Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. juni 2005
Forslag
til
Lov om et evalueringsinstitut for kommuner
m.v.
Kapitel 1
Evalueringsinstituttets
formål
§ 1.
Evalueringsinstituttet er en statslig institution, der har til
formål ved analyser at evaluere den kommunale og regionale
opgavevaretagelse og understøtte indsatsen i kommuner og
regioner for at fremme effektivitet og bedre ressourceanvendelse,
kvalitetsudvikling og økonomistyring.
Kapitel 2
Evalueringsinstituttets opgaver og
finansiering
§ 2.
Instituttet gennemfører evalueringer med de i § 1
nævnte formål af kommunernes og regionernes
opgavevaretagelse samt af selvejende institutioner m.v., som kan
henregnes til den offentlige forvaltning. Evalueringerne kan
omfatte en eller flere af de i 1. pkt. nævnte
myndigheder.
Stk. 2. Instituttet rådgiver
offentlige myndigheder om evalueringer. Instituttet samarbejder med
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og andre offentlige myndigheder
og institutioner i spørgsmål om evaluering, herunder
evalueringer af økonomistyring m.v. inden for den decentrale
forvaltning.
Stk. 3. Instituttet har til opgave at
indsamle nationale og internationale erfaringer med evalueringer.
Instituttet skal løbende udvikle og forny metoder til
evaluering, herunder metoder til økonomistyring m.v.
§ 3.
Instituttet gennemfører af egen drift de i § 2
nævnte opgaver. Evaluering og rådgivning kan inden for
en særskilt økonomisk ramme rekvireres af indenrigs-
og sundhedsministeren. Andre ministerier, kommunalbestyrelser og
regionsråd samt andre offentlige institutioner kan mod
anvisning af finansiering hertil ligeledes rekvirere evalueringer
og rådgivning, jf. de i § 2 nævnte
opgaver.
§ 4.
Instituttet kan modtage supplerende finansiel støtte i form
af tilskud og gaver m.v. fra andre, jf. Finansministeriets regler
herom. Eventuelle tilskud og gaver m.v. skal offentliggøres
i instituttets årsprogram, årsberetning samt regnskab,
jf. § 6, stk. 2.
Stk. 2. Instituttet kan drive
indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansieret
virksomhed og tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed, jf.
Finansministeriets regler herom.
Kapitel 3
Evalueringsinstituttets bestyrelse
§ 5.
Instituttet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig for
instituttets virksomhed inden for rammerne af gældende regler
og normer for statslige virksomheder.
Stk. 2. Bestyrelsen består af en
formand, der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren, og 4
andre medlemmer, der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren
på følgende måde:
1) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Kommunernes Landsforening.
2) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
regionsrådene i forening.
3) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
indenrigs- og sundhedsministeren.
4) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
finansministeren.
5) 1 medlem udpeges efter indstilling fra den
videregående uddannelsesinstitution, som geografisk er
placeret i samme område eller by, og hvor der er en faglig
tilknytning til instituttet.
Stk. 3. Bestyrelsen udpeges for en
3-årig periode. Bestyrelsens medlemmer kan maksimalt udpeges
for to perioder ad gangen. Der vil være mulighed for
genudpegning efter en periode uden sæde i bestyrelsen.
Stk. 4. Bestyrelsen kan i samarbejde
med direktøren indhente særlig bistand fra eksterne
personer og myndigheder, f.eks. ved at nedsætte sagkyndige
grupper til gennemførelse af evalueringer med deltagelse af
såvel interne som eksterne personer.
§ 6.
Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af
evalueringsinstituttet og fastlægger rammerne for
instituttets virksomhed.
Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter
forslag fra instituttets direktør, jf. § 9, et
årsprogram for instituttets virksomhed i det kommende
år, herunder indsatsområder, et budget for instituttets
virksomhed i det kommende år, herunder den del af
instituttets virksomhed, der er nævnt i § 4,
instituttets regnskab, herunder den del af finansieringen, der er
nævnt i § 4, samt en årsberetning over
instituttets aktiviteter i det seneste år. Nærmere
regler herfor fastsættes i instituttets vedtægter, jf.
§ 11.
Stk. 3. De i § 6,
stk. 2, nævnte oplysninger offentliggøres inden
en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist.
Kapitel 4
Evalueringsinstituttets
rådgivende udvalg
§ 7.
Bestyrelsen nedsætter et rådgivende udvalg. Udvalget
udarbejder en udtalelse om evalueringsinstituttets årsprogram
og årsberetning. Det rådgivende udvalgs udtalelse
fremsendes til bestyrelsen og offentliggøres samtidig med
offentliggørelsen af årsprogram og årsberetning,
jf. § 6, stk. 3.
Stk. 2. Bestyrelsen træffer
beslutning om, hvorvidt instituttets årsprogram og
årsberetning skal ændres som følge af det
rådgivende udvalgs udtalelser i henhold til stk. 1.
Beslutning herom træffes inden bestyrelsens fremsendelse af
årsprogram og årsberetning til indenrigs- og
sundhedsministeren.
Stk. 3. Det rådgivende udvalg,
der består af 14 medlemmer, udpeges af indenrigs- og
sundhedsministeren på følgende måde:
1) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Socialforskningsinstituttet.
2) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Danmarks Evalueringsinstitut.
3) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Arbejdsmiljøinstituttet.
4) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Danmarks Statistik.
5) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd.
6) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Det
Kommunale Kartel.
7) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Akademikernes Centralorganisation.
8) 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra
Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsråd.
9) 4 medlemmer udpeges personligt af indenrigs-
og sundhedsministeren.
Stk. 4. Det rådgivende udvalg
nedsættes for en 3-årig periode, der følger
bestyrelsens funktionsperiode.
Stk. 5. Bestyrelsesformanden indkalder
til og leder møder i det rådgivende udvalg.
Stk. 6. Nærmere regler om det
rådgivende udvalg og dets virke, herunder regler for det
rådgivende udvalgs råd og vejledning til instituttets
bestyrelse og direktør om faglige og metodemæssige
problemstillinger, fastsættes i evalueringsinstituttets
vedtægter, jf. § 11.
Kapitel 5
Evalueringsinstituttets
direktør
§ 8.
Instituttets direktør ansættes og afskediges af
indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra bestyrelsen.
Direktøren har det daglige ansvar for ledelse af instituttet
inden for de for statslige institutioner gældende regler.
§ 9.
Instituttets direktør varetager den daglige ledelse af
instituttet og er i sin virksomhed ansvarlig over for bestyrelsen
og Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 6,
stk. 1. Direktøren udarbejder forslag til instituttets
årsprogram, årsberetning, budget og regnskab, jf.
§ 6, stk. 2.
§ 10.
Instituttets direktør har såvel ansvaret for
gennemførelsen af evalueringer som det faglige ansvar for
resultaterne i rapporterne fra instituttet.
Kapitel 6
Evalueringsinstituttets virksomhed
§ 11.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter instituttets
vedtægter, herunder bestemmelser for bestyrelsens og det
rådgivende udvalgs virke og regler. Bestyrelsen og det
rådgivende udvalg fastsætter selv sin forretningsorden
inden for rammerne af instituttets vedtægter.
Stk. 2. Instituttets årsprogram,
budget, årsberetning og regnskab, jf. § 6,
stk. 2, skal godkendes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Årsprogrammet og budgettet skal forelægges indenrigs-
og sundhedsministeren til godkendelse inden den 1. oktober og
årsberetningen og regnskabet inden den 1. april.
§ 12.
Instituttet udarbejder en rapport over en evaluering, instituttet
har gennemført, jf. § 2. De evaluerede
myndigheder, jf. § 2, stk. 1, modtager inden
offentliggørelse rapporten i høring og gives
lejlighed til at fremkomme med udtalelser. Instituttet skal tage
stilling til høringssvarene, herunder hvorvidt den
fremsendte rapport til de evaluerede myndigheder skal ændres
som følge af de indhentede udtalelser.
Stk. 2. En af instituttet afgivet
rapport sendes med de indhentede udtalelser til indenrigs- og
sundhedsministeren til orientering senest 14 dage før
offentliggørelsen. Bestyrelsen fastsætter
retningslinjer for, hvorledes de evaluerede myndigheder skal
orienteres før offentliggørelse.
Stk. 3. Instituttet
offentliggør alle evalueringsrapporter og orienterer
offentligheden om instituttets aktivitet.
Stk. 4. Evalueringsinstituttets sager
om evaluering er omfattet af offentlighedsloven, når den
endelige rapport er offentliggjort.
Stk. 5. Når
evalueringsinstituttet til brug for gennemførelse af en
evalueringsrapport modtager arbejdsdokumenter, herunder oplysninger
og data, der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven er interne, mister dokumenterne ikke som
følge af videregivelsen deres interne karakter.
§ 13.
Instituttet kan i forbindelse med udarbejdelse af en
evalueringsrapport m.v. forlange alle oplysninger, der
skønnes af betydning for evalueringen, tilvejebragt og
udleveret af de eller den evaluerede myndighed. Oplysningerne
bør så vidt muligt fremsendes i elektronisk form.
§ 14.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om evalueringer, som er gennemført efter
§ 2, stk. 1.
Kapitel 7
Evalueringsinstituttets geografiske
placering
§ 15.
Indenrigs- og sundhedsministeren bestemmer, hvor i landet
instituttet er placeret.
Kapitel 8
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 16. Loven
træder i kraft den 1. juli 2005.
§ 17. I
forbindelse med udpegning af instituttets bestyrelse
fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren procedure for
igangsætning af instituttets virksomhed.
Stk. 2. De beføjelser, jf.
§§ 2 og 13, som instituttet har over for regionerne,
har instituttet indtil den 1. januar 2007 over for
amtskommunerne.
Stk. 3. Indtil regionsrådene i
forening kan udpege et medlem til bestyrelsen, udpeges dette medlem
af Amtsrådsforeningen, jf. § 5, stk. 2, nr.
2.
Stk. 4. Det af
Amtsrådsforeningen udpegede medlem, jf. stk. 2,
udtræder af bestyrelsen senest pr. 1. januar 2007, jf.
§ 5, stk. 3.