Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Forsvarsministeren
(Søren Gade):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om etablering af udbygget
radarovervågning af Danmarks farvandsområder.
(Lovforslag nr. L 57).
Formålet med lovforslaget er gennem en
udbygning og forbedring af forsvarets kystradarsystem at skabe
øget overvågning af de danske farvande samt styrke
sejladssikkerheden mv. Kystradarerne sikrer grundlæggende en
forbedring af opgaveløsningen i relation til bl.a.
søredning, sikkerhed til søs og beskyttelse af
havmiljøet. Med kystradarerne opnås dækning af
danske farvandsafsnit og gennemsejlinger fra Jammerbugten til
farvandet øst for Bornholm samt store dele af
vestkysten.
Der passerer årligt op til 60.000 skibe
gennem de danske farvande, hvoraf en stigende andel er tankskibe.
Denne trafik indebærer en risiko for en alvorlig
miljøulykke.
Regeringen har i det supplerende
regeringsgrundlag af 27. august 2003 "Vækst. Velfærd.
Fornyelse II" sat øget fokus på sejladssikkerheden.
Endvidere er der i internationale fora besluttet foranstaltninger
med henblik på forbedring af sejladssikkerheden og
forebyggelse af miljøkatastrofer. Regeringen nedsatte derfor
"Udvalg vedrørende øget anvendelse af lodser, samt
styrket overvågning af sejladssikkerheden". Udvalgets
rapport, der blev fremlagt i april 2004, anbefalede bl.a. en
yderligere sikring af vore kyster og farvande ved en styrket
overvågning af skibstrafikken gennem øget anvendelse
af ny teknologi. Rapportens anbefalinger udmøntedes i
regeringens handlingsplan af 26. maj 2004.
En gennemførelse af et kystradarprojekt
blev i rapporten fastslået som en forudsætning for en
omkostningseffektiv og dækkende farvandsovervågning.
Kystradarprojektet samkørt med Automatic Identification
System (AIS) og andre elementer i farvandsovervågningen giver
en kontinuerligt opdateret positiv identifikation af skibe, som kan
fastholdes ved gennemsejlingen af de danske farvande.
Kystradarernes placeringer, som er beskrevet i
de til lovforslaget ledsagende bemærkninger, er indbyrdes
afhængige således, at såfremt én radar
bliver flyttet i forhold til planen, udelukkes muligheden for
kontinuerligt at følge skibstrafikken, medmindre andre
radarer flyttes, eller subsidiært yderligere radarer
opstilles. Det danske kystlandskab er karakteriseret ved
øer, bugter, fjorde, bakker mv., og placeringen af radaren
er derfor af afgørende betydning for kvaliteten af det
indhentede billede. Det er således en forudsætning for
en effektiv informationsindhentning, at der f.eks. ikke er bakker,
øer eller træer, der "skygger" for radaren.
Kystradarerne vil i videst muligt omfang blive
opstillet i eksisterende master mv., men ifølge sagens natur
må radarerne ofte placeres i de åbne kystnære
områder, der nyder særlig beskyttelse i lovgivningen.
Ved udvælgelsen af placeringerne for radarerne er
indgået hensyn til bl.a. dækning, landskab, teknik og
økonomi, herunder tungtvejende hensyn til det
æstetiske udtryk i lokalområdet.
Forsvarsministeriet har prøvet at
få interesserne til at mødes, således at
beskyttelsen af de danske kyster og farvande styrkes, samtidig med
at så få naturskønne områder som muligt
berøres. Det er dog afgørende for kystradarprojektets
bidrag til sikkerheden for vore kyster og farvande, at der er den
fornødne sammenhæng i dækningen af de danske
farvande.
Lovforslaget har karakter af en
anlægslov, og forslaget indeholder en bemyndigelse til
forsvarsministeren til at etablere kystradarer med
tilhørende master og teknisk udstyr langs de danske kyster.
I lovens kortbilag er de omtrentlige placeringer angivet. Ved
lovforslaget erstattes således de nødvendige
tilladelser og dispensationer mv. efter planloven,
naturbeskyttelsesloven, skovloven og fra offentlige
forvaltningsmyndigheder mv. Forsvarsministeriet har derfor
konsulteret Skov- og Naturstyrelsen i forbindelse med
udvælgelsen af placeringerne.
I lovforslaget er der endvidere en
bemyndigelse til at gennemføre eventuelle
ejendomserhvervelser ved ekspropriation for at skaffe de til
opstillingen af masterne nødvendige anlægsarealer. Ved
valget af anlægsarealer er der i overensstemmelse med
masteloven taget hensyn til udnyttelse af eksisterende
masteplaceringer. Der vil endvidere så vidt muligt blive
gjort brug af frivillige aftaler med lodsejere. Men i
tilfælde, hvor de nævnte muligheder er udtømte,
vil der undtagelsesvist kunne gennemføres ekspropriation
efter gældende lovgivning.
Jeg har valgt at søge projektet
gennemført ved en anlægslov, da kystradarerne er et
afgørende element i bestræbelserne på at
øge sejladssikkerheden og dermed mindske risikoen for
miljøulykker. Der er således et ønske om at
opstille kystradarerne snarest muligt, hvilket ikke vil være
muligt med alternative måder for gennemførelsen af
projektet. Det er min vurdering, at de nationale hensyn til at
få kystradarerne placeret, så der er den
nødvendige sammenhæng i dækningen, må veje
tungere end eventuelle modstridende lokale hensyn. Endvidere sikres
den demokratiske proces ved en behandling i Folketinget.
Inden lovforslagets fremsættelse har der
været gennemført to høringsrunder. Først
en indledende høringsrunde over projektforslaget ved alle
amter, de berørte kommuner og Danmarks
Naturfredningsforening. Efterfølgende har lovforslaget
været i høring hos alle amterne, de berørte
kommuner og centrale organisationer og myndigheder.
Bemærkningerne fra høringssvarerne har medført,
at syv placeringer på baggrund af lokale ønsker er
ændret i forhold til den oprindelige plan.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. maj 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.