L 58 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af beredskabsloven. (Konsekvensrettelser i forbindelse med
kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
forsvarsministeren (Søren Gade)
Forslag
til
Lov om ændring af beredskabsloven
(Konsekvensrettelser i forbindelse med
kommunalreformen)
§ 1
I beredskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004, foretages
følgende ændringer:
1.§ 25, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Regionsrådet skal
udarbejde en samlet plan for regionens beredskab. Planen skal
vedtages af regionsrådet i et møde.«
2.§ 25, stk. 3,
affattes således:
Stk. 3. De planer, der er nævnt
i stk. 1 og 2, skal revideres i det omfang, udviklingen
gør dette nødvendigt, dog mindst én gang i
hver kommunale og regionale valgperiode.«
3. I § 27 ændres
»amtskommunernes« til: »regionernes«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse
landsdele med afvigelser, som de særlige færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af beredskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004, der
fastlægger redningsberedskabets opgaver og bestemmelser om
beredskabsplanlægning inden for den civile sektors beredskab.
Hovedloven blev vedtaget som lov nr. 1054 af 23. december 1992 (jf.
Folketingstidende 1992/1993, forhandlingerne s. 2860, 3536, 3938 og
4331, Tillæg A s. 4225, Tillæg B s. 475 og 693 og
Tillæg C s. 497). Lovens § 9, stk. 3 og 4, er
redaktionelt ændret som følge af vedtagelsen af
henholdsvis lov nr. 380 af 14. juni 1995 om ændring af de
kommunale styrelseslove m.v., lov nr. 232 af 2. april 1997 om
ændring af forskellige lovbestemmelser om Københavns
Kommune og lov nr. 1092 af 29. december 1997 om ændring af
lov om kommunernes styrelse og beredskabsloven. Endvidere er loven
ændret ved lov nr. 339 af 17. maj 2000 om ændring af
beredskabsloven, lov om orlov og lov om ferie (jf.
Folketingstidende 1999/2000, forhandlingerne s. 4235, 6838 og 6993,
Tillæg A s. 4786 og Tillæg B s 538). Ved loven
ændredes § 9, stk. 3, § 10,
stk. 2, 1. pkt., § 11, stk. 1, 2. pkt.,
§ 21, stk. 1, § 47, 2. pkt., og
§ 53, stk. 1., indsattes nye § 9,
stk. 2, 2. pkt., § 10, stk. 2, 2. pkt.,
§ 23 a, § 25, stk. 1, 2. pkt.,
§ 25, stk. 2, 2. pkt., § 36 a,
§ 37, stk. 2, 2. pkt., § 54 a og
§ 54 b samt nyaffattedes § 35, stk. 3,
§ 36 og § 56, stk. 1, 1. pkt. Desuden er
loven ændret ved lov nr. 418 af 31. maj 2000 om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet (jf. Folketingstidende
1999/2000, forhandlingerne s. 6690, 8505, 8761 samt Tillæg A
s. 6896). Herudover er loven ændret ved lov nr. 293 af 30.
april 2003 om ændring af beredskabsloven (jf.
Folketingstidende 2002/2003, forhandlingerne s. 3991, 7365 og 7559,
Tillæg A s. 2414, Tillæg B s. 1935 og Tillæg C s.
311). Ved loven ophævedes § 1, stk. 2, 2.
pkt., § 2, § 4, stk. 3-5, § 11,
§ 12, stk. 2, og kapitel 6, ændredes
§ 5, stk. 1, § 9, stk. 3 og 4,
§ 12, stk. 4, § 17, stk. 1,
§ 25, stk. 1 og 2, § 27, § 28,
stk. 1 og 2, § 38, stk. 2, § 45,
§ 51, stk. 3, § 57 og § 65,
stk. 4, indsattes nye § 9, stk. 2, 6. pkt.,
§ 10, stk. 2, 5. pkt., § 35, stk. 2,
og § 54, stk. 2, samt nyaffattedes overskriften til
kapitel 5 og § 24. Endelig er loven ændret ved lov
nr. 381 af 28. maj 2003 om ændring af lov om kommunernes
styrelse med flere love. Ved loven ændredes § 9,
stk. 3.
1. Baggrunden for lovforslaget og
lovforslagets indhold
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres til tre til
to.
De foreslåede ændringer i
beredskabsloven er en konsekvens af, at amtskommunerne
nedlægges i forbindelse med reformen.
Beredskabsloven bygger på et
sektoransvarsprincip og pålægger offentlige myndigheder
på alle niveauer en pligt til €" inden for eget
område €" at gennemføre en
beredskabsplanlægning, dvs. en planlægning, der
tilsigter at opretholde og videreføre samfundets funktioner
i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder
krigshandlinger, samt for at kunne yde støtte til
forsvaret.
2. De økonomiske og
administrative og konsekvenser for det offentlige
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger
opgaverne.
Forsvarsministeriet udsendte på den
baggrund forslag til lov om ændring af beredskabsloven i
DUT-høring den 27. oktober 2004.
Udgangspunktet for drøftelserne af de
økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i
regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede
regnskabsår. Formålet med drøftelserne har
været at kvalificere skønnene over de
økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en
teknisk afklaring af de enkelte lovforslags
udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale
driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).
Der er enighed om, at der i forbindelse med
forslag til lov om ændring af beredskabsloven i sig selv
ingen økonomiske og administrative konsekvenser er for det
offentlige. Planlægning, der tilsigter at opretholde og
videreføre en myndigheds funktioner i tilfælde af
ulykker og katastrofer er således en integreret del af den
pågældende myndigheds daglige virksomhed.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) som har vurderet, at forslaget ikke forventes at indeholde
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
5. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været til
høring hos Beskæftigelsesministeriet,
Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Skatteministeriet,
Socialministeriet, Undervisningsministeriet, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Justitsministeriet, Miljøministeriet, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Trafikministeriet, Udenrigsministeriet, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Danske Vandværkers Forening,
Kommunalteknisk Chefforening, Sammenslutningen af
Bedriftsværnsledere Storkøbenhavn €"
Sjælland, Sammenslutningen af Bedriftsværnsledere
Jylland €" Fyn, Forsikring & Pension, KL,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Beredskabskommissionen for Storkøbenhavn,
Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af
Statsamtmænd, Amtsdirektørforeningen,
Kommunaldirektørforeningen i Danmark, Foreningen af
Kommunale Beredskabschefer, Falcks Redningskorps, Sønderjysk
Frivillige Brandværnsforbund, Beredskabs-Forbundet, Dansk
Røde Kors, ASF-Dansk Folkehjælp, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, HORESTA, Selskabet for
Risikovurdering, Brandteknisk Selskab, Dansk Katastrofemedicinsk
Selskab, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut,
Hovedorganisationen af Beredskabsofficerer i Danmark,
Centralorganisationen for Stampersonel i Redningsberedskabet,
Landstalsmandsudvalget for Menige, Landsklubben for Deltidsansatte
Brandfolk, Det kommunale Beredskabspersonales Landsforbund,
Politiforbundet i Danmark, Teknisk Landsforbund,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Foreningen for Arbejdsledere i Danmark,
Forbundet af Offentligt Ansatte, SID, Forsvarskommandoen,
Beredskabsstyrelsen.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, nr. 2 og nr. 3
Beredskabsloven bygger på et
sektoransvarsprincip og pålægger offentlige myndigheder
på alle niveauer en pligt til €" inden for eget
område €" at gennemføre en
beredskabsplanlægning, dvs. en planlægning, der
tilsigter at opretholde og videreføre samfundets funktioner
i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder
krigshandlinger, samt for at kunne yde støtte til
forsvaret.
Kommunalreformen nødvendiggør
derfor en konsekvensændring af beredskabslovens
§ 25, stk. 2 og stk. 3 og § 27.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I beredskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en samlet plan for kommunens
beredskab. Planen skal vedtages af kommunalbestyrelsen i et
møde. | | 1.§ 25, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Amtsrådet skal udarbejde
en samlet plan for amtskommunens beredskab. Planen skal vedtages af
amtsrådet i et møde. | | » Stk. 2. Regionsrådet
skal udarbejde en samlet plan for regionens beredskab. Planen skal
vedtages af regionsrådet i et møde.« |
| | |
| | 2.§ 25, stk. 3 , affattes
således: |
Stk. 3. De planer, der er nævnt
i stk. 1 og 2, skal revideres i det omfang, udviklingen
gør dette nødvendigt, dog mindst én gang i
hver kommunal valgperiode. Stk. 4. Planer og revisioner heraf
indsendes til Beredskabsstyrelsen. | | »Stk. 3. De planer, der er
nævnt i stk. 1 og 2, skal revideres i det omfang,
udviklingen gør dette nødvendigt, dog mindst
én gang i hver kommunale og regionale
valgperiode.« |
| | |
§ 27. De
enkelte ministre fastsætter hver inden for deres område
vejledende retningslinier for amtskommunernes og kommunernes
beredskabsplanlægning, jf. § 25, stk. 1 og
2. | | 3. I § 27 ændres
»amtskommunernes« til: »regionernes«. |