L 6 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af jordfordelingsloven, landdistriktsstøtteloven, lov om
drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på
Fødevareministeries område. (Udmøntning af
kommunalreformen, for så vidt angår miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger, samt konsekvensrettelser som
følge af kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af jordfordelingsloven,
landdistriktsstøtteloven, lov om drift af landbrugsjorder og
forskellige andre love på Fødevareministeriets
område
(Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger samt konsekvensrettelser som følge
af kommunalreformen)
§ 1
I fiskerilov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004, som ændret
ved lov nr. 1428 af 22. december 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 7, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »Amtsrådsforeningen i Danmark,«, og
»og Danmarks Naturfredningsforening« ændres til:
», Danmarks Naturfredningsforening og KL«.
2. I § 8, stk. 2, sidste pkt.,
ændres »det pågældende amtsråd eller
Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den
pågældende kommunalbestyrelse«.
3. I § 48 ændres »amtsrådet
eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til:
»kommunalbestyrelsen«.
4. I § 85, stk. 3, ændres
»det berørte amtsråd eller Bornholms
Kommunalbestyrelse« til: »den berørte
kommunalbestyrelse«.
5. I § 128 ændres
»amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses«
til: »kommunalbestyrelsernes«.
§ 2
I lov nr. 592 af 12. december 1984 om
kapitelstakster, som ændret ved § 44 i lov nr. 145 af
25. marts 2002, foretages følgende ændring:
1. § 2 affattes
således:
Ȥ 2.
Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder:
1) Sjælland med omliggende øer,
2) Lolland-Falster med omliggende øer,
3) Bornholm,
4) Fyn med omliggende øer,
5) Sønderjylland,
6) Østjylland,
7) Vestjylland,
8) Nordjylland og
9) hele landet.«
§ 3
I lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987, som
ændret ved § 10 i lov nr. 1082 af 20. december 1995 og
§ 11 i lov nr. 232 af 2. april 1997, foretages følgende
ændring:
1. I § 21, stk. 1, ændres
»primærkommune« til: »kommune«.
§ 4
I lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling
og offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. foretages følgende
ændringer:
1. I § 25, stk. 1 , udgår
»og amtskommunale«.
2. § 25, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for udøvelse af
bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte
regler om jordkøbsnævnenes sammensætning,
finansiering og administration, herunder om at en institution under
ministeriet efter aftale med kommunen kan udføre
sekretariatsfunktionen for jordkøbsnævnet.«
3. § 25, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Et jordkøbsnævn
kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af
kommunalbestyrelserne i flere samarbejdende kommuner, jf. § 60
i lov om kommunernes styrelse, til at varetage opgaver efter
ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.«
4. § 25, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de
samarbejdende kommunalbestyrelser afholder de udgifter, som er
forbundet med et jordkøbsnævns virksomhed.«
5. I § 25, stk. 5, udgår
»de regionale«.
6. I § 25, stk. 6, udgår
»det regionale«.
7. I § 27, stk. 1, udgår
»og amtskommunale« og »regionale«.
§ 5
I lov om støtte til udvikling af
landdistrikterne, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 18, stk. 3, ændres
tre steder »amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«.
2. I § 18, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«.
3. I § 18, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »amtskommuner« til:
»kommuner«.
4. I § 18, stk. 5, ændres
tre steder »amtsrådet« til:
»regionsrådet«.
5. I § 18, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »amtsrådets« til:
»regionsrådets«.
6. I § 18, stk. 5, 4. pkt., og
§ 18, stk. 6, 4. pkt.,
ændres »amtskommuner« til:
»regioner«.
7. § 18, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7. Bornholms Kommunalbestyrelse
og Bornholms Kommune kan sidestilles med henholdsvis
regionsråd og regioner i de i stk. 5 og 6 nævnte
situationer.«
8. I § 19, stk. 3 og 5, ændres »et
amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »et
regionsråd, en kommunalbestyrelse«.
9. I § 19, stk. 4, ændres
»et amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse«
til: »et regionsråd eller en
kommunalbestyrelse«.
§ 6
I lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af
26. marts 1999, som ændret ved bekendtgørelse nr. 964
af 27. oktober 2000, bekendtgørelse nr. 317 af 7. maj 2001
og bekendtgørelse nr. 950 af 31. oktober 2001, foretages
følgende ændringer:
1. I § 15, stk. 3, udgår
»amtsrådet eller«.
2. I § 16, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »amtsrådet,« og »og § 7,
stk. 1,«.
3. I § 16, stk. 3, 3. pkt.,
udgår »amtsrådet eller«.
4. I § 17, stk. 2, udgår
»et amtsråd«.
5. I § 17, stk. 3, udgår
»et amtsråd eller«.
6. I § 20, stk. 4, udgår
»amtsrådet,«.
§ 7
I lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af
landbrugsjorder foretages følgende ændringer:
1. I § 6 ændres 2 steder
»amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«.
2. I § 7, stk. 1, udgår
»amtsrådets«.
3. I § 9, nr. 1, ændres
»regionplan« til: »kommuneplan«.
4. I § 9, nr. 2, ændres
»amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«.
5. I § 16, stk. 2, udgår:
»amtskommunale og«.
6. § 17 ophæves.
§ 8
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS
og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en
ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
I dette lovforslag er lovændringen
vedrørende miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger en
direkte følge af strukturaftalen, jf. kapitel 18, mens der
med de øvrige lovændringer er tale om
konsekvensændringer som følge af kommunalreformen.
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af følgende love:
Fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828
af 31. juli 2004 og lov nr. 1428 af 22. december 2004 (L 1999 281:
FT 1998-1999: 2269, 6097, 6354; Tillæg A: s. 2691, 2763;
Tillæg B: s. 633, 732; Tillæg C: s. 551. L 2001 207: FT
2000-2001: 6549, 8675, 9252; Tillæg A: s. 6416, 6465;
Tillæg B: s. 1532, 1941; Tillæg C: s. 1052. L 2002 65:
FT 2001-2002: 2305, 3017, 3621; Tillæg A: s. 1904, 1925;
Tillæg B: s. 253, 340; Tillæg C: s. 42. L 2002 143: FT
2001-2002: 3272, 6424, 6537; Tillæg A: s. 3450, 3462;
Tillæg B: s. 856; Tillæg C: s. 441. L 2003 25: FT
2003-2004: 770, 2566, 2972; Tillæg A: 730,753; Tillæg
B: 194, 386; Tillæg C: 122. L 2004 1428: FT 2004-2005: 915;
Tillæg A: s. 2016, 2027) .
Lov nr. 592 af 12 december 1984 om
kapitelstakster, som ændret ved § 44 i lov nr. 145 af
25. marts 2002 (FT 1983-1984: 61, 420, 2672, 3086; Tillæg A:
s. 155; Tillæg B: s. 55; Tillæg C: s. 1. FT 2001-2002:
2305, 3017, 3624; Tillæg A: s. 1926, 2050; Tillæg B:
257, 345, 355; Tillæg C: s. 46).
Lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987 som
ændret ved lov nr. 1082 af 20. december 1995 og lov nr. 232
af 2. april 1997 (Rigsdagstidende 1952-1953: 743, 1193, 2077, 2083;
Tillæg A: s. 2913; Tillæg B: 215; Tillæg C: 167,
475; Landstingstidende: 395, 723, 727; Tillæg B: 1039. FT
1960-1961: 38, 448, 2081, 2201; Tillæg A: s. 129;
Tillæg B: 145; Tillæg C: 85. FT 1962-1963: 1242, 1419,
5891, 6115; Tillæg A: s. 399; Tillæg B: s. 1177;
Tillæg C: s. 539. FT 1968-1969: 2593, 4042, 5679, 5786;
Tillæg A: s. 3147; Tillæg B: s. 1213; Tillæg C:
593. FT 1994-1995: 1197, 1526, 1900, 1971; Tillæg A: s. 2213;
Tillæg B: s. 69; Tillæg C: s. 127. FT 1996-1997: 1710,
4045, 5006; Tillæg A: s. 1838; Tillæg B: s. 303;
Tillæg C: s. 306).
Lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og
offentlig køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling sloven)
(FT 1970-1971: 4258, 4747, 5868, 5965; Tillæg A: s. 2849;
Tillæg B: s. 1335, 1535. FT 1993-1994: 91, 355, 3687, 4366;
Tillæg A: s. 51; Tillæg B: s. 167. FT 1996-1997: 3501,
6668, 7202; Tillæg A: s. 3077; Tillæg B: s. 782;
Tillæg C: s. 425. FT 2004-2005, 2. samling:€.).
Lov om støtte til udvikling af
landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004 (L 1999 54: FT
1999-2000: 1772, 7243, 7788; Tillæg A: s. 1399, 1457;
Tillæg B: 550, 646; Tillæg C: s. 648. L 2002 66: FT
2001-2002: 2305, 3017, 3624; Tillæg A: s. 1926, 2050;
Tillæg B: s. 257, 355; Tillæg C: s. 46. L 2002 24: FT
2002-2003: 311, 1684, 1857; Tillæg A: s. 426, 442;
Tillæg B: s. 28; Tillæg C: s. 83. L 2003 26: FT
2003-2004: 767, 2580, 2974; Tillæg A: s. 755, 774;
Tillæg B: s. 118; Tillæg C: s. 124).
Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af
26. marts 1999 (L 199 479: FT 1995-1996: 1715, 2539, 7050, 7370;
Tillæg A: s. 2625; Tillæg B: s. 904; Tillæg C: s.
783. L 1997 404: FT 1996-1997: 6196, 8037, 8294; Tillæg A: s.
5121, 5138; Tillæg B: s. 1212; Tillæg C: s. 887. L 1999
118: FT 1998-1999: 1326, 3961, 4087; Tillæg A: s. 1990, 2001;
Tillæg B: s. 338; Tillæg C: s. 326.
Lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999, er delvist
ophævet af bekendtgørelserne nr. 964 af 27. oktober
2000, nr. 317 af 7. maj 2001 og nr. 950 af 31. oktober 2001 udstedt
i medfør af L 2000 338: FT 1999-2000: 1772, 7243, 7788;
Tillæg A: s. 1399; Tillæg B: s. 550, og L 2000 421: FT
1999-2000: 4103, 8244, 8583; Tillæg A; s. 4884; Tillæg
B: s. 1404; Tillæg C: s. 796).
Lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af
landbrugsjorder (L 2003 112: FT 2003-2004: 4547, 10471, 10974;
Tillæg A: s. 3924, 3945; Tillæg C: s. 681).
2. Baggrund for
lovforslaget
Regeringens og Dansk Folkepartis Aftale om
strukturreform af juni 2004 medfører en række
konsekvensændringer i Fødevareministeriets love. Det
har således været nødvendigt at gennemgå
lovgivningen på ministeriets område med henblik
på en sikring af, at opgavevaretagelse, der i dag er udlagt
til amter og kommuner, bliver placeret korrekt i overensstemmelse
med aftalens indhold.
I nærværende lovforslag ændres
således en række love, som vedrører
opgavevaretagelsen i kommunerne og regionsrådene m.v. For
så vidt angår de opgaver på
Fødevareministeriets område, som skal varetages af de
regionale statsforvaltninger, ændres de relevante love i
Indenrigs- og Sundhedsministeriets lovforslag om regional
statsforvaltning. Det drejer sig i den sammenhæng om lov om
landbrugsejendomme, lov om hegn og lov om superficiære
fæste- og lejeforhold.
3. Lovforslagets indhold
Der foreslås følgende
ændringer:
3.1. Fiskerilov
Fiskerilovens bestemmelser om beføjelser
m.v. for amtsråd, Amtsrådsforeningen i Danmark og
Bornholms kommunalbestyrelse foreslås ændret,
således at der i stedet for de nævnte myndigheder m.v.
anføres KL og kommunalbestyrelserne, idet sidstnævnte
i henhold til kommunalreformen overtager ansvaret for natur- og
miljøspørgsmål på lokalt niveau, evt. som
part i et forpligtende samarbejde.
De pågældende bestemmelser i
fiskeriloven omfatter det rekreative fiskeri samt fiskeri i
ferskvand. De nævnte myndigheder inddrages på grund af
deres kompetence på natur- og miljøområdet.
3.2. Lov om kapitelstakster
Kapitelstaksterne beregnes p.t. områdevis
på grundlag af enten amtskommunale eller kommunale
afgrænsninger. Af hensyn til brugerne foreslås de
nuværende kapitelstakstområder fastholdt, men
foreslås baseret på en geografisk beskrivelse af
områderne med henblik på at fastholde
sammenhængen med de dyrkningsmæssige forhold.
3.3. Lov om mark- og vejfred
På mark- og vejfredslovens område er
der alene tale om en sproglig konsekvensændring.
3.4. Jordfordeling sloven
Ændringen af jordfordelingsloven henviser
til et lovforslag, der fremsættes samtidig med
nærværende lovforslag. Forslaget til
jordfordelingsloven er en sammenskrivning af lov om jordfordeling
mellem landbrugsejendomme (jordfordelingsloven) og lov om offentlig
fremskaffelse af jord til jordbrugsmæssige formål m.m.
(Jordkøbsloven). For således at lette overskueligheden
er nærværende model med henvisning til lovforslaget
valgt, idet det forudsættes, at jordfordelingsloven senest
vil blive vedtaget samtidig med nærværende lovforslag.
Såfremt dette mod forventning ikke sker, eller hvis forslaget
til jordfordelingsloven skulle bortfalde eller blive ændret
under folketingsbehandlingen, vil der blive fremsat
nødvendige ændringsforslag til nærværende
lovforslag.
I nærværende forslag til
ændring af forslaget til jordfordelingsloven foreslås
der etableret hjemmel til, at jordkøbsnævn kan
oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune og af
kommunalbestyrelserne i samarbejdende kommuner.
3.5. Landdistriktsstøtteloven og lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri
m.v.
Den del af administrationen af de
miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ), som hidtil har
været udlagt til amterne, foreslås primært at
overgå til staten samt for en mindre del til kommunerne. Den
del af administrationen af den såkaldte artikel 33-ordning
(fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i
dag varetages af amterne, foreslås fremover varetaget af de
kommende regioner.
MVJ-foranstaltningerne har til formål at
fremme natur- og beskyttelseshensyn ved gennem frivillige aftaler
med lodsejere at beskytte og forbedre den eksisterende natur og
mindske miljøpåvirkninger af jordbrugets anvendelse af
de Særligt Følsomme Landbrugsområder
(SFL-områder). MVJ-foranstaltningerne anvendes bl.a. som et
instrument til at fremme mål efter Vandmiljøplan III,
EU€™s fuglebeskyttelses- og habitatsdirektiver,
EU€™s vandrammedirektiv m.m.
Af kapitel 18 (Placering af øvrige
opgaver) i Aftalen om strukturreform fremgår, at
administrationen af MVJ-foranstaltningerne i SFL-områderne
overflyttes fra amterne til staten, dvs.
Fødevareministeriet.
For at sikre en optimal sammenhæng mellem
de lokale myndigheders ansvar på miljø- og
naturområdet og effekten af MVJ-ordningerne skal
kommunalbestyrelserne ifølge aftalen dog forestå
udpegningen af SFL-områderne efter retningslinjer, som
Fødevareministeriet fastsætter. Som et naturligt
element i de kommunale myndigheders opgave med at fremme
miljø- og naturhensyn skal kommunerne endvidere varetage
informationsopgaver og opsøgende arbejde i
lokalområdet med henblik på at fremme indgåelsen
af MVJ-aftaler.
Fødevareministeriet forestår i
øvrigt hele administrationen af MVJ-aftalerne, herunder
indgåelse, ændring, kontrol og ophør af aftaler
og de årlige udbetalinger m.m. af tilskud. Af hensyn til at
sikre en optimal sammenhæng mellem indholdet i den enkelte
aftale og de lokale miljø- og naturinteresser skal
kommunalbestyrelserne foretage en faglig attestation og evt.
prioritering af konkrete ansøgninger om MVJ-tilsagn i
SFL-områder.
Det foreslås endvidere, at den del af
administrationen af artikel 33-ordningen (fremme af tilpasningen og
udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amterne,
overgår til regionerne. Det er hensigten, at
regionsrådene får udmeldt en årlig finansiel
ramme under den såkaldte artikel 33-ordning, inden for
hvilken regionsrådet kan afgive indstilling til
Fødevareministeriet om godkendelse af ansøgninger om
støtte. I det omfang midlerne anvendes til regionale
erhvervsudviklingsformål, skal regionsrådets
indstilling til Fødevareministeriet baseres på
indstilling fra vækstfora. Som en naturlig konsekvens heraf
foreslås det tillige, at regionerne får mulighed for at
medfinansiere artikel 33-projekter, således som amterne
gør det i dag.
Endelig foreslås det, at regionerne
ligeledes får mulighed for at bidrage til finansieringen af
Fællesskabsinitiativet LEADER+, således som amterne
gør det i dag. Både for så vidt angår
artikel 33-ordningen og LEADER+ vil Bornholms Regionskommune kunne
vælge at blive sidestillet med et regionsråd.
Det skal bemærkes, at MVJ-ordningen og
artikel 33-ordningen i dag er en del af det danske
landdistriktsprogram, og at LEADER+ er et selvstændigt
program. Begge programmer udløber 31. december 2006, og fra
1. januar 2007 starter der en ny programperiode, hvor
LEADER-konceptet bliver en integreret del af
landdistriktsprogrammet. Der er endnu ikke taget nærmere
stilling til indholdet af det kommende danske landdistriktsprogram,
hvorfor ovennævnte forslag om opgaveplacering og om
mulighederne for medfinansiering vil kunne blive påvirket
heraf.
3.6. Lov om drift af landbrugsjorder
Endelig foreslås det, at de opgaver
vedrørende drift af landbrugsjorder, der hidtil har
været udlagt til amtsrådene, fremover placeres hos
kommunalbestyrelserne. Det drejer sig bl.a. om anmeldelse af retten
til genopdyrkning, administration af reglerne om skovplantning,
påbud om skærmende beplantning om skæmmende
tekniske anlæg, m.v.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser er
drøftet med de kommunale parter, jf. Vejledning om Det
Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Der er opnået enighed om
de økonomiske konsekvenser.
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger
opgaverne.
Fødevareministeriet udsendte på
den baggrund nærværende lovforslag i DUT-høring
den 28. oktober 2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de
økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i
regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede
regnskabsår. Formålet med drøftelserne har
været at kvalificere skønnene over de
økonomiske konsekvenser. Samtlige økonomiske
konsekvenser vedrører administration (hovedkonto 6).
Der er enighed om, at der i forbindelse med
lovforslaget overføres 32,7 mio. kr. fra den amtskommunale
sektor. Heraf overføres 1,1 mio. kr. til
primærkommunerne, 16,2 mio. kr. til regionerne og 15,4 mio.
kr. til staten. De anførte beløb er baseret på
udgiftsopgørelserne på hovedkonto 6 i regnskab 2003
opregnet til 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau.
Hertil kommer korrektioner som følge
af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra
regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale
administrationsudgifter (hovedkonto 6). Der er ikke tale om
anlægsudgifter i forbindelse med ændringerne i
opgavefordelingen.
Der er enighed om, at hele den amtskommunale
udgift, der direkte kan henføres til opgaveområdet, er
konteret på hovedkonto 6. De direkte henførbare
udgifter på hovedkonto 6 kan først endeligt
opgøres og fordeles, når der er taget stilling til den
samlede fordeling af de amtskommunale administrationsudgifter
på hovedkonto 6.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
4.1. Landdistriktsstøtteloven og
lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri
m.v.
Som nævnt under punkt 3.5. om
landdistriktsstøtteloven foreslås det, at den del af
administrationen af de miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger (MVJ), som hidtil har været udlagt
til amterne, primært overgår til staten samt for en
mindre del til kommunerne.
Med PL-opregning til 2005 skønnes amternes
udgift til administration af MVJ-ordningen herefter at
udgøre 16,5 mio. kr. (afrundet), svarende til 30
årsværk inkl. overheadudgifter.
Med kommunalreformen samles MVJ-administrationen
i Fødevareministeriet, mens kommunerne får opgaven med
at udpege SFL-områderne og informere landmændene om
ordningen. Det anslås, at udgiften hertil vil udgøre
ca. 1,1 mio. kr., svarende til 2 årsværk med
overheadudgifter, som skal overføres fra amterne til
kommunerne. Den resterende del af de samlede udgifter, 15,4 mio.
kr., svarende til 28 årsværk skal overføres fra
amterne til staten.
Det foreslås endvidere, at den del af
administrationen af artikel 33-ordningen (fremme af tilpasningen og
udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af
amtsrådene, overgår til regionsrådene. Med
PL-opregning til 2005 skønnes amternes udgift til
administration af artikel 33-ordningen herefter at udgøre
1,9 mio. kr. (afrundet), svarende til ca. 3,4 årsværk
inkl. overheadudgifter. Endvidere anslås amternes
medfinansiering af projekter under artikel 33-ordningen at
udgøre ca. 10,9 mio. kr. årligt ved PL-opregning til
2005. Disse beløb skal overføres fra amterne til
regionerne.
Amterne har desuden bidraget til
medfinansieringen af Fællesskabsinitiativet LEADER+ med ca.
2,5 mio. kr. årligt i hvert af årene 2002-2004. Med
PL-opregning til 2005 svarer bidraget til 2,7 mio. kr.
årligt. Hertil kommer fire amters bidrag i form af blandt
andet sekretariatsbistand til administrationen af de lokale
aktionsgrupper på samlet ca. 0,7 mio. kr. ved PL-opregning
til 2005, svarende til 1,1 årsværk. I alt bidrager
amterne således med ca. 3,4 mio. kr. årligt til
ordningen. Dette beløb skal overføres fra amterne til
regionerne.
Samlet set vil der således skulle
overføres 32,7 mio. kr. fra amterne, som fordeles med 1,1
mio. kr. til kommunerne, 16,2 mio. kr. til regionerne og 15,4 mio.
kr. til staten.
4.2. Lov om drift af landbrugsjorder
Det vurderes, at der vil blive tale om meget
begrænsede omkostninger for kommunalbestyrelserne til
administration af opgaverne i henhold til § 5, stk. 3, §
6 og § 7 svarende til op til 1 årsværk, svarende
til 0,5 mio. kr., gældende for hele landet. Kommunernes
opgaver i relation til skovplantning, jf. § 9, nr. 1, har
hidtil ligget i amtskommunerne iht. landbrugsloven.
4.3. Lovforslagets øvrige dele
Lovforslagets øvrige dele har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
som har vurderet, at forslaget ikke indeholder nogen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget forelægges derfor ikke et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Ændringerne i §§ 5 og 6 vil blive
meddelt Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EF)
nr. 1750/1999 af 23. juli 1999 om gennemførelsesbestemmelser
til Rådets forordning (EF) nr. 1257/1999 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings-
og Garantifond for Landbruget (EUGFL). Lovforslaget indeholder ikke
derudover EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været forelagt
Akademikernes Centralorganisation, Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Centralorganisationernes FællesUdvalg,
Danmarks Biavlerforening, Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhvervsfjerkræ, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Fisk, Dansk Fritidsfiskerforbund,
Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Kvæg, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Dansk
Transport og Logistik, Danske Biavleres Landsforening, Danske Skov-
og Landskabsingeniører, Danske Slagterier, Datatilsynet, Det
Kommunale Kartel, Det Økologiske Råd,
Domstolsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Ferskvandsfiskeriforeningen
i Danmark, Folketingets Kommunaludvalg, Forbrugerrådet,
Foreningen af Vandværker i Danmark, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd, Hedeselskabet, HS,
HTS, HUR, Håndværksrådet,
Jordkøbsnævnet for Nordjyllands Amt,
Jordkøbsnævnet for Sønderjyllands Amt, KL,
Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte,
Københavns Kommune, Landbrugsrådet, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforbundet Danske Lystfiskere,
Landsforeningen af Danske Planteavlere, Landsforeningen Levende
Hav, LO, Rigsrevisionen, Sammenslutning af Danske
Småøer, Sammenslutning af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Sammenslutningen af Danske
Erhvervsbiavlere, Statsansattes kartel, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet og
Økologisk Landsforening.
9. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Overførsel af 15,4 mio. kr. til
staten, 16,2 mio. kr. til regionerne og 1,1 mio. kr. til kommunerne
fra amterne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Overførsel af 28 årsværk
til staten, 4,5 årsværk til regionerne og 2
årsværk til kommunerne fra amterne. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ændringerne i §§ 5 og 6 vil
blive meddelt Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning
(EF) nr. 1750/1999 af 23. juli 1999 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF)
nr. 1257/1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne
fra Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget
(EUGFL). Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Ifølge § 7 i fiskeriloven er
Amtsrådsforeningen i Danmark repræsenteret i Udvalget
for Rekreativt Fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje, som
rådgiver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
om fastsættelse af regler, der gælder for rekreativt
fiskeri og ferskvandsfiskeri samt om fiskepleje.
Ifølge fiskerilovens § 8 kan
ministeren nedsætte udvalg, der skal rådgive med
henblik på udarbejdelse af fiskeriregler for et nærmere
afgrænset lokalområde. I dette udvalg deltager blandt
andet repræsentanter for Amtsrådsforeningen i Danmark
samt for det pågældende amtsråd eller Bornholms
Kommunalbestyrelse.
Det foreslås, at §§ 7 og 8 i
fiskeriloven ændres, således at repræsentationen
i de nævnte udvalg i stedet varetages af
kommunalbestyrelserne samt KL, sidstnævnte i stedet for
Amtsrådsforeningen i Danmark. Repræsentationen sker som
hidtil på baggrund af kompetencerne på natur- og
miljøområdet.
Den omstændighed, at KL fra den 1. januar
2007 foreslås repræsenteret i rådgivende udvalg i
henhold til fiskerilovens §§ 7 og 8 i stedet for
Amtsrådsforeningen i Danmark, vurderes ikke at medføre
behov for overgangsbestemmelser.
Til nr. 3-5
Ifølge § 48 i fiskeriloven kan
amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse i forbindelse
med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning til
bortledning af vand til engvanding m.v. kræve gitter anbragt
for at forhindre fiskepassage.
Ifølge § 85, stk. 3, i fiskeriloven
kan krav om erstatning til det offentlige for skade ved uberettiget
fiskeri i ferskvandsområder m.v. blandt andet
fremsættes af det berørte amtsråd eller
Bornholms Kommunalbestyrelse.
Ifølge § 128 i fiskeriloven kan
fødevareministeren fastsætte regler om
amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses medvirken ved
tilsynet i ferskvand.
Efter forslaget ændres de nævnte
bestemmelser i fiskeriloven, således at kommunalbestyrelserne
€" som efter kommunalreformen vil have kompetence på
lokalt niveau på natur- og miljøområdet €"
indgår i stedet for amtsrådene eller Bornholms
Kommunalbestyrelse.
Der vurderes ikke at være behov for
overgangsbestemmelser i forbindelse med de foreslåede
ændringer om retten til at fremsætte erstatningskrav i
anledning af uberettiget fiskeri, jf. lovens § 85, stk. 3,
eller om muligheden for, at kommunalbestyrelsen fra den 1. januar
2007 i forbindelse med tilladelse i medfør af lov om
vandforsyning kan kræve gitter anbragt for at forhindre
fiskepassage, jf. § 48.
Med hensyn til ændringen i fiskerilovens
§ 128 om muligheden for at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsernes medvirken ved tilsynet i ferskvand vil
eventuelle overgangsbestemmelser kunne fastsættes ved
bekendtgørelse.
Til § 2
I den gældende § 2 i lov om
kapitelstakster opregnes beregningsområderne for
kapitelstakster.
Forslaget er alene en konsekvensrettelse og
indebærer ingen ændret opdeling af
beregningsområderne for kapitelstaksterne. Grunden hertil er
et hensyn til brugerne, særligt idet kapitelstakster ofte
anvendes til beregning af forpagtningsafgifter m.v. Områderne
Østjylland dækker således de tidligere Vejle og
Århus amter, Vestjylland dækker de tidligere Ribe og
Ringkøbing amter, og Nordjylland dækker de tidligere
Viborg og Nordjyllands amter.
Der vurderes ikke at være behov for
overgangsbestemmelser, da konsekvensændringen af den
geografiske områdeafgrænsning ikke har betydning for
lovens anvendelse.
Til § 3
I den gældende § 21, stk. 1, i lov om
mark- og vejfred beskikkes vurderingsmænd af
primærkommunerne.
Som konsekvens af kommunalreformen anvendes
terminologien "primærkommuner" ikke længere, men
vurderingsmænd beskikkes fortsat af kommunerne.
Der vurderes ikke at være behov for
overgangsbestemmelser, idet vurderingsmænd beskikkes i
tilknytning til kommunevalget. Kommunalbestyrelsen kan i henhold
til § 21, stk. 1, i lov om mark- og vejfred i større
kommuner bestemme, at kommunen deles i flere vurderingsdistrikter.
Det betyder, at vurderingsmænd, der er beskikket inden for
den nugældende kommuneafgræsning, vil kunne
fortsætte, indtil ny udpegning sker.
Til § 4
Ændringen af jordfordelingsloven henviser
til et lovforslag, der fremsættes samtidig med
nærværende lovforslag. Forslaget til
jordfordelingsloven er en sammenskrivning af lov om jordfordeling
mellem landbrugsejendomme (jordfordelingsloven) og lov om offentlig
fremskaffelse af jord til jordbrugsmæssige formål m.m.
(Jordkøbsloven). For således at lette overskueligheden
er nærværende model med henvisning til lovforslaget
valgt, idet det forudsættes, at jordfordelingsloven senest
vil blive vedtaget samtidig med nærværende lovforslag.
Såfremt dette mod forventning ikke sker, eller hvis forslaget
til jordfordelingsloven skulle bortfalde eller blive ændret
under folketingsbehandlingen, vil der blive fremsat
nødvendige ændringsforslag til nærværende
lovforslag.
I henhold til § 25 i lovforslaget om
jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling sloven)
har amtsrådene hidtil haft mulighed for at oprette
jordkøbsnævn til varetagelse af de opgaver, som er
nævnt i § 12 i jordfordelingsloven. På
nuværende tidspunkt er der oprettet jordkøbsnævn
i Sønderjyllands Amt og i Nordjyllands Amt.
Jordkøbsnævnenes virke har hidtil
været positivt bedømt, idet nævnene har sikret
tilstedeværelsen af de nødvendige erstatningsarealer
til brug for de landmænd, der har været berørt
af offentlige myndigheders ikke-jordbrugsmæssige aktiviteter
i det åbne land. Det skønnes, at der fortsat vil
være behov for fremskaffelse af erstatningsjord til
nævnte formål.
Det foreslås, at der åbnes mulighed
for, at de nye kommuner €" enten enkeltvis eller i et
samarbejde €" kan oprette jordkøbsnævn.
For så vidt angår de eksisterende
jordkøbsnævn i henholdsvis Nordjyllands og
Sønderjyllands amter, vil der være behov for at tage
stilling til, om nævnene i disse amter enten skal
nedlægges, eller aktiverne overdrages til en enkeltkommune
eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om
kommunernes styrelse. Da lovforslagets ikrafttræden
først er den 1. januar 2007, vurderes der at være
rigelig tid til, at den nødvendige afvikling kan ske uden
deciderede overgangsbestemmelser.
Til § 5
Det vurderes, at nedennævnte flytning
af opgaver på landdistriktsstøttelovens område
fra amterne til henholdsvis kommunerne, regionerne og staten ikke
kræver særlige overgangsbestemmelser. De
ændringer af landdistriktsstøtteloven, som
foreslås i nærværende lovforslag, er alene af
administrativ karakter og vil derfor ikke have direkte
retsvirkninger for de tilskudsansøgninger og tilsagn om
tilskud, som administrationen vedrører. Eventuelle
overgangsbestemmelser i forbindelse med selve flytningen af
administrationen vil blive fastsat ved de respektive
bekendtgørelser om tilskudsordningerne.
Til nr. 1-3
Af § 18, stk. 3, i den gældende
landdistriktsstøttelov fremgår det, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan delegere
beføjelser vedrørende miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger (MVJ-ordningerne) til
amtsrådet.
Af kapitel 18 i Aftalen om strukturreform
fremgår det, at administrationen af MVJ-ordningerne for
fremtiden placeres i Fødevareministeriet. Dog skal
udpegningen af Særlige Følsomme Landbrugsområder
(SFL-områder) og relationerne til jordbrugerne med henblik
på information og opsøgende arbejde vedrørende
MVJ-ordningerne, som hidtil er varetaget af amterne, fremover
varetages af kommunerne. Udpegningen af SFL-områder vil
fortsat skulle ske efter retningslinjer, som
Fødevareministeriet fastsætter. Det foreslås
derfor, at ministeren får mulighed for at kunne
overføre dele af beføjelser og opgaver
vedrørende MVJ-foranstaltningerne, jf. lovens § 2, stk.
1, nr. 4, litra a, til kommunalbestyrelserne.
Til nr. 4 og 5
Af § 18, stk. 5, i den gældende
landdistriktsstøttelov fremgår det, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan delegere dele af sine
beføjelser vedrørende foranstaltningen i lovens
§ 2, stk. 1, nr. 6, om fremme af tilpasningen og udviklingen
af landdistrikterne til amtsrådet. Denne hjemmel er i dag
udnyttet til at delegere dele af administrationen af den
såkaldte artikel 33-ordning til amterne.
Det foreslås, at ministeren fremover
får mulighed for på tilsvarende vis at kunne bemyndige
regionsrådene til at varetage dele af ministerens
beføjelser og opgaver vedrørende foranstaltningen om
fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne.
I første omgang er det hensigten, at
regionsrådene skal varetage den del af administrationen af
artikel 33-ordningen, som amterne varetager i dag. Det er
hensigten, at regionsrådene får udmeldt en årlig
finansiel ramme under artikel 33-ordningen, inden for hvilken
regionsrådet kan afgive indstilling til
Fødevareministeriet om godkendelse af ansøgninger om
støtte. I det omfang midlerne anvendes til regionale
erhvervsudviklingsformål, skal regionsrådets
indstilling til Fødevareministeriet baseres på
indstilling fra vækstfora.
Til nr. 6
Det foreslås, at regionerne i stedet for de
nuværende amtsråd får mulighed for at deltage i
finansieringen af henholdsvis foranstaltninger til fremme af
tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne, jf.
landdistriksstøttelovens § 2, stk. 1, nr. 6, og
Fællesskabsinitiativet LEADER+, jf.
landdistriktsstøttelovens § 2, stk. 1, nr. 7. Det skal
bemærkes, at regionerne ikke er forpligtet til at bidrage til
finansieringen, men at det kan ske efter regionsrådets eget
valg.
Der er i dag tillige mulighed for, at andre
offentlige myndigheder, f.eks. kommunerne, kan bidrage til
finansieringen af ordningerne. Denne mulighed bevares
uændret.
Til nr. 7
I § 18, stk. 7, foreslås det, at
henvisningen til § 18, stk. 3, udgår som konsekvens af
de under nr. 1-3 foreslåede ændringer. Det
foreslås desuden, at Bornholms Regionskommune i relation til
den del af administrationen af artikel 33-ordningen, som amterne
varetager i dag, kan vælge at blive sidestillet med de nye
regioner. Det betyder i givet fald, at det for så vidt
angår projekter på Bornholm vil være Bornholms
Regionsråd, der afgiver indstilling til
Fødevareministeriet om godkendelse af ansøgninger om
støtte, eventuelt efter forudgående indstilling fra
Bornholms vækstforum, jf. ovenstående
bemærkninger til nr. 5. Dette sker med den foreslåede
henvisning til § 18, stk. 5.
Bornholms Regionskommune har i forvejen på
flere områder fået en række særlige
kompetencer, der bekræfter Bornholms Regionskommunes
særlige status. Det drejer sig særligt om kompetencer i
relation til regional udvikling, der i øvrigt er henlagt til
regionerne. Bornholms Regionskommune får eksempelvis mulighed
for at lave egen regional udviklingsplan, ligesom regionskommunen
kan vælge at oprette eget vækstforum for Bornholm. I
lyset heraf forekommer det naturligt også at give Bornholm
særlige kompetencer i relation til administration af artikel
33-tilskud i det omfang, ministeren i øvrigt delegerer disse
beføjelser til regionerne, jf. § 18, stk. 5.
Desuden foreslås det, at det af loven
fremgår, at Bornholms Regionskommune kan vælge at blive
sidestillet med de nye regioner for så vidt angår
muligheden for at medfinansiere projekter under LEADER+, hvilket
sker med den foreslåede henvisning til § 18, stk. 6, i
det omfang ministeren i øvrigt fastsætter regler om,
at regionerne kan medfinansiere disse projekter.
Til nr. 8-9
Af § 19, stk. 3-5, i
landdistriktsstøtteloven fremgår det, at
afgørelser truffet af et amtsråd (eller Bornholms
Kommunalbestyrelse) eller afgørelser truffet efter
indstilling fra disse, kan påklages til
fødevareministeren, og at ministeren kan bestemme, at klagen
alene kan angå retlige spørgsmål.
De foreslåede ændringer af § 19,
stk. 3-5, er en konsekvens af de i nr. 1-6 foreslåede
ændringer af § 18 om ministerens mulighed for fremover
at bemyndige hhv. regionsrådene og kommunalbestyrelserne til
at træffe afgørelser efter loven.
Til § 6
Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v. blev i 2000 afløst af lov om
støtte til udvikling af landdistrikterne
(landdistriktsstøtteloven). Siden da er nye tilsagn om
tilskud givet med hjemmel i landdistriktsstøtteloven.
En lang række tilsagn på
MVJ-området er ydet med hjemmel i lov om støtte til
jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion
inden for jordbrug og fiskeri m.v., og tilsagnsperioden for disse
er henholdsvis 5, 10 og 20 år. Derfor gælder lovens
bestemmelser stadig for disse tilsagn, og det er derfor
nødvendigt at ændre lovens bestemmelser om
bemyndigelse til delegation.
Det vurderes, at nedennævnte flytning af
administrationen af MVJ-ordningen fra amterne til hhv. kommunerne
og staten, ikke kræver særlige overgangsbestemmelser.
De ændringer af lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., som foreslås i
nærværende lovforslag, er alene af administrativ
karakter, og vil derfor ikke have direkte retsvirkninger for de
tilsagn om tilskud, som administrationen vedrører.
Til nr. 1-3
Som led i Aftale om strukturreform placeres hele
administrationen af tilskud til miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger (MVJ-ordningerne) for fremtiden i
Fødevareministeriet. Der henvises til bemærkningerne
herom til § 5.
Det foreslås, at fødevareministeren
får mulighed for at kunne overføre dele af
beføjelser og opgaver vedrørende
MVJ-foranstaltningerne, jf. lovens § 3, stk. 1, og § 15,
stk. 2, til kommunalbestyrelserne. Det foreslås endvidere, at
henvisningen i § 16, stk. 3, til § 7, stk. 1,
udgår, da § 7 er ophævet, jf.
bekendtgørelse nr. 950 af 31. oktober 2001 om
ophævelse af dele af lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v.
Til nr. 4 og 5
Af § 17, stk. 2 og 3, i Lov om støtte
til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk
produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. fremgår det, at
afgørelser truffet af et amtsråd (eller Bornholms
Kommunalbestyrelse) kan påklages til
fødevareministeren, og at ministeren kan bestemme, at klagen
alene kan angå retlige spørgsmål.
De foreslåede ændringer af § 17,
stk. 2 og 3, er en konsekvens af de i nr. 2 og 6 foreslåede
ændringer af § 16, stk. 3, og § 20, stk. 4, om
ministerens mulighed for fremover at bemyndige
kommunalbestyrelserne til at træffe afgørelser efter
loven.
Til nr. 6
Som i nr. 1-3 foreslås det, at
fødevareministeren får mulighed for at kunne
overføre dele af beføjelser og opgaver
vedrørende administrationen af MVJ-tilskud, herunder krav om
tilbagebetaling, til kommunalbestyrelserne.
Til § 7
I bemærkningerne til den gældende lov
om drift af landbrugsjorder er det forudsat, at amtsrådene
skal tage imod anmeldelser af etablering af skov, jf. lovens §
5, stk. 3, anmeldelser af retten til genopdyrkning, jf. lovens
§ 6, og anmeldelser af etablering af natur, der
indebærer beplantning over 0,5 ha, jf. lovens § 7, stk.
2. Som konsekvens af kommunalreformen foreslås disse
anmeldelser i stedet indsendt til kommunalbestyrelsen, som
dernæst orienterer Fødevareministeriet. Tilsvarende er
det i § 9, nr. 2, i den gældende lov forudsat, at det er
amtsrådet, der får mulighed for at påbyde en ejer
eller bruger at etablere skærmende beplantning om
skæmmende tekniske anlæg. Det foreslås
ændret, således at det er kommunalbestyrelsen, der
får mulighed for at varetage denne opgave. Endelig er det
forudsat i bemærkningerne til den gældende lov, at
både amtsråd og kommunalbestyrelser kan foretage
bekæmpelse af kæmpebjørneklo på privat
jord under nærmere forudsætninger, jf. lovens §
10, herunder en indsatsplan efter lovens § 12. Denne opgave
vil fremover alene kunne varetages af kommunalbestyrelserne. Der
vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser.
Til nr. 1
I medfør af den foreslåede
ændring til § 6 i lov om drift af landbrugsjorder vil
anmeldelse skulle ske til kommunalbestyrelsen og ikke som hidtil
til amtsrådet, når en lodsejer ønsker at anmelde
et areal som halvkulturareal eller udyrket areal for derved at
bevare retten til genopdyrkning i 15 år. Denne ret kan
bevares, uanset om arealet i mellemtiden opnår en tilstand,
der ville beskytte det efter naturbeskyttelsesloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af § 7,
stk. 1, medfører, at der ved kravet om, at varig
ændring af arealanvendelsen skal være i
overensstemmelse med love og planer, ikke henvises til
amtsrådets planer efter anden lovgivning, men blot til planer
efter anden lovgivning.
Til nr. 3 og 4
De foreslåede ændringer af § 9
medfører, at det bliver kommuneplanen og ikke regionplanen,
hvori der udpeges områder, hvor skov er uønsket, idet
udpegningen fortsat sker efter regler i planloven. Samtidig bliver
det ifølge forslaget kommunalbestyrelsen og ikke
amtsrådet, der har muligheden for at påbyde en ejer at
etablere skærmende beplantning i henhold til nr. 2.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af § 16,
stk. 2, er en konsekvens af nedlæggelsen af de amtskommunale
myndigheder.
Til nr. 6
Ophævelsen af § 17 er en konsekvens
af, at opgaverne efter forslaget udlægges til kommunerne,
hvorfor bestemmelsen overflødiggøres.
Til § 8
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med den
øvrige gennemførelse af kommunalreformen.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I fiskerilov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004 og lov nr. 1428
af 22. december 2004 om ændring af fiskerilov, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 7. - - - Stk. 2. Udvalget består af
repræsentation for Danmarks Fiskeriforening, Dansk
Kystfiskerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Fritidsfiskerforbund,
Amtsrådsforeningen i Danmark, De danske
Landboforeninger/Dansk Familielandbrug og Danmarks
Naturfredningsforening. Herudover kan miljøministeren
indstille repræsentation til udvalget. Stk. 3.- - - | | 1. I § 7, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »Amtsrådsforeningen i Danmark,«, og
»og Danmarks Naturfredningsforening« ændres til:
», Danmarks Naturfredningsforening og KL«. |
| | |
§ 8. - - - Stk. 2. I de i stk. 1
nævnte udvalg deltager repræsentanter for de
organisationer, der er repræsenteret i det i § 7
nævnte udvalg, samt efter ministerens nærmere
bestemmelse andre organisationer, der som følge af deres
medlemskreds har interesse i fiskeriet i lokalområdet.
Herudover deltager repræsentanter for det
pågældende amtsråd eller Bornholms
Kommunalbestyrelse. | | 2. I § 8, stk. 2, sidste pkt.,
ændres »det pågældende amtsråd eller
Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den
pågældende kommunalbestyrelse«. |
| | |
§ 48. I
forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning
til bortledning af vand til engvanding m.v. kan amtsrådet
eller Bornholms Kommunalbestyrelse kræve gitter anbragt
for at forhindre fiskepassage. | | 3. I § 48ændres »amtsrådet
eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til:
»kommunalbestyrelsen«. |
| | |
§ 85. - - - Stk. 2.- - - Stk. 3. Krav om erstatning til det
offentlige kan fremsættes af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri, det berørte amtsråd eller
Bornholms Kommunalbestyrelse samt Danmarks Sportsfiskerforbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark og Danmarks
Fiskeriforening. | | 4. I § 85, stk. 3, ændres
»det berørte amtsråd eller Bornholms
Kommunalbestyrelse« til: »den berørte
kommunalbestyrelse«. |
§ 128.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om amtsrådenes eller Bornholms
Kommunalbestyrelses medvirken ved tilsynet i ferskvand. | | 5. I § 128 ændres
»amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses«
til: »kommunalbestyrelsernes«. |
| | § 2 I lov nr. 592 af 12. december 1984 om
kapitelstakster, som ændret ved lov nr. 145 af 25. marts
2002, foretages følgende ændring: §
2 affattes således: |
§ 2.
Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder: 1) Københavns, Frederiksborg, Roskilde,
Vestsjællands og Storstrøms amter (bortset fra de
lolland-falsterske kommuner), 2) de lolland-falsterske kommuner, 3) Bornholms Kommune, 4) Fyns amt, 5) Sønderjyllands amt, 6) Vejle og Århus amter, 7) Ribe og Ringkøbing amter, 8) Viborg og Nordjyllands amter og 9) hele landet. | | »§ 2.
Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder: 1) Sjælland med omliggende øer, 2) Lolland-Falster med omliggende øer, 3) Bornholm, 4) Fyn med omliggende øer, 5) Sønderjylland, 6) Østjylland, 7) Vestjylland, 8) Nordjylland og 9) hele landet.« |
| | § 3 I lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987, som
ændret ved lov nr. 1082 af 20. december 1995 og lov nr. 232
af 2. april 1997, foretages følgende ændring: |
§ 21. For hver
primærkommune beskikkes 3 vurderingsmænd til at vurdere
de i henhold til § 18 anmeldte skader. Kommunalbestyrelsen kan
dog i større kommuner bestemme, at kommunen deles i flere
vurderingsdistrikter. Stk. 2.- - - Stk. 3.- - - Stk. 4.- - - | | 1. I § 21, stk. 1, ændres
»primærkommune« til: »kommune«. |
| | § 4 I lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling
og offentlig køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling sloven),
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 25. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine
beføjelser til en institution under ministeriet,
jordbrugskommissionerne, kommunale og amtskommunale myndigheder,
regionale jordkøbsnævn samt €" efter aftale med
finansministeren €" Økonomistyrelsen. | | 1. I § 25, stk. 1 , udgår
»og amtskommunale« og »regionale«. |
| | |
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for udøvelse af bemyndigelsen efter
stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte regler om regionale
jordkøbsnævns sammensætning, finansiering og
administration, herunder om at en institution under ministeriet
efter aftale med amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse
kan udføre sekretariatsfunktionen for det regionale
jordkøbsnævn. | | 2.§ 25, stk. 2,affattes således: »Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for udøvelse af
bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte
regler om jordkøbsnævnenes sammensætning,
finansiering og administration, herunder om at en institution under
ministeriet efter aftale med kommunen kan udføre
sekretariatsfunktionen for jordkøbsnævnet.« |
| | |
Stk. 3. Amtsrådet eller Bornholms
Kommunalbestyrelse kan nedsætte et regionalt
jordkøbsnævn til at varetage opgaver efter ministerens
bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2. | | 3.§ 25, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Et jordkøbsnævn
kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af
kommunalbestyrelserne i flere samarbejdende kommuner til at
varetage opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og
2.« |
| | |
Stk. 4. Amtsrådet eller Bornholms
Kommunalbestyrelse afholder de udgifter, der er forbundet med et
regionalt jordkøbsnævns virksomhed. | | 4.§ 25, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de
samarbejdende kommunalbestyrelser afholder de udgifter, som er
forbundet med et regionalt jordkøbsnævns
virksomhed.« |
| | |
Stk. 5. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om
regnskabsaflæggelse vedrørende de regionale
jordkøbsnævns aktiviteter. | | 5. I § 25, stk. 5, udgår
»de regionale«. |
| | |
Stk. 6. Reglerne om offentligt udbud i
§ 68, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse finder ikke
anvendelse på det regionale jordkøbsnævns salg
af fast ejendom. | | 6. I § 25, stk. 6, udgår
»det regionale«. |
| | |
§ 27. Klage over
afgørelser truffet af en institution under ministeriet,
jordbrugskommissionerne, kommunale og amtskommunale myndigheder,
regionale jordkøbsnævn eller Økonomistyrelsen
kan indgives til ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri, jf. dog stk. 2. Klagefristen er 4 uger, fra den dag,
afgørelsen er meddelt klageren. Ministeren kan
fastsætte regler, hvorefter der alene kan klages over retlige
spørgsmål. Stk. 2.- - - Stk. 3. - - - | | 7. I § 27, stk. 1, udgår
»og amtskommunale« og »regionale«. |
| | § 5 I lov om støtte til udvikling af
landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
§ 18. - - - Stk. 2. - - - | | |
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
regler om, at amtsrådet kan udøve ministerens
beføjelser vedrørende dele af den i § 2,
stk. 1, nr. 4, litra a, omhandlede foranstaltning, herunder
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt for, at amtsrådet kan udøve
beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med
amtsrådet om amtsrådets deltagelse i administrationen
af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler
om, at amtskommuner, andre offentlige myndigheder eller private
organisationer kan deltage i finansieringen af den i 1. pkt.
nævnte foranstaltning. Stk. 4. - - - | | 1. I § 18, stk. 3, ændres
tre steder »amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«. 2. I § 18, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«. 3. I § 18, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »amtskommuner« til:
»kommuner«. |
| | |
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte
regler om, at amtsrådet kan udøve ministerens
beføjelser vedrørende dele af den under
§ 2, stk. 1, nr. 6, omhandlede foranstaltning, herunder
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt for, at amtsrådet kan udøve
beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med
amtsrådet om amtsrådets deltagelse i administrationen
af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler
om, at amtskommuner eller andre offentlige myndigheder kan deltage
i finansieringen af den i 1. pkt. nævnte foranstaltning. Stk. 6. Ministeren kan fastsætte
regler om, at private organisationer kan udøve ministerens
beføjelser vedrørende dele af den under
§ 2, stk. 1, nr. 7, omhandlede foranstaltning, herunder
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt for, at private organisationer kan udøve
beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med private
organisationer om deres deltagelse i administrationen af
foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler
om, at amtskommuner eller andre offentlige myndigheder kan deltage
i finansieringen af den i 1. pkt. nævnte foranstaltning. | | 4. I § 18, stk. 5, ændres
tre steder »amtsrådet« til:
»regionsrådet«. 5. I § 18, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »amtsrådets« til:
»regionsrådets«. 6. I § 18, stk. 5, 4. pkt., og
§ 18, stk. 6, 4. pkt.,
ændres »amtskommuner« til:
»regioner«. |
Stk. 7. Bornholms Kommunalbestyrelse og
Bornholms Kommune sidestilles med henholdsvis amtsråd og
amtskommuner i de i stk. 3 og 5 nævnte situationer. | | 7.§ 18, stk. 7, affattes
således: »Stk. 7. Bornholms
Kommunalbesty-relse og Bornholms Kommune kan sidestilles med
henholdsvis regionsråd og regioner i de i stk. 5 og 6
nævnte situationer.« |
§ 19. - - - Stk. 2. - - - Stk. 3. Afgørelser, der er truffet
af et amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse eller en privat
organisation i henhold til bemyndigelse efter loven, kan indbringes
for ministeren. | | 8. I § 19, stk. 3 og 5,
ændres »et amtsråd, Bornholms
Kommunalbestyrelse« til: »et regionsråd, en
kommunalbestyrelse«. |
Stk. 4. Ministeren kan fastsætte
regler, hvorefter afgørelser, der er truffet af et
amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse i henhold til
bemyndigelse efter loven, alene kan påklages, for så
vidt angår retlige spørgsmål. | | 9. I § 19, stk. 4, ændres
»et amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse«
til: »et regionsråd eller en
kommunalbestyrelse«. |
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte
regler, hvorefter afgørelser, der er truffet på
grundlag af indstilling fra et amtsråd, Bornholms
Kommunalbestyrelse eller en privat organisation, alene kan
påklages, for så vidt angår retlige
spørgsmål. | | |
| | § 6 I lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af
26. marts 1999, foretages følgende ændringer: |
§ 15. - - - Stk. 2.- - - | | |
Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at
amtsrådet eller kommunalbestyrelsen kan udøve
ministerens beføjelser i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 2. | | 1. I § 15, stk. 3, udgår
»amtsrådet eller«. |
§ 16. - - - Stk. 2.- - - | | |
Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at
amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller private organisationer
kan udøve ministerens beføjelser efter § 3, stk.
1, og § 7, stk. 1, herunder hvilke betingelser der skal
opfyldes for at kunne udøve beføjelserne. Ved
delegation bevarer ministeren sin fulde
instruktionsbeføjelse. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at
amtsrådet eller kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til de
omfattede foranstaltninger, jf. 1. pkt. | | 2. I § 16, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »amtsrådet,« og »og § 7,
stk. 1,«. 3. I § 16, stk. 3, 3. pkt.,
udgår »amtsrådet eller«. |
§ 17. - - - | | |
Stk. 2. Afgørelser, der er truffet
af et amtsråd, en kommunalbestyrelse eller en privat
organisation i henhold til bemyndigelse efter § 15, stk. 3,
§ 16, stk. 3, eller § 20, stk. 4, kan indbringes for
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. | | 4. I § 17, stk. 2, udgår
»et amtsråd«. |
Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler, hvorefter
afgørelser, der er truffet af et amtsråd eller en
kommunalbestyrelse i henhold til bemyndigelse efter § 16, stk.
3, alene kan påklages, for så vidt angår retlige
spørgsmål. Stk. 4. - - - Stk. 5. - - - | | 5. I § 17, stk. 3, udgår
»et amtsråd eller«. |
§ 20. - - - Stk. 2.- - - Stk. 3.- - - | | |
Stk. 4. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at
amtsrådet, kommunalbestyrelsen eller private organisationer
kan udøve ministerens beføjelser efter stk. 1 og
2. | | 6. I § 20, stk. 4, udgår
»amtsrådet,«. |
| | § 7 I lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af
landbrugsjorder foretages følgende ændringer: |
§ 6. En ejer
eller bruger kan anmelde et areal, der ikke er beskyttet efter
§ 3 i lov om naturbeskyttelse, som halvkulturareal eller
udyrket areal til amtsrådet. Ejeren eller brugeren
opnår derved ret til at genopdyrke arealet inden for de
næste 15 år, uanset at arealet i mellemtiden
måtte komme til at opfylde kriterierne for §
3-beskyttelsen, medmindre amtsrådet inden 4 uger efter
anmeldelsen har oplyst ejeren eller brugeren om, at arealet
allerede er beskyttet. | | 1. I § 6 ændres 2 steder
»amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«. |
§ 7.
Bestemmelserne i §§ 3-5 er ikke til hinder for
opretholdelse af andre former for natur end angivet i § 4,
hvis de var etableret ved lovens ikrafttræden. Bestemmelserne
er heller ikke til hinder for varig ændring i
arealanvendelsen til andre former for natur end angivet i § 4,
når det er i overensstemmelse med anden lovgivning og med
amtsrådets vedtagne og offentliggjorte planer i henhold til
anden lovgivning. Stk. 2 .- - - Stk. 3. - - - | | 2. I § 7, stk. 1, udgår
»amtsrådets«. |
§ 9. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
særlige regler om 1) skovplantning, herunder regler om, at der ikke
må foretages skovplantning inden for områder, hvor
skovplantning er uønsket i henhold til en endeligt vedtaget
regionplan, og 2) amtsrådets mulighed for at påbyde en ejer eller bruger at etablere
skærmende beplantning om skæmmende tekniske anlæg
inden for områder, der i en offentliggjort indsatsplan, jf.
§ 12, er fastlagt som områder, hvor skærmende
beplantning er ønskelig af landskabelige hensyn. | | 3. I § 9, nr. 1, ændres
»regionplan« til: »kommuneplan«. 4. I § 9, nr. 2, ændres
»amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«. |
§ 16. - - - Stk. 2. Ministeren kan henlægge
varetagelsen af opgaver i henhold til regler udstedt i
medfør af § 8, § 9, nr. 1, § 10,
stk. 2 og 3, samt §§ 11, 13 og 14 til amtskommunale og
kommunale myndigheder. Ministeren kan i forbindelse hermed
fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder om, at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, om at klage alene kan angå
retlige spørgsmål, samt om myndighedens adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 3. - - - | | 5. I § 16, stk. 2, udgår:
»amtskommunale og«. |
§ 17. I
Københavns og Frederiksberg Kommuner og Bornholms
Regionskommune varetages opgaver, der ved denne lov eller i regler
udstedt i medfør af denne lov er tillagt et amtsråd,
af Københavns og Frederiksberg Kommunalbestyrelser og
Bornholms Regionsråd. | | 6.§ 17 ophæves. |