Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Integrationsministeren (Rikke
Hvilshøj):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Tilknytning til Eurodacforordningen og
Dublinforordningen m.v.)
(Lovforslag nr. L 77).
Lovforslaget har tidligere været fremsat
som lovforslag nr. L 35 af 7. oktober 2004 om ændring af
udlændingeloven. Lovforslag nr. L 35 bortfaldt ved nyvalg til
Folketinget den 8. februar 2005. Det fremsatte lovforslag er
identisk med lovforslag nr. L 35 bortset fra enkelte, redaktionelle
ændringer.
Den danske regering har anmodet om, at Danmark
bliver tilknyttet Eurodacforordningen og Dublin-forordningen
på mellemstatsligt grundlag. Kommissionen har tilkendegivet,
at Danmarks tilknytning til Eurodacforordningen og
Dublinforordningen efter Kommissionens opfattelse kan ske på
mellemstatsligt grundlag ved en såkaldt parallelaftale. Den
8. maj 2003 vedtog Rådet en afgørelse om, at
Kommissionen bemyndiges til at indlede forhandlinger om dansk
tilknytning til begge forordninger på mellemstatsligt
grundlag.
Det er Rådet, der på Det
Europæiske Fællesskabs vegne indgår
parallelaftale med Danmark. Rådet har endnu ikke truffet
afgørelse om indgåelse af en parallelaftale om dansk
tilknytning til Eurodac- og Dublinforordningerne. Kommissionen har
den 20. september 2004 til Rådet fremsendt et udkast til
aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget
Danmark om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for
behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark
eller en anden EU-medlemsstat, og om "Eurodac" til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
Dublinkonventionen. Aftaleudkastet er resultatet af forhandlinger
med den danske regering og blev godkendt af parterne den 8. juni
2004.
Inden Rådet træffer
afgørelse om Fællesskabets indgåelse af
parallelaftalen, skal Europa-Parlamentet høres over
aftaleudkastet.
Efter aftaleudkastet træder aftalen i
kraft den første dag i den anden måned efter de
kontraherende parters underretning om, at de har fuldendt deres
respektive påkrævede procedurer.
Med henblik på at sikre, at den danske
lovgivning kan være på plads, og at Danmark dermed kan
tilknytte sig de to retsakter på mellemstatsligt grundlag,
så snart procedurerne i EU er afsluttet, fremsættes
lovforslaget på nuværende tidspunkt, selvom Rådet
endnu ikke har truffet afgørelse om Fællesskabets
aftaleindgåelse.
Lovforslaget muliggør Danmarks
tilknytning på mellemstatsligt grundlag til de regler, der
følger af Eurodacforordningen, og de regler, der
følger af Dublinforordningen som afløsning for
reglerne i Dublinkonventionen.
Med en vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget i medfør af grundlovens § 19 samtykke til,
at regeringen på Danmarks vegne godkender aftalen om dansk
tilknytning til Eurodacforordningen og Dublinforordningen på
mellemstatsligt grundlag, ligesom det med lovforslaget
ønskes sikret, at der på tidspunktet for Rådets
forventede beslutning om godkendelse af parallelaftalen er
tilvejebragt det lovgivningsmæssige grundlag for Danmarks
tilknytning.
Såfremt Rådet €" mod
forventning €" måtte ønske ændringer i
aftaleudkastet, som regeringen kan tilslutte sig, vil det blive
vurderet, om der er behov for justering af de ved lovforslaget
foreslåede bestemmelser til opfyldelse af Eurodac- og
Dublinforordningernes regler i dansk ret.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
integrationsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser til gennemførelse af fremtidige ændringer
til de to forordninger eller vedtagelse af yderligere
gennemførelsesforanstaltninger i EU. Inden Danmark meddeler
Kommissionen, at Danmark vil træffe sådanne
gennemførelsesforanstaltninger, vil sagen efter
gældende praksis blive behandlet i Folketingets
Europaudvalg.
Lovforslaget muliggør endvidere
Danmarks deltagelse på mellemstatsligt grundlag i aftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Island og Norge om
kriterier og mekanismer for fastsættelse af, hvilken stat der
er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning indgivet i
en medlemsstat eller i Island eller Norge, der omfatter såvel
Eurodac- som Dublinforordningen. Dette muliggør, at reglerne
i Dublin- og Eurodacforordningerne, der i dag gælder mellem
Fællesskabet og Norge og Island, også vil gælde
mellem Danmark og Norge og Island.
Kommissionen har afsluttet forhandlingerne om
en tilsvarende aftale med Schweiz om Schweiz€™
deltagelse i Eurodacforordningen og Dublinforordningen. Det
forventes, at denne aftale vil blive indgået mellem
Fællesskabet og Schweiz i år. Lovforslaget
muliggør Danmarks deltagelse på mellemstatsligt
grundlag i den forventede aftale, hvorved reglerne i Eurodac- og
Dublinforordningerne kommer til at gælde mellem Danmark og
Schweiz.
Med en vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget samtykke i medfør af grundlovens § 19 til,
at regeringen på Danmarks vegne på mellemstatsligt
grundlag kan tilslutte sig, at den ovennævnte aftale mellem
Fællesskabet og Island og Norge bliver anvendelig i forhold
til Danmark. Tilsvarende giver Folketinget samtykke til, at
regeringen på Danmarks vegne på mellemstatsligt
grundlag kan tilslutte sig, at den forventede aftale mellem
Fællesskabet og Schweiz bliver anvendelig i forhold til
Danmark.