. Udvalget anbefaler,
at det alene bliver tilladt at klone og genmodificere dyr, herunder
importere og fremavle sådanne dyr, såfremt det tjener
et væsentligt formål.
Lovforslaget er €" bortset fra en
ændring af ikrafttrædelsesdatoen €" en
genfremsættelse af det lovforslag om kloning og
genmodificering af dyr m.v., som blev fremsat for Folketinget den
7. oktober 2004 (L 25) og førstebehandlet den 21. oktober
2004, og som er bortfaldet som følge af afholdelse af
folketingsvalg.
Reguleringen i lovforslaget kan deles op i tre
hovedpunkter.
For det første medfører
lovforslaget, at kloning og genmodificering af dyr kun må ske
med tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet. Denne regulering
dækker selve det at klone eller genmodificere et dyr,
altså det indgreb, der foretages på et dyr, når
det klones eller genmodificeres.
Det skal bemærkes, at anvendelsen af
klonings- og genmodificeringsteknikker hidtil har været
omfattet af dyreforsøgsloven, idet det må antages, at
teknikkerne i dag udgør et dyreforsøg. Der har
således ikke hidtil været noget til hinder for, at
Dyreforsøgstilsynet giver tilladelse til genteknologiske
forsøg, herunder forsøg med kloning af dyr,
såfremt forsøget opfylder et af de formål, der
er opregnet i dyreforsøgslovens § 1, stk. 2.
Med lovforslaget fastsættes der
imidlertid specifikke regler for anvendelsen af klonings- og
genmodificeringsteknikker samtidig med, at reguleringen
fremtidssikres for det tilfælde, at disse teknikker ikke i
fremtiden vil kunne anses for at udgøre et
dyreforsøg.
For det andet omhandler lovforslaget
anvendelsen af klonede og genmodificerede dyr til
dyreforsøg, uanset om det pågældende
dyreforsøg i sig selv indebærer kloning eller
genmodificering. Også i disse tilfælde må
forsøg kun foretages med tilladelse fra
Dyreforsøgstilsynet. Den foreslåede regulering
tilsigter således at sikre, at klonede og genmodificerede dyr
€" uanset om dyret er importeret eller om dyret er fremstillet
eller avlet i Danmark €" kun bliver brugt til
dyreforsøg, hvis anvendelsen har et væsentligt
formål.
For det tredje følger det af
lovforslaget, at også avl af klonede og genmodificerede
forsøgsdyr kun må ske med Dyreforsøgstilsynets
tilladelse. Det betyder, at selve det at lade disse dyr føde
levende kræver tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet.
For alle de tre nævnte aktiviteter
gælder, at Dyreforsøgstilsynet kun kan tillade
aktiviteten, hvis aktiviteten opfylder et af de væsentlige
formål, som er nævnt i lovforslaget. Disse
væsentlige formål er grundforskning, anvendt forskning
rettet mod at forbedre sundhed og miljø, fremstilling og avl
af dyr, der producerer stoffer af væsentlig gavn for sundhed
og miljø og endelig visse former for undervisning, herunder
af personer, der skal beskæftige sig med kloning og
genmodificering.
Herudover er det endvidere et krav for at
få en tilladelse, at aktiviteten er til væsentlig gavn.
Dette indebærer, at Dyreforsøgstilsynet i hvert enkelt
tilfælde skal foretage en proportionalitetsafvejning af
teknologiens negative følger over for de fordele, som
anvendelsen af teknologien kan medføre.
For så vidt angår de dele af
udvalgets anbefalinger, som ikke er omfattet af
nærværende lovforslag, kan jeg oplyse
følgende:
Miljøministeriet har oplyst, at
Europaparlamentets og Rådets direktiv (2001/18/EF) om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede
organismer er til hinder for, at der gennemføres en generel
regulering af import af alle genmodificerede dyr som anbefalet af
udvalget. Udsætningsdirektivet regulerer således
allerede spørgsmål om tilladelse til
markedsføring, herunder import af genmodificerede
organismer. Med direktivet sikres, at der foretages den
fornødne risikovurdering i forhold til miljø, natur
og sundhed i forbindelse med udsætning og
markedsføring af genmodificerede organismer.
Miljøministeriet har endvidere oplyst, at det er meget
tvivlsomt, om en regulering af avl af alle genmodificerede dyr som
anbefalet af udvalget vil være i overensstemmelse med
udsætningsdirektivet.
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender har oplyst, at der i ministeriets lov om hold
af dyr er bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse
og indførsel af klonede dyr. Imidlertid har ministeriet
fundet, at det ikke på nuværende tidspunkt er relevant
at fastsætte regler om import og avl af klonede dyr, der ikke
er forsøgsdyr. Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender har således ikke fundet, at der med det
stadie, som kloningsteknikken er på i dag, er behov for en
generel regulering af import og avl af klonede dyr, som for
eksempel klonede landbrugsdyr eller klonede kæledyr.
Ministeriet har endvidere peget på, at der vil være
store praktiske vanskeligheder ved at håndhæve en
sådan regulering, idet det ikke umiddelbart er muligt at
konstatere, om et dyr er klonet.
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender har samtidig tilkendegivet, at såfremt
den fremtidige udvikling i kloningsteknikken gør det
nødvendigt og relevant at gennemføre en regulering
på området, er ministeren for familie- og
forbrugeranliggender indstillet på at udnytte bemyndigelsen i
lov om hold af dyr til at fastsætte regler herom.
Som nævnt indledningsvist har kloning og
genteknologi flere gange været diskuteret i Folketinget.
Debatten har været præget af, at den hastige udvikling
på dette område rejser vanskelige
spørgsmål af etisk karakter. Også dette
lovforslag angår spørgsmål, som man ud fra
etiske synspunkter kan have forskellige holdninger til. På
den baggrund ser jeg frem til en god og saglig debat om
lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.