L 6 Forslag til lov om ændring af jordfordelingsloven, landdistriktsstøtteloven, lov om drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på Fødevareministeriets område.

(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger, samt konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l6_som_fremsat (html)

L 6 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af jordfordelingsloven, landdistriktsstøtteloven, lov om drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på Fødevareministeries område. (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger, samt konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen).

Fremsat den 24. februar 2005 af fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)

Forslag

til

Lov om ændring af jordfordelingsloven, landdistriktsstøtteloven, lov om drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på Fødevareministeriets område

(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger samt konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen)

 

§ 1

I fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004, som ændret ved lov nr. 1428 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 7, stk. 2, 1. pkt., udgår »Amtsrådsforeningen i Danmark,«, og »og Danmarks Naturfredningsforening« ændres til: », Danmarks Naturfredningsforening og KL«.

2. I § 8, stk. 2, sidste pkt., ændres »det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den pågældende kommunalbestyrelse«.

3. I § 48 ændres »amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »kommunalbestyrelsen«.

4. I § 85, stk. 3, ændres »det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den berørte kommunalbestyrelse«.

5. I § 128 ændres »amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses« til: »kommunalbestyrelsernes«.

§ 2

I lov nr. 592 af 12. december 1984 om kapitelstakster, som ændret ved § 44 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændring:

1. § 2 affattes således:

»§ 2. Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder:

1) Sjælland med omliggende øer,

2) Lolland-Falster med omliggende øer,

3) Bornholm,

4) Fyn med omliggende øer,

5) Sønderjylland,

6) Østjylland,

7) Vestjylland,

8) Nordjylland og

9) hele landet.«

§ 3

I lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987, som ændret ved § 10 i lov nr. 1082 af 20. december 1995 og § 11 i lov nr. 232 af 2. april 1997, foretages følgende ændring:

1. I § 21, stk. 1, ændres »primærkommune« til: »kommune«.

§ 4

I lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. foretages følgende ændringer:

1. I § 25, stk. 1 , udgår »og amtskommunale«.

2. § 25, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Ministeren kan fastsætte nærmere regler for udøvelse af bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte regler om jordkøbsnævnenes sammensætning, finansiering og administration, herunder om at en institution under ministeriet efter aftale med kommunen kan udføre sekretariatsfunktionen for jordkøbsnævnet.«

3. § 25, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Et jordkøbsnævn kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af kommunalbestyrelserne i flere samarbejdende kommuner, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, til at varetage opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.«

4. § 25, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de samarbejdende kommunalbestyrelser afholder de udgifter, som er forbundet med et jordkøbsnævns virksomhed.«

5. I § 25, stk. 5, udgår »de regionale«.

6. I § 25, stk. 6, udgår »det regionale«.

7. I § 27, stk. 1, udgår »og amtskommunale« og »regionale«.

§ 5

I lov om støtte til udvikling af landdistrikterne, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 18, stk. 3, ændres tre steder »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

2. I § 18, stk. 3, 2. pkt., ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

3. I § 18, stk. 3, 4. pkt., ændres »amtskommuner« til: »kommuner«.

4. I § 18, stk. 5, ændres tre steder »amtsrådet« til: »regionsrådet«.

5. I § 18, stk. 5, 2. pkt., ændres »amtsrådets« til: »regionsrådets«.

6. I § 18, stk. 5, 4. pkt., og § 18, stk. 6, 4. pkt., ændres »amtskommuner« til: »regioner«.

7. § 18, stk. 7, affattes således:

»Stk. 7. Bornholms Kommunalbestyrelse og Bornholms Kommune kan sidestilles med henholdsvis regionsråd og regioner i de i stk. 5 og 6 nævnte situationer.«

8. I § 19, stk. 3 og 5, ændres »et amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »et regionsråd, en kommunalbestyrelse«.

9. I § 19, stk. 4, ændres »et amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »et regionsråd eller en kommunalbestyrelse«.

§ 6

I lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999, som ændret ved bekendtgørelse nr. 964 af 27. oktober 2000, bekendtgørelse nr. 317 af 7. maj 2001 og bekendtgørelse nr. 950 af 31. oktober 2001, foretages følgende ændringer:

1. I § 15, stk. 3, udgår »amtsrådet eller«.

2. I § 16, stk. 3, 1. pkt., udgår »amtsrådet,« og »og § 7, stk. 1,«.

3. I § 16, stk. 3, 3. pkt., udgår »amtsrådet eller«.

4. I § 17, stk. 2, udgår »et amtsråd«.

5. I § 17, stk. 3, udgår »et amtsråd eller«.

6. I § 20, stk. 4, udgår »amtsrådet,«.

§ 7

I lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af landbrugsjorder foretages følgende ændringer:

1. I § 6 ændres 2 steder »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

2. I § 7, stk. 1, udgår »amtsrådets«.

3. I § 9, nr. 1, ændres »regionplan« til: »kommuneplan«.

4. I § 9, nr. 2, ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

5. I § 16, stk. 2, udgår: »amtskommunale og«.

6. § 17 ophæves.

§ 8

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

I dette lovforslag er lovændringen vedrørende miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger en direkte følge af strukturaftalen, jf. kapitel 18, mens der med de øvrige lovændringer er tale om konsekvensændringer som følge af kommunalreformen.

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af følgende love:

Fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004 og lov nr. 1428 af 22. december 2004 (L 1999 281: FT 1998-1999: 2269, 6097, 6354; Tillæg A: s. 2691, 2763; Tillæg B: s. 633, 732; Tillæg C: s. 551. L 2001 207: FT 2000-2001: 6549, 8675, 9252; Tillæg A: s. 6416, 6465; Tillæg B: s. 1532, 1941; Tillæg C: s. 1052. L 2002 65: FT 2001-2002: 2305, 3017, 3621; Tillæg A: s. 1904, 1925; Tillæg B: s. 253, 340; Tillæg C: s. 42. L 2002 143: FT 2001-2002: 3272, 6424, 6537; Tillæg A: s. 3450, 3462; Tillæg B: s. 856; Tillæg C: s. 441. L 2003 25: FT 2003-2004: 770, 2566, 2972; Tillæg A: 730,753; Tillæg B: 194, 386; Tillæg C: 122. L 2004 1428: FT 2004-2005: 915; Tillæg A: s. 2016, 2027) .

Lov nr. 592 af 12 december 1984 om kapitelstakster, som ændret ved § 44 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 (FT 1983-1984: 61, 420, 2672, 3086; Tillæg A: s. 155; Tillæg B: s. 55; Tillæg C: s. 1. FT 2001-2002: 2305, 3017, 3624; Tillæg A: s. 1926, 2050; Tillæg B: 257, 345, 355; Tillæg C: s. 46).

Lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987 som ændret ved lov nr. 1082 af 20. december 1995 og lov nr. 232 af 2. april 1997 (Rigsdagstidende 1952-1953: 743, 1193, 2077, 2083; Tillæg A: s. 2913; Tillæg B: 215; Tillæg C: 167, 475; Landstingstidende: 395, 723, 727; Tillæg B: 1039. FT 1960-1961: 38, 448, 2081, 2201; Tillæg A: s. 129; Tillæg B: 145; Tillæg C: 85. FT 1962-1963: 1242, 1419, 5891, 6115; Tillæg A: s. 399; Tillæg B: s. 1177; Tillæg C: s. 539. FT 1968-1969: 2593, 4042, 5679, 5786; Tillæg A: s. 3147; Tillæg B: s. 1213; Tillæg C: 593. FT 1994-1995: 1197, 1526, 1900, 1971; Tillæg A: s. 2213; Tillæg B: s. 69; Tillæg C: s. 127. FT 1996-1997: 1710, 4045, 5006; Tillæg A: s. 1838; Tillæg B: s. 303; Tillæg C: s. 306).

Lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling sloven) (FT 1970-1971: 4258, 4747, 5868, 5965; Tillæg A: s. 2849; Tillæg B: s. 1335, 1535. FT 1993-1994: 91, 355, 3687, 4366; Tillæg A: s. 51; Tillæg B: s. 167. FT 1996-1997: 3501, 6668, 7202; Tillæg A: s. 3077; Tillæg B: s. 782; Tillæg C: s. 425. FT 2004-2005, 2. samling:€.).

Lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004 (L 1999 54: FT 1999-2000: 1772, 7243, 7788; Tillæg A: s. 1399, 1457; Tillæg B: 550, 646; Tillæg C: s. 648. L 2002 66: FT 2001-2002: 2305, 3017, 3624; Tillæg A: s. 1926, 2050; Tillæg B: s. 257, 355; Tillæg C: s. 46. L 2002 24: FT 2002-2003: 311, 1684, 1857; Tillæg A: s. 426, 442; Tillæg B: s. 28; Tillæg C: s. 83. L 2003 26: FT 2003-2004: 767, 2580, 2974; Tillæg A: s. 755, 774; Tillæg B: s. 118; Tillæg C: s. 124).

Lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999 (L 199 479: FT 1995-1996: 1715, 2539, 7050, 7370; Tillæg A: s. 2625; Tillæg B: s. 904; Tillæg C: s. 783. L 1997 404: FT 1996-1997: 6196, 8037, 8294; Tillæg A: s. 5121, 5138; Tillæg B: s. 1212; Tillæg C: s. 887. L 1999 118: FT 1998-1999: 1326, 3961, 4087; Tillæg A: s. 1990, 2001; Tillæg B: s. 338; Tillæg C: s. 326. Lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999, er delvist ophævet af bekendtgørelserne nr. 964 af 27. oktober 2000, nr. 317 af 7. maj 2001 og nr. 950 af 31. oktober 2001 udstedt i medfør af L 2000 338: FT 1999-2000: 1772, 7243, 7788; Tillæg A: s. 1399; Tillæg B: s. 550, og L 2000 421: FT 1999-2000: 4103, 8244, 8583; Tillæg A; s. 4884; Tillæg B: s. 1404; Tillæg C: s. 796).

Lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af landbrugsjorder (L 2003 112: FT 2003-2004: 4547, 10471, 10974; Tillæg A: s. 3924, 3945; Tillæg C: s. 681).

2. Baggrund for lovforslaget

Regeringens og Dansk Folkepartis Aftale om strukturreform af juni 2004 medfører en række konsekvensændringer i Fødevareministeriets love. Det har således været nødvendigt at gennemgå lovgivningen på ministeriets område med henblik på en sikring af, at opgavevaretagelse, der i dag er udlagt til amter og kommuner, bliver placeret korrekt i overensstemmelse med aftalens indhold.

I nærværende lovforslag ændres således en række love, som vedrører opgavevaretagelsen i kommunerne og regionsrådene m.v. For så vidt angår de opgaver på Fødevareministeriets område, som skal varetages af de regionale statsforvaltninger, ændres de relevante love i Indenrigs- og Sundhedsministeriets lovforslag om regional statsforvaltning. Det drejer sig i den sammenhæng om lov om landbrugsejendomme, lov om hegn og lov om superficiære fæste- og lejeforhold.

3. Lovforslagets indhold

Der foreslås følgende ændringer:

3.1. Fiskerilov

Fiskerilovens bestemmelser om beføjelser m.v. for amtsråd, Amtsrådsforeningen i Danmark og Bornholms kommunalbestyrelse foreslås ændret, således at der i stedet for de nævnte myndigheder m.v. anføres KL og kommunalbestyrelserne, idet sidstnævnte i henhold til kommunalreformen overtager ansvaret for natur- og miljøspørgsmål på lokalt niveau, evt. som part i et forpligtende samarbejde.

De pågældende bestemmelser i fiskeriloven omfatter det rekreative fiskeri samt fiskeri i ferskvand. De nævnte myndigheder inddrages på grund af deres kompetence på natur- og miljøområdet.

3.2. Lov om kapitelstakster

Kapitelstaksterne beregnes p.t. områdevis på grundlag af enten amtskommunale eller kommunale afgrænsninger. Af hensyn til brugerne foreslås de nuværende kapitelstakstområder fastholdt, men foreslås baseret på en geografisk beskrivelse af områderne med henblik på at fastholde sammenhængen med de dyrkningsmæssige forhold.

3.3. Lov om mark- og vejfred

På mark- og vejfredslovens område er der alene tale om en sproglig konsekvensændring.

3.4. Jordfordeling sloven

Ændringen af jordfordelingsloven henviser til et lovforslag, der fremsættes samtidig med nærværende lovforslag. Forslaget til jordfordelingsloven er en sammenskrivning af lov om jordfordeling mellem landbrugsejendomme (jordfordelingsloven) og lov om offentlig fremskaffelse af jord til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordkøbsloven). For således at lette overskueligheden er nærværende model med henvisning til lovforslaget valgt, idet det forudsættes, at jordfordelingsloven senest vil blive vedtaget samtidig med nærværende lovforslag. Såfremt dette mod forventning ikke sker, eller hvis forslaget til jordfordelingsloven skulle bortfalde eller blive ændret under folketingsbehandlingen, vil der blive fremsat nødvendige ændringsforslag til nærværende lovforslag.

I nærværende forslag til ændring af forslaget til jordfordelingsloven foreslås der etableret hjemmel til, at jordkøbsnævn kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune og af kommunalbestyrelserne i samarbejdende kommuner.

3.5. Landdistriktsstøtteloven og lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.

Den del af administrationen af de miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ), som hidtil har været udlagt til amterne, foreslås primært at overgå til staten samt for en mindre del til kommunerne. Den del af administrationen af den såkaldte artikel 33-ordning (fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amterne, foreslås fremover varetaget af de kommende regioner.

MVJ-foranstaltningerne har til formål at fremme natur- og beskyttelseshensyn ved gennem frivillige aftaler med lodsejere at beskytte og forbedre den eksisterende natur og mindske miljøpåvirkninger af jordbrugets anvendelse af de Særligt Følsomme Landbrugsområder (SFL-områder). MVJ-foranstaltningerne anvendes bl.a. som et instrument til at fremme mål efter Vandmiljøplan III, EU€™s fuglebeskyttelses- og habitatsdirektiver, EU€™s vandrammedirektiv m.m.

Af kapitel 18 (Placering af øvrige opgaver) i Aftalen om strukturreform fremgår, at administrationen af MVJ-foranstaltningerne i SFL-områderne overflyttes fra amterne til staten, dvs. Fødevareministeriet.

For at sikre en optimal sammenhæng mellem de lokale myndigheders ansvar på miljø- og naturområdet og effekten af MVJ-ordningerne skal kommunalbestyrelserne ifølge aftalen dog forestå udpegningen af SFL-områderne efter retningslinjer, som Fødevareministeriet fastsætter. Som et naturligt element i de kommunale myndigheders opgave med at fremme miljø- og naturhensyn skal kommunerne endvidere varetage informationsopgaver og opsøgende arbejde i lokalområdet med henblik på at fremme indgåelsen af MVJ-aftaler.

Fødevareministeriet forestår i øvrigt hele administrationen af MVJ-aftalerne, herunder indgåelse, ændring, kontrol og ophør af aftaler og de årlige udbetalinger m.m. af tilskud. Af hensyn til at sikre en optimal sammenhæng mellem indholdet i den enkelte aftale og de lokale miljø- og naturinteresser skal kommunalbestyrelserne foretage en faglig attestation og evt. prioritering af konkrete ansøgninger om MVJ-tilsagn i SFL-områder.

Det foreslås endvidere, at den del af administrationen af artikel 33-ordningen (fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amterne, overgår til regionerne. Det er hensigten, at regionsrådene får udmeldt en årlig finansiel ramme under den såkaldte artikel 33-ordning, inden for hvilken regionsrådet kan afgive indstilling til Fødevareministeriet om godkendelse af ansøgninger om støtte. I det omfang midlerne anvendes til regionale erhvervsudviklingsformål, skal regionsrådets indstilling til Fødevareministeriet baseres på indstilling fra vækstfora. Som en naturlig konsekvens heraf foreslås det tillige, at regionerne får mulighed for at medfinansiere artikel 33-projekter, således som amterne gør det i dag.

Endelig foreslås det, at regionerne ligeledes får mulighed for at bidrage til finansieringen af Fællesskabsinitiativet LEADER+, således som amterne gør det i dag. Både for så vidt angår artikel 33-ordningen og LEADER+ vil Bornholms Regionskommune kunne vælge at blive sidestillet med et regionsråd.

Det skal bemærkes, at MVJ-ordningen og artikel 33-ordningen i dag er en del af det danske landdistriktsprogram, og at LEADER+ er et selvstændigt program. Begge programmer udløber 31. december 2006, og fra 1. januar 2007 starter der en ny programperiode, hvor LEADER-konceptet bliver en integreret del af landdistriktsprogrammet. Der er endnu ikke taget nærmere stilling til indholdet af det kommende danske landdistriktsprogram, hvorfor ovennævnte forslag om opgaveplacering og om mulighederne for medfinansiering vil kunne blive påvirket heraf.

3.6. Lov om drift af landbrugsjorder

Endelig foreslås det, at de opgaver vedrørende drift af landbrugsjorder, der hidtil har været udlagt til amtsrådene, fremover placeres hos kommunalbestyrelserne. Det drejer sig bl.a. om anmeldelse af retten til genopdyrkning, administration af reglerne om skovplantning, påbud om skærmende beplantning om skæmmende tekniske anlæg, m.v.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

De økonomiske konsekvenser er drøftet med de kommunale parter, jf. Vejledning om Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Der er opnået enighed om de økonomiske konsekvenser.

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger opgaverne.

Fødevareministeriet udsendte på den baggrund nærværende lovforslag i DUT-høring den 28. oktober 2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med drøftelserne har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser. Samtlige økonomiske konsekvenser vedrører administration (hovedkonto 6).

Der er enighed om, at der i forbindelse med lovforslaget overføres 32,7 mio. kr. fra den amtskommunale sektor. Heraf overføres 1,1 mio. kr. til primærkommunerne, 16,2 mio. kr. til regionerne og 15,4 mio. kr. til staten. De anførte beløb er baseret på udgiftsopgørelserne på hovedkonto 6 i regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007-opgaveniveau.

Hertil kommer korrektioner som følge af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter (hovedkonto 6). Der er ikke tale om anlægsudgifter i forbindelse med ændringerne i opgavefordelingen.

Der er enighed om, at hele den amtskommunale udgift, der direkte kan henføres til opgaveområdet, er konteret på hovedkonto 6. De direkte henførbare udgifter på hovedkonto 6 kan først endeligt opgøres og fordeles, når der er taget stilling til den samlede fordeling af de amtskommunale administrationsudgifter på hovedkonto 6.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/06.

4.1. Landdistriktsstøtteloven og lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.

Som nævnt under punkt 3.5. om landdistriktsstøtteloven foreslås det, at den del af administrationen af de miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ), som hidtil har været udlagt til amterne, primært overgår til staten samt for en mindre del til kommunerne.

Med PL-opregning til 2005 skønnes amternes udgift til administration af MVJ-ordningen herefter at udgøre 16,5 mio. kr. (afrundet), svarende til 30 årsværk inkl. overheadudgifter.

Med kommunalreformen samles MVJ-administrationen i Fødevareministeriet, mens kommunerne får opgaven med at udpege SFL-områderne og informere landmændene om ordningen. Det anslås, at udgiften hertil vil udgøre ca. 1,1 mio. kr., svarende til 2 årsværk med overheadudgifter, som skal overføres fra amterne til kommunerne. Den resterende del af de samlede udgifter, 15,4 mio. kr., svarende til 28 årsværk skal overføres fra amterne til staten.

Det foreslås endvidere, at den del af administrationen af artikel 33-ordningen (fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amtsrådene, overgår til regionsrådene. Med PL-opregning til 2005 skønnes amternes udgift til administration af artikel 33-ordningen herefter at udgøre 1,9 mio. kr. (afrundet), svarende til ca. 3,4 årsværk inkl. overheadudgifter. Endvidere anslås amternes medfinansiering af projekter under artikel 33-ordningen at udgøre ca. 10,9 mio. kr. årligt ved PL-opregning til 2005. Disse beløb skal overføres fra amterne til regionerne.

Amterne har desuden bidraget til medfinansieringen af Fællesskabsinitiativet LEADER+ med ca. 2,5 mio. kr. årligt i hvert af årene 2002-2004. Med PL-opregning til 2005 svarer bidraget til 2,7 mio. kr. årligt. Hertil kommer fire amters bidrag i form af blandt andet sekretariatsbistand til administrationen af de lokale aktionsgrupper på samlet ca. 0,7 mio. kr. ved PL-opregning til 2005, svarende til 1,1 årsværk. I alt bidrager amterne således med ca. 3,4 mio. kr. årligt til ordningen. Dette beløb skal overføres fra amterne til regionerne.

Samlet set vil der således skulle overføres 32,7 mio. kr. fra amterne, som fordeles med 1,1 mio. kr. til kommunerne, 16,2 mio. kr. til regionerne og 15,4 mio. kr. til staten.

4.2. Lov om drift af landbrugsjorder

Det vurderes, at der vil blive tale om meget begrænsede omkostninger for kommunalbestyrelserne til administration af opgaverne i henhold til § 5, stk. 3, § 6 og § 7 svarende til op til 1 årsværk, svarende til 0,5 mio. kr., gældende for hele landet. Kommunernes opgaver i relation til skovplantning, jf. § 9, nr. 1, har hidtil ligget i amtskommunerne iht. landbrugsloven.

4.3. Lovforslagets øvrige dele

Lovforslagets øvrige dele har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR), som har vurderet, at forslaget ikke indeholder nogen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget forelægges derfor ikke et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Ændringerne i §§ 5 og 6 vil blive meddelt Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1750/1999 af 23. juli 1999 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1257/1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL). Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige aspekter.

8. Høring

Lovforslaget har været forelagt Akademikernes Centralorganisation, Advokatrådet, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Erhvervsfjerkræ, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Fisk, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Kvæg, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Dansk Transport og Logistik, Danske Biavleres Landsforening, Danske Skov- og Landskabsingeniører, Danske Slagterier, Datatilsynet, Det Kommunale Kartel, Det Økologiske Råd, Domstolsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Ferskvandsfiskeriforeningen i Danmark, Folketingets Kommunaludvalg, Forbrugerrådet, Foreningen af Vandværker i Danmark, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen af Registrerede Revisorer, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Hedeselskabet, HS, HTS, HUR, Håndværksrådet, Jordkøbsnævnet for Nordjyllands Amt, Jordkøbsnævnet for Sønderjyllands Amt, KL, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte, Københavns Kommune, Landbrugsrådet, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforbundet Danske Lystfiskere, Landsforeningen af Danske Planteavlere, Landsforeningen Levende Hav, LO, Rigsrevisionen, Sammenslutning af Danske Småøer, Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammenslutningen af Danske Erhvervsbiavlere, Statsansattes kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet og Økologisk Landsforening.

9. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Overførsel af 15,4 mio. kr. til staten, 16,2 mio. kr. til regionerne og 1,1 mio. kr. til kommunerne fra amterne.

Ingen

Administrative konsekvenser for det offentlige

Overførsel af 28 årsværk til staten, 4,5 årsværk til regionerne og 2 årsværk til kommunerne fra amterne.

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Ændringerne i §§ 5 og 6 vil blive meddelt Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1750/1999 af 23. juli 1999 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1257/1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL). Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige aspekter.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 og 2

Ifølge § 7 i fiskeriloven er Amtsrådsforeningen i Danmark repræsenteret i Udvalget for Rekreativt Fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje, som rådgiver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om fastsættelse af regler, der gælder for rekreativt fiskeri og ferskvandsfiskeri samt om fiskepleje.

Ifølge fiskerilovens § 8 kan ministeren nedsætte udvalg, der skal rådgive med henblik på udarbejdelse af fiskeriregler for et nærmere afgrænset lokalområde. I dette udvalg deltager blandt andet repræsentanter for Amtsrådsforeningen i Danmark samt for det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse.

Det foreslås, at §§ 7 og 8 i fiskeriloven ændres, således at repræsentationen i de nævnte udvalg i stedet varetages af kommunalbestyrelserne samt KL, sidstnævnte i stedet for Amtsrådsforeningen i Danmark. Repræsentationen sker som hidtil på baggrund af kompetencerne på natur- og miljøområdet.

Den omstændighed, at KL fra den 1. januar 2007 foreslås repræsenteret i rådgivende udvalg i henhold til fiskerilovens §§ 7 og 8 i stedet for Amtsrådsforeningen i Danmark, vurderes ikke at medføre behov for overgangsbestemmelser.

Til nr. 3-5

Ifølge § 48 i fiskeriloven kan amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse i forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning til bortledning af vand til engvanding m.v. kræve gitter anbragt for at forhindre fiskepassage.

Ifølge § 85, stk. 3, i fiskeriloven kan krav om erstatning til det offentlige for skade ved uberettiget fiskeri i ferskvandsområder m.v. blandt andet fremsættes af det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse.

Ifølge § 128 i fiskeriloven kan fødevareministeren fastsætte regler om amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses medvirken ved tilsynet i ferskvand.

Efter forslaget ændres de nævnte bestemmelser i fiskeriloven, således at kommunalbestyrelserne €" som efter kommunalreformen vil have kompetence på lokalt niveau på natur- og miljøområdet €" indgår i stedet for amtsrådene eller Bornholms Kommunalbestyrelse.

Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser i forbindelse med de foreslåede ændringer om retten til at fremsætte erstatningskrav i anledning af uberettiget fiskeri, jf. lovens § 85, stk. 3, eller om muligheden for, at kommunalbestyrelsen fra den 1. januar 2007 i forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning kan kræve gitter anbragt for at forhindre fiskepassage, jf. § 48.

Med hensyn til ændringen i fiskerilovens § 128 om muligheden for at fastsætte regler om kommunalbestyrelsernes medvirken ved tilsynet i ferskvand vil eventuelle overgangsbestemmelser kunne fastsættes ved bekendtgørelse.

Til § 2

I den gældende § 2 i lov om kapitelstakster opregnes beregningsområderne for kapitelstakster.

Forslaget er alene en konsekvensrettelse og indebærer ingen ændret opdeling af beregningsområderne for kapitelstaksterne. Grunden hertil er et hensyn til brugerne, særligt idet kapitelstakster ofte anvendes til beregning af forpagtningsafgifter m.v. Områderne Østjylland dækker således de tidligere Vejle og Århus amter, Vestjylland dækker de tidligere Ribe og Ringkøbing amter, og Nordjylland dækker de tidligere Viborg og Nordjyllands amter.

Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser, da konsekvensændringen af den geografiske områdeafgrænsning ikke har betydning for lovens anvendelse.

Til § 3

I den gældende § 21, stk. 1, i lov om mark- og vejfred beskikkes vurderingsmænd af primærkommunerne.

Som konsekvens af kommunalreformen anvendes terminologien "primærkommuner" ikke længere, men vurderingsmænd beskikkes fortsat af kommunerne.

Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser, idet vurderingsmænd beskikkes i tilknytning til kommunevalget. Kommunalbestyrelsen kan i henhold til § 21, stk. 1, i lov om mark- og vejfred i større kommuner bestemme, at kommunen deles i flere vurderingsdistrikter. Det betyder, at vurderingsmænd, der er beskikket inden for den nugældende kommuneafgræsning, vil kunne fortsætte, indtil ny udpegning sker.

Til § 4

Ændringen af jordfordelingsloven henviser til et lovforslag, der fremsættes samtidig med nærværende lovforslag. Forslaget til jordfordelingsloven er en sammenskrivning af lov om jordfordeling mellem landbrugsejendomme (jordfordelingsloven) og lov om offentlig fremskaffelse af jord til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordkøbsloven). For således at lette overskueligheden er nærværende model med henvisning til lovforslaget valgt, idet det forudsættes, at jordfordelingsloven senest vil blive vedtaget samtidig med nærværende lovforslag. Såfremt dette mod forventning ikke sker, eller hvis forslaget til jordfordelingsloven skulle bortfalde eller blive ændret under folketingsbehandlingen, vil der blive fremsat nødvendige ændringsforslag til nærværende lovforslag.

I henhold til § 25 i lovforslaget om jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling sloven) har amtsrådene hidtil haft mulighed for at oprette jordkøbsnævn til varetagelse af de opgaver, som er nævnt i § 12 i jordfordelingsloven. På nuværende tidspunkt er der oprettet jordkøbsnævn i Sønderjyllands Amt og i Nordjyllands Amt.

Jordkøbsnævnenes virke har hidtil været positivt bedømt, idet nævnene har sikret tilstedeværelsen af de nødvendige erstatningsarealer til brug for de landmænd, der har været berørt af offentlige myndigheders ikke-jordbrugsmæssige aktiviteter i det åbne land. Det skønnes, at der fortsat vil være behov for fremskaffelse af erstatningsjord til nævnte formål.

Det foreslås, at der åbnes mulighed for, at de nye kommuner €" enten enkeltvis eller i et samarbejde €" kan oprette jordkøbsnævn.

For så vidt angår de eksisterende jordkøbsnævn i henholdsvis Nordjyllands og Sønderjyllands amter, vil der være behov for at tage stilling til, om nævnene i disse amter enten skal nedlægges, eller aktiverne overdrages til en enkeltkommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse. Da lovforslagets ikrafttræden først er den 1. januar 2007, vurderes der at være rigelig tid til, at den nødvendige afvikling kan ske uden deciderede overgangsbestemmelser.

Til § 5

Det vurderes, at nedennævnte flytning af opgaver på landdistriktsstøttelovens område fra amterne til henholdsvis kommunerne, regionerne og staten ikke kræver særlige overgangsbestemmelser. De ændringer af landdistriktsstøtteloven, som foreslås i nærværende lovforslag, er alene af administrativ karakter og vil derfor ikke have direkte retsvirkninger for de tilskudsansøgninger og tilsagn om tilskud, som administrationen vedrører. Eventuelle overgangsbestemmelser i forbindelse med selve flytningen af administrationen vil blive fastsat ved de respektive bekendtgørelser om tilskudsordningerne.

Til nr. 1-3

Af § 18, stk. 3, i den gældende landdistriktsstøttelov fremgår det, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan delegere beføjelser vedrørende miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ-ordningerne) til amtsrådet.

Af kapitel 18 i Aftalen om strukturreform fremgår det, at administrationen af MVJ-ordningerne for fremtiden placeres i Fødevareministeriet. Dog skal udpegningen af Særlige Følsomme Landbrugsområder (SFL-områder) og relationerne til jordbrugerne med henblik på information og opsøgende arbejde vedrørende MVJ-ordningerne, som hidtil er varetaget af amterne, fremover varetages af kommunerne. Udpegningen af SFL-områder vil fortsat skulle ske efter retningslinjer, som Fødevareministeriet fastsætter. Det foreslås derfor, at ministeren får mulighed for at kunne overføre dele af beføjelser og opgaver vedrørende MVJ-foranstaltningerne, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a, til kommunalbestyrelserne.

Til nr. 4 og 5

Af § 18, stk. 5, i den gældende landdistriktsstøttelov fremgår det, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan delegere dele af sine beføjelser vedrørende foranstaltningen i lovens § 2, stk. 1, nr. 6, om fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne til amtsrådet. Denne hjemmel er i dag udnyttet til at delegere dele af administrationen af den såkaldte artikel 33-ordning til amterne.

Det foreslås, at ministeren fremover får mulighed for på tilsvarende vis at kunne bemyndige regionsrådene til at varetage dele af ministerens beføjelser og opgaver vedrørende foranstaltningen om fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne.

I første omgang er det hensigten, at regionsrådene skal varetage den del af administrationen af artikel 33-ordningen, som amterne varetager i dag. Det er hensigten, at regionsrådene får udmeldt en årlig finansiel ramme under artikel 33-ordningen, inden for hvilken regionsrådet kan afgive indstilling til Fødevareministeriet om godkendelse af ansøgninger om støtte. I det omfang midlerne anvendes til regionale erhvervsudviklingsformål, skal regionsrådets indstilling til Fødevareministeriet baseres på indstilling fra vækstfora.

Til nr. 6

Det foreslås, at regionerne i stedet for de nuværende amtsråd får mulighed for at deltage i finansieringen af henholdsvis foranstaltninger til fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne, jf. landdistriksstøttelovens § 2, stk. 1, nr. 6, og Fællesskabsinitiativet LEADER+, jf. landdistriktsstøttelovens § 2, stk. 1, nr. 7. Det skal bemærkes, at regionerne ikke er forpligtet til at bidrage til finansieringen, men at det kan ske efter regionsrådets eget valg.

Der er i dag tillige mulighed for, at andre offentlige myndigheder, f.eks. kommunerne, kan bidrage til finansieringen af ordningerne. Denne mulighed bevares uændret.

Til nr. 7

I § 18, stk. 7, foreslås det, at henvisningen til § 18, stk. 3, udgår som konsekvens af de under nr. 1-3 foreslåede ændringer. Det foreslås desuden, at Bornholms Regionskommune i relation til den del af administrationen af artikel 33-ordningen, som amterne varetager i dag, kan vælge at blive sidestillet med de nye regioner. Det betyder i givet fald, at det for så vidt angår projekter på Bornholm vil være Bornholms Regionsråd, der afgiver indstilling til Fødevareministeriet om godkendelse af ansøgninger om støtte, eventuelt efter forudgående indstilling fra Bornholms vækstforum, jf. ovenstående bemærkninger til nr. 5. Dette sker med den foreslåede henvisning til § 18, stk. 5.

Bornholms Regionskommune har i forvejen på flere områder fået en række særlige kompetencer, der bekræfter Bornholms Regionskommunes særlige status. Det drejer sig særligt om kompetencer i relation til regional udvikling, der i øvrigt er henlagt til regionerne. Bornholms Regionskommune får eksempelvis mulighed for at lave egen regional udviklingsplan, ligesom regionskommunen kan vælge at oprette eget vækstforum for Bornholm. I lyset heraf forekommer det naturligt også at give Bornholm særlige kompetencer i relation til administration af artikel 33-tilskud i det omfang, ministeren i øvrigt delegerer disse beføjelser til regionerne, jf. § 18, stk. 5.

Desuden foreslås det, at det af loven fremgår, at Bornholms Regionskommune kan vælge at blive sidestillet med de nye regioner for så vidt angår muligheden for at medfinansiere projekter under LEADER+, hvilket sker med den foreslåede henvisning til § 18, stk. 6, i det omfang ministeren i øvrigt fastsætter regler om, at regionerne kan medfinansiere disse projekter.

Til nr. 8-9

Af § 19, stk. 3-5, i landdistriktsstøtteloven fremgår det, at afgørelser truffet af et amtsråd (eller Bornholms Kommunalbestyrelse) eller afgørelser truffet efter indstilling fra disse, kan påklages til fødevareministeren, og at ministeren kan bestemme, at klagen alene kan angå retlige spørgsmål.

De foreslåede ændringer af § 19, stk. 3-5, er en konsekvens af de i nr. 1-6 foreslåede ændringer af § 18 om ministerens mulighed for fremover at bemyndige hhv. regionsrådene og kommunalbestyrelserne til at træffe afgørelser efter loven.

Til § 6

Lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. blev i 2000 afløst af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven). Siden da er nye tilsagn om tilskud givet med hjemmel i landdistriktsstøtteloven.

En lang række tilsagn på MVJ-området er ydet med hjemmel i lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., og tilsagnsperioden for disse er henholdsvis 5, 10 og 20 år. Derfor gælder lovens bestemmelser stadig for disse tilsagn, og det er derfor nødvendigt at ændre lovens bestemmelser om bemyndigelse til delegation.

Det vurderes, at nedennævnte flytning af administrationen af MVJ-ordningen fra amterne til hhv. kommunerne og staten, ikke kræver særlige overgangsbestemmelser. De ændringer af lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., som foreslås i nærværende lovforslag, er alene af administrativ karakter, og vil derfor ikke have direkte retsvirkninger for de tilsagn om tilskud, som administrationen vedrører.

Til nr. 1-3

Som led i Aftale om strukturreform placeres hele administrationen af tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ-ordningerne) for fremtiden i Fødevareministeriet. Der henvises til bemærkningerne herom til § 5.

Det foreslås, at fødevareministeren får mulighed for at kunne overføre dele af beføjelser og opgaver vedrørende MVJ-foranstaltningerne, jf. lovens § 3, stk. 1, og § 15, stk. 2, til kommunalbestyrelserne. Det foreslås endvidere, at henvisningen i § 16, stk. 3, til § 7, stk. 1, udgår, da § 7 er ophævet, jf. bekendtgørelse nr. 950 af 31. oktober 2001 om ophævelse af dele af lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.

Til nr. 4 og 5

Af § 17, stk. 2 og 3, i Lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. fremgår det, at afgørelser truffet af et amtsråd (eller Bornholms Kommunalbestyrelse) kan påklages til fødevareministeren, og at ministeren kan bestemme, at klagen alene kan angå retlige spørgsmål.

De foreslåede ændringer af § 17, stk. 2 og 3, er en konsekvens af de i nr. 2 og 6 foreslåede ændringer af § 16, stk. 3, og § 20, stk. 4, om ministerens mulighed for fremover at bemyndige kommunalbestyrelserne til at træffe afgørelser efter loven.

Til nr. 6

Som i nr. 1-3 foreslås det, at fødevareministeren får mulighed for at kunne overføre dele af beføjelser og opgaver vedrørende administrationen af MVJ-tilskud, herunder krav om tilbagebetaling, til kommunalbestyrelserne.

Til § 7

I bemærkningerne til den gældende lov om drift af landbrugsjorder er det forudsat, at amtsrådene skal tage imod anmeldelser af etablering af skov, jf. lovens § 5, stk. 3, anmeldelser af retten til genopdyrkning, jf. lovens § 6, og anmeldelser af etablering af natur, der indebærer beplantning over 0,5 ha, jf. lovens § 7, stk. 2. Som konsekvens af kommunalreformen foreslås disse anmeldelser i stedet indsendt til kommunalbestyrelsen, som dernæst orienterer Fødevareministeriet. Tilsvarende er det i § 9, nr. 2, i den gældende lov forudsat, at det er amtsrådet, der får mulighed for at påbyde en ejer eller bruger at etablere skærmende beplantning om skæmmende tekniske anlæg. Det foreslås ændret, således at det er kommunalbestyrelsen, der får mulighed for at varetage denne opgave. Endelig er det forudsat i bemærkningerne til den gældende lov, at både amtsråd og kommunalbestyrelser kan foretage bekæmpelse af kæmpebjørneklo på privat jord under nærmere forudsætninger, jf. lovens § 10, herunder en indsatsplan efter lovens § 12. Denne opgave vil fremover alene kunne varetages af kommunalbestyrelserne. Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser.

Til nr. 1

I medfør af den foreslåede ændring til § 6 i lov om drift af landbrugsjorder vil anmeldelse skulle ske til kommunalbestyrelsen og ikke som hidtil til amtsrådet, når en lodsejer ønsker at anmelde et areal som halvkulturareal eller udyrket areal for derved at bevare retten til genopdyrkning i 15 år. Denne ret kan bevares, uanset om arealet i mellemtiden opnår en tilstand, der ville beskytte det efter naturbeskyttelsesloven.

Til nr. 2

Den foreslåede ændring af § 7, stk. 1, medfører, at der ved kravet om, at varig ændring af arealanvendelsen skal være i overensstemmelse med love og planer, ikke henvises til amtsrådets planer efter anden lovgivning, men blot til planer efter anden lovgivning.

Til nr. 3 og 4

De foreslåede ændringer af § 9 medfører, at det bliver kommuneplanen og ikke regionplanen, hvori der udpeges områder, hvor skov er uønsket, idet udpegningen fortsat sker efter regler i planloven. Samtidig bliver det ifølge forslaget kommunalbestyrelsen og ikke amtsrådet, der har muligheden for at påbyde en ejer at etablere skærmende beplantning i henhold til nr. 2.

Til nr. 5

Den foreslåede ændring af § 16, stk. 2, er en konsekvens af nedlæggelsen af de amtskommunale myndigheder.

Til nr. 6

Ophævelsen af § 17 er en konsekvens af, at opgaverne efter forslaget udlægges til kommunerne, hvorfor bestemmelsen overflødiggøres.

Til § 8

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med den øvrige gennemførelse af kommunalreformen.


Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004 og lov nr. 1428 af 22. december 2004 om ændring af fiskerilov, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 7. - - -

Stk. 2. Udvalget består af repræsentation for Danmarks Fiskeriforening, Dansk Kystfiskerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Amtsrådsforeningen i Danmark, De danske Landboforeninger/Dansk Familielandbrug og Danmarks Naturfredningsforening. Herudover kan miljøministeren indstille repræsentation til udvalget.

Stk. 3.- - -

 

1. I § 7, stk. 2, 1. pkt., udgår »Amtsrådsforeningen i Danmark,«, og »og Danmarks Naturfredningsforening« ændres til: », Danmarks Naturfredningsforening og KL«.

 

 

 

§ 8. - - -

Stk. 2. I de i stk. 1 nævnte udvalg deltager repræsentanter for de organisationer, der er repræsenteret i det i § 7 nævnte udvalg, samt efter ministerens nærmere bestemmelse andre organisationer, der som følge af deres medlemskreds har interesse i fiskeriet i lokalområdet. Herudover deltager repræsentanter for det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse.

 

2. I § 8, stk. 2, sidste pkt., ændres »det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den pågældende kommunalbestyrelse«.

 

 

 

§ 48. I forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning til bortledning af vand til engvanding m.v. kan amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse kræve gitter anbragt for at forhindre fiskepassage.

 

3. I § 48ændres »amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »kommunalbestyrelsen«.

 

 

 

§ 85. - - -

Stk. 2.- - -

Stk. 3. Krav om erstatning til det offentlige kan fremsættes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse samt Danmarks Sportsfiskerforbund, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark og Danmarks Fiskeriforening.

 

4. I § 85, stk. 3, ændres »det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den berørte kommunalbestyrelse«.

§ 128. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses medvirken ved tilsynet i ferskvand.

 

5. I § 128 ændres »amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses« til: »kommunalbestyrelsernes«.

 

 

§ 2

I lov nr. 592 af 12. december 1984 om kapitelstakster, som ændret ved lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændring:

§ 2 affattes således:

§ 2. Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder:

1) Københavns, Frederiksborg, Roskilde, Vestsjællands og Storstrøms amter (bortset fra de lolland-falsterske kommuner),

2) de lolland-falsterske kommuner,

3) Bornholms Kommune,

4) Fyns amt,

5) Sønderjyllands amt,

6) Vejle og Århus amter,

7) Ribe og Ringkøbing amter,

8) Viborg og Nordjyllands amter og

9) hele landet.

 

»§ 2. Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder:

1) Sjælland med omliggende øer,

2) Lolland-Falster med omliggende øer,

3) Bornholm,

4) Fyn med omliggende øer,

5) Sønderjylland,

6) Østjylland,

7) Vestjylland,

8) Nordjylland og

9) hele landet.«

 

 

§ 3

I lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987, som ændret ved lov nr. 1082 af 20. december 1995 og lov nr. 232 af 2. april 1997, foretages følgende ændring:

§ 21. For hver primærkommune beskikkes 3 vurderingsmænd til at vurdere de i henhold til § 18 anmeldte skader. Kommunalbestyrelsen kan dog i større kommuner bestemme, at kommunen deles i flere vurderingsdistrikter.

Stk. 2.- - -

Stk. 3.- - -

Stk. 4.- - -

 

1. I § 21, stk. 1, ændres »primærkommune« til: »kommune«.

 

 

§ 4

I lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling sloven), foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 25. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser til en institution under ministeriet, jordbrugskommissionerne, kommunale og amtskommunale myndigheder, regionale jordkøbsnævn samt €" efter aftale med finansministeren €" Økonomistyrelsen.

 

1. I § 25, stk. 1 , udgår »og amtskommunale« og »regionale«.

 

 

 

Stk. 2. Ministeren kan fastsætte nærmere regler for udøvelse af bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte regler om regionale jordkøbsnævns sammensætning, finansiering og administration, herunder om at en institution under ministeriet efter aftale med amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse kan udføre sekretariatsfunktionen for det regionale jordkøbsnævn.

 

2.§ 25, stk. 2,affattes således:

»Stk. 2. Ministeren kan fastsætte nærmere regler for udøvelse af bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte regler om jordkøbsnævnenes sammensætning, finansiering og administration, herunder om at en institution under ministeriet efter aftale med kommunen kan udføre sekretariatsfunktionen for jordkøbsnævnet.«

 

 

 

Stk. 3. Amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse kan nedsætte et regionalt jordkøbsnævn til at varetage opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.

 

3.§ 25, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Et jordkøbsnævn kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af kommunalbestyrelserne i flere samarbejdende kommuner til at varetage opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.«

 

 

 

Stk. 4. Amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse afholder de udgifter, der er forbundet med et regionalt jordkøbsnævns virksomhed.

 

4.§ 25, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de samarbejdende kommunalbestyrelser afholder de udgifter, som er forbundet med et regionalt jordkøbsnævns virksomhed.«

 

 

 

Stk. 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse vedrørende de regionale jordkøbsnævns aktiviteter.

 

5. I § 25, stk. 5, udgår »de regionale«.

 

 

 

Stk. 6. Reglerne om offentligt udbud i § 68, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse finder ikke anvendelse på det regionale jordkøbsnævns salg af fast ejendom.

 

6. I § 25, stk. 6, udgår »det regionale«.

 

 

 

§ 27. Klage over afgørelser truffet af en institution under ministeriet, jordbrugskommissionerne, kommunale og amtskommunale myndigheder, regionale jordkøbsnævn eller Økonomistyrelsen kan indgives til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, jf. dog stk. 2. Klagefristen er 4 uger, fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren. Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter der alene kan klages over retlige spørgsmål.

Stk. 2.- - -

Stk. 3. - - -

 

7. I § 27, stk. 1, udgår »og amtskommunale« og »regionale«.

 

 

§ 5

I lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004, foretages følgende ændringer:

§ 18. - - -

Stk. 2. - - -

 

 

Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtsrådet kan udøve ministerens beføjelser vedrørende dele af den i § 2, stk. 1, nr. 4, litra a, omhandlede foranstaltning, herunder fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at amtsrådet kan udøve beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med amtsrådet om amtsrådets deltagelse i administrationen af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtskommuner, andre offentlige myndigheder eller private organisationer kan deltage i finansieringen af den i 1. pkt. nævnte foranstaltning.

Stk. 4. - - -

 

1. I § 18, stk. 3, ændres tre steder »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

2. I § 18, stk. 3, 2. pkt., ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

3. I § 18, stk. 3, 4. pkt., ændres »amtskommuner« til: »kommuner«.

 

 

 

Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtsrådet kan udøve ministerens beføjelser vedrørende dele af den under § 2, stk. 1, nr. 6, omhandlede foranstaltning, herunder fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at amtsrådet kan udøve beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med amtsrådet om amtsrådets deltagelse i administrationen af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtskommuner eller andre offentlige myndigheder kan deltage i finansieringen af den i 1. pkt. nævnte foranstaltning.

Stk. 6. Ministeren kan fastsætte regler om, at private organisationer kan udøve ministerens beføjelser vedrørende dele af den under § 2, stk. 1, nr. 7, omhandlede foranstaltning, herunder fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at private organisationer kan udøve beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med private organisationer om deres deltagelse i administrationen af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtskommuner eller andre offentlige myndigheder kan deltage i finansieringen af den i 1. pkt. nævnte foranstaltning.

 

4. I § 18, stk. 5, ændres tre steder »amtsrådet« til: »regionsrådet«.

5. I § 18, stk. 5, 2. pkt., ændres »amtsrådets« til: »regionsrådets«.

6. I § 18, stk. 5, 4. pkt., og § 18, stk. 6, 4. pkt., ændres »amtskommuner« til: »regioner«.

Stk. 7. Bornholms Kommunalbestyrelse og Bornholms Kommune sidestilles med henholdsvis amtsråd og amtskommuner i de i stk. 3 og 5 nævnte situationer.

 

7.§ 18, stk. 7, affattes således:

»Stk. 7. Bornholms Kommunalbesty-relse og Bornholms Kommune kan sidestilles med henholdsvis regionsråd og regioner i de i stk. 5 og 6 nævnte situationer.«

§ 19. - - -

Stk. 2. - - -

Stk. 3. Afgørelser, der er truffet af et amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse eller en privat organisation i henhold til bemyndigelse efter loven, kan indbringes for ministeren.

 

8. I § 19, stk. 3 og 5, ændres »et amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »et regionsråd, en kommunalbestyrelse«.

Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter afgørelser, der er truffet af et amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse i henhold til bemyndigelse efter loven, alene kan påklages, for så vidt angår retlige spørgsmål.

 

9. I § 19, stk. 4, ændres »et amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »et regionsråd eller en kommunalbestyrelse«.

Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter afgørelser, der er truffet på grundlag af indstilling fra et amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse eller en privat organisation, alene kan påklages, for så vidt angår retlige spørgsmål.

 

 

 

 

§ 6

I lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999, foretages følgende ændringer:

§ 15. - - -

Stk. 2.- - -

 

 

Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet eller kommunalbestyrelsen kan udøve ministerens beføjelser i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 2.

 

1. I § 15, stk. 3, udgår »amtsrådet eller«.

§ 16. - - -

Stk. 2.- - -

 

 

Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller private organisationer kan udøve ministerens beføjelser efter § 3, stk. 1, og § 7, stk. 1, herunder hvilke betingelser der skal opfyldes for at kunne udøve beføjelserne. Ved delegation bevarer ministeren sin fulde instruktionsbeføjelse. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet eller kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til de omfattede foranstaltninger, jf. 1. pkt.

 

2. I § 16, stk. 3, 1. pkt., udgår »amtsrådet,« og »og § 7, stk. 1,«.

3. I § 16, stk. 3, 3. pkt., udgår »amtsrådet eller«.

§ 17. - - -

 

 

Stk. 2. Afgørelser, der er truffet af et amtsråd, en kommunalbestyrelse eller en privat organisation i henhold til bemyndigelse efter § 15, stk. 3, § 16, stk. 3, eller § 20, stk. 4, kan indbringes for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.

 

4. I § 17, stk. 2, udgår »et amtsråd«.

Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler, hvorefter afgørelser, der er truffet af et amtsråd eller en kommunalbestyrelse i henhold til bemyndigelse efter § 16, stk. 3, alene kan påklages, for så vidt angår retlige spørgsmål.

Stk. 4. - - -

Stk. 5. - - -

 

5. I § 17, stk. 3, udgår »et amtsråd eller«.

§ 20. - - -

Stk. 2.- - -

Stk. 3.- - -

 

 

Stk. 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller private organisationer kan udøve ministerens beføjelser efter stk. 1 og 2.

 

6. I § 20, stk. 4, udgår »amtsrådet,«.

 

 

§ 7

I lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af landbrugsjorder foretages følgende ændringer:

§ 6. En ejer eller bruger kan anmelde et areal, der ikke er beskyttet efter § 3 i lov om naturbeskyttelse, som halvkulturareal eller udyrket areal til amtsrådet. Ejeren eller brugeren opnår derved ret til at genopdyrke arealet inden for de næste 15 år, uanset at arealet i mellemtiden måtte komme til at opfylde kriterierne for § 3-beskyttelsen, medmindre amtsrådet inden 4 uger efter anmeldelsen har oplyst ejeren eller brugeren om, at arealet allerede er beskyttet.

 

1. I § 6 ændres 2 steder »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

§ 7. Bestemmelserne i §§ 3-5 er ikke til hinder for opretholdelse af andre former for natur end angivet i § 4, hvis de var etableret ved lovens ikrafttræden. Bestemmelserne er heller ikke til hinder for varig ændring i arealanvendelsen til andre former for natur end angivet i § 4, når det er i overensstemmelse med anden lovgivning og med amtsrådets vedtagne og offentliggjorte planer i henhold til anden lovgivning.

Stk. 2 .- - -

Stk. 3. - - -

 

2. I § 7, stk. 1, udgår »amtsrådets«.

§ 9. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte særlige regler om

1) skovplantning, herunder regler om, at der ikke må foretages skovplantning inden for områder, hvor skovplantning er uønsket i henhold til en endeligt vedtaget regionplan, og

2) amtsrådets mulighed for at påbyde en ejer eller bruger at etablere skærmende beplantning om skæmmende tekniske anlæg inden for områder, der i en offentliggjort indsatsplan, jf. § 12, er fastlagt som områder, hvor skærmende beplantning er ønskelig af landskabelige hensyn.

 

3. I § 9, nr. 1, ændres »regionplan« til: »kommuneplan«.

4. I § 9, nr. 2, ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

§ 16. - - -

Stk. 2. Ministeren kan henlægge varetagelsen af opgaver i henhold til regler udstedt i medfør af § 8, § 9, nr. 1, § 10, stk. 2 og 3, samt §§ 11, 13 og 14 til amtskommunale og kommunale myndigheder. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om, at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, om at klage alene kan angå retlige spørgsmål, samt om myndighedens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.

Stk. 3. - - -

 

5. I § 16, stk. 2, udgår: »amtskommunale og«.

§ 17. I Københavns og Frederiksberg Kommuner og Bornholms Regionskommune varetages opgaver, der ved denne lov eller i regler udstedt i medfør af denne lov er tillagt et amtsråd, af Københavns og Frederiksberg Kommunalbestyrelser og Bornholms Regionsråd.

 

6.§ 17 ophæves.