L 62 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner.

(Forhøjelse af tilskuddet til særlig vanskeligt stillede kommuner og til kommuner på øer samt lovfæstelse af tilskuddet til et generelt løft på ældreområdet).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 23-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l62_som_fremsat (html)

L 62 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. (Forhøjelse af tilskuddet til særlig vanskeligt stillede kommuner og til kommuner på øer samt lovfæstelse af tilskuddet til et generelt løft på ældreområdet).

Fremsat den 23. februar 2005 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner

(Forhøjelse af tilskuddet til særlig vanskeligt stillede kommuner og til kommuner på øer samt lovfæstelse af tilskuddet til et generelt løft på ældreområdet)

 

§ 1

I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 719 af 13. august 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 19, stk. 2, ændres "100 mio. kr." til: "180 mio. kr.", og "2004" ændres til: "2006".

2. Efter § 19 a indsættes:

" § 19 b. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til kommunerne til et generelt løft af ældreplejen. Tilskuddet fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter en demografisk nøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet. Tilskudsrammen udgør 543,7 mio. kr. og reguleres fra og med 2006 med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent."

3. I § 20, stk. 2, indsættes efter "boliger m.v.,": "den tidligere" og efter "boligforbedring" indsættes: ", jf. lovbekendtgørelse nr. 820 af 15. september 1994 med senere ændringer, den tidligere lov om byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. april 2003, lov om byfornyelse og udvikling af byer".

4. I § 22, stk. 2, ændres "37,6 mio. kr." til: "53,2 mio. kr.", og "2003" ændres til: "2006".

5. I § 22, stk. 3, ændres "93,5 mio. kr." til: "121,8 mio. kr.", og "2003" ændres til: "2006".

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. maj 2005 og har virkning fra og med tilskudsåret 2006.

Stk. 2. Statens generelle tilskud til kommunerne efter § 10 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med virkning fra 2006 med 25 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og lønniveau).

Stk. 3. Statens generelle tilskud til amtskommunerne efter § 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med virkning fra 2006 med 8 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og lønniveau).

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets formål og hovedindhold

Lovforslaget er en uændret genfremsættelse af L 42, fremsat den 20. oktober 2004.

Lovforslaget består af fem elementer, hvoraf de tre er en udmøntning af nogle punkter i regeringens aftaler af 12. juni 2004 med KL og 11. juni 2004 med Amtsrådsforeningen. Endvidere indebærer lovforslaget en lovfæstelse af det tilskud, der siden 2002 er ydet til kommunerne til et generelt løft af ældreplejen. Tilskuddet er for årene 2002-2005 ydet med hjemmel i de årlige finanslove. Endelig indeholder lovforslaget en præcisering og ajourføring af bestemmelsen om boligstøtteudligning i hovedstadsområdet. Denne ændring er af redaktionel karakter.

For det første indebærer lovforslaget en forøgelse på 75 mio. kr. af puljen til tilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner. Puljen udgør herefter 180 mio. kr. i 2005 pris- og lønniveau. Det indgik i regeringens aftale af 12. juni 2004 med KL, at der af puljen på 142,9 mio. kr. efter servicelovens § 135 a, stk. 4, til kommuner, der kan dokumentere særlig høje merudgifter som følge af finansieringsomlægningen pr. 1.1.2002 på det sociale område, overføres 75 mio. kr. til midlerne til særligt vanskeligt stillede kommuner. Den resterende del af puljen tilbageføres til kommunernes bloktilskud. For tilskudsåret 2005 er dette sket med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at forøgelsen af tilskuddet til særligt vanskeligt stillede kommuner videreføres i de følgende år. Det bemærkes dog i den forbindelse, at hele tilskuds- og udligningssystemet skal tages under revision, når der i forbindelse med kommunalreformen skal gennemføres en udligningsreform, jf. regeringens aftale om en strukturreform fra juni 2004 med Dansk Folkeparti.

For det andet indebærer lovforslaget, at det tilskud, der siden 2002 er ydet til kommunerne til et generelt løft af ældreplejen, indarbejdes i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Tilskuddet er for årene 2002-2005 ydet med hjemmel i de årlige finanslove. Tilskuddet er hvert år blevet fordelt efter en demografisk nøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet. Tilskuddet har karakter af et varigt tilskud til kommunerne, og det foreslås derfor, at det af ordensmæssige hensyn indarbejdes i lovgivningen. Dette indebærer ingen ændringer i størrelsen eller fordelingen af tilskuddet.

For det tredje indeholder lovforslaget en redaktionel ændring af bestemmelsen om boligstøtteudligning for kommunerne i hovedstadsområdet. Der er tale om en præcisering og ajourføring af regelgrundlaget, bl.a. som følge af vedtagelsen af lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf. lov nr. 1234 af 27. december 2003.

For det fjerde indebærer lovforslaget en forhøjelse på 12,5 mio. kr. af tilskudspuljen efter udligningslovens § 22, stk. 2, således at denne pulje bliver på 53,2 mio. kr. i 2005 pris- og lønniveau. Af denne pulje anvendes de 52,8 mio. kr. til tilskud til kommunerne på Læsø, Samsø og Ærø, mens de resterende ca. 0,4 mio. kr. anvendes til tilskud til kommuner med henblik på at støtte unge, der under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte en ø, der er en del af en kommune, jf. udligningslovens § 22, stk. 4.

Denne del af lovforslaget er et led i udmøntningen af det punkt i regeringens aftale af 12. juni 2004, som indebærer, at der overføres 25 mio. kr. fra det kommunale bloktilskud til tilskuddet efter udligningslovens § 22. For tilskudsåret 2005 er denne overførsel sket med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004, og tilskudsforhøjelsen er fordelt med den nævnte forhøjelse af tilskuddet på 12,5 mio. kr. til kommunerne på Læsø, Samsø og Ærø og en forhøjelse på 12,5 mio. kr. af tilskuddet til Bornholms Kommune, jf. nedenfor. Lovforslaget indebærer, at forøgelsen af tilskuddet til kommunerne på Læsø, Samsø og Ærø videreføres efter 2005.

For det femte indebærer lovforslaget en forhøjelse på 20,5 mio. kr. af tilskuddet til Bornholms Kommune efter udligningslovens § 22, stk. 3, således at dette tilskud bliver på 121,8 mio. kr. i 2005 pris- og lønniveau. Tilskudsforhøjelsen består af den ovennævnte forhøjelse på 12,5 mio. kr., som er overført fra det kommunale bloktilskud, og 8 mio. kr., som i henhold til regeringens aftale af 11. juni 2004 med Amtsrådsforeningen er overført fra det amtskommunale bloktilskud. For tilskudsåret 2005 er dette sket med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at forøgelsen af tilskuddet til Bornholms Kommune også videreføres efter 2005.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten, men indebærer en vis omfordeling mellem kommunerne og amtskommunerne.

Det første punkt i lovforslaget er et led i omlægningen af puljen på 142,9 mio. kr. efter servicelovens § 135 a, stk. 4, til kommuner, der kan dokumentere særlig høje merudgifter som følge af finansieringsomlægningen pr. 1. januar 2002 på det sociale område. Omlægningen indebærer, at der overføres 75 mio. kr. til midlerne til særligt vanskeligt stillede kommuner. Den resterende del af puljen tilbageføres til kommunernes bloktilskud.

Det andet punkt i lovforslaget indebærer, at tilskuddet til et generelt løft af ældreplejen videreføres uændret.

Det tredje punkt i lovforslaget er en præcisering og ajourføring af regelgrundlaget for boligstøtteudligningen i hovedstadsområdet. Der er tale om en ændring af redaktionel karakter, som ikke ændrer indholdet af ordningen.

Det fjerde og femte punkt i lovforslaget indebærer forhøjelser af tilskuddene efter udligningslovens § 22, stk. 2 og 3, med i alt 33 mio. kr. Tilskudsforhøjelserne er finansieret gennem en overførsel af 25 mio. kr. fra det kommunale bloktilskud og 8 mio. kr. fra det amtskommunale bloktilskud. Tilskudsforhøjelserne til ø-kommunerne er således finansieret af kommunerne henholdsvis amtskommunerne i fællesskab.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, amter eller kommuner.

3. Miljømæssige og erhvervsmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

6. Høring

Lovforslaget vil blive sendt til høring hos KL, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg Kommuner.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget indebærer en vis omfordeling mellem kommunerne og amtskommunerne til fordel for de vanskeligt stillede kommuner og ø-kommunerne.

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvener

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Forslaget indebærer, at puljen til tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner, jf. § 19, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner forhøjes med 75 mio. kr. til 180 mio. kr. En mindre del af denne pulje er afsat til tilskud til kommuner med øer, til kommuner med udgifter til tysk mindretal samt til kommuner, der gennemfører forsøgsprojekter i landdistrikterne.

Den resterende del af puljen fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter ansøgning. Denne del af puljen fordeles ikke efter faste kriterier, men efter en mere individuel vurdering af den enkelte kommunes situation. Der vil således indgå et vist element af skøn i denne vurdering.

Forhøjelsen af puljen er for 2005 gennemført med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at forhøjelsen også videreføres efter 2005.

Til nr. 2

Den foreslåede bestemmelse i § 19 b indebærer, at det tilskud, der siden 2002 er ydet til kommunerne til et generelt løft af ældreplejen, indarbejdes i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Tilskuddet er for årene 2002-2005 ydet med hjemmel i de årlige finanslove.

Tilskuddet fordeles efter en demografisk nøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet. Den demografiske fordelingsnøgle beregnes ud fra de aldersbetingede udgiftsbehovskriterier vedrørende aldersgruppen 65 årige og derover, som indgår i beregningen af kommunernes udgiftsbehov.

Tilskuddet har karakter af et varigt tilskud til kommunerne, og det foreslås derfor, at det af ordensmæssige hensyn indarbejdes i lovgivningen. Dette indebærer ingen ændringer i størrelsen eller fordelingen af tilskuddet.

Til nr. 3

Den foreslåede bestemmelse er en præcisering og ajourføring af regelgrundlaget for boligstøtteudligningen for kommunerne i hovedstadsområdet, bl.a. som følge af vedtagelsen af lov om byfornyelse og udvikling af byer. Der er tale om en ændring af redaktionel karakter, som ikke ændrer indholdet i ordningen.

Til nr. 4

Denne bestemmelse indebærer en forhøjelse af tilskuddet til kommunerne på Læsø, Samsø og Ærø på 12,5 mio. kr. €" finansieret gennem en overførsel fra det kommunale bloktilskud. Der er tale om en forhøjelse af dette tilskud, som forøges fra 40,3 mio. kr. til 52,8 mio. kr.

Tilskuddet fordeles som hidtil til de pågældende kommuner efter indbyggertal og sejltid og med et grundtilskud på 3 mio. kr. pr. ø.

Forhøjelsen af puljen er for 2005 gennemført med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at forhøjelsen også videreføres efter 2005.

Til nr. 5

Denne bestemmelse indebærer en forhøjelse af tilskuddet til Bornholms Kommune med 20,5 mio. kr. €" finansieret gennem en overførsel af 12,5 mio. kr. fra det kommunale bloktilskud og 8 mio. kr. fra det amtskommunale bloktilskud. Tilskuddet til Bornholms Kommune udgør herefter 121,8 mio. kr. i 2005 pris- og lønniveau.

Forhøjelsen af puljen er for 2005 gennemført med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at forhøjelsen også videreføres efter 2005.

Som følge af kommunesammenlægningen på Bornholm blev udligningslovens § 22 ændret, således at Bornholms Kommune fra og med 2003 modtog tilskud efter denne bestemmelse. Den foreslåede forhøjelse af dette tilskud med 20,5 mio. kr. indebærer en væsentlig styrkelse af kommunens økonomi.

Til § 2

Til stk. 1

Lovforslaget træder i kraft den 1. maj 2005 og har virkning fra og med tilskudsåret 2006. De foreslåede ændringer i tilskuddene vil således kunne indgå i Indenrigs- og Sundhedsministeriets udmelding pr. 1. juli 2005 af tilskuds- og udligningsbeløb til kommuner og amtskommuner for tilskudsåret 2006.

Til stk. 2

Den foreslåede regulering af det generelle tilskud til kommunerne modsvarer forhøjelsen af tilskuddet efter § 22, stk. 2 og 3. Det indgår i økonomiaftalen af 12. juni 2004 med KL, at forhøjelsen finansieres af det kommunale bloktilskud.

Til stk. 3

Den foreslåede regulering af det generelle tilskud til amtskommunerne modsvarer forhøjelsen af tilskuddet efter § 22, stk. 3. Det indgår i økonomiaftalen af 11. juni 2004 med Amtsrådsforeningen, at forhøjelsen finansieres af det amtskommunale bloktilskud.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 719 af 13. august 2003, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 19. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til særlig vanskeligt stillede amtskommuner. Tilskudsrammen udgør 60,3 mio. kr. og reguleres fra og med 2004 én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.

 

 

Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner. Tilskudsrammen udgør 100 mio. kr. og reguleres fra og med 2004 én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.

 

1. I § 19, stk. 2, ændres "100 mio. kr." til: "180 mio. kr.", og "2004" ændres til: "2006".

Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et særligt tilskud til kommuner, der som følge af § 2 i lov nr. 1039 af 23. december 1998 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og lov om social pension. (Ændret finansiering samt sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende), lov nr. 391 af 2. juni 1999 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. (Ændret finansiering af kommunernes udgifter til sygedagpenge efter 52 uger), lov nr. 393 af 2. juni 1999 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. (Ophævelse af sondringen mellem offentlige og private arbejdsgivere m.v.) samt refusions- og udligningsmæssige ændringer i medfør af lov nr. 474 af 1. juli 1998 om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov) har et samlet byrdefordelingsmæssigt tab, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har beregnet til at overstige 0,1 procent af kommunens beskatningsgrundlag.

 

 

Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et særligt tilskud til kommuner til dækning af tab i forbindelse med ændring af folkeskoleloven, jf. lov nr. 485 af 31. maj 2000. Tilskuddet ydes til kommuner med tab på mere end 0,1 procent af kommunens beskatningsgrundlag, således som disse tab er beregnet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Tilskuddet udgør i alt 8,9 mio. kr.

 

 

Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til kommuner til dækning af tab, jf. stk. 4, 1. pkt. Tilskudsrammen udgør 12 mio. kr., og tilskuddet fordeles efter ansøgning.

 

 

 

 

 

 

 

2. Efter § 19 a indsættes:

 

 

" § 19 b. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til kommunerne til et generelt løft af ældreplejen. Tilskuddet fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter en demografisk nøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet. Tilskudsrammen udgør 543,7 mio. kr. og reguleres fra og med 2006 med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent."

 

 

 

§ 20. Til kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige økonomiske vanskeligheder, ydes et årligt tilskud. Samtlige hovedstadsområdets kommuner bidrager hertil med 0,1 pct. af kommunernes beskatningsgrundlag.

 

 

Stk. 2. Til kommunerne i hovedstadsområdet ydes et udligningstilskud svarende til kommunernes nettoudgifter til individuel boligstøtte m.v. i henhold til lov om individuel boligstøtte og en nærmere andel af visse kommunale nettoudgifter i henhold til den tidligere lov om boligbyggeri, jf. lovbekendtgørelse nr. 722 af 1. august 1996, lov om almene boliger m.v., lov om byfornyelse og boligforbedring og den tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996. Samtlige kommuner i hovedstadsområdet bidrager til det årlige tilskud i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede kommunale beskatningsgrundlag i hovedstadsområdet.

 

3. I § 20, stk. 2, indsættes efter "boliger m.v.,": "den tidligere" og efter "boligforbedring" indsættes: ", jf. lovbekendtgørelse nr. 820 af 15. september 1994 med senere ændringer, den tidligere lov om byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. april 2003, lov om byfornyelse og udvikling af byer".

 

 

 

§ 22. Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af en eller to kommuner. Der ydes dog ikke tilskud til Fanø Kommune.

 

 

Stk. 2. Tilskuddet til kommunerne på Læsø, Samsø og Ærø samt statens tilskud i henhold til stk. 4 udgør 37,6 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra og med tilskudsåret 2003 én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. For de kommuner, der modtager tilskud, fordeles tilskuddet til kommunerne efter indbyggertal og sejltid samt med et grundtillæg på 3 mio. kr. pr. ø.

 

4. I § 22, stk. 2, ændres "37,6 mio. kr." til: "53,2 mio. kr.", og "2003" ændres til: "2006".

Stk. 3. Tilskuddet til Bornholms Kommune udgør 93,5 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra og med tilskudsåret 2003 én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til herudover at foretage de reguleringer i tilskuddet, som er forudsat i forbindelse med sammenlægningen af de bornholmske kommuner.

 

5. I § 22, stk. 3, ændres "93,5 mio. kr." til: "121,8 mio. kr.", og "2003" ændres til: "2006".

Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan yde tilskud til kommuner med henblik på at støtte unge, der under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte øer, der er en del af en kommune. Tilskud kan ligeledes ydes af de kommuner og amtskommuner, hvori øerne er beliggende, samt af de kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 2.

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. maj 2005 og har virkning fra og med tilskudsåret 2006.

 

 

Stk. 2. Statens generelle tilskud til kommunerne efter § 10 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med virkning fra 2006 med 25 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og lønniveau).

 

 

Stk. 3. Statens generelle tilskud til amtskommunerne efter § 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med virkning fra 2006 med 8 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og lønniveau).