L 71 (som fremsat): Forslag til lov om regionernes
finansiering.
Fremsat den 24. februar 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om regionernes finansiering
Kapitel 1
Regionernes finansiering
§ 1.
Regionernes økonomi består af tre særskilte
områder:
1) sundhedsområdet, som omfatter sygehus-
og sygesikringsområdet,
2) udviklingsopgaver mv. og
3) drift af institutioner på social- og
undervisningsområdet.
§ 2. Regionerne
modtager i henhold til denne lov følgende indtægter
til finansiering af sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1, nr. 1 og 2:
1) et generelt tilskud fra staten opdelt i to
dele til finansiering af henholdsvis sundhedsområdet, jf.
§ 1, stk. 1, nr. 1, og de regionale
udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1, nr. 2,
2) et grundbidrag fra kommunerne til finansiering
af sundhedsområdet, jf. § 1, stk. 1, nr. 1,
og
3) et udviklingsbidrag fra kommunerne til
finansiering af de regionale udviklingsopgaver, jf. § 1,
stk. 1, nr. 2.
Kapitel 2
Det generelle statstilskud
§ 3. Staten
yder et årligt tilskud til regionerne til finansiering af
sundhedsområdet og et årligt tilskud til finansiering
af de regionale udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1,
nr. 1 og 2. Tilskuddet til hvert af områderne
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg.
Stk. 2. Tilskuddet fastsættes
som summen af:
1) det foregående års tilskud med
tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer
og op- og efterreguleringer,
2) regulering for den forventede pris- og
lønudvikling i den regionale sektor fra det foregående
år til tilskudsåret,
3) regionale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen
mellem staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret,
4) regionale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den bindende statslige regulering
af regionernes virksomhed i tilskudsåret,
5) reguleringer af tilskuddet i henhold til
§ 11.
Stk. 3. Finansministeren kan med
Finansudvalgets tilslutning forhøje eller reducere det
tilskud, der fastsættes i medfør af stk. 2, hvis
hensynet til en balanceret udvikling i den regionale økonomi
taler herfor.
Stk. 4. Finansministeren kan med
Finansudvalgets tilslutning ændre tilskuddet for
tilskudsåret, hvis der sker ændringer i de forhold, der
er omtalt i stk. 2 og 3.
Stk. 5. Det årlige tilskud
på hvert af de to områder fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren. Hvert af tilskuddene fordeles i forhold til den
enkelte regions andel af det samlede regionale udgiftsbehov
på området, jf. §§ 4 og 5.
§ 4. En regions
udgiftsbehov på sundhedsområdet opgøres som
summen af:
1) et basisbeløb på 100 mio.
kr.,
2) regionens aldersbestemte udgiftsbehov og
3) regionens socioøkonomiske
udgiftsbehov.
Stk. 2. Af de samlede regionale
nettodrifts- og anlægsudgifter på sundhedsområdet
fratrukket det beløb, der indgår ved beregning af
basisbeløb efter stk. 1, nr. 1, henregnes 75 pct. til
regionernes aldersbestemte udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 2,
og 25 pct. til det socioøkonomiske udgiftsbehov efter
stk. 1, nr. 3.
Stk. 3. Regionens aldersbestemte
udgiftsbehov, efter stk. 1, nr. 2, beregnes ud fra regionens
indbyggertal i nærmere fastsatte aldersgrupper og den
gennemsnitlige fordeling af de regionale sundhedsudgifter i de
enkelte aldersgrupper, jf. stk. 4.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter afgrænsningen af de
aldersgrupper, der indgår ved beregningen af det
aldersbestemte udgiftsbehov. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter ligeledes, hvorledes de enkelte aldersgrupper
vægtes ud fra den landsgennemsnitlige fordeling af
udgifterne.
Stk. 5. Det socioøkonomiske
udgiftsbehov pr. indbygger efter stk. 1, nr. 3, opgøres
som et landsgennemsnitligt beløb pr. indbygger ganget med et
beregnet socioøkonomisk indeks for den enkelte region efter
stk. 6. Det gennemsnitlige beløb pr. indbygger for
regionerne beregnes ud fra udgiftsandelen efter stk. 2
divideret med indbyggertallet i hele landet.
Stk. 6. En regions
socioøkonomiske indeks efter stk. 5 bestemmes som
forholdet mellem henholdsvis summen af regionens vægtede
andele af følgende kriterier i hele landet og regionens
andel af indbyggertallet i hele landet:
1) Antallet af børn af enlige
forsørgere med en andel på 15 pct.,
2) Antallet af enlige i aldersgruppen 65 år
og derover med en andel på 25 pct.,
3) Antallet af personer i udlejningsboliger med
en andel på 15 pct.,
4) Antallet af familier på
overførselsindkomst med en andel på 17,5 pct.,
5) Beregnet antal tabte leveår opgjort i
forhold til den region, der har den højeste middellevetid
med en vægt på 10 pct.,
6) Antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter, der i en periode på 10 år har været i
kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen, med en andel
på 5 pct.,
7) Antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter med diagnosen skizofreni, der i en periode på 10
år har været i kontakt med det psykiatriske
sygehusvæsen, med en andel på 5 pct.,
8) Antallet af indbyggere på øer
uden fast forbindelse med en andel på 2,5 pct.
9) Gennemsnitlig rejsetid til 18.000 indbyggere
ganget med antallet af indbyggere med en vægt på 5
pct.
§ 5. En regions
udgiftsbehov for de regionale udviklingsopgaver opgøres som
summen af:
1) regionens demografiske udgiftsbehov og
2) regionens strukturelt betingede
udgiftsbehov.
Stk. 2. Af de samlede regionale
nettodrifts- og anlægsudgifter til udviklingsopgaver
henregnes 20 pct. til regionernes demografiske udgiftsbehov efter
stk. 1, nr. 1, og 80 pct. til det strukturelt betingede
udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 2.
Stk. 3. Regionens demografiske
udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 1, beregnes ud fra regionens
indbyggertal og den gennemsnitlige fordeling af de regionale
udgifter til udviklingsopgaver.
Stk. 4. Det strukturelt betingede
udgiftsbehov pr. indbygger efter stk. 1, nr. 2, opgøres
som et landsgennemsnitligt beløb pr. indbygger ganget med et
beregnet indeks for den enkelte region efter stk. 5. Det
gennemsnitlige beløb pr. indbygger for regionerne beregnes
ud fra udgiftsandelen efter stk. 2 divideret med
indbyggertallet i hele landet.
Stk. 5. En regions indeks bestemmes
som forholdet mellem henholdsvis summen af regionens vægtede
andele af følgende kriterier i hele landet og regionens
andel af indbyggertallet i hele landet:
1) Antal indbyggere uden for bymæssig
bebyggelse eller i byer med op til 1.000 indbyggere med en
vægt på 2,5 pct.
2) Gennemsnitlig rejsetid til 18.000 indbyggere
ganget med antallet af indbyggere med en vægt på 2,5
pct.
3) Antallet af ledige 20-59 årige med en
vægt på 5 pct.
4) Antal personer i arbejdsstyrken uden
videregående uddannelse med en vægt på 5 pct.
5) Antal 20-59 årige lønmodtagere
med forudsatte færdigheder på grundniveau med en
vægt på 5 pct.
6) Antal biler pr. km. vej med en vægt
på 15 pct.
7) Antal personer med mere end 12 km. mellem
arbejdssted og bopæl eller med arbejdssted i en anden kommune
end bopælskommunen med en vægt på 22,5 pct.
8) Antal km. privatbanespor med en vægt
på 22,5 pct.
9) Udgifter til tjenestemandspensioner optjent
før 1. januar 2007 med en vægt på 20 pct.
Stk. 6. Forslag til revision af de i
stk. 5, nr. 1-9, nævnte vægte fremsættes for
Folketinget i folketingsåret 2010-11.
Grundbidrag og udviklingsbidrag fra
kommunerne
§ 6. Den
enkelte kommune betaler et årligt grundbidrag til
finansiering af sundhedsområdet til den region, hvori
kommunen ligger. Grundbidraget udgør et fast beløb
pr. indbygger i kommunen.
Stk. 2. Størrelsen af det
årlige grundbidrag fastsættes af regionsrådet,
jf. dog stk. 3, efter drøftelse i kontaktudvalget
mellem regionen og kommunerne, jf. §§ 6 og 7 i lov
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.
Regionsrådet vil ikke kunne gennemføre
forhøjelser af grundbidraget ud over grundbidraget fra
året før reguleret med satsreguleringsprocenten,
såfremt 2/3 af de kommunale repræsentanter i
kontaktudvalget modsætter sig denne forhøjelse.
Stk. 3. Grundbidraget til
sundhedsområdet kan højst udgøre 1.500 kr. pr.
indbygger i 2003 pris- og lønniveau. Beløbet
reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten.
§ 7. Den
enkelte kommune betaler et årligt udviklingsbidrag til
finansiering af de regionale udviklingsopgaver til den region,
hvori kommunen ligger. Udviklingsbidraget udgør et fast
beløb pr. indbygger i kommunen.
Stk. 2. Størrelsen af det
årlige udviklingsbidrag fastsættes af
regionsrådet, jf. dog stk. 3, efter drøftelse i
kontaktudvalget mellem regionen og kommunerne, jf.
§§ 6 og 7 i lov om regioner og om nedlæggelse
af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab. Regionsrådet vil ikke kunne
gennemføre forhøjelser af udviklingsbidraget ud over
udviklingsbidraget fra året før reguleret med
satsreguleringsprocenten, såfremt 2/3 af de kommunale
repræsentanter i kontaktudvalget modsætter sig denne
forhøjelse.
Stk. 3. Udviklingsbidraget til
finansiering af de regionale opgaver bortset fra
sundhedsområdet kan højst udgøre 200 kr. pr.
indbygger i 2003 pris- og lønniveau. Beløbet
reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter, at en forholdsmæssig del
af statens tilskud til Region Hovedstaden, jf. § 3,
udbetales til Bornholms Kommune til finansiering af de
udviklingsopgaver, som er henlagt til Bornholms Kommune, og at
Bornholms Kommune tilsvarende fritages for betaling af en
forholdsmæssig del af udviklingsbidraget, jf.
stk. 1.
§ 8. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter efter drøftelse med
regionsrådene en årlig norm for stigningen af
grundbidraget og udviklingsbidraget for det enkelte
budgetår.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan bestemme, at hvis den gennemsnitlige
stigning i grundbidrag henholdsvis udviklingsbidrag for et
budgetår overstiger den fastsatte norm efter stk. 1,
reguleres statens tilskud til regionerne i henhold til
§ 3 efter bestemmelserne i §§ 9-12.
§ 9. For de
regioner, der for et budgetår forhøjer grundbidraget
henholdsvis udviklingsbidraget med mere end den fastsatte norm
efter § 8, stk. 1, reduceres statens tilskud, jf.
§ 3, til den pågældende region. Reduktionen
udgør 50 procent af den del af merprovenuet, der skyldes
forhøjelsen ud over den fastsatte norm.
Stk. 2. For de regioner, der
fastsætter grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget til
et lavere beløb end bidraget for året før
tillagt den fastsatte norm for stigninger efter § 8,
stk. 1, forhøjes statens tilskud, jf. § 3,
til den pågældende region. Forhøjelsen beregnes
som 50 procent af forskellen mellem det beregnede provenu af
bidraget for året før tillagt den fastsatte norm og
det beregnede provenu ud fra det fastsatte bidrag.
§ 10.
Reguleringen af statens tilskud til regionerne i henhold til
§ 9 afregnes i det budgetår, hvor den
gennemsnitlige stigning i bidraget ud over den fastsatte norm, jf.
§ 8, stk. 2, har fundet sted, samt i det
følgende år. Reguleringen afregnes med det samme
beløb i begge år.
Stk. 2. Reguleringen afregnes med en
tredjedel i hver af månederne oktober, november og december i
det pågældende budgetår.
§ 11. Statens
tilskud til regionerne efter § 3 reduceres fra og med
budgetåret med et beløb svarende til den samlede
provenustigning som følge af forhøjelsen af det
gennemsnitlige bidrag ud over den fastsatte norm, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Statens tilskud for
budgetåret og det følgende år reguleres med et
beløb svarende til de samlede tilskudsreguleringer efter
§ 9.
§ 12. Regioner
omfattet af § 13 er undtaget fra regulering af tilskud i
henhold til § 9 og indgår ikke i beregning af
reguleringen af statens tilskud til regionerne i henhold til
§ 11.
Kapitel 3
Bemyndigelsesbestemmelser mv.
§ 13. Et
regionsråd kan i særlige tilfælde med tilladelse
fra indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte grundbidraget
og udviklingsbidraget i henhold til §§ 6 og 7,
uanset bestemmelserne i § 6, stk. 2 og 3, og
§ 7, stk. 2 og 3.
§ 14.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
beregningen og opgørelsen af regionernes udgiftsbehov, jf.
§§ 4 og 5, herunder regler om, på hvilket
tidspunkt datagrundlaget opgøres, samt om opgørelsen
af det indbyggertal, der anvendes i §§ 4-7.
§ 15.
Indenrigs- og sundhedsministeren giver senest den 1. juli i
året forud for tilskudsåret regionsrådene
meddelelse om størrelsen af tilskud efter § 3.
§ 16.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tidspunkt for afregning af tilskud og bidrag efter denne
lov.
§ 17. Når
der er givet meddelelse om tilskud eller bidrag efter denne lov,
har et regionsråd ikke krav på at få ændret
tilskuddet eller bidraget, hvis der efterfølgende
konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til i ganske særlige
tilfælde at korrigere tilskud eller bidrag efter denne lov,
som der er givet meddelelse om til et regionsråd, hvis der
efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
§ 18. Tilskud
efter § 3 afregnes over statskassen efter indenrigs- og
sundhedsministerens nærmere bestemmelse.
Kapitel 4
Overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 19. Loven
træder i kraft den 1. januar 2006 og har virkning for de
tilskud og bidrag, som henholdsvis staten og kommunerne skal yde
til regionerne fra og med tilskudsåret 2007.
Stk. 2. Tilskud efter § 3
for tilskudsåret 2007 fastsættes af finansministeren
med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg, uanset
bestemmelserne i § 3, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Udgangspunktet for
fastsættelsen af grundbidraget fra kommunerne efter
§ 6 for tilskudsåret 2007 er et grundbidrag
på 1.000 kr. pr. indbygger i 2003 pris- og lønniveau.
Forhøjelser i forhold til dette niveau skal behandles af
kontaktudvalget for 2006, jf. § 72, i lov om regioner og
om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, i
overensstemmelse med § 6, stk. 2 og 3.
Stk. 4. Udgangspunktet for
fastsættelsen af udviklingsbidraget fra kommunerne efter
§ 7 for tilskudsåret 2007 er et udviklingsbidrag
på 100 kr. pr. indbygger i 2003 pris- og lønniveau.
Forhøjelser i forhold til dette niveau skal behandles af
kontaktudvalget for 2006, jf. § 72, i lov om regioner og
om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, i
overensstemmelse med § 7, stk. 2 og 3.
§ 20. For
årene 2007-2011 indføres en overgangsordning, som
indebærer, at regioner med et beregnet overskud på
sundhedsområdet som følge af reformen betaler til
regioner med et beregnet underskud som følge af reformen.
Overskud og underskud på sundhedsområdet for regionerne
som følge af reformen beregnes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Regioner med underskud som følge af
reformen vil i 2007 modtage et tilskud på 5/6 af det
beregnede underskud, og i hvert af de følgende år
henholdsvis 4/6, 3/6, 2/6 og 1/6 af det beregnede underskud.
Tilsvarende skal regioner med et beregnet overskud på
sundhedsområdet betale et bidrag på 5/6 af det
beregnede overskud i 2007, og herefter i hvert af de
følgende år henholdsvis 4/6, 3/6, 2/6 og 1/6 af det
beregnede overskud.
§ 21. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af
kommunalreformen.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Det foreliggende lovforslag udmønter
den del af aftalen, der vedrører regionernes
finansiering.
Regionerne får følgende
indtægter til finansiering af opgaverne:
€ Et generelt tilskud fra staten
(bloktilskud)
€ Et grundbidrag fra kommunerne
€ Et udviklingsbidrag fra kommunerne
€ Et aktivitetsbestemt tilskud til
sundhedsområdet fra staten
€ Et aktivitetsbestemt bidrag til
sundhedsområdet fra kommunerne
I det omfang, regionerne løser
driftsopgaver for kommunerne på social- og
specialundervisningsområdet, vil disse opgaver blive
finansieret direkte af kommunerne gennem takstbetaling.
I denne lov fastsættes de generelle
regler for regionernes økonomi og finansiering, og der
fastsættes konkrete regler om det generelle tilskud fra
staten samt grundbidraget og udviklingsbidraget fra kommunerne.
Principper og elementer i regionernes finansiering har været
drøftet i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
Finansieringsudvalg.
Reglerne om de aktivitetsbestemte tilskud fra
henholdsvis staten og kommunerne fastsættes i
sundhedslovgivningen.
Hovedopgaven for regionerne bliver driften af
sundhedsvæsenet. Med henblik på at sikre en entydig og
gennemskuelig finansiering af sundhedsvæsenet, opdeles
regionernes økonomi i tre adskilte dele:
Sundhedsområdet, regionale udviklingsopgaver og drift af
institutioner på social- og undervisningsområdet. Det
betyder, at indtægter, der er øremærkede til det
ene af disse områder, ikke kan anvendes til finansiering af
et af de øvrige områder. Adskillelsen af regionernes
økonomi i tre dele indebærer, at alle regionernes
indtægter skal henføres til et af de tre regionale
aktivitetsområder, eventuelt på
administrationsområdet med udgangspunkt i en fast
procentfordeling. I budget- og regnskabsreglerne for regionerne vil
reglerne for regionernes administration af de likvide aktiver mv.
blive fastsat således, at det sikres, at der ikke
overføres midler mellem de tre områder. Mindreforbrug
på et område vil kunne overføres til senere
anvendelse på det pågældende område.
Finansiering af
sundhedsområdet
Omkring tre fjerdedele af regionernes
udgifter på sundhedsområdet vil blive finansieret ved
et bloktilskud fra staten. Med henblik på at give regionerne
lige muligheder for at drive sundhedsvæsenet fordeles
tilskuddet dels som et basisbeløb og dels efter en
række objektive fordelingskriterier, der afspejler
udgiftsbehovet. Udgiftsbehovskriterierne skal ud over forudsatte
basisomkostninger dels tage højde for den
aldersmæssige sammensætning af befolkningen i de
enkelte regioner, dels for den socioøkonomiske struktur i
regionerne, som kan have betydning for forbruget af
sundhedsydelser. Den socioøkonomiske struktur opgøres
i denne forbindelse ud fra en række kriterier om
befolkningens sociale, helbredsmæssige og økonomiske
forhold. Dermed tilstræbes det, at regionerne får
ensartede økonomiske vilkår for at løse
sundhedsopgaverne.
Der etableres endvidere en statslig
aktivitetspulje i lighed med den eksisterende aktivitetspulje
på sygehusområdet. Regionernes indtægter fra
denne pulje vil afhænge af, i hvilket omfang regionerne
præsterer en nærmere aftalt aktivitet. De nærmere
regler herom fastsættes i sundhedslovgivningen.
For at forbedre sammenhængen mellem
sundhedsopgaven og de kommunale opgaver får kommunerne et
delvist betalingsansvar for sundhedsvæsenet. Det vil give
kommunerne mere synlige incitamenter til at investere i og
samarbejde om sammenhængende patientforløb. Den
kommunale medfinansiering skal give kommunerne en tilskyndelse til
at yde en effektiv forebyggelses-, trænings- og
plejeindsats.
Det kommunale bidrag til finansiering af
sundhedsvæsenet vil bestå i et grundbidrag pr.
indbygger og et aktivitetsafhængigt bidrag.
Det kommunale grundbidrag til regionerne kan
udgøre et beløb på op til 1.500 kr. pr.
indbygger. Størrelsen af det årlige bidrag
fastsættes af regionsrådet efter drøftelse i
kontaktudvalget mellem regionen og kommunerne i regionen. To
tredjedele af regionens kommuner kan blokere for stigninger i
bidraget, der ligger ud over satsreguleringen. Grundbidraget
fastsættes tilstrækkeligt tidligt til, at kommunerne
kan indarbejde det i budgettet for det kommende år.
Grundbidraget for det første år,
dvs. 2007, udgør som udgangspunkt 1.000 kr. pr. indbygger (i
2003 pris- og lønniveau), men det enkelte
forberedelsesudvalg kan i 2006 efter drøftelse i
kontaktudvalget for 2006 mellem forberedelsesudvalget og kommunerne
i regionen fastsætte ændringer i forhold til dette
udgangspunkt for 2007 med kommunerne i regionen efter den
ovennævnte procedure.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter drøftelse med regionerne en
årlig norm for stigninger i det gennemsnitlige grundbidrag.
Hvis regionerne forhøjer grundbidraget ud over den fastsatte
norm, indebærer lovforslaget, at indenrigs- og
sundhedsministeren får en hjemmel til at neutralisere denne
forhøjelse gennem en modregning i statens tilskud til
regionerne.
Finansiering af regionernes
udviklingsopgaver
Regionernes udviklingsopgaver finansieres af
et bloktilskud fra staten og et udviklingsbidrag fra kommunerne i
regionen.
Bloktilskuddet fordeles til regionerne efter
et mål for regionernes udgiftsbehov, som på disse
områder opgøres ud fra befolkningens størrelse
og de strukturelle forhold i regionen.
Det kommunale udviklingsbidrag til regionerne
kan udgøre et beløb på op til 200 kr. pr.
indbygger. Størrelsen af det årlige bidrag
fastsættes €" på samme måde som
grundbidraget til sundhedsområdet, jf. ovenfor - af
regionsrådet efter drøftelse i kontaktudvalget mellem
regionen og kommunerne i regionen. To tredjedele af regionens
kommuner kan blokere for stigninger i bidraget, der ligger ud over
satsreguleringen. Udviklingsbidraget fastsættes
tilstrækkeligt tidligt til, at kommunerne kan indarbejde det
i budgettet for det kommende år.
Udviklingsbidraget for det første
år, dvs. 2007, udgør som udgangspunkt 100 kr. pr.
indbygger (i 2003 pris- og lønniveau), men det enkelte
forberedelsesudvalg kan i 2006 efter drøftelse i
kontaktudvalget for 2006 mellem forberedelsesudvalget og kommunerne
i regionen fastsætte ændringer i forhold til dette
udgangspunkt for 2007 med kommunerne i regionen efter den
ovennævnte procedure.
På samme måde som med
grundbidraget ovenfor fastsætter indenrigs- og
sundhedsministeren efter drøftelse med regionerne en
årlig norm for stigninger i det gennemsnitlige
udviklingsbidrag. Hvis regionerne forhøjer
udviklingsbidraget ud over den fastsatte norm, indebærer
lovforslaget, at indenrigs- og sundhedsministeren får hjemmel
til at neutralisere denne forhøjelse gennem en modregning i
statens tilskud til regionerne.
Regionernes økonomistyring
Regionernes finansiering vil med de
ovennævnte finansieringskilder være forudsigelig for
regionsrådene. Der vil administrativt blive fastsat
bestemmelser om, at hvis der alligevel opstår risiko for
underskud, forpligtes regionerne til hurtigt at tage initiativer
til imødegåelse heraf. Regionerne vil €" som det
gælder for kommuner og amter i dag, kunne sættes "under
administration" af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det vil
indebære krav om udarbejdelse af en økonomisk
genopretningsplan, eventuelt suppleret med en kortvarig
låneadgang. Som led heri kan indenrigs- og sundhedsministeren
træffe afgørelse om en midlertidig fravigelse fra det
fastsatte maksimum for de kommunale bidrag til regionen. Stigninger
i den kommunale bidragsbetaling kan i denne forbindelse ikke
blokeres af kommunerne.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og at pengene følger
opgaverne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet udsendte
på den baggrund lovforslaget i DUT-høring den 1.
december 2004. Formålet med drøftelserne af de
økonomiske konsekvenser har været at kvalificere
skønnene over de økonomiske konsekvenser.
I lovforslaget opstilles en
finansieringsmodel for regionerne.
Det skal bemærkes, at der ikke er
indregnet eventuelle udgifter for regionerne til renter og afdrag.
Disse udgifter vil først kunne vurderes, når
amtskommunernes aktiver og passiver er blevet fordelt mellem
kommunerne, regionerne og staten.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amtskommunernes og kommunernes
økonomi i forbindelse med den lovgivning, som
fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering,
herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning
fremsættes i folketingssamlingen 2005/2006.
De konkrete beløbsstørrelser
for 2007 og fremefter kan ikke opgøres på
nuværende tidspunkt. Men med henblik på at illustrere
virkningerne er der nedenfor vist nogle beregninger foretaget
på oplysninger fra regnskab 2003, idet der
beregningsmæssigt er korrigeret for opgaveændringer
siden 2003. Med hensyn til sundhedsområdet skal det tages i
betragtning, at der på dette område har været en
realvækst i en årrække, og at der også i de
kommende år må forventes en realvækst på
området.
I tabellen nedenfor er det illustreret,
hvordan finansieringen af sundhedsområdet ville blive
sammensat €" beregnet som en finansiering af udgiftsniveauet i
2003. Det skal bemærkes, at de skønnede udgifter og
indtægter i dette afsnit svarer til de skøn, der
foreligger på tidspunktet for udarbejdelsen af lovforslaget.
Der gennemføres som nævnt konkrete DUT-forhandlinger i
forbindelse med opgaveomlægningerne på de enkelte
områder. Der vil i den forbindelse kunne forekomme
justeringer i forhold til disse udgifts- og
indtægtsskøn. Der vi ligeledes kunne forekomme
justeringer som følge af den endelige fordeling af de
administrative udgifter.
Det skal bemærkes, at statens tilskud
til HS til udvikling og forskning vil blive omlagt til en pulje,
der fordeles på alle fem regioner på grundlag af
forskningens omfang og kvalitet. De nærmere bestemmelser
herom vil blive fastsat i sundhedsloven. I nedenstående
tabeller er det beregningsteknisk forudsat, at denne pulje
indgår i bloktilskuddet, dvs. at puljen beregningsteknisk
fordeles efter bloktilskudsnøglen.
Forudsatte regionale indtægter
på sundhedsområdet (2003-niveau)
| Mia. kr. |
Bloktilskud | 51,1 |
Aktivitetsbestemt tilskud fra staten | 3,4 |
Grundbidrag fra kommunerne | 5,4 |
Aktivitetsbestemt bidrag fra
kommunerne | 7,3 |
Indtægter i alt | 67,1 |
Det aktivitetsbestemte tilskud fra staten
forudsættes at kunne udgøre op til 5 pct. af
udgifterne, og svarer i det viste eksempel til 5 pct. af
udgifterne. Dette tilskud er i beregningerne forudsat fordelt
på samme måde som bloktilskuddet.
Da den nye finansieringsform skal give
regionerne lige muligheder for at drive sundhedsvæsenet, vil
finansieringsmodellen medføre visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger i forhold til
2003-situationen. Disse forskydninger vil blive indfaset over en 5
årig periode lige som der i årene frem til 2007 vil
kunne foregå tilpasninger. De byrdefordelingsmæssige
forskydninger skal ses i lyset af, at der for området samlet
set fortsat må forventes en realvækst. For nogle
regioner vil der i indfasningsperioden blive tale om en lavere
realvækst end gennemsnittet, mens der i andre vil blive tale
om en højere realvækst. For perioden 2001-2005
forventes en årlig realvækst i sundhedsudgifterne
på mellem 2 og 3 pct.
Selv om der også må regnes med
realvækst i sundhedssektoren de kommende år kan den
præcise størrelse i indfasningsperioden 2007-2011 ikke
på nuværende tidspunkt vurderes.
I nedenstående tabel er de
byrdefordelingsmæssige forskydninger for de enkelte regioner
forsøgt illustreret i en situation, hvor der er indregnet
realvækst på sundhedsområdet på henholdsvis
1 og 2 procent om året fra og med 2003. Beregningerne er en
illustration af overgangsordningen foretaget ud fra udgiftsniveauet
i 2003. Den faktiske overgangsordning vil blive beregnet på
det relevante datagrundlag forud for regionernes etablering.
Det bemærkes, at i forhold til det
udkast til lovforslag, som blev sendt i høring den 1.
december 2004, er der foretaget nogle mindre justeringer af de
beregnede økonomiske konsekvenser. Det skyldes, at
udgiftsskønnene for regionerne er justeret i lyset af
resultatet af en spørgeskemaundersøgelse af
fordelingen af amtskommunernes administrative udgifter. Der er
endvidere på nogle områder indarbejdet nye
udgiftsskøn fra sektorministerierne, og endelig er Mariager
Kommune beregningsmæssigt henført til Region
Nordjylland.
Udgiftsscenarium ved en
realvækst på 1 pct. på sundhedsområdet
| Netto- Sund- heds- udgift 2003 | Kumuleret udgifts- vækst i forhold til 2006: | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Region hovedstaden | 21.821 | Vækst i tilskud | 225 | 452 | 681 | 913 | 1.147 | 1.383 |
Byrdefordeling | -76 | -152 | -228 | -303 | -379 | -455 |
Udgiftsvækst i alt | 149 | 300 | 454 | 610 | 768 | 928 |
Region Sjælland | 9.863 | Vækst i tilskud | 102 | 204 | 308 | 413 | 518 | 625 |
Byrdefordeling | 38 | 76 | 115 | 153 | 191 | 229 |
Udgiftsvækst i alt | 140 | 281 | 423 | 565 | 709 | 854 |
Region Syddanmark | 14.452 | Vækst i tilskud | 149 | 299 | 451 | 605 | 760 | 916 |
Byrdefordeling | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 |
Udgiftsvækst i alt | 153 | 307 | 463 | 621 | 780 | 940 |
Region Midtjylland | 13.894 | Vækst i tilskud | 143 | 288 | 434 | 581 | 730 | 881 |
Byrdefordeling | 33 | 66 | 99 | 132 | 165 | 198 |
Udgiftsvækst i alt | 176 | 354 | 533 | 713 | 895 | 1.079 |
Region Nordjylland | 7.102 | Vækst i tilskud | 73 | 147 | 222 | 297 | 373 | 450 |
Byrdefordeling | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 |
Udgiftsvækst i alt | 74 | 148 | 224 | 300 | 377 | 454 |
Afrunding kan medføre, at
beløbene i tabellen ikke svarer til den anførte
sum.
Udgiftsscenarium ved en
realvækst på 2 pct. på sundhedsområdet
| Netto- Sund- heds- udgift 2003 | Kumuleret udgifts- vækst i forhold til 2006: | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Region hovedstaden | 21.821 | Vækst i tilskud | 463 | 936 | 1.417 | 1.909 | 2.410 | 2.921 |
Byrdefordeling | -76 | -152 | -228 | -303 | -379 | -455 |
Udgiftsvækst i alt | 387 | 784 | 1.190 | 1.606 | 2.031 | 2.466 |
Region Sjælland | 9.863 | Vækst i tilskud | 209 | 423 | 641 | 863 | 1.089 | 1.321 |
Byrdefordeling | 38 | 76 | 115 | 153 | 191 | 229 |
Udgiftsvækst i alt | 248 | 499 | 755 | 1.015 | 1.280 | 1.550 |
Region Syddanmark | 14.452 | Vækst i tilskud | 307 | 620 | 939 | 1.264 | 1.596 | 1.935 |
Byrdefordeling | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 |
Udgiftsvækst i alt | 311 | 628 | 951 | 1.280 | 1.616 | 1.959 |
Region Midtjylland | 13.894 | Vækst i tilskud | 295 | 596 | 903 | 1.215 | 1.535 | 1.860 |
Byrdefordeling | 33 | 66 | 99 | 132 | 165 | 198 |
Udgiftsvækst i alt | 328 | 662 | 1.001 | 1.347 | 1.700 | 2.058 |
Region Nordjylland | 7.102 | Vækst i tilskud | 151 | 304 | 461 | 621 | 784 | 951 |
Byrdefordeling | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 |
Udgiftsvækst i alt | 151 | 306 | 463 | 624 | 788 | 955 |
Afrunding kan medføre, at
beløbene i tabellen ikke svarer til den anførte
sum.
Det fremgår af tabellerne ovenfor, at
selv med en forholdsvis beskeden landsgennemsnitlig realvækst
på 1 pct. om året vil der i alle regioner være
plads til en vis realvækst i hele perioden.
Efter udløbet af overgangsordningen,
som løber i årene 2007-2011, vil virkningerne
være fuldt indfasede, og der vil herefter være mulighed
for samme realvækst i alle regioner.
Regionernes indtægter til finansiering
af udviklingsopgaverne er beregnet ud fra følgende
sammensætning af indtægterne.
Forudsatte regionale indtægter
på udviklingsområdet (2003-udgiftsniveau)
| Mio. kr. |
Bloktilskud | 1.588 |
Udviklingsbidrag fra kommunerne | 538 |
Indtægter i alt | 2.126 |
De beregnede årlige udgifter og
indtægter for hver enkelt region vedr. udviklingsopgaverne
fremgår nedenfor.
Beregnede udgifter og indtægter
vedr. udviklingsopgaver (2003-udgiftsniveau)
Mio. kr. | Beregnede udgifter | Beregnede indtægter | Forskel |
Region Hovedstaden | 794 | 767 | -27 |
Region Sjælland | 382 | 369 | -13 |
Region Syddanmark | 364 | 359 | -5 |
Region Midtjylland | 418 | 430 | 12 |
Region Nordjylland | 168 | 202 | 34 |
I alt | 2.126 | 2.126 | 0 |
Afrunding kan medføre, at
beløbene i tabellen ikke svarer til den anførte
sum.
3. Miljømæssige og
erhvervsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige eller erhvervsmæssige
konsekvenser.
4. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende: Domstolsstyrelsen, Datatilsynet,
KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune, HS, HUR, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers
fællesråd), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet,
Landbrugsrådet, Sammenslutning af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation (
AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd ( FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale
Kartel, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO),
Statsansattes kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Landsforeningen af
landsbysamfund, Landdistrikternes fællesråd,
Sammenslutning af Danske Småøer.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Forslaget er et led i gennemførelsen
af strukturreformen, som samlet set vil være
udgiftsneutral. | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Forslaget forventes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for regionerne €"
set i forhold til de hidtidige amtskommuner €" eller for
staten og kommunerne. | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
I denne bestemmelse fastsættes, at
regionernes økonomi består af tre adskilte dele:
Sundhedsområdet, udviklingsopgaver og drift af institutioner
på social- og undervisningsområdet.
Sundhedsområdet omfatter
sygehusvæsenet og sygesikringen. Udviklingsopgaverne omfatter
kollektiv trafik samt en række opgaver vedr.
erhvervsudvikling, ungdomsuddannelser, miljø og
planlægning samt kultur. Endvidere kan regionerne
forestå driften af en række af de institutioner
på social- og undervisningsområdet, som på
nuværende tidspunkt drives af amtskommunerne. Udgifterne til
drift af disse institutioner vil dog €" i modsætning til
i dag - skulle finansieres gennem kommunal takstbetaling.
Opdelingen i disse tre områder
indebærer, at hvert af de tre aktivitetsområder skal
hvile i sig selv, således af udgifterne på
sundhedsområdet udelukkende finansieres af indtægter
øremærket til dette område €" og
tilsvarende for de øvrige områder.
For så vidt angår regionernes
drifts- og anlægsudgifter, vil disse være klart
adskilt, idet udgifterne på hvert område føres
på specifikke konti i det regionale budget- og
regnskabssystem.
Opdelingen vil dog indebære, at der vil
skulle foretages en opdeling af regionernes administrative
udgifter, således at de vil kunne fordeles på de tre
områder. For visse af de generelle administrative opgaver,
f.eks. udgifterne til regionsrådet, løn- og
personaleadministration mv. kan der blive tale om en
forholdsmæssig fordeling af udgifterne.
Regionernes løbende indtægter
vil som udgangspunkt være reserveret til et af de tre
områder. Det gælder både for tilskuddene fra
staten og bidragene fra kommunerne. For så vidt angår
driften af institutioner på social- og
undervisningsområdet vil disse, bortset fra nogle
særlige administrative opgaver, blive finansieret fuldt ud
gennem takstbetaling fra kommunerne. Regionernes drifts- og
anlægsindtægter vil også i de fleste
tilfælde umiddelbart kunne henføres det
driftsområde, som indtægterne vedrører. I nogle
tilfælde, herunder særligt vedrørende
administrative funktioner, vil det dog kunne komme på tale at
anvende en forholdsmæssig fordeling.
Der må ligeledes i forbindelse med
etablering af regionerne foretages en opdeling af de aktiver og
passiver, som de nye regioner vil overtage fra de hidtidige
amtskommuner. Det skal i den forbindelse fastlægges, hvordan
de gældsforpligtelser, som regionerne overtager, skal
finansieres af indtægterne til de regionale områder.
Tilsvarende skal det for likviditet og andre aktiver
fastlægges, hvordan indtægterne herfra fordeles
på de regionale områder. Der vil i den forbindelse
blive tilvejebragt hjemmel til, at regionerne kan få mulighed
for at refinansiere den eventuelle nettogæld, de overtager
fra amtskommunerne, således at den årlige belastning
heraf kan blive udjævnet over en årrække.
I budget- og regnskabsreglerne for regioner
vil der blive fastsat nærmere regler for administration af
regionernes likvide beholdninger. Administrationen skal
tilrettelægges på en sådan måde, at det
sikres, at adskillelsen af regionernes økonomi i tre dele
opretholdes. Det skal i den forbindelse overvejes, om det vil
være mest hensigtsmæssigt at etablere helt adskilte
kassebeholdninger, eller om det vil være mere
hensigtsmæssigt at opretholde en samlet kassebeholdning, men
med registrering af mellemregningsforhold med hvert af de regionale
områder. Begge metoder gør det muligt løbende
at opgøre en særskilt kassebeholdning for hvert af de
tre områder.
I det omfang, regionerne løser
driftsopgaver for kommunerne på social- og
specialundervisningsområdet, vil disse opgaver blive
finansieret direkte af kommunerne gennem takstbetaling. Disse
opgaver vil således hvile i sig selv og ikke medføre
nettoudgifter eller -indtægter for regionerne. For det
enkelte år vil der dog kunne blive tale om et
likviditetsmæssigt mellemregningsforhold mellem regionerne og
disse institutioner, idet indtægterne fra takstbetalingen i
det enkelte år ikke nødvendigvis vil svare
præcist til årets udgifter. Men set over en
årrække skal udgifter og indtægter svare til
hinanden.
Til § 2
I denne bestemmelse angives det, hvilke
indtægter regionerne modtager i henhold til denne lov. Der er
tale om indtægter fra staten og kommunerne. Fra staten
modtager regionerne et bloktilskud, som er opdelt i to dele til
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver. Fra kommunerne modtager regionerne et
grundbidrag til sundhedsområdet og et udviklingsbidrag til de
regionale udviklingsopgaver.
De nærmere regler om disse
indtægter fastsættes i det følgende.
Til § 3
I denne bestemmelse fastsættes de
nærmere regler om det regionale bloktilskud. Bestemmelserne i
stk. 1-4, vedrører fastsættelsen af det
årlige bloktilskud. Disse bestemmelser er som udgangspunkt en
videreførelse af de tilsvarende hidtidige bestemmelser om
det amtskommunale bloktilskud. Men der er dog også visse
ændringer, jf. nedenfor.
Af stk. 1 fremgår det, at
bloktilskuddet til regionerne er delt i to adskilte dele til
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Stk. 2 indeholder de nærmere
bestemmelser om fastsættelse af størrelsen af
bloktilskuddet. I forhold til de hidtil gældende bestemmelser
foreslås der her en ændring af pris- og
lønreguleringen af bloktilskuddet, jf. stk. 2, nr.
2.
Den foreslåede pris- og
lønregulering indebærer, at der hvert år
foretages en pris- og lønregulering af bloktilskuddet,
således at det reguleres op til det forventede pris- og
lønniveau i tilskudsåret. Fordelen ved denne
regulering er, at den er aktuel, således at reguleringen
svarer til den pris- og lønudvikling, der forventes for
tilskudsåret. Der vil ikke efterfølgende blive
foretaget efterregulering af den opgjorte pris- og
lønregulering for tilskudsåret. I et system, hvor
bloktilskuddet udgør hovedparten af finansieringen, vurderes
denne model at være mere hensigtsmæssig end den
hidtidige model, der indebærer en kompensation for den
faktiske pris- og lønudvikling i året to år
før tilskudsåret.
Herudover sigtes der ikke mod ændringer
i forhold til de gældende bestemmelser om fastsættelsen
af bloktilskuddet. Reglerne om kompensation gennem bloktilskuddet
for opgaveændringer mv. i henhold til Det Udvidede
Totalbalanceprincip videreføres således uændret,
jf. stk. 2, nr. 3 og 4.
Stk. 2, nr. 5, er en følge af
bestemmelsen i § 11, som indebærer, at en
overskridelse af et fastsat niveau for grundbidrag og
udviklingsbidrag kan neutraliseres gennem en reduktion af
bloktilskuddet. De nærmere bestemmelser herom fremgår
af §§ 8-12.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3 indebærer, at finansministeren kan forhøje
eller reducere det tilskud, der er opgjort efter reglerne i
stk. 2, hvis hensynet til en balanceret udvikling i
regionernes økonomi taler herfor. I de tilfælde, hvor
de skøn over regionernes økonomi, der ligger til
grund for regeringens økonomiske forhandlinger med
regionerne for det kommende år, viser en ubalance i
regionernes økonomi, giver denne bestemmelse
finansministeren hjemmel til at tilvejebringe en balance ved at
forhøje eller reducere bloktilskuddet. I den tilsvarende
bestemmelse i den nuværende lovgivning om det amtskommunale
bloktilskud er der kun hjemmel til at forhøje
bloktilskuddet. Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at denne hjemmel gøres symmetrisk, således at der
også tages højde for en situation, hvor udviklingen
kunne give anledning til en reduktion i tilskuddet.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 4. tilvejebringer hjemmel til at foretage en
såkaldt midtvejsregulering af bloktilskuddet, det vil sige en
regulering, der opgøres midt i tilskudsåret og
afregnes i de sidste måneder af tilskudsåret.
Bestemmelsen svarer til den tilsvarende bestemmelse i den
gældende lovgivning om det amtskommunale bloktilskud.
Bestemmelsen skal anvendes til at kompensere regionerne for de
økonomiske virkninger i tilskudsåret af
ændringer i de forudsætninger, der har ligget til grund
for fastsættelsen af tilskuddet pr. 1. juli i året
før tilskudsåret. Der vil i hovedsagen blive tale om
kompensation af virkningen af ændret lovgivning, som er
blevet vedtaget efter 1. juli i året før
tilskudsåret, men som har økonomisk virkning i
tilskudsåret. Men der kan også blive tale om
kompensation for andre ændringer i de forudsætninger,
der har ligget til grund for fastsættelsen af bloktilskuddet,
f.eks. markante ændringer i prisudviklingen på centrale
områder.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 5 indebærer, at bloktilskuddet til regionerne
fordeles efter den enkelte regions udgiftsbehov. Den del af
bloktilskuddet, der er afsat til sundhedsområdet, fordeles
efter et mål for udgiftsbehovet på
sundhedsområdet, jf. nedenfor vedrørende
§ 4, og den del, der er afsat til de øvrige
opgaver, fordeles efter et mål for udgiftsbehovet på
dette område, jf. nedenfor vedrørende
§ 5.
En fordeling efter udgiftsbehov sigter mod at
give alle fem regioner lige vilkår for at løse deres
opgaver, således at borgerne kan tilbydes det samme
serviceniveau på sundhedsområdet, uanset hvor de bor.
Regionale og lokale forskelle i skattegrundlag,
alderssammensætning, socioøkonomisk struktur mv. vil
ikke give anledning til forskelle i den service, borgerne vil
få tilbudt.
Til § 4
I denne bestemmelse fastsættes de
nærmere regler om det regionale udgiftsbehov på
sundhedsområdet, som skal anvendes til fordeling af den del
af det regionale bloktilskud, der er afsat til
sundhedsområdet.
Principperne for opgørelse af
udgiftsbehovet er de samme, som kendes fra den nuværende
opgørelse af kommunale og amtskommunale udgiftsbehov, men de
kriterier, der indgår, er udvalgt specifikt med henblik
på at afspejle udgiftsbehovet på sundhedsområdet.
En regions udgiftsbehov opgøres ud fra et basisbeløb
på 100 mio. kr. samt et beregnet udgiftsbehov på
grundlag af befolkningens alderssammensætning og den
socioøkonomiske struktur i regionen.
Basisbeløbet kendes også i det
nuværende system, hvor der indgår et såkaldt
grundtillæg i opgørelsen af det kommunale
udgiftsbehov. I det regionale udgiftsbehov skal basisbeløbet
afspejle det forhold, at der vurderes at være nogle
grundlæggende omkostninger ved at opretholde og drive et
regionalt sundhedsvæsen, uanset befolkningens
størrelse. Basisbeløbet udgør 100 mio. kr. pr.
region og har dermed relativt størst betydning for de
befolkningsmæssigt mindste regioner.
I stk. 2 fastsættes det, i hvilket
forhold de to dele af udgiftsbehovet sammenvejes til et samlet
udgiftsbehov for sundhedsområdet. Det fastsættes her,
at 75 pct. af de samlede udgifter henregnes til det aldersbestemte
udgiftsbehov og 25 pct. til det socioøkonomiske
udgiftsbehov.
I stk. 3 fastsættes det, at
regionernes aldersbestemte udgiftsbehov €" på samme
måde som det nuværende kommunale og amtskommunale
aldersbestemte udgiftsbehov €" beregnes ud fra regionernes
indbyggertal i nærmere fastsatte aldersgrupper og den
gennemsnitlige udgift pr. indbygger i hver aldersgruppe. Der bliver
således beregnet et enhedsbeløb pr. indbygger for hver
aldersgruppe. Enhedsbeløbet bliver beregnet ud fra en
fordeling af de samlede sundhedsudgifter på
aldersgrupper.
For den enkelte region beregnes det
aldersbestemte udgiftsbehov som antallet af indbyggere i hver
aldersgruppe ganget med enhedsbeløbet for den
pågældende aldersgruppe.
Bestemmelsen i stk. 4 indeholder en
bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til at
fastsætte afgrænsningen af de aldersgrupper, der
indgår ved beregningen af det aldersbestemte udgiftsbehov.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter ligeledes,
hvordan de enkelte aldersgrupper vægtes ud fra den
landsgennemsnitlige fordeling af udgifterne. Den foreslåede
bestemmelse svarer til den bestemmelse, der på
nuværende tidspunkt gælder vedrørende det
kommunale og amtskommunale udgiftsbehov. Fastsættelsen af
aldersgrupper og enhedsbeløb har hvert år
indgået som en del af indenrigs- og sundhedsministerens
årlige bekendtgørelse om opgørelse og afregning
af tilskud og tilsvar i henhold til lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner.
Bestemmelsen i stk. 5 indebærer,
at det socioøkonomiske udgiftsbehov præsenteres som et
socioøkonomisk indeks, der opgøres ud fra en
række socioøkonomiske kriterier, jf. stk. 6. En
regions socioøkonomiske udgiftsbehov pr. indbygger
opgøres som regionens socioøkonomiske indeks ganget
med et landsgennemsnitlige beløb pr. indbygger. Det
landsgennemsnitlige beløb pr. indbygger opgøres som
den del af de samlede udgifter, der jf. stk. 2 henføres
til det socioøkonomiske udgiftsbehov, divideret med
indbyggertallet i hele landet. Indbyggertallet i hele landet
opgøres i denne forbindelse som summen af indbyggertallet i
de fem regioner.
I stk. 6 fastlægges det hvilke
socioøkonomiske kriterier, der indgår ved beregning af
en regions socioøkonomiske indeks, og hvordan disse
kriterier sammenvejes. De socioøkonomiske kriterier
indgår i udligningen som nogle såkaldte
paraplyvariable, der skal beskrive nogle mere omfattende
årsagssammenhænge. Der er således ikke
nødvendigvis en direkte sammenhæng mellem den enkelte
variabel og udgifterne til sundhedsvæsenet, men den
pågældende variabel kan alligevel være et udtryk
for nogle socioøkonomiske forhold, som også
indebærer en belastning af sundhedsvæsenet.
Med hensyn til kriteriet "antal børn
af enlige forsørgere", jf. stk. 6, nr. 1, skal det
bemærkes, at dette kriterium ikke skal tages som udtryk for,
at børn af enlige forsørgere belaster
sundhedsvæsenet mere end andre børn, men kriteriet er
et udtryk for en socioøkonomisk struktur i et område.
Der er således en sammenhæng mellem antallet af
børn af enlige forsørgere i et område og dette
områdes belastning af sundhedsvæsenet. Antallet af
børn af enlige forsørgere kan derfor anvendes som
mål for nogle mere komplekse socioøkonomiske
sammenhænge, som fører til belastning af
sundhedsvæsenet. Derfor indgår denne variabel i
opgørelsen af det regionale udgiftsbehov, ligesom den
også hidtil har indgået i opgørelsen af det
amtskommunale udgiftsbehov.
Kriteriet antal enlige på 65 år
og derover, jf. stk. 6, nr. 2, har hidtil været anvendt
i det amtskommunale udgiftsbehov som et mål for belastningen
af sundhedsområdet, og det foreslås videreført i
opgørelsen af regionernes udgiftsbehov på
sundhedsområdet. Af det aldersbetingende udgiftsbehov
fremgår det, at forbruget af sundhedsydelser er stigende med
alderen. Men det kan herudover påvises, at antallet af enlige
ældre har et større forbrug af sundhedsydelser end de
ikke-enlige personer i de tilsvarende aldersgrupper. Kriteriet
antal enlige på 65 år og derover opfanger dermed en
udgiftsbelastning, som ikke vil fremgå af de generelle
aldersmæssige kriterier.
Kriteriet antal personer i udlejningsboliger,
jf. stk. 6, nr. 3, anvendes på baggrund af
undersøgelser, som har påvist en sammenhæng
mellem boligform og sandsynligheden for at blive indlagt på
sygehus. Det er her vist, at personer, der bor i udlejningsboliger,
har en større sandsynlighed for at blive indlagt end
personer, som bor i ejerbolig.
Kriteriet antal familier på
overførselsindkomst, jf. stk. 6, nr. 4, er anvendt
på baggrund af analyser, som har vist en betydeligt
højere dødelighed blandt personer på
overførselsindkomster end gennemsnittet for personer i de
tilsvarende aldersgrupper. Der er generelt påvist en
betydelig højere dødelighed for personer ude af
erhverv sammenlignet med personer i erhverv. Der er således
en statistisk sammenhæng mellem tilknytningen til
arbejdsmarkedet og helbredstilstanden. I de områder, hvor der
er forholdsvis mange familier på overførselsindkomst,
vil der således også være et relativt stort pres
på sundhedsvæsenet.
Kriteriet beregnet antal tabte leveår,
jf. stk. 6, nr. 5, er opgjort ud fra den beregnede
middellevetid i de enkelte regioner. Middellevetiden er beregnet
som den forventede gennemsnitlige levetid for en 0 årig i
regionen, beregnet ud fra de aldersbetingede
dødshyppigheder. Den beregnede middellevetid for en person
er således uafhængig af aldersfordelingen for
befolkningen i regionen. Den forventede middellevetid kan betragtes
som et udtryk for sundhedstilstanden €" og dermed belastningen
af sundhedsvæsenet. I de regioner, hvor middellevetiden er
forholdsvis lav, må der således forventes en relativt
høj belastning af sundhedsvæsenet.
I opgørelsen af udgiftsbehovet
indgår der to kriterier vedrørende psykiatriske
patienter. Det drejer sig om antallet af diagnosticerede
psykiatriske patienter, jf. stk. 6, nr. 6, og antallet af
diagnosticerede psykiatriske patienter med diagnosen skizofreni,
jf. stk. 6, nr. 7. Kriteriet er opgjort som antallet af
personer med de pågældende diagnoser, som inden for den
senest opgjorte 10 årige periode har været i kontakt
med det psykiatriske sygehusvæsen. Disse variable er
medtaget, fordi der kan konstateres betydelige forskelle i
belastningen på det psykiatriske område. Der er
således en betydeligt højere belastning på det
psykiatriske område i hovedstadsområdet end andre
steder i landet. Denne merbelastning kan tilsyneladende ikke
forklares ud fra særlige socioøkonomiske forhold i
hovedstadsområdet, men skyldes snarere en tendens til, at
personer med psykiske lidelser søger mod
hovedstadsområdet. Det skal endvidere bemærkes, at der
til måling af udgiftsbehovet på dette område
anvendes to kriterier, som er delvis overlappende, men at
kriterierne hver især indgår med en lav vægt.
Når der ud over kriteriet antal diagnosticerede psykiatriske
patienter også anvendes kriteriet antal diagnosticerede
psykiatriske patienter med diagnosen skizofreni skyldes det, at de
skizofrene patienter må betragtes som en særlig tung
patientgruppe inden for psykiatrien med et meget højt antal
sengedage pr. indskrivning. Der er således grund til at
lægge særlig vægt på denne patientgruppe
ved opgørelsen af udgiftsbehovet på det psykiatriske
område.
Kriteriet antal indbyggere på
øer uden fast forbindelse, jf. stk. 6, nr. 8, skal
tages som udtryk for, at der kan være særlige udgifter
forbundet ved at skulle varetage sygehusbetjeningen og det
øvrige sundhedsvæsen på øer. Det skal i
den forbindelse specielt bemærkes, at staten gennem en
årrække har ydet et særligt tilskud til Bornholms
Amtskommune som kompensation for, at Bornholm indtil 1994 havde fri
indlæggelsesret på Rigshospitalet. I forbindelse med
etableringen af Bornholms Kommune i 2003 blev dette tilskud omlagt
til et tilskud efter udligningslovens § 22, og der blev
yderligere overført et beløb til tilskuddet til
Bornholms Kommune som følge af, at kommunen blev undtaget
fra den såkaldte bonuspuljeordning vedrørende
Rigshospitalet. I forbindelse med omlægningerne af de
kommunale udligningsordninger som følge af strukturreformen,
vil tilskuddet til Bornholms Kommune blive reduceret med den del af
tilskuddet, der er ydet med henblik på finansiering af
sundhedsvæsenet.
Med udgiftsbehovskriteriet antal indbyggere
på øer uden fast forbindelse vil der dog blive taget
højde for de særlige udgiftsbehov ved at skulle
varetage sygehusbetjeningen af Bornholm, ligesom der også vil
blive taget højde for udgiftsbehovet vedrørende de
øvrige øer i landet.
Kriteriet gennemsnitlig rejsetid til 18.000
indbyggere, jf. stk. 6, nr. 9, vedrører den geografiske
struktur belyser udkantsforholdene i en region, opgjort som den
gennemsnitlige rejsetid for indbyggerne til at dække et
område, hvor der bor 18.000 indbyggere. Den gennemsnitlige
rejsetid vil således være betydeligt højere i
tyndt befolkede områder end i byområder. Den
gennemsnitlige rejsetid beregnes i en såkaldt GIS-model, som
er et geografisk informationssystem, hvor den geografiske placering
af befolkningens adresser og vejnettet mv. er indkodet. Kriteriet
sigter mod at tage højde for særlige udgiftsforhold
forbundet med tyndt befolkede områder.
Til § 5
I denne bestemmelse fastsættes de
nærmere regler om det regionale udgiftsbehov
vedrørende de regionale udviklingsopgaver, som skal anvendes
til fordeling af den del af det regionale bloktilskud, der er afsat
til denne del af de regionale aktiviteter.
Principperne for opgørelse af dette
udgiftsbehov er de samme som for udgiftsbehovet vedr.
sundhedsområdet, jf. ovenfor. Udgiftsbehovet foreslås
således delt i et demografisk udgiftsbehov med en vægt
på 20 pct. og et strukturelt udgiftsbehov med en vægt
på 80 pct.
Der foreslås her en mere enkel
opgørelse end for sundhedsområdet, idet det
demografiske udgiftsbehov alene foreslås opgjort ud fra
indbyggertallet, således at alle aldersgrupper tæller
lige meget i opgørelsen. Det skyldes, at der på disse
opgaveområder ikke er nogen klar aldersafhængighed i
forbruget. Med hensyn til erhvervsområdet, kollektiv trafik,
kulturområdet samt miljø- og planlægning kan
forbruget således ikke henføres til specifikke
aldersgrupper.
Det strukturelle udgiftsbehov opgøres
ud fra en række forskellige kriterier, jf. stk. 5, som
specielt har relation til regionens geografiske struktur,
erhvervsstrukturen og trafikområdet.
De to kriterier, som fremgår at
stk. 5, nr. 1 og 2, vedrører regionernes geografiske
struktur. Det første kriterium er et mål for
landdistriktsgraden, opgjort som antallet af indbyggere uden for
bymæssig bebyggelse eller i mindre byer €" her
afgrænset som byer med op til 1.000 indbyggere.
Det andet kriterium vedrørende den
geografiske struktur belyser udkantsforholdene i en region, opgjort
som den gennemsnitlige rejsetid for indbyggerne til at dække
et område, hvor der bor 18.000 indbyggere. Den gennemsnitlige
rejsetid vil således være betydeligt højere i
tyndt befolkede områder end i byområder. Den
gennemsnitlige rejsetid beregnes i en såkaldt GIS-model, som
er et geografisk informationssystem, hvor den geografiske placering
af befolkningens adresser og vejnettet mv. er indkodet.
Kriterierne i stk. 5, nr. 3-5, sigter
specielt mod erhvervsstrukturen i regionen. De foreslåede
kriterier afspejler beskæftigelsessituationen og forhold
vedrørende arbejdsstyrkens sammensætning og
uddannelsesniveau.
I stk. 5, nr. 3, foreslås det, at
kriteriet antal ledige 20-59 årige indgår i
opgørelsen af udgiftsbehovet. Antallet af ledige er et
direkte mål for beskæftigelsessituationen i regionen.
Et relativt højt antal ledige i en region indikerer, at der
i denne region vil være et særligt behov for
initiativer, der styrker erhvervsudviklingen i regionen.
I stk. 5, nr. 4, foreslås det, at
antallet af personer i arbejdsstyrken uden videregående
uddannelse indgår i opgørelsen af udgiftsbehovet.
Højtuddannet arbejdskraft vurderes at have betydning for en
regions udviklingspotentialer. Det må således vurderes,
at regioner med forholdsvis få personer i arbejdsstyrken med
en videregående uddannelse vil have relativt sværere
ved at skabe vækst og derfor har et særligt behov for
iværksættelse af initiativer på
erhvervsområdet.
I stk. 5, nr. 5, foreslås det, at
antallet af 20-59 årige lønmodtagere med forudsatte
færdigheder på grundniveau indgår i
opgørelsen af udgiftsbehovet. Dette kriterium afspejler -
ligesom det ovenfor omtalte kriterium €" nogle aspekter
vedrørende arbejdsstyrkens sammensætning. Forholdsvis
mange lønmodtagere på grundniveau i en region
indikerer, at der er forholdsvis mange lavtlønnede og en
erhvervsstruktur, der ofte vil være sårbar i
konkurrencen med udlandet.
Kriterierne i stk. 5, nr. 6-8, sigter
specielt mod trafikområdet, men har også relation til
erhvervsområdet, idet blandt andet kriteriet erhvervspendling
indgår. Trafikområdet, som består af busdrift og
privatbaner, er den økonomisk tungeste af regionernes
udviklingsopgaver. Det vurderes, at forhold som
trafiktætheden og omfanget af erhvervspendling vil være
gode indikatorer for behovet for kollektiv trafik.
I stk. 5, nr. 6, foreslås det, at
antallet af biler i en region i forhold til vejlængden i
området indgår i udgiftsbehovet som et mål for
trafikintensiteten i området. Et højt antal biler pr.
kilometer vej indikerer potentielle trængselsproblemer og
dermed også et øget behov for kollektiv trafik.
I stk. 5, nr. 7, foreslås det, at
omfanget af erhvervspendling indgår som en indikator for
trafikbelastningen. Erhvervspendlingen er her som udgangspunkt
opgjort ud fra et afstandskriterium, dvs. en afstand på mere
end 12 kilometer mellem bopæl og arbejdssted. Men herudover
medtages også personer, som har under 12 kilometer mellem
bopæl og arbejdssted, hvis bopæl og arbejdssted ligger
i hver sin kommune. Det skyldes, at busruter, der krydser en
kommunegrænse, medfører en vis merbelastning til
koordinering for regionerne.
I stk. 5, nr. 8, foreslås det, at
længden af privatbaner i den enkelte region indgår som
en indikator for regionernes udgiftsbehov til privatbaner.
Privatbanerne dækker visse steder behovet for kollektiv
trafik, men er noget ulige fordelt på regioner. Længden
af privatbaner vil i et vist omfang indikere den enkelte regions
udgifter til privatbaner.
I stk. 5, nr. 9, foreslås det, at
regionernes udgifter til tjenestemandspensioner optjent før
regionernes etablering den 1. januar 2007, indgår i
opgørelsen af udgiftsbehovet. Der vil blive fastsat
nærmere regler for opgørelsen af disse udgifter
€" herunder for fordelingen på perioderne før og
efter 1. januar 2007. Tidligere har trafikselskaberne i et vist
omfang anvendt tjenestemandsansættelser. Men der er
betydelige forskelle fra område til område. I
forbindelse med etableringen af regioner overtager disse regioner
således i varierende omfang pensionsforpligtelser fra de
tidligere amter. Der er således tale om forhold, der
påvirker regionerne forskelligt, og som den enkelte region
ikke selv har mulighed for at styre, da det er forpligtelser, der
overtages fra tiden før regionernes etablering. Det vurderes
derfor, at disse udgifter indregnes i regionernes udgiftsbehov med
henblik på at skabe et ligeligt økonomisk udgangspunkt
for de nye regioner.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 6 indebærer, at de vægte, der anvendes til
sammenvejning af udgiftsbehovskriterierne, jf. stk. 5 ovenfor,
tages op til revision i folketingsåret 2010-11. Det skyldes
først og fremmest, at der forudses at være behov for
til den tid at tilpasse den vægt, som udgifterne til
tjenestemandspensioner, jf. stk. 5, nr. 9, indgår med.
Vægten for dette kriterium kan hermed justeres under
hensyntagen til den stedfundne udvikling i regionernes udgifter til
tjenestemandspensioner optjent før 1. januar 2007. På
langt sigt vil disse udgifter falde, og der hermed skulle
lægges mindre vægt på dette kriterium. Når
vægten på dette kriterium bliver nedsat, vil der
samtidig skulle lægges mere vægt på et eller
flere af de øvrige kriterier. Herudover vil udviklingen frem
til 2010 kunne betyde, at det vurderes, at der skal foretages
yderligere justeringer af kriteriernes vægte.
Til § 6
En del af regionernes finansiering
består af et grundbidrag fra kommunerne i regionen.
Grundbidraget fastsættes årligt som et fast
beløb pr. indbygger og kan udgøre op til 1.500 kr.
pr. indbygger (2004 pris- og lønniveau).
Af hensyn til kommunernes og regionernes
budgetlægning fastsættes størrelsen af
grundbidraget i god tid før budgetvedtagelsen. Der
foreslås endvidere bestemmelser om, at den årlige
fastsættelse af grundbidraget skal drøftes mellem den
enkelte region og kommunerne i det kontaktudvalg, der
nedsættes i henhold til det samtidig fremsatte lovforslag om
regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, og at
stigninger ud over satsreguleringsprocenten kan blokeres af 2/3 af
de kommunale medlemmer af kontaktudvalget. Der vil administrativt
blive fastsat regler, som indebærer, at kommunerne, efter en
indledende drøftelse af regionsrådets forslag til
forhøjelse af bidraget på et møde i
kontaktudvalget, får en frist til at komme med deres
skriftlige tilbagemeldinger til regionsrådet.
Regionsrådets forslag til forhøjelse af bidraget
drøftes på et møde i den enkelte
kommunalbestyrelse, hvorefter kommunalbestyrelsen skriftligt
tilkendegiver sin stillingtagen hertil over for
regionsrådet.
Det skal endvidere bemærkes, at
udgangspunktet for det første år, dvs. 2007, vil
være et grundbidrag på 1.000 kr. pr. indbygger (i 2003
pris- og lønniveau), jf. ikrafttrædelsesbestemmelsen i
§ 19. Stigninger ud over dette udgangspunkt vil kunne
blokeres af 2/3 af kommunerne i regionen, jf. ovenfor. Bestemmelsen
i § 6, stk. 3 har ligeledes virkning i 2007,
således at grundbidraget ikke kan overstige det fastsatte
maksimumsbeløb.
Til § 7
På samme måde som for
sundhedsområdet er der også en kommunal medfinansiering
af regionernes udgifter til udviklingsopgaver. Denne
medfinansiering sker i form af et udviklingsbidrag, som
udgør et fast beløb pr. indbygger.
De foreslåede bestemmelser om
fastsættelsen af udviklingsbidraget svarer til bestemmelserne
ovenfor om grundbidraget. Det vil sige, at stigninger ud over
satsreguleringsprocenten kan blokeres af 2/3 af kommunerne i
regionen, jf. bemærkningerne til § 6.
Udviklingsbidraget kan udgøre op til
200 kr. pr. indbygger (i 2003 pris- og lønniveau).
Udgangspunktet for det første år, dvs. 2007 er et
udviklingsbidrag på 100 kr. pr. indbygger, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 19. Stigninger ud
over dette udgangspunkt vil kunne blokeres af 2/3 af kommunerne i
regionen, jf. ovenfor. Bestemmelsen i § 7, stk. 3
har ligeledes virkning i 2007, således at udviklingsbidraget
ikke kan overstige det fastsatte maksimumsbeløb.
Med henblik på finansiering af den del
af de regionale udviklingsopgaver, som varetages af Bornholms
Kommune, foreslås det, at indenrigs- og sundhedsministeren
kan bestemme, at en forholdsmæssig del af statens tilskud til
Region Hovedstaden udbetales direkte til Bornholms Kommune.
Endvidere fritages Bornholms Kommune for betaling af en
forholdsmæssig del af udviklingsbidraget til
Hovedstadsregionen.
Til § 8
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter drøftelse med regionsrådene en
årlig norm for stigninger i det gennemsnitlige grundbidrag og
udviklingsbidrag. Den årlige norm for stigninger i disse
beløb i forhold til året før vil blive fastsat
som et konkret beløb - herunder til et højere
beløb, som vil indebære en realvækst i bidraget.
Normen vil blive fastsat efter forhandling mellem regeringen og
regionerne om det kommende års regionale økonomi.
Disse forhandlinger vil sigte mod at skabe enighed om
vilkårene for det kommende års regionale
økonomi. Det skal i den forbindelse sikres, at regionerne
vil kunne finansiere det forudsatte aktivitetsniveau med de
indtægter, der forventes for det kommende år €"
herunder grundbidraget og udviklingsbidraget.
Normen fastsættes med henblik på
at etablere et udgangspunkt for en neutralisering af
forhøjelser af grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget
ud over det forudsatte niveau. Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren
får hjemmel til at bestemme, at stigninger i det
gennemsnitlige grundbidrag henholdsvis udviklingsbidrag ud over det
forudsatte niveau neutraliseres efter reglerne i
§§ 9-12. Neutralisering af stigninger i
grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget ud over det forudsatte
niveau sker med henblik på at sikre, at regionerne ikke ad
denne vej vil kunne forøge aktiviteten ud over det
forudsatte niveau.
Bestemmelserne om neutralisering af
stigninger i bidragene kan sættes i værk, når det
gennemsnitlige bidrag for regionerne set under ét
forhøjes ud over det forudsatte niveau. Der er således
mulighed for, at nogle regioner vil kunne forhøje et bidrag
med mere end den fastsatte norm, hvis andre regioner samtidig
afpasser deres regulering af bidraget €" eventuelt gennem en
nedsættelse - således at det gennemsnitlige bidrag ikke
stiger mere end forudsat.
Til § 9
Neutralisering af stigninger i bidragene ud
over det forudsatte niveau sker gennem en kombination af
individuelle og kollektive reguleringer af tilskuddet til
regionerne. Den foreslåede bestemmelse i § 9
indeholder reglerne om de individuelle reguleringer af tilskuddet
til de enkelte regioner. Det fremgår her, at de regioner, der
gennemfører forhøjelser af bidraget ud over den
fastsatte norm, vil få inddraget 50 procent af den del af
merprovenuet, der skyldes forhøjelsen af bidraget ud over
den fastsatte norm.
Der fastsættes tilsvarende bestemmelser
om, at de regioner, der fastsætter bidraget til et lavere
niveau end bidraget fra året før reguleret med den
fastsatte norm, vil blive kompenseret for 50 procent af det
manglende provenu som følge heraf.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at de individuelle reguleringer af statstilskuddet
til de enkelte regioner i henhold til § 9 skal afregnes
over to år. Reguleringerne afregnes i det budgetår,
hvor den gennemsnitlige forhøjelse ud over det forudsatte
niveau har fundet sted, samt i det efterfølgende år.
Reguleringen afregnes med det samme beløb i begge år.
Reguleringerne afregnes med en tredjedel i hver af månederne
oktober, november og december i det pågældende
år.
Til § 11
Denne bestemmelse indebærer, at hvis
regionerne under ét forhøjer grundbidraget
henholdsvis udviklingsbidraget ud over det forudsatte niveau, vil
merprovenuet blive inddraget af staten. I de første to
år efter forhøjelsen af bidragene sker inddragelsen
som en kombination af individuelle reguleringer af tilskuddet til
de enkelte regioner, jf. § 9, og en reduktion af den
samlede regionale bloktilskudspulje. Halvdelen af merprovenuet vil
blive inddraget gennem individuelle tilskudsreguleringer, mens den
anden halvdel vil blive inddraget gennem en reduktion af det
samlede regionale bloktilskud. Efter de første to år
bortfalder de individuelle reguleringer, og det samlede regionale
bloktilskud vil herefter blive reduceret med den fulde virkning af
forhøjelsen.
Bestemmelsen i § 11
indebærer, at den samlede regionale bloktilskudspulje som
udgangspunkt reduceres svarende til det samlede merprovenu.
Bestemmelsen i stk. 2 betyder dog, at reduktionen reguleres
for de individuelle tilskudsreguleringer, der foretages i henhold
til § 9. Da de individuelle reguleringer udgør
halvdelen af merprovenuet og foretages i to år, vil
reduktionen i det samlede bloktilskud i disse to år svare til
den resterende halvdel af det samlede merprovenu.
Efter de første to år bortfalder
de individuelle reguleringer, og reduktionen af det samlede
regionale bloktilskud vil herefter udgøre det fulde
merprovenu som følge af forhøjelsen af bidragene.
Til § 12
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at regioner der som led i en økonomisk
genopretningsplan har fået tilladelse til at forhøje
grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget i henhold til
§ 13, er undtaget fra bestemmelserne om individuelle
reguleringer af tilskuddet i henhold til § 9. Når
det er tilfældet, vil den pågældende region
heller ikke indgå i beregningen af reguleringen af
statstilskuddet, jf. § 11.
Til § 13
Den foreslåede finansiering sigter mod
at skabe budgetsikkerhed for regionerne. Regionernes
indtægter vil være kendt forud for
budgetlægningen for det enkelte år. Hvis der alligevel
undtagelsesvist skulle opstå underskud i en region, vil
regionen €" på samme måde som kommuner og
amtskommuner i dag €" kunne sættes "under
administration" af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det vil
indebære krav om udarbejdelse af en økonomisk
genopretningsplan, eventuelt suppleret med en kortvarig
låneadgang. Som led i genopretningsplanen kan der endvidere
blive tale om en forhøjelse af grundbidraget og
udviklingsbidraget, jf. §§ 6 og 7.
Den foreslåede bestemmelse giver
indenrigs- og sundhedsministeren hjemmel til at tillade, at
grundbidraget og udviklingsbidraget forhøjes, uanset de
fastsatte grænser og uden mulighed for, at 2/3 af kommunerne
kan blokere for forhøjelsen. Denne hjemmel forudsættes
anvendt i de tilfælde, hvor en sådan forhøjelse
skønnes hensigtsmæssig i forbindelse med den
økonomiske genopretning for en region, der er sat under
administration.
Til § 14
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter de nærmere regler om beregningen og
opgørelsen af regionernes udgiftsbehov. De generelle
bestemmelser om opgørelsen af udgiftsbehovet €"
herunder fastlæggelsen af de sociale kriterier €"
fremgår af §§ 4 og 5. De mere detaljerede
regler om beregningen vil med hjemmel i denne bestemmelse blive
fastsat i en årlig bekendtgørelse, på samme
måde som det i det nuværende system er tilfældet
i forbindelse med opgørelsen af det kommunale og
amtskommunale udgiftsbehov.
Til § 15
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at det regionale bloktilskud udmeldes til
regionerne senest den 1. juli i året før
tilskudsåret, således at denne forudsætning for
budgettet ligger fast i god tid inden regionernes budgetvedtagelse.
Der er tale om den samme frist, som på nuværende
tidspunkt er gældende for Indenrigs- og Sundhedsministeriets
udmelding af tilskud og udligning til kommuner og amtskommuner.
Til § 16
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter de nærmere regler om tidspunktet for
afregning af tilskud og bidrag efter denne lov. Udgangspunktet vil
være, at de årlige tilskud og bidrag afregnes i
månedlige rater, således at regionerne hver måned
vil modtage 1/12 af det årlige tilskud.
En eventuel midtvejsregulering efter
§ 3, stk. 4, af statens generelle tilskud til
regionerne vil som udgangspunkt blive afregnet i lige store rater i
de tre sidste måneder af året.
Disse afregningstidspunkter svarer til det,
der gælder ved afregning at tilskud og udligning til de
nuværende kommuner og amtskommuner.
Til § 17
Statens tilskud og kommunernes bidrag til
regionerne bygger på statistiske oplysninger om befolkningens
størrelse, bopæl og fordeling på aldersgrupper
samt en række andre statistiske oplysninger. Det kan
forekomme, at der efter udmeldingen af tilskud konstateres enkelte
fejlregistreringer i de pågældende statistikker.
Af hensyn til regionernes budgetsikkerhed er
det i denne bestemmelse fastsat, at en region ikke har krav
på at få ændret tilskuddet eller bidraget, hvis
der efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Det skal i den forbindelse erindres, at hvis der skulle foretages
en omberegning for en region, ville det samtidig have konsekvenser
for de øvrige regioner, idet der er tale om fordeling af en
fast tilskudspulje mellem regionerne.
Bestemmelsen indeholder dog samtidig en
bestemmelse om, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til
i ganske særlige tilfælde at korrigere de beregnede
tilskud eller bidrag efter denne lov. Der vil således
være en mulighed for, at der kan foretages en omberegning af
de udmeldte tilskud, hvis det skønnes nødvendigt.
Denne bestemmelse vil dog kun blive brugt helt undtagelsesvist, da
det må tillægges afgørende vægt, at det
udmeldte tilskud ikke ændres af hensyn til regionernes
budgetsikkerhed.
Den nuværende udligningslov indeholder
en tilsvarende bestemmelse vedrørende udmeldingen af
tilskuds- og udligningsbeløb til kommuner og
amtskommuner.
Til § 18
Bestemmelsen indebærer, at staten
afholder udgifterne til tilskuddet til regionerne efter
§ 3.
Til § 19
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loven træder i kraft den 1. januar 2006
og har virkning for de tilskud og bidrag, som henholdsvis staten og
kommunerne skal yde til regionerne fra og med tilskudsåret
2007.
Det indebærer, at tilskuddet til
regionerne for 2007 vil blive udmeldt den 1. juli 2006,
således at disse tilskud vil være kendt af
forberedelsesudvalgene forud for budgetlægningen for 2007.
Tilsvarende skal grundbidrag og udviklingsbidrag fra kommunerne
forhandles i kontaktudvalget for 2006 mellem kommunerne og
forberedelsesudvalget forud for fastlæggelsen af
bidragene.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 indebærer, at de samlede bloktilskud til
regionerne for 2007 fastsættes af finansministeren med
tilslutning af Folketingets Finansudvalg, uanset bestemmelserne i
§ 3, stk. 2 og 3. Denne bestemmelse skyldes, at den
generelle regel for fastsættelse af bloktilskuddet, jf.
§ 3, indebærer, at der tages udgangspunkt i
bloktilskuddet for det foregående år. Dette kan i
sagens natur ikke blive tilfældet for det første
år, dvs. 2007. Derfor er det i denne
ikrafttrædelsesbestemmelse foreslået, at tilskuddet for
det første år fastsættes af finansministeren med
tilslutning af Folketingets Finansudvalg. Dette tilskud vil
herefter danne udgangspunkt for fastsættelsen af tilskuddet
for det følgende år.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3 indebærer, at udgangspunktet for
fastsættelsen af grundbidraget efter § 6 i det
første år vil være et grundbidrag på 1.000
kr. pr. indbygger. Ændringer i forhold til dette udgangspunkt
for 2007 vil således skulle forhandles i kontaktudvalget for
2006, jf. bestemmelsen i § 6, stk. 2, og i
§ 72, i forslag til lov om regioner og nedlæggelse
af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab, og stigninger ud over dette udgangspunkt
vil kunne blokeres af 2/3 af kommunerne i regionen.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 4 indebærer, at udgangspunktet for
fastsættelsen af udviklingsbidraget efter § 7 i det
første år vil være et udviklingsbidrag på
100 kr. pr. indbygger. Ændringer i forhold til dette
udgangspunkt for 2007 vil således skulle forhandles i
kontaktudvalget for 2006, jf. bestemmelsen i § 7,
stk. 2, og i § 72, i forslag til lov om regioner og
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, og
stigninger ud over dette udgangspunkt vil kunne blokeres af 2/3 af
kommunerne i regionen.
Til § 20
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der etableres en overgangsordning for de
første år efter regionernes etablering.
Overgangsordningen indebærer, at regioner med et beregnet
overskud på sundhedsområdet som følge af
reformen betaler til regioner med et beregnet underskud på
sundhedsområdet. Overskud henholdsvis underskud beregnes af
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Udgangspunktet vil være de beregnede
nettodrifts- og anlægsudgifter for den enkelte region,
beregnet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Beregningen vil
blive foretaget på det relevante datagrundlag forud for
regionernes etablering. Regionernes indtægter beregnes med
udgangspunkt i dette lovforslag.
Den foreslåede overgangsordning
indebærer, at regioner med underskud vil modtage et tilskud,
som i 2007 vil udgøre 5/6 af det beregnede underskud.
Herefter nedtrappes tilskuddet med 1/6 af det beregnede underskud
årligt, således at det i 2008 udgør 4/6 af det
beregnede underskud, i 2009 3/6, i 2010 2/6 og i 2011 1/6 af det
beregnede underskud.
Tilsvarende vil regioner med et beregnet
overskud skulle betale et bidrag, som i 2007 vil udgøre 5/6
af det beregnede overskud. Dette bidrag aftrappes herefter
årligt med 1/6 af det beregnede overskud, jf. ovenfor.
Til § 21
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.