Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Integrationsministeren (Rikke
Hvilshøj):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.,
integrationsloven og udlændingeloven (Styrkelse af
familiesammenførtes danskindlæring, fremrykket og
intensiveret danskuddannelse til flygtninge, ændret
udvælgelse af og styrket integrationsindsats over for
kvoteflygtninge m.v.)
(Lovforslag nr. L 79).
Lovforslaget har tidligere været fremsat
som lovforslag nr. L 97 af 11. november 2004. Lovforslag nr. L 97
bortfaldt ved udskrivelse af valg til Folketinget den 8. februar
2005. Det fremsatte lovforslag er i alt væsentligt identisk
med lovforslag nr. L 97.
Kendskab til det danske sprog og til kultur-
og samfundsforhold i Danmark er en afgørende
forudsætning for integration på arbejdsmarkedet og i
det danske samfund. Det er derfor af væsentlig betydning, at
udlændinge, der kommer til Danmark, tilegner sig det danske
sprog og viden om kultur- og samfundsforhold i Danmark så
hurtigt som muligt. De fleste selvforsørgende,
familiesammenførte udlændinge, der er omfattet af
integrationsloven, deltager i danskuddannelse. Der er imidlertid en
mindre gruppe, der ikke modtager kommunens tilbud, ligesom der er
mange, der ikke gennemfører det fulde uddannelsestilbud med
aflæggelse af en afsluttende prøve.
Lovforslaget skal bidrage til at fremme, at
alle familiesammenførte udlændinge deltager i
danskuddannelse eller tilegner sig sproget på anden
måde, og at alle fuldfører uddannelsen med
aflæggelse af en afsluttende prøve.
Det foreslås derfor,
€" at ansøgeren og den herboende
ægtefælle som en betingelse for
ægtefællesammenføring skal underskrive en
erklæring om, at de begge efter bedste evne vil deltage
aktivt i ansøgerens og eventuelle medfølgende
børns danskuddannelse og integration i det danske
samfund,
€" at kommunalbestyrelsen får pligt til
at give de udlændinge, der ikke tilegner sig det danske sprog
målrettet og systematisk, en meddelelse om de mulige
konsekvenser heraf, og
€" at den sikkerhedsstillelse på 50.000
kr. (nu 54.158,00 kr.), som den herboende ægtefælle
skal stille som en betingelse for
ægtefællesammenføringen, efter anmodning
nedskrives med halvdelen, når den familiesammenførte
ægtefælle har bestået sin afsluttende
danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse i
danskuddannelse ved afslutningen af uddannelsesforløbet.
For at fremskynde og intensivere
danskindlæringen for flygtninge, der opholder sig på
asylcentre, og som har fået meddelt opholdstilladelse,
indeholder lovforslaget herudover et tilbud om obligatorisk,
styrket og fremrykket danskuddannelse. Det ugentlige timetal
udvides fra det tidspunkt, hvor den pågældende er
meddelt opholdstilladelse, fra de nuværende 10 timer til
20-25 ugentlige timer i dansk sprog og danske kultur- og
samfundsforhold. Det vil ikke længere være muligt at
vælge undervisning i engelsk sprog i stedet for dansk
sprog.
Kommunens danskuddannelsestilbud for denne
gruppe udlændinge vil ligeledes blive fremrykket,
således at danskuddannelsen på asylcentret kan
videreføres uden ventetid efter kommunens overtagelse af
integrationsansvaret.
Lovforslaget er endvidere en opfølgning
på en redegørelse af 21. juni 2004 fra en
arbejdsgruppe nedsat af Integrationsministeriet om udvælgelse
af og præintegrationsforløb for kvoteflygtninge, hvori
der stilles forslag om nye kriterier for udvælgelse af
kvoteflygtninge og om integrationsfremmende initiativer i relation
til denne gruppe.
Det har vist sig, at en stor del af de
kvoteflygtninge, der tidligere er blevet genbosat her i landet som
led i en aftale med De Forenede Nationers Højkommissær
for Flygtninge (UNHCR), har haft vanskeligt ved at slå rod i
Danmark og få glæde af at være i landet. Hensynet
til den enkelte kvoteflygtning taler således for, at der ved
udvælgelsen lægges større vægt end i dag
på udlændingens mulighed for at forbedre sin
livssituation ved at flytte til Danmark.
Lovforslaget indeholder derfor følgende
forslag til nye udvælgelseskriterier og styrket
integrationsindsats for kvoteflygtninge:
€" Opdeling af flygtningekvoten i overordnede
kategorier forenkles.
€" Kvoteflygtninge udvælges blandt en
større kreds af UNHCR-flygtninge.
€" Der fastsættes nye kriterier ved
udvælgelse af kvoteflygtninge, hvor der i højere grad
end i dag tages hensyn til den enkeltes mulighed for at slå
rod i Danmark og få glæde af opholdstilladelsen,
herunder deres sproglige forudsætninger, uddannelsesforhold,
netværk, motivation m.v.
€" Der stilles krav om en særlig
sundhedsundersøgelse inden genbosætningen i
Danmark.
€" Der gennemføres nye
integrationsfremmende initiativer over for kvoteflygtninge,
herunder en styrket informationsindsats inden genbosætningen
i Danmark.
€" Der indføres nye forretningsgange
ved tilrettelæggelse af kvotearbejdet.
Endelig indeholder lovforslaget forslag om, at
der indføres en hjemmel i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. til at fastsætte regler om, at
prøver i særlige tilfælde kan afholdes i
udlandet, og enkelte andre konsekvensændringer og justeringer
på danskuddannelseslovens og integrationslovens
område.