L 7 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l7_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)

(Lovforslag nr. L 7).

Lovforslaget er med enkelte ændringer en genfremsættelse af lovforslag nr. L 148, der blev fremsat den 15. december 2004, og som bortfaldt på grund af afholdelse af folketingsvalg.

Inden for færdselslovens område har der udviklet sig et meget kompliceret sanktionssystem vedrørende spiritus- og promillekørsel og kørsel i frakendelsestiden. Sanktionssystemet er vanskeligt at overskue og forstå for borgerne, og dets komplicerede udformning gør det i sig selv ressourcekrævende at anvende for domstole, politi, anklagemyndighed og forsvarere. Et hovedformål med lovforslaget er på den baggrund at forenkle de gældende regler og praksis.

Et andet hovedformål med lovforslaget er at skærpe straffen for spiritus- og promillekørsel og kørsel i frakendelsestiden, således at der sættes betydeligt hårdere ind over for de bilister, der kører i spirituspåvirket tilstand, og som fortsætter med at køre, selv om de har fået frakendt førerretten.

Lovforslaget bygger navnlig på betænkning nr. 1448/2004 om sanktioner for spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden afgivet af Udvalget om sanktionsfastsættelse i sager om spiritus- og promillekørsel.

Lovforslaget har følgende hovedelementer:

Det foreslås, at færdselslovens gældende terminologi ændres, således at man ikke længere opretholder betegnelsen €œpromillekørsel" for kørsel med en alkoholpromille under 1,21. I stedet vil enhver overtrædelse af lovens forbud mod at føre et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, efter indtagelse af alkohol, fremover blive benævnt spirituskørsel.

Det foreslås dernæst, at straffen for spirituskørsel skærpes og forenkles. Strafmaksimum i færdselslovens § 117 foreslås på den baggrund forhøjet fra fængsel i 1 år til fængsel i 1 år og 6 måneder. Forhøjelsen af strafferammen vil samtidig medføre, at der i de allergroveste tilfælde af gentagen spirituskørsel vil kunne ske varetægtsfængsling.

For førstegangstilfælde af spirituskørsel med en promille i intervallet 0,51-2,00 forudsættes det, at straffen skal være en bøde svarende til den pågældendes månedlige nettoløn ganget med alkoholpromillen. En sådan regel vil i de fleste tilfælde indebære en markant skærpelse i forhold til i dag, og den vil samtidig være enkel og let at huske. Har promillen i førstegangstilfælde været 2,01 eller derover forudsættes det, at straffen som udgangspunkt skal fastsættes til fængsel i 20 dage, der som udgangspunkt gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste eller alkoholistbehandling, samt en tillægsbøde.

Det forudsættes endvidere, at strafpositionerne i gentagelsestilfælde som udgangspunkt forhøjes med 10 dages fængsel pr. gang, det vil sige i andengangstilfælde vil straffen være 10 dages fængsel ved en promille i intervallet 0,51-2,00 og 30 dages fængsel ved en promille på 2,01 eller derover. Det forudsættes endvidere, at der fremover som udgangspunkt kun kan idømmes én betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, derefter skal straffen være ubetinget frihedsstraf. Også en sådan regel vil indebære en markant skærpelse og vil samtidig være enklere og lettere at huske end det nuværende sanktionssystem.

Der foreslås endvidere, at straffen for kørsel i frakendelsestiden skærpes og forenkles. Strafmaksimum i færdselslovens § 117 a foreslås på den baggrund forhøjet fra fængsel i 1 år til fængsel i 1 år og 6 måneder. Det tilsigtes herved, at straffen for gentagen kørsel i frakendelsestiden skal svare til straffen for spirituskørsel med en promille i intervallet 0,51-2,00. Udgangspunktet er som ved spirituskørsel, at der kun kan idømmes én betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.

Der foreslås også skærpelser og forenklinger af reglerne om frakendelse af førerret. Det foreslås således, at der fremover også skal ske en betinget frakendelse af førerretten for kørsel med en promille i intervallet 0,51-0,80, således at der kommer til at gælde samme regel i intervallet 0,51-1,20.

Herudover foreslås det, at frakendelsestiden, hvis der skal ske ubetinget frakendelse som følge af spirituskørsel, i alle tilfælde skal være mindst 3 år. Det forudsættes endvidere, at frakendelsestiden for spirituskørsel normalt fastsættes til 3, 5 eller 10 år. Efter forslaget skal det ikke længere være muligt at frakende førerretten for bestandig, medmindre der foreligger særdeles graverende kørsel med alvorlig personskade til følge.

Det foreslås i sammenhæng hermed, at den særlige regel i § 132, stk. 2, hvorefter personer, der har gennemført alkoholistbehandling, kan generhverve førerretten væsentligt hurtigere end andre, ophæves.

Endvidere foreslås en forenkling af de gældende regler om gentagelsesvirkningens tidsmæssige udstrækning, således at gentagelsesvirkningen af en afgørelse om spirituskørsel skal ophøre samtidig både med hensyn til straffen og frakendelsessanktionen. Det foreslås således, at gentagelsesvirkningen for en afgørelse om spirituskørsel, hvor førerretten er frakendt ubetinget, både for så vidt angår straffen og frakendelsen skal ophøre 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

Der foreslås desuden en udvidelse af adgangen til at konfiskere køretøjer i forbindelse med færdselslovsovertrædelser. Der foreslås således bl.a. en lempelse af betingelserne for at anvende konfiskation af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, med henblik på en øget brug af konfiskation i forbindelse med bl.a. spirituskørsel. I den forbindelse foreslås det endvidere, at det skal være muligt at konfiskere den dømtes køretøj, selv om dette køretøj ikke har været anvendt ved den kørsel, som giver anledning til konfiskationen.

Det foreslås endvidere, at der indføres en ny regel om obligatorisk konfiskation af en førers køretøj, når den pågældende tredje gang inden for en periode på 3 år gør sig skyldig i spirituskørsel af en sådan grovhed, at den medfører ubetinget frakendelse af førerretten. Det er en betingelse, at alle tre spirituskørsler har været med en promille over 1,20, således at de i sig selv (bedømt som førstegangstilfælde) vil medføre ubetinget frakendelse af førerretten. Konfiskation af førerens køretøj kan også i dette tilfælde ske, selv om det pågældende køretøj ikke har været anvendt i forbindelse med den aktuelle spirituskørsel.

Endelig foreslås det, at der skal gælde et krav om deltagelse i et kursus i alkohol og trafik (A/T-kursus) for personer, der har fået førerretten frakendt betinget på grund af spirituskørsel.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.