L 64 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om røgfri miljøer i offentlige lokaler,
transportmidler og lignende. (Obligatorisk skiltning om rygepolitik
på offentligt tilgængelige serveringssteder).
Fremsat den 23. februar 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars
Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om røgfri
miljøer i offentlige lokaler,
transportmidler og lignende
(Obligatorisk skiltning om rygepolitik
på offentligt tilgængelige serveringssteder)
§ 1
I lov nr. 436 af 14. juni 1995 om
røgfri miljøer i offentlige lokaler, transportmidler
og lignende, som ændret ved lov nr. 1313 af 20. december
2000, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 10
a indsættes:
»Kapitel 4 a
Obligatorisk information om
rygepolitik på indendørs serveringssteder
§ 10 b.
Indendørs serveringssteder, hvortil offentligheden har
adgang, skal ved synlig skiltning informere om deres rygepolitik
på indgangspartier eller ved indgange til
serveringsstedet.
Stk. 2. Ved et serveringssted
forstås erhvervsvirksomhed med servering af spise- eller
drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1
gælder dog ikke, hvis arrangementet, hvor serveringen finder
sted, har karakter af en enkeltstående begivenhed, eller
serveringen er ganske ubetydelig eller ganske sekundær i
forhold til den primære erhvervsmæssige virksomhed.
§ 10 c.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser om udformning, opsætning, m.v. vedrørende
obligatorisk skiltning om rygepolitik i henhold til § 10
b.
Kapitel 4 b
Straffebestemmelser
§ 10 d. Med
bøde straffes den restauratør, indehaver, bestyrer,
forpagter, vært, m.v., der overtræder § 10 b,
stk. 1.
Stk. 2. Der kan fastsættes straf
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter, som udstedes
med hjemmel i § 10 c.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formål
Formålet med lovforslaget er at bidrage
til at forebygge og begrænse gener ved passiv rygning
på serveringssteder, dvs. restauranter, cafeer m.v.
Regeringen vægter den enkelte borgers
ret til at vælge meget højt €" under hensyntagen
til andre. Samtidig er det regeringens opfattelse, at alle borgere
skal have mulighed for at færdes i det offentlige rum -
bygninger, lokaler, transportmidler osv. - uden at blive generet af
passiv rygning. Lovforslaget skal sikre dette ved, at den enkelte
€" på et oplyst grundlag €" får mulighed for
at vælge et serveringssted til eller fra også på
baggrund af serveringsstedets rygepolitik.
Lovforslaget er et led i regeringens indsats
for at udbrede røgfri miljøer. Regeringen har i
forvejen taget initiativ til et serviceeftersyn af status og
udvikling vedrørende røgfri miljøer.
Regeringen har bl.a. kontaktet Amtsrådsforeningen,
Kommunernes Landsforening, diverse brancher, organisationer og
lignende om regler om røgfri miljøer.
Serviceeftersynet viste, at der er en positiv tendens i udviklingen
af røgfri miljøer. Det er muligt i en lang
række offentlige sammenhænge at færdes uden at
blive generet af tobaksrøg. Det gælder eksempelvis
daginstitutioner, skoler, sygehuse, hoteller og hos de
praktiserende læger. Men der er også
problemområder, det gælder eksempelvis en række
uddannelsesinstitutioner og på døgninstitutioner, som
på samme tid er hjem for beboere og arbejdsplads for
medarbejderne. Resultatet fra serviceeftersynet blev i december
2004 fremsendt til Folketingets Sundhedsudvalg og alle de
berørte parter, der havde deltaget i serviceeftersynet.
Regeringen varslede samtidig en
opfølgning af serviceeftersynet, herunder en bred folkelig
debat om røgfri miljøer i 2005.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at det enkelte
serveringssted skal informere om stedets rygepolitik ved skiltning
på serveringsstedets indgangspartier eller ved indgange til
serveringsstedet. Skiltningen skal være umiddelbar
synlig.
Bestemmelsen om obligatorisk skiltning er et
mindstekrav til forbrugeroplysning. Det er det enkelte
serveringssteds egen beslutning at informere nærmere om
stedets rygepolitik. Regeringen vil opfordre til, at det enkelte
serveringssted etablerer en synlig skiltning, så kunderne let
kan orientere sig om rygereglerne på det
pågældende serveringssted, f.eks. ved bordryttere,
skilte på væggen m.v. Større hoteller,
kongrescentre, butikscentre, stormagasiner m.v.
opfordres samtidig til at informere om rygepolitikken for de
forskellige serveringssteder på f.eks. oversigtsplaner
m.v.
Indførelsen af bestemmelsen om
obligatorisk skiltning vil indebære, at det enkelte
serveringssted skal overveje og tage stilling til sin rygepolitik.
Regeringen vil opfordre til, at serveringsstederne i den
forbindelse inddrager de ansattes arbejdsmiljø, yderligere
skiltning på serveringsstedet, f.eks. på borde, ved
toiletter m.v., oplysning om rygepolitik i forbindelse med
markedsføring og håndhævelse af
serveringsstedets rygepolitik.
3. De skadelige virkninger af
tobaksrygning og passiv rygning
Tobaksrygning er den forebyggelige
enkeltfaktor, der gennem de sidste 30-40 år har haft
størst negativ indflydelse på danskernes sundhed.
Status i dag er, at 12-13.000 danskere hvert år dør af
rygerelaterede sygdomme.
Gennem de sidste årtier har der
været en positiv udvikling i danskernes rygemønster.
Hvor 42% af befolkningen var dagligrygere for 10 år siden, er
tallet i dag 27%. Over 1 mio. danskere er eks-rygere. Hvert
år lægger 50.000-60.000 danskere tobakken på
hylden. I dag er der ca. 1,2 millioner dagligrygere i Danmark. De
fleste i aldersgrupperne 40 €" 60 år. Faldet i andelen
af rygere slår igennem i sygdomsstatistikkerne med ca. 20
års forskydning.
Rygekulturen i Danmark er således under
forandring. Først og fremmest med baggrund i den stadige
fremkomst af mere og klar dokumentation for rygningens mange og
meget alvorlige sundhedsskadelige konsekvenser for den enkelte
ryger. Men også med ny viden om, at passiv rygning er en
sundhedsskadelig faktor for andre end rygerne selv.
Passiv rygning €" eller ufrivillig
rygning €" defineres som menneskers udsættelse for
tobaksrøg, som produceres af tobaksrygere og
efterfølgende spredes i luften. Denne røg indeholder
stort set de samme skadelige stoffer, som rygeren udsættes
for, men i betydeligt svagere koncentrationer. Derfor udgør
passiv rygning en egentlig sundhedsrisiko udover gener og ubehag
som f.eks. irritation af øjne og slimhinder i halsen, hoste,
hovedpine og luftgener.
IARC - International Agency on Research on
Cancer - har konkluderet, at passiv rygning er
kræftfremkaldende hos mennesker. WHO har fastslået, at
udsættelse for tobaksrøg er årsag til
dødsfald, sygdom og invaliditet. Passiv rygning
indebærer en dokumenteret øget risiko for
lungekræft, luftvejssygdomme og hjertesygdomme for både
børn og voksne. Sundhedsrisikoen ved passiv rygning er
særlig stor for personer med lunge- eller
overfølsomhedssygdomme og for små børn. Det
drejer sig især om luftvejsinfektioner, astmasymptomer,
mellemørebetændelse og forhøjet risiko for
vuggedød.
For Danmark anslås, at passiv rygning
årligt medfører 100 til 750 dødsfald.
Skønnet baserer sig på en engelsk rapport fra 2002,
"Annual Report of the Chief Medical Officer, Department of Health,
UK 2002". Dødsfaldene skyldes primært lungekræft
og hjerte-karsygdomme.
4. Gældende regler
Folketinget vedtog i 1995 lov nr. 436 af 14.
juni 1995 om røgfri miljøer i offentlige lokaler,
transportmidler og lignende.
Loven har til formål at begrænse
generne ved passiv rygning i offentlige lokaler, transportmidler og
lignende. Loven indeholder en række bestemmelser om
røgfri miljøer på det statslige område,
hvor udgangspunktet er, at tobaksrygning ikke er tilladt. For det
kommunale og amtskommunale område pålægger loven
kommunalbestyrelser og amtsråd at fastsætte
bestemmelser om røgfri miljøer på deres
institutioner, i transportmidler og lignende samt i kommunale og
amtskommunale lokaler, hvortil offentligheden har adgang.
Folketinget vedtog i 2000 en ændring af
loven - lov nr. 1313 af 20. december 2000. Den vedtagne
skærpelse af loven medførte fastlæggelse af
særlige regler på kommunale og amtskommunale skoler og
børneinstitutioner samt fritids- og ungdomsklubber.
Lovændringen indebærer blandt andet, at elever ikke
længere må ryge i folkeskolen €" og at
lærere m.v. kun må ryge i dertil indrettede lokaler,
hvor de ikke generer andre og ikke er synlige for eleverne.
5. Lovforslagets administrative og
økonomiske konsekvenser m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, idet udformning og
administration af skilteordningen forudsættes løst
inden for bestående ressourcemæssige rammer.
De kontrolmæssige opgaver i relation
til håndhævelsen af loven forudsættes løst
inden for bestående ressourcemæssige rammer.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for amtskommuner og kommuner.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser og kun ubetydelige økonomiske konsekvenser for
den berørte del af erhvervslivet til skiltning.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for
miljøet.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Udtalelser over lovforslaget
Lovforslaget har i udkast været
forelagt for Astma-Allergiforbundet,
Beskæftigelsesministeriet, Coop Danmark, Danmarks
Lungeforening, Danske Restauranter & Cafeer (DRC), Dansk Handel
og Service (DHS), Dansk Industri, Dansk Supermarked, Dansk
Sygeplejeråd, De Samvirkende Købmandsforeninger, Den
Almindelige Danske Lægeforening, Det Danske Handelskammer,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af politimestre
i Danmark, Fødevareministeriet, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), Hjerteforeningen, HK-Handel, Hotel €"
Restaurant & Turisterhvervet (HORESTA), Justitsministeriet,
Konkurrencestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Leverandørforeningen for Tobaks- og Konfekturevarer,
Nærbutikkernes Landsforening, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF), Philip Morris,
RestaurationsBranchens Forbund (RBF), Socialministeriet,
Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen,
Tobaksindustrien, Udenrigsministeriet og
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for amtskommuner og kommuner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til § 10 b
Efter § 10 b skal indendørs
serveringssteder, hvortil offentligheden har adgang, ved synlig
skiltning informere om deres rygepolitik på indgangspartier
eller ved indgange til serveringsstedet.
Bestemmelsen omfatter alene indendørs
serveringssteder, hvortil offentligheden har adgang.
Udendørs servering ved en restaurant, cafe, bar eller
lignende er således ikke omfattet af lovforslaget. Dette
gælder også, selvom der på et udendørs
serveringsareal er opstillet parasoller, arealet er under markise,
eller der er opstillet anden afskærmning mod vejr og
vind.
Offentlig adgang omfatter også adgang
mod betaling. Som eksempel kan nævnes et serveringssted i et
teater, koncertsted, biograf eller museum.
Eftersom lovforslagets formål er at
sikre, at den enkelte €" på et oplyst grundlag - har
mulighed for at vælge et serveringssted til eller fra ud fra
serveringsstedets rygepolitik, omfatter bestemmelsen om
obligatorisk skiltning ikke serveringssteder, hvor der ikke er
offentlig adgang. Her kan som eksempel nævnes
personalekantiner m.v. Regeringen opfordrer imidlertid også
disse serveringssteder til at tage deres rygepolitik op til
vurdering med henblik på at forebygge og begrænse
sundhedsrisici og gener ved passiv rygning.
For restauranter, barer m.v. med direkte
adgang fra offentlig vej vil en synlig skiltning være
på facade, indgangsparti m.v. Mange serveringssteder befinder
sig under samme tag som andre virksomheder. Som eksempel kan
nævnes et cafeteria eller bistro i et stormagasin eller
indkøbscenter. For disse serveringssteder indebærer
lovforslaget, at der skal være en synlig skiltning om
serveringsstedets rygepolitik, som umiddelbart kan ses ved
indgangen til serveringsstedet. Det gælder også
serveringssteder, som ikke har eget indgangsparti, f.eks. et
bagerudsalg i et butikscenter, som i forbindelse med udsalget har
servering med borde og stole m.v.
I de senere år er der fremkommet nye
forretningstyper, hvor f.eks. en bank, tøjbutik eller
boghandel har samdrift med en cafe i samme lokalitet og med samme
indgang. Det må forventes, at der kommer flere af den slags
forretninger i de kommende år. Disse forretningstyper kan
have en glidende overgang mellem butiksområdet og
serveringsområdet. Der er således ikke noget
veldefineret indgangsparti. Skiltningen bør her finde sted
på et umiddelbart synligt sted ved indgange til den samlede
forretning.
I forbindelse med konferencecentre, hoteller,
vandrehjem m.v. €" dvs. erhvervsvirksomhed med modtagelse af
overnattende gæster med mulighed for servering - er det alene
serveringsstedet, som f.eks. en restaurant eller bar i
konferencecentret eller hotellet, der er omfattet af lovforslagets
bestemmelser.
Hotelværelser er ikke omfattet af
lovforslaget. Lovforslaget omfatter heller ikke et hotels
øvrige faciliteter, f.eks. lounge, reception, tv-stue,
mødelokale m.v.
Ved synlig skiltning forstås, at det er
umiddelbart muligt at orientere sig om serveringsstedets
rygepolitik på indgangsparti eller ved indgang til et
serveringssted.
Stk. 2 definerer, at der ved
serveringssted forstås erhvervsvirksomhed med servering af
spise- eller drikkevarer til nydelse på eller ved
salgsstedet. For at være erhvervsmæssig må
virksomheden direkte eller indirekte tilsigte økonomisk
fordel.
Som eksempler på serveringssteder kan
nævnes restauranter, bistroer, cafeer, barer og
værtshuse.
Forsamlingshuse og selskabslokaler drevet
på grundlag af næringsbrev som restauratør og
hotelvært er omfattet af lovforslaget. Forsamlingshuse,
selskabslokaler og andre lokaler, hvor der ikke drives virksomhed
på grundlag af næringsbrev som restauratør og
hotelvært, men som alene udlejes til selskaber, der selv
sørger for serveringen, møder og lignende, er ikke
omfattet af lovforslaget.
Salg af spise- eller drikkevarer "ud af
huset" (pizzeriaer, fast food o. lign.) er omfattet af lovforslaget
i det omfang, at der tillige finder servering sted i det
pågældende forretningslokale. Det er i den
sammenhæng uden betydning, om varerne er emballeret eller
ej.
Lovforslaget omfatter ikke turistbusser, tog,
passagerskibe og fly.
Stk. 3 præciserer, at lovforslaget
ikke omfatter virksomhed, der har karakter af et
enkeltstående arrangement, eller hvor serveringen er ganske
ubetydelig. Med enkeltstående arrangement forstås
f.eks. en halfest, et forsamlingshusbal eller lignende.
Bestemmelsen i stk. 3 retter sig mod
anvendelsen af lokaler eller faciliteter, der sædvanligvis
har anden hovedfunktion end at fungere som serveringssted.
Er en servering helt ubetydelig eller ganske
sekundær i forhold til den primære
erhvervsmæssige virksomhed, omfattes den ikke af loven. Som
eksempel kan nævnes salg af slik, is og sodavand i en
computercafe, hvor borde og stole ikke er opstillet med henblik
på indtagelse af spise- og/eller drikkevarer på stedet,
og der i øvrigt ikke findes egentlige serveringsfaciliteter.
Det er imidlertid en forudsætning, at salget sker som en
accessorisk tjenesteydelse til brugen af cafeens computere, og
salget således er sekundært i forhold til udlejningen
af computere. Men også for sådanne faciliteter vil
regeringen opfordre til, at ejer, indehaver m.v. aktivt tager
stilling til stedets rygepolitik m.v.
Automatforhandling af spise- og/eller
drikkevarer er kun omfattet af lovforslaget, hvor der er indrettet
faciliteter - opstillet borde og stole m.v. €" til kundernes
brug.
Til § 10 c
Efter § 10 c kan indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte bestemmelser om udformning,
opsætning m.v. af skilte vedrørende rygepolitik
på indgangspartier eller ved indgange til serveringssteder.
Regeringen vil ved udformningen af den obligatoriske skiltning
lægge vægt på en synlig, enkel og genkendelig
skiltning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil
drøfte den praktiske udmøntning af bestemmelserne med
de relevante brancheorganisationer m.v.
Generelt set vil der i udformningen af
rygepolitikskilte bl.a. skulle lægges vægt på, at
skiltene er let aflæselige og som udgangspunkt udformes i
få varianter med ensartethed for øje, under hensyn til
en god kundeinformation.
Til § 10 d
Efter stk. 1 straffes
restauratøren, indehaveren, bestyreren, forpagteren,
værten m.v. for overtrædelse af bestemmelserne i
§ 10 b, stk. 1
Efter stk. 2 kan der fastsættes
straf for overtrædelse af bestemmelser fastsat i forskrifter
udstedt med hjemmel i § 10 c.
Ansvaret for synlig skiltning
vedrørende rygepolitik påhviler den i stk. 1
nævnte personkreds. Er restauratøren, indehaveren,
bestyreren, forpagteren, værten m.v. en juridisk person, kan
den juridiske person efter stk. 3 pålægges
bødestraf.
Til § 2
Under hensyntagen til udformning,
udarbejdelse og distribution af rygepolitikskilte foreslås
det, at loven træder i kraft den 1. juni 2005, således
at serveringssteder får rimelig tid til opsætning af
rygepolitikskilte.