L 66 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i
Danmark. (Konsekvensrettelser som følge af
kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af Lov om Begunstigelser
for en
Kreditforening af Kommuner i Danmark
(Konsekvensrettelser som følge af
kommunalreformen)
§ 1
I Lov om Begunstigelser for en
Kreditforening af Kommuner i Danmark, jf. lov nr. 35 af 19. marts
1898, foretages følgende ændringer:
1. I lovens titel ændres
»Kommuner« til: »kommuner og regioner«.
2. I § 1 ændres
»Kommuner« til: »kommuner og regioner«.
3. I § 2, stk. 1, litra
b, ændres »Kommune« til: »kommune
eller region«, og », henholdsvis Indenrigsministeren
eller Amtsraadet,« udgår.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
Hovedstatens Sygehusfællesskab og Hovedstadens
Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af
de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem
kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af
skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.
Det foreliggende lovforslag indebærer
konsekvensrettelser af det gældende lovgrundlag for
Kreditforeningen af Kommuner i Danmark €" der i dag er
organiseret under navnet KommuneKredit €" som led i
udmøntningen af den del af aftalen, der vedrører
oprettelsen af regioner.
Formålet med lovforslaget er at give
Kreditforeningen af Kommuner i Danmark mulighed for at yde
lån til regionerne på samme vilkår som til
kommunerne, således at regionerne får samme
finansieringsmuligheder i forbindelse med låntagning, som de
nuværende amtskommuner har.
2. Gældende ret
Lov nr. 35 af 19. marts 1898 danner grundlag
for Kreditforeningen af Kommuner i Danmarks
udlånsvirksomhed.
Kreditforeningen af Kommuner i Danmark er en
forening, der under Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn yder
lån til kommunale formål. Medlemskredsen er
ifølge den gældende lov afgrænset til kommuner,
dvs. primærkommuner og amtskommuner. Medlemmerne hæfter
solidarisk for foreningens forpligtelser. Sikkerhedsgrundlaget for
foreningens virksomhed er således den samlede kommunale
sektors økonomi. Foreningen har i lyset af
sikkerhedsgrundlaget en meget høj kreditværdighed, som
afspejles i de lånevilkår, der kan tilbydes.
Loven forudsætter, at der for
Kreditforeningen af Kommuner i Danmark er fastlagt statutter, som
kræver indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse. Disse
er nedfældet i vedtægterne for foreningen, hvor
foreningens forhold, herunder aktiviteter, er nærmere
reguleret.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer
konsekvensrettelser af den gældende lov, således at
regioner vil kunne være medlem af Kreditforeningen af
Kommuner i Danmark, og således at foreningen vil kunne yde
lån til regionerne på samme vilkår som til
kommunerne.
Et lovforslag om en ajourføring af
lovgrundlaget for Kreditforeningen af Kommuner i Danmark vil blive
fremsat ved en senere lejlighed.
Det bemærkes i den forbindelse, at
begunstigelser af Kreditforeningen af Kommuner i Danmark, som der
henvises til i den gældende lov, ikke længere er
aktuelle. Bestemmelsen om fritagelse for stempelafgift, jf.
§ 1, stk. 1, litra a og b, blev oprindelig indsat,
fordi realkreditobligationer var fritaget for stempelafgift, og
fordi man ikke ønskede, at foreningens obligationer skulle
stilles ringere end realkreditobligationer. Stempelafgiften er nu
ophævet for alle typer af gældsinstrumenter, og der er
derfor ikke længere tale om en særlig begunstigelse af
foreningen.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger
opgaverne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet udsendte
på den baggrund lovforslaget i DUT-høring den 1.
december 2004. Formålet med de efterfølgende
drøftelser har været at kvalificere skønnene
over de økonomiske konsekvenser.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af den kommunale økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingsåret 2005/2006.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget har endvidere ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Økonomi- og Erhvervsministeriet, KL,
Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg
Kommuner samt KommuneKredit.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge aftalen om strukturreformen
træder fem nye regioner i funktion den 1. januar 2007, og
amtskommunerne nedlægges.
Som følge heraf ændres loven,
således at medlemskredsen af Kreditforeningen af Kommuner i
Danmark kan omfatte regioner på lige fod med kommuner, idet
vedtægterne for foreningen forudsættes ændret i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 2
Med ændringen kan medlemskredsen af
Kreditforeningen af Kommuner i Danmark omfatte regioner, jf.
bemærkninger til nr. 1 ovenfor.
Til nr. 3
Med ændringen vil Kreditforeningen af
Kommuner i Danmark kunne yde lån til regioner på samme
vilkår som til kommuner, idet vedtægterne for
foreningen forudsættes ændret i overensstemmelse
hermed.
Samtidig udgår henvisningen i den
gældende lov til indenrigsministeren eller amtsrådet,
der som kommunernes overordnende autoritet oprindelig skulle
godkende lånoptagelsen.
Ifølge lov om kommunernes styrelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 968 af 2. december 2003 som
ændret ved lov nr. 439 af 9. juni 2004, skal beslutning om
optagelse af lån træffes af kommunalbestyrelsen,
medmindre indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter andet.
Bestemmelsen gælder for såvel amtskommuner som alle
øvrige kommuner. En tilsvarende bestemmelse er fastsat i
forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab.
Formuleringen i lovens § 2,
stk. 1, litra b, skal ses i lyset af, at kommunerne tidligere
alene kunne optage lån efter tilsynsmyndighedernes
forhåndsgodkendelse.
Dette krav blev imidlertid ophævet med
virkning fra og med 1982, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren med hjemmel i lov om kommunernes styrelse har
fastsat de nærmere regler for kommunernes låntagning i
bekendtgørelser. De nuværende regler fremgår af
bekendtgørelse nr. 1102 af 12. december 2002 om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier mv. som ændret
ved bekendtgørelse nr. 1128 af 15. december 2003.
Det fremgår af Kreditforeningen af
Kommuner i Danmarks vedtægter, at de gældende regler om
kommunernes låntagning skal respekteres.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007, samtidig med at de nye regioner
træder i funktion.
Til § 3
Bestemmelsen angår lovens territoriale
gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Lovforslaget påvirker ikke gyldigheden
eller statsgarantien for udestående lån til
færøske kommuner. Kreditforeningen af Kommuner i
Danmark har tidligere ydet lån til færøske
kommuner mod statsgaranti, indtil denne mulighed ophørte i
1990.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I Lov om Begunstigelser for en Kreditforening af
Kommuner i Danmark, jf. lov nr. 35 af 19. marts 1898, foretages
følgende ændringer: |
| | |
Lov om Begunstigelser for en
Kreditforening af Kommuner i Danmark. | | 1) I lovens
titel ændres »Kommuner« til: »kommuner
og regioner«. |
| | |
§ 1. Naar en Kreditforening af Kommuner i Danmark har
vedtaget Statutter overensstemmende med de i § 2 givne
Forskrifter, bemyndiges Indenrigsministeren til at meddele
Stadfæstelse på disse Statutter og at tilstaa
Foreningen følgende Begunstigelser: | | 2) I
§ 1 ændres »Kommuner« til:
»kommuner og regioner«. |
a) at de af Foreningens Bestyrelse udstedte
Gældsforskrivninger kunne udstedes paa ustemplet Papir og
lyde enten på Navn eller Ihændehaver, | | |
b) at disse Forskrivninger kunne overdrages og
transporteres uden Brug af Stempel, samt | | |
c) at det tillades Bestyrere af umyndiges og
andre under offentlig Bestyrelse eller offentligt Tilsyn staaende
Midler at anbringe disse Midler i de af Kreditforeningen udstedte
Gældsforskrivninger. | | |
| | |
§ 2. - - - b) at der ikke tilstaas nogen Kommune Laan,
forinden sammes overordnede Autoritet, henholdsvis
Indenrigsministeren eller Amtsraadet, har meddelt den
fornødne Laanetilladelse, samt at Laanet kun kan gives paa
de i denne foreskrevne Betingelser for Forrentning, Amortisation
m.v. | | 3) I § 2,
stk. 1, litra b , ændres »Kommune« til:
»kommune eller region«, og », henholdsvis
Indenrigsministeren eller Amtsraadet,« udgår. |