Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab.
(Lovforslag nr. L 65).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om
kommunalreformen, der vedrører oprettelse af regionerne og
nedlæggelsen af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab.
Med lovforslaget skabes de
lovgivningsmæssige rammer for etableringen af fem nye
regioner, regionernes geografi og regionernes styrelse.
Forslaget indeholder således den retlige
regulering af regionernes virksomhed og indeholder bestemmelser om
den fremtidige geografiske inddeling af de fem regioner (som
fremgår af det kortbilag, der er optrykt som lovforslagets
bilag 1). Forslaget indeholder desuden en opregning af regionernes
opgaveområder. Efter lovforslaget skal regionerne varetage
opgaver vedrørende sundhed, regional udvikling, tilbud
på det sociale område for udsatte grupper og grupper
med særlige behov, undervisning, oprettelse af
trafikselskaber samt visse opgaver vedrørende natur,
miljø og fysisk planlægning.
Lovforslaget indeholder tillige regler om
regionernes styrelse. De foreslåede regler om regionernes
styrelse svarer i et vist omfang til eller henviser til
bestemmelser om styrelsen af kommuner i lov om kommunernes
styrelse. Lovforslaget indeholder dog en række
styrelsesregler, der er særegne for regionerne og som
således tager højde for, at regionernes
opgaveområde er væsentligt anderledes end de tidligere
amtskommuners.
Det foreslås således, at hver
region styres af et regionsråd bestående af 41
folkevalgte medlemmer, og at formanden for regionsrådet
benævnes regionsrådsformand.
Det foreslås desuden, at regionernes
styrelse tilrettelægges inden for rammerne af et
fleksibelt forretningsudvalgsstyre, hvor et
forretningsudvalg, der består af regionsrådsmedlemmer,
som udgangspunkt skal varetage de funktioner, der i kommunerne er
tillagt økonomiudvalget, ligesom forretningsudvalgets
erklæring skal indhentes om enhver sag, der forelægges
regionsrådet til beslutning. Det foreslås endvidere, at
regionsrådet træffer beslutning om, hvorvidt
varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens andre
anliggender helt eller delvis skal henlægges til
forretningsudvalget eller regionsrådet. Regionsrådet og
forretningsudvalget kan nedsætte særlige udvalg med
forberedende og rådgivende funktioner.
Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser
om forberedelsen af etableringen af de nye regioner. Det
foreslås, at de regionsråd, der vælges ved valget
den 15. november 2005, i 2006 fungerer som forberedelsesudvalg, der
skal forberede oprettelsen af de nye regioner den 1. januar 2007.
Lovforslaget indeholder regler om forberedelsesudvalgenes
kompetence og opgaver.
Lovforslaget indeholder endvidere bestemmelser
om økonomisk kontrol af amtsrådene, Hovedstadens
Udviklingsråd, Hovedstadens Sygehusfællesskab samt
Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommunalbestyrelser.
Hensigten med bestemmelserne om økonomisk kontrol er at
sikre, at der ikke i perioden frem til kommunalreformens
ikrafttræden den 1. januar 2007 iværksættes
væsentlige økonomiske dispositioner, der vil
være uhensigtsmæssige i forhold til den fremtidige
opgavefordeling og opgavevaretagelse. Der gives således med
loven hjemmel til, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler, der sikrer enten forberedelsesudvalgene
eller indenrigs- og sundhedsministeren indflydelse på
amtsrådenes, Hovedstadens Udviklingsråds, Hovedstadens
Sygehusfællesskabs samt Københavns, Frederiksberg og
Bornholms Kommunalbestyrelsers væsentlige økonomiske
dispositioner vedrørende opgaver, der den 1. januar 2007
flyttes til anden myndighed.
Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser
om vederlæggelse m.v. af regionsråd og
forberedelsesudvalg.
Efter kommunalreformen vil de enkelte regioner
få arbejdsgiveransvar, herunder ansvaret for
lønudviklingen, over for det personale, der er ansat i
regional tjeneste. Under hensyn til at sikre, at
lønudviklingen i den enkelte region sker i koordinering med
løndannelsen i de andre regioner, i kommunerne og i staten
foreslås det, at forhandling og indgåelse af aftaler og
overenskomster m.v. og bestemmelser i øvrigt om løn-
og ansættelsesforhold for personale i regional tjeneste
aftales eller fastsættes i et fælles lønnings-
og takstnævn for regionerne med repræsentanter fra
hvert af regionsrådene, KL og Finans- og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Nævnet vil endvidere have de
beføjelser, der i dag varetages af Sygesikringens
Forhandlingsudvalg.
Desuden foreslås - som følge af
nedlæggelsen af amtskommunerne og dannelsen af regionerne
samt oprettelsen af et lønnings- og takstnævn for
regionerne - en ændret sammensætning af kommunernes
lønningsnævn.
Lovforslaget indeholder samtidig bestemmelser,
der nedlægger amtskommunerne, Hovedstadens
Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd.
Endelig indeholder lovforslaget visse konsekvensændringer i
lovgivning på Indenrigs- og Sundhedsministeriets og
Kirkeministeriets område som følge af
nedlæggelsen af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.