L 66 Forslag til lov om ændring af Lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark.

(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l66_som_fremsat (html)

L 66 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark. (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Fremsat den 24. februar 2005 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af Lov om Begunstigelser for en
Kreditforening af Kommuner i Danmark

(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen)

 

§ 1

I Lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark, jf. lov nr. 35 af 19. marts 1898, foretages følgende ændringer:

1. I lovens titel ændres »Kommuner« til: »kommuner og regioner«.

2. I § 1 ændres »Kommuner« til: »kommuner og regioner«.

3. I § 2, stk. 1, litra b, ændres »Kommune« til: »kommune eller region«, og », henholdsvis Indenrigsministeren eller Amtsraadet,« udgår.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, Hovedstatens Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

Det foreliggende lovforslag indebærer konsekvensrettelser af det gældende lovgrundlag for Kreditforeningen af Kommuner i Danmark €" der i dag er organiseret under navnet KommuneKredit €" som led i udmøntningen af den del af aftalen, der vedrører oprettelsen af regioner.

Formålet med lovforslaget er at give Kreditforeningen af Kommuner i Danmark mulighed for at yde lån til regionerne på samme vilkår som til kommunerne, således at regionerne får samme finansieringsmuligheder i forbindelse med låntagning, som de nuværende amtskommuner har.

2. Gældende ret

Lov nr. 35 af 19. marts 1898 danner grundlag for Kreditforeningen af Kommuner i Danmarks udlånsvirksomhed.

Kreditforeningen af Kommuner i Danmark er en forening, der under Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn yder lån til kommunale formål. Medlemskredsen er ifølge den gældende lov afgrænset til kommuner, dvs. primærkommuner og amtskommuner. Medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens forpligtelser. Sikkerhedsgrundlaget for foreningens virksomhed er således den samlede kommunale sektors økonomi. Foreningen har i lyset af sikkerhedsgrundlaget en meget høj kreditværdighed, som afspejles i de lånevilkår, der kan tilbydes.

Loven forudsætter, at der for Kreditforeningen af Kommuner i Danmark er fastlagt statutter, som kræver indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse. Disse er nedfældet i vedtægterne for foreningen, hvor foreningens forhold, herunder aktiviteter, er nærmere reguleret.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indebærer konsekvensrettelser af den gældende lov, således at regioner vil kunne være medlem af Kreditforeningen af Kommuner i Danmark, og således at foreningen vil kunne yde lån til regionerne på samme vilkår som til kommunerne.

Et lovforslag om en ajourføring af lovgrundlaget for Kreditforeningen af Kommuner i Danmark vil blive fremsat ved en senere lejlighed.

Det bemærkes i den forbindelse, at begunstigelser af Kreditforeningen af Kommuner i Danmark, som der henvises til i den gældende lov, ikke længere er aktuelle. Bestemmelsen om fritagelse for stempelafgift, jf. § 1, stk. 1, litra a og b, blev oprindelig indsat, fordi realkreditobligationer var fritaget for stempelafgift, og fordi man ikke ønskede, at foreningens obligationer skulle stilles ringere end realkreditobligationer. Stempelafgiften er nu ophævet for alle typer af gældsinstrumenter, og der er derfor ikke længere tale om en særlig begunstigelse af foreningen.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser mv.

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger opgaverne.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet udsendte på den baggrund lovforslaget i DUT-høring den 1. december 2004. Formålet med de efterfølgende drøftelser har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af den kommunale økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingsåret 2005/2006.

Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.

Lovforslaget har endvidere ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

5. Hørte myndigheder og organisationer

Lovforslaget har været sendt i høring hos Økonomi- og Erhvervsministeriet, KL, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg Kommuner samt KommuneKredit.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Ifølge aftalen om strukturreformen træder fem nye regioner i funktion den 1. januar 2007, og amtskommunerne nedlægges.

Som følge heraf ændres loven, således at medlemskredsen af Kreditforeningen af Kommuner i Danmark kan omfatte regioner på lige fod med kommuner, idet vedtægterne for foreningen forudsættes ændret i overensstemmelse hermed.

Til nr. 2

Med ændringen kan medlemskredsen af Kreditforeningen af Kommuner i Danmark omfatte regioner, jf. bemærkninger til nr. 1 ovenfor.

Til nr. 3

Med ændringen vil Kreditforeningen af Kommuner i Danmark kunne yde lån til regioner på samme vilkår som til kommuner, idet vedtægterne for foreningen forudsættes ændret i overensstemmelse hermed.

Samtidig udgår henvisningen i den gældende lov til indenrigsministeren eller amtsrådet, der som kommunernes overordnende autoritet oprindelig skulle godkende lånoptagelsen.

Ifølge lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 968 af 2. december 2003 som ændret ved lov nr. 439 af 9. juni 2004, skal beslutning om optagelse af lån træffes af kommunalbestyrelsen, medmindre indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter andet. Bestemmelsen gælder for såvel amtskommuner som alle øvrige kommuner. En tilsvarende bestemmelse er fastsat i forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.

Formuleringen i lovens § 2, stk. 1, litra b, skal ses i lyset af, at kommunerne tidligere alene kunne optage lån efter tilsynsmyndighedernes forhåndsgodkendelse.

Dette krav blev imidlertid ophævet med virkning fra og med 1982, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren med hjemmel i lov om kommunernes styrelse har fastsat de nærmere regler for kommunernes låntagning i bekendtgørelser. De nuværende regler fremgår af bekendtgørelse nr. 1102 af 12. december 2002 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. som ændret ved bekendtgørelse nr. 1128 af 15. december 2003.

Det fremgår af Kreditforeningen af Kommuner i Danmarks vedtægter, at de gældende regler om kommunernes låntagning skal respekteres.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007, samtidig med at de nye regioner træder i funktion.

Til § 3

Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.

Lovforslaget påvirker ikke gyldigheden eller statsgarantien for udestående lån til færøske kommuner. Kreditforeningen af Kommuner i Danmark har tidligere ydet lån til færøske kommuner mod statsgaranti, indtil denne mulighed ophørte i 1990.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I Lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark, jf. lov nr. 35 af 19. marts 1898, foretages følgende ændringer:

 

 

 

Lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark.

 

1) I lovens titel ændres »Kommuner« til: »kommuner og regioner«.

 

 

 

§ 1.

Naar en Kreditforening af Kommuner i Danmark har vedtaget Statutter overensstemmende med de i § 2 givne Forskrifter, bemyndiges Indenrigsministeren til at meddele Stadfæstelse på disse Statutter og at tilstaa Foreningen følgende Begunstigelser:

 

2) I § 1 ændres »Kommuner« til: »kommuner og regioner«.

a) at de af Foreningens Bestyrelse udstedte Gældsforskrivninger kunne udstedes paa ustemplet Papir og lyde enten på Navn eller Ihændehaver,

 

 

b) at disse Forskrivninger kunne overdrages og transporteres uden Brug af Stempel, samt

 

 

c) at det tillades Bestyrere af umyndiges og andre under offentlig Bestyrelse eller offentligt Tilsyn staaende Midler at anbringe disse Midler i de af Kreditforeningen udstedte Gældsforskrivninger.

 

 

 

 

 

§ 2. - - -

b) at der ikke tilstaas nogen Kommune Laan, forinden sammes overordnede Autoritet, henholdsvis Indenrigsministeren eller Amtsraadet, har meddelt den fornødne Laanetilladelse, samt at Laanet kun kan gives paa de i denne foreskrevne Betingelser for Forrentning, Amortisation m.v.

 

3) I § 2, stk. 1, litra b , ændres »Kommune« til: »kommune eller region«, og », henholdsvis Indenrigsministeren eller Amtsraadet,« udgår.